Tipy a triky

Quentin
26.6.2011 14:47
The Lazy Man's Guide to Gamemastering
http://forum.rpg.net/showthread.php?517294-The-Lazy-Man-s-Guide-to-Gamemastering

Ahoj děvčata, tak jakpak se vám tenhle přístup líbí? Děláte to podobně? Funguje to? A proč ne? Na co dát bacha? etc.

Je to teda celkem obecnej návod a většina z nás to zná, ale třeba se dožvatláme k něčemu užitečnýmu :)
Autorská citace #1
26.6.2011 17:03 - wlkeR
No, tak ano: mám tedy něco víc než pár map a NPCček s motivy, a nepoužívám srovnání s hrama/televizí protože žádný neznam ^^; Ale jináč je můj DM-styl velmi podobný a zatím má úspěch.

Zejména akce pronajímání dungeonů, kde vezmu mapu, důležitý části začernim a zbytek dam hráčum, ať si ho obsadí čim chtěj.)
Autorská citace #2
29.6.2011 18:50 - Alnag
Lenost v některých věcech je určitě na místě. Třeba nechat hrát hráče (kteří nejsou na scéně, nebo v rámci flashbacku) nějaká NPCčka je moje oblíbená forma kratochvíle.
Autorská citace #3
29.6.2011 21:48 - Quentin
Na to zrovna pořád zapomínám :)
Autorská citace #4
30.6.2011 14:54 - Gurney
Ten článek téměř přesně popisuje způsob, jakým obvykle GMuju.

Možná jsem v některých věcech ještě línější, protože jak se dá skupina postav dohromady a co ji drží společně nechávám vymyslet hráče a obyvkle to vykrystalizuje v nějaké společné diskuzi, kterou jen tak lehce moderuju a občas přihazuju nějaké myšlenky, které mě napadly při promýšlení kampaně. Taky ohledně dělání jednotlivých dobrodružství mám dojem že autor ještě nedosáhl mé lenosti, protože většinou si vystačím s nějakým problémem, který postavy mají zájem řešit (když mě žádný nenapadal, tak jsem se prostě zeptal hráčů nebo je nechal dělat co chtěli a nějaký našel právě v té jejich činnosti) a pak už jenom přihazuju problémy, občas nějaké zdroje k jejich řešení a sem tam i nějakou odměnu (loot, peníze, službička dlužená nějakým NPC, přízeň nějaké organizace, ...). NPC si připravuju jen některá důležitá pro celou kampaň, pro jednotlivá dobrodružství je většinou vymýšlím z fleku (do SW jsem někdy jako inspiraci používal Threads of the Galaxy, což je v podstatě MM) nebo tam zakomponuju nějaké z dřívějška, které už hráči znají (proč vymýšlet nové NPC lovce odměn a chtít po hráčích aby si pamatovali další nehráčskou postavu, když se s jedním skoro pobili čtyři hry zpátky?).

Hodně jsou používal SC jako univerzální způsob určování zda se postavám záměr povedl nebo ne.

Funguje to docela dobře, problém spatřuju v tom, že v určitém bodě je třeba ukončit otvírání stále nových zápletek (někdy v té době by už hráči měli být silně zainteresování v nějakém pro všechny společném cíli) a začít je ukončovat nebo lépe spojovat s hlavní linií (to je ta na které mají hráči největší zájem) a to jsem naposledy příliš nezvládl a vlastně jsem z nich nedokázal tak úplně vyrazit ten jejich společný cíl, konec proto vnímám jako takový ne úplně ideální, kde místo aby postavy tvrdě šly za tím co chtějí je finále v podstatě vynuceno vnějšímy okolnostmi.

Btw Play Unsafe je skvělá věc, která mi v tomhle stylu hry hodně pomohla.
Autorská citace #5
30.6.2011 15:24 - Quentin
S tim ukončenim mi doufám pomůže, když si ohlídám, aby si všichni napsali takové dlouhodobé cíle, které pujdou zapojit do hlavní linie. Takže když jeden hráč bude mít "získám zpět svůj trůn" a druhý "pomstim svou rodinu", tak je jasný, že zmrd na trůnu je ten, kdo tomu druhému zabil rodiče.
Autorská citace #6
30.6.2011 19:56 - Gurney
QuentinW: A hrajete v DnD4? Docela by mě zajímalo jak to klape společně se systémem, který předpokládá bojové encountery spíš připravené dopředu a udělat v něm souboj kýžené obtížnosti (a zábavnosti) jen tak z fleku není úplně samo sebou. (My jsme hráli SWSE a i tam mi chvilkama přišlo, že příprava nepřátel je zbytečně dlouhá a málo intuitivní a že mě svým způsobem omezuje).

K dlouhodobým cílům - můj problém je, že jsem je z hráčů netřískal dost intenzivně, tak to podle toho pak vypadalo. Asi prostě budu muset třískat víc :)

Jinak jsem tak nad tímhle svým způsobem hry přemýšlel a přijde mi, že poměrně klíčové byly ty skill challenge, protože ti vlastně řeší abstraktně spoustu situací ke kterým bys jinak potřeboval předpřipravené mapy, nepřátele apod. V poslední době už jsem se jich trochu přejedl a přemýšlím nad méně abstraktními řešeními, jenže to zas předpokládá přípravu a to je mých her, což se mi jednak nechce, jednak zase vyvstává otázka efektivní přípravy hry.
Autorská citace #7
30.6.2011 20:22 - Quentin
Jop, ted zrovna hrajeme 4e. A mas pravdu, ze se to na to moc nehodi. Nekdy je necham delat, co chteji, ale mam slabou pripravu. Nekdy mam pripravu, ale je to RR. Podle nalady. Taky kvalita her u nas strasne kolisa.
Autorská citace #8
30.6.2011 22:25 - Gurney
A jak moc funguje ve 4e vytváření encounterů "on the fly" bez jakékoli přípravy, kdy bych jen vzal potvory z bestiáře a prostě je poslal na PC, maximálně s použitím nějaké taktiky z DMG (jako double-line nebo dragons den) a s přihozením jednoho nebo dvou terénních prvků? Osobně mi 4e přijde na takovou stavbu encounterů děsně nepředvídatelný, obzvlášť na vyšších levlech. Vím že v naší předchozí hře (kde jsem neGMoval) byly encountery víceméně pevně připravený, což je ale pro mě kvůli mému stylu hry dost neschůdný. A přitom bych si ve 4e rád (víc) zahrál (zaGMoval).

Svým způsobem je to podobné jako s těmi SC - rád bych zkusil do hry nacpat třeba plížení se skrz palác řešené nějak konkrétněji než SC, s nějakou mapou a spoustou zdrojů použitelných ve prospěch PC (tajné průchody, různé cesty skrz arkýře a stropní konstrukce ve stylu Prince of Persia, zvěřinec, whatever) ale vymyslet tolik detailů během sekund, maximálně minut (pokud vyhlásím přestávku na cigáro) prostě nezvládám a připravovat si všechny tyhle detaily předem s tím, že hráči se možná rozhodnou probojovat, nebo se dostat dovnitř v převleku, a nic z toho se nevyužije mi přijde dost blbý.
Autorská citace #9
30.6.2011 22:50 - Quentin
Prostě tam nasypu potvory a jdu jim po krku. SC jsou horší, ty bez přípravy nedávám vůbec.
Autorská citace #10
30.6.2011 22:54 - Nachtrose
Gurney: 4E je staveno tak, aby to slo co nejsnaz, ale... Osobne jsem to nezkousel, to by ti asi vic rekli ostatni, kazdopadne jak uz tu nekde na kostce padlo, kvalita on-the-fly encounteru celkem pokulhava v porovnani s kvalitou encounteru promyslenych a pripravenych dopredu na konkretni situaci. Monster Manual obsahuje seznam monster podle levelu, takze kdyz budes opravdu chtit a potrebovat, neco behem par minut slepit dokazes, pokud mas aspon ramcovou predstavu. A nebo pouzit nektery z doporucovanych postupu jako je nadelat si nejake encountery dopredu bez konkretniho zasazeni a pak jen vytahovat kdy se ktery hodi, nebo, pokud hravas s PC, pouzit primo nejaky generator encounteru. Ja pouzivam Masterplan a pro 4E je to rozhodne vyborny udelator, vcetne generatoru nahodnych encounteru ci celych dungeon delves ( vcetne mapek z tilesu ). Jen to chce si s tim trochu pohrat, at se ti to dostane do krve, pak je to otazka par kliku.
Autorská citace #11
30.6.2011 23:20 - Gurney
QuentinW píše:
SC jsou horší, ty bez přípravy nedávám vůbec.

To mě docela překvapilo, SC mi přijdou skvělé právě v tom, že nevyžadují žádnou přípravu.

Nachtrose: J generatory by to mohly řešit, pokud teda třeba ten Masterplan nabízí možnosti typu "skupina orků, no magic users" (i když mám docela odpor k používání kompu při hře na cokoli jiného než pouštění hudby a pokud není zbytí, tak ukazování obrázků).
Autorská citace #12
30.6.2011 23:52 - Quentin
Mě při hře ani nenapadne SC udělat. A když už si vzpomenu, tak zapomenu zadefinovat prohru, takže od půlky mám strach, že jim to nepadne a já nebudu mít jak pokračovat. Radši mám pořádnej conflict resolution na jednom hodu.
Autorská citace #13
1.7.2011 06:02 - Nachtrose
Gurney: ne tak primo co vim, ale udelat by to slo.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084640979766846 secREMOTE_IP: 35.171.159.141