Tipy a triky

Gurney
28.7.2009 19:51
Konspirace a hráčské pravomoci
Zajímalo by mě jestli máte někdo zkušenosti s poskynutím pravomocí k tvorbě příběhu (příkladem budiž pokročilé možnosti užití Bodů osudu z FATE) v příbězích kde hrají velkou roli různé konspirace a "plány v plánech jiných plánů". Vylučuje se to a boří hru (z hlediska žánru) nebo ji to naopak obohacuje o další události, které by GM sám nevymyslel?
Autorská citace #21
23.12.2009 16:49 - sirien
...ale tady po něm byla poptávka... :)
Autorská citace #22
24.12.2009 09:19 - Sosáček
Tak, kdyz nekdo necte dlouhy prispevky, je to jeho problem. Navic nejspis ani necte knizky a asi hraje wow :D

(j/k)
Autorská citace #23
24.12.2009 11:31 - Deathman
Mno mne osobne to zas tak moc nevadi sice sem mival kostru s kterou moc nehnout neslo. Ale medzi "zebrama" si mohly delat prakticky co chtely.
Na dost vysokych urovnich si mohly koupit pozemky, prava /popravci, trhove, tezarske etc./. Kdo ma penize si muze kupit takrka vsechno. A strasne ma bavily rozhovory tipu chces popravci pravo ? 2000 Zlatych a pockas si dva roky alebo 2000 zlatych mne a 500 kralovy a mas to hned.
Sak jak inak vyuzit pravidla pro velke spionazne site ci valku a armadu ze jo :}
A jestly by chceli uspurovat vladu proc ne jestli to prispeje k RP
Autorská citace #24
24.12.2009 15:58 - Quentin
postman: exactly :D

ale nechal jsem se vyprovokovat, precetl si to a hle ... klasické rady pro improvizaci, co jsme slyseli uz ve sto inkarnacich (az po reakce gurneymu, to jsou priklady a konkretni priklady nikdy neuskodi).
Nic proti siriene, ale ty to hrozne okecavas, nez se k necemu dostanes (coz je porad lepsi, nez se k nicemu nedostat ;-) )
Autorská citace #25
25.12.2009 19:54 - Deathman
No jeste stale se da pouzit pravidlo z Discworld -u
Jak je to 1 000 000:1 tak sa to podary :) (Prevazne pouzitelne iba u humorne hry aj to treba omezit na 1 pouziti za session)
Autorská citace #26
27.12.2009 10:53 - Gurney
sirien píše:
Zajímavé se to celé stává v okamžiku, kdy chceš konspirovat, ale zároveň nechat hráčům narativní možnosti nebo pravomoce nad NPC.
V takovém případě musíš začít tím, že čím větší mají hráči pravomoce, tím více musí být Tvoje konspirace schematická a nikoliv konkrétní.
Příklad konkrétní konspirace: A chce zabít B protože mu před osmnácti měsíci udělal tohle což vedlo k tomuhle a protože tahle shoda náhod tak se A rozešel se svojí holkou.
Příklad schematické konspirace: A chce zabít B, protože mu někdy v minulosti (cca rok a půl) něco udělal (udělal zhruba tohle (to a to)), což vedlo k tomu (možná protože něco dalšího (to a to)) že A ztratil holku (rozešel se s ní).
U schematické konspirace je pevně dané to, co je psáno na první úrovni, věci v závorkách jsou pak konkrétnější návrhy (!) toho co se stalo - s každou další závorkou více upřesňující, ale zároveň by věci v každé další závorce měly být méně podstatné pro strukturu příběhu. Pokud hráči do dané domény nezasáhnou, pak se nic neděje a ve chvíli, kdy na to přijde, jakoby závorky zmizely. Pokud ale hráči změní nějakou závorkovanou skutečnost (přítelkyně A zemřela), pak prostě závorky upravíš a jedeš dál podle konspiračního schématu.

Přemýšlel jsem o použití nějakého schématu který by nepracoval s konkrétními událostmi ale nevěděl jsem jak to zaonačit. Ty konkrétní události v závorkách jsou rozhodně dobrý nápad, hráči si konspiraci můžou dotvořit sami ale pravděpodobně taky budou čekat že když něco objeví a zeptají se GMa co to je, dostanou odpověď. A hodně se mi na tom líbí že pokud jsou hráři chytřejší než GM a objeví něco s čím nepočítal (případně to objeví dřív než s tím počítal) není nutné je railroadovat zpátky aby se hra nerozpadla ale jede se dál.
sirien píše:
Na první pohled může jít o podvod na hráčích, ale jen na první pohled. Otázka totiž je - o co v takové hře jde? O rozluštění puzzle ve stylu compové adventury s více možnostmi? Nebo o to zahrát si konspirativní zamotaný příběh, který ale dává nakonec smysl?

Viz předchozí považuju změnu pozadí děje uprostřed hry za mnohem lepší než dávat hře nějaké mantinely a trocha puzzlů je v tom vždycky - jen na rozdíl od klasického způsobu neexistují žádné okrajové na které už by se nedalo navázat.

sirien píše:
Technicky vzato (ale to by asi chtělo dost zkušené hráče) můžeš skončit u FATE s fate pointy na nejvyšším levelu a hrát nepřipravenou konspiraci, kdy budeš vhazovat do hry bangy a pak jen poskládávat hráčské nápady do nějaké šílené sítě

Tuším že ani nastavení fate pointů podporující co největší hráčské pravomoci nepočítá se zásahy do NPC a podobné věci, ale samozřejmě není problém je tak "husté" udělat. Na nepřipravenou konspiraci bych si asi netroufl, navíc je to hodně závislé nejen na zkušenostech hráčů ale i na složení hráčské skupiny - tohle prostě chce grupu plnou storytellerů (Lawsova typologie).

sirien píše:
Další věc - využívej hráčské náměty. Nic hráče nepotěší tolik, jako když se nějaký jeho předpoklad nebo něco co naznačí že by chtěl aby nějak bylo skutečně odehraje tak, jak říkal - až na nějaký dílčí detail
Dobrý point, vyzkouším co nejdřív

sirien píše:
Moje osobní zkušenost je taková, že žádný ST nevymyslí tak šílené konspirace jako hráči, kteří se snaží rozlousknout konspirace snadné. Kdysi jsem telloval jednu hru nakonec tím způsobem, že jsem nadhodil nějakou konspiraci, aniž bych tušil, co z ní bude, a když si hráči lámali hlavy tak jsem je teatrálně ignoroval jako že jsou úplně vedle, ale ve skutečnosti jsem je velmi dobře poslouchal a sem tam jsem si dělal v hlavě poznámky: tohle ne, jo, to je dobrý, tohle se mi nehodí, tohle jo, ale trochu jinak, tohle jo... a z jejich vlastních doměnek jsem si seskládal konspirace, které a) byly složitější, než bych měl čas sám vymyslet, b) dávaly smysl, protože všechny nejkritičtější body už vychytali sami hráči, když se o nich bavili.

Že nejvíc zamotávají hru sami hráči se pravda ale napřed je potřeb je uvrtat do děje dost záhadného s dostatkem informací aby je bylo možné kombinovat do nějakých šíleností.
Autorská citace #27
27.12.2009 12:17 - Sosáček
Premyslim jestli "zpetne generovana konspirace" neni jenom ilusinismus.
Autorská citace #28
27.12.2009 12:58 - Jerson
Tak trochu je. Na druhou stranu jeden člověk z principu nemůže žádnou dobrou konspiraci vymyslet, protože by musel být schizofrenní. Opravdová konspirace může vzniknout jen tehdy, když se vytváří interakcí navzájem oddělených myslí stojících proti sobě - musím mít někoho, kdo se snaží utajit určitě věci před někým jiným.
Autorská citace #29
27.12.2009 13:09 - Quentin
postman:
sirien píše:
Příklad schematické konspirace: A chce zabít B, protože mu někdy v minulosti (cca rok a půl) něco udělal (udělal zhruba tohle (to a to)), což vedlo k tomu (možná protože něco dalšího (to a to)) že A ztratil holku (rozešel se s ní).

tohle mozna je iluzionismus, ale "zpetne generovana" je naopak poctiva improvizace
Autorská citace #30
27.12.2009 14:15 - sirien
Glitterhash píše:
Premyslim jestli "zpetne generovana konspirace" neni jenom ilusinismus.

Není. Ilusionismus spočívá v manipulaci s postavami do jediného dějivého proudu, zatímco to co popisuju chování postav nijak neovlivňuje - právě naopak bych řekl, že to je skoro opak ilusionismu.
Ještě jinak - kdy budu mít vymyšlené kompletní kospirativní pozadí (kdo s kým kdy jak proti komu a proč) a hodím do něj postavy, ať si poradí, přičemž s ničím v pozadí nebudu hýbat a bude mi jedno, jak se v tom postavy/hráči motaj, tak to ilusionismus rozhodně není. Je to jen připravený background.
To co popisuju nijak neovlivňuje postavya nelimituje to jednání hráčů, pouze to umožňuje zachovat celistvé konspirativní pozadí v okamžiku, kdy ho hráči svými pravomocemi mají možnost (i nevědomky) měnit. Technicky vzato v takové hře můžou hráči obrátit celou konspiraci vzhůru nohama, z původních padouchů udělat oběti, z obětí zlosyny, zabité nechat naživu aj. šílenosti a tohle mi umožní, abych jim v tom nemusel bránit - pouze budu posouvat nějaké ty prvky v pozadí tak, aby hráči svými zásahy sami sobě hru nechtě nerozbořili.

Quentin: Mám takové tušení, že pleteš dohromady ilusionismus (skrytý railroad, tedy styl vedení hry) s pevně vytvořeným pozadím konspirativní hry (tedy s tématem a jeho přípravou)

Gurney píše:
Přemýšlel jsem o použití nějakého schématu který by nepracoval s konkrétními událostmi ale nevěděl jsem jak to zaonačit.

Tak ono technicky ty události nemusí být zcela nekonkrétní. >>Někdo (A) zlikvidoval (zabil) B<< mi přijde vcelku konkrétní. B je mimo hru (zabitej, ale hráči to můžou změnit třeba na "unesenej" "v koncentráku" "zašitej v sanatoriu na práškách") a může za to nejspíš A, ale radši si ho dám do závorky abych při další přípravě nezapomněl, že mi tohle můžou hráči ještě navrtat.

Technicky vzato si tohle schematizování můžeš vyzkoušet tím, že budeš redukovat normální příběhy.
SW: Zlý vládce (DV) chce zničit rebely. Staví k tomu ultimátní zbraň (Hvězdu smrti) kterou chce zlikvidovat co mu přijde pod ruku. Obi wan má s tímhle týpkem (DV) něco společného (kdysi ho učil)... atd. Všimni si, že např. Hvězda smrti v příběhu zůstala, DV se později změnil na Imperátora.
SW jsou relativně lineární příběh, ale když si podobnym způsobem zkusíš naschematizovat třeba vraždy v Midsomeru...
Autorská citace #31
27.12.2009 15:36 - Sosáček
Ja kdyz o tom premyslim, tak je to jiny nez ilusionismus v tom, ze problem s ilusionismem je v tom, ze (cituji) "it makes player choices meaningless". At udelas co udelas, je to jedno, a potom se nemusis unavovat rozhodovanim, zejo. Treba u pocitacovych her se to stava casto (priklad: mass effect -- kdyz nechas rachni kralovnu zit, servou te ze bude vradit lidi, kyz ji zabijes tak te (ten samej typek) serve ze pachas genocidu), ale tam to malokdy vadi kdyz to nehrajes vickrat.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.069210052490234 secREMOTE_IP: 54.144.95.36