Tipy a triky

Autorská citace #1
11.5.2017 02:07 - Šaman
Jesse Cox píše:
"Popiš (záživně!) tři situace, v nichž by jsi byl ochotný podstoupit smrtelné riziko." … A lidé, kteří by podstoupili smrtelné riziko, aby se něčemu vyhli, vám říkají něco zjevně odlišného oproti lidem, kteří by podstoupili smrtelné riziko, aby něco konkrétního udělali/získali/nalezli.

Cool! Popisovat co se postavě může stát špatného je trochu masochismus. Záleží celkově na přístupu k postavě (je to moje dítě, resp. moje projekce ve fantasy světě vs. je to chudák, přes kterého chci vytvářet dramata, i když se mu to nelíbí).

My hrajeme většinou to první. Pozná se to i podle toho, že většina hráčů hraje i různé postavy podobně.

Ale popsat situaci, při které jsem ochoten kvůli úspěchu i zemřít, je dobrý materiál pro GM. Umožní to vytáhnout sázky vysoko a při smrti postavy GM ví, jak popsat situaci tak, aby hráč měl pocit, že odešel hrdina a jeho smrt nebyla zbytečná. Což je velký rozdíl proti neepické smrti ze špatných kostek.
Autorská citace #2
11.5.2017 02:18 - Colombo
Nejhorší, co se postavě může stát
  • Nevznikne
  • Vznikne, ale nikdo ji nebude hrát
QED
Autorská citace #3
11.5.2017 03:11 - sirien
Šaman píše:
Popisovat co se postavě může stát špatného je trochu masochismus.

Všimni si, že Rob docela jasně rozlišuje mezi:
- věcmi, které nechci, aby se mé postavě staly (blacklist)
- věcmi, které chci aby se mé postavě staly / mohly stát / hrozily

Přičemž ty první zde bere letmo, protože nejsou předmětem toho článku.

Ty druhé se pak liší podle žánru, stylu a zájmu hráče.

Pokud hraju šlechtice a popíšu, že nejhorší co se mi může stát je zrada v rodině která způsobí rozvrat při němž si budu muset volit na stranu kterých příbuzných se postavím, pak je poměrně zjevné, že mám zájem, aby do hry vstoupily nějaké ty rodinné intriky.

Pokud hraju kouzelníka a popíšu nějakou posedlost, při níž démon začne obracet mojí magii mimo mou kontrolu proti nevinným, je zjevné, jaké hrozby si pro postavu objednávám. Atp.

Tj. je to určité ujasnění tématu a příchuti dramatu mezi hráčem a vypravěčem. Protože ve hře nakonec chceš postavy nějak, něčím, odněkud ohrozit - tohle jen pomáhá GM, protože místo "slepého" odstřelování mé postavy z úhlu, který mu přijde, že pro mě bude zajímavý, dostane do ruky rovnou sadu nějakých možností o nichž předem ví, že pro mě budou zajímavé.


Jestli to bude ve formě scény smrti, věci pro kterou bych mohl chtít zemřít atp. je jen stylizační otázka.
Autorská citace #4
11.5.2017 10:45 - LokiB
korektor hlásí: Píše:
Máte také zarušeno


Colombo píše:
Nejhorší, co se postavě může stát

Nevznikne
Vznikne, ale nikdo ji nebude hrát

QED


QED - "což bylo dokázati" jak to překládal kdysi náš třídní, je dobré na konec důkazu, nikoli tvrzení či hypotézy ;)

U mě tenhle způsob rozebírání tužeb a nechutí naráží na jakýsi podvědomý blok "chtěl bych to dostat, aniž bych si o to musel říkat" :)
daleko víc mě baví scéna, kterou se GM trefí do mého vkusu, než když si o takovou scény "řeknu", třeba právě tím, že popíšu, co by postava chtěla nebo nechtěla zažít. pak už to není takové "wow". když popíšu k postavě, že chce svést v hrobce souboj s bratrem, tak když se pak v hrobce s bratrem potkám ... tak cítím spíš určitou trapnost (jakkoli nikde není v tu chvíli zaručeno, jak to bude probíhat a dopadne to).

jo, ale uznávám, že to je spíš můj osobní problém, který ostatní nemusí vůbec pociťovat.
Autorská citace #5
11.5.2017 13:30 - Jerson
V tom nejsi sám - potkal jsem dost hráčů, kteří jsou raději, když dostanou to co chtějí, aniž by si o to museli říkat. Ostatně to neplatí jen o RPG, stačí tento přístup trénovat s manželkou :-)
Bohužel málokdo umí číst myšlenky, nebo si skládat požadavky hráčů dohromady z náznaků, takže většinou je lepší GMmovi říct, co bych ve hře chtěl mít, pokud ne přímo, tak alespoň náznakem a oklikou.
Autorská citace #6
11.5.2017 13:34 - LokiB
Jerson: stačí silná empatie :) a to pomáhá i s tou manželkou, dle mé zkušenosti.
hele někomu nevadí říc "kupte mi k vánocům tohle" a někdo radši nic nedostane ... to máš těžký, není jedna rada pro všechny
Autorská citace #7
11.5.2017 14:23 - Jarik
Když to přirovnáváme k Vánocům, tak...
... tak ten seznam věcí, co bych chtěl může být dost dlouhý. A přitom mohu vědět, že z nich dostanu jen pár.
Autorská citace #8
11.5.2017 15:49 - sirien
LokiB píše:
korektor hlásí:

ď

LokiB píše:
U mě tenhle způsob rozebírání tužeb a nechutí naráží na jakýsi podvědomý blok "chtěl bych to dostat, aniž bych si o to musel říkat" :)

To chtěj všichni.
Tyhle články a techniky pak píšou lidi co si všimli, že to takhle nakonec ve skutečnosti takřka nikomu nefunguje.

Ono nemusíš dostat od GM přesně to, co si řekneš popř. nemusíš GM diktovat přesné scény - ale když nedáš žádný náznak věcí, tak to pak abys měl za GM orákulum. Tohle je o tom aby GM dostal aspoň nějaká vodítka a nápovědy k tomu, kam má věci směřovat.
Autorská citace #9
11.5.2017 16:01 - LokiB
Jj, já vím. Však neříkám, že je to špatný postup. Jen ta představené scéna, kdy "vcházím do hrobky, a ze stínů vystoupí bratr" by u mě ve hře nefungovala tak cool, vzhledem k tomu, že jsem to GMovi napsal, jako je to v textu představené.

Věřím, že existují lidi, kterým to nevadí, kteří si o takovou scénu řeknou, pak ji dostanou a jsou happy. A to je pak určitě moc fajn.
Kdyby to byly náznaky a vodítka, pak je to výrazně subtilnější, tak jsem ale článek nepochopil. Když totiž (jak je v článku) přímo definuju na dotaz GMa "postava by měla zemřít při scéně v hrobce v souboji s bratrem" (což je samo o sobě cool vize), tak to někteří GMové (na základě uvedené rady, že je to cool), nevezmou jako "náznak a motivaci", ale ve snaze mi udělat radost tam skutečně takovou scénu (a další zmíněné) budou přímo dávat ... právě, že mnoho GM je nedokonalých a vezmou článek i "nápovědu" doslova.
A věřím, že to třeba amíkům může výrazně víc fungovat, že to je něco, co si oni užijou, protože jsou takový "bezelstní" ... v celkem dobrém slova smyslu
Autorská citace #10
12.5.2017 16:57 - Tarfill
Ono taky záleží, jak si popíšeš tu pomyslnou scénu, kdy by Ti nevadilo umřít.
Pokud napíšeš "souboj s bratrem v hrobce" tak je to dost konkrétní a GM má poměrně málo šancí, jak jí nahradit něčím jiným.
Pokud ale zadáš obecnější scénu, např. "chci umřít po zásahu něčeho, co není ostrá zbraň, nevadilo by mi umřít v nečekanou chvíli klidu, během přepadení v temných stínech, při nějaké plavbě na lodi, po zásahu otráveným šípem, během temného rituálu, během chvíle, kdy budu zachraňovat někoho slabšího apod." tak už má GM více možností, jak si to postavit. Samozřejmě otázka pak bude, jestli se hráč těmto situacem nebude podvědomě vyhýbat nebo si do nich bude naopak nabíhat schválně a čekat, která z nich bude ta konečná... a myslím, že to dobře zvládnou spíš jen zkušení hráči...
Autorská citace #11
12.5.2017 17:05 - LokiB
No jo, ale zase čím obecnější ... tím to ztrácí jaksi sílu té hráčovy tužby, ne?
"Umřít po zásadu něčím neostrým" ... no, nemůžu vyloučit, že by si to opravdu některý hráč přál, jen se do toho nedokážu vcítit.
U těch specifických, úzce vymezených to chápu, tam má hráč k dané scéně nějakou osobní vazbu, ať už reálnou, nebo fantazijní ... k "umřít při plavbě na lodi" mi spíš přijde, že řekl něco, protože to po něm chtěli, než že by to bylo něco, co by fakt chtěl.
Autorská citace #12
12.5.2017 17:30 - Šaman
Taky si myslím, že otázka na pozadí zní: "co je pro tebe ve hře tak důležité, že za to jsi ochotný zemřít; jak si představuješ opravdu epickou scénu hodnou tvé postavy?"

To, že někomu zhoubičkovaná Ciri předpoví, že zemře dvěma zuby, to je sice zajímavé (a pak to překvápko, když je to sudlice a ne nějaky krvesaj), ale jaksi to postrádá to hlavní. Třeba odpověď na otázku, jestli tahle postava je ochotná zemřít kvůli slávě, rodině, králi, bohu, cti apod.


Ta ten souboj s bratrem v rodinné hrobce klidně může být popsán obecněji (aby konkrétní podoba byla překvapením), ale spíš takto: "chci získat zpátky čest své rodiny, jsem kvůli tomu ochoten zemřít". Časem se zjistí, že rodinnou pověst očernitl nevlastní bratr a po celé kampani může dojít k popsanému finále v rodinné hrobce, ve které se utká hrdina s jeho temňáckým bratrem a tam dojde k rozuzlení (a GM ví, že teď už hrdinu nemusi šetřit, může klidně zemřít, pokud tím vykoupí rodinnou čest.)
Autorská citace #13
12.5.2017 22:33 - Tarfill
Já jsem udal pouze nástřelový příklad, ale myslim, že Šaman to napsal o dost líp... ;-)
Autorská citace #14
14.5.2017 12:08 - Gurney
Tenhle blog fakt cením a otázka "Co jsou tři nejhorší věci, které se tvé postavě mohou stát?" je fakt hodně dobrý nástroj k uzpůsobení hry vlastním hráčům a asi ho vyzkouším. Krátké vysvětlení, že se tím myslí nejhorší pro hráče přijatelné věci, které se mohou jeho postavě stát, mi nepřijde jako zase takový problém.

Šaman píše:
Taky si myslím, že otázka na pozadí zní: "co je pro tebe ve hře tak důležité, že za to jsi ochotný zemřít; jak si představuješ opravdu epickou scénu hodnou tvé postavy?"

To je trochu jiná otázka, které se zaměřuje spíš na to za jakých okolností se postavě něco stane (smrt), ale vůbec na to co se jí může stát. A to je přitom minimálně stejně důležité, protože někteří hráči mohou být například ok s tím, že jejich postava zemře, ale velmi špatně nést, pokud by byla zajata či zmrzačena.
Autorská citace #15
15.5.2017 12:02 - B1rd
Hmmm. Nevadilo by mi zemrit v bitve. Beznadejne obklicen s hrstkou prezivsich, pri poslednim zoufalem pokusu probojovat se k nepratelskemu veliteli.

Nevadilo by mi zemrit pro zbytek druziny, kdy zdrzim nepritele dostatecne na to, aby...

Nevadilo by mi zemrit v pokrocilem veku, kdy ma sice postava zkusenosti a um, ale uz ji chybi rychlost. Na nejake kousnuti nebo povrchovy sram, ktery bych jako mladik nekoupil a kdyby ano, tak by se s nim telo vyporadalo.

No, originalni to neni, ale je fakt, ze vsechny tri sceny by me dost potesily si odehrat.
Autorská citace #16
15.5.2017 12:13 - LokiB
To mi ale přijde, že odbíhá od tématu článku ... protože článek řešil "co se může stát" ne "proč a jak by se to mohlo stát".
ta scéna s bratrem v hrobce byla trochu jiný soudek ... tam to byl přímo "popiš smrt svoji postavy".

Aha, on to psal vlastně už Gurney Šamanovi, tak nic.
Autorská citace #17
15.5.2017 12:17 - B1rd
V tom pripade bych si vyplnil 3x - muze se stat, ze zemre v boji. I am a simple man :)
Autorská citace #18
17.5.2017 18:46 - Shako
Velmi zajímavá myšlenka. <evil GM smile> Nějaký dobrovolník, na kterém to můžu otestovat při další hře?
Autorská citace #19
17.5.2017 19:05 - LokiB
Shako: tedy krásný příklad toho, jak hráče od podobných věcí odradit? :D
Autorská citace #20
19.5.2017 12:13 - Gurney
B1rd píše:
Nevadilo by mi zemrit v bitve. Beznadejne obklicen s hrstkou prezivsich, pri poslednim zoufalem pokusu probojovat se k nepratelskemu veliteli.

Nevadilo by mi zemrit pro zbytek druziny, kdy zdrzim nepritele dostatecne na to, aby...

Nevadilo by mi zemrit v pokrocilem veku, kdy ma sice postava zkusenosti a um, ale uz ji chybi rychlost...

To je pro mě naprosto košer a pro vedení hry velmi nápomocná odpověď - je tam co je nejhorší (pro hráče) přijatelný osud postavy a je tam za jakých okolností se to může stát. Jde o to, co bude hráče bavit odehrát, ne o to, jak bizarní konec pro svoji postavu dokáže vymyslet.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10034799575806 secREMOTE_IP: 44.200.95.157