Tipy a triky

Autorská citace #41
9.2.2017 12:19 - Arten CZ
Moji hráči to cítí podobně, jak píše Loki. Pokud nemohou prohrát, nemá smysl ani hrát, a to doslova.
Autorská citace #42
9.2.2017 14:34 - Jerson
LokiB píše:
Tvůj popis naznačuje určitou obavu ze selhání (podobně, jak ta moje citovaná věta naznačuje GMův názor na taktickou hru vs roleplaying) a nechuť k selhání, byť jen ve smyšleném příběhu v oddechové hře.

Možná proto, že v práci něco jako "dobrý konec" nepotkávám, takže selhání navzdory veškerému úsilí není věc, kterou bych chtěl zažívat ještě navíc ve hře, která má být zábavou.

LokiB píše:
Příběhem je tu obecně celý život postavy ... a jestli si do historie při tvorbě postavy někdo napíše "válečný veterán, bývalý otrok na pirátské haléře", tak by mu obdobně nemuselo vadit, když i hranou část příběhu postava jako otrok skončí (otročení je zde použito jako určitý extrémní příklad dopadu neúspěchu, nejde zrovna o něj)

Sice si takové věci do historie postavy nepíšu, ale i kdyby, tak jsou věci, které nechci hrát. Když to vztáhnu na svou Apocalypse postavu, tak je asi možné, aby po nějaké nezdařené akci skončila ve stylu nového Mad Maxe jako krevní konzerva nějakých magorů, v řetězech a bez možnosti úniku. Ale nechci tuhle situaci hrát - když už, tak chci začít až ve chvíli, kdy dostanu možnost uniknout a přitom jim ustřelit hlavu.
Jde o to, že "upadnout do otroctví" není konec příběhu (tedy neměl by být) - to není fáze, ve které bych skončit chtěl a nechal to být, ale naopak chci pokračovat ve hře, abych zjistil, co bylo dál. Naopak zlikvidování vůdce klanu a všech mých věznitelů konec je (přesněji by měl být). Můžu navázat se stejnou postavou dál a klidně třeba hned následující in-game den, ale předchozí příběh se uzavřel a skončil.

Zrovna tak tím že Frodo hodí Prsten do lávy může příběh skončit - a nejen jeho příběh, ale i příběhy všech ostatních, včetně mnohem delších příběhů (třeba Gandalfův). Pokud by ale ke zničení Prstenu nedošlo, tak příběh pokračuje dál a vydal by na dalších pět nebo i víc knih.

Vůbec to není o tom, že jsou postavy "odsouzeny k úspěchu", ale o tom, že se vezme určitý výsek událostí v jejich životě, který má nějaký začátek a nějaký konec, a tím vůbec příběh jako takový vznikne. Bez tohoto rámce je to jen řada událostí, něco jako telenovela bez konce (i když i v ní se obvykle snaží alespoň některé linie ukončovat v určitých sériích).
Autorská citace #43
9.2.2017 15:19 - LokiB
Jerson: inu, rozcházíme se v pohledu na to, co je příběh, ja má nebo nemá končit a co ho vlastně ohraničuje.

ty si to prostě vykládáš celé po svém ...
Píše:
jako krevní konzerva nějakých magorů, v řetězech a bez možnosti úniku. Ale nechci tuhle situaci hrát - když už, tak chci začít až ve chvíli, kdy dostanu možnost uniknout a přitom jim ustřelit hlavu.


to, že je něco "bez možnosti úniku" bys ve vlastní hře nepřipustil.
který okamžik je ona "chvíle, kdy dostaneš možnost k úniku", je celkem dané vlastním hraním ... možná je to hned ten první, možná druhý ... možná se půl roku zdá, že se nedá dělat nic. ale o tom je ta hra. Jak s GMem a spoluhráči příběh povedete.
Možná v jedné z verzí příběhu je Mad Max krevní konzervou dodnes, v jiné utekl hned druhý den za pomoci XYZ, který ho poznal z dřívějších příhod, atd.

Já na tebou popsané konce příběhů nevěřím. nehraju "ucelené výseky". pro mě je příběhem celý život postavy. a do něj patří i ta možnost být po neúspěšné akci několik měsíců/let ve vězení (třeba lesního krále elfů). Než se najde způsob pokračování, když je chuť.
Ty tomu říkáš telenovela bez konce ... používáš sice pejorativní označení, ale tak vracet to nebudu
Autorská citace #44
13.2.2017 16:58 - Pastýř
Stava se vam, ze nekdy nestihnete odehrat cely pribeh a ke konci musite zkracovat, nebo ze naopak pribeh dobehne a vam jeste zbyva herni cas?

Driv kdyz jsme hrali casto, to nijak nevadilo, ale ted hrajeme dva cele vikendy do roka a ja nechci nechavat nic na priste, ale ani koncit a odjizdet driv.
Autorská citace #45
13.2.2017 18:01 - sirien
Yup. Ale pro konzistenci článek/diskuse Ti s dovolením odpovím v diskusi ke Scénáristika 2: co se kdy stane.
Autorská citace #46
28.4.2022 14:09 - Jerson
Narazil jsem na video od Ginny D o tom, že nejčastější a zároveň nejhorší rada, kterou GMmové dostávají, je
"Nepřehánějte to s přípravou". Má o tom video.

Co mě zajímá - setkali jste se s takovou radou? Snažím se vzpomenout, zda jsem někdy takovou radu zaslechl, což asi zaslechl, ale jen několikrát. Rozhodně to nebyla ta nejčastější rada.

Co si o tom myslíte?
Autorská citace #47
28.4.2022 14:15 - LokiB
Ses poučil u novodobých PR guru, kteří na sociálních sítích končívají kontroverzní příspěvky větou "Co si o tom myslíte?" :)

Hele, dokud jsem nedošel na Kostku, tak mi nikdo žádné rady ke GMování nedával. A tím myslím, že si ani nepamatuju, že bych takové četl ve Zlatém Drakovi či jiných fanzinech. Možná tam byly, ale nepamatuju si je.
Jestli si současní GMové chodí nějak často pro rady, nevím.
Každopádně takhle jednou větou napsané mi to jako špatná rada nepřijde. Protože když to někdo s přípravou opravu přežene, tak to dobré určitě není.
Autorská citace #48
28.4.2022 14:24 - Jerson
Asi nesleduju PR guru, takže nevím, že tuhle větu používají nějak častěji. Mazat ji už nebudu, ale příště napíšu zase jinou.
Autorská citace #49
28.4.2022 14:24 - sirien
Ta rada je v anglofonním prostředí běžná - přesně tak zkratkovitě jak Ginny říká. (A kdyby si jí Loki pustil, zjistil by, proč to špatné je...)

Obecně to co říká je pravda a fakt že s tou radou nejde dohromady nějaká rada k tomu co je ještě ok a co je už moc je pro nováčky problém. Celý úvod Scénáristiky je (přímo nebo nepřímo) hlavně o tom co si připravovat a v jaké míře, aby to bylo užitečné.

Z obecných rad je v tomhle směru mnohem lepší třeba "připravuj jen tolik kolik ve hře reálně potřebuješ" (resp. v en obvyklá podoba "what you need for survival") - i to je pořád dost fuzzy, ale už to dává nějakej guidence k tomu jak posuzovat co je a co už není užitečná příprava. (v JaD jsme jí do úvodu kapitoly pro PH přepsali jako Dělej jen tu přípravu, kterou ke hře nutně potřebuješ a stojí ti za to, nebo tu, která tě baví sama o sobě.)

Míra potřebné přípravy je každopádně individuální. Někdo potřebuje hodně podkladů a přípravy. Někdo zvládá improvizovat z patra. Někdo rád improvizuje, ale potřebuje k tomu nějakou přípravu - základní osnovu příběhu nebo podklady o postavách atp. Moje zkušenost je, že když nic jiného, tak příprava přináší rozmanitost, stejně jako třeba náhodné tabulky - i ti nejlepší improvizátoři pod tlakem okamžiku začnou defaultovat na svoje "typické" reakce a typy nápadů, což může po chvíli začít padat do stereotypů. Příprava předem popř. nástroje jako ty náhodné tabulky tohle dokáží snadno rozbít - i jeden řádek nebo seznamová položka může tenhle "default" vykolejit a GMa přivést k něčemu (pro něj) originálnímu - o možnosti přípravy nápadů předem nemluvě.
Autorská citace #50
28.4.2022 14:39 - Corny
Ta rada sama o sobě svým obsahem problematická být nemusí. Ale Ginny má pravdu v tom, že bez dalšího rozvedení je, stejně jako řada dalších rad, k ničemu, ne-li dokonce škodlivá. Ve videu mi ze začátku přišlo, že si to zbytečně vykládá tím nejhorším způsobem, ale pak mi došlo, že to je asi docela point, že když se to těm nováčkům nevysvětlí, tak si to vyloží po svém, a dost možná klidně tím nejhorším možným způsobem.

Jinak plně souhlasím s tím Dělej jen tu přípravu, kterou ke hře nutně potřebuješ a stojí ti za to, nebo tu, která tě baví sama o sobě.. Klidně bych k tomu dodal poučky o určité hierarchii přípravy (u některých věcí zkrátka nevadí, že si je člověk nepřipravil do detailů) a o tom, že by lidé měli být připraveni se s veškerou přípravou za chodu rozloučit a netruchlit po ní (například se k ní hráči vůbec nedostanou nebo ji cíleně odignorují). Já sám si například osobně uvědomuju, že dělám plno věcí "navíc", které jsou pro tu hru jinak úplně zbytečné, ale nevadí mi to, protože mě to baví dělat a připadá mi, že to dodává hře flavour. A stejně tak si občas dělám legraci, když mi hráči zastřelí NPC, které má nějaký semi-důležitý subplot, ale jinak do toho jdu s tím, že tak to s přípravou prostě chodí a nevadí to, naopak.

Jinak já osobně vnímám přípravu z nemalé části i jako pomůcku pro mě, abych na něco nezapomněl do hry pustit, a taky jako osobní oporu pro to, že nebullshituju hráče.
Autorská citace #51
28.4.2022 14:52 - LokiB
sirien píše:
Dělej jen tu přípravu, kterou ke hře nutně potřebuješ a stojí ti za to


Hádat se o to, nakolik je tahle floskule smysluplnější než ta původní, asi nemá s cenu, že? Ono se totiž zdá, že jste slovíčko "přehnat", které Ginmy tepe jako příliš obecné, nahradili slovem "nutné" ... které je podobně nejasné a obecné. Mně ta rada z JaD zní v podstatě stejně jako ta kritizovaná.

Že si já dokážu slovíčko "přehnaně" pro sebe nějak vysvětlit pak způsobí, že mi to nepřijde horší. A tady máš pravdu, že to je můj zjednodušený a sobecký pohled. Ta původní rada je fakt pro začínající GMy příliš zjednodušená. Ta z JaD je o maličko lepší.

Mohlo se taky zůstat jen u toho "Dělej jen tu přípravu, která tě baví sama o sobě." ... to aspoň dokáže každý GM dopředu rozlišit.
Autorská citace #52
28.4.2022 14:57 - York
LokiB píše:
"Dělej jen tu přípravu, která tě baví sama o sobě."


To bych neměl připravenýho nic ;-)

(Což jsem teda ostatně několik let praktikoval, takže možná na tom něco je.)
Autorská citace #53
28.4.2022 15:04 - Corny
Tak...mě třeba nemusí bavit žádná příprava a přitom můžu docela rozumně akceptovat, že nějakou (pokud si to ta hra žádá) udělat musím. Stejně jako hráče nemusí bavit pravidla ale minimálně z nutné části by si je přečíst měli.

"Nepřehánějte to s přípravou" mi neříká nic moc, možná nad rámec toho, že mi dojde, že není nutné připravovat úplně všechno. Tj. existuje nějaká množina přípravy, kterou nedokážu ale jakkoliv uchopit, kterou připravovat nemusím.

"Připravujte to, co nutně potřebujete" je o dost informativnější, protože byť si nemusím být Úplně jistý, co budu při hře nutně potřebovat, už to dokážu mnohem lépe aproximovat. Ano, je to možná samo o sobě také dost obecné (a Sirien snad ani netvrdí, že není), ale rozhodně mnohem méně.
Autorská citace #54
28.4.2022 15:08 - LokiB
Corny: hele, cílem není bashovat siriena, že jeho definice je blbá. ani lingvisticky rozebírat, proč je podle tebe "nutná" mnohem méně informativní (i když si spíš myslel "mnohem více").

To, že ji dokáže GM lépe "aproximovat" je zbožné přání, které nevím, na čem zakládáš.
Polední podmínka "která tě baví", je z toho nejjasnější. A jak ti zrovna psal York, přípravu dělat "nemusíš", nutné to není (v jeho praxi ověřené).

Taky mohla být rada "dělej jen tu přípravu, o které jsi přesvědčen, že ji při hře opravdu použiješ". Což by zas bylo z jiného soudku.
Autorská citace #55
28.4.2022 15:19 - Corny
LokiB píše:
To, že ji dokáže GM lépe "aproximovat" je zbožné přání, které nevím, na čem zakládáš.

Ono stačí, že to je poměrně očividné.

A ty jo, jestli přijdeš na sezení DnD 4e na motivy Diabla III a celé ho odimprovizuješ bez přípravy, tak jako dobrá práce. Některé hry prep nevyžadují, jiné vyžadují. Fakt nevím, které hraje York, nebo jestli je to improvizační mastermind (či zda jeho hráči mají nízké nároky).

LokiB píše:
Taky mohla být rada "dělej jen tu přípravu, o které jsi přesvědčen, že ji při hře opravdu použiješ".

Jako dobrá rada pro railroadery, pro ostatní nic moc.
Autorská citace #56
28.4.2022 16:00 - LokiB
Corny píše:
Jako dobrá rada pro railroadery, pro ostatní nic moc.


Takže ta část rady "jen co je nutné" přide ok, ale "jen tu, o které jsi přesvědčen, že ji použiješ" je jen pro railroadery. No dobrý, tak se holt pohybujeme v různých mentálních vesmírech. Za mě je ta část "nutná" MENŠÍ než "o které jsem přesvědčen, že ji použiju".

Corny píše:
Ono stačí, že to je poměrně očividné.


O tom přesně mluvím, že "co je nutné" není o nic očividnější než ta "nepřežeň to".
Autorská citace #57
28.4.2022 16:15 - sirien
Loki: máš pravdu, dohadovat se o to smysl nemá, protože podle mě nemáš pravdu a ta moje formulace dává mnohem konkrétnější vodítko k posouzení, které je možné použít i s minimální herní zkušeností. Kromě toho to je jen úvodní rada kterou následuje mnohem obsáhlejší návod.
Autorská citace #58
28.4.2022 17:23 - LokiB
sirien: tak snad jedině udělat Jersonovský pokus, kdy Jerson osloví 20 náhodně vybraných respondentů, ti řeknou, zda jim to přijde velmi odlišné nebo skoro stejné a pak se podíváme na výsledky a ty budeš moci říc, proč si myslíš, že jejich odpovědi nejsou významné a i oni se mýlí :)

Bezpochyby se však shodneme na tom, že rozdíl je opravdu zásadní, jestli dostaneš pouze jednovětnou radu "Nepřežeňte to" nebo tvou radu "jen co je nutné, stojí to za to a baví tě to" + mnohem obsáhlejší další návod.
To nezpochybnil nikdo a v tom snad závod nebyl a ani to nikdo nekritizoval.
Autorská citace #59
28.4.2022 18:14 - cyrasil
Castecne k tematu (ale bohuzel splacano prilis narychlo). Momentalne procitam JaD, a zvazoval jsem, ze vam pak udelam aspon zbezny feedback, a jelikoz jste zrovna trochu nakousli jednu z veci, kterou bych tam zminil, tak jen jeden bod velmi ve strucnosti (bez konkretnich citaci apod.):

V ramci te kapitoly o vedeni/priprave hry, dost casto se mi stavalo, ze mi ty rady prisly pomerne abstraktni (i kdyz mozna dobre minene) a casto jsem si rikal, ze by se tam hodne hodil nejaky priklad/ukazka toho jak to konkretne myslite pripadne jak to podle vas vypadat nema (tedy chybelo mi tam neco podobneho jak mate treba ty ukazky v ramci popisu socialnich interakci). Takze ve strucnosti souhlasim spis s Lokim.

Pro potreby klasifikace feedbacku: mam odehrane cca 3 mesice, a jeden vecer jsem zkousel DMovat -> takze zacatecnik.
Autorská citace #60
28.4.2022 19:29 - sirien
cyrasil: příkladů se už moc nevešlo. Od začátku plánujeme k tomuhle vydat tři ukázková a "komentovaná" dobrodružství - původně jsme je chtěli vydat v závěsu, ale holt... Pracuje se na nich.

EDIT: jinak toho jak věci vypadat nemají se snažím v textech spíš vyhnout a soustředit se na "pozitivní" rady - ono to je IMO jak funkčnější tak to i víc vychází vstříc tomu aby si každý našel svůj styl. Proto i v JaD píšeme že ty rady nejsou zdaleka jediný přístup, jen ten který považujeme (zejména, ale nejen) pro začátečníky za nejvhodnější.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093179941177368 secREMOTE_IP: 3.88.185.100