Aegnor píše:
"Tak co budete dělat pro to, abyste věděli, co máte dělat?"
Hele, ale to předpokládáš, že hraješ s dětma :)
Tuhle otázky si hráči jsou schopní položit sami také a na tvou otázku by ti odpověděli "to právě nevíme".
Zažil jsem dva možné typy situací, kdy k tomu docházlo
A. kdy shodou různých okolností (chybou GMa, náladou či nastavením hráčů, nesrovnalostma v družině, ...) dojde k tomu, že postavám chybí motivace něco dělat.
Jsou hráči, kteří v podstatě vyžadují railroad (který je to tak často zatracován). V railroadu se cítí dobře, vědí jasně, co je cílem, protože jsou zkušenní nebo inteligentní, tak si dokáží dovodit, jak k tomu cíli mohou dospět ...
A když je dáš do sandboxu, kde si můžou sami určovat, jaký příběh chtějí pro svou postavu prožívat, čím se chtějí zabývat ... tak nevědí. I když podnětů jim dáš hodně, sice je nezahltíš, ale informace a představu o situaci mají. Hráčovi však chybí "mentálně" něco pro to, aby ho něco natolik zaujalo, aby "to chtěl dělat". Prostě možností je víc, ale žádná v danou chvíli není až tak lákavá.
B. hráči vědí, čeho chtějí postavy dosáhnout, ale nějak se zadrhla práce s informacemi. GM má pocit, že hráče dostatečně vybavil informacemi pro to, aby viděli "možné cesty", ale "z vonkajšku to vizerá inak". A GM zrovna nemá vymyšleno, nebo se mu to nehodí, aby to nepůsobilo příliš násilně, co dalšího by jim mohl sdělit, aby jim rozhodování napomohl.
Jako GM sis to nějak naplánoval, říkáš si, že postavy buď můžou jít za královským rádcem K a zeptat se ho na Z, nebo udělat výpravu do hrobky H, kde by podle všeho mohly být další informace k A, nebo se mohou zkusit vloupat k rytíři R (případně se s ním normálně mluvit, ale R je známý tím, že s nikým mluvit nechce a každého, kdo o tomto s ním chce jednat, vyrazí nebo rovnou zabije), protože se doslechli, že ...
Jako GM si maluješ, kolik mají postavy možností ... a v praxi to pak dopadne:
"Za rádcem jít nemůžeme, ten by se přeci s námi vůbec nebavil, to je blbost"
"Do hrobky nejdu, tam je to děsně vo hubu, víte přeci co se o ní říká"
"Já jsem čestný člověk, já se nikam vloupávat nebudu, to je proti mým zásadám"
"Jako klidně si s R jdětě promluvit, ale slyšeli jste, co říkali všichni ti lidé, že se vám tam stane, to nemá žádný smysl, přijde mi to jako hovadina"
Neříkám, že se tohle děje pořád, ale ani takovýmhle situacím se někdy nevyhneš, jakkoli ssis jako GM maloval, že tady žádný problém nebude a hráči si něco vyberou a hra bude odsejpat.