Tipy a triky

sirien
19.4.2015 17:27
Autorská citace #1
19.4.2015 17:27 - sirien
Tento článek bude mít 5 kapitol, ale po předchozích zkušenostech s Detektivkami v RPG a zejména s Organizacemi a konspiracemi v RPG jsem se jej rozhodl publikovat postupně po částech.

Aktuálně jsem zveřejnil první dvě kapitoly.

Třetí kapitola o druzích hororu bude zveřejněná pravděpodobně v úterý na večer

Čtvrtá a pátá kapitola pak budou zveřejněny pravděpodobně ve čtvrtek na večer.

(druhý článek který se bude věnovat především faktickému odehrání hororu ještě není úplně hotový a vzhledem k aktuálnímu stavu půjde ven určitě s větším odstupem, tak ho asi nečekejte nijak v zápětí)


Pokud chcete tak klidně komentujte už teď :)
Autorská citace #2
21.4.2015 22:04 - sirien
Přidal jsem třetí kapitolu o typech hororu
Autorská citace #3
22.4.2015 07:52 - Arten CZ
Já miluju filmové horory, strašně rád se bojím a strašně rád se nechávám děsit. Nedokážu ale popsat, čím to je, ale většina filmů, které jsi použil jako příklad, nepovažuju za horor a ničím mě neděsí. Možná je to současnou cynickou dobou, možná jsem jich viděl už moc, ale když vidím po sté partu studentů, které chce něco sežrat/rozsekat/obětovat, tak už v tom horor nevidím. Z filmů, které jsi jmenoval, je pro mě skutečným hororem v podstatě jen první díl vetřelce. Osobně za nejlepší horor považuju V zajetí démonů (The conjuring), Kruh (The ring), Znamení (Signs), Šestý smysl (The sixth sense) a Očista (The purge). Naopak Predátor, Vetřelci - zde je náznak hororu, jedna, dvě scény, ale o horor, jak já ho cítím, tedy něco, co ve mě vzbuzuje nervozitu, úzkost a eskaluje ke strachu, v nich nevidím. A u většiny "survival" filmů, kde někdo někoho honí (vlkodlak, zombie, kanibalové, Prometheus...), se spíš chytám za hlavu, proč se lidi chovají jako blázni, než abych se o ně bál.

Bohužel, moji hráči to cítí velice podobně. Strašně rád bych připravil nějaký skutečný horor, něco, co jim zabrnká na nervy, ale nemám tušení, jak v nich ten pocit vzbudit. Většinou skončíme u toho, že pokus o hororové RPG je víceméně velice podobný hrám, které hrajeme normálně, jen jsou postavy křehčí a mají větší šanci, že neuspějí.

V článku mě zaujala pasáž o vnitřních hororech - zde nevím, jak současně navodit pocit, že hra je skličující až děsivá, ale současně udržet hráče v tom, že musí ten vnitřní konflikt hrát. Jako příklad uvedu film Number23. Jak přesvědčit hráče, že je číslo 23 skutečně mrazivé a záhadné? Hráč musí přijmout premisu, že jeho postava je posedlá tím číslem a skutečně tak hraje. Nic tajemného nebo děsivého v tom ale následně není, protože to hráč ví už předem a musí tak hrát. To mi přijde u většiny vnitřních hororů - nemám tušení, jak skloubit nutnost hrát určitý charakter a přitom vyvolat osobní pocit nejistoty, napětí a strachu u hráčů.
Autorská citace #4
22.4.2015 09:50 - Vojtěch
Nezaměňovat Vetřelec s Vetřelci.

Původní Vetřelec je daleko víc horor, než následující akční díl.
Autorská citace #5
22.4.2015 14:35 - sirien
Vetřelci (2) jsou taky horor, jen jiný druh hororu. A osobně mám takový dojem že jde dost o verzi, kterou sleduješ - nemůžu si pomoct, ale Director's cut mi přijde sice stejně akční, ale hororovější.

Jinak se přiznám, že nejsem ve filmovejch hororech nějak extra znalej... resp. nevyhýbám se jim, ale není to mnou přímo vyhledávaný žánr.

Každopádně ano, v článku jsem použil i odkazy k filmům, které nejsou přímo nebo vůbec horory, přišlo mi že k demonstraci nějakého obecného principu se dá klidně sáhnout i mimo žánr samotný.

Arten CZ píše:
Jak přesvědčit hráče, že je číslo 23 skutečně mrazivé a záhadné? Hráč musí přijmout premisu, že jeho postava je posedlá tím číslem a skutečně tak hraje.

Obávám se, že tohle je přístup ze špatné strany, protože chtít po hráči aby přijal něco a pak to odehrál i když ví, že to tak úplně není tvoří odstup. U hororu je potřeba tu hranici mezi reálným a nereálným setřít a rozmlžit a podobné prvky prezentovat ambivalentně - tj. hrát to tak aby nebylo jasné (třeba ani GM samotnému) zda ten prvek nakonec je nebo není skutečný. Hráč by se k tomu že daný prvek hraje nebo možná hraje nějakou roli měl dostat sám skrze hru, bez toho aby to bylo předlajnované.

Tj. hráč nemá hrát postavu posedlou tím číslem, hráč má hrát postavu a během hry se má stát posedlý tím číslem, protože to číslo funguje jako pojítko k tomu co se děje (je s ním nakládáno jako s motivem příběhu). Hrát nějaký lehce C'thulhiánský příběh tak třeba budu při popisech divných věcí trochu moc nápadně dávat důraz na nějaký podivný odstín žluté barvy. Bez dalšího kontextu. Potom co to udělám pětkrát to pošesté otočim a nejdřív popíšu žlutou barvu a pak teprve něco divného. Potom co to udělám desetkrát už bude půlka hráčů ze žluté barvy těžce paranoidní a to bez ohledu na to, zda ta barva fakticky hraje roli nebo ne.

Tohle je nástroj popisné manipulace, blíž se k tomu asi vrátim v tom dalším článku o vedení hororu.
Autorská citace #6
22.4.2015 15:10 - Shako
sirien píše:
Hrát nějaký lehce C'thulhiánský příběh tak třeba budu při popisech divných věcí trochu moc nápadně dávat důraz na nějaký podivný odstín žluté barvy. Bez dalšího kontextu. Potom co to udělám pětkrát to pošesté otočim a nejdřív popíšu žlutou barvu a pak teprve něco divného. Potom co to udělám desetkrát už bude půlka hráčů ze žluté barvy těžce paranoidní a to bez ohledu na to, zda ta barva fakticky hraje roli nebo ne.


Když si to takhle napsal, tak ano, některé Cthulhu scénáře, co jsem četl, tak vážně todle mají. Hmmm.

Btw. Pokud bys chtěl ToC hrát jako hráč, tak doporučuju ten příběh ze základní příručky nečíst. ;-)
Autorská citace #7
22.4.2015 15:14 - sirien
Tvůj oblíbenej? :) Ok, vynechám ho. Každopádně tohle byl zrovna ode mě random příklad, přiznám se že k ToC jsem nečetl v podstatě nic, jen jsem prolétl core book abych mohl zpracovat odchylky od základního GUMSHOE pro ToC v Kostce.
Autorská citace #8
22.4.2015 15:18 - Shako
sirien píše:
Každopádně tohle byl zrovna ode mě random příklad,


Tak neříkám, že tě straší tmavě žlutou.

Ale je tam ta pointa něčeho divného+něčeho zjevného, v průběhu různých událostí se mění to něco divného, ale zůstává to něco zjevné.

A efekt to má přesně ten, že hráči jsou pak vyděšení, když začneš popisovat "něco zjevného", protože už čekají to "něco divného" (což většinou bolí - stojí bodíky stability).
Autorská citace #9
22.4.2015 15:18 - ShadoWWW
Horor je hlavně o prostředí, ve kterém se hra hraje. Ideálně v zimě na chatě bez elektřiny, když už je venku tma a vnitní prostor osvěcují jen svíčky, petrolejky a krb.
Autorská citace #10
22.4.2015 16:14 - sirien
Prostředí je důležitý základ, ale "hlavně" o něm to neni. Pokud bych měl říct o čem to "hlavně" je, tak o schopnosti vypravěče pracovat se základními GM nástroji hororu v mezihráčské rovině (vedení popisů, správné prokládání tempa s pauzami, schopnost pracovat s detailem scén...)
Autorská citace #11
22.4.2015 16:42 - Shako
ShadoWWW píše:
Horor je hlavně o prostředí, ve kterém se hra hraje. Ideálně v zimě na chatě bez elektřiny, když už je venku tma a vnitní prostor osvěcují jen svíčky, petrolejky a krb.


Todle pomáhá udržovat atmosféru, ale samo o sobě ji to nevytvoří.

To o čem to hlavně je je vidět někoho v akci, jak to hraje a tam se poučit "jak se to dělá". :)
Autorská citace #12
24.4.2015 00:26 - sirien
zveřejnil jsem poslední dvě kapitolky: Stavbu hororu (osnovu, prvky) a závěr.
Autorská citace #13
28.6.2015 20:41 - Aegnor
Kdy se objeví druhý díl?
Autorská citace #14
28.6.2015 20:53 - sirien
Předpokládám někdy do měsíce.

Tyhle velké žánr-shrnující články nejsou úplně jednoduché na psaní (narozdíl od např. Scénáristiky a podobných sérií kratších úzce zaměřených věcí) - je tam hromada obsahu ke kterému si často musim dohledat další informace nebo porovnat se u nich s jinými autory, popř. se k nim i vymezit a občas je trochu problém dát tomu vhodnou logickou posloupnost abych se moc neopakoval, ale zároveň to dávalo smysl tak jak to čteš... tenhle díl jsem třeba už přepsanej dvakrát překopával (jakože celé odstavce do úplně jiných míst textu) a pak mi ho ještě hutně rozkopal Gurney při peer review, s čímž sem se srovnával asi další tejden než jsem to dal dohromady i vůči jeho výtkám.

Tj. prosím o trochu trpělivosti :)
Autorská citace #15
28.6.2015 21:02 - Aegnor
V pořádku, mně pouze zajímalo, jak dlouho ještě budu čekat. Žádný stres, jen si dej na čas, aby ten článek byl kvalitní.
Autorská citace #16
14.8.2015 13:46 - sammael
Sirien mozno by ta mohol zaujimat moj clanok o horrore z drakkaru #18 http://drakkar.sk/
Autorská citace #17
15.8.2015 14:16 - sirien
A hele, ten jsem při průzkumu skutečně minul...

Každopádně to je zajímavé pojednání, ale tematicky poměrně úzké - věnuješ se tam možnostem zasazení hororu do různých prosředí a bereš to docela ze široka, což je dost fajn a řekl bych že i docela dobré na nalákání lidí aby si to zkusili zahrát (popř. jako inspirační text pro to jak to do jejich hry zasadit), ale nevěnuješ se ani pozadí hororu ani jeho odehrání.

Celkově to je nicméně velmi hezký text - jen škoda, že je zapadlý v pět a půl roku starém čísle Drakkaru... nechtěl bys ho pro čtenáře oživit znovupublikací tady na Kostce?
Autorská citace #18
17.8.2015 10:30 -
Velmi rad len sa tu moc neorientujem. Nevies to nejako spojit s tvojou seriou clankov? Nech to je na jednom mieste.
Autorská citace #19
17.8.2015 11:55 - sirien
Já to kdyžtak předvedu, to není problém. Hodilo by se, aby si měl full login (můžu Tě dát jako aurora i bez toho, ale nebude to úplně čisté řešení). Aktuálně to jde spojit sugescemi pomocí klíčů a přímým odkazem mezi články - na mnohem elegantnějším řešení se pracuje, ale to bude ze své podstaty až v nové verzi, protože bude vyžadovat změny v jádru Kostky (viz diskuse Kostky sou vrženy, kdyžtak)
Autorská citace #20
8.11.2016 20:05 - sirien
Cítíte se bezpečně?

Neměli byste.

Něco totiž možná přichází...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086733102798462 secREMOTE_IP: 3.140.185.147