Tipy a triky

sirien
15.3.2017 18:15
Autorská citace #1
15.3.2017 18:15 - Aegnor
Další hezká inspirace "etického systému", který je podobný klasickému západnímu, ale je tam přesah trochu jinam je podle mě i "Blood and Bone" v druhé edici Werewolf the Forsaken.

A jakou ctnost bys přisoudil Jokerovi, když už ho máš v ilustračním obrázku? Vynalézavost?
Autorská citace #2
15.3.2017 21:03 - Maelik
Chápu to správně, že podle článku je ideálním padouchem Don Corleone?
Autorská citace #3
15.3.2017 23:03 - sirien
Aegnor: Sem chtěl do obrázku Cumberbatchova Khana, ale nikde sem rychle nenašel hezkej obrázek (natož v combu s jinejma cool záporákama).

Co mu přisoudit je otázka - záleží, o kterém Jokerovi bysme se vlastně bavili. Ale z toho výčtu co sem zpracoval se nabízí třeba Odhodlání (o svojí vlastní újmu až tak moc nedbá) a Vynalézavost (když stojíš proti Jokerovi, tak skutečně netušíš, odkud přijde další rána a jak).

Každopádně Joker je hodně problematickej příklad, protože to je dost archetypální záporák, který na škále stojí docela dost blízko čistě abstraktnímu zlu. V mnoha pojetích se na něj dá nahlížet víc jako na avatara než jako na "jedince".


asdfasdf: Tak jako - záleží hlavně na žánru, stylizaci a konkrétním příběhu, že. Don Corleone je rozhodně někdo, koho na lehkou váhu brát nechceš :)

Nicméně ten článek nemá být o "ideálním" padouchovi, jako spíš o nějakém obecném směru, jak záporáky prohloubit a propracovat, aby působili živěji, komplexněji a víc dramaticky. Tj. dát do hry postavu, u které mají pak hráči skutečně dojem, že stojí proti někomu konkrétnímu a uvěřitelnému, kdo má vlastní charakter a povahu, kterou se řídí a která ho na jednu stranu činí nějak konkrétně nebezpečným, na druhou stranu otevírá nějaké konkrétní možnosi, jak se mu postavit.

Mít ve hře v čele sil zla nějakého generického kněze temného boha, skrze kterého GM za záporáky dělá rozhodnutí, co se zrovna tak nějak ad hoc hodí, není zdaleka tak cool, jako když máš v čele sil zla konkrétního jedince, o kterém se říkají zkazky, které mají nějakou konzistenci a které na něco ukazují a který na akce hráčů reaguje nějakým svým osobitým způsobem, který se pak dá nějak předvídat a "číst jeho rukopis". Když pak hráči narazí na nějakou agendu protistrany a můžou si říct "hej, tohle je jasně práce tohodle šmejda" nebo naopak "hej, tohle nějak nesedí, takhle přece ten parchant normálně nepracuje", tak to má hned lepší šťávu.
Autorská citace #4
15.3.2017 23:07 - LokiB
Zajímavě rozebraná problematika s slušnou porcí inspirace.
Napadla mě k tomu otázka - používáte opravdu ve většině případů jako antagonisty ony záporáky?
Většinou jimi šetřím, v tom smyslu, že mnoho, řekl bych naprostá většina i protivníků, proti kterým družina stojí, nejsou ze své podstaty zlí, a vlastně o nich tak nemusí ani postavy uvažovat. Jsou to prostě protivníci, mají svoje, odlišné cíle, stojí v cestě, nebo naopak potřebují postavit svoji cestu přes postavy a jejich zájmy.

Když bude nepřítelem hmyzák z vesmíru, bude zlo obtížně definovatelné, z důvodu jeho cizosti.
Když bude bojovat v Karibiku anglický kapitán proti španělskému, nemusí být ten druhý zrovna krvežíznivec, či pomstychtivec, často stačí, že chce dané území / bohatství pro sebe. A td.

Tím neříkám, že záporáci nejsou cool. Jen by mě zajímalo, jestli spíše stavíte proti postavám někoho, koho mají rovnou důvod nenávidět, pro to, jaký je ... nebo necháváte spory a střety z tohoto pohledu neutrální, a ten na druhé straně je prostě nepřítel, ale jinak "člověk jako já" ...
pro takové je možná někdy lehčí vidět a akcentovat i ty jejich ctnosti
Autorská citace #5
15.3.2017 23:27 - sirien
Loki: no, tomuhle sem se hodně věnoval v tom Aegnorovi výše odkázaném článku o archetypálních a dramatických postavách/hrách. (Funny věc - kdysi sem to napsal jako náhodnou myšlenku, zpětně v mnoha směrech dost možná jeden z mých nejužitečnějších článků vůbec).

Máš hry, které mají mít záporáky. A pak máš hry, kde máš spíš protivníky. A z většiny to záleží na žánru a stylizaci hry, kterou hraješ.

Čistě za sebe musím říct, že sice sem měl už antagonisty z obou soudků, ale moje hry obecně tíhnou k tomu mít spíš protivníky než záporáky.


Jedna věc ale je, jak to vyzní ve fikci, druhá věc je, jak o tom přemýšlíš při tvorbě té postavy a při přípravě hry obecně. Když si připravuju scénáře - zejména one-shoty nebo když šlo v dlouhé sérii o první (byť nepřímé) setkání s protivníkem - tak i když mám protivníka, který není přímo zlý, tak v danou chvíli mi prostě plní roli nějaké opozice, která působí proti hráčům (resp. hráčským postavám, tj. protagonistům) v protikladu a v danou chvíli na takovou postavu potřebuju aspoň chvíli koukat jako na záporáka, abych do příběhu dostal nějakou dynamiku, drama a napětí. Že se pak později třeba ukáže, že za jeho jednáním stojí nějaké smysluplné důvody je věc druhá.
Autorská citace #6
25.11.2018 18:13 - sirien
Přidal sem pasáže "motivace a cíle" a "kdo střílí první" a pár dalších odkazů na konec článku.
Autorská citace #7
26.12.2021 17:06 - sirien
Nudim se, tak sem si řek že by mohlo být zábavné oslavovat záporáky!

Konkrétně vybrat si náhodného oblíbeného záporáka a popsat ho jeho kladnými vlastnostmi. Zkusím jestli se chytne udělat z toho hádací hru...


Můj první záporák... je velmi ochranářský ke svým lidem a motivovatný jejich prospěchem a lepší budoucností. Je sebevědomý, schopný, inteligentní a důvtipný a tak trochu vizionář. Má pracovitou povahu, je určitě i vynalézavý (zejména, když má čas si věci promyslet) a nechybí mu odvaha k osobnímu nasazení. Přes to všechno je relativně skromný a obětavý a jen málokdy myslí na vlastní osobní prospěch. Bez ohledu na svou zarputilost pozná, kdy nemá smysl tlačit na pilu a je otevřený jednání a když to je nutné tak i kompromisům a případné prohry umí přijmout se sportovním nadhledem. Rád se baví s lidmi, má kultivovaný projev a vytříbený smysl pro humor a je to obecně velmi příjemná a přátelský osoba - a to i k těm, kteří se k němu chovají nedůvěřivě, pohrdavě nebo nepřátelsky.
Autorská citace #8
26.12.2021 17:33 - Tarfill
Tyo, když ho popíšeš takhle, tak to skoro nevypadá na záporáka... v čem je tedy vlastně "záporný?"
Autorská citace #9
26.12.2021 18:06 - sirien
Tarfill: hh. Přesně :D
Lživou propagandou protagonistů, samozřejmě!
(Svojí úlohou v příběhu... a věcmi, které by byly až moc velká nápověda :) )
Autorská citace #10
26.12.2021 18:24 - Log 1=0
Nejsem ji 100% jistý, ale není to Magneto?
Autorská citace #11
26.12.2021 18:25 - Aegnor
Tak si taky přidám nějakého toho záporáka, který má opravdu velkou starost o životní prostředí a jak trpí lidskou činností. Jde o muže se silným morálním kompasem, slušným vychováním a respektem ke svým oponentům. Ve svém sídle má mnoho exemplářů ohrožených druhů zvířat i rostlin a vždy hledá způsoby jak zabránit jejich vymření. Umí být trpělivý, zná hodnotu slova a je ochotný zasednout k jednacímu stolu, když je to zrovna potřeba.

Sirien: Já si náhodně tipnu - Magneto (EDIT: Psáno předtím, než jsem viděl Logův příspěvek /EDIT).
Autorská citace #12
26.12.2021 18:27 - Log 1=0
Aegnor: To není fér, Raas al-Ghoula jsem chtěl dát já.
Autorská citace #13
26.12.2021 18:31 - sirien
Není to Magneto :) .

Ale vlatně to nebyl moc špatný tip.

Dívám se na svůj popis a uznávám, že Magneto v mnohém zapadá - ale ne úplně ve všem. Řekl bych, že mnou popsaný záporák je oproti Magnetovi méně egoistický a osobně obětavější a zejména ve vztahu k protivníkům má příjemnější vystupování. Magneto má oproti němu trochu větší stylizaci "génia" (...samozřejmě v závislosti na autorovi který s ním zrovna pracuje, ale tak jako obecně). EDIT: plus teda Magneto co vím nemá žádný extra smysl pro humor, natož "vytříbený", a nevšiml jsem si, že by měl nějakou zvláštní chuť se bavit s lidmi okolo víc, než je potřeba.
Autorská citace #14
26.12.2021 18:37 - Aegnor
No ... a co třeba Kingpin? (EDIT: Jakože Kingpin je můj další tip.)
Autorská citace #15
26.12.2021 18:54 - sirien
Nope. Přiznám se že Kingpina vlastně ani moc neznám, jestli se nepletu tak sem ho potkal jen v Daredevil seriálu (? pokud si to přiřazuju správně).
Autorská citace #16
26.12.2021 21:56 - RoVan
Mno, Sirien nám doma nasadil dobrého brouka do hlavy. Máme asi tak 100 tipů ale vždycky tam nějaká jednotlivosti nesedí zejm. "jen málokdy myslí na vlastní osobní prospěch"
Edit: nebo to jsou egomaniaci
Autorská citace #17
26.12.2021 21:57 - Jezus
Není to Sauron? Nejsem si jistý tím smyslem pro humor, ale rozhodně byl svého času okouzlující.
Autorská citace #18
26.12.2021 21:59 - sirien
Jezus: vůbec.

RoVan: ...jen střílej :)
Autorská citace #19
26.12.2021 22:22 - malkav
tak já taky vystřelím do prázdna :) Thanos ...
Autorská citace #20
26.12.2021 22:23 - todor
co tenhle?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080994129180908 secREMOTE_IP: 52.91.67.23