Tipy a triky

Autorská citace #1
22.3.2016 20:41 - sirien
Na zveřejnění tohodle článku jsem se hodně těšil - ta grafika je naprosto awesome :)
Autorská citace #2
22.3.2016 20:55 - MartinCZ
Moc, moc, moc pěkné. To není jako stáhnout "nějakou" mapku z internetu. Tady má vypravěč k dispozici i to pozadí tvorby (co, kde, jak a proč). Skvělá práce!
Autorská citace #3
22.3.2016 21:05 - chrochta
Vynikající! A s tou grafikou souhlasím, něco takového jsem už dlouho neviděl. Jen taková drobnost ke konstrukci mlýna - vodu by měl na kolo přiváděn nějaký uzavíratelný náhon, takhle ho vodopád brzy zničí (bude se špatně zastavovat a ještě hůř opravovat).
Autorská citace #4
22.3.2016 21:17 - efram
pěkný článek:) díky za vložení.

Add konstrukce. kouzelník poručí větru dešti a vodu zastaví kouzel. Pokud ne chtěl bych už vidět jen tu instalaci kola :p
Autorská citace #5
23.3.2016 09:01 - Jerson
Mapa je nádherná. A to je všechno. Logika jedné každé věci je neuvěřitelná pitomost a vyžaduje vysvětlení typu "to je magie", a ani pak nedává smysl. Mám to rozebrat bod po bodu, nebo je to jasné?
Autorská citace #6
23.3.2016 13:06 - ShadoWWW
No tak to rozeber...
Autorská citace #7
23.3.2016 13:11 - Aegnor
Jerson:Lepší vysvětlení je "Je to DnD, tam se takový poddružnosti jako logika neřeší."

Ale určitě rozeber, aspoň si počteme něco dalšího zajímavého:-)
Autorská citace #8
23.3.2016 14:35 - Jerson
Takže popořadě dle obrázků a popisů:
Mlýn je přilepený ke skále. Nestojí ani na žádném kamenném výběžku, prostě je poměrně malou částí přílípnutý k boku. Taková stavba se nedá postavit a už vůbec ne udržet, aniž by se začala okamžitě rozpadat, a to i s pomocí moderních materiálů. Jakmile by přišla velká voda, opírala by se plnou silou do ploché zdi mlýna a vyvracela celou budovu od skály.
Mlýnské kolo je obrovské a zcela zbytečně. Tak jak je umístěné využívá s bídou 30% možného výkonu. Jakmile se řekla rozvodní, voda se pohrne na střed kola, které přestane fungovat, jakmile se proud sníží, voda na lopatky nedosáhne. Voda na mlýn s horním náhonem se přivádí odděleně od říčního toku a konstruuje tak, aby se voda valila přes kolo a roztáčela ho svou hmotností, což funguje i při menším i větším průtoku.
Osa je straně dlouhá a neupevněná na druhé straně, ani uvnitř budovy. Dalekohled má dost omezený výhled.

Kůň nemá žádný přístřešek, aby se mohl ukrýt, a aby bylo kam dát seno. V mlýnici není nic než pár snopů čehosi a pár pytlů – to má být maskování, že se tam něco mele?
Do ložnice bude epesně táhnout – schody nahoru i dolů bez jakýchkoliv dveří, žádné topení. Žádný záchod a koupelna, ani umyvadlo, natož rozvod vody.
Vír v řece vypadá jen jako kulisa, ale pokud by fungoval takto, bude při pohledu na řeku dost jasné, že tudy voda odtéká.

Vršek věže – je tam ohniště, ale na střeše není žádný komín – kudy odchází kouř, aby nevadil v pozorování. Jeden stůl a dva sudy, jinak nic. Kde schovává zápisky a kresby? Teleskop má velmi malý záběr oblohy, na většinu hvězd se nikdy ani nepodívá. Obdobu lednice bych chtěl vidět – kam schovává jídlo za horkého léta? Vedle ohniště? Kde má uskladněné dřevo? Nikde dole není. Proč nemá krb dole a nahoře vytápění? Nemusel by ho nosit do patra. Vstup na schody je dost neprakticky vedle plošiny pro teleskop. V noci určitě do schodiště jednou spadne, nemá tam ani žádné zábradlí.

Spodní patro – není nic lepšího, než mít mezi ložnicí a laborkou otevřený průlez. Kde skladuje suroviny a součástky na výrobu automatů, ve stole? Proč je náhon veden skrz patro, když by mohl být přímo v tomto patře? Jak do tohoto patra dostal převodová kola, která neprojdou dveřmi a zcela určitě ne schodištěm? Jak provádí opravy?
Nevím zda je budova dřevěná nebo kamenná, ale na podlaze má prkna – na čem ta prkna drží? Pokud na trámech (jak jinak by tam mohlo mít takové převody), na čem drží ty trámy? Jak to postavil? Průchod do jeskyně má přes padací dveře.
Zúžené místo okolo podzemního odtoku je super, určitě bude mokré a kluzké, stačí chyba a kouzelník, vězeň nebo výtvor skončí v proudu vody, který ho odnese do vodopádu. Skočit na kolo, nechat se provézt přes vodu a skočit do vodopádu může napadnout jen trotla – zkuste si skočit do řeky nastojato.
Jak přes provazový most dostává mechanické výtvory? Opravdu vodí vězně do vězení přes svou ložnici a laboratoř? Jak je provede přes to úzké místo, když si musí svítit? Když se zvedne hladina, není celé podzemí pod vodou? Mimochodem dostat se do jeskyně vírem je hovadina, napřed to člověka roztočí, pomlátí a přitopí v odtoku, pak dopadne do vymleté jámy a voda ho odnese do vodopádu. Nevěřím, že by skála nebyla vodou hezky ohlazená dohladka a kluzká.
Jak do jeskyně dostal sudy se zásobami a tolik svých výtvorů přes tak úzké průchody? Jak tam pracuje? Nebo když něco zapomene, jde do laboratoře ve věži? Co v zimě – to musí být paráda, chodit takhle u ledové vody a po můstku pokrytém ledem. Kam chodí vězňové na záchod – pokud do rohu, jak v takovém smradu může pracovat?

Nejnižší patro – pořád ta samá písnička – v zimě chodí pro své poklady venkem? No, asi bude zvyklý, když mu pořád táhne do studené ložnice bez topení. Jak dostal golema po tak úzkých schodech a dveřmi, skrz které nemůže projít? Podlahu už neřeším, tady zjevně musí levitovat, aby nespadla. Studovna má jedno okno do skály a druhé do kola, musí tu být krásně vlhko a plesnivo. Leze se do ní asi žebříkem. Možná by bylo nejlepší vyčíhnout chvíli, kdy tu kouzelník bude, zavřít mu poklop a zatížit ho.

Samozřejmě na každou námitku lze říct „magie“. Pak se nabízí otázka, proč magií nedělá úplně všechno – než aby pomocí magie držel celý dům pohromadě a ve vzduchu a držel na místě velké kolo, může jí rovnou použít na výrobu energie pro oživení. Pokud kouzelník létá nebo se teleportuje, proč tam má schody, dveře a průlezy? Pokud mu není zima nebo se dokáže zahrát kouzlem, proč má ohniště? Proč má tak blbě umístěný dalekohled, když vše ostatní včetně vlastního pohodlí podřídil výrobě golemů?

Pokud bych měl tohle dobrodružství hrát, mapa by mě na první pohled nadchla, ale dál by to bylo jen čisté duševní utrpení, něco jako sledování Transformers 3 - vypnout mozek a doufat, že to barevné obrázky zachrání. A to nemluvím o tom, že mu nesedí půdorysy, okna na bokorysu neodpovídají (a budí dojem, že je okno i do pokladnice, i když není), nakreslené schodiště by měla sklon držkopádu, a tak podobně.
Autorská citace #9
23.3.2016 15:56 - sirien
Jersone'd.
Autorská citace #10
23.3.2016 16:36 - efram
shora uvedený popis = overkill

Pokusím se plánku zastat. Tyhle věci beru spíš jako navození atmosféry a Genia Loci. Za ultimátního použití shora uvedeného hodnocení bude hra technickým návodem k realitě.
Autorská citace #11
23.3.2016 16:42 - Maugir
Jerson píše:
Pokud bych měl tohle dobrodružství hrát, mapa by mě na první pohled nadchla, ale dál by to bylo jen čisté duševní utrpení...

Jersone, je to hezké a realistické rozebrání, které ovšem míjí žánr. Tohle je DnD. Tam otázky, které kladeš, nemají smysl, DnD světy prostě fungují jinak.
(Mimochodem, logika je něco jiného než zdravý rozum, prosím nezaměňovat.)
Autorská citace #12
23.3.2016 16:51 - sirien
Maugir: ééémmm... nope. Ještě bych zkousnul nějaké detaily na tenhle úkor, jako pozice vodního kola, typ náhonu... (to se dá pořešit jednim dealem s místnim elementálem) nebo cestování vodním vírem (portál teleportu lze stylizovat kdejak) atp.

Ale ty ostatní detaily typu "vodim vězně přes ložnici" atp. ... to už bylo moc :)

(dobře, přiznávám, předtím jsem se koukal jen na ty obrázky a legendu sem nečet :D )
Autorská citace #13
23.3.2016 22:54 - Gurney
Taky jsem se na tenhle článek hodně těšil, mapa je luxusní.

U Jersonových námitek beru věci jako že nedává smysl kudy se vodí vězni, že oni ani majitel nemají latrínu apod. - prostě vše ohledně logistiky a praktického života komplexu jsou dobrá připomínka. Na hraně je kůň (na mapě není celá ohrada, kd klidně může být stáj) a celé to "a co v zimě", protože žádná zima taky v okolí být nikdy nemusí.

Námitky typu technologie, jak kdo co postavil, a lekce z předmětu Pružnost, pevnost jsou pak nejen mimo žánr, ale i mimo mísu. Troufám si říct, že autor velmi dobře chápal, že takový barák postavit nejde, stejně jako většina lidí chápe, že chaloupka na kuří noze z Mrazíka není příliš dobrá inspirace pro zahradní architekturu, a větrné mlýny jsou špatný způsob pohonu létajících ostrovů, přestože by se z klipů Gorillaz mohl zdát opak.

Jinak závidím těm, kdo jsou schopni u filmů jako Transformers 3 řešit fyziku a vyignorovat propagandu na téma "takhle (špatně) to dopadá, když necháte odejít domů svoje dobré (americké) ochránce".
Autorská citace #14
24.3.2016 08:09 - Tarfill
Pokud někdo řeší latrínu...
vždyť mu stačí obyčejný vědro, jehož obsah následně vyhodí oknem, nebo rovnou do vodopádu... může mít klidně tři vědra různě po mlýně a zbaví se toho úplně snadno, ne? Stejně tak vězni, kterým může obsah vědra vyprazdňovat třeba golem, kterej k tomu nemusí mít takovej odpor. Dřív se z oken taky ledasco vyhazovalo a tady je velká výhoda v tom, že pod mlýnem je prostoru opravdu hodně ;-)
Autorská citace #15
24.3.2016 08:50 - Jerson
Když tak čtu vaše reakce, říkám si, že si DnD vlastně zaslouží stejnojmenné filmy přesně takové, jaký byly natočeny. Pro mě jsou nejhezčí věci, které nejen dobře vypadají, ale zároveň jsou také funkční a mají svou logiku.
Přitom by stačilo jen málo - postavit dům na ostroh, dát mlýnské kolo na vedlejší větev vodopádu, udělat observatoř otočnou (do háje, má tam náhon z mlýna a převody jdoucí skrz patro, proč si je nevyvedl i nahoru, aby mu otáčely patrem s dalekohledem?), místo schodů dát pro golemy výtah (opět, náhon už má, navíc by GM mohl použít scénu, kdy umírající kouzelník zatáhne za páku a do místnosti vyjede výtah s goleme. Vězni můžou být do jeskyně dostáváni skrz otvor ve stropní jeskyni, přičemž dole klidně může být hlubší jezírko, takže je tam může snadno shodit a východ může mít jen přes svou laboratoř. Taky by je mohl dát k onomu podzemnímu pramenu, pak by jim nemusel nosit vodu. Voda nemusí téct do podzemí přímo z řeky (jako vážně by se někdo z vás vrhnul do víru v řece jen proto, že by mohl vést do podzemních prostor, kde by mohlo být něco zajímavého? Nebo se svézt na kole skrz vodu a skočit do vodopádu, protože by tam mohl být vchod do jeskyně? Už jen to že něco takového tvůrce navrhne jasně ukazuje, že se nad logikou svého výtvoru vůbec nezamýšlel). Do podzemí může stékat nějaký pramen řeky přes větší otvor, kterým by se dalo slézt - s pomocí lana. Schodiště může mít točité kolem centrálního sloupu, kde bude zabírat mnohem méně místa, laboratoř stačí jedna, a do odkladiště v jeskyni může vést bytelný mostek z trámů (nad kterým hráči můžou zauvažovat ve stylu "proč tu má tak pevný most, nepotřeboval tam často tahat nějaké těžké věci? Třeba partu golemů?"). Krb může mít v ložnici a horní místnosti vytápěné pomocí rozvodu tepla. Pracovnu a studovnu na nejvyšším místě hlavní budovy s dobrým rozhledem, a přístup do pokladnice z ložnice a nikoliv venkem (když už tedy v DnD dá létat, jak autor sám připomíná.)

Prostě by mapa mohla vypadat dost podobně a přitom být prosta funkčních a logických kiksů v jednom každém odstavci a obrázku, a pořád by to mohla být dobrá zápletka pro DnD, ale i pro jiné hry. A užili by si jí jak hráči, kteří rádi uvažují nad souvislostmi, tak hráči, pro které je spojení "vnitřní logika" sprosté slovo, protože jim jde jen o to všechny zabít a sebrat poklady.
Mimochodem nechat si u baráku trčet strom, který mi nejen stíní okno u pracovního stolu, ale zároveň poskytuje snazší přístup to mé tajné jeskyně svědčí buď o tom, že kouzelník je úplný debil, nebo o tom, že autor musel nacpat hráčům jakoby více cest, aby jim dal zdánlivě na výběr, kudy se do jeskyně dostanou. Při pohledu z boku ale úmyslně vynechal provazový můstek, který by byl vidět, a případnému přilétajícímu dobrodruhovi jasně signalizoval, že za vodopádem bude nějaký průchod.

Jestli je tohle ukázka běžných kvalit DnD dobrodružství, pak hráče zjevně stačí utáhnout na pár barevných obrázků, hlavně aby nezačali přemýšlet.

(Jestli někdy kritizujete plytkost článků v Blesku, zpráv na Nově a telenovel, a vyjadřujete pochybnosti o intelektu jejich čtenářů a diváků, zamyslete se nad sebou, jestli nejste v té samé kategorii méně inteligentních konzumentů.)
Autorská citace #16
24.3.2016 10:20 - Tarfill
Jersone,
máš zcela jistě pravdu, jistou logiku je dobré dodržovat a autor toho mlýna evidentně neprošel základy stavebnictví nebo architektury, nebo se nad tím možná ani zamýšlet nechtěl.
Ty jsi dospělej člověk, kterej tyhle znalosti má a tudíž si tento nápad dokáže přizpůsobit pro svoje potřeby (i když bys třeba nevyužil přímo mapu samotnou), ale vsaď se, že tenhle nápad můžou odchytit třeba i náctiletí neznalí hráči, kterým bude úplně jedno jestli je tam logická chyba a stejně si s tim mlýnem užijou kopu srandy...
Hold, každej v tom uvidí to, co chce...
Autorská citace #17
24.3.2016 13:39 - Aegnor
Tarfill píše:
ale vsaď se, že tenhle nápad můžou odchytit třeba i náctiletí neznalí hráči, kterým bude úplně jedno jestli je tam logická chyba a stejně si s tim mlýnem užijou kopu srandy...


A užili by si méně srandy, kdyby ten mlýn dával smysl? Já si myslím že ne, naopak by mohli použít zdravý rozum (já bych byl v takovéto "jeskyni" se zdravým rozumem naprosto nanic) a nenápadně by se do nich dostalo, že dobrodružství můžou dávat smysl i v detailech:-)

Navíc, nepouštějte se do Jersona za to, že pomluvil pěknou mapu, která mapuje nelogické dobrodružství. Jednak má pravdu, druhak jsme ho o to sami požádali:-)
Autorská citace #18
24.3.2016 14:26 - Tarfill
Já se do Jersona třeba rozhodně nepouštěl.
Jen jsem svůj text přirovnal k sobě. V době, kdy mi bylo třeba 14 let jsem nad takovýhlema logičnostma taky vůbec nepřemýšlel a byl bych za to určitě rád...
nehledě na to, že v době, kdy mi bylo 14, nebylo moc materiálů, který si člověk mohl stáhnout z netu, takže nadšení z cizí volně dostupné mapy by bylo o to větší :-)
Jinak pravda, užilo by se stejně srandy, kdyby ten mlýn dával smysl, o tom žádná...
Autorská citace #19
24.3.2016 14:27 - sirien
Jerson píše:
Když tak čtu vaše reakce, říkám si, že si DnD vlastně zaslouží stejnojmenné filmy přesně takové, jaký byly natočeny.

auč. Ta byla dobře na solar...
Autorská citace #20
24.3.2016 14:40 - Gurney
Že půdorys nesedí s bokorysem je taky velmi dobrá - a možná vůbec nejzávažnější - připomínka. Naopak strom zase patří do kategorie "thanks, cpt Obvious" - samozřejmě že je tam aby bylo víc přístupů do doupěte. A není na tom nic zas tak divného, baráky kam by se člověk s trochou odhodlání dostal přes okolní zeleň není zas tak neobvyklé potkaz ani IRL.

D&D si jako film zaslouží Warcraft, o kterém jsem si téměř jistý, že se Jersonovi nebude líbit, jako ostatně prakticky všechny nerealistické filmy, které zároveň nejsou stylizované animáky :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082555055618286 secREMOTE_IP: 3.145.203.23