Tipy a triky

Autorská citace #1
22.7.2008 14:16 - sirien
tenhle první post se nikdy nedá psát, jak je pod článkem, bez tagů etc etc
Autorská citace #2
22.7.2008 14:28 - sirien
tohle je lepší.
Suprovej článek, jenom bych doplnil pár věcí:
  • není nutné, aby střih prováděl pouze a jenom DM, stejně tak může střih provést hráč - např. na konci ve scéně s lykantropem by mohl říct "ok, tady to zatim utnem, ne?"
  • v článku to tak nejspíš bylo myšleno, ale není to tam přímo vyjádřeno - hráč sám si může říct, kam nás střih zavede - jestli na náměstí kde je zrovna trh, nebo do hospody... stejnětak ho může někam umístit DM - obvykle se volí to setkání, které je časově dřív
  • pomocí střihů se skáče v čase, nicméně v základní podobě (a zvlášť ze začátku) by se mělo hlídat, aby se časové linie moc nerozplizly. Pokud někdo nemá chvílku herního času nic napráci, klidně se tam může hodit nějakej band nebo jinej filler.
  • hráči jejichž postavy nejsou zrovna ve scéně mohou přebrat role NPC, obvykle těch epizodních, ale pokud znají nějakou důležitější NPC dýl a zvládnou ji tak klidně i tu
  • časem je možné začít provádět střihy napříč časem - najednou se vrátit kamsi do minulosti/vzpomínky (a odůvodnit tak informaci nebo dovednost nebo chování postavy nebo) a odehrát jeden střih tam. Stejně tak je možné skočit do budoucnosti a odehrát nějakou vzpomínku na akci která se zrovna děje - případně to co se zrovna teď odehrává přímo odehrát jako vyprávění na něco před 30ti lety... je možné takhle i udat směr příběhu... ale to už jsou poměrně složitější techniky
Osobně považuji techniku střihu za jednu ze základních pro moje hry, někde ji používám víc, někde míň, ale bez ní by spousta dalších věcí šla dělat o dost hůř.
Autorská citace #3
22.7.2008 14:34 - Jerson
Další článek, který bych měl nějak vpašovat do hlavy hráčům. Zejména tu pasáž s cíli.
Autorská citace #4
24.7.2008 15:56 - Jerson
Mám problém - jedna z hráček má dojem, že se jí nedávám dost prostoru, že ostatní hrají více než ona. A myslím, že je to oprávněný dojem.
Jenže nevím, jak ji přimět k tomu, aby mi při hře dala najevo, že už příliš dlouho nic nedělá - sám si toho ně vždycky všimnu a to je problém.
Jakým způsobem může naznačit střih cizí scény hráč? (Ona argumentuje tím, že nechjce kazit zábavu ostatním, když se baví, ale to neberu jako důvod, aby jen seděla a čekala, až si jí všimnu.)
Autorská citace #5
24.7.2008 16:01 - sirien
Když střihneš scénu, tak si zkontroluj kdo další dlouho nehrál.
Když bude mít dojem že dlouho nehrála, tak ať Ti po střihu sama začne scénu, strhne na sebe prostě pozornost.
Když bude mít dojem že dlouho nehrála, tak se můžete dohodnout na nějakém nenápadném gestu pro střih, kterým Ti dá najevo že bys jí mohl znovu pustit do hry
Autorská citace #6
24.7.2008 18:09 - Alnag
Jerson: Další možnost je pokusit se trochu překřížit její linie (scény) se scénami jiných hráčů (jemně). Tím bude víc na scéně, protože se bude moci objevovat i v jejich scénách...
Autorská citace #7
24.7.2008 21:36 - Jerson
No, dám příklad ze hry - tři hráči, mezi nimi i tato slečna, se nechají zatkout a zavřít do basy, další hráč uteče a pořád má tendence něco řešit, než bych časově mohl přejít k ostatním a řešit jejich linii. (Druhá věc je, že když se zeptám, co budou dělat ve vězení, tak tahle slečna neví, nemá nápad jak se dostat pryč. Přesněji nemá žádný "dostatečně dobrý nápad", a ty ostatní neřekne, protože co není dost dobré, to je špatné)
Autorská citace #8
24.7.2008 22:52 - Alnag
Jerson: Čtyři řešení z nichž ani jedno se ti nebude líbit :))
a) Ignoruj kontinuitu času a stříhej toho "řešícího hráče" tak či onak. Pomůže to, protože si bude řešit v mezičase a nebude tak brzdit. Drsnější střih ho nakopne.
b) Donuť hráče nic neřešit a jednat. Dva gestapáci vešli do dveře... (nebo zpoza rohu) a začali střílet. Nebo tak něco... pak stříhej průběžně, nejlépe mezi kulkami. Drama! Akce!
c) Flashbacky. Pokud mermomocí chceš mít čas v obou oddělených skupinkách nastejno (nic mi neříkej, vím, že chceš :)) tak prostě stříhej v čase dozadu. Skupinka co sedí v base na něco vzpomíná. "Pozoruješ oprýskanou malbu na stropě. Táhne se přes ní pavučina a po ní pavouk leze pomalu ke své oběti. Lapené mouše. Což ti připomíná události z jedné tancovačky v Berlíně před mnoha lety. Taky sis tehdy připadala jako lapená moucha..." hraj scénku (zdánlivě) úplně nesouvisející a o dost starší).
d) Nečekej, až slečna dostane nápad. Otevřou se dveře cely, vejdou dva důstojníci Wehrmachtu nebo čeho, něco zavrčí německy, postaví holku ke zdi. Vytáhnou lugra od pasu a zeptají se jí na poslední přání. Jsem si jistý, že se zapojí. A nebo zkape. Pasivitu netoleruj! :)
Autorská citace #9
25.7.2008 00:36 - sirien
Některé pokročilé mechaniky:
Od řešícího hráče střihni na ní, do minulusti - chce to aby měla buď nějak nastíněnou minulost, nebo aby byla schopná improvizovat s Tebou. Řešit můžeš nějakou podobnou situaci a jak se z ní dostala (inspirace), řešit můžeš jak jí někdo učil jak se z podobné situace dostat (naťukni to a ať sama dořekne postup ústy učící postavy) nebo můžeš ve vzpomínce rozebírat nějaký aspekt její postavy který byl doposud ve stínu.
Donuť jí, nějak, jakkoliv (vize smrti, naznačení že prostě musí ven i nějak zoufale) aby něco zkusila udělat - a nech jí aby to prošlo. Ani gestapo není úplně neomylné, jsou to jen lidi, dělají chyby. Pokud to bude aspoň nějak rozumně myslitelné tak jí nech aby to prošlo +- jak řekla, pokud ne, tak to přesměruj tak že si tím neúspěšným pokusem buď otevřela cestu k nějakému proveditelnějšímu, nebo si všimla něčeho co jí může pomoct.
Poslední varianta, zoufalejší, ale budiž, je otevřít jí novou dějovou linii, kterou později můžeš nebo nemusíš připojit k té hlavní - může být v cele s někým dalším, komu se útěk podaří a ona to veme s nim (co s ní má ten chudák dělat) - nejlépe pokud se z té postavy vyklube zajímavé NPC, třeba hroznej antagonista nebo nějakej sympaťák nebo tak. Nebo ji vyvedou na chodbu, ale někdo kdo zrovna utíká gestapáka zastřelí, ji vezme jako živý štít, postřílí zaražené gestapáky než si uvědomí že na ní nezáleží, hodí ji do auta... je v obdobných sračkách, když to tak řeknu, ale z toho auta s jednim typem se bude přecjen zdrhat líp než z toho vězení. Nebo ji může unést gestapák s postranními cíly. etc... za tohle deus ex machina by měla nějak zaplatit - nějakym dalšim průserem, nebo tim že to je začátek další dějový linie co jí bude dělat problémy, nebo tak, jinak to bude hroznej bagr.
Autorská citace #10
25.7.2008 06:33 - Spize
//Co je to BAGR? Díky.
Autorská citace #11
25.7.2008 07:34 - Jerson
Koukám, že se nemůžete zbavit dojme, že v každé mé hře jsou gestapáci :-)
Asi takto - i kdybychá jí postavil ke zdi, tak nic nezkusí a nechá se zastřelit, bez ohledu na to, že pravidla umožňují úspěch prakticky jakékoliv akce.
V minulosti bych něco řešit mohl, jenže s danou postavou jsou v cele dvě další a předtím se nikdy neviděli, takže se mi zase rozdrobí další linie.
Jde spíše o to, jak jí mám vysvětlit, že je normální, když se hráč sám přihlásí o slovo a chce řešit svou sostavu, protože má dojem, že se Vypravěč věnuje až moc jinému hráči. Možnost hrát CPčka ve scéně, které se jejich postava neúčastní hráči moc nevyužívají a navíc v tomto konkrétním dobrodružství by to bylo ještě o něco těžší (divné měso a divní lidé, ne že by to nešlo zahrát, ale myslím že zrovna daotyčná by mi řekla, že to zahrát nedokáže / nechce)
Problém je v tom, že mi na jednu stranu naznačuje, že se ve hře nudí (i když to pak popírá a tvrdí, že se baví), ale na druhou stranu všechny mé nápady jak by mi mohla dát vědět odmítá. Stejně tak že bych se třeba díval na hodinky, kolik času věnuju scéně postavy jiného hráče ... takže už fakt nevím, jak jí mám vysvětlit, že mi to může říct.
Autorská citace #12
25.7.2008 08:19 - Quentin
Podle toho, co o ni pises to vypada spis, ze je tam kvuli nekomu a hraje jen tak z nudy/donuceni/z hecu/whatever. U takoveho cloveka nevime, jestli umi a chce hrat, jen jeste nemel moznost se do toho dostat, nebo je tam fakt omylem
mas dve neherni moznosti:
1) zahraj si s ni v komornejsi atmosfere - vypravec a jeden/dva hraci. Ve hre, kde ma plnou pozornost vypravece musi byt aktivni kazdy a driv nebo pozdeji si tu zkusenost vezme sebou i do velkych her. A hlavne, zacne ho RPG bavit.
2) vyhod ji. Podle toho, co rikas, bych ji uz na dalsi sezeni nepozval.
(alnagovi a sirienovi rady jsou samozrejme skvele!)
ps:
píše:
Asi takto - i kdybychá jí postavil ke zdi, tak nic nezkusí a nechá se zastřelit, bez ohledu na to, že pravidla umožňují úspěch prakticky jakékoliv akce.
tohle se resi tak, ze se venuje vic casu priprave postavy. Ten kdo ma vysperkovanou postavu s vlastnim questem, image, povesti a moc peknym vymalovanym character sheetem se zabit nenecha.
píše:
ale myslím že zrovna daotyčná by mi řekla, že to zahrát nedokáže / nechce
na to se ji vubec neptej. Otoc se na ni a zeptej se treba "Co na jejich otazku pani Schumacherova odpovi?"
ontopic: clanel je dobrej. Nevydal laws knihu? nakou brozurku by uz urcite naplnil :)
Autorská citace #13
25.7.2008 10:26 - Alnag
Jerson píše:
V minulosti bych něco řešit mohl, jenže s danou postavou jsou v cele dvě další a předtím se nikdy neviděli, takže se mi zase rozdrobí další linie.
Neber realitu tak vážně. Postava si myslí, že se nikdy neviděli. Střih. Flashback do minulosti. Hrdinka při výstupu na Matterhorn uklouzla na pěšině, ale jedna z postav ji chytila dřív, než žuchla někam dolu. Pohled do očí...
Dobrý Flashback nic nedrobí, ale spojuje. Hlavní zásada ale zní, jednou a dost. Nepitvej minulost, stříhej do ní jen tak občas, pro parádu.
QuentinW píše:
2) vyhod ji. Podle toho, co rikas, bych ji uz na dalsi sezeni nepozval.
Já teda asi taky ne. Leda, že by byla móc pěkná :o))
Jerson píše:
Koukám, že se nemůžete zbavit dojme, že v každé mé hře jsou gestapáci :-)
A nejsou snad? :o))
Jerson píše:
Jde spíše o to, jak jí mám vysvětlit, že je normální, když se hráč sám přihlásí o slovo a chce řešit svou postavu, protože má dojem, že se Vypravěč věnuje až moc jinému hráči.
Jenže ono to není úplně normální. Sice to je možné, ale klasicky uspořádaná diskuse má jednoho moderátora (a v tomhle ohledu to je de facto moderování diskuse), stejně jako film má obvykle jednoho režiséra (a v tomhle ohledu je to de facto film). Všechno se dá dělat i jinak, ale nebude to norma. A z dobrého důvodu.
Autorská citace #14
25.7.2008 10:57 - wraiths
Alnag píše:
Já teda asi taky ne. Leda, že by byla móc pěkná :o))
a nebo mela v zanadri nejakej suprovej cajik,kterej by ti na "sesssion" uvarila. :-)) (me se stala podobna situace kdy jedna slecna byla s nama na chate kvuli klukovi a varila nam a my jen hrali) ty blaho a ja si rikal,ze jsem asi jediny tak zjistny.
Jerson: ja myslim ze kazda rada tady je draha a ze ti nekdo poradi k spokojenosti(aby slecna se zapojila). Kde neni vule,tak se nic nepohne. Dle me hra pro ni neni... nebo teda session s tebou. treba by ji chytl jiny namet hry. treba chce mit misto "nemcu" radej robinovce a nebo chce byt princezna Amidala. Ale asi to bude tezky zjistit(dim dle toho jak ji popisujes),takze zjistit proc hraje, co se ji na hre libi a jakou hru si predstavuje. ale opravdu tady je kazda rada draha. ja se treba s takovym clovekem nesetkal, takze nemam s tim zkusenost.
Jinak ta technika strihu je opravdu super a kdyz to DM dobre zreziruje, tak jsou pak jiste hraci ve stavu "vysoke impedance". :-)
Autorská citace #15
25.7.2008 11:55 - Jerson
Takže když si přeložím Alnagovy rady, prostě bych neměl zapomínat na ostatní hráče a je to v prvé řadě můj problém. (který pramění z toho, že místo obvyklých čtyř jsem měl šest hráčů a to je na mě moc, zvláště když jsou dva noví, z toho jeden strašně akční.)
Druhá věc je, že se mi z ní nedaří vydupat nějaký vlastní názor na hru, kromě "zatím se mi to vcelku líbí a uvidí se časem". A rozhovory na téma "vlastní názor na hru" jí tak či onak nebaví.
Každopádně teď v sobotu budu mít jen své tři hard core hráče, tak si případně nějaké věci vyzkouším, zvláště se stříháním scén.
Autorská citace #16
25.7.2008 12:47 - Quentin
jeste to jednou zopakuju: zahraj si s ni komornejsi hru. Nejlepe vypravec + dva hraci.
Autorská citace #17
25.7.2008 14:28 - Jerson
Nemám kdy hrát s jedním či dvěma lidmi samostatně. Hrajeme v sobotu jednou za dva týdny, teď o prázninách ještě s větší prodlevou (navíc na příští hru ani nepřijde, protože už má zase něco jiného).
Autorská citace #18
25.7.2008 20:37 - Alnag
Quentin píše:
Nevydal laws knihu?
Ano, kdysi vydal takovou krátkou knížečku. Uvažoval jsem i o jejím překladu. Nicméně tam není zdaleka vtěleno vše, co napsal. Je to spíš roztroušené mezi různé články a systémy.
PS: Nemusím dodávat, že je dneska nesehnatelná a když tak za nekřesťanské násobky původní ceny.
Autorská citace #19
25.7.2008 22:16 - andtom
Laws nepoužíva žádný zpatra namachrovaný slovník, z nikoho nedělá hlupáka, nehraje si na nic extra. Leckdo by se mohl přiučit.
Autorská citace #20
28.7.2008 22:48 - sirien
jen bych poznamenal že moc nesouhlasím s Alnagovým postojem o klasicky uspořádané hře. Souhlasím, že tak je většina her uspořádaná, na druhou stranu si nemyslím že by to z kreativní stránky bylo nejlepší uspořádání. Popravdě z toho plynou některé podle mě dost negativní jevy, které v RPG nemám moc v lásce
Autorská citace #21
29.7.2008 07:23 - andtom
Co máš z toho, pro změnu nesouhlasím, když píšeš slovo pokročilý /-á /-é, a že ho píšeš často a rád :) Nesouhlasím, že hybridní hra (hráč je křížený s vypravěčem) je pokročilá, má to akorát své pro a proti (konkrétně třeba potíž s konstrukcí skrytých zápletek a věcí pod povrchem při kolektivním zasahování hráčů/vypravěčů do světa vně svých postav).
Nazývat hybridní hru pokročilou mi připadne jako rezignování na paralelní cestu kvalitního vedení hry vypravěčem, kdy vypravěč slouží hráčům a ne opačně (jak je žel s oblibou vykreslováno), kdy vypravěč naslouchá, reaguje na zpětnou vazbu od hráčů přes jejich postavy, dává jim volnost rozhodování, improvizuje a jsou to hráči, ktěří rozhodují o směřování děje svými postavami (což je srovnatelné s tím, jak člověk řídí svůj život, také nerozhoduje o tom, co bude za horizontem, ale rozhoduje, že se tam půjde podívat nebo také ne). Jakoby tím správným (resp. pokročilým) lékem na nespokojenost s vypravěčem nebo směřováním děje bylo rozmělnění vypravěčovi role. Nesouhlasím. A popravdě právě z toho vyzdvihování pokročilosti čehosi plynou některé podle mě dost negativní jevy, které v RPG nemám moc v lásce :)
Autorská citace #22
29.7.2008 13:10 - sirien
psal sem to tu už někde jinde - pokročilý neznamená lepší, znamená to že používá složitější principy.
Hybridní to rozhodně není, hybridním bych nazýval něco trochu jiného. Jde hlavně o to zprostředkovat kreativní prostor. A mimochodem rozhodně nemáš pravdu s tou skrytou zápletkou a vůbec nemáš pravdu s tou pasáží o rozmělnění vypravěčovy role. Stejně jako Tě ujišťuju že tohle:
píše:
kdy vypravěč naslouchá, reaguje na zpětnou vazbu od hráčů přes jejich postavy, dává jim volnost rozhodování, improvizuje a jsou to hráči, ktěří rozhodují o směřování děje svými postavami
stále platí. Jen si to asi nedovedeš představit v praxi.
Autorská citace #23
29.7.2008 15:00 - andtom
Víš, je otázka, co je složitější a co jednodušší. Řešení typu ať je každý zčásti vypravěčem, aby se nějak kreativně podílel na příběhu, je třeba podle mě jednodušší a extenzivní řešení než když vypravěč vede hru tak, aby se hráči kreativně podíleli na příběhu pouze jednáním svých postav. Jinými slovy nasdílet vypravěčství, díky kterému pak mají hráči pocit, že tvoří příběh, je dle mého kratší cesta než se snažit o kvalitní vypravěčství jedním člověkem, kdy hráči mají stejný pocit, že tvoří příběh.
Proto se mi nelíbí slovo pokročilé, cítím to totiž přesně opačně, přesně jak jsem napsal. Zrovna jsem se přihlašoval na jazykový kurz, úrovně byly začátečníci-mírně pokročilí-středně pokročilí-velmi pokročilí. Nemám pocit, že metoda otevřeného naslouchajícího vypravěče a hráčů hrajících roli postav je začátečnická nebo používá začátečnické principy a nerozumím proč by variace na téma všichni dělají všechno měla být vůči tomu pokročilejší. Prostě fuj, slovo pokročilý bych v RPG nepoužíval :)
Skrytá zápletka a věci nevyřčené, které ale podepírají logiku toho, co je viděno ve hře na straně NPCček a světa, je dle mého opravdu problém v případě, že je vypravěčství sdíleno, protože jeden druhému do hlavy nevidí. Není to problémem tehdy, pokud a) spoluvypravěči si říkají všechny souvislosti v průběhu hry (což nemusí být po chuti každému) nebo b) pokud hra sestává pouze z přehrávání toho, co v předstihu společně vytvořili (což také nemusí každý). A také za c) v případě, že spoluvypravěčství je nevyrovnané, tj. jeden je dominující vypravěč tvořící ony klíčové souvislosti a ostatní přizobávají detaily (otázka je, nakolik jsou takové přizobávané detaily vlastně významné a jestli nejde de facto o hru jednoho vypravěče s hráči). Odhaduji (možná se pletu), že pokud se nebude jednat o případy a) a b), tak většinou půjde právě z důvodu problémů se skrytými souvislostmi a neviděním si do hlav o nevyrovnané vypravěčství, kdy se balancuje na hraně mezi tím, aby hráč měl v detailech pocit, že tvoří příběh a zároveň nutností vyhnout si potížím se vzájemným narušováním si skrytých souvislostí spoluvypravěči.
Autorská citace #24
29.7.2008 15:10 - Alnag
Andtom: Analogie s jazykovými kurzy je dobrá. Ony pak ještě ty stupně pokračují, po pokročilých jsou ještě proficient a tak. Sirien snad nikde explicitně nepsal, že to je začátečnický postup, alespoň já se cítím být plně "proficient" ale rozhodně tím netvrdím (podobně jako sirien), že by proficient bylo lepší než pokročilý nebo tak něco.
Ale přesto mne hřeje u srdce, když sirien píše, že jeho metoda používá "složitější" principy, neb mám dojem, že v jednoduchosti je síla. :-D))
Autorská citace #25
29.7.2008 16:23 - andtom
Alnag: Já Ti nevím, pokud pokročilý znamená složitý a hlásíš se k proficient, tak to abys tvořil příběh s hráčema kolem stolu slovo po slovu metodou slovního fotbalu :)
Autorská citace #26
31.7.2008 14:35 - sirien
andtom: Chyba v komunikaci. Rozdělení kreativní agendy mezi hráče (tedy rozdělení ST pravomocí) není zrovna pokročilý herní styl... je to spíš druh RP techniky která něčeho dosahuje.
(mimochodem - vypraěč ve hře s rozdistribuovanými ST pravomocemi se občas docela dobře zapotí, protože jeho úloha je dohlížet aby hráči vzájemně drželi jednotnej styl a to co popisují do sebe skutečně zapadalo)
Pokročilý herí styl je třeba seriálový roleplaying - ten používá složitější postupy které skutečně jsou složitější. Ale zase je dost specifický a jeho záběr co do počtu lidí které bude bavit je mnohem užší než u běžného stylu.
Ad poslední odstavec - tady jsi mě očividně vůbec nepochopil. Rozdělení ST pravomocí neznamená že hraješ bez Vypravěče nebo že tam taková instance není - je normálně Vypravěč a hráči, ale hráči dostávají do rukou některé prvky které běžně nemají - třeba možnost popsat kompletní scény, nebo teď třeba jsme ve Star Wars na Koribanu a sme uplně v haj**u, a Sethi (hráčka) si vymyslela že příští session začneme tím jak se vracíme zpátky k jednotkám Republiky na ukradeném Sithském křižníku... a pak budeme jen zpětně doplňovat, jak jsme se do téhle situace dostali. Směr session a paradoxně i její konec je jasně dán, nicméně nijak to nemění nic na tom že ST je ten kdo ví, kteří Jediové jsou Sithští zrádci, co je zač ta ultratajná megazbraň, kterou Sithové postavili případně co se odehrává v politice Jedi council.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084321975708008 secREMOTE_IP: 3.145.186.6