Tipy a triky

Alnag
21.11.2009 21:30
MerricB na ENWorldu sepsal následujících několik tipů, jak zrychlit souboje ve 4e, které se zvláště na vyšších úrovních začínají trochu vléci. Sám tvrdí, že zvládnul za 3 hodiny i 6 soubojů. Tak třeba o tom i něco ví...
Autorská citace #21
23.11.2009 08:17 - Lotrando
Píše:
Boj musi vyvolat postavy (vetsinou to znamena, ze do toho jdou s nakym umyslem, neco chteji tim bojem neco ziskat ... neni to nuda jako kdyz vas napadnou v lese vlci)


to si opravdu nemyslím, okrádáš se o hromadu zápletek

Píše:
Na boj musi byt predem upozorneno (napr kdyz se dva sessiony mluvi o hrozivem obrovi, co za humny stavi hranice z karavan a pozvykanych mrtvol, tak jsou hraci na ten boj nateseni)


to je sice hezký v případě nějakého závěrečného souboje, ale co obvyklá potyčka, která třeba zapojuje npc, nebo jinak dokresluje atmosféru.

Píše:
Musi to byt bossfight, typicky klimax pribehu (anakin vs obi-wan, optimus prime vs fallen, gladiator vs emperor)


hmm, to samý co výše

Píše:
Musi to byt boj nastrceny k tem nejnapinavejsim castem hry (vyhrabali jste se na horu osudu; uz vas od vyhne deli "jen" dvacet elitnich skurutu; kdyz se ohlednete, tak vidite za cernou branu umirat vase pratele ... spechejte)


asi, jo, tohle bez výhrad, ale už to bylo řečeno

Píše:
V boji musi byt nejake drama (uz jsem zazil boj, kde se vetsina postav pohybovala v "moralne sede zone" a jeden hrac se vazne nedokazal rozhodnout kdo ma pravdu, tak s obema stranami ve svoji iniciative vyjednaval, a pocital to jako skill challenge)
...urcite jeste neco vymyslim


vyjednat primeri s jednou stranou, napriklad když parta přijde k potyčce někoho jiného, je docela o hubu, protože se snadno může stát, že se to nepovede a pak je střetnutí příliš těžké, nebo zas povede a protože počítáš s tím že ne tak je zas moc lehké. cokoliv dalšího ti omlátí o hlavu, například příchod posil, když je to moc lehké :). tak já nevím, nápad super, ale těžké na provedení.


moje rady jsou

- přehlednost (markery, statusy, figurky)
- rychlost rozhodování (je to boj, tak jakýpak copak, ale zas zábavnost, tak nevim)
- když už potvory nemaj co říct - tak se nenechají tupě umlátit, buď jim beru životy, nebo se zaměří na jeden cíl, nebo utečou
- z podobného soudku, respektovat status bloodied u potvor
- vložená výzva - hráči řeší ještě něco jiného než boj, ale to spíš celou záležitost prodlužuje.
Autorská citace #22
23.11.2009 08:40 - Quentin
lotrando:
quentin píše:
Podle me se musi splnit aspon jedno z nasledujich:
Autorská citace #23
23.11.2009 08:44 - Lotrando
QuentinW: na mě to působí všechno stejně - boje jen jako finální scény. A to myslím není až tak pravda. Boj může rámovat příběh úplně stejně jako hodinový rozhovor, možná dokonce líp. Samozřejmě, pokud to není jen výplň, aby se zabil čas, nebo pokud toho není příliš. Taky se hodně zapomíná na skutečnost, že hodně lidí to hraje hlavně kvůli boji. Ti ale patrně nebudou mít takový problém s délkou soubojů.
Autorská citace #24
23.11.2009 08:50 - wlkeR
Tož ony jsou boje taky o rutině, že, a tu člověk získá jen častou praxí :D
Autorská citace #25
23.11.2009 08:51 - Quentin
Tak vymysli dalsi podminky, ktere by mel boj splnovat.

Ontopic; nejvic pomaha, kdyz nejaky aktivni hrac trackuje iniciativu.
Autorská citace #26
23.11.2009 09:10 - Sosáček
Pripada mi zvlastni, ze by nekolikahodinovy boj mel byt vsuvkou, ktera predstavuje npc.
Autorská citace #27
23.11.2009 09:17 - Lotrando
Tak zavři pusu když se divíš.
Autorská citace #28
23.11.2009 09:25 - Lotrando
QuentinW

Lotrando píše:
- když už potvory nemaj co říct - tak se nenechají tupě umlátit, buď jim beru životy, nebo se zaměří na jeden cíl, nebo utečou
- z podobného soudku, respektovat status bloodied u potvor


- neřešit pravidla s příručkou v ruce - spory rozhodnout přijatelným způsobem a nastudovat do příště.
- nechat hráče sledovat tu iniciativu, jak jsi psal, nebo i další věci, aby nemusel všechno dělat GM
- nechat někoho "vést" skupinu, protože když hraje každej solo prodlužuje to souboj
- neopakovat se v příšerách, hlavně ne v těch co dávají stejné vyřazovací kondice typu stun, daze. jedna úplně stačí.
- omezit recharge u podobných efektů.
- na vysokém levelu úplně ubrat udělovače kondic. 14+ souboj tíhne ke třem kolům, kdy postavy řeší jak se vysekat ze stun-locku, pak přijde nějakej výraznej heal a potom už potvory moc nemaj co říct a jen dlaj dmg, přes basic attack

bohužel, podobná opatření zas mohou vést k jednotvárnosti soubojů. Takže asi rada navrch - přemýšlet co tím soubojem chci říct a to tam pak mít. Sdělitelné infomrace jsou o povaze nepřítele (například pakt, nebo jiný zdroj moci), organizovanost nebo její absence, ochota vyjednávat/nechat se uplatit. atd.
Autorská citace #29
23.11.2009 09:45 - sirien
Lotrando píše:
Tak zavři pusu když se divíš.

???

Ty hele, mě ta Jakubova poznámka přišla docela i chytrá, mě to taky přijde docela divný...
Autorská citace #30
23.11.2009 09:50 - Lotrando
(souboje jen když je to klimatický bossfight) vs (souboj jako zarámování příchodu npc na scénu)

Já nevim, proč hodnotí jak dlouho to trvá. protože že to budou dvě hodiny implikuje na základě čeho? Moje rada byla použít boj k takovéhle záležitosti. pokud by to trvalo naznačovanou dobu, tak to postrádá smysl.
Autorská citace #31
23.11.2009 10:00 - alef0
Keď sme minule hrali D&D s pánom Bakerom, veľmi pomáhalo, keď Dungeon Master radil začiatočníkom, aká schopnosť by sa hodila použiť. (Boli sme takpovediac začíatočníci v 4e).

Inak je myslím zdravá zásada, že ,,random encounters / náhodné konfrontácie sú fuj". Teda myslím tie také súboje, že ,,idete po lese a zrazu na vás vyskočilo d10 orkov, lebo v tomto lese sú orkovia." Tie súboje typicky neposúvajú príbeh, sú len vypchávka.

Mňa iritujú tiahle súboje vtedy, ak v dobrodružstve zaberú príliš veľa času na úkor ich skutočnej dôležitosti.

Raz sme 50 minút ožužlávali jednu prerastenú zombiu. Boli sme na jednotke, zombia bola v meste, mala DR 5/- a kým sme ju dobili našimi d6 zbraňami, zabralo to kopu času. V kontexte celého dobrodružstva to bola len jedna z mnohých príšer.
Autorská citace #32
23.11.2009 10:03 - wlkeR
Lotrando: Někdy příručka v ruce je lepší než DM na střeše. Já teda nevím, jak to má oficiální DM Screen, ale já se snažím mít všechna pravidla pro boj vždycky po ruce, včetně všech updatů, který taky na začátku session říkam hráčům, abych na ně omylem nevymyslel nějakej podraz, což nakonec mrzí obě strany.

V minulé hře jsem ohledně vleklých soubojů zavedl opatření, že když se postava rozmýšlela jenom dlouho, schytala to bonusovým příležitostňákem od všech nepřátel, co na ní dosáhli. Teprve potom nastoupil vynucený delay.
Nutno říct, že to nefungovalo, takže teď dávám jednoduše delay sotva se postava s něčím moc babrá. Útoky příšer a vynucená odložení jsou jinak moje jediná starost, všechno ostatní dělají hráči - iniciativu, obrany, životy, recharge, všechno. Občas přemýšlím, že ty poslední tři věci "odemknu" když si hráči dobře hodí na nějaký knowledge a tak, ale zase riskovat, že v případě neúspěchu bude celej ten management na mně...
Autorská citace #33
23.11.2009 10:51 - Lotrando
wlkeR: DM screen je docela dobrá pomůcka, ale jsou situace, kdy prostě řešení je na několika místech PHB a nemáš čas to hledat. Takových situaci je docela málo, zpravidla jdou uspokojivě vyřešit selským rozumem, ale jsou hráči, kteří tíhnou k přesnému výkladu a to pak zdržuje.

Vynucený delay, to zní zajímavě :).
Autorská citace #34
23.11.2009 15:10 - wlkeR
Zní? Tak název je možná původní, ale samotný nápad je už někde v core příručkách, nejspíš DMG.
Autorská citace #35
23.11.2009 15:28 - kin
Jinak, asi to dám sem, ale nedávno jsme se tu bavili o zavedení změny 1/2 Hp + 1d dmg pro příšery, tak jsem to v sobotu vyzkoušel, nyní sepsal a napíšu sem své postřehy a průběh souboje.
(hodí se to sem stejně dobře jako do sekce DnD 4E)



½ HP +1d dmg

Takže jsme to vyzkoušeli (zatím jen v jednom souboji, víc jsme jich nestihli, ale zkusím to znova příští sobotu), tak jak jsme slíbil, tak napíšu jak to fungovalo u nás, nejdřív co a kdo je v družině.
Družina je na lvlu 13.

Akira – tiefling/warlock
Dark pact, ze strikerů asi nejmenší dmg, ale každej její útok dává i různý efekty a to dokáže taky zvrátit situaci. Postavu jí pomáhá stavět hráč Bejna. Jinak takovej striker, napůl controler. Jede na prokletí a chrání jí její aura (každej kdo jí zraní, když jí má nabitou, dostane pecku)

Bane - revenant/avenger
Poměrně dost slušnej dmg dealer a i hodně vydrží, nemá malou obranu, ale kvůli své rasové schopnosti (i pokud je pod nulou, tak dokud nefailne dech save, tak může stále jednat a s jeho obřím bonusem na dech savy mu to padá hodně málo)má ohromnou spoustu životů. Hráč je i poměrně dobrej kombař, tak jedna z nejsilnějších postav v družině (a i celkově si myslim že je hodně dobře postavěnej)

Niku Vjachador - Shadar-kai/swordmage
Swordmage přes porty, slušnej defender, vládne bojišti přes teleportace, je tam kde chce bejt, nezáleží na pohybu. Taky dobře postavená postava, ale jeho hlavnim cílem jsou telepaty, tak nemá tak velký dmg nebo AC co by normálně mohl mít (ale ne že by bylo malý). Hráč taky dobrej kombař a taktik. Z postavy ždíme všechno.

Winc – kenku/ranger
Ranger zaměřenej na střelbu, stojí a střílí, nejradši powery co mají dva a více výstřelů. Hráč není takovej komber a taktik (je to spíš zabiják, odpálí action point jen kvůli tomu aby dorazil potvoru(y)). Ale postava není postavená špatně, dmg má poměrně velký, ale málo vydrží.

V družině je ještě Shal-kesk (warforged/fighter), ale ten nebyl přítomen na hraní a navíc mají postavy „companiona“ (DMG2 někde na začátku) člověka/clerica, kterej má těch pár léčení, jelikož družina složená ze 3 strikerů a dvou defenderů…no zatím žijou, zase rychle zabíjí a ty dva defendeři to dobře drží.

Protivníci
Byl to hard souboj. Pět kentaurů (MM2 str 30 a 31)
2x centaur hunter (hodně výstřelů (dva až tři za kolo)
2x centaur ravager (při chargích hodně slušnej dmg)
1x Centaur mystic (trošku healu a nějaká blasty a bursty)
5x Cyclops guard (minion, jen použitý staty, znázorňovali lidský posluhovače (aby nemeli large bejsku) MM1 str46

Rozestavěno tak, že družina uprostřed, před nima všichni na blízko + mystic, za nima dva střelci. Plus tam měli úkol, ochránit jednu postavu, aby jí centauři nezabili (pro jednoduchost měla 100HP, žádný obrany a auru 1, kdo do ní vleze nebo začne kolo, dostane pecku za 10 dmg, pohyb 4 braný jako shift, nic jinýho neuměla).

Souboj probíhal tak, že Niku teleportoval ve dvou kolech bráněnou postavu mimo dosah nepřátel do jedné rozpadlé věže a bránil vchod a zbytek se vrhnul do zabíjení. Strikeři měli skoro šanci sundávat potvory na jeden-dva zásahy. Nejdřív se ale pustili do minionů, ty za chvíli vyčistili, ale během té doby dokázali dát kentauři opravdu obrovský zranění (do Bejna dali dvěma útoky přes 90 dmg v jednom kole).Stejně tak ostatní, brzo byli všichni bloodied, ale pak družina pobila miniony a pustila se do nich, Akira zdominovala jednoho střelce a zabila s nim druhýho, Bejn rozdával dmg do všech stran a Winc to pak Dvojitýma výstřely dorážel a Niku držel vchod, i přes velký nápor nepřátel.

Souboj skončil rychle docela (neměřil jsem přesně (sakra! Přiště :)), ale dýl než třičtvrtě hodiny určitě netrval, tipoval bych tak půl a kus), postavy dostali záhul co se týče zranění (kentauři dávali průměrně 30 dmg jedním útokem (střelci měli dva, každej 2d12+2, ti na blízko při chargi 3d10+6 a mystik blast5 4d8+5), což není zrovna málo v poměru k životům postav (minony jsem neupravoval, ty jsem kupodivu nechal podle starých pravidel). Ale zase HP na začátku u nepřátel 48/75/66 když strikeři dokážou v klidu dát za 40dmg jedním útokem, není moc. Umírali rychle a přitom dokázali něco udělat. Hlavní bylo jejich speciální/encounter/recharge útoky použít hned na začátku, jinak by k tomu nemuseli už mít příležitost a to udělalo souboj zajímavý (každý útok byl něčím zvláštní) a s tou kostkou na dmg navíc dokázali udělat i docela nepořádek a hráče „vystrašit“. A nezabralo se tím moc času.

Hráči byli spokojení, souboj byl rychlý a zabíjeli v něm i „ne-strikeři“.
Zkusím to i následující sobotu, a pokud se to i tehdy setká s úspěchem, asi to zavedu pernamentně.
(i když občas asi nebude na škodu, dát tam „normální“ potvoru)

Příště zkusím tak dva souboje, v jednom nějakou pořádnou solo příšeru, abych viděl jak to půjde s ní.
(sola mají nejvíc HP, tedy o nejvíc přijde, ale mají i slušný útoky, tak aby to nebylo moc smrtelný, uvidíme)
Autorská citace #36
23.11.2009 16:04 - Nachtrose
Kin: hezky report, uz se tesim na ten dalsi.
Autorská citace #37
23.11.2009 16:08 - Lotrando
Solo potvoře dej kompars, jinak ti daji do stun-locku a maš po hehe.

mimochodem, Bane, to hrajete před jeho ascendencí? :)

pěkný report, všechna čest
Autorská citace #38
23.11.2009 17:18 - wlkeR
Skvělej report; z toho, jak to slyším, je to z mého hlediska báječnej materiál pro "výplň" typu hladoví vlci a banditi, ikdyž zase pro hlavní combaty bych to nechal normálně. Vyzkouším v sobotu a ozvu.
Autorská citace #39
23.11.2009 17:38 - Blaine
No nejsem si jist, jak by to s tou polovinou zivotu resila moje parta... Hlavne pokud si vezmeme nejakeho Sorcaka. Klidne i muj ranger/pit fighter/punisher of the gods Ripper by si to asi docela povodil. I kdyz bych byl jeste vetsi paper canon.
Zakladni Ripperova damáž na 21. lvl: 2d8+23 basic melee utok. Toto je pred aplikaci frost čýzu, prime shotu na mýlý, power attacku (ktery prilitne okamzite, jakmile ma cil frostovou vulne). Takze to udela takovych 2d8+41. S potencialem vysolit VELKE mnozstvi utoku do jednoho i do vice cilu. Pokud vezmeme Brute 21 mumii, tak tu trefim s hodem 4 na d20 po aplikaci power attacku a zabiju ji (pokud by mela pulku) v pohode trema utoky. To je jedna encounter schopnost. Pri pouziti AP a nejake daily power bych byl schopen oddelat dve az tri prumerne prisery odpovidajiciho levelu. A to nepocitam s zadnym critem, ktery dava damaz a utoky navic.

//Edit: Ripper
Autorská citace #40
23.11.2009 18:48 - noir
Blaine: No jo, ale hrát za Punishera, to se v dobré společnosti fakt nedělá! A je jen málo větších damage dealerů než tohle kombo... Na ten rapdi jsem se ani nedíval, ale věřím, že je to longtooth shifter, ne? :o)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08554482460022 secREMOTE_IP: 18.224.30.118