Tipy a triky

Dracain
29.6.2009 07:21
PJování aneb co by PJ dělat měl a neměl
Takže, jsem tu nováček a celkem nové jsou pro mě i RPG hry. Mám doma DrD pro začátečníky, kde bych se mohl dozvědět odpověď na otázku v názvu diskuse. Ale to mě nebaví, chci se zeptat vás! Mě totiž velmi hnusně a odporně baví hrát za PJe, ale potřeboval bych trochu poradit...

témata: Největší chyba PJ
Kdy je nejlepší udělit XP
Jak si ve hře "udělat pořádek"
atd. atd. atd...
Autorská citace #21
29.6.2009 15:40 - Dracain
Týjo,moc děkuju za rady! Ani nevíte,jak jste mi pomohli-líbí se mi technika "lístečky"...
Merlin píše: píše:
No, jak říká Jerson, je to na samostatný článek, ale pro začátek:
*ptej se "Co děláš?" konkrétního hráče a ne všech "Co děláte?" trochu by to mělo uklidnit situaci, když je budeš brát postupně
**XP jsem dával psané na papírku každému zvlášt vždy ve vhodnou dobu(konec sezení, po pár sezeních...), zabrání to závisti a hádce
*** když dáváš poklady nebo nalezené věci, občas pošli hráčům prázdný papírek, aby nedostal papírek jen ten co něco opravdu našel (to je pak zbytečný to psát)
**** nesnaž se hráče porazit, nebo si hrát na boha (občas k tomu u nezkušených PJ dochází..ten náhlý přísun moci)

Tenhle koment si vytisknu a založím do Příručky PJ :)
Autorská citace #22
29.6.2009 15:46 - Nachtrose
Nejsou listecky zminovany uz v samotne PPJ?
Autorská citace #23
29.6.2009 15:47 - Merlin
:) to se ptáš mě? co já vím...:) PPJ jsem viděl tak před 14 lety
Autorská citace #24
29.6.2009 15:50 - Dracain
Jj,jsou,ale nenapadlo mě je použít i v případech,které Merlin vyjmenoval...
Autorská citace #25
29.6.2009 15:52 - Dracain
oops..najdete chybu v komentu č.21?
Autorská citace #26
29.6.2009 15:54 - Merlin
Dracain: využívám je docela často. Mám takové ty lepící kancelářské, mají ideální velikost. Píšu na ně i pasivní sledování postav, když si něčeho všimnou. pošlu hráči: "Máš pocit, že tě ten muž v černém obleku sleduje" a je na něm jak to zahraje. Co řekne ostatním atd.

dám ti ještě jednu radu...pořid si sešitek a piš si do něj poznámky ze hry. Hlavně jména co zrovna použiješ. Když se mě hráči zeptají na jméno nějaké osoby, kterou nemám připravenou )což je asi 98%) tak hned jedno z hlavy vychrlím a zapíšu si ho do poznámek: Akron - výběrčí daní v Coolu
a příště už vím
Autorská citace #27
29.6.2009 15:59 - Dracain
OK!
A ještě jsem se chtěl zeptat,jak to děláte s ubíráním zkušeností?
Autorská citace #28
29.6.2009 16:06 - Merlin
neubírám..proč?
myslíš tím jako trest za "špatnou" hru? to není dobrý nápad. Spíš se snaž hráče motivovat než trestat. Vysvětlit co vidíš špatně na jeho hře a nechat si vysvětlit jak to vidí on. Třeba má jen jiný úhel pohledu. Jde o zábavu všech složek.
Ne, postihy na xp jsou nesmysl. Hráče to nezmění, jen se bude cítit ukřivděný, ale bude to dělat znovu...bude houstnou atmosféra...čímž se dostávám k další radě:
**neřeš herní problémy s hráčem před ostatními hráči, jděte někam bokem a tam si to vyjasněte (časem to samozřejmě lze řešit se všema, ale věř mi...až za nějakých deset let hry a věku :)
Autorská citace #29
29.6.2009 16:07 - Quentin
Píše:
**neřeš herní problémy s hráčem před ostatními hráči, jděte někam bokem a tam si to vyjasněte (časem to samozřejmě lze řešit se všema, ale věř mi...až za nějakých deset let hry a věku :)


tohle se mi nejak nezda; my jsme hrali s klukama kolem 14ti a nemeli jsme problem jim neco vysvetlovat za hry
Autorská citace #30
29.6.2009 16:12 - Blaine
Zkusenosti bych nikdy neubiral - ublizujes jim, oni se pak brani, pak se kazi hra. Mozna pokud chces, tak mu dej mene pri pristim pripisovanim zkusenosti, pokud uz mu chces dat min. Ale vseobecne bych to radsi nedelal nez delal.
Autorská citace #31
29.6.2009 16:16 - Merlin
Quentin: nemyslím tím rozebírání nějaké sporné situace!učení se a vysvětlování..myslím tím obecné "kárání" za něco. Věř mi, že pokud někomu začneš něco vyčítat před ostatními, začne se intenzivně bránit, protože je mu to nepříjemné, cítí se ponižovaný. Někomu dospělému to asi nebude tolik vadit, nicméně 12letí kluci...hmm..hmm...
Autorská citace #32
29.6.2009 16:37 - Dracain
Pravda-proč ubírat?

Měl bych pro vás (a hlavně pro Merlina) jednu situaci,se kterou jsem se setkal,když jsem hrál DrD:

Družina ve složení elf hraničář,člověk zloděj,kudůk alchymista a člověk mág byla v nějaké hospodě a přisedli si ke stolu,kde seděli další jiní hrdinové-taková smetánka ve fantasy světě-dokážeš si určitě představit :).Jeden z nich byl ale jiný,něco jako temný elf zahalený v černém plášti s kapucí. Elf hraničář,jehož hráč si vybral roli až moc odvážného hrdiny,se na něj obořil,že tady nemá co dělat,ať vypadne ven.Temný elf mu dal jasně najevo,že ho má nechat napokoji (zadíval se na něj svýma rudýma očima a výhružně zasyčel :D ). Ale hraničář ho neposlechl a otravoval ho dál,dokud nevstal ze židle s mečem v ruce. Hraničář taky tasil meč a hned zaútočil,jenže temný elf mu ho okamžitě vyrazil z ruky a sednul si zpátky na židli. Ostatní postavy se do toho nechtěly plést,jen zloděj vyběhl z hospody a vylezl na střechu. Když už v hospodě zavírali a všichni vyšli ven,tak zloděj skočil ze střechy přímo na temného elfa,který vycházel jako poslední a zabodl mu dýku do krku(bral jsem to tak,že ho usmrtil).
Mé závěrečné hodnocení bylo takovéto:
Hraničář dostal 10 XP za to,že byl hodně odvážný,což měl v popisu postavy..
..a Zloděj dostal 20 XP za zabití temného elfa a použití svých schopností + ještě našel v jeho kapse jakýsi divný prsten s červeným diamantem.

Mě zajímá,kolik chyb se mi povedlo udělat,nešetřete kritikou! :)
Autorská citace #33
29.6.2009 16:50 - Merlin
huu...no...v prvé řadě, když už by k něčemu takovému došlo (nechápu jak mohl hraničář poznat temného elfa zahaleného v kápi), tak bych je jako hostinský vyrazil z hospody. Případně bych povolal stráže. Co se týká zloděje, vycházel bych z toho, jestli ho někdo viděl, nebo ne. Pokud ano, je to vražda.

myslím si, že to viděli dokonce všichni, předpokládám, že elf nešel pryč až po dlouhé době.
Co se týče xp....nevím co má celá scéna společného s odvahou hraničáře. Ano, lze to brát i tak, že se odvážně pustil do cizince co mu nic nedělal...ale. Já osobně (jen z toho jak to na mě pusobí), bych mu zrovna za tohle asi xp nedával. jak říkám, u mě by spíš skončil na hnoji za hospodou.
(nezapomínej, že se jednalo o smetánku hrdinu...a ty jednoho z nich necháš zavražit 1lvl. zlodějem a ostatní na to koukaj...hmm..tak co, umřel)
Autorská citace #34
29.6.2009 17:11 - Dracain
Sakra,já jsem to vysvětlil úplně blbě,ten temnej elf nepatřil mezi tu smetánku,myslel jsem to tak,že to je nějakej v koutě sedící zahalenec,co s nikým nemluví-ale stejně k němu měli všichni respekt,takže máš pravdu...hraničář ho poznal podle jeho pohledu-neřekl jsem,že mu není vidět do tváře.Ale určitě máš pravdu taky s tou vraždou,asi těžko by to bylo všem jedno...thanks!!!
Autorská citace #35
29.6.2009 17:27 - Jerson
Jedna věc k lístečkům - zeptej se hráčů, zda je chtějí používat a pokud ano, tak kdy.
Dost hráčlů je schopných obejít se bez lístečků, třeba v případě, kdy si stejně většinu věcí říkají. A naopak může být zajímavé vědět jako hráč, že si jiná postava ulila drakoham z pokladu, než to jakoby nevědět, ale stejně poznat z výrazu hráče, když čte svůj lísteček a následné koresponcence s PJjem.

Pokud jde o zkušenosti, můžeš je nechat rozdělovat hráče navzájem. Dej třeba jen celkovou sumu a pak se zeptej, kdo by kolik komu dal, přičemž nikdo nemůže dávat sobě.
To samé platí, pokud máš dojem, že hráč "hraje špatně" - zeptej se ostatních, zda si to myslí také. Pak se ti nestane, že bys prosazoval svou vůli proti všem ostatním.

A poslední věc - nevím jestli se v DrD ještě pořád píše, že PJ má hěhem hry pravdu. Může být, ale pokud to není nezbytně nutný opak, pak dej zapravdu hráči. A opět, pokud nevíš, neboj se zeptat ostatních. PJ nemusí a často ani nemůže být nejchytřejší a nemůže vědět všechno, i když se hraje v "jeho" vymyšleném fantasy světě. (To "jeho" je schválně v uvozovkách, protože herní svět nepatří PJjovi - bez postav hráčů je k ničemu.)
Autorská citace #36
29.6.2009 17:41 - Jerson
Ještě k tomu příkladu - vyvaruj se Agagornovo klišé, tedy tajemný cizinec v kápi, který sedí v temném koutě - je to trapně předvídatelné a hráče to často irituje.
Druhá věc, nebo jse zahrát reakci ostatních. Hraničář se začně navážet do cizince, hostinský ho napomene, že tady je vítán každý kdo platí, tak ať se posadí. Hraničář vytasí meč, a v ten okamžik je středem pozornosti všech v hospodě, kteří se na něj dívají neutrálně až nevlídně (možná až na jednoho dva týpky, co chtějí vidět bitku). Pokud už opravdu přije blíž, může se od nějakého statnějšího jedince ozvat "Hej, my tu svoje potíže řešíme pěstma, když už", nebo cokoliv jiného.
Prostě dát mu najevo, že vytasit na někoho v hospodě meč jen tak je to samé, jako dneska vytáhnout v hospodě pistoli - i ve velkém pajzlu na to lidé budou reagovat, i kdyby měli vytáhnout vlastní zbraně.
To že se zloděj udrží na střeše několik hodin, aniž by spadnul, že v noci (?) pozná shora člověka v kápi od jiného člověka v kápi, to že ho dokáže napadnout po pádu ... nic z toho není tak jednoduché, jak si hráči myslí, a vůbec bych se nebál mu to dát najevo. Kromě toho bodnout někoho do krku nadělá hodně paseky a krve - a jak nenápadný asi bude, když půjde se zakrváceným předkem po městě? I rychlá vražda se musí umět a Sicco nemá spaciální schopnost na zabití jen tak pro nic za nic.
A samozřejmě mrtvola nalezená před hospodou určitě vzbudí pozornost, nejpozději ráno (nemluvě o tom, že se umírající mohl někam dovléct). Určitě si hodně lidí vzpomene, že s ním měl potíže ten hraničář, a pak nastoupí místní správce pořádku, a hraničář se už poveze ... třeba ještě kámoše zloděje práskne.

Prostě zkus si to převést do našeho světa, vzpomeň si na zprávy na Nově nebo tak a neboj se ukázat následky činů. Můžeš napoprvé všechny nechat odcestovat včas, abys nemusel řešit nějaké soudy nebo tak, ale hráči by si měli uvědomit, že nemůžou jen tak zabíjet, pokud nemáš svět, kde je to běžné. Pak nějaké mrtvole vůbec nikdo nemusí věnovat pozornost, to se v reálu v některých zemích taky stává.
Autorská citace #37
29.6.2009 17:48 - Dracain
Takže když to shrnu,tak bych se měl víc vžít do příběhu,říct si,co by se stalo v reálu,víc nad hrou přemýšlet...chápu a moc děkuju!
Autorská citace #38
29.6.2009 18:22 - Jarik
to Dracainuv hospodsky dej:
Jerson to pojal pomerne presne.
Ja osobne tohle resim tim, ze kdyz dam do hospody takovouto postavu, tak neni uuuplny nouma. Ona vypada jinak postava, ktera se oblekne do cerneho plaste a je to "blb na 1.urovni" od "temneho buhvico na nejasnem levelu" (coz byl asi tvuj pripad).
V takovem pripade staci neco ve stylu 7 samuraju (snad jsi to videl):
a] {pouzita varianta, kdy se muze temny elf klidne jen smat naivite utocnika}
temny elf (ten v kapi) vstoupi do dveri. na ulici dopada jen jeho stin vrhany poslednimi plameny z hospodskeho krbu. Zlodej se jiz jiz chysta na smrt hledaneho vraha (nebo v to alespon veri,.. proc by jej jinak napadal zezadu?), kdyz se tento "neznamy" zacne smat. a pravi... "Chachaa. Slezte z te strechy mladiku. Nerad bych Vas zabil v sebeobrane."
b] {profesionalni nepritel - toho pouzivam obzvlaste rad :) }
temny elf (ten v kapi) vstoupi do dveri. na ulici dopada jen jeho stin vrhany poslednimi plameny z hospodskeho krbu. Zlodej se jiz jiz chysta na smrt hledaneho vraha (nebo v to alespon veri,.. proc by jej jinak napadal zezadu?). udela jeste dva kroky, zlodej se odrazi od shnileho dosku s dykou naprazenou k utoku. Temny elf se otoci tvari k utocnikovi. Chytne zlodeje za zapesti ozbrojene ruky a smykne s nim o zem. Nepousti sevreni. Druhou rukou sahne do sveho plaste a vyjme ozdobnou dyku ve tvaru hada. "Ma hlad, a co ty? nakrmis ji?" pronese sycivym hlasem.

Nebo ti reknu, ze jsi to udelal dobre, az na deleni zkusenosti. 50xp pro hranicare za RP, 20xp pro zlodeje za pouziti schopnosti (utok zezadu, ne automaticka smrt - na to je fakt sicco). Kdyby to byl hledany jedinec (a postavy to vedely. a byl toto jejich plan, tak oba navic 100xp za planovani utoku).
Ale i tam je treba resit to schovavani zlodeje na strese; varovani, ze temny elf uz jde, atd.

Snad je poznat, ze radim, ne kritizuji :) a to v ramci obvykle mechaniky DrDO (v jinych systemech bych to resil jinak :) )
Autorská citace #39
29.6.2009 18:40 - Alnag
Já jsem třeba zásadně proti jakýmkoliv tajným informacím. Hráči jsou ve hře nejen za postavy, ale i za sebe. Jakožto "konzument příběhu" mne baví znát i věci, které moje postava nezná a dokážu to oddělit. Takže lístečky... v žádném případě.
Autorská citace #40
29.6.2009 18:45 - Dracain
Jarik:Dík,další rada!

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091736078262329 secREMOTE_IP: 3.145.173.112