Tipy a triky

Alnag
29.7.2009 10:28
Aneb když odpravení nepřipadá v úvahu
Autorská citace #1
29.7.2009 10:28 - Spize
To věčný pochlebování tem drakům musí lízt as ipěkně na nervy, ne? Jako pochvala, OK, ale draci jsou, hrome, moudřejší jak dalajláma a chytřejší jak Einstein, takže si myslím, že lichotky musej zákonitě odhalit. I když je fakt, že si je stále mohou užívat.

Moc pěkný.
Autorská citace #2
29.7.2009 10:29 - Felouen
Super clanek, obzvlast ten dovetek. Ale nejak mi tam chybeli moudri draci, cele to bylo zamerene jen na ty mene "osvicene" draky. [az budu opet na ceske klavesnici, tak opravim diakritiku]
Autorská citace #3
29.7.2009 11:55 - Jerson
Přečtu si ten článek až po obědě, jen jedna věc - draci ohryzávají kosti? U někoho s takovými zuby bych rozhodně čekal, že kosti normálně kouše.
Autorská citace #4
29.7.2009 12:10 - Alnag
Jerson: A vidíš, je to jinak. Zase ses v životě něco přiučil... :D
Autorská citace #5
29.7.2009 13:08 - Jerson
Tak jsem nabyl dojmu, že článek byl původně napsán na téma "Jak jednat se zakoplexovaným GMmem, který dostal velkou moc nad ostatními", ale z marketingových důvodů bylo v článku spojení "zakomplexovaný GM" nahrazeno slovem "drak".
Autorská citace #6
29.7.2009 13:12 - Alnag
Jerson: Kdybys dával pozor, věděl bys, že zakomplexovaný GM kosti normálně kouše, zatímco drak je ohryzává a tudíž by ti došlo, že článek je skutečně o dracích a ne o GMech. :D
Autorská citace #7
29.7.2009 13:32 - Jerson
Bohužel v RPG jsem potkal jen jednoho draka, který zmíněnému prototypu neodpovídal, takže jsem ho ukecal docela snadno. Zato těch zakomplexovaných GMmů bylo o dost víc, a tento styl jednání by u nich určitě slavil úspěch (: )
Autorská citace #8
29.7.2009 14:12 - Almi
Alnag: Super článek, dost jsem se pobavil... :-)

Jerson: To chce trochu nadhled...není Tvůj názor ovlivněn tím, že na ufouny by tohle nezabralo, přestože mají podobně odlišnou mentalitu? :o))

..ostatně - kdo z vás ostatních GM nemá komplexy? :o)))))))))))))
Autorská citace #9
29.7.2009 14:13 - Rytíř
Jo Jersone, to víš, co napíše R.D.Laws, to je svatý a Alnagovi se na to nešahá :))

Taky mi to připadá tendenční a dost úzkoprse zaměřený na jediný druh dračí povahy. Ale tak ona dost odpovídá popisu a použití draků ve světech DnD, takže to není uplně od věci.

Ztotožňuji se tam s jednou věcí - totiž že machři páni dobrodruzi až na velmi řídké výjimky se neumí chovat skromně, neřkuli servilně! Už toho bylo popsáno tuny o tom, jak docílit, aby hráč opravdu cítil nějakou pokoru k CP postavám a bytostem... většinou to končí nějakou brutální ukázkou jejich moci ze strany DMa, což si následně vyslouží ošklivé pohledy hráčů a nařčení z jeho zlovůle a šikany.
Přitom jsem si nevšiml, že by sebevíc namakaný voják, závodník, kdokoli neměl trému, když poprvé předstoupí třeba před prezidenta své země... Ale já s tím mám u vlastních postav taky problém, takže tenhle přístup moc nehaním :) Prostě to tak je...
Autorská citace #10
29.7.2009 14:31 - Alnag
Rytíř: aplikuj na sebe poslední okénko, buď tak hodný :)

Autorská citace #11
29.7.2009 14:48 - Jerson
Almi píše:
Jerson: To chce trochu nadhled...není Tvůj názor ovlivněn tím, že na ufouny by tohle nezabralo, přestože mají podobně odlišnou mentalitu? :o))

"Podobně odlišnou" - tím myslíš, že se vezme pár lidských vlastností a dovedou se do extrému? (: )

Spíše mě ale zaujali ti dračí přisluhovači, o nich slyším poprvé. Myslel bych si, že drak jako mocný tvor "všechno vím, všechno znám, všude jsem byl dvakrát a navíc umím kouzlit" nebude potřebovat nějaké podržtašky, kterým stejně nedůvěřuje, a opět jsem se v životě něco přiučil.

Rytíř píše:
Ztotožňuji se tam s jednou věcí - totiž že machři páni dobrodruzi až na velmi řídké výjimky se neumí chovat skromně, neřkuli servilně! ...
Přitom jsem si nevšiml, že by sebevíc namakaný voják, závodník, kdokoli neměl trému, když poprvé předstoupí třeba před prezidenta své země... Ale já s tím mám u vlastních postav taky problém, takže tenhle přístup moc nehaním :) Prostě to tak je...

To totiž záleží i na druhé straně. Prezident totiž obvykle nebývá namachrovaný týpek, který musí všem okolo dávat najevo svou moc, a hlavně prakticky všechna jeho moc pochází z nějakého státního aparátu a tedy lidí okolo - sám o sobě je prezident stejná nula jako jakýkoliv jiný člověk. Ve fantasy to často neplatí, hlavně u mágů, kteří mají jako jedinci moc velmi velkou, a u draků to neplatí tuplem, protože ti mají neuvěřitelnou převahu jak fyzickou, tak (obvykle) i magickou.
A pokud ji GM začne dávat najevo, hráči přejdou do defenzivního módu a už se obě strany kasají, kdo je větší frajer - a GM to samozřejmě vyhraje, když dojde na věc.
Autorská citace #12
29.7.2009 15:03 - Rytíř
Alnag: Já se draků nebojim, mám pevný pancéř, spolehlivého oře a ostré kopí! :)

Jerson: No jistě, že prezident je "nula". Nula z hlediska válečné zdatnosti, jinak to skoro vždy bývá osobnost a zkušený harcovník, který si respekt umí nějakým způsobem zjednat (jinak by se tam nedostal). Ale dtto platí o většině šéfů i ve fantasy světech. Plus je tam ten fakt, že je docela šance, že budou namakaný i osobně... Takže ten nedostatek úcty a respektu je pak vpravdě zarážející.
Holt západní způsob uvažování, který je terčem posměchu u každého východního dílka, kde vystupuje mocný mistr :))
Autorská citace #13
29.7.2009 15:18 - Jerson
Já to myslel jinak - ve fantasy dokáže jeden maník pobít (občas i bez zbraní) pět soupeřů, případně má za sebou pár desítek nebo stovek mrtvol. Každý voják představovaný prezidentovi by ho v souboji jeden na jednoho dokázal sejmout a ani by mu nemusel ublížit. Technicky na likvidaci prezidenta stačí jedno bodnutí nožem nebo jedna rána z pistole.
Ve fantasy tohle neplatí - člověk na takovém postu bude mít vysoký level, takže bude i fyzicky zdatný a možná schopnější než dotyčný dobrodruh. A tuto svou moc často dává najevo - nebo spíše ji dává najevo GM. Prezident určitě nemachruje ničím jako "Stačí když vydám rozkaz a srovnám tvé rodné město se zemí - a víš kolik máme atomovek?", jenže CPčka (včetně draků, jak je popsáno v článku), to dělají docela často - a v tom spatřuju největší rozdíl.

Zkus někdy hrát velitele mocné organizace, který si bude uvědomovat, že ho ten maník stojící před ním může sejmout na jednu nebo dvě rány, kdyby na to došlo. A samozřejmě že dotyčné CPčko nemůže být snadno postradatelné, jinak to nemá smysl. Klidně může mít kolem sebe hromadu bodyguardů, tolik, aby si zase hráči uvědomovali, že kdyby byli tak pitomí a naváželi se do šéfa, tak se z toho nedostanou se zdravou kůží (ale zase je tu magie, která může dost zavařit)

Prostě pokud mají hráči prokazovat nějaké postavě respekt, tak si tato postava musí respekt zasloužit - a GM to musí zvládnout zahrát. Jinak je odkázán na boostování čísel, aby dodal postavě zdání respektu alespoň mechanicky.

(Nehledě na to, že podřízenost šéfům si člověk užije dost v reálu, a ve hře to chce takhle dělat málokdo. Ostatně není to hra o daném big bossovi (nebo drakovi), je to hra o dobrodruzích, kteří tomu šéfovi /drakovi dříve či později nakopou zadnici, pokud je bude prudit (: )
Autorská citace #14
29.7.2009 15:32 - Nachtrose
Jerson: na to co popisujes je skvely Eberron.
Autorská citace #15
29.7.2009 16:59 - Trey
Vzydt draci neexistuji
Autorská citace #16
29.7.2009 18:19 - thief
Po dlouhé době článek, který mě pobavil. :-) Hlavně ten doporučený úvodní pozdrav, to je užitečný. Samozřejmě že my, kteří máme naštudovaný Draconomicon, jsme ve výhodě před těmi ostatními smrtelníky, malými a hloupými, omezenými silou i důvtipem, postrádající vtip i schopnost improvizovat, dát dokupy dvě souvislá slova a spočítat si co si mohou dovolit a co ne. :-)
...kam jsem položil PENĚŽENKU!!!
Autorská citace #17
29.7.2009 22:02 - sirien
Fel: Moudří draci... odpoutej se od tý zrůdnosti v DrD, je to hnus.

Rytíř píše:
Už toho bylo popsáno tuny o tom, jak docílit, aby hráč opravdu cítil nějakou pokoru k CP postavám a bytostem...

V Pavučině sem měl jednu velice vlivnou a mocnou postavu, která byla shodou okolností postavám velmi pozitivně nakloněna. Ale řikal sem si, že to chce ukázat i jeho druhou tvář, pod kterou ho znala většina světa a hlavně trochu varovat, že nemusí mít úplně čisté úmysly... no tak sem za jednu postavu které se PC dost obávaly vyjednávat s tim že chce s timhle NPC dohodnout schůzku jako protislužbu (PC, pro které to byla ve skutečnosti dost hračka ("SenTere, co děláš ve středu?"), to docela obratně vyhandlovaly...) no, byla sranda sledovat reakce postav na následující dialog:
obávaná NPC: Chtěl bych se sejít se SenTerem Recewen
PC (tušim že Quasit): A jak máme vědět, že to neni nějaká zrada a že se k SenTerovi nechceš jen dostat a zaútočit na něj?
obávaná NPC, šokovaně: zaútočit? Na SenTera Recewen? Mrknutim by mě bez zájmu sesmažil na prach!!

Když se pak setkali, tak to jak se Norm najendou na pozdrav ukláněl a oslovoval "SenTera" "Sire Recewen" byla už jen poslední kapka :) . Chování hráčů k němu se obratem dost změnilo... teda, ne úplně, ale trochu se odklonilo a ten vztah nabral trochu jinej vývoj.

Rytíř píše:
Alnag: Já se draků nebojim, mám pevný pancéř, spolehlivého oře a ostré kopí! :)

a jé, další žrádlo z konzervy.
Autorská citace #18
29.7.2009 22:16 - Felouen
Sirien: Jaképak DrD? Z příběhů co jsem četla a z mé imaginace pramení moudří draci, bytosti, jenž MYSLÍ a nesyslí jen haldy drahokamů a podobně. Náhodou, DrD draky si skoro ani nepamatuji, připadalo mi to jako Diablo - ledový drak, bažinný drak, ohnivý drak...všichi jedna a ta samá potvora, akorát v trochu jiných rozměrech a barvě, s jinými schopnostmi a osobností. Ale v základu všichni chtěli všechny ostatní zabít, zneužít nebo aspoň zotročit. Heh heh.
Autorská citace #19
30.7.2009 08:24 - Almi
Jerson: To je jen chyba nás, pouhých bídných lidských červů, myslet si, že draci mají nějaké lidské vlastnosti..a dokonce špatné. Oni jsou prostě JINÍ.. :-)

..ale stejně je legrace, dohadovat se o psychice těch roztomilých plastových figurek, co stojí nehorázný prachy a na battlefieldu zabírají tolik místa, že přes něj není vidět Moje Namakaná Naprosto Cool Figur..ehmm Postava ;-)

sirien: lol :o))
Autorská citace #20
30.7.2009 08:48 - Rytíř
Jerson píše:
Prostě pokud mají hráči prokazovat nějaké postavě respekt, tak si tato postava musí respekt zasloužit - a GM to musí zvládnout zahrát. Jinak je odkázán na boostování čísel, aby dodal postavě zdání respektu alespoň mechanicky.


No a na to si právě stěžuju :)) Že tu není samozřejmá ta úcta k autoritám jako taková, že GM musí hráčům ukázat že zrovna tenhle šéf si jejich úctu zaslouží... místo aby ta úcta byla automatická a on jí popřípadě svým jednáním ztratil, jak tomu je v reálu.

Jinak já jsem mluvil tak nějak v obecné rovině, v mý hře tenhle problém ani moc nepociťuju.. už spolu hrajem dlouho, takže se známe a hráči mě kolikrát až překvapí, jaké mají ohledy ;)

Co říkáš Siriene o referencích již známé NPC na jinou je rozhodně dobrej způsob, nejmíň násilný a účinný, jak si ten respekt a pozici vybudovat i v očích hráčů. Používám to celkem často. :)

Jerson píše:
Zkus někdy hrát velitele mocné organizace, který si bude uvědomovat, že ho ten maník stojící před ním může sejmout na jednu nebo dvě rány, kdyby na to došlo.


Vždycky se snažím hrát CP z jejich úhlu pohledu na vlastní smrtelnost, když jde do tuhýho ;) Akorát že ne vždy je jim zřejmé, jak silné postavy hráčů jsou, no.. někdy se přeceňují.. někdy naopak podceňují.. takže ve výsledku stejně jednaj občas dost mimo, pravda :)))

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.056395053863525 secREMOTE_IP: 18.221.174.248