Tipy a triky

Night of Triumphatorr
15.8.2010 11:08
Záčátečník a DnD 4e
zdravím. S bandou uvažujeme, že bychom si zahráli DnD 4e. Vzhledem k tomu, že existuje hafo knih a doplňku bych se chtěl zeptat co by jste nám (jakožto DnD4 a v podstatě i d20 začátečníkům) doporučili. Zatím jsme hráli klasický dračák, zkusili si české věci typu Stín meče, HF, Shadowrun 2,3,4 ,Střepy snů, WoD (starý i nový) a kdysi dávno i Pána Prstenů (mladá fronta)
Dále se chci zeptat - phb 2 a 3 jsou pokračování PHB 1 nebo obsahují zároveň i informace z "jedniček"? V pár diskuzích tady jsem si přečetl, že existuje spousta errat (a někdo má snad několik "vrstev" dolňkových papírků přilepených v knize, tomu bych se samozřejmě chtěl vyhnout).

EDIT: ještě bych doplnil: uvažujeme mezi DnD4e a Pathfinderem (o kterém víme jen, že je variací starší verze, ale zase je k němu třeba jen jedna kniha).
Autorská citace #1
15.8.2010 12:32 - Klojstr
Pro úplné začátky mají Wizzardi takové "demo" Test Drive. Obsahuje výtah z PHB 1 a předpřipravené postavy (neobsahuje totiž tvorbu postavy). Dále je tam dobrodružství Keep on the Shadowfell (jen pro pána jeskyně :-)).
Pro prakticé hraní klasika: Hráči PHB 1. Navíc Monster Manual a Dungeon Master Guide pro pána jeskyně.
Setkal jsem se jen s PHB 2, což je rozšíření jedničky, další rasy, další povolání, pár nových featů apod.
Autorská citace #2
15.8.2010 12:39 - Alnag
Klojstr má pravdu, vyzkoušel bych demo. Za to bych nic nedáš a jako první seznámení to stačí.

Pro začátečníky by teď měla vyjít nová sada Essentials (jedna krabice pro hráče), jedna pro DMa. V rámci toho vychází i opravené Rules Compendium (kde už by měla být zahrnuta errata).

Je pravda, že systéme se za dobu své existence vyvinul, takže třeba PHB1 je hodně erratovaná. (Ale to neznamená, že bez oprav se to nedá hrát, dá. Neznamená to, že si musíš do knížky něco vlepovat. Elektronicky systém pro správu postav se updatuje, takže jediné, co tě zajímá jsou úpravy pravidel - a to zase bude v Rules Compendiu a tak).

PHB2, 3... , MM2, 3, DMG2 jsou knížky doplňující a není nutné jejich vlastnictví, i když nějaký hráč může mít třeba zájem hrát povolání z PHB2 atd.

K Pathfinderu ti také nestačí jedna kniha. Ta stačí pro hráče, DM potřebuje přinejmenším ještě bestiář.
Autorská citace #4
15.8.2010 12:58 - Night of Triumphatorr
Díky. Demo jsem stáhnul - překvapilo mě kolik to má stránek. Někdo mi říkal, že snad existuje i překlad, ale jsem zastánce "fyzických knih" (navíc když jsou tak skvěle provedené...).
Asi to taky vidím tak, že se na nějaká errata vykašlu (alespoň prozatím).
Jo a ještě - počítám, že figurky nejsou nutné ???
Autorská citace #5
15.8.2010 13:27 - andtom
Night of Triumphatorr: Rád bych zahrál Pathfindera, pokud jsi z Prahy a máš zájem, dej vědět. Mám k tomu i knížky (postupně pořizuji).
Autorská citace #6
15.8.2010 13:35 - Night of Triumphatorr
což o to, já bych si i zahrál ale do Prahy mám daleko :-)
Autorská citace #7
15.8.2010 13:58 - tuleník
Figúrky sú nutné, inak nevyužiješ 9/10 taktických možností. Ale nemusia to byť figúrky. Úspešne hráme s uzávermi PET fliaš (na niektorých sú len čísla, na niektorých aj nejaké prilepené obrázky) plus za tie roky sa nejaké figúrky už nájdu aspoň pre vlastné postavy a hlavné NPC.
Autorská citace #8
15.8.2010 14:02 - Night of Triumphatorr
My jsme naposledy hráli s plíšky od piva :-). Uvažoval jsem, že bych si pořídil pytel takových těch plastikových vojáčků co se dříve prodávali na ťamanských burzách. Otázka je kde se to dá v dnešních dnech levně sehnat...
Autorská citace #9
15.8.2010 14:08 - Geralt
K váhání mezi Pathfinderem a D&D 4e: Coby 3.5 edicí nedotčeným bych vám doporučil spíš tu 4e, která je mnohem intuitivnější a rychle se dostane pod kůži.

Pathfinder je mi osobně hodně sympatický, ale zase předpokládá, že už máte zažité klíčové principy ze 3.5 edice, která je přeci jen pravidlově košatější.
Autorská citace #10
15.8.2010 17:59 - Night of Triumphatorr
Tak za sebe musím říct, že "složitější" systémy mi nevadí (ale zase jednoduché mám raději...). U DnD4e jsem získal dojem, že postavy tam jsou (na můj vkus) nějak moc nabušené oproti běžným smrtelníkům (jo chápu, že je to o hrdinech...) už od prvních úrovní.
Ze starších ADnD a DnD jsem hrál jen počítačové věci typu Baldur´s Gate 1 a 2 a Icewind Dale 1 a 2.
Taky se mi moc nezdají ty rasy v DnD4 (je tam nějaký dračí kříženec či co - u Stínu meče každý kritizoval "divnohlavy" a pak se objeví za několik let v 4E...)
Autorská citace #11
15.8.2010 19:51 - tuleník
Keby si vedel, čo za nezmysly sa hádzali v ADnD a čo všetko sa muselo sledovať (Infinity engine to umožňoval zobraziť) tak by si ďakoval Manitouovi za 4ed.
Nevhodné rasy môžeš predsa odignorovať.
Navyše konečne sú rasy +/- rovnocenné a je zaujímavé hrať s hociktorou hocičo.
Autorská citace #12
15.8.2010 23:19 - andtom
Tuleník: Ja ti neviem, mne pripadá boj v AD&D omnoho jednoduchší ako v 4ed. (kde je vskutku čo všetko sledovať a ťahá sa ako medová slina), hrám oboje paralelne.
Autorská citace #13
16.8.2010 01:10 - tuleník
Fuuu... no svojím spôsobom... v ADnD boli skoro nulové taktické možnosti a celý boj bol tým pádom dosť abstraktný... v každom prípade som to dlho nehral. Možno ide aj o dojem, spôsobený tým, že 3/4ed majú podstatne transparentnejšie vyhodnocovanie. Čo si pamätám tak ma desne žralo že kúzlo to a to - zoslanie trvá toľko kôl, efekt ten a ten pretrvá toľko kôl, instantné zoslanie som pocítil ako vyslobodenie.
Autorská citace #14
16.8.2010 03:31 - sirien
...na druhou stranu mystičnost magie (demonstrovaná skrze pravidla, samozřejmě ne ta kterou do hry můžeš vložit sám) šla hodně do záchodu, styly postav se extrémně unifikovaly... jako 4e mám rád, je to super hra, ale má svoje slabší stránky.
(na druhou stranu, trpasličí paladin ve 4e je prostě... naprosto žůžová postava)
Autorská citace #15
16.8.2010 06:11 - noir
Jo ADnD bylo mnohem jednodušší, to je pravda - většina soubojů vypadala asi takle:

Družina na 15. levlu potká draka:
1. kolo: Válečník si háže na dva útoky, zraní za 52 životů. Hraničář s vlkem útočí, zraní za 12 životů. Zloděj se plíží. Kouzelník stojí a usmívá se.
2. kolo: Válečník si háže na dva útoky, zraní za 52 životů. Hraničář s vlkem útočí, zraní za 12 životů. Zloděj se plíží. Kouzelník stojí a usmívá se.
3. kolo: Válečník si háže na dva útoky, zraní za 52 životů. Hraničář s vlkem útočí, zraní za 12 životů. Zloděj backstabne za 61 životů . Kouzelník stojí a usmívá se.
4. kolo: Drakovi zbývá už jen 1061 životů, takže by souboj takhle probíhal ještě 7 kol. Což kouzelníka nebaví a hodí disintegrate, čímž draka zabije. Téměř všichni hráči, s výjimkou válečníka, hraničáře a zloděje se skvěle baví.

(detail: válečník a hraničář jen háží na útok, jinak nic víc nevymyslí. Jen generují čísla, víc s jejich schopnostmi nesvedou. Kouzelník si vybírá, které z 49 kouzel na draka sešle...)
Autorská citace #16
16.8.2010 08:35 - andtom
Noir: To jsem netušil, že v AD&D se většina soubojů odehrává tak, že družina na 15. úrovni potká draka. Mně se to u stolu nikdy nestalo, kolikrát se to prosím Tě stalo Tobě? Miluji akademické debaty o 15. úrovni ... Proto pominu pár drobností, které mě v příkladu překvapují, jako třeba automatické trefování, konstantní počet zranění, neházení na save proti disintagrate, drak je nečinný, ... Chápu, že to měl být příklad, na kterém se máme všichni hodně zasmát, jak je AD&D primitivní.

To že se boj ve 4e táhne, ovšem není otázkou akademické debaty o hře pět úrovní od stropu (tj. pro 4e o 25. levelu), platí to od prvního levelu.

S úhlem pohledu, že je zlé, pokud kouzelník kouzlí kouzla a jiné postavy nemají k tomu obdobu, se vystavujeme riziku, že v tomto úhlu pohledu je družina Pána prstenů nuda, neboť Gandalf umí kouzlit a ostatní nemají obdobu kouzlení ...

Souhlasím s tím, co napsal Sirien: vytratila se mystičnost, feeling ... (proti AD&D i 3e).
4e postavila postavy do jedné lajny (osobně tomu říkám, že nyní všechny postavy kouzlí, protože ve hře se to tak chová), ale něco nikoli nedůležitého se obětovalo. Záleží na každém, co považuje za důležité.

P.S.: V AD&D ani 3e jsem kouzelníka nehrál a nehraji. A vždy jsem se bavil.
Autorská citace #17
16.8.2010 08:59 - noir
andtom:
Měl to být příklad, jak vypadají souboje v DnD 2edice. Druhou úroveň jsem hrál dost dlouho a vše, co jsem napsal, je přesně ze hry.
Zranění, jaké dával fighter bylo vlastně konstantní - bonusy za magické věci, sílu apod a pak hod k8.

Ve 2ed se boj ne že by tak táhl, on byl jen neskutečně nudný. Teda pokud člověk používal bojová povolání... A platilo to na všech úrovních; generátoři náhodných čísel (tedy nebojová povolání) nemohli dělat nic. Jen generovat. Klerik na první úrovni dokázal nepřítele na šest kol zneschopnit - bez hodu na útok, bez savu, bez možnosti cokoliv udělat. Jo, není se co divit, že to frčelo rychle... Smůla jen, když družina potkala nepřátelského klerika s Příkazem, moc nás to nebavilo, když jsme trávili půlku hry tak, že jsme koukali na ostatní.

A že by nebyly nudné? Zažils někdy souboje ve 2ed., kdy měla družina klerika? 15 kol boje s cure všechny wounds, Healem a pod? Brr, vyléčil asi tak 5000 životů, jdyž měl štěstí. Jinak drak byl na 15. úrovni úplně klasická potvora.

15. úroveń je ve 2ed. celá čtvrtina hry. Ne pět levlů od konce, ale celá čtvrtina hry - obdobou je ve 4e úroveň 22-23, tedy začátek epiku.

Ohledně ztráty mystičnosti a feelingu: Ano, ztratili je všechny nové hry - protože ony jsou čím dál novější a my čím dál starší. Zkušenosti, zážitky se hrami, všechno nás činí víc ošoupané a imunní vůči vjemům. Někdy je lepší podívat se do sebe, než ven...
Autorská citace #18
16.8.2010 09:04 - Sethi
noir píše:
Smůla jen, když družina potkala nepřátelského klerika s Příkazem, moc nás to nebavilo, když jsme trávili půlku hry tak, že jsme koukali na ostatní.

Tak mohli jste odpočítávat těch šest kol, například...
Autorská citace #19
16.8.2010 09:21 - andtom
Noir: 15. úroveň a výš je v AD&D čtvrtina hry jen akademicky. Znovu se ptám, hrál jsi někdy AD&D u stolu AD&D na 15. úrovni a výš? Byla to čtvrtina sezení? Já nehrál nikdy 15. úroveň a výš.
Hrál jsi někdy 4edici 22-23 úroveň? Já nikdy (jen jsem viděl, jak se táhnul boj na 30. úrovni minulý rok na jaře na srazu - nebyl dohrán a nevypadalo to, že by účastníky po pár kolech dál bavil ... myslím, že to skončilo jakýmsi patem, ale nejsem si jist).

Pocit ztráty mystičnosti a feelingu u mě není věkem, neboť první jsem hrál AD&D a až o léta později 3e, a přesto se mi pocitově nejvíc z trojice AD&D, 3e a 4e zamlouvá 3e (respektive její aktuální podoba Pathfinder). Hry, které mě nejvíc bavily, jsem hrál ve 3e.
Autorská citace #20
16.8.2010 09:23 - ShadoWWW
Feeling 3e se mi také líbí víc než 4e. Hratelnost 4e je však imho lepší než 3e.
No... a v-vo to to je.
Autorská citace #21
16.8.2010 09:45 - noir
Andtom: Jo, hrál jsem kolem sedmnáctého levlu. A bylo to nehratelné. Už jen proto, že většina postav té úrovně nesměla dosáhnout, prakticky trvalo získání další úrovně asi dva roky a fighter získal po téhle úžasné době báječnou věc - celé tři životy navíc a jeden bod k THAC0!

Nezapomínej, že k ADnD existoval i Epic level Handbook - kdybychom počítali i jeho 10 úrovní, tak jsme v polovině hry...

Mě zajímá jediná věc - co mohlo, kromě pocitu novosti, bavit hráče na fighterovi, hraničáři, paladinovi a zloději v ADnD (nebo dračáku) ve srovnání s De nebo post Book of Nine swords DnD 3,5? Nemožnost volby, největší radost z toho, když člověku padla osmička na zranění, brr...

Jo, já se taky bavil, mě se to tehdy docela líbilo (taky jsem hrál za barda nebo iluzionistu/zloděje), ale pro půlku lidí to bylo prokletá nuda.

Že se táhne boj na 30. úrovni je IMHO úmysl - ono zabít boha (a jiní nepřátelé už tam skoro nejsou)

U třetí edice mi vadilo totéž: druid, klerik a mág si dělali, co chtěli - ve VŠEM (včetně boje) byli lepší a zajímavější než "bojová" povolání. Člověk měl dvě možnosti, buď trapně vynikat, anebo snášet, jak se kouzelníci baví. Mě 3,5 fakt nebavila, ani feeling, ani pravidla...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086589097976685 secREMOTE_IP: 54.87.17.177