Tipy a triky

Dracain
29.6.2009 07:21
PJování aneb co by PJ dělat měl a neměl
Takže, jsem tu nováček a celkem nové jsou pro mě i RPG hry. Mám doma DrD pro začátečníky, kde bych se mohl dozvědět odpověď na otázku v názvu diskuse. Ale to mě nebaví, chci se zeptat vás! Mě totiž velmi hnusně a odporně baví hrát za PJe, ale potřeboval bych trochu poradit...

témata: Největší chyba PJ
Kdy je nejlepší udělit XP
Jak si ve hře "udělat pořádek"
atd. atd. atd...
Autorská citace #1
29.6.2009 07:25 - Dracain
Když jsem hrál svou první hru s více hráči (myslím, že jich bylo pět),tak jsem měl velký problém,aby vůbec věděli,že se ve hře něco děje! Buď neříkali nic,nebo se všichni překřikovali a já jsem je prostě nedokázal "zkrotit".
Co s tím?
Autorská citace #2
29.6.2009 08:13 - Jerson
Tohle je spíše na samostatný článek než pár rad, obzvláště když začínáš podle DrD.

Kromě té jedné hry máš nějaké jiné zkušenosti s RPG?
Autorská citace #3
29.6.2009 08:38 - Dracain
No,třeba D&D jsem ještě nehrál,ale pokud to myslíš obecněji,tak docela dobře ovládám všechna pravidla, která jsem měl možnost naučit se.Určitě bych dokázal popsat, o co v RPG jde..s Magusem vymýšlíme i různé hry,kde se RPG objevuje často.(chodíme spolu do třídy)
Autorská citace #4
29.6.2009 09:25 - Merlin
No, jak říká Jerson, je to na samostatný článek, ale pro začátek:
*ptej se "Co děláš?" konkrétního hráče a ne všech "Co děláte?" trochu by to mělo uklidnit situaci, když je budeš brát postupně
**XP jsem dával psané na papírku každému zvlášt vždy ve vhodnou dobu(konec sezení, po pár sezeních...), zabrání to závisti a hádce
*** když dáváš poklady nebo nalezené věci, občas pošli hráčům prázdný papírek, aby nedostal papírek jen ten co něco opravdu našel (to je pak zbytečný to psát)
**** nesnaž se hráče porazit, nebo si hrát na boha (občas k tomu u nezkušených PJ dochází..ten náhlý přísun moci)
Autorská citace #5
29.6.2009 09:27 - Faire
Boj o autoritu je těžká věc, ale más to snazší v tom, že si ostatní do jisté míry uvědomují, že chtějí spolupracovat. Učitel to mívá horší ;)

Co pomáhá, je v případě problémů si v klidu věci vyjasnit po hře - nesnažit se toho druhého k něčemu donutit, ale navzájem si vysvětlit co potřebujete, a proč děláte to, co děláte.
Autorská citace #6
29.6.2009 09:47 - Jerson
Každopádně bych začal od začátku -
1) zeptat se hráčů co vlastně chtějí hrát - mlátičky, detektivky, průzkum, hodně tupých nepříátel nebo pár inteligentních protivníků ... a od toho se pak bude odvíjet mnoho dalších věcí.
Autorská citace #7
29.6.2009 09:51 - Merlin
každopádně, pokud se nebudete shodovat ve stylu hry, raději se do toho s danou partou nepouštěj. Např. pokud ty osobně nesnášíš tupou mlátičku bez špetky RP a chceš hrát politické tažení plné intrik a hráči naopak chtějí jen házet kostkama a zabíjet a obírat mrtvoly, je lepší se do toho nepouštět.
Autorská citace #8
29.6.2009 09:53 - Magus
No ale kdyby sis vzal rakosku.?! Mozna by se autorita zvysila!=)
Autorská citace #9
29.6.2009 10:15 - Merlin
a to je právě ten špatný pocit moci....
Autorská citace #10
29.6.2009 10:44 - Magus
Ale ucinej!!
Autorská citace #11
29.6.2009 10:47 - Merlin
Pak se může stát, že ti těch 5 hráčů vysvětlí, že i oni umí držet klacíky, popelníky, kladiva...a je jich..hmm..pět
Autorská citace #12
29.6.2009 10:59 - Magus
Tak to by byl problem ALE....muzes si poridit bodyguardy...!!
Autorská citace #13
29.6.2009 11:19 - ShadoWWW
Ohledně rozdělování XP (neboli ZK):
V DrD je to spíš o individuálním přístupu. Každý ideálně dostane tolik, kolik si zaslouží a téměř vždy to svádí k tomu, že každý dostane jinak. To je OK. Protože povolání v DrD jsou hodně individualistiky založená, každý je sám sobě hrdinou a každý potřebuje na přestup na vyšší úroveň jiný počet ZK. Ideální jsou lístečky, aby si postavy vzájemně nezáviděly a nedocházelo k hloupým diskuzím. Rozdělení ZK je čistě v moci PJ.

V DnD 4E je to trochu jinak. Tam každá postava má navázané schopnosti na ostatní, každý má jinou roli. Základem je tým a jeho spolupráce. Pokud družina nespolupracuje, je mnohem méně efektivní než v případě DrD. V DnD 4E potřebují všechny postavy stejné množství XP na vyšší úroveň. Musím říct, tento systém (skupinové hraní + stejné XP) se mi líbí mnohem víc. Družina musí spolupracovat aby uspěla, každý má nezastupitelnou roli a každý má svých "pět minut slávy". Všichni se baví. Aby družina dokázala efektivně spolupracovat, musí být (ideálně) všichni její členové na stejné úrovni. To mě vedlo k rozdělování XP všem stejně. XP za střetnutí rozdělím mezi hráče vždy rovným dílem. Konec konců, je to vždy výsledek celého týmu a hráč těžko může za to, že mu třeba nepadaly kostky. Navíc tento přístup u slabších hráčů (nebo hráčů, kterým zrovna nepadají kostky) nevyvolává pocit rozmrzelosti, nudy a nechuti hrát.
Autorská citace #14
29.6.2009 11:23 - Merlin
Shadow: ano, tohle na čtyřce ocenuju....samozřejmě se tu trochu vytrácí odměna za RP, ale dá se to kompenzovat a asi mnohem lépe sociální odměnou..."postavení" "titul"
Autorská citace #15
29.6.2009 11:25 - ShadoWWW
Merlin: Přesně tak. RP se dá odměnit zase role playingově. :)
Autorská citace #16
29.6.2009 11:44 - Nachtrose
Tak v 4E je deleni XP primo dane v pravidlech. Za stretnuti, za questy... Vsechno se deli poctem postav.
Autorská citace #17
29.6.2009 11:46 - Merlin
Jinak největší chybou DM je představa, že bojuje proti hráčům a chce je porazit!!!
Autorská citace #18
29.6.2009 11:55 - Jerson
Jo přidělovat zkušenosti ... teď si nějak nevzpomínám, kdy jsem to dělal naposledy. Jo, už vím, před dvěma lety jsem si psal čárky, pak jsem zkušenosti zrušil úplně.
Pokud si pamatuju, tak se zkušenostmi byl vždycky problém, jakmile měl někdo dojem, že dostává méně než jiný.
Autorská citace #19
29.6.2009 14:45 - Almi
Jerson: Ty jo, tak to pokud nehraješ oneshoty musí být dost smutný. Jsou kategorie hráčů (a není jich málo), co takhle "cukrátka" prostě potřebují. Ale věřím, že vývoj postav máš udělaný nějak jinak a třeba i lépe nebo hraješ hru, kde to není třeba.
Autorská citace #20
29.6.2009 15:20 - Jerson
Almi - odhadl jsi to dobře. To že nerozděluju zkušenosti neznamená, že se postavy nezlepšují :-)
Hráči získávají úspěchy z hodů ve hře, které slouží jak na postup v příběhu, tak na případné plnění osobních cílů, a také na zlepšení postavy.
Kromě toho pravidla co používám opravdu nijak moc nevyžadují mít stále lepší a lepší postavu, takže to hráče nenutí si je boostovat.
Nebo spíše bych měl napsat, že se postavy vyvíjí či mění, protože už pět let mám zavedeno, že se vlastnosti a schopnosti můžou i zhoršovat a někteří hráči toho využívají.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082009077072144 secREMOTE_IP: 18.119.133.228