Game Masters of Exandria Roundtable
Poslouchám tohle... sem někde na začátku a celou dobu mluví o "session zero" a o tom, co tam řeší - a pořád se motají kolem toho jak to používají k nastavení tématu, námětů příběhu, stylu, žánru... vztahů postav, společném původu, motivacích...
...a mě tak nějak došlo, že
všechno co tam řeší jsme v Jeskyních a dracích vepsali do postupu tvorby postavy, do Skupinového zázemí. Žánr, náměty, původ, historii, motivace... což mě přimělo přemýšlet a... je spousta her, které tohle nedokážou (DnD počínaje...). Ale zároveň tu jsou i další, které to umí (ostatně v několika jsme se pro JaD sami inspirovali) - Blades in the Dark, Apocalypse world. A v podstatě i Fate s jeho fázemi tvorby postav. InSpectres s najímáním zaměstnanců. A když se na ten kontrast podívám...
Here is an idea.
Celá session zero je v podstatě jen záplatování děr pravidel. Dobrá pravidla vás tímhle vším provedou implicitně a žádnou session zero nepotřebujete.
Je to otázka nastavení herního obsahu, provázání postav a žánru - což je záležitost pravidel.
...a pokud pravidla obstarávají tohle, tak je vlastně na místě očekávat, že se postarají i o všechny ty ostatní otázky, které session zero tradičně řeší - včetně všech těch (relevantních) položek social contractu.
Hm. Možná to je vlastně self-obvious, když se na to člověk takhle podívá. Jen náhodná myšlenka, o kterou sem se chtěl podělit.