Tipy a triky

York
4.6.2019 11:45
Co GMové očekávají od hráčů?
GMové, co očekáváte od hráčů? Co mohou dělat pro to, aby vás hra bavila, těšili jste se na ni a abyste měli pocit, že všechna ta práce strávená přípravou má smysl?


Související diskuse:
Co hráči očekávají od GMů?
Co hráči očekávají od spoluhráčů?
Autorská citace #1
4.6.2019 12:51 - Tarfill
Od hráčů očekávám

1)
uvědomění si základního principu hraní her - hraje se proto, abychom se společně bavili, užili si společně strávený čas, zasmáli se, socializovali a k tomu navíc odehráli nějaký zajímavý a dramatický příběh, porazili nebezpečnou nestvůru a rostli díky nasbíraným zkušenostem.

Každý hráč u stolu nese určitý díl zodpovědnosti na tom, jak se bude herní sezení odvíjet a je potřeba aby si to každý uvědomoval. Stačí aby jeden hráč "jel pouze na sebe" a ostatní nebral na zřetel a může to ovlivnit všechny okolosedící. Toto je tedy u mě nadsazené nade vším.

Je příjemné, když si hráči prominou nějakou NEúmyslnou chybu vypravěče nebo hráče a snaží se společně vymyslet nějaké řešení pro nápravu.

Je příjemné, když jsou rozdělené pomyslné mimoherní role mezi všechny zúčastněné. Pokud např. jeden hráč připraví hru jako vypravěč, druhý nabídne místo ke hraní, třetí přinese nějakou pochutinu, čtvrtý přinese něco dobrého k pití a všichni jsou dobře naladěni, atmosféra je hned od začátku příjemná.

Je příjemné vědět, že jsou hráči vděční za to, že jim někdo připravil příběh a byl ochoten jej s nimi odehrát. Pokud si po hře hráči navzájem poděkují a ukáží si alespoň symbolický respekt, má vypravěč ihned lepší motivaci do příště.

2)
alespoň minimální přípravu předem. Tato příprava znamená přijít se všemi základními pomůckami pro hru, vědět od kolika do kolika se hraje, na jakém místě, co se případně hraje za pravidla, vědět, co se dohodlo po mailech před hrou apod.

Je poměrně otravné, když hráč neustále zapomíná deník své postavy a těsně před každou hrou dává z hlavy do kupy alespoň základní údaje. Je otravné, když hráč má již dlouho vypraný či natolik pomuchlaný deník postavy, že potřebné údaje nedokáže přečíst a pak to při důležitém souboji dloooooouho luští a improvizuje... a do příště si nový deník samozřejmě opět nepřipraví. Je dost otravné, když si hráč běžně nečte důležité maily, které obdržel dostatečně dlouho dopředu a pak půl hodiny po začátku hry volá, že se ztratil, protože si nepřečetl a nevygooglil místo hraní...

3)
schopnost informovat a komunikovat (stále částečně spojené s předchozími body). Je normální, že někdo musí čas od času odříct herní sezení, protože mu do toho vlezlo něco důležitějšího.

Je ale dosti otravné, když hráč oznámí svojí nepřítomnost hodinu po začátku hry a vymluví se na angínu, která ho ale trápí už tři dny apod...

4)
aby hráč znal pravidlové mechaniky a základní schopnosti svojí postavy (platí pouze v případech dlouhodobého hraní). Pokud je kladen důraz na to, aby GM znal úplně všechny pravidla, není to fér. Při dlouhodobější hře by měl každý hráč ovládat svojí postavu tak, aby vypravěč nemusel řešit a kontrolovat každý jeho krok.

5)
stálou ochotu přijít i na příští sezení a tento koloběh neustále opakovat... ;-)
Autorská citace #2
4.6.2019 13:01 - LokiB
jako GM bych rád, aby hráči:

* měli přehled o tom, co se v kampani odehrálo a nedělalo jim problém si to případně v zápisech dohledat

* znali pravidla aspoň do té míry, aby nezdržovali často hru hledáním

* znali svoji postavu aspoň do té míry:
- aby nezdržovali hru hledáním co umí či neumí, kouzel atd
- aby věděli, co jejich postava ve hře chce a mohli se za ni rozhodovat

* jejich postava je bavila a hráli ji rádi a měli o ni zájem

a jako bonus:
* neměli problém mezi hraním občas o hře prohodit pár slov, nadhodit či okomentovat nějaký plán, nápad co dělat, názor na hru atd. je fajn, když se společnost udržuje
Autorská citace #3
4.6.2019 13:09 - Merlin
Popíšu svou situaci a to co bych od hráčů očekával a co v současnosti nedělají a jak to na mne působí.

Věnoval jsem se přípravě, vyhledával obrázky, psal zprávy na "pergamen", vymýšlel každému kouzelnému předmětu nějakou legendu, kterou lze zkoumat. Od hráčů jsem očekával, že jejich postavy nebudou je a jen čísla, ale že budou mít duši a historii. Od hráčů jsem čekal nějakou zpětnou vazbu, co se jim líbilo nebo nelíbilo a co by chtěli nebo nechtěli.
Když končilo sezení, tak jsem řekl: Hoši, domluvte se na netu kam vyrazíte dál, nebo co budete dělat, ať vím na co se připravit. celý týden ticho.
Napište mi co vaše postavy dělají v mezidobí, ať můžu dát zápletky, informace, NPC atd. Ticho.
Měli jste si přestoupit. Ticho.

prostě 17:00 úterý nás bav a v 21:30 už nás to nezajímá. Je mi jedno, že jsem ti měl napsat co moje postava dělala, protože, proč nezdržet ostatní, když to budu vymýšlet až v čase, který lze věnovat hře.

A poslední epizodka: důležitá hra - průzkum "doupěte" enemáků - 1 hráč napíše v ten den, že nepřijde. Hra se tedy přesune na další týden. Během toho, hráč druhé postavy pošle postavu pryč, takže nemá velkou šanci se připojit k družině - navrhované řešení se nekoná a rozhodne se vzít si novou postavu. Hra se odloží, aby si ji dopracoval a aby nebyla narychlo ušitá a měla "duši". celý týden se nic neděje, ticho a v den hry začne na postavě pracovat/dopracovávat.
já díky tomu 3 týdny měnil rodině program, abych pak zjistil, že ta postava stejně není hotová....

Takže jsem postupně hřímal, žádal, prosil...a když to dorostlo do vrcholné fáze, tak jsem napsal, že jsem na vážkách jestli pokračovat nebo ne a ať mi dají vědět jestli má cenu se snažit vyškrábat trochu energie: 1) Ticho, 1) Jo, snaž se.


Ale nekřivdím všem, Babaj je zapálený hráč i po těch letech. Ten je světlá výjimka.
Autorská citace #4
4.6.2019 13:12 - Merlin
Loki: podepsal bych se ti pod to
LokiB píše:
* měli přehled o tom, co se v kampani odehrálo a nedělalo jim problém si to případně v zápisech dohledat


ztráty důležitých informací a zmatek jsou běžné. Zápis píše jeden a nebýt jeho, tak vůbec netuší co se dělo.

LokiB píše:
* znali pravidla aspoň do té míry, aby nezdržovali často hru hledáním


hmmm

LokiB píše:
* znali svoji postavu aspoň do té míry:
- aby nezdržovali hru hledáním co umí či neumí, kouzel atd
- aby věděli, co jejich postava ve hře chce a mohli se za ni rozhodovat


bohužel :/
LokiB píše:
a jako bonus:
* neměli problém mezi hraním občas o hře prohodit pár slov, nadhodit či okomentovat nějaký plán, nápad co dělat, názor na hru atd. je fajn, když se společnost udržuje


tohle mne nakonec dostalo, protože se tomu fakt nechtějí věnovat
Autorská citace #5
4.6.2019 13:13 - Merlin
Mimochodem, budu rád, když si to tu přečtou a vím, že můžu být v klidu, protože nečtou ani moje zápisy :/
Autorská citace #6
4.6.2019 13:18 - Tarfill
Haleď, Merline,

když máš takovouhle smůlu na hráče, neřekli jste si s Babajem, že nějaké vyhodíte a nahradíte je jinýma?

Já vím, že to v některých maloměstech není snadné, ale já za sebe vím, že snaha hledat dobré hráče se může vyplatit...
A mám zkušenosti, že i hra jeden na dva je dostačující...
Autorská citace #7
4.6.2019 13:21 - pilchowski
Nejvic me nasere, kdyz se ozerou nebo zhulej, i kdyz je vyslovne prosim, aby si to nechali na potom. Chlastani je OK, ale ne kdyz to znici hru. To mi na mejch soucasnejch (ale brzo uz bejvalejch) vadi nejvic.
Autorská citace #8
4.6.2019 13:34 - Merlin
Tarfill píše:
když máš takovouhle smůlu na hráče, neřekli jste si s Babajem, že nějaké vyhodíte a nahradíte je jinýma?


tihle už jsou náhradní :D a hrajeme 1 na 3

Jak říkám, byl jsem ve fázi, že jsem řekl: buď úplně končím, nebo budu když tak hrát one to one, když už je rozjetá kampaň.

Ještě se tak nějak dokážu povznést nad nováčkovské chyby, to pochopím a dá se s tím něco dělat. Ale prostě nedokážu se povznést nad to, že na to hráči serou..ať z objektivních nebo subjektivních příčin.

Jednou z věcí, která mne u DM drží je to, že si můžu s věcma pohrát: vymyslet příběh, pozadí NPC, vymýšlet mag. předmětů (kterých dávám fakt málo) speciální minulost, stejně jako vzácnějším šperkům atd.
Baví mne zahrát mezidobí a vymýšlet i tu "ekonomicko-budovatelskou" mezihru.

Ale ve chvíli, kdy mi tohle hráči seberou a v podstatě chtějí přestupovat cinknutím/nebo je jim to u prdele..u předmětů je nezajímá pozadí, ale jestli co dělají...a mezidobí skončilo...nevím, moje postava asi vyřezává/chlastá/ něco...kolik si mám odepsat? tak mi berou jednu část hry a devalvují mou snahu
Autorská citace #9
4.6.2019 13:37 - Merlin
Tarfill píše:
Já vím, že to v některých maloměstech není snadné, ale já za sebe vím, že snaha hledat dobré hráče se může vyplatit...
A mám zkušenosti, že i hra jeden na dva je dostačující...


Mám velké nároky. Hry se mnou jsou hodně konverzační, dialogy, politika, konspirace a těžké volby s následky. Ale někteří bohužel ožívají jen v boji a tak se z toho pro ně stává řízená deskovka
Autorská citace #10
4.6.2019 13:43 - Jerson
Hm, zajímavé tohle číst, myslím hlavně Merlinovy zkušenosti.

Osobně po hráčích chci, aby byli schopní říct, co zajímavého chtějí jejich postavy dělat. Je to jeden z nejtěžších úkolů, protože i ti kteří ho chtějí splnit mívají sklony své postavy uvrtat do nějakého laboratorního výzkumu, který nemůže být hnacím motorem pro dobrodružství, nebo dokonce celé party.
O syndromu pasivních kladných hrdinů jsem tu už psal, můj obvyklý problém je, že se postavy hráčů samy od sebe o nic nesnaží. I když jim nadhodím různé motivy ze svého světa, tak se jen málo prolínají s těmi jejich.

Druhá věc, kterou po hráčích chci, jsou nějaké zápisy nebo prostě výstupy z odehraných sezení, aby bylo zaznamenáno, co se stalo. Blbé je, že se jedná prakticky o domácí úkol, čemuž se hráči neradi věnují. Celkem chápu, že ne každý umí zajímavě psát, na druhou stranu mám dojem, že každého hráče potěší, když se v zápisech jiného hráče dočte o činech své postavy a pohledu na ni - proto také chci, aby zápis napsal každý z pohledu své postavy, protože v opačném případě mi přijde, že se jen veze na snaze ostatních.
Autorská citace #11
4.6.2019 13:44 - Ugy
Taky se můžu jen podepsat pod to co píše Loki a Merlin. A z vlastní zkušenosti mohu říct, že opravdu jediné co pomohlo je buď zredukovat počet hráčů jen na ty co opravdu "splňují požadavky" a nebo dobrat nové hráče. Protože i přes četné sliby, že všechno bude lepší, jak začnou dávat pozor, věnovat se hře, napravovat zmíněné věci tak ke změně nikdy nedošlo. To i přesto, že některé podněty na tyhle diskuze přicházeli ze strany pasivních hráčů, kteří měli zájem o to aby byla hra "kvalitnější" resp splňovala výše vypsané body, ale o co hlasitější byli ve slibech a diskuzích o to větší ticho po pěšině následně nastalo.
Autorská citace #12
4.6.2019 14:23 - Tarfill
Merlin píše:
Mám velké nároky.

Mám to podobně. Čím déle hraju, tím mám větší nároky na hru a hráče.
Blbý je, že když se několik nespokojených vypravěčů vezme dohromady, mohli by společně vytvořit zajímavou a skvělou skupinu, ale jsou navzájem tak daleko od sebe (a zároveň nechtějí hrát přes internet), že se jim nevyplatí dojíždět, takže žádnou skupinu nikdy nevytvoří... to pak zamrzí...
Autorská citace #13
4.6.2019 22:20 - Kropy
Tak přispěji také se svojí troškou do mlýna:
-Již zmiňovaná příprava (ať už se jedná o vyřešení činnosti v mezidobí, nebo nastudování pravidel ohledně své postavy, nebo i jen mi mezi sezeními připomenout, co jsem komu slíbil, že s ním dořeším - je toho moc a bohužel občas zapomínám).
-Nepokoušet se rozbít hru - pokud se vyskytnou nějaká ne jednoznačná nebo nejasná pravidla pokoušet se pravidla ohnout tak, aby jednoznačně zvýhodňovala jednoho hráče, mě dokáže dokonale vytočit.
-Hrát pro hru, jít si užít hraní.
Autorská citace #14
4.6.2019 23:08 - Lethrendis
Taky bych přinesl trochu dříví do Řáholce...

Já dost nemám rád, když lidé slibují, že přijdou, a pak dorazí buď hodně pozdě, anebo dokonce vůbec. Modelový případ: Má se hrát od sedmi. V devět dorazí SMSka, že koupe děti, takže dorazí později, v deset pošlete sami jednu, kde teda vězí, načež nedojde ani hráč, ani odpověď. Druhý den pak napíše, že ho bolela hlava, sry. Jenže takhle to je vždy s někým každou druhou hru. A teď má se na ně čekat, anebo ne, zvlášť když říkají, že hrají rádi a jsou v příběhu? Hrajeme jednou měsíčně zhruba. Než se dá dohromady termín, který všem vyhovuje, je fakt fuška a pak někdo dělá tohle. Fakt bída.

Zase jakmile už hrajeme, je to fajn. Když lidé chtějí hrát, tak hrajou jak virtuozové :)

Jinak bych měl pár poznámek, k výše uvedenému. Že jsou někteří hráči aktivnější a jiní pasivnější i ohledně "mezidobí" a domácích úkolů, tak to bych pokládal za normální. Prostě někdo na mohutnou přípravu není, jiní to milují.

Pokud má GM nějaké nároky na hráče ohledně stylu, třeba že jim předkládá složité zápletky a komplexní svět, zatímco oni ožívají jen při boji, to není jen chyba hráčů, spíše chyba nedohody, co vlastně všichni u stolu chtějí od hry.
Autorská citace #15
5.6.2019 01:31 - Kropy
Lethrendis:
První bod to nemám rád u lidí obecně, takže nemůžu než souhlasit.
Tvůj komentář k přípravě, nevím jak to přesně do detailů bylo myšleno od ostatních, ale tak jak jsem to myslel já, a také jak jsem to pochopil u ostatních (s výjimkou Jersona, tam to má jiný důvod, neboť systém Omegy, tak jak jsem ho pochopil je na tom postavený, což vysvětluje větší nároky na hráče na přípravu, a pokud jim nevyhovuje, tak pro ně není Omega vhodná) omlouváme pasivní hráče, kteří na mohutnou přípravu nejsou, ale říci, co jejich postava bude dělat, nastudovat si pravidla, případně dodělat background postavě, nebo přestoupení na level je podle mě minimum toho, co bych jako hráč pro tu hru měl udělat.
Dám příklad s pravidly máme v partě hráče, který je pracovně dost vytížený (opravy strojů po celé republice, a kolikrát tam jeden den jede zařídí mu hotel a za 4 dni jede zpátky) scházíme se pravidelně v neděli, přičemž on dost často kvůli práci nemůže, ale ve chvíli, když dorazí tak ze hry nemá nikdo požitek, protože se většinu hraní řeší jeho schopnosti, které si za rok hraní nebyl schopný přečíst (o pravidlech ani nemluvím). Je smutné, když jako PJ jsem mu už musel na desky s deníkem (do deníku bych si to nedovolil někomu psát) napsat velikost jeho zákeřného útoku na jeho úrovni (tulák DnD 5e), přičemž ví, že právě kvůli přehledu jsem se dělal s webovými stránkami, kde to má během 5-ti minut přečtené, když by chtěl, nebo u hry, když si není jistý tak do minuty nalezené na telefonu.
Chápu, že každý holduje něčemu jinému, někdo velkou přípravu miluje, někdo zase velkou přípravu nesnáší (asi mu přijde, že ho někdo do něčeho nutí), ale já se vyjadřoval k minimální hranici přípravy z pohledu hráče, pak z toho je PJ znechucen a nedivím se, že to nechce dělat.
Autorská citace #16
5.6.2019 02:00 - sirien
Musim říct, že mě překvapuje, kolik z vás chce po hráčích, aby "uměli pravidla".

Ve většině dlouhodobých her co sem hrál sme měli nějaké hráče, co se v pravidlech ne úplně orientovali (popř. je zcela teatrálně ignorovali) a hráče, kteří naopak znali pravidla z paměti a pozpátku. Ironie je, že ti samí hráči si v různých hrách tyto role v klidu prohazovali (...a tak se Sethi vyjma Matrixu nikdy nenaučila Shadowrun a vždycky se mě ptala, čim si to má na co házet - abych se o něco později zas já hlasitě distancoval od snahy pochopit 4e a postavu mi podle mého obecného zadání levelovala Sethi). Nikdy mi nepřišlo, že by to něčemu vadilo. Pravda je, že hráč by asi měl vědět, co jeho postava může rámcově dělat, jak je cca schopná atp. (tzn. je asi nanic když hráč wizarda nechápe jak fungujou spell sloty), ale to je tak všechno, co mi kdy přišlo potřeba.


Jinak co od hráčů čekám přesně se liší podle toho, jak si hru dohodneme - když si řekneme že chceme oddechovou "bier&prezzel" s důrazem na cool scény a geekout a nevážné hraní, tak toho čekám logicky řádově míň, než když si řekneme že si chceme zahrát něco víc propracovanýho. A ani mi nevadí, když do té hry případně každý přispěje jinak nebo i v jiné míře, podle toho, jak to sám cítí. Co mi vadí je, když se něco takhle dohodne a někdo to pak nedodržuje.

Jinak musim říct že když tak čtu storky od Merlina a i Lethrandise, tak mi to přijde na hraně hororu a osobně bych na hru s takovejma hráčema asi neměl nervy.
Autorská citace #17
5.6.2019 02:16 - Kropy
Sirien:
Proto jsem se snažil být trošku konkrétnější a než obecně znát pravidla, jsem mluvil o pravidlech ohledně své postavy. Tvůj příklad vidím trošku diametrálně jinde, než o čem jsem mluvil.
Hráč, o kterém mluvím nepřispívá do skupiny ničím, obecně ho dost hráčů má plné zuby a pokud tam jde tak automaticky předpokládá, že se někdo naučí pravidla za něj a bude mu každé hraní vysvětlovat, jak se hraje.
Řekněme to takhle kolik systémů ta a zmíněná Sethi znáte a hrajete? (stačí orientačně) Za něj můžu s klidným svědomím říct, že nezná žádný (možná kdysi hrál podle DrD jaké edice bohužel nevím), v současném hraní DnD (víc než ročním s relativně pravidelným týdenním scházením) je schopný zeptat se, jak se háže záchranný hod. To už mi přijde moc.
Autorská citace #18
5.6.2019 03:37 - sirien
Kropy: vcelku by mě zajímalo, co takového hráče na té hře vlastně přesně baví.


pilchowski: hej, Tvůj post sem minul. A jo, musim říct, že to je věc, co mě dokáže u hry fakt otrávit - a jedno jestli jako hráče nebo GMa. Otravný je, že sou hráči, který sami na sobě ten vliv nevnímaj a ani jim nejde moc ukázat že tu hru pak ostatním kazej.

Obecně mi to přijde jako součást nějaké elementární etikety kolem té hry. Sešli sme se abysme hráli hru, tak čekám, že se lidi budou soustředit na tu hru. Pokud chtěj lidi zachlastat a pokecat, tak jako ok, můžou dát vědět předem a můžeme si udělat fun socializační večer popř. vytáhnout nějakou zábavnou deskovku, ale když se sejdem na RPGčko, tak čekám, že deme hrát RPGčko.
Autorská citace #19
5.6.2019 07:16 - Lethrendis
Hele, Siriene, horor je žánr, nikoliv pocit :)

I když u nás trošku jo :D Já už jsem domlouvání dávno vzdal, dělá to brácha a ten si mi nedávno stěžoval, že musí kombinovat schopnosti věštce, psychologa a zaříkávače, aby vůbec dal dohromady nějaký termín. No a když už termín je, tak jsou pak někteří hráči (ohledně jakýchkoliv termínů, nejenom těch herních) spolehliví jak čínský budík.

A co se týče Kropyho, mně osobně nikdy nevadilo, když jsem musel něco někomu vysvětlovat. Už jsem tu podobný post někde někdy psal. Jako prolistovat si pravidla do hry je bonus, když se hráč orientuje. GM víceméně musí, aby měl přehled. Když to neudělá, nemůže správně vymyslet dobrodružství. Ale u hráčů neznalost až tak nevadí, vždy se najde někdo ochotný, kdo pomůže. Tak třeba si jeden z hráčů během dvouleté kampaně SR nikdy nenašel čas na přečtení pravidel. Základní mechaniky se mu párkrát vysvětlily a to zvládl, do žádných dalších složitostí se nepouštěl a fungovalo to docela dobře.
Autorská citace #20
5.6.2019 07:43 - Tarfill
Lethrendis píše:
Ale u hráčů neznalost až tak nevadí...

Když hraješ jednorázkovku, tak ani ne. Když hraješ několik her, tak se to dá vydržet. Když ale hrajete pravidelně víc jak rok a hráč dokonale neví, co může jeho postava v boji použít a každé kolo se rozhoduje několik minut co udělá, čte si každý kouzlo několikrát aby ho pochopil a pak ještě neví jakou kostku použít... no mě by to třeba otrávilo spolehlivě...
Autorská citace #21
5.6.2019 07:48 - Jerson
Když dojde na pravidla, tak po hráčích chci v zásadě dvě věci - aby uměli rozlišit běžnou situaci, kdy aspekt používají, a situace, na kterých jim záleží, a ve kterých je lepší aspekt spálit; druhá věc je, že si můžou a měli by navzájem přidělovat rezervy.
Což jsou vlastně všechna pravidla, která pří hře používají hráči. Ostatní věci jim řeknu já, nebo jsou napsané na kartách, nebo jsou intuitivní, nebo je hráči nemusí znát.
Kromě toho, pokud hráči tahle pravidla neznají, tak se nic neděje, pořád můžou v klidu hrát, jen mají menší možnost směřovat hru podle svých záměrů, ale pokud to budou naznačovat alespoň roleplayingem, tak i tato pravidla můžu snadno řešit za ně.
VE výsledku se mě problémy hráčů s neznalostí pravidel netýkají - i když jako hráč na ně narážím v každých složitějších pravidlech (vlastně podle své (ne)znalosti pravidel rozděluju systémy na jednoduché a složité :-) )

Alkohol v našich hrách nebývá problém, nikdo u hry nepije ani nefetuje, ale opilé hráče jsem už zažil, a není to ono, přesněji to dost kazí hru, zejména když ostatní opilí nejsou.

Ještě k těm domluvám - jak vidím, ostatní řeší podobné komplikace jako já (nechci říkat "jsem rád", ale prostě jsem rád, že v tom nejsem sám.) Nicméně momentálně mám 8 celkem pravidelných hráčů a dalších 7 potenciálních nováčků či příležitostných, což mi dává celkem jistotu, že když vypíšu termíny, tak se mi alespoň čtyři hráči sejdou. A díky rozsekání kampaně na mise s variabilní účastí hráčů nemusím řešit, zda můžou hrát konkrétní hráči, bez kterých by hra nešla.
Má to nevýhody v nelineáním příběhu hry, kdy se řeší vedlejší linie a odbočky, ale alespoň to funguje bez stresu z toho, zda mi dorazí klíčoví hráči, a nemusím kvůli jednomu či dvěma lidem posouvat termín.

Tedy až po dvanácti letech můžu doopravdy ocenit, jaké výhody mi takto navržená pravidla a organizace hry přináší, protože kdybych měl řešit problémy, které tu čtu, asi bych s vedením hry už dávno seknul.
Autorská citace #22
5.6.2019 08:41 - LokiB
sirien píše:
Musim říct, že mě překvapuje, kolik z vás chce po hráčích, aby "uměli pravidla".


Ono to taky bude tím, že ty těch skupin máš hodně. Já třeba posledních už celkem dost let hraju s jednou skupinou lidí, celkem je nás 5, z čehož se v různých obdobích vyčleňují tak asi 3 skupiny ... a takhle hrajeme roky a roky. A přijde mi to prostě otravné, když se někdo po 5 letech hraní pokaždé a stále ptá, jak se používají některé základní mechaniky :)
Že lidi neznají komplet pravidla odshora dolů se všemi podrobnostmi a nuancemi, to by mi nevadilo.

sirien píše:
Obecně mi to přijde jako součást nějaké elementární etikety kolem té hry. Sešli sme se abysme hráli hru, tak čekám, že se lidi budou soustředit na tu hru


Na tom je zajímavé, že když by se řeklo "hele přiďte, pokecáme", tak se na to člověk z Tábora do Prahy nepožene, na to nemá čas. Ale když se dohodneme na hraní, tak přijede, ale pak třeba stejně významnou část večera kecáme ... někdy jsou rodinná a další témata žhavější než vlastní hra.

sirien píše:
Jinak co od hráčů čekám přesně se liší podle toho, jak si hru dohodneme - když si řekneme že chceme oddechovou "bier&prezzel" s důrazem na cool scény a geekout a nevážné hraní, tak toho čekám logicky řádově míň, než když si řekneme že si chceme zahrát něco víc propracovanýho.


No jo, my takhle nehrajeme ... v podstatě všechny naše hry jsou si v tomhle velmi podobné, tedy hrajeme je "stejně", ať už je to fantasy, středověk, nebo urban fantasy, ten styl "seriózní hraní, GM vede svou připravenou hru a hráči se v jejím rámci realizují, přičemž občasné žertování, narážky jsou ok". Na to jsme tak nějak najeli na začátku a vlastně nikdy nikdo nepřišel s tím "hej, pojďme dneska víc relaxovat" nebo "co dneska zkusit hrát temně a vážně?"

Rušení domluvených termínů na poslední chvíli je velký opruz, páč někdy to dá dost organizace všechno domluvit a zajistit, a pak do toho přilítnou hozený vidle, tak to naštve.
Autorská citace #23
5.6.2019 09:13 - Aegnor
Já osobně mám rád, když jsou hráči ochotní vrhat své postavy do nebezpečí, riskovat a nějak jim komplikovat život. Fakt mi nesedí herní styl "tak to všechno perfektně naplánujeme, pohlídáme si všechny zadní dvířka a ideálně vyrušíme jakoukoliv náhodu". Ta hra pak nemá vlastně vůbec žádný obsah. :-)

sirien píše:
Musim říct, že mě překvapuje, kolik z vás chce po hráčích, aby "uměli pravidla".

Já si myslím, že to, aby hráči "uměli pravidla" je ve smyslu - když mi GM řekne "hoď si intelligence + firearms", tak že budou vědět, čím mají hodit a co je úspěch. Prostě taková ta elementární slušnost.

Lethrendis píše:
GM víceméně musí, aby měl přehled. Když to neudělá, nemůže správně vymyslet dobrodružství.

Záleží jak která pravidla, jakým stylem se hraje a jaké části pravidel. Třeba co jsme hráli Blades, tak je tam taková submechanika na tvorbu předmětů/rituálů. O té náš GM víceméně akorát věděl, že tam je. Já jsem si to řešil sám, znal jsem to fungování a když se spoluhráč zeptal, jak se teda vymýšlejí nový rituály, tak jsem mu to vysvětloval já.
Autorská citace #24
5.6.2019 22:29 - Pastýř
Je pochopitelné, že každý hráč i GM má hraní RPG na svém řebříčku priorit někde jinde. Někdo tím žije a pro někoho to je jen chvilkové zpestření, pokud se právě nenaskytne něco zajímavějšího. Aby hra mohla fungovat, tak to minimum z pohledu GM očekávám:

1) Respekt k času ostatních. Ke GM který věnoval čas přípravě a hráčům, kteří si vyčlenili čas na hru. Také by měli trochu znát svět ve kterém se hraje a respektovat domluvený seting příběhu.
2) Hrajeme pro zábavu proto očekávám, že budou hráči bavit svou hrou sebe, mě i ostatní u stolu.
3) Do třetice očekávám, Že se budou hráči plně věnovat hře. (Žádné telefony, SMS, hraní onlinovek atd.)
Autorská citace #25
11.6.2019 17:17 - Corny
- Hráč by dle mého měli mít chuť do hry. A to nejen ve vztahu ke konkrétnímu tématu, které zrovna hrajeme, ale obecně by měli mít chuť si zahrát a objevovat i něco, co třeba není úplně jejich typický styl. Elán do hry motivuje nejen ostatní hráče (pokud hráč s chutí poslouchá, co je napadne, a podporuje je v jejich nápadech), ale i mě povzbudí, pokud vidím, že do hry jdou ostatní s chutí. Samozřejmě nemyslím, že musí hltat každou blbost, co z ostatních vypadne, ale neměl by být ke hře a návrhům ostatních už předem skeptický a neochotný.

Hráči by také měli být připraveni hrát dle toho, jak se hra přirozeně vyvíjí a nesnažit se vykroutit ze špatných hodů, či dokonce očekávat nějaký plot armor. Na druhou stranu je zcela v pořádku, pokud se hráči vzájemně dohodnou, že je zrovna nějaká příběhová linie moc nebere a že by raději přetočili trochu zpět a zkusili se vydat trochu jiným směrem. Je to jen hra a s příběhem a světem, který jsme si vytvořili, si můžeme dělat co chceme.

Samozřejmě očekávám, že všichni hráči budou hrát poctivě a upřímně, když já na oplátku budu hrát zcela otevřeně a jakýmkoliv způsobem nepodvádět. Vzájemná důvěra u stolu je důležitá a cokoliv ji ohrožuje do hry nepatří.

Obecně si myslím, že by se hráči měli snažit hrát své postavy, jako když řídí ukradené auto. Užít si je co nejvíc to jde, zbytečně neplánovat dopředu, a nevázat se na postavy jako na trvalou konstantu. Hráči by se měli snažit si hru užít, ale zároveň hrát tak, aby byly jejich postavy dostatečně zajímavé i pro jakéhokoliv jiného pozorovatele. Od hráčů však neočekávám, že se budou snažit bavit ostatní. Každý je zodpovědný za svou vlastní zábavu.

Nakonec s tím souvisí, že hráči by se měli snažit být spíše aktivní než pasivní, neměli by jen čekat, co jim GM rozloží na stůl, ale měli by se sami hlásit o slovo, navrhovat možné cesty, nadhazovat scény, apod. Každý hrajeme samozřejmě trochu jinak, někdo si prostě tolik nevěří, někdo není kdo ví jak velký improvizátor (ostatně proto ani od hráčů neočekávám kdovíjaký roleplaying, by je samozřejmě jen dobře, pokud se snaží). Nic však nebrání tomu, aby si hráči sami řekli, co za scénu si chtějí odehrát.

- Hráč by měl na hru chodit spíše pohodově naladěný. Ostatně je to celé konverzace mezi přáteli a nemá smysl hrát vystresovaný, naštvaný, a tyhle emoce do hry tahat. Obdobně by neměli ani očekávat, že GM bude pro jejich zábavu například trávit hodiny přípravou či se hrou jinak ubíjet.

- Z toho také plyne, že hráč by měl mít alespoň minimální respekt vůči ostatním hráčům (všem), jejich názorům, k jejich času apod. Hráči se na hru připravují, i kdyby jen tím, že si na to uvolnili svůj volný čas a všichni by k tomu měli přistupovat s patřičným respektem a vážností, neomlouvat se na posledních chvíli apod. S tím trochu i souvisí, že by se měli všichni hráči snažit na hru přijít dostatečně vyspaní a schopni se do hry aktivně zapojovat, protože pokud hráč přijde a během hraní napůl spí, je to podobné, jako by vůbec nepřišel. Samozřejmě je pochopitelné, má-li hráč hodně starostí mimo hru, že nepřijde vždy v prvotřídní kondici. Nemělo by to se to ale stát normou.

S tím také souvisí, že by hráči měli přiměřeně respektovat rozhodnutí GM v věcech, které spadají do jeho odpovědnosti, stejně jako by měl on například respektovat jejich rozhodnutí ohledně jejich postav. Je extrémně demotivující, pokud GM dle svého nejlepšího vědomí a svědomí vede hru, aby to pak někdo před všemi ostatními poplival. Neříkám, že GM má vždy pravdu, vůbec ne. GM je hráč jako všichni ostatní, není nad hrou ani nad ostatními hráči, má jen jinou odpovědnost. Je zcela v pořádku, pokud budou hráči o některé věci vzájemně diskutovat a GM přehlasují. Stejně tak nemám nic proti rule-lawyeringu. Je to hra a je zcela pochopitelné, že se ji hráči snaží hrát co nejlépe a využívat pravidla ve svůj prospěch, od toho tam jsou.

Hráči by taky měli respektovat, když má zrovna někdo na sobě spotlight a nesnažit se strhávat pozornost na sebe, skákat si do řeči apod.

Hráč by se měl také snažit věnovat hře a držet pozornost, když je potřeba. Nejsem nijak proti tomu, aby hráči vedli mimo herní komunikaci, koukali se na mobil, nebo si třeba pročítali pravidla. Nic z toho by však nemělo znatelně omezovat hru a narušovat ji. Pokud je někdo schopný aktivně hrát, vnímat co se děje a přitom si s někým chatovat na messengeru, nikdo ho od mobilu nutit nebude. Každý se na hru soustředíme trochu po svém a vyžadovat po každém maximální 100% nonstop soustředění nepovažuji za šťastné.

Nakonec k tomuto od hráčů očekávám, že se budou chovat jako rozumné dospělé bytosti, budou respektovat přání ostatních nehrát nějaké nevhodné scény a nebudou se vzájemně zesměšňovat a ponižovat (a i ostatní, tj. žádný rasismus, homofobie, apod.).

- Teď budu možná docela přísný, ale podle mě neexistuje žádný rozumný důvod, proč by se všichni hráči nemohli naučit pravidla alespoň tak dobře, jako GM, klidně i lépe. V téměř jakékoliv jiné hře by bylo poměrně nemyslitelné, kdyby pravidlům rozuměl jen jediný hráč. Dovedete si představit, že bychom hráli třeba Bang, a jenom šerif by znal pravidla a musel by ostatním konstantně opakovat, co dělá ta která karta? U TRPG se to však považuje za jakousi normu. Pravidla ve hře ale nejsou pro legraci, plní svůj účel (pokud je to dobrá hra), a hráči by se je měli snažit znát. Ostatně GM má na práci dost vlastních věcí, aby ještě pokaždé vysvětlovat ostatním základní pravidla hry. Dobře nadesignovaná hra navíc odměňuje hráče, kteří se v pravidlech vyznají a jsou schopni z nich vytáhnout co nejvíce. A naopak, pokud hráč pravidla nezná, může tím často přímo poškozovat ostatní (stačí si představit DnD 4e, kde hráč neznalý pravidel se snadno dostane do situace, kdy za něj buď prakticky hrají ostatní, nebo jim hru vlastně kazí).

V praxi je samozřejmě zcela běžné, že hráči umí spíše zlomek pravidel, především pravidla spojená přímo s jejich postavami, a asi ani nemám ambice hráče s kterými hraju nutit, aby se pravidla naučili. Snahu by ale měli mít a nesouhlasím s tím, že neznalost pravidel u hráčů by měla být brána jako běžná a široce akceptovaná.

- Úplně na závěr bych rád, aby byli hráči ochotní poskytovat GM a případně i hráčům ostatním nějakou věcnou kritiku, pokud jsou dotázáni. Kritika „Byla to sranda“ sice potěší, ale neposkytuje žádný prostor ke zlepšení. Chci-li se dlouhodobě zlepšovat, je pro mě důležitá zpětná vazba, protože jinak to taky může vypadat tak, že já si sice budu myslet, že se zlepšuju, ale jen v sobě budu utvrzovat zlozvyky a nevhodné praktiky.

(Jednotlivé body nejsou v žádném jasném žebříčku priorit. Vše je koncipováno jako ideál, ke kterému by se měl každý hráč snažit dle mého dospět, byť ho nemusí nezbytně dosáhnout, abych s ním chtěl hrát. Tj. nevadí, když toho ještě nedosáhl, ale měl by se o to přinejmenším snažit. Jen některé věci (a snad to bude z kontextu patrné) považuji za klíčové)
Autorská citace #26
11.6.2019 18:38 - York
Corny: Díky za obsáhlej příspěvek. Nechceš z toho rovnou udělat článek? Myslím, že jsi pěkně shrnul většinu z toho, co tu před tebou napsali ostatní. A máš k tomu pěkný příklady, třeba to přirovnání k řízení kradenýho auta.
Autorská citace #27
11.6.2019 19:31 - Corny
Zvážím, jen teda dodám, že zrovna připodobnění s ukradeným autem není můj výmysl, ale hodně ho používají lidé, které sleduju, například John Harper, a ten to myslím také má od nějakého svého známého. Abych si neuzurpoval autorství :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080676078796387 secREMOTE_IP: 44.200.240.205