Tipy a triky

Noldo2
9.2.2010 21:09
Může hráč překročit sám sebe?
Ahoj všichni,

snad od začátku, co hraju RPG hry, mi vrtá hlavou jedno dilema, a zajímal by mne Váš názor na něj - do jaké míry může překročit hráč své vlastní limity?
Jak dobře lze hrát přesvědčení příčící se hráči? Zahraje uťáplý hráč dominantní postavu a naopak? Zahraje mladý starého? Jak dobře lze vůbec hrát například za několikasetleté elfy? Pohybuje se hráč vždycky jen v hranicích svého vlastního uvažování, nebo z něj jde vystoupit a myslet jako někdo, kým nejsem, jinak? Co si o tom myslíte?
18.5.2010 00:35 - Jerson
Lepší název jsem nenašel a to tyhle anglikanismy moc nemusím.
Postava děvky je na škodu, protože děvka může klidně skočit na každého chlapa, ale stejně to bude vypadat jinak, když ji bude hrát holka a když ji bude hrát kluk. Holky totiž nejsou tak přímočeré (pokud už dojde na věc) a vůbec to působí asi stejně věrohodně, jako když se v nějaké komedii chlap převleče za ženskou a rázem se neodolatelný pro jiného chlapa, i když je divákům naposto jasné, že by tenhle trik prokoukli.
(Kromě toho není - alespoň pro mě - ani zdaleka tak zajímavé interagovat s ženskou postavou vedenou mužem, jako s ženskou postavou vedenou ženou. Ten rozdíl v přístupu, o kterém se zmiňoval Ebon z toho prostě vyčnívá.

Problém je zcela určitě v tom, že se muži a ženy v reálném světě vvystupováním, chováním a myšlením liší, takže každá nesrovnalost je hodně patrná a i ten nejlepší výsledek bude spíše ve stylu "divná ženská". Nebo možná ne, ale nesetkal jsem se s opakem.

A obráceně mi to skoro přijde škoda - když už je ve skupině hráčka, proč nevyužít toho, že ve hře může být uvěřitelná ženská postava?
18.5.2010 08:39 - Sethi
Podle mě záleží na tom, jak se skupina dohodne - někdy prostě tolik nejde o uvěřitelné, autenticky jednající postavy, a crossgender může být další zdroj zábavy. A nakonec jde o to se bavit.

Za sebe bych řekla, že první Kafík v tomhle fungoval velmi dobře. Erika jsem si užila, bylo to přo mě něco nového, a nemyslím si, že byl úplně mimo. Ano, tak trochu "po čem ženy touží," protože okouzlující bastardi jsou v kursu - a co mu to ubíralo na uvěřitelnosti, to mu alespoň přidávalo na šanci úspěšného lovu. Zároveň jsem ani neměla pocit, že by mě nějak obtěžovalo to, že z pěti hráčů u stolu tři hráli ženskou postavu. Hra na jeden běh, skvěle jsem se bavila, svůj účel to splnilo.

Dlouhodobé hraní je pro mě jiná věc, tam jsem ráda, když jsou věci jaksi... na svých místech. Nakonec vedle své postavy zpravidla odehrávám manželky, dcery, nemocniční sestry, co se nachomýtne. Ale ne vždycky může vypravěč předat postavu do rukou hráčky, aby jí dodala nějaké... ehm... hmatatelné křivky, a taky to funguje.
18.5.2010 09:48 - alef0
Děvky sú nudné, lebo ako som písal vyššie, často stelesňujú fantázie hráča (v extréme: hrám kozatú elfku). (V extréme to skončí ako ženy v Howardových conanovkách, ktoré chce Conan buď pretiahnuť buď hneď alebo až o 20 minút.)

Plus základný prejav děvky je v tom, že skáče na všetko čo sa hýbe, a to je zábava len pre onoho hráča.
18.5.2010 09:51 - Hugo
Shako: Cg (crossgender) je termit ktery se v rp i v nasich koncinach normalne pouziva. A uprimne bych za nejakou jazykovou osvetu a "noso-cisto-plenstvi" radsi nehoroval...

Ad tvoje poznamka k Alefu a Jersonovi oni panove meli na mysli ze to ve valne vetsine pripadu sklouzava k jednomu nebo druhemu extremu (tj jak si chlap predstavuje a nebo karikature). V zasade je ten probnlem ze na cg nemuzes myslet co bych udelal v dane situaci ja, ale co by v dane situaci udelala zena (coz byva docela slozak, presneji slozak je uvedomit si, ze je potreba takhle uvazovat behem hrani).

Nicmene to zda a jestli bude mozne cg v dane herni skupine hrat zavisi na dane herni skupine jak se lidi dohodnou. To ze tady nekdo vyviji nejake teorie je sice hezke a chvalihodne, ale uplne stoprocentne bych je za bernou minci nebral. Jsou to jen a pouze projevene nazory NIKOLI OBECNE PLATNE PRAVDY (!!!)
18.5.2010 10:01 - Lotrando
Kafík byl hlavně divnej v tom, že tam ty holky byly předepsaný a tím pádem je musel někdo hrát. Sethi to pak postavila na kvadrát tím, jak zahrála svou postavu. A co si budem povídat, i ty slečny byly buď hodně archetypální, nebo v nich převládalo něco zas něco jiného, čím se projevovaly a překrývaly své původní pohlaví a zjednodušovaly crossgender hraní. Moje tulačka byla spíš vlk a předlohou pro ni ze všeho nejvíc byla chlupatá potvora co mám doma.

Jinak bych vůbec nebral vážně Jersonův odpor vůči crossgender hraní. Jednak je tím Jerson už dost provařený :) a jednak ta argumentace je dosti demagogická. Ono totiž tvrdit, jak jsou všichni stále in-charakter když hrajou rytíře a vojáky je stejně zcestné, jako vytýkat někomu že je při crossgender hraní přesvědčivý jen občas. Většina RP jsou klišé a archetypy a je tomu tak z jednoho prostého důvodu. Pokud totiž začnete vytvářet nějaký překomplikovaný a vnitřně složitý charakter, musíte vědět sakra dobře co děláte, kam a jak se chcete dostat. Jinak všechny kolem otrávíte a je jedno jestli hrajete krásku v nesnázích nebo rytíře v naleštěné zbroji. V lepším případě vám spoluhráči pokrátí čas, který máte k "rozvoji" svého rp. V horším s vámi nebudou chtít hrát. Jednoduché nápady snadno prodáte. Komplikované charaktery musíte umět jednoduše vysvětlit, nejlépe hraním. A to je těžké.

Osobně mám zkušenost z dlouhodobé hry, kdy vznikly velmi dobré scény, dost často zásluhou spoluhráčů, kteří si dali tu práci a hledali v mé postavě nějaký smysl toho, proč a jak co dělá. A přesto že proti nim seděl u stolu vousatej chlap tak ta postava byla prostě ženská. že se to občas úplně nepovedlo je druhá věc.

Pokud má hráč koncept a trošku o své postavě přemýšlí, mělo by být jedno co přesně hraje. Je to o tom nalézt způsob - scény, repliky, modelové chování - které jeho postavu věrohodně vykreslí. Nejlepší měřítkem úspěšnosti je samozřejmě míra trapnosti - zda vám to někdo věří nebo ne. V otevřeném prostředí, ochotném experimentovat by to mělo být možné.

Pokud budu hrát u Jersona, nemá smysl se o něco takového pokoušet vzhledem k jeho apriorně negativnímu přístupu. Když mi bude vypravěč dokazovat, že to dělám špatně nemám šanci ho "přehrát", protože to vždy bude vypadat trapně. Jen jen ke zvážení, zda je problém v samotné volbě postavy, nebo v atmosféře u stolu.

Mimochodem, crossgender hraní klasických archetypů je patrně složitější, protože existuje poměrně pevně daná představa s níž musíte být compatibilní a to pak může vést k těm tak trochu gay postavám. Když to postavíte víc moderně, můžete být daleko přesvědčivější, protože dnešní slečny si s chlapci v mnohém nezadají. A moderní postavy ve filmech a knížkách už také klasickým konvencím moc nevyhovují.
18.5.2010 11:33 - Jerson
Hugo píše:
Jsou to jen a pouze projevene nazory NIKOLI OBECNE PLATNE PRAVDY (!!!)

Však se to taky snažím zmiňovat tak často, jak to jen jde. Až potkám kluka, který zahraje holku uvěřitelně, budu mít alespoň jeden protipříklad.

Lotrando píše:
Jinak bych vůbec nebral vážně Jersonův odpor vůči crossgender hraní. Jednak je tím Jerson už dost provařený :) a jednak ta argumentace je dosti demagogická. Ono totiž tvrdit, jak jsou všichni stále in-charakter když hrajou rytíře a vojáky je stejně zcestné, jako vytýkat někomu že je při crossgender hraní přesvědčivý jen občas.
...
Pokud má hráč koncept a trošku o své postavě přemýšlí, mělo by být jedno co přesně hraje.

Jenže tady je jeden obrovský rozdíl, na který se snažím poukázat. Nikdy jsem neviděl žádného elfa, trpaslíka, zloděje z povolání, rytíře, ba ani vojáka SS. Všechny tyhle archetyly znám jen z filmů, knih a případně RPGček, takže není problém přijmout způsob předvedení určitým hráčem jako platný a uvěřitelný. V případě fantasy charakterů vlastně RPG tvoří primární etalon, se kterým se porovnávají další takové postavy - když člověk vidí čtyřikrát zahraného trpaslíka s vousy, bez humoru, hlučného a lemtajícího pivo, tak si na něj zvykne a bere ho jako vzor.

U ženy (jako archetypu) v kombinaci s libovolným dalším povoláním/rasou tohle neplatí - všichni jsme za svůj život viděli desetitisíce, možná statisíce žen naživo a s mnoha z nich máme bližší kontakt, takže každý má velmi přesnou představu o tom, jak se ženy chovají obvykle, jak reagují v různých situacích, jak mohou vypadat extrémy. Je vcelku jedno, že jde o směs osobních zkušeností a archetypálních filmových postav, prostě máme mnohem přesnějí představu. Obráceně to samozřejmě platí taky.

Takže když pak člověk (mimoděk) porovnává třeba vlkodlaka v RPG s nějakou svou představou, má pár vzorů a pár filmů. Je snadné říct "jo, takhle by by se vlkodlak mohl chovat". U ženské postavy její chování porovnáváš s mnohonásobně větším počtem vzorů a každá nesrovnalost vybočující z obecné představy je o to větší. Pak už samozřejmě záleží na každém z hráčů, jak se k dané nesrovnalosti postaví. Já je nemám rád, protože dělají hru méně uvěřitelnou a uvěřitelnost u mě stojí hodně vysoko v preferencích.

Ostatně je to podobné, jako kdybych hrál se skupinou šermířů a snažil se uvěřitelně popsat detaily souboje. Vím jak takové boje vypadají, ale chybí mi zkušenosti, takže by moje ztvárnění boje mečem asi bylo dost amatérské a příčilo by se jejich zkušensotem. Otázkou je, jestli se u hry dokážou bavit i když vidí a slyší věci odporující jejich zkušenostem, nebo ne.
18.5.2010 11:53 - Sosáček
Me prijde, apriorni odmitani crossgender rpg jako ukazka arogance a zaslepenosti, pripadne presvedceni ze je clovek lepsi nez jeho okoli. Radim to vedle lidi co pohrdaji jinymi na zaklade rasy nebo poslouchane hudby.
18.5.2010 11:56 - Sethi
Ach ano, tohle bylo to téma, které onehdá způsobilo, že mě Sos označil za nácka...
18.5.2010 12:11 - Jerson
To si jako člověk už nemůže odmítat určité věci ani ve svém RPGčku nebo co? Aby bylo jasno - mě je úplně jedno, jak si crossgender řeší jiní lidé ve svých skupinách a jak se k němu staví. Proč by mě to mělo zajímat, když s nimi nehraju? Pokud bych v nějaké skupině hrál a crossgender se tam provozoval, velmi pravděpodobně se mi to nebude líbit z výše uvedených důvodů (plus několika dalších, třeba protože jsem hodně vizuálně orientovaný a když vidím - slyším - muže, nedovedu si pod tím představit ženu).
A ve svých hrách - přesněji v hrách které vypravěčuju - CG nebude kvůli, protože v nich není nic, co by se nějakému hráči nelíbilo.

Nevím, kde se do toho Sosáčkovi dostalo pohrdání nebo nadřazování nad ostatní.
18.5.2010 15:21 - skew
Tamten Chlápek píše:
Me prijde, apriorni odmitani crossgender rpg jako ukazka arogance a zaslepenosti, pripadne presvedceni ze je clovek lepsi nez jeho okoli. Radim to vedle lidi co pohrdaji jinymi na zaklade rasy nebo poslouchane hudb

Není označení někoho za horšího v podstatě taky za převrácené přesvědčení, že člověk je lepší než své okolí ?
(no, ok, asi trochu slovíčkařím...)

Anyway, pokud někdo přede mnou hraje cross gender a já mu to nežeru, co s tím mám dělat ?
18.5.2010 15:49 - alef0
Ja by som sa potešil, keby Tamten chlápek povedal nejaké vlastné pozitívne skúsenosti z hrania crossgender.
18.5.2010 21:47 - Kryštof
No v D&D si cross-gender hranie mohol vyskúšať bárskto, fakt tam ten opasok bol
(no hrať postavu muža ako ženu to je asi fakt zlý nápad - keď sa nad tým zamyslím)


Ale i tak, čo keď niekto hrá hobitku (gnómku/trpasličku/...) tam môže mať hráč väčšiu voľnosť, no nie? No i keď aj trpaslíka-muža si môže predstaviť každý inak.

Ja osobne som hral halfling-čarodejku, ale neviem posúdiť ako (som muž pre informáciu). Ale čo som sa stretol s crossgenderovanými(?) ženamy, fakt to boli väčšinou "devky" proste pekné a povoľné.
18.5.2010 23:05 - sirien
Jerson píše:
Až potkám kluka, který zahraje holku uvěřitelně, budu mít alespoň jeden protipříklad.

Dva jsem potkal.

jinak - jen sem to tu proletěl, ale fakt mě baví různá vyjádření "děvky jsou nudné" atp. - FAKT bych chtěl někoho vidět, klidně i holku, jak zahraje propracovanou a uvěřitelnou postavu děvky.
19.5.2010 05:41 - noir
Tak a teď ty reálné zkušenosti: kolik děvek tady kdo reálně znáte?
19.5.2010 07:45 - Jerson
noir píše:
Tak a teď ty reálné zkušenosti: kolik děvek tady kdo reálně znáte?
Myslíš profesí, nebo které se tak chovají?
____________
Trochu jinam - když hrajete nějaký odlišný charakter, vymýšlíte si ho, nebo berete inspiraci z nějakých zdrojů? Na vymýšlení moc nejsem, obvykle si vzpomenu na vhodného člověka, kterého jsem potkal třeba na úřadě, v metru nebo ve škole a vypůjčím si jeho vystupování. Dlouhodobě bych to hrát nezvládl, ale na jeden dva výstupy jako NPC je to myslím dostačující.
19.5.2010 07:48 - Nachtrose
Noir: jako sexualne velmi aktivni holka, co to dela jen pro poteseni, nebo takova, co to dela pro zistny prospech?
19.5.2010 08:02 - noir
No vidíte - sokratovsky se na vás musí. Celou dobu se bavíte o děvkách a pak si ani nejste jistí, co je vlastně předmětem hovoru :o)

Myslím opravdickou prostitutku, případně pornoherečku, prostě holku, co si vydělává roztahováním nohou.
19.5.2010 08:20 - Nachtrose
Ja zatim do tehle diskuze moc neprispival. Ale chtel jsem si nejak ujasnit pojmy, nez se pripadne zacnu vice angazovat. Kazdopadne prostitutky, jakozto hracske postavy, nebyly asi tak uplne predmetem diskuze. Svudnuce, milovnice a vubec promiskuitne zijici zeny a divky jsou pak trochu jina kategorie.
19.5.2010 08:28 - Quentin
Mě trošku nejde do hlavy, jak se můžete do mrtě hádat, že někdo nedokáže ženskou uvěřitelně zahrát. Na naší hře se zabije hromada času metagame, hromada mechanikama (např 4e combat), hromada popisama, hromada tabletalkem a jen nějaký zlomek přímou řečí, resp. nějakým herectvím. Když přihlídnem k tomu, že polovinu času žvatlá dm, tak to při pěti hráčích dělá fakt jen pár minut na hráče. A to dokáže každý vyplnit nějakýma klišé, co zahlíd ve filmu či seriálu.

Prostě, nejsme v divadle. Ať si každý hraje co chce, dokud je to cool.

Pamatuju si sosáka jak hrál holku ve wodu a bylo to v pohodě. Pamatuju si ségru, jak hrála hobita v drd a bylo to roztomilé. Pamatuju si marka, jak hrál ženskou-vojáka v shadowrunu a bylo to cool. Pamatuju si káťu, jak hrála čarodějku v dnd a byla to hrůza :D
19.5.2010 09:02 - Lotrando
Já hraju pravidelně s manželkou, švagrovou a ještě jednou kamarádkou a že by se tam odehrával kdovíjaký role-playing, to tedy říct nemůžu. Ono je ho tam asi tolik jako od ostatních hráčů přesně jak píše Quentin.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089865922927856 secREMOTE_IP: 3.227.239.9