Tipy a triky

sirien
27.9.2015 20:50
Autorská citace #41
21.3.2017 16:10 - LokiB
sirien: může být, že tvoji hráči se tě tak bojí a mají takové sebeovládání, nebo jsi to na nich pouze nepoznal :)

a nebo se pohybuješ mezi lidmi, kteří jsou na věty: "Fakt jako děláš to cos řekl, že děláš? no tak jestli fakt jo..." zvyklí z běžného života, i tak by se to dalo vysvětlit ;)

ale dost škorpení. já byl ironický, tys byl ironický, teď zas já ... máš tedy ještě jednu ironickou reakci k dobru.
Celým tím jsem chtěl říc, že mi tebou popsané oslovení hráče nevyhovuje a bylo by mi nepříjemné, kdybys ho na mě praktikoval :)
otázkou je, jestli když se ode mě dočkáš takové reakce, jakou si zatím nepamatuješ od žádného z hráčů, budeš hledat chybu u sebe, nebo si řekneš, že jsem asi opravdu blbeček, když si to tak beru :D .. cosi mi napovídá, že to bude varianta ...

otázkou totiž je, z jaké moci úřední jsi takto agresivně "metaherně" jako GM zasáhl, když to pak navíc má v některých případech dopad i do fikce ... aniž by o to třeba hráč stál. viz ta varianta a) postavou projela očividně vlna agrese ...

ale tak jsou to tvoje hry a jistě je to veselá vložka, když takhle na hráče vybafneš, abys mu převedl, jak moc se ve svém odhadu situace mýlil :)
Autorská citace #42
21.3.2017 16:32 - sirien
LokiB píše:
tvoji hráči se tě tak bojí

Přesně. Auru tyranické hrůzy u GM považuju za věc tak zásadní, že mě vůbec nenapadlo, že bys v tomto směru mohl mít nějaké deficity.

LokiB píše:
z jaké moci úřední jsi takto agresivně "metaherně" jako GM zasáhl

Tak třeba moderování a udržování domluveného žánru, stylu a konzistence settingu. A jako zásah to moc nevidim - pokud to hráč fakt udělat chce, nijak mu v tom nebránim. (A s tou vlnou agrese sem se ne úplně dobře vyjádřil, obratem sem to zeditoval a přidal sem k tomu docela důležitou poznámku do závorky)

LokiB píše:
jistě je to veselá vložka, když takhle na hráče vybafneš, abys mu převedl, jak moc se ve svém odhadu situace mýlil

Ono spíš naopak bývá docela hustá vložka to, když hráč svůj záměr skutečně potvrdí - z kontextu to totiž znamená jednu ze dvou fakt cool věcí:

- akce je extrémně riskantní. Moje reakce byla kvůli ujištění, že hráč opravdu hodlá toto riziko podstoupit. Hráč se rozhodl, že jeho postavě něco skutečně stojí za to do toho jít, což říká hodně o jejích prioritách a momentálních zájmech, stejně jako o tom co je ochotná udělat, aby dosáhla svého.

- akce je zjevně nepřiměřená. Moje reakce byla zamýšlená jako upozornění, že hráčem ohlášená akce opravdu není (žánrově, settingově, situačně...) adekvátní. Hráč se ale rozhodl, že jeho postava opravdu zareaguje právě takto, což zaprvé říká opět něco o jeho postavě a zadruhé to obvykle posune konflikt na jinou úroveň.


Ta výměna zároveň funguje jako flag pro ostatní hráče, které upozorní, že se možná začne dít něco zásadního (resp. v případě, že hráč potvrdí, že se skutečně něco zásadního dít začalo).

Z mojí zkušenosti jakákoliv scéna v níž dojde k potvrzení nějaké takto zahlášené akce velice rychle vygraduje a získá rychlé tempo, protože i ostatní hráči ihned zareagují na to, že se onen hráč rozhodl udělat něco velmi výrazného.
Autorská citace #43
22.3.2017 11:28 - Jerson
sirien píše:
Shadowrun Tě odnaučí vrhat se po hlavě do boje, protože při prvním takovém pokusu bez ohledu na svou neprůstřelnou vestu zjistíš, že kulky zabíjej.

U nás to bylo naopak - nejjednodušší bylo zaútočit jako první, ideálně pomocí magie, elementálů a s maximální palebnou silou. Jiné řešení věci zbytečně komplikovalo a prodlužovalo. A ze střelného zranění si nikdo z nás starosti nedělal, pokud to nebyl velkorážní kanón.
Těžké pistole byly brané jako nouzová zbraň a kulomet (na riggerských sondách a autech dva) byly takovou základní výzbrojí. A jak už jsem psal jinde, když jsme se zbavili pěti obrněných transportérů za sebou a vyřídili stíhačku během jedné akce, tak to náš GM zabalil.

Určitého úspěchu dosáhl bratr jako GM, když nám dal jen desetinu financí, zakázal všechny automatické zbraně a zbroje. Pak jsme zkoušeli napřed mluvit. Ale magie byla o to víc smrtící a jak se kluci dostali po prvním boji u UZI, tak už zase najeli do původních kolejí.


Vím že Shadowrun (2e) byl občas popisován jako "realistický" v tom, že jediná střela z pistole může zabíjet, a že není moudré vrhat se neuváženě do bojů, ale u nás to nikdy nefungovalo.
Autorská citace #44
22.3.2017 14:28 - Ebon Hand
Jersone, já si nemohu pomoci, ale vždy když čtu tvé zážitky z her, tak je to ukázka toho, jak se hrát nemá. A často ještě okořené naprosto tragickým DM. Doufám, že nežiješ v omylu, že to všude jinde vypadalo jako u vás. :-)
Autorská citace #45
22.3.2017 14:30 - Aegnor
A mně trochu přijde, že pokud chtějí hráči hodně bojovat, tak je nesmysl je nutit do nebojových řešení, ne?
Autorská citace #46
22.3.2017 14:40 - Ebon Hand
Ono je celkově nesmysl hráče do něčeho nutit..
Autorská citace #47
22.3.2017 15:41 - Jerson
Ebon Hand píše:
Jersone, já si nemohu pomoci, ale vždy když čtu tvé zážitky z her, tak je to ukázka toho, jak se hrát nemá. A často ještě okořené naprosto tragickým DM. Doufám, že nežiješ v omylu, že to všude jinde vypadalo jako u vás. :-)

Všude určitě ne, na netu jsem narážel na příběhy skupin, které hrály jinak. Na druhou stranu jsem narážel i na skupiny, které byly ještě drsnější než my, a postavy vlastnily polovinu položek z katalogu pouličního samuraje, přičemž většinu z nich aktivně využívaly.
Viděl jsem i minigun s plynoventilací na každé hlavni na gyroramenu 7, se kterým se těch patnáct ran za akci dalo i nějak použít - tedy deset do nepřítele, pět mimo něj.

Já samozřejmě také zkoušel hrát jinak, třeba vzít si postavu jen s pistolí bez vláken, ale vedle postav, které měly čtyři akce a automatické zbraně jsem byl v boji naprosto k ničemu (a 95% času jsem jen mohl pozorovat akce ostatních), přičemž mimo boj jsem nebyl o nic lepší než někteří z nich.
A osobně mě nejvíc bavilo hrát trolla s pistolí, který jezdil na elektrické tříkolce, ale prostě ostatní to chtěli hrát o dva až tři levely výše, takže jsem se mohl buď přizpůsobit, nebo během hry sedět a koukat, nebo nehrát vůbec.

Nehledě na to, že když i rigger v pravidlech má na autě kulomet a raketomet, a na sondách kulomety, jak mám vědět, že to není normální a hratelná postava v daném světě?
Autorská citace #48
22.3.2017 15:43 - sirien
Jerson píše:
U nás to bylo naopak

čekal sem, jestli to vytáhneš, když zmínim Shadowrun.

Mám takové tušení, že tahle vaše skupina by dokázala rozbít naprosto cokoliv a systém s tím nemá prakticky nic společného.
Autorská citace #49
22.3.2017 15:50 - Jerson
sirien píše:
Mám takové tušení, že tahle vaše skupina by dokázala rozbít naprosto cokoliv a systém s tím nemá prakticky nic společného.

Když jsem s nimi hrál CPH, tak to už rozbít nedokázali, i když je fakt, že jsem ta pravidla koncipoval právě pro hráče, které jsem znal.
Nicméně mi stále můžeš říct, jak se má běžný pouliční hajzlík bránit proti magii, když už se tedy má hrát trochu na nižším levelu. Nebo jak se má nějaký gang bránit proti sledováním pomocí astrální projekce, když má být magie vzácná a nemagici o jejích možnostech nemají mít ani pořádné tušení.

Fakt by mě zajímalo, jak tohle fungovalo ve vašich hrách, protože i když bratr omezil zbraně, tak s možnostmi magie si nevěděl rady.
Autorská citace #50
22.3.2017 15:54 - Aegnor
Jerson píše:
Nebo jak se má nějaký gang bránit proti sledováním pomocí astrální projekce, když má být magie vzácná a nemagici o jejích možnostech nemají mít ani pořádné tušení.

Buďto je ten gang tak bezvýznamný, že není důvod proč by se měl bát magického sledování (hlavně když neví, že něco takového jde), nebo mají vlastního mága.
Autorská citace #51
22.3.2017 16:08 - sirien
Jerson: asi bych to řešil spíš v nějakém jiném tématu, protože mám takové tušení, že to bude na víc než pár postů.
Autorská citace #52
23.3.2017 08:56 - Jerson
Tak můžeme, pokud tu je téma o shadowrunu. Víš jak nedobře se mi tu hledá.
Autorská citace #53
26.3.2017 11:35 - York
Ebon Hand píše:
Jersone, já si nemohu pomoci, ale vždy když čtu tvé zážitky z her, tak je to ukázka toho, jak se hrát nemá.


Zrovna v případě Shadowrunu to je blbost. Hrál jsem Shadowrun se skupinou powerplayerů, hrál jsem ho i hodně opatrným a plánovacím stylem a nemůžu říct, že by si to ta powerplayerská skupina užívala míň, nebo že by to nebyla zábavná hra.

Říkat skupině, která si tu hru fakt užívá: "Vy debilové, takhle se to hrát nemá!", je takové zvláštní.
Autorská citace #54
27.3.2017 01:01 - Jerson
Mno, já si taky myslím, že se takhle SHadowrun hrát nemá. Aby si mág vyvolal šest elementálů a pak vyvražil celou ochranku budovy pomocí jednoho rozkazu "zabij všechny v budově" a to mohl udělat 36x bez možnosti obrany, aby šaman létal nezranitelný po bojišti a míst používání útočných kouzel házel na nepřítele auta, protože to je mechanicky snazší, aby se komukoliv unikalo pomocí jednoho přání ducha prérie, který naše auto zrychlí třeba 8x, aby se stíhačka likvidovala pomocí přání ducha oblohy "Hoď mu tenhle kámen do sání? a to všechno bez možnosti obrany, pokud si GM nevytvoří bandu drsných mágů, proti kterým zase ostatní členové týmu nebudou mít šanci ... mě se taková hra nelíbila. Bohužel takové hry pravidelně vznikaly, jak u nás, tak i v jiných skupinách, a mně to rozhodně nebavilo. (Ono mít na autě a třech sondách celkem šest kulometů a po třech runech z nich mít celkem vyškrtáno 20 nábojů taky o ledasčem svědčí.)
Autorská citace #55
27.3.2017 01:34 - sirien
Autorská citace #56
27.3.2017 10:03 - A15
Jersone, tohle je ale spíše o settingu a stylu hry. Bez problémů se hrají hry, kde někdo má přístup k moci, vůči které je drtivá většina populace zcela bezmocá (Exalted). Pokud v takové hře někdo chce drtit mortály, tak OK, a pokud ho to baví, tak spánembohem.

Pokud by to měla být hra, kde je taková moc běžná, tak netuším, proč proti ní neexistuje zcela běžná obrana - v astrálu se nám tu potuluje po skladišti mág? Fajn, protokol 2 - izolujte ho, trochu ho připravte a pak ho vytěžíme. Cože, 2 nezabrala? Red alert, spouštíme 3 a kontaktujte pojišťovnu.
A pokud má někdo stíhačku, která lze sundat hozeným šutrákem, tak ehm.
Obecně - někdo útočí magií na soukromý/veřejný majetek? Oskenovat strukturu kouzla a rozeslat na stanice policie a lovcům odměn. A najednou mág nemůže vystrčit nos na ulici a do astrálu, protože na něj všude číhají.
Jestliže jsou mágové takto silní, jako to, že nevládnou okolí? A pokud vládnou, jak to, že nechají freelancery takto svévolně škodit?
Autorská citace #57
27.3.2017 10:28 - Vojtěch
A15 píše:
A pokud má někdo stíhačku, která lze sundat hozeným šutrákem, tak ehm.

Vhozeným šutrákem. Elementál měl normálně vyletět do letové hladiny stíhačky a nesený šutr v momentě průletu upustit do sání, kde takto vhozeý kámen spolu s lopatkami proudového motoru pak opouští prostor výstupní tryskou zatímco letadlo se v lepším případě fofrem vrací na základnu. Kámen v motoru spolehlivě dovede pokazit proudové motory, nicméně nevím, jaké jsou schopnosti takového živla a jestli se dokáže té stíhačce dostat do dráhy a trefit se tím šutrem tam kam má v té rychlosti.
Autorská citace #58
27.3.2017 10:56 - Jerson
Vzdušný elementál svými parametry minimálně dvojnásobně překonával parametry stíhačky - přeci jen dokáže urychlit nebo zpomalit cokoliv pohybujícího se v jeho doméně násobkem svého hodnocení, jak by mohl nebýt dost rychlý, aby dohonil stíhačku?

A15 - to byl přesně problém, na který jsme narazili. Jak to, že je mágů tak málo a přitom proti nim není obrana, když jsou tak mocní? Pokud by byly dva gangy a jeden měl ve svém středu mága začátečníka, tak ten gang má strašnou výhodu a okamžitě by převálcoval jakýkoliv srovnatelný gang v okolí. Stav, kdy gangy nemají mága a postulát, že 99% lidí nikdy nevidělo skutečné kouzlo se ukázal jako herně neudržitelný, a zřejmě by v tom světě skutečně došlo k tomu, že jeden z pěti týpků kteří o své místo na zemi musí bojovat bude mág. A magické obrany budou nutností prakticky pro každého, i kdyby měly být slabé.

Prostě nám vycházelo to samé co v DrD - svět obsahující magii a mágy se nemůže tvářit a nemůže být hrán jako normální svět, ve kterém se tu a tam ukáže magie, ale musí s ní být organicky propojen.
Je to stejné jako s hackery v reálném světě - potkal jsem zřejmě jen jednoho skutečného profíka (který nám přednášel), ale úplně každý z nás používá - tedy by měl používat - desítky a stovky hesel, pinů, karet, ověření identity, šifrování, zálohování a podobně, i když se terčem skutečně závažného útoku stane jen 1% z nás. A každá firma má buď vlastního IT specialistu různých schopností, nebo si na to někoho platí. A v každé partě se najde někdo, kdo by alespoň věděl, jak někomu zkusit hacknout účet, kde najít seznam nejprofláklejších hesel a podobně.

Podle mě to s magií ve světě SR muší fungovat úplně stejně. Každá rodina bude mít "magický zámek", který žádného mága nezastaví, ale prostě bude existovat, i když ne všichni ho budou používat. Povědomí o možnostech mágů bude mít každý druhý, i když informace budou zkreslené (přehnané) seriály o čarodějích. Přitom ale o některých typech hrozeb nebudou ani vědět. Každý shadowrunner bude mít nějaké ochranné ohnisko, a ti lepší budou znát i jeho rizika. Budou nějaké ochrany proti vstupu mágů do střežených prostor, možná bude evidenci osob s magickým darem, nebo něco takového.

Ale určitě nebude existovat stav "Jsem šestkový mág s bojovou silou ekvivalentní kombinované brigády a přitom o mně a mých možnostech nikdo nic neví". Možná bude existovat stav "Jsem začátečnický mág, zatím jsem své schopnosti tajil, ale jak se do něčeho pustím, drasticky zvyšuju riziko, že se to o mě provalí".

Nebo možná ne. Já fakt nevím, SR jsem nikdy nevedl a představa, že GM hraje za skupinu oponentů, která má mezi sebou dost účinné magiky mi docela nahání hrůzu v tom, co všechno musí GM připravit a během hry ukočírovat. Třeba to tak není, třeba se takové věci ve většině skupin neřeší, tady fakt nemám srovnání, SR jsme hráli jen necelý rok. Navíc ho další edice dost podstatně změnily.
Autorská citace #59
27.3.2017 11:05 - LokiB
Jerson: k čemu ti jsou desítky hesel, piny, karty, ověřená identity, šifrování, zálohování a podobně ... když to všechno americká, ruská či čínská vláda překoná, kdykoli bude chtít? Jako že si pro svůj klid vytváříš pocit bezpečí.

Inu, tisíce hráčů hrají světy, kde magie je a kdyby byla dle systému do důsledku používaná, tak by to asi "nefungovalo" ,.. a opět, nevadí jim to. svůj setting vnímají tak, že jim to prostě problém nedělá.
Většina "zpětných vazeb" a "obran světaproti ..." není daná přímo pravidly, ale domluvou hráčů. Že prostě nemá smysl obecně v pravidlech řešit "proč někdo staví zdi u hradu, když existuje etericky olej a hyperprostor" ... ale to už jsme taky někde probírali
Autorská citace #60
27.3.2017 11:22 - York
Jerson píše:
tady fakt nemám srovnání


Ano, nemáš. A nikdy mít nebudeš, protože tím, že se do nějaké skupiny přidáš, jejich hru diametrálně změníš.

Doporučuju někdy zajít na nějaké otevřené hrají a jen se dívat. Kdyby někdy existovala vysoká škola game designu, tohle by měl být jeden z předmětů.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094672203063965 secREMOTE_IP: 54.224.100.102