Tipy a triky

Vannax
30.12.2006 12:27
“DM : Podařilo se vám společnými silami rozbít sarkofág a ve svitu louče vidíte v jeho útrobách cosi blyštivého.........chvilku vydržte, musím si jenom najít co tam je.........
DMovo svědomí: Jasně, dyk jsem si to přece psal. Na sichr vím, že to musí být v tomhle sešitě. Jenom to, xakru, najít.... “
Autorská citace #1
30.12.2006 12:27 - Alnag
Tak abych se přiznal, moje příprava obvykle vypadá jako banda uválených papírů s heslovitými a útržkovitými poznámkami psanými obvykle ve škole při hodně a nedávajícími pak posléze skoro žádný smysl.
Statistiky nestvůr a CP vyrábím tzv. sofistikovaným odhadem v situaci, kdy jsou potřeba a teprve tehdy si je napíšu na papírek, abych je nezapomněl. Jednu dobu jsem míval seznam běžných jmen a pro hraní v Creetu jsem si ho dokonce nenápadně napasoval do jedné příručky, což už jsem asi dvakrát použil, když mi začala vynechávat fantazie.
Vlastnosti potají zásadně neověřuji, ale zato mapy mám obvykle připravené pečlivě, protože mapování mně baví. Taky mám sbírku z netu různě posbíraných map všeho možného (a nemožného) dle hesla vždy připraven.
A ano, vím že je to ode mne asi hrozné lajdáctví a že spousta tradičních hráčů tohle těžkou zkousne, ale jsem prostě takový. (S výjimkou Paranoiy, tam si dělám vždycky důkladnou přípravu).
A k těm počítačům (v poslední době oblíbenému námětu diskusí všude možné) nemám je moc rád u Vypravěče, ale s tím jak se rozmáhají už je holt se skřípěním zubu snesu. Co mne však opravdu dostává je, když si po vzoru svého DMa donesou na session svůj NB ještě i jeden dva hráči a každý se pak schová za tou svou ohrádkou, takže to pak vypadá spíš jak LAN párty. To mi přišlo dost tristní.
Autorská citace #2
31.12.2006 03:09 - thief
Já si dobrodružství vždycky podrobně připravým na počítači včetně chrakteristik protivníků, pastí, pokladů, apod. Potom to vytisknu a mám skoro jistotu, že nic nebudu muset hledat. Samozřejmě že základní pravidla mám vždycky po ruce, protože vždycky je třeba něco hledat.:-) A samozřejmě že příprava nějakej čas zabere.
Autorská citace #3
3.1.2007 15:21 - Vannax
RE Alnag: Teda - chudáci tvoji hráči - vychrlit jim statistiky protivníků na fleku, to je pěkná podlost....a ještě to nazvat sofistikovaným odhadem....:)
RE thief: V podstatě to poslední dobou provádím podobně. Ale zjistil jsem, že když si všechny informace sepíšu do jednoho souboru, tak mám pak tendence držet se toho, jak je to sepsaný za sebou a začne mi vadit, když hráči vymýšlí něco jinýho.
Takže se asi vrátím k nějakému kompromisu z toho, co jsem popsal v článku.
Autorská citace #4
3.1.2007 16:24 - Alnag
Vannax: Zatím si nikdo (radši) nestěžoval :-p
A propo otázka do pléna - štvalo by vás, kdyby váš DM stanovoval statistiky protivníků na fleku odhadem (čili asi stylem tabulka DMG plus DMův pomocník +/-4)?
Autorská citace #5
3.1.2007 16:51 - Vannax
Kdybych to jako hráč věděl, tak by mě to asi štvalo. Zvlášť pokud by se jednalo o nestvůry/protivníky s běžně deklarovanýma vlastnostma - pokud bys třeba změnil něco z toho, co se běžně používá (bez rozumného odůvodnění), pak bych to bral jako že na nás hráče hraješ "betla"..... a to by se mi fakt nelíbilo. Jestli jak píšeš, se tvoje "sofistikované" odhady drží údajů z DMG, tak ještě dejme tomu. Ale z fleku si navymýšlet vlastnosti protivníků v momentě, kdy se ti objeví ve hře, to zavání DMovým průserem. Ale zase znám pár dalších lidí, kterým by to bylo asi jedno a na druhou stranu pár dalších, který by ti za to udělali peklo, kdyby se to dozvěděli.
Autorská citace #6
3.1.2007 18:44 - Alnag
Vannax To je docela zajímavý poznatek Vannaxi, protože já to takhle nikdy nevnímal. Nemám pocit, že jeden ork (kobold, upír, kostlivec, zřící) je stejný jako druhý. Myslím si, že každý je trochu jiný a bylo by mi vyloženě proti srsti je brát čistě tak jak jsou popsáni v MM (event. NPCčka z DMG). Snažím se zachovat průměr hodnot, ale přitom mít každou potvoru/postavu nějak jinou.
Nerozumím také úplně tomu, jaký je rozdíl mezi tím, mít postavy připravené dopředu a vzít tabulkované průměry a trochu si je ohnout. Resp. co je v tom za průser. S trochou praxe to nezpůsobuje žádné prostoje, stejně potřebuješ sotva třetinu z toho, co by sis doma připravoval.
Podstatné je, že hráče nevodím za nos, protože v okamžiku konfrontace si hodnotu nejprve píšu a teprve potom hráči hází. A takto stanovenou hodnotu dodržuji. Přijde mi to svým způsobem rozumější, než si připravovat postavy/potvory, se kterými hráči nepřijdou do styku nebo ohýbat hru tak, aby s nimi do styku přišli.
Autorská citace #7
4.1.2007 08:47 - Vannax
RE Alnag: Srry, měl jsem trochu zatmění mysli, když jsem psal svojí poslední odpověď. Pochopil jsem to trochu jinak, než jak jsi to napsal. Tak to ber, jako bych nic neřek… Ď :)
Autorská citace #8
4.1.2007 09:11 - Rytíř
No já teda to chápu tak, že Alnag je pěknej prevít :)
Neb stanoví statistiky teprv tehdy, když zná okolnosti, čímž pádem jim je (logicky a nevyhnutelně) přizpůsobí. A to mi taky zavání trochu oním "průserem", protože od tohodle je jen krůček k pocitu hráčů, že si s nima děláš co chceš... Když se jim povede nějaká super finta a zaskočej protivníky, je na tvé libovůli, zda budou vážně tak slabí, jak by byli v opačném případě (kdyby oni zaskočili hráče)...
Pokud maj hráči rádi vyprávění a příběh, tak je to ok, pokud se vyžívaj v simulacích a herní mechanice, tak si myslim, že jim tohle vadit bude.
Jinak já to dělám tak, že si stěžejní postavy/nestvůry udělám dopředu, k nim si vymyslim pár poskoků, u kterých někdy (podle času a chuti) načrtnu jen hlavní údaje. A pak už za ně jen hraju, během hry. Vytváření protivníků ad hoc se mi postupně znelíbilo, jednak kvůli tomu, že to zdržuje hru, navíc jsme všichni hráči zaměření víc na ty souboje a konfrontace, máme dobrej posit, když ty zloduchy dostanem "navzdory" snaze DMa.. :)
Autorská citace #9
4.1.2007 10:03 - Alnag
Rytíř: Jste se na mně nějak spikli nebo co... zapomínáš, že situace mají EL (neboli encounter level) ne? S hráčema si nic nedělám EL je jasný (nebudu tu rozvádět jakým způsobem mám stanovené EL v tažení, pro případ, že by to četl někdo z mých bývalých hráčů), ale každopádně EL znám a převádím ho v konkrétní (modifikovanou) potvoru/postavu v průběhu toho jak se hra vyvíjí.
A jinak u mně se nebojovalo skoro nikdy, spíš šlo o to, jaké mají protivníci skilly... Ale tak chápu, že když hráči jdou po mechanickém střetu jako kuře po flusu... (pro takové beru zásadně hotová dobrodružství ;-)
Autorská citace #10
4.1.2007 11:17 - Vannax
No já jsem to zprvu právě pochopil z hlediska těch střetů/soubojů. Ale podle toho, co teď píšeš Alnagu, tak i určování skillů až těsně před daným setkáním je taky celkem nefér, protože to pak - jak píše Rytíř - můžeš chtě nechtě zkreslovat podle vývoje situace buď ve prospěch hráčů nebo v jejich neprospěch. (Podle toho, co tobě jako DMovi zrovna PODVĚDOMĚ víc vyhovuje).
Autorská citace #11
4.1.2007 11:27 - Alnag
Vannax, Rytíř: Fajn, fajn. Jdu se oběsit. Ale pamatujte si, že mne máte na svědomí...
Autorská citace #12
4.1.2007 12:35 - Rytíř
Alnag: Hele, stačí, když se nad sebou vážně zamyslíš.. :)) Ale ne, zajímalo by mě docela, jestli si vážně myslíš, že bys udělal tu postavu vždycky stejnou, i kdyby to bylo 2 dny před hraním a ne během tý zběsilý honičky na koních, kdy potřebuješ nutně ověřovat Jezdectví.. u sebe bych si tim fak nebyl jistej :)
Autorská citace #13
4.1.2007 15:46 - Alnag
Řekněme, že si myslím, že je účelnější využít čas na přípravu (který je prostě nějak limitovaný) k tvorbě nápadů a různých epizod příběhu, než hory statistik. Pokud si připravuju nějakou postavu, zajímá mne čím je výjimečná, co je pro ní typické a ne kolik má Jezdectví.
Konec konců do zběsilé honičky na koních zasahuje tolik dalších faktorů (terén, počasí, únava, nálada...) že mi přijde jakko naprosto marginální problém řešit jak jsem stanovil obtížnost hodu pro hráče. A konec konců není to výsadní právo Vypravěče (onen golden rule), ignorovat pravidla, když se mu nehodí?
Autorská citace #14
4.1.2007 15:58 - Vannax
Ano, je to samozřejmě výsadní právo DM. Ale jen připomenu tvůj dotaz, na který jsme ty reakce psali: "A propo otázka do pléna - štvalo by vás, kdyby váš DM stanovoval statistiky protivníků na fleku odhadem...?"
(Takže zatím to vychází 2:0 pro: Ano, štvalo by nás to.)
Autorská citace #15
4.1.2007 16:00 - Alnag
To proto, že ty co to taky flinkají se nechtěj přiznat... jste je zastrašili :-p
Autorská citace #16
4.1.2007 16:56 - Horacio
Zdar, tak já hlasovat radši nebudu, páč jsem spíš tak jako hybrid :-) Předně nepoužívám nic tak, jak je to v MM - pokaždý je něco jinak. Doma si připravuju různý myšlenky, co by se mohlo stát, na koho narazit atp. A až pak na místě, když se hráči dohodnou, kam to bude směřovat, tak teprv načmárám staty tomu, co je pro ten den relevantní :-) Doma bych se v tom máchal 2 hodiny a takhle to mam za 15 min. ...a hráči mezitim v klídku pokecají o životě, jelikož některý se mezi hraním prakticky nevidí...
Autorská citace #17
4.1.2007 17:10 - Aerith
Ale jakýpak flinkaji. Pokud hra jede, hráči se baví, tak čemu to vadí ... ať si DM cucá postavy, statistiky a hody z prstu jak je libo ne? Každej člověk je jinej, někomu jde víc improvizace, někomu jde víc příprava ... to už snad známe ze školy že někdo věci nadrtí, jinej to co neví prostě okecá a mnohdy je na tom známkově líp než ten co se připravoval.
Může být otázka "Štve Vás že DM má neustále mělké postavy? Štve vás že DM hraje všechny postavy monotóně?". Tohle je dle mě spíš taková otázka "Kdo preferuje styl co vyhovuje mně?"
Autorská citace #18
11.1.2007 14:15 - taira
no, lepší, když si cucá z prstu vyloženě vedlejší postavy, než aby na placu vymýšlel celou zápletku :D
Mě osobně baví spíš hry, které jsou hlavně o příběhu a hraní charakteru s tím, že pravidla a házení kostkou jsou věcí vedlejší. A znám lidi, kteří vidí základ hry v tom, že někde něco prochází, kombinují strategii přesně podle pravidel, a je u toho sranda. :P
Autorská citace #19
22.10.2007 15:42 - sirien
Souhlasím s Alnagem ve dvou věcech:
Zaprvé - seznam náhodných jmen, když je potřebujete, nikdy se vám nevybaví. Mít poruce universální seznam jmen pro "generic encounter" je výborná věc
Zadruhé - také si raději čas přípravy rozložím mezi nápady a úvahy, než na nějaké statistiky, které vživotě nepoužiju. Popravdě vymyslet věci namístě neni problém, pokud vím, o koho má jít. Ale naopak to moc nejde :)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20354413986206 secREMOTE_IP: 54.163.22.209