Tipy a triky

Autorská citace #1
31.5.2017 23:46 - LokiB
Výborný článek! To, že mám k drobnostem u některých bodů vlastní výhrady (mě zázemí v 5E moc nenadchla, narozdíl třeba od backgroundů z 13th Age) nikterak neumenšuje můj zásadní souhlas a podporu všem těmto doporučením.

Škoda, že jsem neměl podobná doporučení v době, kdy jsem jako GM začínal. Mohl jsem sobě i hráčům ušetřit mnohá zklamání ze hry, kdy jsem na obdobné principy musel přicházet "tou těžší cestou".

Četl jsem to několikrát a přijde mi to jako esenciálně vycucnutá doporučení pro dané téma.
Autorská citace #2
31.5.2017 23:55 - ShadoWWW
Pěkný článek. Mimo těch 5 způsobů bych dodal ještě zapojení frakcí (z DnD 5E). Respektive tak, jak v 5E fungují na příkladu frakcí z Forgotten Realms, mně moc nefungují, protože tam jsou jakoby pro každé povolání jiná užitečná frakce a to tříští pospolitost družiny (proč by dobrodruzi měli tvořit družinu a plnit své cíle společně). Ale přemýšlel jsem, že kdyby takové frakce byly třeba šlechtické rody, kdy každý šlechtický rod by měl jistý vliv a cíle a družina by si zvolila jeden z těch rodů jako výchozí, pak by to mohlo perfektně fungovat dle pravidel frakcí v DMG 5E, a navíc by dávalo smysl, proč dobrodruzi tvoří družinu (vyslal je společně představitel daného rodu) a zároveň by frakce mohla fungovat jako hnací motor zadávání úkolů. Řešilo by to i otázky bezpečnosti (dobrodruzi mají přístup ke špičkovým zbraním a zbrojím, protože k tomu mají oprávnění šlechtického rodu) i jiných podivností fungování společnosti jako takové v herním světě.
Autorská citace #3
1.6.2017 09:26 - Jerson
Dobrý článek i s příklady, tomu nemám co vytknout. Snad jen že Einsteinovu definici šílenství jsem si musel vygooglit a taky nevím, jak funguje Zázemí v DnD.
Autorská citace #4
1.6.2017 10:06 - ShadoWWW
Jerson:
Je to další volba mimo rasu/povolání. Můžeš si vzít něco obecného, jako "voják", "mudrc" či "šarlatán", nebo něco konkrétněji navázaného na aktuálně hrané tažení/herní svět jako "lovec přízraků" či "člen městské hlídky Baldurovy brány".

Zázemí ti dává:
- Dva osobnostní rysy
- Jeden ideál, jedno pouto a jednu vadu
- Zdatnost ve dvou dovednostech
- Dva jazyky, nebo zdatnosti s pomůckami
- Může ti dát jistý balíček vybavení
- Jistou schopnost, která ale nedává mechanické zvýhodnění (bonus k nějaké herní statistice).

Schopnost je obvykle nějaký výhodný vztah k nějaké osobě či organizaci v rámci herního světa, co ti dává příběhovou výhodu.

Napříkald schopnost Badatel: Když se pokoušíš zjistit nebo si vzpomenout na nějakou informaci, tak i když ji sám neznáš, často víš, kde a od koho ji získat. Obvykle to bývá v knihovně, v rukopise, na univerzitě nebo od jiného učence či vzdělané osoby nebo bytosti. PJ může rozhodnout, že hledaná informace je vyloučená na téměř nedosažitelném místě, nebo prostě nelze zjistit. Odhalení těch největších tajemství multivesmíru může vyžadovat dobrodružnou výpravu, nebo dokonce celé tažení.
Autorská citace #5
1.6.2017 15:56 - LokiB
Jerson: Background v 5E byb mělo být něco "z čeho postava vzešla", "čím byla, než se stala dobrodruhem" ... a kromě toho, co popisoval ShadoWWW, by background měl obsahovat i zdůvodnění, co se změnilo, co se přihodilo, že postava přestala dělat to, co dělala, a začala být dobrodruhem
příklady v pravidlech jsou jako:
Akolita
Šarlatán
Kriminálník
Bavič
Lidový hrdina
Poustevník
Šlechtic
Námořník
Voják

+ si custom můžeš sestavit/vymyslet vlastní
Autorská citace #6
1.6.2017 21:41 - Jerson
Díky za vysvětlení.
Autorská citace #7
2.6.2017 12:50 - -Sniper-
Rozjel jsem kampaň minulou neděli a pokusil jsem se dosáhnout podobné věci po svém - a dopadlo to suprově. Hráči si základ svých postav vytvořily předem a základ řekli všem, nechali si jen nějaké tajemství na sampotnou kampaň.

A pak se kolektivně začalo vymýšlet kdy se již postavy setkaly v minulosti či proč jsou spolu. Tak se vymyslelo že ještěrácký druid zná elfího vraha, protože si k nim do kmene chodil pro jedy co mu prodával druidův učitel. Nebo že půlelfí bard jde s paladinem "za trest", jinak mu v říši hrozí poprava. A že půlelfí kouzelník a již zmíněný bard jsou nevlastní bratři, i když to o sobě zatím neví, ale jen co se ve hře představí asi je trkne že mají stejné příjmení.

Touhle spolutvorbou (a ještě další, vzájemně se vymýšlely různá traumata a hrůzné momenty z minulosti) se strávily dvě hodiny a pak se tři hodiny hrálo a pěkně to odsýpalo...

Takže něco takového můžeš přidat jako šestý bod.
Autorská citace #8
2.6.2017 13:15 - Šaman
Ve Fate je popsán podobný způsob vytváření postav v několika krocích. Dětství/dospívání (obdoba backgroundu), pak první setkání s některou z dalších postav, první dobrodružství, setkání s další postavou… Každá fáze by měla ilustrovat nějaký aspekt, nebo trik postavy. V různých verzích Fate se přesný postup liší, ale obecný princip zůstává.
Každý ten krok je buď odvyprávěn, nebo odehrán jako minidobrodružství na pár minut.
Před prvním dobrodružstvím má každý nějakou vazbu aspoň na dvě další postavy.
Autorská citace #9
4.6.2017 22:33 - Gurney
Za chválu děkuji, jsem rád že se vám článek líbí.

LokiB píše:
mě zázemí v 5E moc nenadchla, narozdíl třeba od backgroundů z 13th Age

Ono je pro tyhle účely jedno, jestli použiješ zázemí z 5e, zázemí z 13th Age nebo něco jiného, od čehokoli z toho se dá odrazit.

ShadoWWW píše:
Respektive tak, jak v 5E fungují na příkladu frakcí z Forgotten Realms, mně moc nefungují, protože tam jsou jakoby pro každé povolání jiná užitečná frakce a to tříští pospolitost družiny (proč by dobrodruzi měli tvořit družinu a plnit své cíle společně).

Mně to taky moc ne - myslím, že aby to fungovalo, by bylo nutné, aby všem těm frakcím hned od začátku velmi zjevně drtila koule nějaká velmi mocná hrozba, kterou by postavy řešily, jakmile by byla vyřešena, stejně by pro všechny dávalo největší smysl se zase vrátit ke své frakci. Ta práce všech pro jednu frakci je samozřejmě cool řešení jak udržet skupinu pohromadě (a krom toho samo o sobě výborný námět pro kampaň), ale já bych to možná ještě radši řešil přes ikony z 13th Age, které zohledňují i to, na jaké straně barikády (přesvědčení) družina stojí, a úplně nenechá jednoho hráče vzít si super-pozitivní vztah s Harfeníky a druhého super-pozitivní vztah se Zhentarim (pokud by to byly ikony).

A máš pravdu, že to jak jsou ty frakce napsané každá z nich sedne na jedno či dvě povolání a to je prostě lenost.

-Sniper- píše:
Hráči si základ svých postav vytvořily předem a základ řekli všem, nechali si jen nějaké tajemství na sampotnou kampaň... Takže něco takového můžeš přidat jako šestý bod.

Tak propojit postavy mezi sebou určitě taky není na škodu. Já jsem přemýšlel, jestli tam jako jeden z bodů nedat přímo vytváření skupiny a vztahů z Drama systému/Hillfolku, což je něco dost podobného, ale je tam ještě větší důraz na dramatické vztahy a interakce mezi hráčskými postavami, takže každý hráč nakonec začíná hru s nějakou takovouhle postavou:

Ale jednak už tak je ten článek dlouhý až moc, a ne v rámci každého námětu na kampaň se postavy musí znát dopředu a ne všude se tak moc řeší . A krom toho nerad píšu o něčem, co tak úplně nemám vyzkoušené, a nemůžu k tomu dodat nějaké vlastní poznatky. Takže třeba příště.
Autorská citace #10
5.6.2017 12:48 - Tarfill
Jsem se k přečtení článku dostal až teď a souhlasím s ostatními -
dobrá práce, Gurney, je to přínosné a výstižné!
Autorská citace #11
5.6.2017 14:15 - -Sniper-
Gurney: vytváření skupiny a vztahů z Drama systému/Hillfolku mi příjde jako jít s kanónem na vrabce, Ale ani, inspirace v tom byla.
Autorská citace #12
5.6.2017 22:50 - Gurney
Tarfill: Jsem rád že se líbí.

Sniper: Tak je pravda, že u hry, která má být v první řadě o řešení problémů okolního světa (oproti řešení problémů, co vznikají mezi postavami) je to asi zbytečný overkill. Na druhou stranu, připlácnou celý drama systém třeba k D&D a počkat, co z toho vyleze ve hře, mě docela dost láká už delší dobu.
Autorská citace #13
7.6.2017 13:34 - Hunter
Paradni prace, Gurney, diky :-)
Vystizny clanek bez balastu a zbytecnych vyplni, vcetne typu a prikladu. Jdu si najit, cos dal napsal za clanky ;-)
Autorská citace #14
9.6.2017 11:40 - Gurney
Já se obávám, že toho zas tak moc nenajdeš a co najdeš budou spíš překlady. Ale zas něco zkusím napsat.
Autorská citace #15
8.8.2017 18:02 - Tomislav
článek super - klidně mohl být i delší... Jsem rád že se teoreticky dává dohromady to co intuitivně cítím že je dobré pro hru a taky aplikuji ;)
Autorská citace #16
8.1.2019 18:27 - krytah
Já bych řekl, že nejlepší způsob, jak stmelit skupinu je, dát jim na začátek boj, který na ně bude prostě moc. Musí to vypadat, že umřou a pak je nějak zachránit.
Autorská citace #17
8.1.2019 19:26 - Jerson
To jsem zkusil, a klidně to povede k tomu, že když se skupina dostane z boje pryč, tak každý zamíří někam jinam.
Autorská citace #18
8.1.2019 19:36 - sirien
jj, taky mám zkušenosti, že to dlouhodobě moc nefunguje.

Kdysi sem na téma dávání postav dohromady napsal takovej odlehčenej článek.
Autorská citace #19
8.1.2019 22:12 - efram
myslím, že nejlépe spojuje společný nepřítel, případně cíl.....
Autorská citace #20
8.1.2019 22:39 - sirien
Nejlíp spojuje kombinace společného backgroundu a problémů popř samotný koncept skupiny (šlechtická družina, špionážní buňka, mágský cabal, vojenské komando...)
Autorská citace #21
8.1.2019 22:41 - efram
to jistě, jen vidim malinko problem v tom, že déle hrající hráči mají tendenci úplně netvořit takové skupiny. nemysle jsem tím společným nepřitelem něco do čeho je hned vnutím ahned jim to prostě řeknu, ale oplatil se mi několikrát prostě udělat volný rozjezd a následně něchta věc krystalizovat v danný problém/ zápletku
Autorská citace #22
8.1.2019 23:08 - Aegnor
sirien: Souhlasím.

efram: No ono stačí, aby si hráči sedli a udělali postavy dohromady s něčím, co je váže k sobě. Nemusí to být tak výrazné, jako v Blades, ale prostě tvořit postavy s tím, že "bude nás spojovat X a Y" je podle mě docela základ. Spojení ve hře je o něco obtížnější, třeba mě se to ještě nepovedlo úspěšně.
Autorská citace #23
8.1.2019 23:25 - efram
Aegnor píše:


netvrdím, že to není dobrý a možný postup. Já jsem to s hrači udělal tak, že dostali základní info co a jak je a každý, preferovali to, si sám vytvořil postavu + konzultace s GM (dopnující info sveta atd.) Moznosti je mnoho.
Autorská citace #24
9.1.2019 11:30 - York
krytah píše:
Já bych řekl, že nejlepší způsob, jak stmelit skupinu je, dát jim na začátek boj, který na ně bude prostě moc.


Společný problémy jsou určitě dobrej začátek a když jde při tom postavám o život a třeba si ho vzájemně zachráněj, tak to může docela hodně pomoct.

Při hraní RPGček jsou ale přítomný dva druhy stmelování: Jedno je na úrovni postav a druhý na úrovni hráčů.

Začínat s postavami, které si věří, znají se a můžou se na sebe spolehnout, je určitě fajn, zvlášť pro oneshoty, ale není to úplně to samý, jako když s těmi samými postavami hráči odehrají desítky sezení. Proto je strašně důležitý dávat do hry i různý "výplňový epizody", budování společný základy (hradu, vesmírný lodě...), odehrání oslavy nějakého svátku (v každém světě nějaké jsou) a podobně.

Je to prostě stejný jako v životě - některý věci si člověk musí prožít. A co víc, tímhle postupem se současně stmelují i hráči.
Autorská citace #25
9.1.2019 14:11 - krytah
Rozvedl bys prosím to budování základny? Ještě jsem se s tím moc nesetkal.
Autorská citace #26
9.1.2019 14:20 - York
krytah píše:
Rozvedl bys prosím to budování základny? Ještě jsem se s tím moc nesetkal.


Moje stávající skupina má například pro tenhle účel jeden dům ve městě, kde se hra odehrává. Alchymista si tam zařídil laborku, kouzelník písařskou dílnu, zloděj vetešnictví. Postavy si pak najaly správce/kuchaře, řešili jsme vstup do stok a schůdky k molu, kde jde přistát s loďkou (dům je u řeky).

Pozitivní na tom je, že postavy jsou pak na dění ve městě zainteresované, cítí se tam doma (Což není pro dobrodruhy moc typický. Většinou jsou to spíš cizinci, kteří řeší cizí problémy a na ničem jim v podstatě nezáleží*).

* možná kromě vlastní výbavy ;-)
Autorská citace #27
9.1.2019 14:30 - Kropy
Krytah: Ono se to dá celkem dobře zapojit místo hlídače/správce můžou figurovat aktuálně nehrané postavy lidí co nedorazili a později až dorazí nebo odloučeně od skupiny i klidně přes internet s nimi dořešit co dělali zatímco trčeli v městě, když třeba museli být místo hraní v práci není to takový zážitek jako být při hraní, ale dost to podpoří jejich vcítění se do světa. A hlavně je tolik nerozhodí to že jsi je aktuálně vynechal při hraní. Sice je pak otázkou jak je kreativně vrátit do děje až příště dorazí, když se skupina mezitím nestihne vrátit do základny, takže ve výsledku to na tebe klade nároky si vymyslet něco lepšího, než mezitím co jste po minulém souboji odpočívali k vám dorazil zbývající člen vaší skupiny.
Ale k věci myslím si, že zrovna budování nějaké základny je ve výsledku daleko užitečnějším jednotícím prvkem, než například frakce, které spíš diferencují skupinu a každému "nutí" své cíle a tím pádem místo sjednocování spíš skupinu ničí...
Autorská citace #28
9.1.2019 14:44 - Jarik
Paradoxně to budování základny mi teď postavy dělají sami od sebe, a to, že jsem v žánru, kam mi to úplně nesedí - SW.
Ale když chtějí. Teda jako oni nesedí na zadku, ale snaží se vytvořit si na té megazákladně podhoubí pro budoucí podnikání a operování. Jeden se chce usadit, druhý to má kousek k významnému zdroji svého bádání,...
Takže čekám, kdy s tím přijdou, že by tam někde koupili "dům", nebo zda se přidají k nějaké frakci, aby to zázemí už konečně někde měli :D
Autorská citace #29
9.1.2019 14:48 - York
V SW se na to zrovna perfektně hodí vlastní starship (Millenium Falcon :D).
Autorská citace #30
9.1.2019 14:54 - Jarik
York - to by jej nesměli v každé misi zbořit a odlétat pryč v něčem, co "ukradnou".
Bych řekl, že máme při hře úspěšnost přežití lodě misi na úrovni Kobry 11.
Autorská citace #31
9.1.2019 14:59 - Jerson
Neboj, na příští hře jim řeknu, že loď může přežít konec mise. Nejspíš to pro některé bude překvapivá informace, ale třeba to vyjde :-)
Autorská citace #32
9.1.2019 19:29 - sirien
krytah píše:
Rozvedl bys prosím to budování základny?

Mrkni na budování gangu v Blades in the Dark nebo na budování coterie ve Vampire 5e. Popř. na budování týmu (resources, tactics...) v Hunter the Vigil.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.28186297416687 secREMOTE_IP: 54.146.206.127