Tipy a triky

Cenda
23.11.2014 21:40
šablony u dějmistra
měl bych další dotaz. dělám bose CP a z DM mu chci dát šablonu Divoký berserkr. Jednu věc ale nechápu. Cp ma level 30 a má 213 HP, podle šabluny má +10Hp na uroven+odolnost. To je jako dohromady 213+300+odolnost ? nebo jen 300 + odolnost místo těch 213. Je to celkem radikální rozdíl, jestli bude mít 324(24 odolnost) nebo 537. Dále píšou že expy sou jako za elit monser. Ty se přičítají k tomu že ? Díky :)
Autorská citace #1
25.11.2014 16:51 - Cenda
nikdo neví ? :( otazku mohu více specifikovat pokud nebyla pohopena :/
Autorská citace #2
25.11.2014 17:12 - Shako
Zkus začít tím, že specifikuješ systém a edici. ;-) Ideálně do názvu diskuze nebo položíš otázku v diskuzi o příslušném systému.
Autorská citace #3
25.11.2014 21:24 - Vojtěch
Čichám, čichám 4E, i když...
Autorská citace #4
25.11.2014 21:42 - ShadoWWW
Čichám svůj překlad Průvodce dějmistra 4e. ;-)

str. 182 (překladu) píše:
Životy: Přidej uvedený počet životů pro novou roli nestvůry a potom k jejím novým celkovým životům přidej také její hodnotu Odolnosti.


To znamená, že když normální nestvůře na 30. úrovni s 213 životy dáš šablonu Divoký berserkr, tak bude mít 213 + (30 x 10) + hodnota Odolnosti. Tedy ve tvém případě 213 + 300 + 24, dohromady 537 životů.

Nutno podotknout, že šablonou uděláš z normální nestvůry elitní, nebo z elitní samostatnou (solo) nestvůru.
Autorská citace #5
26.11.2014 00:07 - Cenda
jo je to 4e :) díky moc, no doufal sem že to bude jen tech 324. s tema 500 uz bude typek overkill :D. me prave zmatlo tam bylo nekde napsane, ze si mam dat pozor, abych tou sablonou neudelal postavu slabsi tak sem myslel jesli neni trik v teh hp. :)ale už mám aspon jasno ;) díky
Autorská citace #6
26.11.2014 00:23 - Assassin
U naší hry dneska 3 postavy na 22. úrovni daly během prvního kola souboje více než 600 zranění do single targetu (a nespočet dalších zranění do minionů kolem). Ne, 500 HP na 30. úrovni není overkill.
Autorská citace #7
26.11.2014 01:05 - sirien
já jako nechci nějak bashovat váš oblíbenej systém... ale nepřemejšleli jste už někdy třeba o tom, že byste všechna ta čísla třeba vydělili deseti?
Autorská citace #8
26.11.2014 01:09 - York
Jako že bys pak házel třeba 20d0,4 ? :)
Autorská citace #9
26.11.2014 01:18 - sirien
Třeba :)
Autorská citace #10
26.11.2014 01:40 - Assassin
Věřím, že spousta hráčů považuje takto znatelnej růst číselných hodnot svých postav, ale i nepřátel, za výhodu. Myslím, že ke class and level systémům to prostě patří, hráče těchto systémů to baví a dělá jim radost sledovat, jak se jejich piplaná postavička zlepšuje. Rozdíl alespoň jednoho řádu by mezi první a poslední úrovní postavy imho měl být.

To samozřejmě platí jen pro dlouhé kampaně, kde hráči mohou sledovat tento progres. Pro jednu či pár her to nemá smysl a sám vedu takové hry na počátečních úrovních, kde se všechna čísla drží rozumně při zemi.
Autorská citace #11
26.11.2014 01:48 - York
Assassin píše:
Rozdíl alespoň jednoho řádu by mezi první a poslední úrovní postavy imho měl být.


Třeba 1 a 10, to je přesně jeden dekadický řád ;-)
Autorská citace #12
26.11.2014 02:07 - Assassin
York: Klidně. Z hlediska vývoje postavy je to imho naprosto dostatečný interval. Akorát je do toho nutné započítat fakt, že hráče baví stochastické jevy a pro příjemné rozložení pravděpodobnosti (odpovídající kostkám) je interval <1;10> nedostatečný. Ale to nebylo předmětem otázky, předpokládám, že Sirien ve svých hrách kostky používá a jejich výsledek nedělí nebo má fudge kostky, kterým stačí menší čísla.

Edit: Napsal jsem interval, ale počítám s tím, že ve hrách se používají jen přirozený čísla a 0. Aby se pak neházelo těch 20d0,4 ;)
Autorská citace #13
26.11.2014 09:52 - Shako
Assassin píše:
Věřím, že spousta hráčů považuje takto znatelnej růst číselných hodnot svých postav, ale i nepřátel, za výhodu. Myslím, že ke class and level systémům to prostě patří, hráče těchto systémů to baví a dělá jim radost sledovat, jak se jejich piplaná postavička zlepšuje. Rozdíl alespoň jednoho řádu by mezi první a poslední úrovní postavy imho měl být.

To samozřejmě platí jen pro dlouhé kampaně, kde hráči mohou sledovat tento progres. Pro jednu či pár her to nemá smysl a sám vedu takové hry na počátečních úrovních, kde se všechna čísla drží rozumně při zemi.


Nejsem si tím uplně jist, zejména u těch epic levelu 4e. Tam je to spíš peklo :-D
Autorská citace #14
26.11.2014 10:02 - ShadoWWW
V 4e je ale zlepšování spíš chiméra. Právě proto, že se zvyšujícími se statistikami postav se stejně zvyšuje i Stupeň obtížnosti, proti kterému se hází. To podle průzkumů často vedlo k frustraci hráčů, že mimo počítání se stále většími čísly se zas až tak moc nemění.

Proto pro 5e vytvořili bounded accuracy, kde Stupeň obtížnosti je stejný nezávisle na úrovni postav a postavy se skutečně číselně zlepšují.
Autorská citace #15
26.11.2014 10:27 - Vojtěch
U té 4E je to nesmyslné, pokud s DC neupravuješ i popis překážky. Pokud ne, tak je to pro kočku.
Autorská citace #16
26.11.2014 10:27 - hadrian
ShadoWWW píše:
Proto pro 5e vytvořili bounded accuracy, kde Stupeň obtížnosti je stejný nezávisle na úrovni postav a postavy se skutečně číselně zlepšují.


Ve 4e se také skutečně číselně zlepšují - stačí postavit postavu level 10 proti protivníkovi level 2 a určitě bude rozdíl oproti tomu, jak kdyby postava byla jen na levelu 2. ;)
Autorská citace #17
26.11.2014 10:38 - Vojtěch
Ano a stejně musíš ale hýbat s prostředím. Kdyby lvl 25 zloděj nedokázal otevřít dřevěné dveře protože je na tom přemrštěné DC, tak to bude hloupé.
Autorská citace #18
26.11.2014 10:45 - hadrian
Ale tak nikde není psáno, že si DM nemůže s ničím hýbat. DC se doporučuje posouvat podle levelu a podle náročnosti výzvy, ale nenutí tě to dodržovat.
Navíc zloděj/tulák level 25 má jistě obratnost (je to jeho primární vlastnost) vytrénovanou spolu s thievery (zloděj bez tréninku v thievery? To existuje?), takže dřevěné dveře low DC dle svého levelu (level postavy -2 až 0 úplně v pohodě) otevírá s prstem v nose.
Autorská citace #19
26.11.2014 10:53 - ShadoWWW
Vojtěch: Ta původní idea byla v tom, že jsou určité činnosti, ve kterých se postava v průběhu doby zlepšuje (ty měly pevné DC), a jiné, které zůstávají více méně pořád stejně náročné (ty měly DC navázané na úroveň). V Essentials se ale všechna DCčka navázala na úroveň (i když pravda ne úplně všude, ale snažili se), aby si nebylo potřeba pamatovat příliš mnoho čísel a co je a co není navázané na úroveň. Čímž to zjednodušili, ale změnili celý původní koncept a vedlo to od jedné frustrace (pamatovat si spoustu DCček a jejich typy) k jiné frustraci (postavy se nezlepšují).

hadrian: Psal jsem speciálně o DCčkách činností. Nestvůry jsou jiné téma.
Autorská citace #20
26.11.2014 11:00 - ShadoWWW
Trénink dovednosti dává jen statický bonus +5 na všech úrovních. To, co roste, jsou hodnoty vlastností a zejména bonus daný úrovní (+1/2 úrovně). V 4E není v průběhu kariéry dobroruha moc důležité, jestli máš danou dovednost trénovanou, ale hlavně na jaké jsi úrovni (pro statická DC) nebo jestli jsi si zvyšoval relevantní vlastnost (pro úrovňová DCčka).
Autorská citace #21
26.11.2014 11:05 - Vojtěch
Zrovna v Essentials je konečně napsáno, že posouvat DCčka s postavami bez změny prostředí je hloupost. Tučím DM příručka, ale na stránku se podívám doma.
Autorská citace #22
26.11.2014 11:09 - Merlin
Pokud se nemýlím je v DMG psáno, že věcma jako dřevěné dveře na 25 lvl se není třeba ani zaobírat. Prostě je zloděj vždy otevře a často nejen on. Prostě je to tak easy a není to žádná výzva. Tabulku DC používám pouze u skutečné výzvy.
Autorská citace #23
26.11.2014 11:31 - noir
Merlin má pravdu. Postava na 25.levlu má házet DCčka na vyrážení Bran od pekla, tohle jen pod její úroveň. A ta informace přece byla hned v PHBčku...
Autorská citace #24
26.11.2014 11:47 - Vojtěch
No právě. Proto se taky nešoupou jen DCčka, ale i prostředí - u všeho a posun není virtuální.
Autorská citace #25
26.11.2014 12:00 - ShadoWWW
Píše:
No právě. Proto se taky nešoupou jen DCčka, ale i prostředí

Tam ale vzniká problém v sandboxu. Že otevření toho zámku je "těžká" obtížnost; pro tu samou postavu ve dvou různých dobách (na 1. a pak na 20. úrovni) pokaždé jiné DC, i když se jedná o ten samý zámek.
Autorská citace #26
26.11.2014 12:06 - Vojtěch
To by právě nemělo. Prostředí je Haluz - buď neházej, nebo jsou to cca lvl 3 dveře a tak DC odtamtud. 13th tohle naštěstí řekla explicitně, ale 4E bohužel prezentaci zazdila.
Autorská citace #27
26.11.2014 12:24 - noir
Vojtěch to popisuje správně, navíc v době, kdy 4e vyšla, byl sandbox herní styl na pokraji zájmu a myslím si, že ani dnes to není něco, co by úplně tvořilo trendy.
Autorská citace #28
26.11.2014 12:37 - hadrian
ShadoWWW píše:
Trénink dovednosti dává jen statický bonus +5 na všech úrovních. To, co roste, jsou hodnoty vlastností a zejména bonus daný úrovní (+1/2 úrovně). V 4E není v průběhu kariéry dobroruha moc důležité, jestli máš danou dovednost trénovanou, ale hlavně na jaké jsi úrovni (pro statická DC) nebo jestli jsi si zvyšoval relevantní vlastnost (pro úrovňová DCčka).


+5 bonus za natrénování rovná se vpodstatě bonusu za 10 úrovní - to bych se neodvážil říct, že to není moc důležité - vždyť to je 1/3 max. dosažitelných úrovní. ;)
resp. jedná se o zvýšení šance na úspěch o 25 %.
Autorská citace #29
26.11.2014 12:47 - Vojtěch
13th naštěstí navázala prostředí na Tier, tedy Adventurer je ekvivalent reality, kde se prostě ridiculously hard DC dělá něco, při čemž řekne běžný člověk týýýýýjo (tedy obvyklý svět). Na Champion už děláš dojem na odborníka (nebo-li vyšší společnost, vévodův dvůr, gildovní centrála atd.) a na Epic prostě máš ty zázračné lokace, jako je dvůr dračího císaře, létající zámek obrů atd. 5E stálá DC a pomalejší růst jsou taky fajn řešení. 4E bohužel posunovala najednou tolik věcí, že se to nějak rozplizlo a dělalo to pak problém s uvěřitelností světa.
Autorská citace #30
26.11.2014 13:03 - ShadoWWW
ShadoWWW píše:
V 4E není v průběhu kariéry dobroruha moc důležité, jestli máš danou dovednost trénovanou,

Napsal jsem to trochu nešikovně. Nemyslel jsem to tak, že by na tréninku vůbec nezáleželo, ale že není důležitý ve vztahu ke kariéře. V průběhu kariéry roste vše ostatní, ale bonus za trénink zůstává stejný. Jeho význam na celkové opravě klesá. Na první úrovni je DC 8/12/19, na 20. úrovni je to 24/32/42, tj. rozdíl o +16/+20/+23. U úrovně je to rozdíl +0/+0/+0 vs. +15/+15/+15 a něco navíc přidají i zvýšení vlastností. Jinými slovy, na 1. úrovni je hodně vidět, jestli máš něco trénovaného nebo ne, ale na 30. úrovni je ten význam vůči netrénované dovednosti menší.

Zvlášť když to porovnáš s 5e, která jde přesně opačným směrem. Tam jsou DCčka pořád stejná, tedy 10/15/20. Bonus za úroveň neexistuje. Bonus za vlastnosti existuje a vlastnosti v průběhu kariéry rostou, ale každá vlastnost je omezená na max. 20/+5. (Kromě pár hodně spec. schopností určitých povolání na (maximální) 20. úrovni.) A pak už máš jen bonus za trénink (zvaný zdatnostní, protože se netýká jen tréninku dovedností), který je na 1. úrovni +2 a na 20. úrovni +6. Tj. význam tréninku roste a rozdíl mezi trénovanou a netrénovanou dovedností se v průběhu kariéry zvětšuje. (A to docela markantně vzledem k DC.)
Autorská citace #31
26.11.2014 13:07 - hadrian
Nevím, asi je to spíš relativní, vzhledem k plovoucímu DC a standardnímu hodu k20 + bonusy je 25 % navrch pořád jen a pouze 25 % navrch a je jedno, jestli je to na 1. nebo 30. úrovni. Asi to spíš bude individuální podle toho, jestli s danou dovedností mám spojenou primární/sekundární vlastnost, nebo ne. Jestli mám předměty s bonusy do té dovednosti. Mě spíš vadí ta závislost na vybavení, tak aby bylo "up to date".
Autorská citace #32
26.11.2014 13:53 - ShadoWWW
Píše:
Nevím, asi je to spíš relativní, vzhledem k plovoucímu DC a standardnímu hodu k20 + bonusy je 25 % navrch pořád jen a pouze 25 % navrch a je jedno, jestli je to na 1. nebo 30. úrovni.

No to právě to je ta frustrace, že za celou kariéru ses nikam neposunul.

Vem si, že když budeš mít vlastnost+level na 1. úrovni +0, +5 za trénink a házíš k20 proti DC 8, tak máš 90% šanci, že to hodíš (netrénovaná postava 65% šanci). Tj. rozdíl 25%. Za kariéru si dobrodruh zvýší 8krát dvě hodnoty vlastností o +1. Tj. průměrná hodnota vlastnosti se zvýší o 2,7. Pro jednoduchost řekněme o 3, tedy průměrně ti vzroste bonus vlastnosti o +2 (U hlavních vlastností víc, u vedlejších míň.) Takže počítejme 30. úroveň +2 za vlastnost, +15 za úroveň a +5 trénink. Tj. celkově +22 vs. DC 24. Trénovaná postava má 90% šanci na úspěch, netrénovaná 65%. Ten bonus za (úroveň + vlastnost) je významější (+17) než bonus za dovednost (+5) a navíc vzniká frustrace, že za celých 30 úrovní ses nikam neposunul.

Oproti tomu 5e: Na 1. úrovni máš zdatnostní bonus (za trénink) +2. Tj. o 10% větší šanci vůči netrénované postavě vzhledem k DC. Za 20 úrovní si zvýšíš hodnotu vlastnosti v průměru o 2 (tj. bonus o +1) (každé povolání jinak, ale průměrně), přičemž +5 je maximální bonus za vlastnost (tj. zvýšíš si hlavně neprimární vlastnosti) a zdatnostní bonus se zvýší na +6. Na 20. úrovni máš tedy o 30% větší šanci než netrénovaná postava. A je jasně vidět kariérní růst postavy (oproti postavě na 1. úrovni si zvýšíš celkový bonus o +6 až +11).
Autorská citace #33
26.11.2014 14:21 - Vojtěch
Právě proto nesmíš DC brát na stejnou činnost jako plovák, ale ta činnost se taky musí nějak měnit. Plavání v řece ve zbroji je hard check na lvl 5 tak, na lvl 16 už bys měl kraulovat peřejemi s kouzelníkem pod paží a na 29 asi proti proudu ve vodním víru stahujícím královskou golemo-loď, kterou jsi před chvílí rozbil, pod hladinu.
Autorská citace #34
26.11.2014 14:27 - ShadoWWW
Vojtěch: Jo, to se mi zdá v poho. Akorát v 4E pravidlech to visí tak nějak ve vzduchu. Chybí konkrétní příklady, co jak hodnotit na kterém tieru. A taky se musíš striktně držet toho, že všechny postavy v družině jsou na stejné úrovni, jinak by to dělalo guláš ve volených DCčkách. ("Vy dva si hoďte proti DC 30 a vy dva proti DC 28.")

Hlavní problém je ale v tom, že se ta DCčka každých pár úrovní mění a těžko se pamatují.
Autorská citace #35
26.11.2014 15:17 - Vojtěch
Právě tím, že tam není čeho se chytit vzniká binec. Pro určení DC je lepší nebrat lvl PC, ale udělat level Encounteru, který ti tenhle svinec eliminuje alespoň co se případného nepoměru v družince týče.
Autorská citace #36
26.11.2014 15:20 - ShadoWWW
jo, to je dobrý postřeh.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10607695579529 secREMOTE_IP: 3.17.28.48