Pár komentářů k videu...
Zaprvé se to fakt až překvapivě dobře poslouchá - jak tempem informací a změnami témat tak co do nějakých jemných hlášek a hlodů, kterými to je sem tam proložené.
Lischai není v místní internetové bublině tak moc známý, ale je to ostřílený RPG vypravěč, (Game)Conový veterán, larper, profi scénárista a je to hodně stoupenec "staré hororové školy" (pro pamětníky to co prosazovaly Prague by Night, Court of Moravia atd.) - což vysvětluje, proč protěžuje zejména systémově odlehčené / vyprávěcí systémy.
Captaina jako tichého sečtělého teoretika a hráče (mimo jiné) GUMSHOE a Cthulhu her místní předpokládám znají. Musím říct, že volba diskutujících se povedla, tohle setkání "tradičního" a "moderního" hororového paradigmatu je určitě divácky zajímavé a dobře se doplňuje.
Ohledně pravidel: Osobně bych tady rozlišil něco, co ve videu nepadlo - horor lze hrát a prožívat různě, v tomhle případě je důležité zejména rozlišení imersního a diváckého hororu. U imerzivního hororu kde se snažíte dostat hráče do in-character rozpoložení "jsem tam, jsem postava, děje se to mě" má Lischai samozřejmě pravdu a jednoduché a "neanalytické" systémy jsou určitě přesně to, co potřebujete. U diváckého hororu, v němž horor prožíváte trochu s odstupem (což neznamená, že nehrajete v ich-formě atp.) to už neplatí a dají se používat i složitější/sofistikované systémy, za předpokladu, že a) je hráči mají zažité a nemusí nad nimi nijak moc přemýšlet nebo b) hráči hází/pálí zdroje, ale mechaniky si GM vyhodnocuje na své straně.
Ohledně délky her: Lischai má hodně point ohledně výhod intenzivních one-shotů. Nicméně jsem spíš s Captainem - v delších hrách nebo kronikách horor funguje taky - ostatně
co jsme třeba hráli Trail of Cthulhu, tak to bylo několik sezení... ale Lischaivy pointy platí, hrát delší horor reálně znamená střídat pozornost a budovat atmosféru neustále nanovo - byť předchozí hry samozřejmě dávají hodně munice.
Ohledně hraní vlastích fóbií: jako asi to jde, asi stejně jako když se někdo kdo má arachnofobii vydá do kina na horor o pavoucích, ale musím říct, že osobně fakt not a fan tohodle přístupu; do tohodle dlouhodobě směřuje hodně komorních larpů, ale IMO snaha proměnit hry v terapeutické (nebo společensko kvasi-filosoficky zážitkové) sedánky není zrovna správná a mnohdy ani etická (např. vůči ostatním spoluhráčům atp.) Což by bylo ale na složitější téma.