Tipy a triky

Dracain
29.6.2009 07:21
PJování aneb co by PJ dělat měl a neměl
Takže, jsem tu nováček a celkem nové jsou pro mě i RPG hry. Mám doma DrD pro začátečníky, kde bych se mohl dozvědět odpověď na otázku v názvu diskuse. Ale to mě nebaví, chci se zeptat vás! Mě totiž velmi hnusně a odporně baví hrát za PJe, ale potřeboval bych trochu poradit...

témata: Největší chyba PJ
Kdy je nejlepší udělit XP
Jak si ve hře "udělat pořádek"
atd. atd. atd...
Autorská citace #61
30.6.2009 07:25 - Jerson
Colombo píše:
To jsem opravdu jedinný PJ, kterého Temný Elf by beze slov zabil dotírajícího hraničáře (po vržené dýce za urážky a po vytasení hraničářova meče), dopil pivo a odešel?

Asi ano. Bezeslovní zabijáci jsou dobří do Diabla.

Merline, myslíš že dvanáctiletý kluk musí nezbytně hrát RPG stejně tragickým způsobem, jako jsme ho hráli my? Moje zkušenostmi s dětmi jsou omezené, ale nějak nevidím důvod, proč by vedle počítačových stříleček a her na vojáky s airsoftkama muselo být nesmyslné násilí i v RPGčkách.

Pokud je totiž přimární požadavek hráčů "Porubat co nejefektněji co nejvíc enemíků", je kdejaká počítačová hra lepší než stolní RPGčko.
Autorská citace #62
30.6.2009 09:08 - Lotrando
Colombo: zabít postavu hráče proto, že se mi nelíbí jeho herní styl, je poslední možnost. Pokud je to záležitost natolik krajní a já to nedokážu během hry pojmout, pohovořím s ním po hře o samotě. Pokud to nepomáhá, což je ale málokdy, raději se s ním dohodnu na ukončení hry. Zabití postavy jako trest je doela dětinský přístup. Hráč totiž nemá žádnou šanci a ponese si to jako křivdu. MOžná se k té hře už nikdy nevrátí, což je škoda.
Autorská citace #63
30.6.2009 09:42 - Blaine
Colombo: co ted napisu, bude mozna az osobni utok, ale nemyslim to tak...
/sarcasm on
*kuck* a on se divi...*kuck*...ze mu hraci utekli...*kuck*...taky bych utekl od takoveho GM *kuck*
/sarcasm off

Ale vazne, pokud bys to takhle delal normalne, tak by me asi hra u tebe nebavila, porad bych musel premyslet, jeslti mi zemre postava, jenom protoze nejakym zpusobem urazi nejake NPC. Jasne, mohl dostat za vyucenou - ten elf ho mel vzit za pacesy, prehnout ho pres koleno a naplacat mu mecem naplocho. A pak ho hodit do hnoje za hospodou. Ale rozhodne ho nemel zabijet. Vetsina hracu si po takovehle lekci rozmysli, nez si zacne vyskakovat na nejakou "drsnou" postvau.
Autorská citace #64
30.6.2009 09:44 - Merlin
Jerson: já ti čéče ani nevím v jaké souvislosti jsem to psal :) aha..no možná jsme to myslel tak, že děcka, který jsme viděl hrát nějaký rpg tak mají takový ten knižně hrdinský pocit. Nepřemýšlí nad důsledkem činů a jsou svým způsobem přímočaří. není pro ně problém "sejmout" tu postavu v černém jen z důvodu, "že je to ta postava v černém"
no, to je jedno..byl jsem fakt unavenej :)
Autorská citace #65
30.6.2009 10:06 - Fibriso
nebo to opravdu nechat tak jak to bylo, načež by na něj byl vydán zatykač za vraždu (někdo ho viděl) a následně by ho přišla zabásnout hlídka.
pak by záleželo co by postavy dělaly. Což vzhledem k tomu, jak ho chladnokrevně zapíchli bych řekl, že by se z toho pokusili prosekat, což by se jim
A) povedlo a pak by museli vyklidit urychleně město a byla by na ně vypsána tučná odměna (chtěli bitky, mají je mít, bountyhunters jsou fajn)
B) nepovedlo a skončili buď mrtví nebo spíše se probudí v base. pak následuje kampaň "jak utéct z basy s vyhlídkou na pár stavějících se šibenic" nebo je může navštícit místní papaláš a za to, že pro něj něco udělají tak je neoběsí. (s důrazným varováním co se stane, když ho podrazí....)
Autorská citace #66
30.6.2009 10:07 - Jerson
Merline, asi takhle - dvanáctileté děti se takhle dokážou chovat i v reálu, což už se taky nejednou stalo. Když dostanou šnci, dokážou i zabíjet dospělé a ani se nad tím moc nepozastaví. Problém tedy nevidím v tom, že by takhle mladší hráči nechtěli hrát. Jsem toho názoru, že by takhle neměli hrát, přesněji neměli by takhle hrát RPG. Strašně snadno si zvyknou na řešení problémů stylem "co se mi nelíbí, to zabiju", které později nebude ani tak brain damage, jako doopravdy naučeným chováním. A i kdyby to bylo jen chování v rámci RPG, připadá mi to dost tragické.

Ne že bych měl něco proti vybíjecím hrám v tom či onom provedení, jen mám hodně proti lidem, kteří ze hry neznají jiné řešení než "zabít".
Autorská citace #67
30.6.2009 10:19 - Merlin
Jerson: já vím, ani mě se to nelíbí...kromě dětských táborů v létě se setkávám s jejich "negativní" působením na společnost v práci už dobrých 12 let.

Proto jsem to myslel nejspíš tak, že je nezásobovat hromadou informací, které bude dospělý hráč/dm vnímat jinak než děti. Spíš je naučit jak hrát, jak vést hru a ukázat na příkladech co je "špatného" na to a tom způsobu řešení (tady nebrat doslova, nemusí na tom být nic špatného)
Autorská citace #68
30.6.2009 10:27 - Jerson
No, na dálku učit neumím, a ani s tím jak se prosadit ve dvanácti nemám zkušenost, já hrál až od patnácti.
Autorská citace #69
30.6.2009 10:38 - Merlin
Jerson: i já hrál až od patnácti...ale...občas sleduju jak kdo hraje, vycházím i z popisu co napsal Dracain, nebo z "radobypovídky" co napsal Magus...je to takový trend a je to škoda. i když je pravdou, že v začátcích jsem taky nešel pro ránu daleko...
jenže to bylo dáno i tím, že nás v té době neměl kdo poučit, ukázat nám kde děláme chybu.... bylo by dobře, kdyby Dracain i jeho hráči získali potřebné množství informací a byli schopni je aplikovat...když budou chtít aplikovat vše naráz, nevěřím tomu, že to projde....
Autorská citace #70
30.6.2009 10:40 - Magus
Džerzn: jj je obcas zabavnehsi vyresit to ublabolenim nez straz proste rosekat...ale jak kdy hral jsem jednou hru ve ktere sme meli omezeny pocet zabiti...10 nebo tak nejak byla to sranda ale potom sem mêl chut vejit do barbarske vesnice..=)
Autorská citace #71
30.6.2009 10:48 - Lotrando
Jerson píše:
A i kdyby to bylo jen chování v rámci RPG, připadá mi to dost tragické.


I kdyby? normální človíček je schopen moc dobře rozeznat, co je reálné a co ne. neměl bych strach o to, že budou kdovíjak zatíženi.

Jak to hrát "správně"? To je ale otázka, co je správně. Podle mě by se kluci mohli zamyslet nad tím, o čem to vlastně má být. A když to udělají, určitě už přijdou na něco dalšího, než je zabíjení kostlivců. Nemám o ně strach. Samozřejmě, pokud by měli možnost vidět jiné hry a nebo si i zahrát, dostalo by se jim to pod kůži mnohem rychleji. Takhle jsou odkázáni na prošlapávání své cestičky. Tak jsme to ale dělali i my, a nemám pocit, že by nás to nějak poznamenalo, kromě toho, že jsme teď závisláci :).

Prcek: Merlin má v jednom pravdu. Dávkujte si to postupně, pokaždé jen kousek z těch rad co tu píšeme. Hlavně hrajte a hrajte pravidelně. Zkuste se sejít třeba aspoň jednou za 14 dní. Využijte prázdniny (ale venku je teď super, tak nevim). Tahle zábava moc nefunguje, když jsou přestávky příliš dlouhé. S tím se potýkají i zkušení hráči.
Autorská citace #72
30.6.2009 10:53 - Magus
Lotrik: jj meli by sme se schazet prvidelne ale maximálnê drakajn a ja ale melo by nás Byt víc ne..? Ale nikdo jinej nechce=(
Autorská citace #73
30.6.2009 10:55 - Magus
To ze je venku pekne nevadi aspon me...báb totiž rybu...=(
Autorská citace #74
30.6.2009 11:01 - Lotrando
Prcek: asi byjste měli být tři a PJ, to je tak minimum. Menší počet se dá hrát, ale bývá to složitější. Víc než třeba 6 hráčů nedoporučuju, z toho de PJ hlava kolem. Ale to nebude váš problém.

Kde sehnat dalšího, to je otázka za melouna. Někdy bývají různé kroužky, co se maskují jako seriózní akce a přitom se tam paří RPGéčka nebo třeba karty (DDM apod). Zkus kámoše, co hrajou WoWko, většina se asi nechytí, ale sem tam nějakej, aspoň jeden by mohl.

Zkuste udělat hru podle WoWka, ten svět přece znáte. Já třeba hraju u kámoše, kterej dělá pirátskej svět podobný wowku. Má ho tam sice jen trošku, ale jde to.
Autorská citace #75
30.6.2009 11:02 - Merlin
hrajte sami dva...není to sice taková zábava, ale stačí to na spoustu zajímavých věcí a na naučení. časem se někdo přidá. Ale pozor, když se přidá, nesnažte se mu vnutit váš styl hry. "Hraješ s náma, tak musíš to a to. My víme jak to má být..."

edit: samozřejmě, že lotrandova rada v tomhle je lepší...ale další hráči se někdy nedají sehnat, hlavně v menších městech.
Autorská citace #76
30.6.2009 11:03 - Dracain
Hmm...no jestli narážíte na brutální PC střílečky,tak se nebojte,na to zvyklej nejsem.Mě totiž comp spustí jenom AoE 2 demo a starší freewarovky...fakt nic jinýho,magus dosvědčí!Tak se snažím zahnat nudu RPGčkama,ale zdá se,že se mám ještě hodně co učit...ještě nemám všechny komentáře přečtený,jdu na to.
Autorská citace #77
30.6.2009 11:19 - Dracain
Těch rad je tolik,že už se mi pletou dohromady-Prostě až bude nějakej problém s hraním,tak se podívám sem a mám vyhráno!
Jinak dík,že jste si na tuhle diskusi udělali čas.
Autorská citace #78
30.6.2009 11:23 - Gurney
Jerson: Souhlas s Lotrandem, řekl bych že v podobném stylu začínali snad všichni co v podobném věku hráli dračák (no začínali, zrovna nedávno se moje postava hodlala pobít s velitelem stráží jednoho archeologického naleziště, pak z toho bohužel sešlo :) Nevidím v tom základ pro nějakou poruchu morálního jednání.

Dracain: K té hospodě - stalo se jak se stalo, tu situaci jsi nevyhodnotil zas tak špatně (co příště udělat líp celkem pěkně shrnul Jerson) a rozhodně bych tuhle příhodu využil coby zápletku do dalšího hraní - po postavách můžou jít stráže ale na druhou stranu mezi nimi může být i člověk, který nenávidí temné elfy a může jim pomoct na svobodu, pokud by je zavřeli a ještě jim třeba může nabídnout nějakou práci; temný elf mohl být třeba z nějakého významného rodu a třeba ho jeho bráchové (mnohem větší drsňáci) a jeho otec arcimág budou chtít pomstít nebo cokoli co vymyslíš, každopádně hráče strašně baví když PJ reaguje na to co dělají a staví na tom další příběh.
Autorská citace #79
30.6.2009 11:25 - Gurney
Ha, tak už jsem asi nestihl uzávěrku, Dracain byl rychlejší :)
Autorská citace #80
30.6.2009 11:34 - Merlin
to all: sem to říkal, že je přehltíte radama...ale mě se holt neposlouchá :P
Gurney: ano, tak jsem mu to psal hned nazačátku, stalo se stalo, ted ale bude nějaká reakce světa na akci postav.

uvedu příklad ode mě ze hry: dva dragonborni (vojevudce a válečník) dost drastickým způsobem zneuctili hrobku drakorozených králů (asi jako když vyloupeš rubíny z korunovačních klenotů, nebo ze svatováclavské helmice udeláš kvetináč)..vysypali zbytky těla ze zbroje atd. Nebránil jsem jim. Zbroj i zbraně byly fakt docela dobré, zdobené symboly atd.
Nyní, po několika sezení dorazili do říšského města. Sledovali plánovanou přehlídku, kterou zahajovala jednotka dragonbornské válečné šlechty. Oko dalo oko, pohled na postavy pyšnící se svou kořistí..a už tu bylo "předvolání" k jednomu z nich.
Nakonec byli vyobcováni z dragonbornské komunity, i od boha. Co z toho plyne? že je čekají hodně riskantní mise, aby si vydobili zpět čest, šílené questy aby získali znovu důvod žití (jeden byl hodně nábožnej a buh byl pro nej vše...a jednal v náhlem zkratu mamonu)....více se sblížili s tieflinkem, který je vyděděncem od přírody...atd.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084306955337524 secREMOTE_IP: 18.116.51.117