Tipy a triky

andtom
7.10.2009 22:23
Předáváte jako dějmistr hráčům dostatek informací? A jak to děláte? Překlad článku Andyho Collinse z časopisu Dragon č. 375
Autorská citace #1
7.10.2009 22:24 - wlkeR
Á, můj oblíbený článek, děkuji.)
Autorská citace #2
8.10.2009 07:44 - Lotrando
Jsme po tobě už chtěli vyhlásit pátrání :)

Musel jsem to napsat, článek si samozřejmě přečtu. Výběr tématu vypadá nadějně.
Autorská citace #3
8.10.2009 08:23 - kin
Pěkně přeloženo ;)
A hlavně názvy potvor jako Bogr škrtič nebo Masakrózní démon jsou boží! :)
Autorská citace #4
8.10.2009 16:05 - andtom
Jsem už přes 2 měsíce příliš ukotven v dramatičnosti reálného života, takže jediné, co jsem byl schopen za poslední tři měsíce vyprodukovat, je tento malý překlad v posledním týdnu (protože se to hodí do krámku mého zaktivnění v angličtině, kterou pracovně potřebuji).
Tímto se omlouvám návštěvníkům d20.cz a spoluhráčům ze svoji současnou v podstatě mizivou D&D aktivitu.
Autorská citace #5
8.10.2009 16:56 - Jerson
Vzpomínám, jak jsme hráli dračák a dohadovali se o zranitelnosti nestvůr, tedy jestli a jak se projeví a zda ji postavy poznají. Občas mi to přišlo až absurdní - je třeba potvoru zasáhnout, způsobit jí dostatečné zranění, zjistit že toto zranění je sníženo nebo eliminováno omezenou zranitelností a ještě si hodit na zjištění, že tomu tak je. Stačí neuspět v jednom z těchto kroků a hráči dál plýtvají útoky v marné snaze zasáhnout. Navíc když se ještě nedá rozlišit, jestli je nedostatečný hod na útok, příliš vysoký hod na obranu, nepřítel má mnoho životů, takže mu i relativně velké zranění nevadí, nebo má sníženou zranitelnost ... někdy to bylo opravdu těžké.

Proto si mysleím, že každé číslo v RPG má mít nějaký odpovídající popis, který lze říct hráčům, aniž by je to případně vytrhávalo z role, a přitom si z toho dokázali dostatečně jasně zpětně odvodit číselné efekty, pokud by to bylo třeba.
Navíc popisem se ani náhodou nedá dosáhnout takové míry informací, kterou člověk zíkáš při krátkém pohledu, dotyku nebo jiným způsobem.

Zatajování informací hráčům mi přijde dost nefér, protože je obvykle jiným způsobem zjistí dost obtížně.
Autorská citace #6
8.10.2009 18:21 - wlkeR
Mně přijde nejlep nechat jednoho z hráčů sledovat obrany a druhýho životy (mám taky z tohole článku, tuším) -DM nemá tak zatížený procesor a je výkonnější v taktizování.
Autorská citace #7
8.10.2009 19:09 - Jerson
I když jsem 4e hrál jen jednou, tak se přiznám, že bych nechtěl dělat ani jedno. Üčetnictví při boji mě přestalo bavit.
Autorská citace #8
8.10.2009 19:15 - Sethi
Když hraju leadera (eh... jakože... skoro vždycky?) tak mě docela baví vést si soupis iniciativ a stavů, mám na to takové úhledné tabulky... Jsem holt takový organizační typ a mám ráda věci srovnané. Bohužel se to projevuje i jinde.
Autorská citace #9
8.10.2009 19:34 - wlkeR
Sethi my používáme ty karty ze zadní stránky DMG (resp. jejich kopie) -jen by to chtělo nějakej trik, jak zvýšit jejich životnost. :(
Autorská citace #10
8.10.2009 19:39 - Nachtrose
wlkeR: zalaminovat a psat na ne lihovym fixem?
Autorská citace #11
8.10.2009 19:41 - wlkeR
Nachtrose: Mně zatim napadlo na ně obětovat jedny taký ty desky co se na ně píše tužkou a pak to de vygumovat; laminování + lihovej fix + náká ta okena nebo čim se to smývá je na mně moc technicky náročné...
Autorská citace #12
8.10.2009 19:55 - Jerson
a co mazatelný fix?
A když transparentnost, tak rozhodně figurky. Sice někdo říká, že postavy taky nemůžou vidět na bojišti všechno a už vůbec ne shora, ale battleplán a deset figurek protivníků se prostě popisem prakticky nedá nahradit.
Autorská citace #13
8.10.2009 20:10 - Merlin
na iniciativu opět doporučím systém co mám: A4 z plechu, na ní nalepený list papíru s řádky s čísly. Pak už stačí mít jen na obdélníčky nastříhané magnetické folie s jmény hráčů a enemy (mazatelnou lihovkou) a posouvat si je na desce (vleze se jich za sebe na řádek asi šest, takže i když jedou ve stejné iniciativě, víte kdo dřív). a hodně rychle můžete manipulovat s delay a ready.
Autorská citace #14
8.10.2009 20:10 - Blaine
Jerson: Presne tak. Hlavne boje jsou velmi takticke, ze ano.
Inciativu jsem predal hracum, pravidelne jsem se v ni ztracel. Obrany si pamatuji hraci, ja se pouze zeptam: "Dvacet pet proti AC, staci na Sovelisse?" A on mi rekne: "Ne, pouzivam Shield." A obrany protivniku hraci vzdycky tak nejak vydedukuji. Hlavne kdyz hazi na kostkach vysoka cisla (jako treba patnact a vic) tak rikam zasah a neresime.
Hraci si hazi knowledge veci u priser, ktere jeste nepotkali, pokud ji uz potkali, tak jim reknu, ze si to postavy pamatuji, i kdyz hraci ji treba potkali pred pul rokem (protoze jsme meli pauzu) a uz si to nemuzou pamatovat vsechno.
Autorská citace #15
8.10.2009 20:13 - Blaine
Merlin: o tomhle jsem taky premyslel, ale bohuzel uz ted jsou presuny docela narocne - tri notebooky, hromada knih, nekolik vacku/krabicek s kostkami, tri velke bile palcove plany se ctverecky (ty co byly v PHB 3ed), velke role folie, stos fixu, nejake ty hadriky... no uz toho zacina byt moc. Diky bohum za to, ze nepouzivame miniatury...
Autorská citace #16
8.10.2009 21:27 - wlkeR
Mazatelný fix? Zní dobře, asi půjdu vyzpovídat nějakou znuděnou prodavačku v papírnictví.
Miniatury jsou neocenitelné, ovšem vyvstává tu problém s místem. Já musel přejít na grid 1×1 cm, abych se vešel na misku a kouzelník nemoh remcat, že tam pro něj a jeho kouzla není dost místa.
Autorská citace #17
8.10.2009 22:24 - Jerson
já používám měřítko 1:50 a vejdou se mi na battlegrid i náklaďáky a tanky, tak mi neříkej, že kouzelník potřebuje tolik místa :-)
Autorská citace #18
9.10.2009 05:36 - Nachtrose
wlkeR: u hry samotne jsem to jeste nepouzil, ale asi bych se snazil drzet tech lhovych. Ty fixy steratelne suchym hadrikem maji tendenci se mazat, kdyz to nejmin potrebujes. Jinak pevny hladky obal na dokumenty by poslouzil podobne jak laminovani. To ma jen tu vyhodu, ze karticky pak muzes v klidu rozstrihat.
Autorská citace #19
9.10.2009 10:31 - wlkeR
Jerson: Jenže já si nemůžu dovolit mít bojiště větší než A4 :(
nachtrose: Fajn, zkusim do battlecardů seknout pár starých eurodesek, pořídim lihovej fix a po několika desítkách pokus/omylů zjistim, jak to smazat, aniž by se tím na chvíli znemožnil další zápis.
Autorská citace #20
9.10.2009 10:35 - Ebon Hand
U nás nehlásíme, kolik stvůře zbývá životů, jen jak je rozsekaná a crčí z ní krev, ačkoliv všichni vědí s kým bojují. Díky tomu, že drtivá většina hráčů nikdy nečetla Monster Manual, tak je pro ně každá common potvora tajůplná.
Já kreslím bojiště na papír a na zobrazení používáme cokoliv, nejčastěji se hráči zakreslí, občas byli figurky, či co bylo po ruce (zátky, kamínky). Když je chaos, nebo velká změna, udělá se nové schéma. Snažím se s sebou tahat co nejmíň věcí, plán může mít max A4, víc místa v hospodě mezi pulitrama není.. :-)
Autorská citace #21
9.10.2009 11:35 - Jarik
Nekolik poznatku
Mazatelny fix - je vzdy znacen jako Whiteboard maker. U her, kde nezalezi prilis na rozmisteni figurek,ale jen o schematicnosti situace je vyborny v kombinaci s A3 ci A4 stiratelnou deskou (v tomto se mi libil napad plechu a malych magnetu)
Iniciativa - na to se da pouzit napriklad tabulka iniciativy pro DrD+. Jedno s positiv, ktere umoznuje prehledny presun delay (a pod)
Bojova mapa - jednoznacne jsem pro modely 1:50 {WH, D&D} a pak pro bojiste znacene cimkoliv, kde jsou zretelne ctverce.
Autorská citace #22
9.10.2009 11:43 - Nachtrose
wlkeR: Abychom se spravne pochopili, tak ja mel na mysli takovy ten plastovy obal jak se nosival treba na vysvedceni. Delali se ruznych pevnosti i textur.
Autorská citace #23
9.10.2009 12:09 - Jarik
lepsi nez takovy plastik na vysvedceni je ten tuhy plastik na popisovani tuzkama.
na zivoty je to daleko lepsejsi :D
Autorská citace #24
9.10.2009 13:35 - Blaine
Na psani zivotu pouzivame papiry, ktere mame popsane z jedne strany nejakymi vecmi na uceni z vysokych skol.
Autorská citace #25
11.10.2009 15:15 - wlkeR
Nachtrose: Vim, co myslíš, a asi by to bylo lepší... Minimálně pevnější.
Jarik: Jenže ten se blbě porcuje a já při svý epický šikovnosti nechci přijít o obě tlapy kvůli tuctu combat karet.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089507102966309 secREMOTE_IP: 18.219.112.111