Tipy a triky

Jerson
15.6.2020 08:41
GM screen
Používáte GM screen? Pokud ano, závisí na systému, který hrajete, nebo ho použijete vždy? Máte ho před sebou, nebo po straně? Jaké výhody pro vás použití má, a případně jaké nevýhody?

Pokud GM screen nepoužíváte, tak proč ne? Jak se stavíte k tomu, když jste hráči, a GM ho použije?

Měl by se GM ptát hráčů, zda a jakých způsobem GM screen použít, nebo to má rozhodnout sám? A co když by hráči chtěli používat vlastní obdobu?
29.6.2020 11:13 - Zarahel
Jerson píše:
Gary Gygax, co-creator of D&D, would apparently pull open the drawers of his filing cabinet and sit behind them, so the players literally couldn’t see their Dungeon Master’s face. They only experienced the world through the words of a disembodied voice. The game has come a long way from those days, but there is still an element of that psychology in play through the use of the GM screen


O tom jsem už četl a vedl tak hororovou hru. Bylo to vlastně překvapivě dost dobré.
29.6.2020 11:42 - efram
Jerson píše:
Já tu hru nevedl. Jeden z těch hráčů, kteří dělali blbosti s kostkami byl GM.



tím hůř, pak je to totalní fail GMa
29.6.2020 12:19 - Lethrendis
Hele, asi je na místě přiznat se, já si taky při hře hraju s kostkami :) Ať už jako GM, nebo jako hráč. Nemá to vůbec nic společného s hloubkou ponoření, prostě rád něco převracím v ruce. Proto mám taky tak rád fyzické kostky. Nepamatuju si, že by si někdo stěžoval, ale pamatuju si že jsme si dělali srandu, že tím jako GM udržuju hráče v ostražitosti :)
29.6.2020 12:21 - LokiB
Jerson píše:
Zkoušel jsem některé tyhle věci potlačit - vadily mi o to víc. Prostě jak tříska pod nehtem, je jeho kolikrát si řekneš že nevadí. :-)


Ale jo, to je taky celkem psychologicky pochopitelný ... když to tlačíš proti tomu. Umět věci přijmout je někdy těžší než je potlačit :)

Zas abychom to příliš nesmísili - těch důvodů, proč má někdo GM screen je víc, a ne každý je má ze všech.
Za sebe považuju teorii:
"GM screens are meant to intimidate players. That’s why they’re covered in colorful art, and not just a friendly face waving to the players and saying, “Don’t worry, it’s just a game!”"
ve většině případů za hloupou a nerozumím jí, kromě her, které s tímto pocitem u hrášů pracují (já takové nehrál a ani nevedl, proto mi to smysl nedává). Ale nepovažoval bych to za nějak masivní zastoupení toho, proč GM někdo ano.

Jerson píše:
Takže výchozí filosofie pro DM screen mi projde úplně opačná než "všichni hrajeme společnou hru"


Ale shodneme se na tom, že "všichni hrajeme společnou hru" není jediný možný přístup, ani to není obecně "jediný správný přístup"?

Corny píše:
Kdo z vás během toho několikahodinového hraní celou dobu stojí, nebo si pravidelně stoupá každou chvíli, pokud s hráči komunikuje?


Já. Pravidelně si stoupám, dramatické situace často odehrávám ve stoje. Když sedím, připadám si méně uvolněný a omezený.

Corny píše:
Má dle vás nějaký smysl stále opakovat k podobným diskuzím, jak moc je to vlastně nepodstatné téma


Podle mě má smysl opakovat, že není nikde vytesáno, že to má velký význam a že to musí zásadně vždy ovlivňovat pro každého hru. Což nerozporuje, že pro někoho nebo někdy to velký smysl má a hru to výrazně ovlivňuje.
Kdyby se ozval názor, že je přeci jasné, že GM screen je zlo (kdyby), že se s ním nemá hrát nikdy ... pak má to, co píšu o odstavec výše, smysl opakovat. Třeba pro ty, kteří by to četli a nechápali to a byli tím zmatení.
29.6.2020 12:31 - Lethrendis
Ad Corny: Většina debat na tomhle serveru (jinde to není lepší, spíš horší) je pro běžného hráče nepochopitelná a zbytečná. Vlastně pouze pro nerdy. Ten zbytek jsou praktické rady, které jsou ovšem také jen doporučením bez jistoty, že zrovna to bude fungovat, možná bude fungovat pravý opak. Cennější jsou možná některé blogy, co tu jsou, ale také ne všechny. Mělo by to být psáno často a zřetelně.

Dokážu si představit běžného hráče, jak se prokousává tímhle tématem a na závěr si prostřelí hlavu :)
29.6.2020 12:37 - York
Lethrendis píše:
Většina debat na tomhle serveru (jinde to není lepší, spíš horší) je pro běžného hráče nepochopitelná a zbytečná.


K běžnému hráči (TM) se tyhle věci dostávají zprostředkovaně. Buď přímo od lidí, kteří se těch debat účastní a něco si z nich vezmou, nebo třeba z pravidel hry, kterou pak hrajou - pravidla DrD II psali lidi diskutující převážně na RPG fóru, brzo nejspíš vyjdou Jeskyně a Draci, kde zas tyhle texty budou psát lidi diskutující převážně tady na Kostce, a doufám, že i Dračák podle staré školy, kterej sbírá moudra na obou serverech.

Jinak Kostka by design funguje tak, že diskuse jsou hodně svobodný a minimálně moderovaný a čas od času z nich někdo vytáhne nějakou myšlenku a sepíše ji do formy článku, který je naopak určený pro běžnýho hráče (TM). To mi přijde jako celkem funkční koncept.
29.6.2020 12:48 - Corny
Lethrendis: Já třeba si s kostkama taky hraju, stavím si věže a já nevím co, občas mi kostka omylem upadne ze stolu...ať už hru vedu, nebo jsem hráč. Někteří hráči občas koukají do mobilu, někdo občas kouká do pravidel nebo si čte svůj deník, apod. Podle mě je blbost to nějak bez dalšího brát jako špatný "vnořením se do hry", prostě každý se na hru koncentrujeme po svém a ve své intenzitě. Ostatně někdo třeba ani na tohle vnořování se nehraje a taky dávat si 100% pozor celých těch několik hodin hry snad ani dobře nejde. Když dávají pozor a jsou aktivní v momentě, kdy mají, třeba když je na nich spotlight, tak ať si v mezičase dělají co chtějí. Ostatně já ani pořádně nevěřím v to, že je vždy jen na GM 'upoutávat' pozornost hráčů nebo je dokonce nedej bože kontrolovat, jestli nedělají něco jiného, či je za to dokonce nějak vytrestávat. Když jsem hráč, je na mě abych dával pozor.

LokiB: Svým způsobem tě obdivuji, že se ti chce. Možná je to tím, že hrajeme u docela nízkého stolu, ale vstávat si k tomu by mi přišlo nějak nepříjemné (nejen fyzicky, ale i psychicky by mi to přišlo nějak divné).
29.6.2020 12:51 - LokiB
Corny: to vůbec není k obdivu ... to máš jak z Marečku, podejte mi pero, někdo prostě potřebuje při myšlení/hraní/povídání chodit, někdo si zas hraje s kostkama v rukách. Mně se něco a někdy líp "hraje" ve stoje.
29.6.2020 13:26 - Corny
LokiB píše:
potřebuje při myšlení/hraní/povídání chodit

To je možná jeden z důvodů, proč nevstávám, protože bych u toho asi potřeboval pak chodit dokola :D

Jinak já třeba asi nemám zrovna GM screen jako takovou zásadní otázku, kvůli které bych se třeba u hry musel dohádat, dost možná bych ji ani neřešil, to spíš to házení za ní (například jsme jednou hráli nějakou hru, co vymyslel kamarád a vysloveně hned mi šíleně vadilo, že háže všechno on a tajně). Spíš při těchhle debatách o relativně zanedbatelný věci občas se utrousí něco, co už třeba spíš zasahuje do věcí jako je buyin, autorita mezi hráči a to už mi třeba jako zásadní připadá.
29.6.2020 17:28 - LokiB
Corny: jak je vidět, co je a co není zásadní nebo zanedbatelné je celkem individuální :)
nechci zrovna do týhle diskuse tahat to, jak a proč komu vadí, když GM háže skrytě (protože to je tak obehraný a zároveň výbušný téma ...). Když mám v GMa důvěru lidsky, tak si může čísla třeba vymýšlet, nebo mít předházená, nebo cokoli a je mi to jedno. když důvěru nemám ... tak může třeba házet otevřeně a stejně z toho budu mít divný pocit. Takže je to spíš o vztahu k tomu člověku. A to je obecně i s tím screenem - když mi GM sedne i lidsky, tak prostě tu so called bariéru ani nevnímám, i když na obličej bych mu viděl většinou rád, to mi komunikaci usnadňuje.

Autorita, buyin ... ty věci se při hře nějak projevujou, já ale radši hraju ve společnosti, kde je jejich význam co možná nejmenší.
29.6.2020 17:35 - Gergon
Miluju DM screen a vždycky budu hrát jedině s ním. Nikdy jsem neměl nejmenší pocit, že by mě to oddělovalo od hráčů, vždycky jsem dobře viděl na ně a oni na mě.
Navíc je to dokonalé na "tajemství". Můžu mít před sebou rozloženou mapu dungeonu a ani hráč sedící vedle mě ani omylem koutkem oka nemůže zahlédnout ani třeba jen rozlohu - jestli to jsou 3 místnosti, nebo 30. A to je super. Můžu si před hrou za screen připravit figurky nepřátel a hráči nevědí co je čeká a nemusím je lovit při souboji někde v krabici, pokud bych je neměl připravené.
Při házení v souboji hráči netuší jaké je AC nepřítele - je super když teprve podle svých hodů a zásahů zjištují jak silná nestvůra je a jak "velký" útok jí dokáže ublížit. Pokud hodí příliš málo, tak říkám že postava nestvůru minula, pokud je to blízko, tak jí zasáhla, ale neprorazila třeba zbroj. A hráči si užívají odhalování - 12 nezranilo, 18 zranilo a každým hodem se blíží k reálnému číslu. Občas končí souboj jen s tušením, že daná bestie má AC v nějakém rozmezí a to je super. Při každém hodu je tam alespoň malé krátké napětí jestli trefí nebo netrefí. Pokud znají číslo - hodí a vidí, pokud AC neznají, hodí a čekají co jim řeknu - zvyšuje to napětí.
Pokud házím na zranění je super když hráči nevidí kolika jakýma kostkama házím. Dokáží odhadnout jestli jsem hodil jednou kostkou, nebo více kostkama. Ale neznají hodnoty. takže pokud bych hodil veřejně, tak hráč uvidí, že házím 6k6 a tedy že maximální zranění mohu dát 36 HP. A pokud má přes 100 životů, tak si řekne - ok, tři rány ustojím bez problémů a nemá strach o postavu. Ale při hodu za screenem nemá tušení jestli jsem házel 5k6 nebo 8k12 a netuší, jestli když dostal zranění 30, tak jestli to není minimum a další rána lépe hozená ho nepošle do komatu, nebo je to maximum a může bez obav dál bojovat...
Screen rozšiřuje prostor, mám na stole kupu věcí, papíry, poznámky, tabulky, deníky, figurky, tablet s hudbou, krabičku s kostkama... a je tam poměrně plno, ale dál než jak mám dlouhé ruce nedosáhnu, screen přidává třetí rozměr a mohu nějaké poznámky, lístečky, texty, nalepit na něj a rozšířit tak místo před sebou. neubírá místo, přidává ho.
Mohl bych psát dál a dál, ale myslím že to dostatečně vysvětluje můj postoj k screenu a jeho plné využití, když člověk ví jaké výhodu mu může přinést.
29.6.2020 17:37 - Gergon
skryté a veřejné házení za mě vůbec není otázka důvěry hráčů ke mně nebo moje k nim. Pokud bych měl hráče kterému nemohu věřit že řekne pravdivě kolik hodil, tak bych s ním nehrál. Takže skryté házení je u mě pouze otázka napětí viz. text výše. proto je mi jedno jestli hráči hází veřejně nebo skrytě - stejně přes stůl nevidím kolik na kostce hodil i když je to veřejné. Když jsme hráli online, hráči klidně házeli doma na stole a jen říkali číslo, nikdy jsem nepochyboval o tom, že říkají pravdu a jsem s tím v pohodě.
29.6.2020 17:50 - Šaman
gergon píše:
Můžu si před hrou za screen připravit figurky nepřátel a hráči nevědí co je čeká a nemusím je lovit při souboji někde v krabici, pokud bych je neměl připravené.

Just for fun - to já taky. Rozložím si všechny figurky co mám a pak říkám - tihle tři kostlivci jsou jako vlci, tenhle drak je vůdce smečky… ;)

Když jsme zkoušeli figurky, každý si pořídil pěknou cínovou figurku své postavy, pak si ji vybarvil (nebo nechal od šikovnějšího), zatímco GM měl pekelně drahou krabici asi dvaceti nebarevých figurek, které se točily ať jsme jeli nemrtvácké dobrodružství, nebo skřetí jeskyně. A pak jsem do ní přihodil ještě hrst figurek ze starého Člověče nezlob se :D
29.6.2020 17:56 - Gergon
tak to já mám pár desítek figurek a často je beru i jako inspiraci pro toho kdo s nimi bude bojovat - takže například mám nějakého polonemrtvého mága, tak si řeknu že s touhle figurkou ještě nikdy nebojovali, tak z obyčejného velitele nějaké pevnosti udělám polonemrtvého mága a šup - figurka přesně na míru je na stole =)
4.7.2020 06:48 - Jerson
Ještě jsem chtěl reagovat na tohle:
LokiB píše:

Ale shodneme se na tom, že "všichni hrajeme společnou hru" není jediný možný přístup, ani to není obecně "jediný správný přístup"?

Jediný možný není, nicméně mi přijde vyloženě vtipné, když GM tvrdí, jak hraje společnou hru s hráči a pak na stůl postaví GM screen za kterým je celou dobu úmyslně schovaný a na tam hromadu věcí, které hráči nešli vidět, ať už by to něčemu vadilo nebo ne.
Přijde mi to o dost méně společná hra než taková, kterou by - podle stejných pravidel - hrál bez GM screenu.

Tedy abych byl přesnější: hra, ve které se všechny hody hážou veřejně, mapy a náčrtky se kreslí tak, aby na ně všichni viděli, a budoucí dej vytváří celá skupina, místo aby jeho komponenty byly připraveny za zástěnou mi prohře mnohem více jako společná hra, než když je většina prvků předem připraveného děje (nemyslím nutně railroadu) schovaná za bariérou, kde čeká na své odhalení.

Také si myslím, že hra velkým využitím GM screenu nemá být "společná", nicméně nemálo GMmů si myslí, že to je jediný správný způsob hraní a tak o své hře tvrdí, že společná je.

Corny píše:
Já třeba si s kostkama taky hraju, stavím si věže a já nevím co, občas mi kostka omylem upadne ze stolu...ať už hru vedu, nebo jsem hráč. Někteří hráči občas koukají do mobilu, někdo občas kouká do pravidel nebo si čte svůj deník, apod. Podle mě je blbost to nějak bez dalšího brát jako špatný "vnořením se do hry", prostě každý se na hru koncentrujeme po svém a ve své intenzitě. Ostatně někdo třeba ani na tohle vnořování se nehraje a taky dávat si 100% pozor celých těch několik hodin hry snad ani dobře nejde. Když dávají pozor a jsou aktivní v momentě, kdy mají, třeba když je na nich spotlight, tak ať si v mezičase dělají co chtějí. Ostatně já ani pořádně nevěřím v to, že je vždy jen na GM 'upoutávat' pozornost hráčů nebo je dokonce nedej bože kontrolovat, jestli nedělají něco jiného, či je za to dokonce nějak vytrestávat. Když jsem hráč, je na mě abych dával pozor.

Podle mě je to co jsi popsal naprosto jasný ukazatel nízkého zájmu hráčů o dění ve hře, a čím více hráčů ve skupině to dělá, tím silnější signál to je. Přičemž nemusí jít jen o to, aby hráče bavil GM, hráči se můžou - a mají gbabitvi navzájem. A pokud někdo není zapojen do hry ve chvíli, kdy nemá spotlight, tak je to pro mě horší, než když jsou hráči zapojeni celou dobu.

Zaprvé to rachocení kostek je dost často rušivé a strhává na sebe pozornost. Zadruhé - je dost velký rozdíl, pokud hráč kouká do pravidel nebo svého deníku, nebo si třeba píše zápisky o hře, a nebo pokud na mobilu hraje hry či brouzdá po netu. Nemusí být celou hru vnořen do aktuálního děje, ale je dost dobře možné být celou dobu vnořen do hry.
A pokud jsi to nikdy nezažil, tak mi můžeš věřit, že ten rozdíl poznáš.

Taky ti to nastaví novou laťku toho, co znamená dobrá hra, a můžeš zjistit, že při svém předchozím stylu hry ses vlastně většinu času nudil, a nebudeš ho schopen znovu hrát a nevšímat si dlouhých hluchých míst. To opravdu je reálné riziko. Nicméně neříkej, že to možné není.
4.7.2020 10:37 - LokiB
Jerson: máš skoro až obsesivní představu o tom, co je to společná hra :) ... a pak pochopitelně cokoli, co do této představy tak úplně nepasuje, pro tebe není společnou hrou (nebo jí není dostatečně). to je ok. dokud se budeš bavit v okruhu lidí, kteří sdílí obdobnou akademickou definici společné hry, tak si budete notovat, jak hrát společnou hru :)

akademicky se také můžeme bavit o tom, že absence GM screenu může přispívat k tvé definici společné hry, ale jednak ji to nijak nezaručuje, druhak přítomnost GM screenu ji nevylučuje. a dále akademicky rozebírat, jak moc přítomnost / absence GM screenu škodí / přispívá společné hře

Opět vezmu jako příklad one-shot Omegy na Dálavě, kde žádné překážky nebyly, i tak by ale bylo otázkou, jestli bychom to ty, nebo já nazvali společnou hrou. A v případě, že ne, jestli to něčemu vadilo. A jestli by to něčemu vadilo, i kdyby to nebyl one-shot (což ale z principu Omegy tak nějak všechny mise jsou, tedy provázané, ale přesto i mechanicky one-shoty).

Oba jsme tu v pozici "sytý hladovému nevěří" (nebo tedy jsem v té pozici asi spíš já, ty jsi v pozici "hladový se mračí na sytého za jeho nechápavost problému hladu" :) (vtip, vím, že se vlastně nemračíš))
4.7.2020 10:46 - sirien
Jerson: společná neznamená symetrická.
4.7.2020 11:47 - Gergon
Nová pravidla společenských her - Hra na schovávanou není společná hra, protože hráči mají mezi sebou překážky, za kterými jsou schovaní. Online hraní není společné hraní, protože hráči na sebe nevidí a slyší jen své hlasy. Prší není společná hra, protože si každý hráč schovává své karty....
U mě vždy záleží na jediném hodnocení - je ta hra dobrá nebo špatná - pokud je špatná může PJ sedět vedle mně s rozloženejma poznámkama a stejně mě to nebude bavit, pokud bude hra dobrá, tak ať si klidně sedí ve vedlejší místnosti a mluví s náma přes mikrofon.
Ale za sebe mám jednoznačně rád překvapení a napětí a vítám, pokud má Pj věci schované aby na ně nebylo vidět, protože představa otevřené hry podle Jersona u mě vyvolává stejný dojem, jako kdybych hrál počítačovou hru a nikde nebyl fog of war, všechny mapy odkryté, kde je jaké monstrum a jaké jsou jeho hodnoty a ve které truhle je jaký loot.
4.7.2020 12:18 - sirien
gergon: to už to zjednodušuješ trochu příliš. Hra může být dobrá, přesto Tě nemusí bavit - může být mimo Tvůj styl, preferovaný žánr... stejně jako u filmů. Shoot 'em up nebo John Wick sou excelentní filmy a žánrové perly - ale pokud nemáš rád akční filmy, tak Tě prostě bavit fakt nebudou. Pokud rád hraješ epic heroic high fantasy a nemáš žádnou zálibu v dramatech a já vytáhnu nějakej systém podporující sociální konflikty a přizvu Tě ke hře Downton Abbey, tak to můžu udělat jako naprosto epic hru, ale Tebe to prostě bavit nebude.

Pokud chceš používat termíny jako "dobrá" a "špatná" hra, tak je fakt potřeba tohle rozlišovat, protože hra Tě nemusí bavit a může bejt výborná - a naopak Tě bavit může, i když vlastně sama o sobě až tak dobrá neni (protože kamarádi, žánr, tabletalk...)
4.7.2020 12:27 - Gergon
Ale mě je jedno jestli je ta hra dobrá všeobecně - pokud chci hrát hru, tak chci hrát hru která mě baví, ne hru která je všeobecně dobrá ale mě nebaví. Možná bych tedy upravil své označení - rozlišuji hry na dobré pro mě, které mě baví a špatné pro mě, které mě nebaví. Protože dobrou hru která mě nebude bavit bych stejně nehrál. Ale ani v jednom nehraje roli jestli má někdo screen nebo laptop před sebou nebo na straně, nebo ho nemá vůbec. Je to asi stejné jako se tu dohadovat o dobré nebo hnusné zmrzlině na základě toho, jaké jsou proužky na kornoutku.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079606056213379 secREMOTE_IP: 54.160.133.33