Tipy a triky

sirien
28.8.2015 11:19
Autorská citace #1
28.8.2015 11:19 - York
Good. Kdyby ses v tomhle směru chtěl rozepisovat dál, asi by bylo fajn naťuknout věci, jako na co se ptát při hledání skupiny, nebo co probrat při připojení nového hráče.

Možná by to mohlo mít formu "dotazníku", kde by šlo zaškrnout věci jako
- "od hráčů chci, aby se drželi připraveného příběhu" "od hráčů chci, aby sami aktivně šli za tím, co jejich postavy chtějí"
atp.
Autorská citace #2
29.8.2015 19:58 - Zarahel
Asi si i takový dotazník i vytvořím, shledávám jej jako užitečný zrovna ve chvíli, kdy dochází k hráčskému uvědomnění (a mému také ), že je zapotřebí změnit přístup.

Btw. Fajn článek, který shledávám jako užitečný v případě, že chceme mít myšlenku na očích. Děkuji.
Autorská citace #3
30.8.2015 21:06 - Jerson
DOtazníky jsem měl dva, blbé je, že pokud mají být obecné pro různí hry, bude v nich mnoho otázek, které nebudou dané skupině dávat smysl.
Autorská citace #4
30.8.2015 21:15 - Dukolm
No dotazník je podle mě stěna mezi vámi a hráči která vám omezí přehled. Není jednoduší si s hráči promluvit a získat tak přesnější informace?
Autorská citace #5
30.8.2015 21:27 - York
Dukolm píše:
Není jednoduší si s hráči promluvit a získat tak přesnější informace?


Pokud víš, co všechno se dá dělat a hrát i jinak, a kde tedy může dojít k nedorozumění, tak ano. Když ale netušíš, kde všude někdo může být navyklý na něco jiného, než jak celý život hraješ ty, tak tě nejspíš vůbec nenapadne se na to ptát a zjistíš to až v průběhu hry, když to začne drhnout.
Autorská citace #6
30.8.2015 22:25 - sirien
Dukolm: A to by ses divil. Rozhovor je sice krásně obsažný, problém je, že z něj nemáš úplně přehledný výstup a někdy tam nemáš jistotu žes věci interpretoval správně.

Když jsem svého času měl čas vést dlouhodobé kampaně, tak jsem čas od času své hráče pingnul dotazníkem preferencí podle R. D. Lawse a to bez ohledu na to, že jsme vždycky standardně dělali ještě poherní pivka kde jsme hře pár minut vždycky věnovali a občas jsme i před session metaherně řešili, na co je zrovna ten den nálada. Obvykle jsem to posílal tak po druhé nebo třetí session, když už to bylo rozehrané a postavy trochu zaběhlé a pak tak jednou za půl roku za rok znovu a vidět přímo, co na té konkrétní hře toho nebo onoho hráče baví bylo dost přínosné a sem tam i poněkud překvapivé a byly to věci které třeba sami hráči neřekli a mě by nenapadlo se na ně zeptat (třeba že si hráč nekombatní postavy užívá bojové scény atp.)

A pokud jsi fanda osobních rozhovorů, tak dotazníček Ti v tom nijak nebrání - právě naopak dává hezký základ k diskusi a popř. Ti může vyhodit nějaké ty "red flags" věcí, které bys potřeboval od hráče trochu objasnit.


Základní problém je ale tak trochu to, co píše Jerson. Já používal jeden RDL dotazník, který už bohužel není na webu (což je hrozná škoda, protože byl fakt výborně a profesionálně sestavený) a od té doby co zmizel jsem doteď nenašel žádný stejně dobrý (a byl jsem líný si sestavit vlastní) a postavit dotazník je tak trochu umění, protože často nejde ani tak o to na co se zeptat chceš (to se můžeš zeptat rovnou), jako spíš o to umět se v něm zeptat i na věci, na které by ses normálně úplně třeba nezeptal. A samozřejmě zeptat se správným způsobem.
Autorská citace #7
31.8.2015 13:17 - MarkyParky
Sirien:

Ten dotazník už jsi několikrát zmiňoval.
Zkoušel jsi i nějaké důkladnější metody hledání? Internet wayback machine apod?

Klidně bych přiložil ruku k dílu, zajímá mne, ale z tvých náznaků nejsem schopen napsat ten správný dotaz vyhledávačům ;o)
Autorská citace #8
1.9.2015 12:52 -
dotaznik je vedla peroutkovho clanku

nebude toto?

https://web.archive.org/web/20140411224445/http://quizfarm.com/quizzes/Fashion
/ellydragon/laws-game-style#

jenom to neseje
Autorská citace #9
1.9.2015 13:01 - Vojtěch
Nějak se mi na to nechce ani klikat...
Autorská citace #10
7.9.2015 11:38 - Gurney
Článek je výborný, jen si myslím, že pokud mají nějaké pojmy český překlad (theme, mood, color se dá celkem bez nějakého posunu ve významu přeložit jako téma, nálada, zabarvení... dokonce je to i v našem slovníčku - který čím méně je potřeba vůbec používat, tím lépe :), je lepší použít ten a redukovat tak případný "o čem to tu proboha melete" dojem.

Dotazník možná někdy vyzkouším, je fakt že výstup z pokecu někde v hospodě občas není úplně ideální ani když si člověk při té příležitosti dělá poznámky.

S tou domluvou na hru samotnou - rozhodně nechci říct že by to bylo zbytečné, ale zas člověk nesmí být překvapen tím, že ta hra, o čem bude a v jaké atmosféře jednak nikdy nebude probíhat tak jak si ji GM představuje, a druhá věc, nejspíš se postupem času ten styl bude někam posunovat. Nic z toho není špatná věc, ale dle mého je třeba aby si to především GM uvědomil a dovolil té hře posunout se tak kam ji sami tlačí hráči, namísto aby trval na své vizi.

Například mi přijde poměrně typické, že se GM snaží dělat hrozně vážnou a atmosférickou hru v nějakém hrozně specifickém světě, zatímco hráči si u toho samého stolu dopřávají celkem klasickou fantasy plnou drsňáckých hlášek (a evidentně se tím skvěle baví). Nebo podobný problém - GM spřádá složité intriky a plány v plánech jiných plánů a hráči už mu na to kašlou a jedou si odlehčenou hrdinskou hru. Prostě a jednoduše, racionální domluva a dotazníky jsou sice fajn, ale samo o sobě to nefunguje bez GMa, který vnímá co se mezi hráči děje a není ochoten nechat nechat se dít věci, které úplně nekorespondují s jeho původní představou. A byť to takhle napsané vypadá jako samozřejmost, v praxi (tj uprostřed toho všeho co GM při hře musí dělat) je to občas těžší než se zdá, obzvlášť pokud to znamená zahodit i nějakou přípravu na hru.
Autorská citace #11
7.9.2015 17:27 - Ebon Hand
Domluvu před hrou mám velmi rozsáhlou, protože je pro mě jedním z pilířu skvělého společného zážitku, je třeba si utřídit názory a postupně všechny sladit na společnou vlnu. Nebál bych se říct, že v mém podání je dokonce i vyhecovat. Kampaň je pro hráče natolik náročná, že vždy, když vidím jejich klesání na mysli, nebo vysílení z prožité session (možná by se spíš mělo říct z přežité.. :-), tak téma společně sladěných podmnínek opět otvírám a každého se postupně ptám, zda nastavené podmínky a obtížnost ještě zvládá, nebo zda mám něco upravit či zvolnit. V tomhle je opakování a vysvětlování matkou budoucí zábavy. Je docela překvapivé, že třeba nezkušení hráči si nechávají vysvětlovat, jak jsem designoval některé herní zvraty a jak by vypadal ještě vyšší stupeň obtížnosti. A spíš chtějí pokonejšit od zkušenějších, pochválit, že jim to šlo a že mají dobrá rozhodnutí, pak se zase uvolní a už to chtějí drtit dál. Starý mazáci si dají high five, že to přežili a nic měnit nechtějí. Tyhle herní domluvy-revize jsem měl už tři. To jen pro upřesnění, že se tomu docela věnuji a v tom nezahrnuji rozhovory, když potkám někde na pivu jednoho hráče a kecáme o jeho postavě celý večer.
Autorská citace #12
6.12.2016 01:18 - sirien
Nějak sem tuhle diskusi pak zpětně minul, koukám...

Marky: ano, dostaneš se na odkaz poskytnutý anonymem výše a bohužel bez vyhodnocení je ten dotazník trochu nanic. Nějakou dobu sem si říkal, že bych retrospektivně udělal nějaký nový pro místní účely, ale nikdy sem se k tomu nedostal.

Možná, jednou...
Autorská citace #13
23.11.2021 08:15 - Jerson
Zažili jste někdy použití "zastavovací karty"? Tím myslím postup, kdy na stole mezi hráči leží "X-karta" (může to být i míček nebo něco podobného), a když nějaký hráč začne mít pocit, že je mu herní situace osobně nepříjemná a nechtěl by tím směrem dál pokračovat, tak si tuto kartu vezme, čímž dá ostatním najevo, že by měli brzdit.

Myšlenka je taková, že někteří hráči nejsou schopni říct, že se cítí nepříjemně, ale vzít si ze stolu kartu je pro znatelně jednodušší.

Pokud nemáte zkušenost z vlastní hry, bral bych k zkušenost z první ruky, tedy že tuto mechaniku úspěšně použil hráč, kterého znáte.

Proč se ptám.
V minulosti jsem tuto mechaniku doporučoval, ale pak jsem zjistil, že vlastně nevím o nikom, kdo by ji používal a komu by fungovala.
Autorská citace #14
23.11.2021 08:54 - Lethrendis
Tahle diskuzní technika (mluvící míček) se používá u skupinových sezení. Používat to u herního stolu jako mechaniku mi přijde přitažené za vlasy.
Autorská citace #15
23.11.2021 09:04 - sirien
Ano. Za mě to je blbost a produkt americký over-sensitive kultury která touží mít všude nějakou hlavně hodně viditelnou pojistku, ale ve výsledku je to víc virtue signaling než reálná pojistka.

První problém s X-card je ten, že ty samý sociální procesy, které hráči brání se ozvat mu normálně, brání i použít X-card - pořád bude ten kdo hru zastavil/zmírnil a to třeba ve scéně která ostatní baví (nebo má ten dojem).

Je pravda, že X-card může teoreticky snížit sociální zábrany se vyjádřit, protože to je v podstatě triviální gesto, což je snazší udělat než něco říct (zejména když to znamená někomu skočit do řeči). Proti tomu stojí ale fakt že GM může věc o to víc zanedbat skrze efekt znebezpečňující pojistky - když na to dojde, GM může přestat dávat pozor na to jak se hráči "tváří" nebo nějaké signály na které by běžně lidsky reagoval zanedbat, protože přece "hráč má kdyžtak X-card, ne?" - ani nemluvě o tom že ta nenápadnost hraje i v opačném směru, protože dotyk X-card lze přehlédnout, zvlášť když se GM a ostatní soustředí na jiného hráče.

Druhý problém je čistě logistický - X-card musí být umístěna na stole snadno na dosah. Pokud ji má nějaký hráč daleko, tak viditelně se k ní natáhnout efektivně boří ten potenciální benefit nenáročnosti gesta a vrací to sociální zábrany zpátky. To má ale dost nároky na rozesazení hráčů atp. Když dáš na stůl X-card víc, tak je zase snazší je přehlédnout. Můžeš dát X-card každému hráči s tím, aby s ní místo dotyku mával, ale... už mi to přijde trochu absurdní, protože...

...A poslední "problém" je ten, že jsme v Evropě a ne v USA a srsly - míra toho jak moc o vzniku nepříjemného obsahu mluvíme není reprezentativní k tomu jak často se toto ve hře vyskytuje a nějak nemám dojem, že by tohle byla real issue - spíš mi to přijde jako lék na prakticky neexistující chorobu a tak trochu roubování artefaktů cizí kultury do kultury kde to úplně nedává smysl. V Evropě jsme (doufám) poněkud dospělejší (a umíme spolu třeba, nevim, mluvit).


V ČR vím o jedné jediné skupině/okruhu lidí co X-card (prý) používá - a jsou to hardcore larpeři (což je subkultura co skrze koníček nasála mrtě Skandinávský kultury) a upřímně, osobně mám trochu podezření že používání X-card může vést k sebenaplňujícímu se proroctví (ve smyslu že ano, někdo jí možná použije, ale kdyby tam nebyla, tak se nejspíš vyjádří jinak).
Autorská citace #16
23.11.2021 10:50 - ShadoWWW
X-card jsme nikdy nepoužívali, ale vím, že na conech v USA je to už naprosto běžná věc herních stolů. Ta zkušenost je možná jiná i v tom, že běžná herní skupina v ČR jsou kámoši ze školy, co se dobře znají, zatímco v USA jsou mnohem běžnější skupiny na otevřených hraních (např. Adventurers League nebo Pathfinder Society) ve speciálkách a hraní na conech, kde spolu hrají lidé, co se neznají.
Autorská citace #17
23.11.2021 11:12 - Jezus
Taky nemám přímou zkušenost, ale dvakrát jsem zažil kdy by se hodilo nějaké gesto (co já vím, ruce zkřížené na prsa?), které by signalizovalo alespoň "uber".

Nedošlo k žádným traumatům, jen jsem jednou seřval PJe (ono šlo i o nějaké technické překročení pravomocí) a nešlo ani o moji postavu :-)

Ve druhém případě to bylo horší. I když proběl nějaký předherní chat na tohle téma, ve kterém jsem ale zase nechtěl úplně probrat o čem přesně hra bude (abych nespoiloval), došlo k situaci, kdy jsem skrze NPC "omlouval" viníka - abych dostal do hry, že to není úplně černobílé, a přehnal to. Navíc na téma EDIT: prostě bylo pro hráčku docela issue. Po hře jsme to probrali, normálně spolu hrajeme dál, ale ten triple-shot, kterého se to týkalo pak už nedohrála - omluvila se z dalšího sezení s tím, že téma i to, kam to směřují ostatní jí prostě vadí (dobrodružství bylo i o vybírání menšího zla, což právě zahrnovalo reálnou možnost nepotrestat viníka, naopak se s ním dohodnout).

Z toho jsem si odnesl, že i když x-card ve smyslu stopky nebylo nutné, hodilo by se něco jasně deklarujícího, aby se ubralo (v hraní NPC, v popisu/směřování scény), což by pomohlo nenarušit sezení, ale relativně normálně pokračovat.
Jeho absence způsobila, že místo toho, aby se to probralo po hře, se to řešilo přerušením a nějakými emocemi, což samozřejmě dost narušilo atmosféru i zbytek sezení.

Souhlasím se Sirienem, že je to hlavně o komunikaci a probrání věcí předem. Ale ne vždycky probereš všechno (někdy nechceš domrtě, někdy tě to ani nenapadne - téma bylo problémové, ale stačilo upravit postoj NPC, aby bylo hratelné...) a mít nějakou jednoduší signalizaci, abys ubral, dohrál to a po hře ten problém (soukromě) zvednul, by bylo bývalo imho lepší.
Autorská citace #18
23.11.2021 12:30 - sirien
Jezus: z toho co píšeš by Ti dá karta byla spíš nanic. První případ zní jako něco moc složitého na ubrání v něčem, v tom druhém to zní jako problém s něčím co bylo vetkané do celé struktury příběhu.

Každopádně co jsem odpozoroval tak máš docela dlouhou herní zkušenost a máš dva případy které ani moc nezapadají. Já klidně řeknu že za svojí "kariéru" nemám žádný - a to se krajním tématům nevyhýbám a svého času jsem se do nich pouštěl i na ukázkovkách.


ShadoWWW: já bych spíš řekl že to v USA souvisí spíš s tím jak je herní scéna výrazně vykloněná "liberálním" směrem - a to až hluboko do jeho woke prostoru.
Autorská citace #19
23.11.2021 12:50 - Šaman
Kartu (nebo jinou vizualizaci) jsme nikdy nepoužili, STOPku výjímečně (když si kamarádka přečetla historii práva útrpného, aby mohla lépe hrát výslechy, tak jsem ji to zarazil u prvního barvitějšího popisu).

Obecně bych řekl, že tohle se týká spíše více immerzních her (a tedy imho zkušenějších skupin), než nějakých rubaček v podzemí. Ale zkušenější skupina už se více zná a člověk by se neměl bát vyjádřit, pokud se rozebírá nekomfortní téma.

Lethrendis píše:
Lethrendis

Tohle je něco jiného. Mluvící token ukazuje, kdo můze mluvit, aby se lidi nepřekřikovali. Tady jde o vizualizovanou STOPku, nebo semafor (přidej, uber, přestaň).
Autorská citace #20
23.11.2021 12:52 - Jezus
Ten první příklad složitý nebyl, jen se motá tím, že jsou tam dvě věci dohromady. O překračování PJských pravomocí bych se s ním pobavil v klidu po hře, to by bylo na normální debatu, kdyby při nich zrovna neznásilňoval kamarádovu postavu. Myslím, že není předmětem této debaty rozebírat kolik tam přesně bylo jiných skřetů (postava byla skřetice), ale věř mi, že jednak byl prostor k ubírání směru, i k úplné výhybce jinam.
Takže bychom prostě hráli dál a já s ním pak v klidu probral nějaké teorie rpg a zmínil, že obsah, ke kterému to směřoval není tak úplně ono.

Ve druhém případě je pravda, že by to asi nezměnilo odmítnutí uzavřít ten příběh v dalším sezení, ale nevznikl by tam ten problém v tu danou chvíli a nekončili bychom dané sezení předčasně. Tam vážně stačilo ubrat na chování dané NPC.

Nicméně jak říkám od začátku - ono by se to hodilo, odpustili bychom si nějaká velká přerušení za nepříjemných podmínek, ale celkově to nebylo nutné v tom smyslu, že bychom to nevyřešili rozumným způsobem bez toho. Jen jsem toho názoru, že bychom to s tím vyřešili víc v klidu a harmonii :-)

Každopádně předpokládám, že těch zkušeností nebude moc - z podstaty by to měl být okrajový jev, jinak by se řešil víc a dřív. Nicméně když k tomu dojde, je to vážně nepříjemné a ta pravděpodobnost samozřejmě úměrně roste tím, čím míň se znáte.

Na druhou stranu souhlasím, že 83 % ( :-) ) podobných událostí lze předejít tou rozpravou před hrou.

EDIT: Ale ať to na závěr úplně nezlehčuju. Prostě s po těchto svých zkušenostech na to dívám trochu jinak. Ne že bych to každému nutil, ale vážně na tom "něco je" a minimálně na tu kvalitní rozpravu před hrou si dávám většího majzla.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097500801086426 secREMOTE_IP: 3.87.209.162