Tipy a triky

Dukolm
4.2.2014 21:30
Zápisky a poznámky i pro ostatní
Při procházení poznámek k hrám, jsem si uvědomil, že některé by možná stály o to se o ně podělit. Ale jakou formu jim dát. Kdysi jsem se dostal mezi lidi co tvořily svět Erinel a nesedl jsem si s jejich grafomanií, kdy jsem z 80 stran si vypsal důležité věci na 4 A4ky. Od té doby jsem asi až moc minimalistický.

Jak si znamenáte poznámky pro své hry? (místa, postavy, události, ...)

A jak byste si představovaly formát poznámek od někoho jiného?
Autorská citace #1
4.2.2014 21:46 - Quentin
S timhle mám strašný potíže. Nedokážu si najít žádnej stručnej a zábavnej formát zápisků (zábavnej píšu, protože příprava nesmí bejt úplně dřina jako třeba ostatování potvor z PF :D )




Zrovna řešim jak zapisovat NPC

Většinou se spokojim se jménem a high conceptem, protože to beztak vymýšlím den před hrou nebo rovnou na hře.
Píše:
Wulfgar - Berserk ze severu
Bajkač - Lhář z knížecího dvora

Když si píšu postavy do zásoby na delší dobu, třeba při obydlování nějakýho města na sandbox, tak si k nim píšu víc, protože je ne vždycky udržim v hlavě.
Píše:
Wulfgar - Berserk ze severu, Kladivo z Trollí hlavy, Chce se pomstít knížeti za vybití klanu, Deathmetalovej hlas
Bajkač - Lhář z knížecího dvora, Slizkej příčesek, Chodí mučit vězeňkyně, Vypouklý oči a nuceně širokej úsměv


A poslední dobou mě lákalo vyzkoušet i nějaké "gameable NPC", tak jak je popisuje týpek na Hack&Slash , ale zdá se to být zbytečně složité.




Taky by mě dost zajímalo, jak zapisovat města.
Který informace potřebuješ, abys dokázal pořádně předat atmosféru? (stačí věta popisu? Nebo encounter tabulka? nebo architektura...)
Který informace budeš nejvíc potřebovat při hře? (vývšska s questama, jak vypadá hospoda, kolik je tam stráží, kdo tam vládne...)
Jak zapsat mapu vztahů, aby sama poháněla hru?
Jak dúležitá je mapa?




Dungeony si píšu pro sebe před hrou s poznámkama naškrábanejma přímo do místností. S těma problém nemám. A když už bych je měl někde prezentovat, tak je budu přepisovat do tohodle formátu
Píše:
1.Hala
Zombie > Obtloustlý kuchař s rozseklou hlavou ozbrojený sekáčkem ihned útočí. Případný hluk boje vyprovokuje zombie z obrazárny (viz 6)
Mozaika na podlaze > Jezdci a lovečtí psi na honu
Sochy po stranách > Muž s knírem a v kyrysu a žena s dlouhými šaty
Stojan se zbraněmi > Štít, tři kopí, kuše, sekyra
Autorská citace #2
4.2.2014 22:24 - Dukolm
QuentinW píše:
Zrovna řešim jak zapisovat NPC

Tady jsem si časem našel zajímavý kompromis a více méně je teďka popsán i ve Fate core.

tři úrovně
1. postava se jen zmíní, objeví, bez očekávání tak 3 důležité věci
Raven - rudovlasá dívka, špionka, obratné díky
2. čeká se nějaká menší interakce zapíšu si důležité dovednosti nebo aspekty
3. Postava připravena jako hráčská se vším všudy

Dost často je to tak že postavu někde použiji jako 1. ale postupem času se dopracuje na 3.

QuentinW píše:
Taky by mě dost zajímalo, jak zapisovat města.

No tady obvykle poznačím jen pár míst a nějaké důležité vztahy (většinou jako nějaké mind mapy).

QuentinW píše:
Jak dúležitá je mapa?

No příjemná pomůcka zvláště pro atmosféru ale pokud se na ní moc lpí tak spíše na škodu.
Autorská citace #3
4.2.2014 22:40 - Alwaern
Co se týče NPC, zlaté je pravidlo 3, jak zmínil Dukolm a pokud mám zrovna dobrou náladu, tak i 10 zajjímavých věcí (občas to pomůže zamotat hlavy hráčům).

Co se týče měst, insitucí a a dalších věcí, používám toto

Neni to uplne idealne videt, ale levy sloupek obsahuje ukoly, dulezite predmety, lokace, mesta, dungeony, lesy, reky a co si tam jeste date, uprostred je hlavni okno, kde se zobrazuje obsah (ted doufam, ze to nebude cist nekdo z druziny), kde barevne rozlisuji ukoly, navazujici ukoly, NPC, potvory.
Pravy sloupec zase predtavuje tagy a odkazy smerujici z teto stranky na jinou, relevantni bud ve smyslu forward nebo backward.

Nahore je Story Almanac (nyni je tam bordel, protoze neni zaple trideni po kategoriich), pak Storyboard, kde pres jednoduche plotgramy namalujes strukturu a nalinkujes ji na pribeh et voilá...

Jediny nedostatek je, ze muzes mit asi 10000 kategorii, nez se to zacne zpomalovat a export jednotlivych slozek bude nejdrive za 1/2 roku, ale vzhledem k tomu, ze to je stale beta, je to stale vyborne.
Autorská citace #4
5.2.2014 03:00 - Gurney
Já většinou používám mapy vtahů, viz. třeba tady, místo barviček si ale nad šipky označující vztahy přímo píšu co kdo po kom chce/co spolu mají. Ten obrázek co postuju je samozřejmě pro potřeby rpgček strašlivě složitej - tohle si můžou dovolit tak scénáristi pro seriál o třech řadách, pro potřeby hry však stačí mapa mnohem jednodušší (nezapomeňte, že hráči budou ty vztahy muset alespoň částečně chápat aby s nima byli schopní interagovat, přičemž mezi hrama budou řešit úplně jiný věci, něco se deziterpretuje, na něco může zapomenout i GM a tak). Mám vedle sebe podobně připravený 4e one-shot co jsme hráli a těch "bublin" je tam deset, reálně jich hráči nakonec využili tak šest.

Jak se ale tak koukám na ty svoje mapy, nevím jestli by z toho někdo jinej než já něco vyčetl. Třeba ta 4e je ještě v poho (nemám ji teď zrovna jak naskenovat bohužel), protože ji mám přepsanou už na čisto, ale obvykle je to spíš pavouk obepsanej dost nesouvislýma poznámkama, který často odkazujou na pc hry, seriály, knížky, který jsem hrál/viděl/četl.

To samé se dá mimochodem vyjádřit i nějakou takovou tabulkou, záleží na tom v čem se komu líp přemýšlí.

K tomuhle obvykle bývá papír s NPCčky z výše zmíněné mapy. Zdaleka ne všemi a obvykle obsahují jen jméno a pár klíčových slov (sniper, válečný zločinec, freelancer). Jak ty NPCčka hrát, nějaký jejich background a tak si obvykle pamatuju. Kompletně ostatovaný je mám spíš vyjímečně, obvykle tam mám jenom pár číel, který tuším že by se mohly hodit (což se velmi často nestane), zbytek dodělávám až během hry podle představ co o daným NPC mám (proto taky nejsem moc schopen fungovat v systémech, kde se staty moc nedají improvizovat).

QuentinW píše:
A poslední dobou mě lákalo vyzkoušet i nějaké "gameable NPC", tak jak je popisuje týpek na Hack&Slash , ale zdá se to být zbytečně složité.

To z H&S je docela zajímavá pomůcka pro vyjenávání a tak, sám jsem přemýšlel nad různýma způsobama jak vyjednávání dát nějakej "objektivní" systém hodnocení, ale nakonec jsem došel k tomu, že vyjednávání je vlastně přirozená věc - PC něco chce po NPC, buď v tom není problém nebo je to otázka ceny (což může být třeba i pouhý prospěch z požadované akce). Cena za přesvědčení je dostatečná -> deal; moc nízká -> nabídní víc nebo/a něco jiného; není jasné jestli je to dostatečná cena -> roll (Přesvědčování, Charisma, X na d6, ...). Klasická diplomacie.

QuentinW píše:
Taky by mě dost zajímalo, jak zapisovat města.

Hodlám vyzkoušet zápis inspirovaný Night Black Agents - mapa vztahů (většinou používá spíš frakce než jednotlivé NPC) + hlavní konflikt co se tam odehrává + 3 zajímavá místa a 3 zajímavé náměty. Mapa je dobrá pomůcka pokud se ve městě řeší Shadowrun-like akce, honičky a tak.
Autorská citace #5
5.2.2014 08:30 - Sosáček
Dukolm píše:
obratné díky

Neni zac.
Autorská citace #6
5.2.2014 09:53 - Quentin
Na ty mapy vztahů jsou nice i Cmap tools
http://www.youtube.com/watch?v=wLp6Bfg_ql8
Autorská citace #7
5.2.2014 13:58 - Gurney
Btw všechen ten soft co tady linkujete vypadá dost cool, ale mě to třeba nefunguje - dokud nemám v ruce tužku, před sebou papír a na dosah gumu, neumím nad tou přípravou ke hře přemýšlet. A přepisovat to pak do podoby srozumitelné i jiným lidem je pak práce navíc, která už pro samotné hraní není zas tak moc přínosná.
Autorská citace #8
5.2.2014 14:34 - Quentin
Ty cmap tools doporučuju právě proto, že jsou skoro svižné jako papír. To linkované video jsem zrychlil jen trochu.
Autorská citace #9
5.2.2014 16:19 - sirien
hah. No, myslím že kdyby chtěl někdo rekonstruovat moje příběhy z mých poznámek, bylo by to... vtipné :)

Obecně oproti tomu jak se dokážu rozepsat v postech nebo článcích, ve vlastních poznámkách jsem spíše těžký minimalista. Jakákoliv poznámka delší než dva řádky je pro mě opruz, problém a zbytečnost. Navíc od doby co jsem v Německu absolvoval předmět Applied business analysis se má tendence k vizuálnímu myšlení dostala na mix steroidů s kokainem, protože jsem zjistil, že tři namátkové čmáranice s vizuálním vyjádřením obsahu vydají za tisíc stran poznámek - je to mnohem kreativnější a líp se s tím pracuje, rozvíjí, domýšlí, člověk si lépe všimne možných vztahů a detailů.
Což, samozřejmě, hodnotu mých poznámek pro kohokoliv jiného těžce degraduje. (přemýšlím že bych někde nějaké své poznámky vyhrabal, cvaknul a postnul - schválně kolik by z toho kdo dokázal vyčíst.

Takže, všeobecně, moje poznámky mají podobu mind-map, různých grafů, chartů, maximálně tak bodových seznamů - a ani to obvykle ne, spíš jendotlivé "body" házím na papír bez systematické struktury dle náhodnosti a tvořím si z nich clustery.

Celkově takový přístup velmi doporučuju, minimálně pro úvodní fázi tvorby námětu a struktury.


Samozřejmě, má to svou stinnou stránku. To co padá na papír jsou pro mě spíš myšlenkové kotvy než skutečné "poznámky", 95% obsahu zůstává v mojí hlavě a na papíře se to jen přeskládává, reorganizuje atp. - což znamená, že když to chci někomu předat dál, jsem občas velmi nepříjemně překvapený tím, jak ohromný informační obsah to někdy je.
Třeba přede dvěma lety jsem se rozhodl sepsat sem na Kostku scénář k ukázkové hře pro Hunter the Vigil, konkrétně můj oblíbený scénář pro Netvory v LA.
Když jsem to rozhodnutí udělal, říkal jsem si, že to bude easy - veškeré poznámky měly všehovšudy asi 5 papírů, z toho jeden byl souhrn "sheetů" pro antagonisty, druhý byly sheety možných předpřipravených postav, třetí byl v podstatě něco jako flowchart celé konspirace v pozadí a systému jak skrz ní projít (nic komplexního, všehovšudy asi 15-20 namátkou načmáraných uzlů) a zbylé dva papíry byly random poznámky k tomu nebo onomu nebo něco co se objevilo během hraní.
Ten scénář je dodneska nedokončenej - resp. sám o sobě už je dopsanej, ale zbejvá pořád dokončit seznam lokací, NPC, obětí a hlavně stop, které se v tom kterém místě dají najít. Peklo. Tuna textu, že by to v podstatě vydalo na ofic. sourcebook s intrem pro huntery.


Jinak naprosto souhlasím s Gurneym - všechny ty softy jsou moc hezká věc a osobně když zrovna vedu nějakou kroniku je taky používám, ale jen na zpětné třídění a kategorizaci a poznámky - pro samotnou tvorbu nebo práci pro mě mají jednoznačně spíš negativní než pozitivní hodnotu.
Autorská citace #10
5.2.2014 16:41 - sirien
Ohledně toho co píšešete:

- u NPCček na nějakou kategorizaci 3 úrovní dlabu a řeším to čistě intuitivně - míra přípravy k dané postavě je přímo úměrná mému očekávání její potřebnosti, jejímu výskytu ve hře a zájmu hráčů s touto NPC interagovat, u nově vstupujících NPC je pak adekvátní minimu potřebnému pro práci s ní v příběhu.
90% mých postav začne lehkým nástřelem a jsou pak dále dopracovávána - většinou si vystačím se jménem, popisem a stylizací, občas slovo dvě k tomu ke komu NPC patří nebo o co jí jde a tečka.
OBČAS u NĚKTERÝCH kronik potřebuju mít pool postav v zásobě (obvykle u těch které se odehrávají dlouhodobě v uzavřeném prostředí), v takovém případě si někdy sednu do kavárny a udělám si pár A4 výpisků postav - jedna postava jeden až tři řádky textu (v závislosti na hraném systému - nejvíc byly ty tři když jsme hráli Mage, protože jsem si musel poznamenat i nástřel magie a paradigmatu).

Z lenosti jsem kdysi takhle začal pracovat i s hodně mocnými NPC která fungují spíše na pozadí nebo prostě nevstupují do hry v podobě která by vyžadovala přesnou znalost jejich schopností a haha, zjistil jsem, že to bez problémů funguje. Jednou se mi stalo, že hráči toužili takovou NPC zrubat, tak jsem to trochu zabagroval a znemožnil jsem jim to za pomoci pěkné sub-zápletky (z fleku jsem si vycucal z prstu že danou NPC něco chrání a že jako vědí co a šlo by si s tím poradit, ale...), takže jsem si tím koupil čas na to si tu postavu dotvořit během herní pauzy na kafe (a hráči byli rádi že v tom byl ještě mini-questík navíc který když zvládli tak měli proti té postavě ještě bonusové překvápko stylem "haha, počítal jsi se svou mocnou ochranou, ale hádej, co jsme ti s ní udělali, mwahahaha")



- ad města - v tomhle mám výhodu, jak často hraju současnost - urbanfantasy, tak jsem se naučil milovat Google a jeho Street-view s fotkama lokalit :D

ale jako ok, v podstatě když tohle musím řešit, tak jsem experimenty došel k následujícímu a myslím, že to je objektivně nejlepší možnost:
> udělám si náčrtek města, jdu seshora dolů: řeky, přírodní útvary, důležitá cesta, obrys města - TEČKA, všechno.
> tento náčrtek následně vybavím pár klíčovými lokacemi které potřebuju ke hře - skutečně pouze těmi, které JÁ jako Vypravěč potřebuju, nějaký urbanismus nebo místa důležitá pro to město mi jsou ukradená. Spolu s tím načrtnutý obrys rozdělím do "čtvrtí" nebo "zón" pokud chcete. Ke každé si udělám tři čtyři poznámky ohledně toho kdo tam žije, jaká tam je kriminalita/dohled, jaká tam vládne atmosféra.
> tento plánek (který lze udělat během pitomých 5 minut) pak dále rozvíjím až během hry, kdy je doplňován o cokoliv, co se ve hře objeví a je natolik důležité / výrazné / zajímavé, že u toho je potřeba zachovat konzistenci do budoucna


Jo a mimochodem - tenhle přístup mi bohatě stačil i u kronik delších než jeden rok, které se v daném místě odehrávaly.
Naopak, dvakrát jsem udělal skutečně epicky podrobnou mapu lokace kde se hrálo.
Jednou to bylo celé město a kdyby to nebyla zábava, tak by to byl totálně ztracený čas, protože nakonec se i s tou podrobnou mapou pracovalo úplně stejně jako s takovýmahle náčrtkama - v podstatě důležité byly jen zóny čtvrtí a sfér vlivu, kudy vede která ulice, kde přesně je nějaká hospoda... naprosto zbytečné údaje.

Podruhé to bylo trochu k věci, ale není to úplně košér srovnání, protože to byla mapka "městečka" co mělo jen pár set obyvatel, v podstatě velká vesnice, a byla to extra komorní hra ve které jsme většinu těch obyvatel znali (resp. bylo to středověké ladění, takže někteří obyvatelé to odskákali stylem "tady bydlí tenhle týpek, je to lovec, má manželku, sestru které zemřel manžel, tři svoje děti a dva synovce => jo, vidíš tam flákat synovce toho lovce co bydlí za rohem...) a byla to hra plná různých tajemství a intrik (půlka postav ovládala magii, druhá půlka se kamarádíčkovala s elfama a skřítkama, nějakou osmou session do města přijela inkvizice, posedlá představou, že tam někde jsou určitě čarodějové a zlé síly, do toho tam přijel jeden mág, v lese opodál sídlil padlý anděl...), takže bylo dost podstatné vědět, skrze čí dvorek se to kdo plíží a komu kdo rozbil okno atp.

Bylo s tím práce jak svině (mám to doma někde archivované kdybyste chtěli - včetně popisů těch NPC a mapek atp.), ale dost se to vyplatilo :)
Autorská citace #11
5.2.2014 23:00 - Demonica
Jestli bys byl ochotný se podělit, moc ráda bych se na materiály co máš k tomu městečku podívala a třeba se inspirovala. Hlavně mě zaujal ten padlý anděl bydlící opodál :)
Autorská citace #12
16.2.2014 14:44 - Dukolm
Tak cmap tools jsem zkoušel ale nesplnili moje očekávání prostě tužka a papír sou pro myšlenkové mapy lepší.

Realm Works - vypadá to že to funguje na principu Wikipedie to se mi taky moc neosvědčilo občas je lepší tu mapu propojení mít před sebou.

Třeba teďka mám jednu mapu města jako myšlenkovou mapu.

Až budu mít chvilku asi něco zkusím pro ukázku oskenovat.
Autorská citace #13
16.2.2014 15:19 - sirien
pokud toužíš po mind-map i-nástrojích:

LucidChart je můj oblíbenej (free verse má omezenej počet dokumentů, nebo stran dokumentů nebo tak něco, ale... aha, tak nic, změnili to, máš tam jen limitovanej úložnej prostor a nemáš možnost exportu do Visia)

Simple diagrams vypadalo to slibně tak to mám v bookmarks, ale ještě jsem se nedostal k odzkoušení

Xmind - tohle má rád kamarád, ale je to dost ITácký a mě nevyhovuje jak to vynucuje tu hiearchickou strukturu s jedním kořenem

Popplet, kdysi mi bylo doporučeno jedním učitelem, ale také jsem se ještě nedostal k otestování.

Pak ještě vím, že byla oceňovaná nějaká mind42, nicméně jejich web je aktuálně poněkud v rozkladu...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081160068511963 secREMOTE_IP: 54.211.148.68