Tipy a triky

vojtisek2
25.1.2021 19:01
Hádanky a hlavolamy
Zde pište různé tipy na hádanky a hlavolamy do stolních RPGček, nebo vaše zkušenosti s nimi ve hře.
Autorská citace #62
8.2.2021 10:09 - sirien
To je problém s logikou hádanek v herním světě - stejné, jako s pastma, ale horší - proč by někdo vůbec nějakou takovou věc tvořil - pro koho, proti komu, proč to neudělat mnohem snáz.

...aneb proč mít na bombě červený drát? Prostě si pamatujte, který je ten důležitý. (Který mám přestřihnout? / Zkuste ten červený. / Certerová? Všechny jsou žluté.)

EDIT: tady, 2:25. ...a opět, proč má vojenská bomba podobnou pojistku nebudeme řešit. Ostatně - "je to velmi špatně navržená bomba", že :D
Autorská citace #63
8.2.2021 10:27 - Jerson
Tak "hlavolamy" můžou vzniknout i přirozeným způsobem.
Já třeba vzal plán reálných katakomb, a pak k němu nakreslil mapu tak, jak by jí kreslil někdo v rychlosti a špatném světle. Takže byly průchody tam kde reálně byly jen malá okna, křižovatky tam kde reálně šla jedna chodba nad druhou k tomu zapsané poznámky o nebezpečí, o kterém si dotyčný zapsal že tam je, ale už neměl poznačené nebezpečí, před kterým musel náhle utíkat, a už vůbec ne to, které ho nakonec zabilo.

Výsledkem byla mapa s řadou "hádanek", které mohli hráči řešit přímo v roli postav.
Autorská citace #64
8.2.2021 10:29 - Flaxik
V tomhle souhlasím s Jersonem - hádanky/hlavolamy tohohle typu jsou obvykle takové wtf pro hráče, že bych neměl odvahu jim to tam dávat.
Autorská citace #65
8.2.2021 11:14 - LokiB
A to je přesně ta odpověď na původní otázku. Někoho tohle baví, někoho moc ne, někomu to přijde WTF :)
Nás tohle při hraní vždycky bavilo, ale zcela chápu, že někomu to prostě není blízké, nebo to nemá spojené s hraním RPG a přijde mu, že to tam nepatří.

V tomhle konkrétním případě byla souvislost asi takováto - máte podzemí,které se prakticky nedá projít bez "nápovědy" (šance, že to člověk trefí na náhodu nebo brute force je mizivá). a k tomu, z jiné části dobrodružství, postavy u někoho, o kom vědí, že se tímhle podzemím zabýval, našli tenhle obrázek.

Ano, je otázkou, proč si to někdo u sebe nechává "zašifrované" a ne rovnou nakreslený průchod. Jestli důvod "kdyby to tu někdo našel, tak to s velkou pravděpodobností nepochopí a tajemství je ochráněno" je oprávněný, nebo ne. Ano, chápu, že to někomu přijde přitažené za vlasy z pohledu herního.

Jerson píše:
tak už to nevypadá jako částečně nakreslená mapa, ale jako matematický rébus, který ve funkčním světě nedává smysl


Ne, to jsi Inteligence check nehodil, s matematikou to nemá v podstatě nic společného, pakliže nemáš pod matematickým rébusem zaškatulkováno sčítání o 1 do 13.

Jerson píše:
Tohle je přesně ten typ hádanek, který ze hry trčí jak rezavý hřebík z oka a vede řadu hráčů k přesvědčení, že hlavolamy v RPG jsou hovadina.


Jasně, přesně pro tebe to tak je. A jako správný typ hlavolamů ti přijde to, co vymýšlíš ty sám :) Ale tak to chodí, většina lidí se chová stejně jako ty, tedy to, co vymyslí sami, jim přijde ok a to, co vymyslí druzí, jako hovadina. Když se podíváš na Kostku, na diskuse o RPG systémech, o dobrodružstvích atd, tak je to napříč všemi diskusemi stejné :)
Autorská citace #66
8.2.2021 15:49 - Jerson
Pod matematikou mám zaškatulkovanou třeba topologii, teorii grafů, sudoku a další věci.
Jinak mi tvé argumenty přijdou podobné, jako když by někdo tvrdil, že klasické únikové hry moc nesedí do larpu z vězeňského prostředí a ty bys mi říkal "to je tvůj názor, vyhovují ti jen zámky, které dáš na dveře sám."

A nemáš pravdu. Hodně se mi líbí "rébusy" z Poslední křížové výpravy, které jsou předobrazem klasických hlavolamů v RPG, a přitom do prostředí a situace velmi dobře zapadají. A nevymýšlel jsem je já.

Na podobném základě jsou třeba hádanky, které jsou čitelné jen když postava poklekne a čelem se dotkne podlahy v chrámu, protože tak se snadno rozliší pravý věřící od vetřelce. Ani ty jsem nevymýšlel.
Autorská citace #67
25.4.2021 23:18 - sirien
odtud, tenhle a dalších 7 postů přehozeno sem
ShadoWWW píše:
Povinné pro začínající PJe

...nevim no, ty "cool" věci co maj bejt super jako hádanky a rébusy sou spíš shit od kterejch by měl bejt nováček co nejvíc odrazovanej a to nad čim si "zoufaj" mi přijde jako docela dost cool momenty. Včetně armády krokodýlů.
Autorská citace #68
25.4.2021 23:18 - Aegnor
Jako kdybych měl takovouhle družinku, tak jsem fakt nadšenej a spokojenej, protože je to SUPER.
Ale zas musím uznat, že je to natočené docela vtipně a pobavilo to. :-)
Autorská citace #69
25.4.2021 23:19 - Kirael
Sirien - proč jsou hádanky a rébusy "shit od kterých by měl být nováček odrazovaný?" To by mě i zajímalo.

Jinak tyhle videa se teď budou u nás v dílně Strangerů objevovat více, ale jsou to (mají to být) vtipné skeče na téma dračáku a ne vždycky to odráží naše realné názory na to, jak hru hrát a vést. Někdy je to prostě jen poukázání na to, jak to hraje mainstream a lidi to má pobavit. Žádný herní styl neodsuzujeme ani nepropagujeme jako správný.
Autorská citace #70
25.4.2021 23:19 - sirien
Kirael: protože to obvykle nefunguje tak jak GM očekává, což může snadno rozbít zábavu, zvlášť když to GM pak nezvládne hotfixnout za hry, plus to hromadu hráčů nebaví z principu popř z toho ani nemají dojem hraní RPG. Moje vlastní zkušenosti jsou špatné na deset způsobů (z obou stran GM screenu) a mě zprostředkované zkušenosti od začátečníků tomu deset dalších přidávají. Neberu to lidem které to baví, ale nepovažuju to za univerzálně dobrý typ obsahu. Podrobně viz tady. EDIT: plus další diskuse, ode mě zejména post 37 a 62 /EDIT

Že to je primárně humorná scénka chápu (a pobavila, udělaná jde dobře, plusíček sem dal...), můj komentář byl kousnutí směrem k ShadoWWWovi :) Určitě pokračujte stejným stylem, rád se podívám na další :)
Autorská citace #71
25.4.2021 23:19 - York
Kirael píše:
proč jsou hádanky a rébusy "shit od kterých by měl být nováček odrazovaný?" To by mě i zajímalo


Nedávno tady proběhlo minihlasování o tom, kdo má hádanky a rébusy ve hře rád jako hráč - a celkem dost lidí je rádo nemá.

Tj. není na nich v principu nic špatnýho, ale je dobrý se předem zeptat, jestli o ně tví hráči stojej.
Autorská citace #72
25.4.2021 23:19 - LokiB
sirien píše:
Moje vlastní zkušenosti jsou špatné na deset způsobů (z obou stran GM screenu)


Ha! Používá GM screen :)

Moje zkušenost z obou stran GM screenu jsou ... rozporuplné. Zažil jsem i zábavné rébusy a hádanky, které se mým hráčům líbily (a některé se líbily fakt hodně a vzpomíná se na ně po letech stejně jako na výjimečné boje), nebo které se líbily mně. A zažil jsem i takové, kdy to fakt zábavné nebylo, bavil se jeden u stolu, ostatní se nudili, byli zpruzelí a zábavné jim to nepřišlo.

Přijde mi dobré, si to s hráči dopředu vyjasnit a když budeš mít skupinu, kterou to baví, tak klidně hádanky a rébusy používat.
Autorská citace #73
25.4.2021 23:19 - sirien
...nechcete to řešit v odkázaném vlákně které je tématu věnované a ne tady?
Autorská citace #74
25.4.2021 23:19 - LokiB
můžeme, jdu tam. však kdybys tam hodil hned tu svou reakci #5082, tak se to tady vůbec neobjevilo, můžeme se tu vesele smát těm veselým věcem.

když budeš tak hodný a přesuneš tam kolik uznáš za vhodné, ať to není zaplevelené tady a navážeme smysluplně v daném vlákně.
Autorská citace #75
25.4.2021 23:25 - sirien
/ok, přehodil sem posledních 8 postů z Něco pro zasmání sem - přecejen někteří lidé jsou z OT v tamnějším tématu oprávněně otrávenější než jinde.../
Autorská citace #76
26.4.2021 09:01 - Kirael
Já bych k tomu jen asi dodal, že dle mého záleží HODNĚ na tom, jakým způsobem jsou hádanky a šifry připraveny. Existují, dle mého, možnosti, jak to udělat dobře a zábavně a naopak, jak to naprosto zvrtat. Anketa na to téma je super, ale když nevím, jakou hádanku prožili a jakým způsobem jim byla podaná, tak mi ten výsledek nic nepoví.

Když to rozdělím na nějaké dva úplně nejvíc základní typy, abych demonstroval co tím myslím. Nejsou to jediné dva typy, ale...


Na jedné straně je družina, která prochází dungeonem. Narazí na zavřené dveře a na nich je hádanka či šifra. Oni ji na místě luští, aby mohli pokračovat. Nejde jim to, zaseknou se, nic se neděje a nad hádanou přemýšlí jeden či dva "nejchytřejší" členové družiny a zbytek čumí. Poté "spojí tři trojúhelníky" a dveře se otevřou. Hráči prochází s pocitem "konečně je konec" a také s "proč tam někdo dávat hádanku, kterou může rozluštit každý?"


Na druhé straně se družina vypravila na místo, o kterém už mají nějaké informace. Třímají "klíč", kterýmž může být třeba slovo nebo šifrovací klíč. V podzemí jsou napadeni armádou skavenů a zatím co válečníci drží davy bestií, které se na ně derou a probíhá tuhá bitva s přesýpacíma hodinama na kolo, jeden až dva členové se snaží vyřešit hádanku co nejrychleji, aby se mohli dostat za dveře a nechat davy nepřátel na druhé straně. Jenomže čas nemilosrdně utíká (proto ty přesýpačky) a ve chvíli, kdy družina projde dveřma, NIKDO nemá pocit, že by se nudil a že "konečně je blbá hádanka za námi" stejně jako nikdo nemá pocit, že "proč by to tady bylo", protože si klíč přinesli a dává to celé smysl.

Rozumím tomu, proč by 90% lidí nebavil scénář jedna, ale nemyslím si, že by to platilo u scénáře 2.
Autorská citace #77
26.4.2021 09:52 - Gergon
Kirael píše:
proč tam někdo dávat hádanku, kterou může rozluštit každý?

proč zamykat dveře klíčem, když je může odemknout každý s paklíčema a trochou snahy? Proč zamykat truhlu na zámek, když ho může urazit každý s kladivem? proč zamykat dveře od bytu, když může kdokoliv rozbít okno a vlézt dovnitř?
Autorská citace #78
26.4.2021 10:15 - Corny
Gergon: Upřímně, zrovna v tomhle má Kirael pravdu, protože odemčít kvalitní zámek, to už chce nějaký skill a trénink, na rozluštění i třeba promyšlené hádanky musíš být prostě jen trochu chytrý a věnovat tomu čas. A řekl bych, že lidí, kteří dokáží rozluštit složitější slovní úlohu je na světě trochu více, než těch, co mají dostatečnou praxi, zručnost a vybavení, aby dokázali odemknout složitý zámek. Takže když bych dělal třeba sejf a místo normálního blbýho klíče do něj dal kombinaci na nějakou hádanku, tak tím docela dramaticky zvyšuji okruh lidí, kteří to bez nějakého skillu a vybavení prostě za chvíli otevřou.
Autorská citace #79
26.4.2021 10:30 - Kirael
Gergon: To ale vůbec není stejná věc. Ty by sis radši dal doma místo zámku hádanku, kterou může rozluštit každý bez jakýchkoliv informací o tobě nebo šifrovacího klíče? Já teda ne.
Autorská citace #80
26.4.2021 11:09 - Jezus
Kirael píše:
Anketa na to téma je super, ale když nevím, jakou hádanku prožili a jakým způsobem jim byla podaná, tak mi ten výsledek nic nepoví.


Ber to spíš tak, že ta anketa odpovídá na to, jaké s těmi hádankami mají hráči zkušenosti - a že podle těch zkušeností to dost z nich nebaví.

Samozřejmě to neříká nic o tom, že když je hádanka udělaná dobře (díky zkušenému GM TM :-) ) - tak že nemůže být zábavná. Spíš to říká: "Udělat hádanku dobře a na správném místě je netriviální a není to zdaleka jako připravit zábavný souboj. Dost lidí o ně ani nijak extra nestojí. Takže se zamyslete, jestli je někam vůbec cpát a když, věnujte jim víc pozornosti."

Jinak jak píšeš výše - nejhorší jsou zasekávací hádanky. To lze ošetřit třeba tak, že nebráníš "by-passovým" řešením (z čehož v tom humoristickém videu PJ zešedivěl) nebo nejde o "povinné" dveře etc.
(Já měl třeba kdysi hádanku v podobě mozaiky býka. Mezi kameny mozaiky v místě srdce se měla zarazit dýka. Vycházelo to z místního loru, který postavy před tím vyslechly, a tu dýku už měly. Stejně jim to nějak neseplo. /Možná jim přišlo divné strkat dýku do spáry mezi kameny.../. Co udělali? Prostě rozebrali tu mozaiku kámen po kameni a až našli spouštěcí mechanismus pod ní, vložili do něj tu dýku :-) ).

Jinak právě teď hraju Hrobku anihilace. Tam jsou hádanky spíš jako nápovědy jak se dostat k některým místům, aniž by jeden spustil past nebo boj. Buď ti dojdou a máš radost, že jsi zase jednou nespustil něco, co tě může zabít, nebo ne, ale pokračuješ dál za cenu nějakého toho rizika (v Hrobce anihilace docela slušného) a většinou alespoň pochopíš význam nápovědy ex post. Což je ale taky fajn, dělá to takové ty filmové momenty, kdy si hrdinové řeknou "aha!", ale zároveň se už vypořádávají s tím, co vyvedli. (A jindy na to zase přijdou...)
Autorská citace #81
26.4.2021 11:14 - Jerson
Myslím si, že nejlepší hádanka je taková, u které hráči nemají dojem, že řeší hádanku.

Když jsem nad tím uvažoval, tak jsem svým hráčům za poslední rok tak jen tuhle "hádanku":

Na vaši adresu přišla fotka

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090333223342896 secREMOTE_IP: 54.165.248.212