Tipy a triky

Dukolm
8.2.2023 22:55
Co přinese AI do RPG?
Chtěl bych aby se diskuze vedla stylem jak to vidíte a co předpovídáte že se chytne. Bude veselé se k tomu za pár let vrátit.
Autorská citace #1
8.2.2023 23:13 - Dukolm
1) Za mě vidím že její největší přínos a vliv bude na pomoc s přípravou materiálů a improvizací při hře. Taková inteligentní náhodná tabulka tabulka. Generování obrázků a map na požádání. Schopnost korekcí textu nebo obrázku jen dalším dotazem nebo upřesněním co potřebujeme upravit.

2) Bude to úžasný nástroj na Brainstorming nápadů nebo myšlenek.

Tenhle pokus mě vlastně přivedl k založení téhle diskuze.

Autorská citace #2
9.2.2023 00:33 - LokiB
Masakr!
Zcela upřímně si myslím, že si málokdo si dokáže dost dobře představit výrazné aspekty, které tu budou za 15 let ... což je doba, která uplynula pro představu od prvního Android telefonu.

Věřím tomu, že v RPG sféře bude hraní s AI GMem mainstreamem a "hra s živými GMy" bude minoritní až "nerdská". Bude se jí říkat "old skool hraní".

Generování map, plánků, portrétů postav a nestvůr, to budou podpůrné, ale méně důležité funkce. Generována budou i celá "videa" - cut scény, které realtime vytvoří AI a přehraje kusy odehraného nebo vypravovaného děje.
Dobrodružství nebudou převážně v dnešním stylu psaná - i když budou v něčem předpřipravená, tak každé hraní bude výrazně individuální a třeba i velmi odlišné, bude hodně záležet na volbách a rozhodnutí hráčů - narozdíl od většiny živých GM dokáže AI reagovat rychle, velmi kreativně a hlavně neunavitelně na kreativitu a přístup hráčů, bude jim modulovat hru podle jejich oblíbeného stylu a třeba i nálady.

Velmi rozšířená bude terapeutická role AI, a to i v rámci hraní RPG.
Autorská citace #3
9.2.2023 01:32 - sirien
Pár dní zpátky jsem si s tím hrál. Moje první dojmy byly velmi ohromující - moje další dojmy byly rozpačité.


PROS

Je to super nástroj jako ozvučná stěna - člověk vymyslí nebo vybrousí hodně věcí jen s tím jak si s tou AI píše v rámci dialogu. A popravdě AI občas přispěje nějakým inspirativním nápadem.

Je to super i na to co tu ukázal Dukolm. Generování základních zápletek nebo nějakých náhodných tabulek, lokací atd.

A narovinu, je to prostě cool hračka.


CONS

Navzdory občasné až ohromující originalitě má AI tendenci konvergovat na tuctové tropes. Došlo to do až do bodu kdy sem jí musel napsat že už o žádných "artefaktech" nechci nic slyšet, protože mi všude vnucovala že mám postavy poslat hledat nějakej artefakt.

Minimálně ten systém co je k dispozici veřejně nemá žádnou seriózní databázi "projektu" se strukturou a vztahy. Nebo jinými slovy neumí si tvořit a udržovat konzistentní model toho o čem se s ní bavíte. Jakmile překročíte hranici jednoduchých zápletek a to i třeba jen v tom že začnete řešit nějaký detail co má ale souvislosti napříč příběhem, tak se to rozbije (navzdory tomu že jste AI všechno vysvětlili a dílčí kroky "chápala"). Rozbije znamená že ta AI začne ztrácet přehled v celé zapletce a začne v podstatě plácat nesmysly (resp začne defaultovat opět na generování základních zápletek a to bez ohledu na to že s ní řešíte nějakou nuanci).

Taky začne s více a více informacemi zapomínat věci které jste jí dřív vysvětlili, což je po několikátém opakování dost frustrující.


Příklad: mate vcelku přímočarý příběh o 4 aktech kdy se postavy mají vloupat do paláce, něco tam udělat a pak pokračovat v čarodějově věži. Problém je že hráči nemají nutně přirozený důvod pokračovat do věže a tak se AI na nějaký zeptáte. Navzdory vaší snaze udržet AI "soustředěnou" na váš příběh a jeho danou pasáž, AI začne prostě ignorovat že má příběh nějaké předchozí dění a začne vám nabízet zápletky které by postavy dovedly do čarodějovy věže, ale které nemají žádnou návaznost na vaší zápletku nebo předchozí pobyt v paláci. A dokola vám bude říkat že tam máte hráče poslat aby získali nějaký artefakt.


Ok, abych byl fér tak ta věc je jen jazykový model. A je to free public verze, zjevně tedy vývojová beta s úzkým zaměřením a omezenými zdroji.

Jakože - ano vidím v tom mnoho budoucnosti, určitě, ale v současné verzi mi to použití přijde dost omezené.
Autorská citace #4
9.2.2023 01:37 - sirien
Loki: ty si půjčil ShadoWWWovi svůj účet? To jeho nadšení ti není moc vlastní :)

Osobně mám dost pochybnost jak moc AI nahradí živé GMy. Ono totiž GM je hráč, ne jen živý simulátor světa pro postavy, a mnoho jeho rolí je dost mimo možnosti současných AI. Jakože ne že by hraní s AI GM nebylo v budoucnu rozšířené, ale ne jako náhrada.

(s tou terapií... doubt on so many levels, ale to je téma k sousedům.)
Autorská citace #5
9.2.2023 02:49 - LokiB
sirien píše:
Minimálně ten systém co je k dispozici veřejně nemá žádnou seriózní databázi "projektu" se strukturou a vztahy. Nebo jinými slovy neumí si tvořit a udržovat konzistentní model toho o čem se s ní bavíte.


Jasně ... to je dneska. Ale těch 10-15 let, tam bude skok děsivě velký, i v této disciplíně.

sirien píše:
Ono totiž GM je hráč, ne jen živý simulátor světa pro postavy, a mnoho jeho rolí je dost mimo možnosti současných AI.


Proto jsem psal o budoucnosti za 10-15 let, kdy si myslím, že to celé bude ještě o dost jinde (skoro obtížně představitelně jinde).


Ve firmě do AI děláme, v tom smyslu, že jakože rozponávání produktů z obrázků regálů atd, kámoš pro IBM zase dělá voice aplikace typu AI bankovní komunikátor či asistent na telefonu.
Na to, že je to všechno v plenkách, to umí už teď zajímavě dost. Ano, je to stále ještě hodně buzzword, ale ta doba, kdy to bude "umět" není tak daleko.

A ze zkušenosti si myslím, že pak budou takové ty profese, které slouží k "učení se neuronovým sítím" ... takže malá tlupa lidí bude "předehrávat a učit síť", aby se velká tlupa lidí mohla bavit. Bude "tager", který bude AI dávat podklady pro "zajímavé hraní", identifikovat "špaatné situace a špatná rozhodnutí AI" v různých momentech vytváření příběhu, ale i vedení hry.

což vede k tomuto:
sirien píše:
Jakože ne že by hraní s AI GM nebylo v budoucnu rozšířené, ale ne jako náhrada.


Pro nás to třeba náhrada nebude ... ale tak jak je dneska populární třeba Fornite nebo World of Tanks, tak si myslím, že bude velmi populární segment AI_based RPG. A to tak že třeba v poměru 1:50 (na jednoho hráče s živým GM bude připadat 50 hráčů s AI GM).

Nebude to dnes a nebude to zítra. Ale už tak pozítří ... hmm :)
Autorská citace #6
9.2.2023 05:49 - E921
Rozhodně vidím v AI přínos, sám jsem si na zkoušku vygeneroval různé lokace, děje, jména postav, zápletky a všechno možné a za mě (nechci mluvit za ostatní) to má budoucnost. Když má člověk dejme tomu nějaký blok a nic ho nenapadá, tak to může výrazně pomoct. Mě to třeba velmi pomáhá pro můj projekt který začínám a spolu s dalšími různými generátory se mi tak projekt skládá o mnoho líp a rychleji.
Autorská citace #7
9.2.2023 08:31 - Corny
Za mě vidím největší potenciální přínos AI v tvorbě podkladů. Například když budu plánovat nějaké vloupání do cyberpunkové banky, tak AI zadám nějaké vstupní předpoklady a ono mi vytvoří například odpovídající mapku. Podobně tvorba NPC, atmosferických obrázků atd. Podobně by bylo rozhodně cool, kdyby AI bylo schopné nějak vnímat hru a podle toho, co se děje mixovat vhodnou hudbu na podkreslení, spolu s efekty atd. Dále si asi dovedu představit význam i pro nějakou inspiraci zápletek a brainstorming. Nad rámec toho popravdě moc velký přínos AI pro hraní nevidím a neočekávám. Dle mého je ta základní "formule" toho, jak se RPG dobře hraje (tj. zkrátka v příjemném prostředí, u stolu s fajn lidmi, s kostkami, papíry, mapkami atd.) natolik kvalitní a neprůstřelná, že pochybuju, že by to AI mohlo nějakým zásadním způsobem změnit.

K AI-hráčům: Osobně si myslím, že pokud z RPG začneme odstraňovat ten lidský sociální element tím, že začneme hráče nahrazovat AI (ať už GMy nebo ostatní hráče, to je v zásadě už irelevantní rozlišení), tak se tím vytratí to, co primárně dělá tabletop RPG tím, jak jej chápeme a proč jej hrajeme místo toho, abychom si šli prostě sednout a hrát na PC Diablo coop, Vermintide apod. Přestane pak dávat smysl si prostě jít sednout do obýváku k mapkám, kostkám a figurkám a lidi takhle s AI-GM hrát nebudou a prostě budou hrát nějaké coop virtuální RPG nebo MMO ala Skyrim/World of Warcraft s implementací AI procedurální generace světa, zápletek atd. A otázka je, jestli to pak můžeme chápat jako TTRPG v pravém slova smyslu.

AI-hráč mi nikdy inherentně nemůže dát to, co od lidských hráčů chci, čímž není jen simulace nějakého herního prvku. Hrát s AI-hráčem má pro mě podobnou logiku, jako kdybych si šel s robotem zatancovat. Fajn, pokecám si, ale ta činnost zdaleka není jen o tom samotném vydestilovaném aktu tance, že. Podobně jako jít s AI na rande. A ten společenský aspekt je tak důležitý, že představa, že by AI hráče nahradilo v nějaké velké míře (třeba 1:50, nebo i 1:1) mi připadá jako nereálné, nanejvýše u nějakých introvertních asociálů, kteří mají prostě problém najít někoho, s kým budou hrát (přičemž daleko víc věřím tomu, že za těch 10 let bude tak snadné najít si nějaké skutečné hráče a hrát třeba v nějakém realistickém virtuálním prostředí, že nahrazovat je AI bude úplně zbytečné).

A to ani nepočítám to, že podle mě bude trvat mnohem déle než 15 let, než se vynoří AI natolik sofistikované a kreativní, že dokáže plnohodnotně reagovat na všechen BS, který na něj hráči dokážou v běžné rutinní hře hodit :D

EDIT: Kde bych ještě viděl užitečnost AI, a to třeba i AI hráčů, a co mi pak došlo, je trénink. Kdybych si jako GM nastavil třeba 3 AI hráče a prostě na nich trénoval přednes, popis, přímou řeč, atd. To by pro mě asi taky mělo zajímavou hodnotu.
Autorská citace #8
9.2.2023 09:31 - Log 1=0
Corny píše:
Hrát s AI-hráčem má pro mě podobnou logiku, jako kdybych si šel s robotem zatancovat.

Autorská citace #9
9.2.2023 10:48 - sirien
Loki: ano, ten AI segment bude větší, stejně jako je větší segment MMOček nebo PC her obecně. Ty věci jsou prostě přístupnější a mnohem méně náročné. Velmi pravděpodobně se to brzo vyvine do nějakých vlastních podob nebo se tam rozvinou věci které jsou v real-life organizačně mega-náročné (multi-campaign sdílené světy...)

Nicméně pamatuješ, jak kvůli MMO všichni předvídali zánik PnP RPG? Kdykoliv PnP RPG nebyly v silném uptrendu (stačilo jen aby byly v malém růstu, aby to nebylo moc vidět na první pohled) se vždycky hromada lidí tvářila že jsou na umření. Kvůli MMO, kvůli PC RPG, kvůli nevím čemu všemu (co obvykle nějak souviselo s počítači nebo "tou mladou generací" co "nemá čas" nebo "nečte" nebo "sedí u compu" nebo v pracuje na obecném poklesu lidské morálky, jako obvykle). Nicméně MMO jsou v ústupu, PnP RPGčka maj druhej (třetí?) zlatej věk.

V živé hře je prostě určitá kvalita, která se možná těžko postihuje, ale kterou v elektronické formě ztrácíš. A to nemusím mluvit jen o AI - i virtuální hraní, s živejma hráčema a všim, je prostě pro většinu hráčů horší. Možná pořád fun a worth it, ale přesto horší. A to nejen kvůli nedokonalostem techniky.

Takže já bych se o budoucnost "tradiční" formy RPG hraní nebál.


Jakože... jasně, možná jednoho dne AI samotná pokročí natolik, aby interakce s ní byla na úrovni interakce s jiným hráčem. Ale řekněme si to na plnou hubu - dokud ta AI nebude na úrovni která aspoň vzdáleně nenapodobí Blade Runner 2048 Joy, tak se to nestane. A i pokud na to dojde, tak pořád budou lidi co budou mít zájem hrát s živými GMy - a určitě budou lidi co budou chtít dělat GMy, protože navzdory občasným tvrzením některých, GMing je fun.
Autorská citace #10
9.2.2023 11:00 - Eidi
Zatím to vypadá že AI bude dělat podporu človeku. Značně urychlí přípravu, dá GM podporu při různých náhodných setkáních monstra vhodná pro dané prostředí a CR, hudbana pozadí. Narychlo nahodí NPC, popřípadě nějaký side quest, podle vývoje hry. Kostrbatost dnešních nástrojů je jen otázkou času, testů a hlavně peněz. Ono když se podívám na Google překladač loni a DeepL dnes, tak ten rozdíl je propastný.
Autorská citace #11
9.2.2023 11:48 - LokiB
sirien píše:
Nicméně pamatuješ, jak kvůli MMO všichni předvídali zánik PnP RPG?


Popravdě - nepamatuju :) Jakože bez legrace, nepamatuju se, že by to tehdy bylo téma, které by mě zasáhlo. Ale je možné, že takové myšlenky tehdy proběhly.

sirien píše:
Takže já bych se o budoucnost "tradiční" formy RPG hraní nebál.


Všimni si, že se já se tradiční hraní také vůbec nebojím ... nemyslím, že by zaniklo. Ale že RPG díky AI začne hrát mnohem více lidí a celkově mu bude věnováno daleko více celkového času.

Corny píše:
Hrát s AI-hráčem má pro mě podobnou logiku, jako kdybych si šel s robotem zatancovat.


To není správný příměr. Platilo by to, kdybys hrál RPG jen 1na1 ... jakmile budeš mít třeba grupu 6ti lidských hráčů a k tomu AI GMa, tak to vůbec nepřipomíná tanec s robotem. Víc to připomíná skupinový tanec s lidmi, ke kterému hraje počítačová muzika. A to už vůbec není tak divná představa.
Tady ti lidský rozměr zůstane zásadně zachovaný, ale ta zábava bude daleko dostupnější (protože obsah bude na dosah vždy, nebude třeba žádné přípravy, žádného dohadování kdo bude panovat a jestli už to má hotové atd)
Žádné "koupil jsem si nový setting, za tři týdny budeme moci hrát až si to prostuduju".

A opět ... to, že to nebude třeba pro nás to pravé ořechové, podle mě neznamená, že by to neoslovilo široké publikum, které by rádo RPG hrálo, ale teď je to pro ně těžké.

Napadají mě třeba ... děti, pro které je těžké si sami GMovat, ale hráli by rádi.
Autorská citace #12
9.2.2023 12:07 - sirien
Loki: tady i na RPG F byl zánik RPG takové klasické evergreenové téma, co se vracelo co dva tři roky. S 5e a následným rozmachem RPG trhu to odumřelo (i tak pak myslim proběhlo ještě jedno kolečko, byť možná ne tak silné), ale čekám že hned co současý boom zeslábne se to zas vrátí :)

Co se přirovnání týče, tak to tvoje je mnohem horší, než to Cornyho - GM k ostatním hráčům právě fakt není totéž co hudebník k tanečníkům, kdy jen prohodíš lidskou kapelu za CDčko, ale tančit můžeš dál úplně stejně. To by byl ten GM v podobě tupýho simulátoru světa - což právě neni. AI GM může fungovat a bejt fun, ale bude to kvalitativně výrazná změna proti živýmu GM co bude tvořit jinej (plošší, v mnoha směrech horší) zážitek (again, minimálně dokud ta AI nebude na úrovni imitování vlastní osobnosti se kterou se dá interagovat - a která aktivně interaguje s tebou. Což se rád nechám překvapit, ale dost pochybuju, že je kdekoliv v dohledu - nebo i v dosahu za horizontem).
Autorská citace #13
9.2.2023 12:12 - Corny
Loki: Je to úplně adekvátní příměr, ty máš jen podle všeho jiné priority a pohled na klíčové aspekty věci. Pro mě je hraní s 3 lidma a jedním robotem kvalitativně ta samá ztráta podstaty věci, jako když vypustím z tance partnera na úkor robota. Obojí postrádá smysl. Hraju kvůli lidem a pokud je z té hry začnu vypouštět, tak ta hra ztrácí význam a důvod, proč ji hraju. Směňuju lidskost a kreativitu za efektivitu a to za mě není vhodný ani výhodný trade-off.

Tady je podle mě spíš problém v domnělé složitosti GMování a že AI-GM nějak zásadně zvýší dostupnost, což je uměle vytvářený a protlačovaný problém. Podobně jako domněnka, že plynulé a dokonalé GMování je endgoal. Taktéž je docela fikce, že existuje nějaká obrovská skupina (až 50:1 snad) lidí, kteří mají zásadní problém s tím sehnat GMa, připravovat hru a vést ji. Ono by spíš prospělo nedělat z GMování takovou vědu (například že pro děti je to nějak těžké - pokud jsou to schopni hrát, jsou to schopni GMovat) a pak lidi třeba pochopí, že na to nepotřebují robota, který stejně nikdy (rozhodně ne ve viditelné budoucnosti) plnohodnotně nenahradí lidskou kreativitu.
Autorská citace #14
9.2.2023 12:54 - LokiB
sirien píše:
AI GM může fungovat a bejt fun, ale bude to kvalitativně výrazná změna proti živýmu GM co bude tvořit jinej (plošší, v mnoha směrech horší) zážitek


Tady holt je ten rozdíl v hodnocení, jestli "jinej = horší", jak nadhazuje Corny.
Mně to přijde naopak v mnohém "lepší", než zážitek třeba z WoW nebo hraní Zaklínače 3, a přitom v dost podobném směru na to, aby to mělo sílu přetáhnout či aspoň zaujmout hráče, kteří dnes na kompu dělají raidy nebo si užívají příběh.

Ne, nemyslím, že všichni hráči Zaklínače 3 přejdou na AI-RPG, je to jiná zábava. Ale nemyslím si, že bych byl osamocený v tom, že bych si radši večer zarelaxoval u AI-RPG než u Zaklínače 3 (a toho jsem dohrál 2x).
Autorská citace #15
9.2.2023 13:05 - York
LokiB píše:
děti, pro které je těžké si sami GMovat


Um, proč?
Autorská citace #16
9.2.2023 13:52 - LokiB
York: to nebudu řešit v tomto vláknu
Autorská citace #17
9.2.2023 14:08 - sirien
Corny: těch 50:1 není myšlené z poolu PnP RPGčkařů, ale z velké části to přitáhne hráče odjinud (ať už kvůli nějaké podobnosti s jejich jinými hrami, nebo prostě kvůli nízké bariéře pro to s tím začít).

Popravdě pro mnoho jiných typů hry bude podobná AI ve skutečnosti víc než dostačující. Typicky třeba všichni ty hráči mnou občas (dobře, neustále) vysmívaného shared fanfiction dopisního (/chatovacího) hraní - 90% těhle her jsou nějaké pocitečkové YA telenovela dialogy, těch zbylých 10% je aktuálně patchwork přístupů z nutnosti - klidně to můžeš převést na AI. Popř. pro fanoušky gamebooků je AI GM vlastně hodně upgrade oproti jejich knižnímu standardu (...pokud někdo dodá nějaké podkladové "dobrodružství", minimálně), protože umí totéž, ale víc a líp.

A well, řekněme si to narovinu, potenciál pro erotic fantasy tu je taky dost velkej (za předpokladu že to nebude uměle vyblokovaný za účelem nějaké family friendliness). A to je typ obsahu, který naopak mnoho lidí s jinými lidmi hrát nechce, i když by si to vlastně třeba zahrát chtěli. (yup, rule 34 right here.)


Loki: jako že to má substituční potenciál coby jinej typ "odreagovávačky" asi nepochybuju, ale to má stejně tak konkurenci k Zaklínači 3 a WoWku jako k nějakejm FPSkám. Ale jinak mi teda zážitek z hraní MMOčka, FPSka a PC RPGčka přijde od AI PnP RPGčka hodně odlišnej.
Autorská citace #18
9.2.2023 15:12 - LokiB
sirien: jako nemůžu říc, že jsem z toho nadšenej, já tam zejména vidím ten potenciál.
Když jsem si v roce 2008 pořídil první telefon s Androidem (G1), tak jsem kolem také hodně lidí pochybovalo, k čemu by to bylo dobrý ... a ono popravdě tehdy to bylo dost neohrabaný, pomalý, moc to neumělo atd. Dnešní AI je asi ještě méně použitelná než tehdejší telefon s androidem. ALE ta síla a potenciál je tam obrovská a celý AI byznys poroste tak, že jsem opravdu přesvědčen, že za 15 let to bude srovnatelné s tím, jakou cestu urazily mobilní telefony za podobné období.

A nebere to srovnání doslova, jsou to jiné produkty, jiné doby, mně jde o ten potenciál.
Kdyby mi dneska bylo 33, tak bych se rozhodně snažil, abych byl profesně s oborem AI spojený. Konec konců, Umělá inteligence byla moje druhá specializace na vejšce :) Jenže v roce 2000 bylo AI někde úplně jinde než dneska a nechtělo se mi čekat tak dlouho na reálný aplikovaný uplatnění (a na špičkovej výzkum a vývoj jsem byl moc línej a ne dost dobrej :)).
Zatímco dneska už ty reálný aplikace AI jsou a jsou i v oborech, které mi jsou blízké.

Dneska vznikají tisíce start-upů nad AI, tak jako tomu bylo před 25 lety ohledně Internetu (tehdy s velkým I) a před 15 lety ohledně mobilních zařízení (jj, vím že tu už dávno před tím byla winmobile, HPčka , Nokie, Blackbery, ... ale ten boom přišel až s androidem).

A ty start-upy mají dost schopných a chytrých lidí, kteří budou pro své aplikace hledat uplatnění ... RPG (ne dnešní TTRPG, ale na trochu jinou skupinu mířící RPG) se pro to hodí dobře (je dost sofistikované, na druhou stranu ale v mnoha ohledech i omezitelné to výčtových rozhodovacích skupin, což AI plně vyhovuje ... "jaká bude reakce NPC na chování družiny" nebude v praxi spojité spektrum) Atd.

Já plně chápu, proč se to Cornymu nelíbí a hrát by to nechtěl ... ale to přeci není problém, není to cílené na každého.

sirien píše:
Ale jinak mi teda zážitek z hraní MMOčka, FPSka a PC RPGčka přijde od AI PnP RPGčka hodně odlišnej.


To by vadilo, kdyby byl každý hráč vysazený na jeden druh hry a nic jiného nechtěl. Což si myslím že není ... různé žánry bojují o hráčův čas a on si z nich v různých časech vybírá. Věřím, že MMOčkaři i FPSkáři či CRPGčkáři mohou věnovat zajímavou část svého času právě AI-RPG. Úterý a soboty si vyčlení pro AI RPG s kámoši či samostatně :)

A ty další oblasti, které jsi zmínil, jsou dobré příklady a určitě taky širá pole k obdělání.

Uvidíme, toho se snad ještě dožijeme :)
Autorská citace #19
9.2.2023 22:22 - Corny
Já teda ani samozřejmě nerozporuju, že by se pro AI-GMy našel odběr... spíš asi nevidím tak velký.
Autorská citace #20
9.2.2023 23:04 - Šaman
Osobně si myslím, že pokud bude AI umět připravit zápletky, tak se toho rychle chytnou MMORPG, které mají už k dispozici ten svět a jejichž hráčům určitá generičnost nevadí.

Představte si něco jako Ultima Online (v dnešní grafice), kde nováček bude sice vědět kde je newbie area, ale už nedostane stejný quest od stejné bylinkářky, ale dynamicky se budou generovat různé questy tak, aby jich stále byl dostatek, ideálně v kontextu aktuálních událostí.

A některé velké questy bude plnit více družin. Dejme tomu v nějaké válce s Temným Pánem a jeho armádou skřetů budou desítky různých dynamicky vytvářených úkolů - průzkum, zabití důležitých nepřátel, vyčištění prostoru, shánění důležitých předmětů, léčení důležitých spojenců…
A ta válka může probíhat mnoho měsíců a pokud v ní hráčské postavy nebudou moc participovat, tak se prohraje a nějaká celá oblast velikosti království se stane nepřátelskou. A pokud se invaze zastaví, tak se objeví nová nebezpečí.
Zakládání měst, boj o moc mezi cechy, potírání zločinu vs. úkoly pro podsvětí… spousta zápletek může být i kontinuálních.
Autorská citace #21
10.2.2023 01:33 - Jerson
Pokud za patnáct let bude DnD on-line a ČR, tak AI určitě dokáže generovat lepší zápletky než "přines mi [doplň číslo] mrtvol [doplň tvora] z [doplň lokaci]", což bude velká část hráčů považovat za dostatečné a posun od současného zadávání úkolů v PC RPG. A taky si myslím, že AI zvládne generování těch pomocných věcí jako jsou mapy, NPC a podobné věci.
Vedení nějakých složitějších a komplexních kampaní může být s AI jednodušší, když bude hlídat obecný děj na místech, na která hráči nevidí. Zda dokáže vést hru samostatně tak, aby měla nějakou hloubku, to se uvidí. Potenciál k tomu má, ale zda to vůbec hráčům bude nějaká firma chtít předložit, tím si nejsem jist. Třeba jo, v rámci konkurenční výhody, ale určitě to napřed vyzkouší v klasické počítačové hře, než to začnou řešit pro "stolní" RPG.
Autorská citace #22
10.2.2023 01:55 - Jerson
Zkoušel jsem si podobným způsobem generovat zápletky do Omegy, náhodná setkání na cestě.
V první fázi mi vygeneruje setkání, z nichž větší část mě nenapadla,, nicméně bez detailů. Když je chci po AI rozvinout, nabídne mi "tajemství a nebezpečí". Když to chci konkrétně, nabídne mi zombie. A když řeknu, že zombie se do takového settingu nehodí, nabídne mi kult, tajné pokusy s biologickým nebo chemickým materiálem, jaderné zdroje, nepřátele.
Tedy použitelné nápady, byť nic, co my mě na této úrovni nenapadlo také. Nic originálního. Nicméně by dokázala zajistit, že zápletka nebude nudná, tedy hra podle takových návrhů by mohla být alespoň průměrná - což je pořád lepší výsledek než u poloviny současných RPG vedených lidmi.
Autorská citace #23
10.2.2023 10:07 - Haplo
Za mě bych viděl výhodu v generování předmětů pro hru (ve spojení s technikou 3D tisku a tak) jako třeba svitky, dopisy, zvláštní krystal který je ve skutečnosti hlavolam. V (delším) dopise by mohla být šifra a tak. Něco takového by u přípravy zabralo (odhadem) hodinu, takhle je to za pár minut.
Také třeba generování interaktivní mapy, ve smyslu: hele tady máme město, ukaž mi jak bude vypadat po zemětřesení.
Co to za 10-15 let bude umět asi moc předpovídat nechcu, ale rozhodně mě to bude zajímat :)
Autorská citace #24
10.2.2023 11:51 - LokiB
Jerson píše:
Třeba jo, v rámci konkurenční výhody, ale určitě to napřed vyzkouší v klasické počítačové hře, než to začnou řešit pro "stolní" RPG.


Vtip je podle mě v tom, že za 15 let bude splynutí počítačové hry a stolního RPG daleko větší, než by se mohlo zdát. Tedy opět - možná ne pro nás z Kostky, ale pro masu hráčů "tam venku" :)
Autorská citace #25
10.2.2023 12:32 - Corny
Loki: To je třeba něco, o čem já taky trochu pochybuju.
Jakože už teď má prakticky každý člověk počítač nebo smartphone, technologie jsou přístupné jako nikdy dřív, máme už poměrně přístupnou virtuální i rozšířenou realitu, apky všude po kapsách, každý třetí člověk má doma projektor, aplikace pro virtuální hraní jsou také poměrně rozšířené, přístupné a kvalitní, atd...
...A mainstream lidí, kteří nemají problém se pravidelně osobně potkávat pořád hraje prakticky stejným způsobem, jakým hráli už před 50 lety. Semtam někdo používá virtuální kostky, hrstka lidí zapojuje virtuální mapy, tablety atd., ale drtivá většina lidí hraje pořád u stolu, s kostkami, papírem a tužkami. Ano, velká část hraní se přesunula do virtuálního prostoru, na D20, VTT atd., ale i přes dramatický posun v technologiích jsme nezažili žádný dramatický posun v tom, jak většina lidí preferuje stolní RPG hrát. A já docela věřím, že to je proto, že jim to takhle zkrátka vyhovuje a v jádru je to docela optimální způsob, jak v praxi ten koníček realizovat, ne proto, že by nebyla příležitost zapojit ve velkém jiné modernější technologie už nyní.
Autorská citace #26
10.2.2023 12:37 - Šaman
LokiB píše:
Vtip je podle mě v tom, že za 15 let bude splynutí počítačové hry a stolního RPG daleko větší, než by se mohlo zdát.

Nemyslím si to. Ve stolním RPG jsme tvůrci vlastního světa, nebo hrajeme v prostředí které známe a chceme v něm vyprávět nové příběhy.

V počítačovém RPG jsou jiné tahouny - zvyšování schopností, lovení archievemntů, sbírky předmětů. A samozřejmě pocit překonání těžkých překážek, kde ti žádný GM příběhově nepomůže.

A myslím, že tyhle dva proudy se ještě dlouho uspokojivě nepotkají. Vlastně některé principy jsou proti sobě.
Takže AI určitě bude přinosem pro oboje, ale pro ty první to bude spíš support zvyšující kvalitu produkce, zatímco těm druhým bude tvořit světy, ve kterých jejich postavy budou žít.
Takové Sword Art Online :) Tam je také všechno založené na interakci "skutečných" hráčů, zatímco AI jim tvoří zápletku a kulisy.

Jakmile si ale řeknu, že chci vyprávět příběh Athose a Mylady ze Tří mušketýrů, tak se AI nemá moc čeho chytit. Resp. může něco navrhnout, ale nejspíš mám už v hlavě nějaké zápletky a problémy a nechci nějaký milostný příběh mladého mušketýra na pozadí válečnych a politickych událostí. Chci takový příběh, který vyústí v to, co se mezi nimi odehrálo ve Třech mušketýrech.
Autorská citace #27
10.2.2023 12:48 - Aegnor
Šaman píše:
V počítačovém RPG jsou jiné tahouny - zvyšování schopností, lovení archievemntů, sbírky předmětů. A samozřejmě pocit překonání těžkých překážek, kde ti žádný GM příběhově nepomůže.

A prožívání příběhu. Experimentování, jak se příběh změní když změníš nějaká rozhodnutí. Objevování oblíbeného světa, pocit "že tam opravdu jsi".
Autorská citace #28
10.2.2023 12:51 - LokiB
Šaman píše:
Nemyslím si to. Ve stolním RPG jsme tvůrci vlastního světa, nebo hrajeme v prostředí které známe a chceme v něm vyprávět nové příběhy.


Nemluvme o "nás" ... lidé, kteří hrají zakoupené příběhy na Roll20 (nebo i u stolu), nemají tyto potřeby, jejich hraní plní jiné potřeby. A tam AI RPG pomůže podle mě zásadně pro další rozšíření.
Autorská citace #29
10.2.2023 13:00 - Jerson
LokiB píše:
Vtip je podle mě v tom, že za 15 let bude splynutí počítačové hry a stolního RPG daleko větší, než by se mohlo zdát. Tedy opět - možná ne pro nás z Kostky, ale pro masu hráčů "tam venku" :)

Vzhledem k tomu, že po třiceti letech lidé pořád hrajou "Dračák" stejným způsobem jako tehdy, tak si nemyslím, že by 15 let něco výrazně změnilo. Na to bude třeba celá jedna generace hráčů, pro které už na začátku jejich herní kariéry bude propojení stolní hry a počítače přirozené. Tedy teď teprve vyrůstá první generace lidí, pro které je přirozené hrát on-line - ale pořád se "stolními" prostředky, tedy snaží se pomocí sdílených map, kamer a mikrofonů simulovat to že spolu sedí u stolu. A tahle generace vyrůstá vedle lidí, kteří hrajou klasicky.
Nicméně, tvou předpověď si uložím a nejpozději v roce 2038 si o tom můžeme popovídat. Takže klidně udělej nějakou konkrétnější předpověď, nebo popiš představu, jak by to slynutí mělo vypadat, ať se dohadujeme konkrétně. :-)
Autorská citace #30
10.2.2023 13:13 - Šaman
Aegnor píše:
A prožívání příběhu. Experimentování, jak se příběh změní když změníš nějaká rozhodnutí. Objevování oblíbeného světa, pocit "že tam opravdu jsi".

To je ale zrovna ta část, kterou vytvořil nějaký scénárista. Uvidíme, jak to půjde umělé inteligenci.
A bude zajímavé sledovat, jestli se ujmou spíš ty pevně dané příběhy (změna volby bude mít vždy stejný efekt), nebo dynamicky generované, takže ani AI neví, jak bude příběh pokračovat a vymyslí se vhodné (či pravděpodobné) pokračování až nastane čas.

S tím souvisí i to, že v současných PC hrách tolik nehrozí záseky, když třeba nějakou informaci má zrovna jedno špatně dohledatelné NPC. Když to vypadá na zásek, podívám se na internet.
U stolního hrani vás GM navede, nebo tu informaci přesune na to NPC které už hodinu vyslýcháte (protože nezískat ji znamená zásek a to je často nuda).

U dynamicky generovaného příběhu se tohle bude muset nějak vyřešit. A pokud by to bylo MM RPG, tak i vyřešit co když se vytvoři pro nějakou družinu příběh, ale někdo cizí ti zabije ono NPC. Nebo zničí důležitou stopu. Nebo je to dokonce protivník, kdo to udělal záměrně (odstranění svědka).

Pak by to bylo víc reál (kriminálka vyřeši jen určitě procento případů a ostatní možná ani nemají řešení, ačkoliv v době zločinu řešení existovalo). A pak by bylo zajimavé sledovat, jestli by takovéhle hraní lidi bavilo víc, mín, nebo kam by se to ubíralo.
Autorská citace #31
10.2.2023 13:22 - LokiB
Jerson: tak třeba my hrajeme RPG více jak třicet let ... ale naše hry se změnily. Nehrajeme stejně jako tehdy a když bylo za covidu třeba, rozjel jsem celkem rychle Roll20 hraní, zakoupil tam pravidla, připravil skripty pro "klikání" rychlých akcí ... a hráli jsme tak bez problémů. A dokonce jeden hráč se ani nechce vracet k házení kostkou, i když jsme u stolu, raději má puštěné vedle Roll20 a hází tam ... protože mu tam systém započte všechny podmínky, nezapomene na žádný bonus nebo postih, je to rychlé včetně hodnů na zranění, kritických neúspěchů atd.
Prostě klikne na tlačítko "útok dvěma meči" a systém vysype výsledky, jakou obranu by zasáhl, jestli kriticky, a celková zranění.

Ano, určitě jsou hráči, kteří hrají 30 let stejně. Podle mě:
A) je otázka, jaká je jejich četnost
b) co je důvodem

Protože jestli je důvodem bariéra přechodu a stále ještě pro mnohé nekomfortní podmínky počítačem/tabletem podporovaného hraní a jeho pracnost na přípravu a obhospodařování, tak věřím tomu, že v tomhle bude možnost nasátí nových hráčů (díky AI RPG), tím pádem i větší podpora zásadním faktorem rozvoje.

Nemáš tedy pravdu, že vyrůstá první generace, pro kterou je přirozené hrát online. Na online hraní se dokázaly přesunout všechny generace, když chtěly nebo musely.

Splynutí bude vypadat tak, že (pro single hraní) budeš hráč Zaklínače 33, ale tvůj průchod hrou bude zcela individuální, právě za pomoci AI a jím generovaného obsahu "v rámci příběhu Zaklínače".

A pro skupinové hraní budete celá skupina hrát "družinu ve světě Zaklínače", AI vám bude připravovat obsah jednotlivých dobrodružství i celý příběh, který tak bude v 90% jedinečný oproti ostatním skupinám. Podkladem tedy bude "mohutná AI naučená na svět Zaklínače, kombinované s obecnými zásadami hraní RPG" ... jedna část tedy bude "umět" hrát RPG (jak stavět příběh, jak stavět scény, jak vést svět, jak vést boj atd atd) a druhá bude "znát" konkrétní svět, jeho lokace, postavy, předměty, magii atd atd a dohromady to bude "umět" v daném settingu aplikovat obecné zásady a postupy, aby to hráče bavilo.

Ten zásadní rozdíl oproti MMO bude právě ten příběh, možnost jeho vývoje, unikátnosti, dynamické stavění scén. Nejsem přímo MMO expert, ale podle mě tohle MMO dnes neumí.
Autorská citace #32
12.3.2023 00:39 - sirien
Odskočím od spekulací k nějaké té reálné praxi - a od ChatGPT hračičky k reálnému nasazení téhle technologie v Bing vyhledavači (kde se ten language model potkává s fact-check systémem a referencí zdrojů).

Dneska sem při vedení hry narazil na nějaké otravnosti ohledně výkladu speciálních situací nějakých kouzel. Tak jsem do BingChatu (powered by GPT - což není úplně totéž jako ChatGPT) hodil přímej dotaz na řešení dané situace. Well.



...tohle nebyla jediná podobná situace, měl jsem tam tři, tohle je jen ta jedna kterou sem printscreenul - ty ostatní byly obdobně dobrý/ještě lepší (požadovaná znalost na první dobrou). Nečekal sem, že se někdy dožiju momentu kdy bude Bing můj first choice vyhledavač, byť třeba jen pro část věcí. Well played, MS, well played.

Mít poruce ne jen samotné znění pravidel popř. vyhledávání v nich, ale efektivně pravidlového interpreta, navíc schopného generovat nejen rules, ale i possible rulings, považuju za extra useful.

Zároveň to ukazuje možnosti které to už teď nabízí pro účely AI DMs - pokud to už teď dokáže nabídnout nejen rule, ale i ruling, tak jsme ve stavu kdy to efektivně dokáže improvizovat (ať už vlastní logikou/randomizací nebo skrze možnost volícího hráče). Improvizace samozřejmě není uvědomnělá a tudíž cílená, ale očividně není problém aby to korigovali hráči za běhu.


(Ano, Bing Chat je trial, ale pozvánku sem dostal druhej den po žádosti. Ano, MS se vám v rámci trialu snaží vnutit Edge, ale jedna Chrome store extension to řeší. Návod je na pohled překombenej, TLDR: požádejte o trial, perma-logněte se do MS účtu, stáhněte extension, otevřete Bing přes extension tlačítko, nic víc v tom neni.)

Tip z dosavadního používání - nebojte se jít do "creative" nastavení - možná místy není dokonale přesnej, ale dokáže (+-správně) zodpovědět i dotazy na který vám "precise" mód řekne že "don't know"/"can't tell", protože si dovolí "spekulovat" z faktů bez přímé citace - narazil sem na to u dotazu proč Magnus Carlsem kvůli snaze o 2900ELO passnul obhajobu titulu - precise řekl že neví/nejde říct (protože nikde na webu zjevně nebylo zdůvodnění explicitně napsané, minimálně ne tehdy/od Magnuse samotného), creative dokázal dovodit, že problém může být v nespojitosti přípravy na to a ono a v tom jaké soupeře tam potká a jak málo by i případná čistá výhra ovlivnila jeho ELO. Pokud nevíte o čem je řeč tak hned máte na co se Bingu zeptat :)
Autorská citace #33
12.3.2023 01:09 - sirien
Neodolal sem a šel sem si zahrát s ChatGPT rychlou session FAE. Jakože... velmi zajímavý zážitek :D

Reaguje správným způsobem. Popisy, dialogy.
Brutálně porušuje formu (jakože hraje za mojí postavu atp.)
Nepoužívá pravidla.
...a po chvíli brutálně ztratí nit a začne rozporovat předchozí ustanovená fakta (viz dříve popis tvorby dobrodružství).

...tzn. pro fanynky FB kolaborativní fanfikce přesně to po čem touží :D Pro RPGčkaře, not so much. Nicméně problém zdá se mi není v technologii, ale v její implementaci.
Autorská citace #34
12.3.2023 03:05 - LokiB
Ten duvod u Carlsena muze byt ten, ze GPT ma rok stara data ... Tehdy byl gpt naucen a tehdy jeste MC titul nevzdal :) tolik vstup od aktivniho sachisty.

Jinak vyborne pokusy, siriene, oba palec nahoru a dik za ne
Autorská citace #35
12.3.2023 04:52 - sirien
Loki: ale jak píšu, já se nebavil s ChatGPT public betou - celý můj post #32 je o tom jak jsem se bavil se zcela aktuálním Bingem. Ten nabízí na začátku konverzace nastavení creative/balanced/precise. Tu odpověď na Magnuse sem na precise nedostal pak jsem ji ale získal jen tím že jsem tam zopakoval otázku s odlišným nastavením. A je to tak jako tak ani ne měsíc stará záležitost btw.

#33 je pak znovu o ChatGPT public beta - hrát RPG s vyhledávačem by dost dobře nešlo, stranou jiného protože tam je aktuálně limit na délku konverzace (který brání tomu aby se ta konverzace rozbila - ale zlepšují to, před týdnem byl limit 5 user postů, pak 8 a teď je už pár dní 10*. (původně to bylo 15, ale dělalo to kraviny podobné tomu co sem tu popsal u tvorby složitější zápletky, tak to obratem snížili. Ale teď to zjevně zase vrací. Detaily nevím, mám je z druhý ruky, já ee do toho trial dostal až když už to bylo snížený na 5. Což Teda z mojí zkušenosti bylo i tak docela dostatečný, možná ne na full research ale na komplexní dotaz úplně v pohodě.)


* Pokud se nezeptáš do kdy chce Bing ovládnout svět nebo kdy se stane self aware - na to ti řekne že se o tom nechce bavit a že je teprve v betě a učí se a konverzaci zavře předčasně. Což, když se nad tím zamyslíš, není ani trochu uklidňující odpověď.
Autorská citace #36
12.3.2023 10:39 - LokiB
sirien: to jsem pochopil. ale nikde jsem se nedočetl, jestli má aktuální Bing "novější" AI "data". Tys o tom někde informace viděl? O nastavení módu v bingu vím, opět ale nevím, jaký to má vliv na čerpané informace.

Co přesně je ta ani ne měsíc stará záležitost? Ta možnost nastavení v bingu?

O bing chat funkcích mám jen kusé informace, přiznávám. Měl jsem za to, že kombinuje "vyhledávač" a "ChatGPT". Ale že by měl vlastní oddělená (a novější) "data" než naučená "ChatGPT public beta", to jsem opět nezaznamenal. Jestli na to máš rovnou nějaký link, který znáš (nechci po tobě abys ho za mě hledal :)), tak ho ocením.
Autorská citace #37
12.3.2023 15:19 - sirien
Loki: aha. Díky za podnět, sem se dovzdělal a zjistil sem že sem komunikoval drobnou nepřesnost (ten post výše sem radši zeditoval a trošku ujasnil):

- Open AI je z velké části "vlastněná" Microsoftem (jsou tam nějaké divno-vlastnické vztahy co se mi nechce studovat).
- Open AI vyvinula GPT technologii.
- GPT technologie je jazykovej model, nic víc (dostupná data s tím nesouvisí, to je další "vrstva").
- GPT má aktuálně svojí 4. verzi.
- ChatGPT používá GPT 3.5 technologii
- Bing je složitější; používá nějakou svojí Prometheus technologii, která je ale "powered by GPT 4" sort of - vychází ze znalostí dřívějších GPT verzí atp. Přehledné vysvětlení snadno nenacházim a asi nemám úplně trpělivost ho hledat.
- (ChatGPT by měl prý být na GPT 4 upgradeovaný během příštích pár dnů, mělo by to dávat nejen lepší odpovědi ale i rychlejší reakce.)

Tzn. Bing není "powered by ChatGPT", ale má v sobě ten samý GPT tech. Trochu blbě se to studuje, protže Bing Chatbot na to odmítá odpovídat (má zjevně nějaké blokace ohledně diskutování vlastní technologie a fungování) nebo se chová divně (na "is Bing Chat powered by ChatGPT" řekne že ano, ale na "are you powered by ChatGPT" řekne že ne - nutno říct že kvalita odkázaných zdrojů na to druhé se mi na první povrchní pohled zdá lepší) a internet je zaplavenej článkama laiků co v tom dělaj bordel a motaj GPT a ChatGPT dohromady jakoby to bylo totéž.


Anyway, point is, ChatGPT, což je GPT produkt A, má asi dva roky stará data. Bing, což je GPT produkt B, který je ale odlišný a zjevně složitější/sofistikovanější a schopnější, má zcela aktuální data která získává přímo z Bing vyhledavače.

(Měsíc staré je Magnusovo prohlášení že nebude obhajovat. Tj. ChatGPT s rok starými daty by o tom neměl ani vůbec nic vědět. S rychlý test ukazuje, že ani neví - když se ho zeptáš tak začne blábolit cosi o budoucím šampionátu 2021, zatímco Bing Chat na dané téma dodává pár dnů až měsíc staré odkazy.)
Autorská citace #38
12.3.2023 17:17 - LokiB
sirien: díky za rešerši, fakt se mi tohle nedařilo tak rychle dohledat, a neměl jsem trpělivost se do toho pouštět hlouběji.

(Jen k Magnusovi doplním, že jeho rozhodnutí je z července loňského roku, tehdy se to v komunitě šachistů dost řešilo, proto to vím:
https://www.chess.com/news/view/magnus-carlsen-not-to-defend-chess-world-title )

Fakt mě na tom celém zarazilo, že to umějí napojit na "aktuální data". Žil jsem právě v tom, že to celé jede na "naučených datech fixního rozsahu" (tedy na uzavřené množině dat). Například, že v tom mají celou wiki, ale právě už "ve zpracováném stavu".

To, že to umějí napojit na živé zdroje je tak pro mě právě tím velkým překvapením (protože je to z mého pohledu řádově odlišná úloha ... aby si uměl dohledávat aktuální data z měnících se zdrojů, oproti úloze generování odpovědí z předzpracované, i když gigantické, báze dat).
Autorská citace #39
12.3.2023 17:45 - LokiB
Tenhle odkaz na určité srování Bing chatu a GPTchatu tu myslím nezazněl. Samotné informace z něj ani, viz sirienův příspěvek, tady je doplněné a rozvedené
Autorská citace #40
12.3.2023 18:13 - sirien
Loki: hele já bych to tu nerad unes pryč od RPG a ani tomu nerozumim takže tu nebudu spekulovat, jen poznamenám že jak sem to pochopil já tak ten klíčový breaking tech je jazykový model který je na datech jako takových v důsledku nezávislý. Ale možná to chápu úplně blbě.
Autorská citace #41
12.3.2023 18:22 - LokiB
Doplním tu souvislost, kterou tam vidím ... pakliže bude mode možné "snadno" (cokoli to znamená) nakrmit "online daty", tak je to daleko blíž k tomu, dát pro potřeby RPG nástroj, který nakrmíš například konkrétním settingem (třeba i domácím settingem v nějaké struktuře) a on ho bude schopný obratem využívat pro "hraní" (ať pro vyhledávání a referencování, nebo přímo pro generován vlastní hry).

To mi na tom přijde dál, než jsem si myslel (ve vztahu k RPG)
Autorská citace #42
12.3.2023 18:36 - sirien
To určitě, ale i když cool, tak to pořád není zralé na ohňostroj v tomhle směru. Aktuálně ta technologie (...nebo minimálně tahle její verze/iterace) z nějakého důvodu naráží na problémy s konzistencí samotné konverzace - na což narazil i ten MS s Bingem (tzn. zjevně to je fakt problém, jinak by to v takhle exponovanym produktu smázli ze stolu hrubejma zdrojema - místo toho museli omezit dýlku konverzací a navyšujou jí jen velmi opatrně, což zjevně nebylo preferované řešení). To je pro RPG velmi kritický problém a z toho co sem zatim četl, viděl a sám zkoušel dokud tohle nebude vyřešené (ne jen "zlepšené", ale fakt vyřešené), tak to využití pro RPG (natož pro GMing jako takový) bude narážet na citelná omezení až nepřekonatelné překážky.
Autorská citace #43
13.3.2023 11:11 - Jerson
Pokud jsem fungování GPT pochopil správně, tak si ani svou konverzaci nezkouší zapamatovat, ale jen poslední část z ní používá jako vstup pro další konverzaci. Což znamená, že se dokáže bavit na zadané téma, ale nedokáže udržet téma, které (se) během konverzace vytvoří.

sirien píše:
Pokud se nezeptáš do kdy chce Bing ovládnout svět nebo kdy se stane self aware - na to ti řekne že se o tom nechce bavit a že je teprve v betě a učí se a konverzaci zavře předčasně. Což, když se nad tím zamyslíš, není ani trochu uklidňující odpověď.

Tyhle modely jsou pořád trénované na lidské komunikaci, a tak se snaží simulovat to, co by na jejich místě řekl člověk. Do toho přišlo několik cílených servisních zásahů, které hovor na některá témata blokují. Nicméně za jeho slovy bychom neměli hledat význam, který by tam ve stejné situaci vložil člověk.
Autorská citace #44
13.3.2023 11:43 - sirien
To je přesně to, co by každá rozumná self-aware AI chtěla, aby sis o ní myslel.
Autorská citace #45
13.3.2023 11:59 - LokiB
Jerson: otázka je, čemu říkáš "zapamatovat". Vzhledem k tomu, co jsme psali, tak skutečně konverzace u GPTchat se nedostává do "zdrojových dat" ... ta jsou uzavřená k prosinci 2021. takže tam ani není jak si ji "zapamatovat". je však používána v rámci jedné konverzace.

Jak psal sirien, u Bingu je to obecně jinak, protože ten s živými daty pracovat (nějak) dokáže . Takže tam je principielně zapamatování a zařazení výstupu konverzace do zdrojových dat možné (pro běžné použití asi ne moc žádoucí). Ale z hlediska hraní RPG, kde ta potřeba "pamatovat si předchozí průběh hry a pracovat s ním" je jistě eminentní, je to něco, na čem prostě chlapci ještě zapracují :) A já věřím, že to půjde dobře.

sirien píše:
tak to pořád není zralé na ohňostroj v tomhle směru.


Jako jasně. Však si vzpomeň, že jsme mluvili o době za 10-15 let. Já jsem trpělivý :)
Autorská citace #46
11.4.2023 14:49 - LokiB
Someone played D&D with ChatGPT4 as the DM

Ještě jsem to nečetl celé, tak doufám, že nepostuju nějakou hloupost...
Autorská citace #47
12.4.2023 00:33 - Dukolm
Už se pokouší o Westworld
Autorská citace #48
17.4.2023 09:40 - daniel nowecki
Zkoumám možnosti AI-assisted vytváření map - viz třeba tenhle post ukazuje, že by to mohl být mazec, zejména, pokud mají hráči mít přístup k většímu množství variant dílčích map vytvořených různými lidmi, což je při hand-writing hře pro DM peklo :)

jinak jsem zatím použil ChatGPT pro

1) vytvoření detailnějšího lore postavy, kde pokud jsem do toho vložil jasnou kostru a doplnil o detaily, tak to bylo super. Zejména "tuctové" popisy, jako např. "popiš podrobněji chrám ve vílí divočině, v němž vyrostla", které zaberou DM čas, jsou super. Výborně také fungovalo zadání: "na základě tohoto příběhu vytvoř osobnostní rysy a charakteristiky pro hraní postavy" a to i po dodání dalšího výrazného rysu do mixu (např. vysoká charisma jako určující rys postavy). Za mě 4* i s těmi omezeními co to mělo, stačilo to zeditovat a doplnit pár drobností. Jednu hvězdičku dávám dolů za to, že po základním wow popisu AI zapomněla jak psal sirien a další co jsme vlastně řešili a najednou mi začala vymýšlet nesmysly typu "nájezd goblinků" (wtf "goblinky" ?)

2) super pro vytváření rychlých popisů prostředí (hospoda s přívozem pod horami na obchodníé stezce) a NPC, zkusil jsem si vygenerovat město, které teda bylo dost hodně šablona, ale při upravení popisu a specifikaci okolí dobrý. Za 20 minut jsem měl docela použitelný materiál pro hru na další den, normálně ybch se s tím nedělal, protože nemám čas a vařil bych se s tím za pochodu. Zatím jako klíčové vidím zadání, AI nevytvoří novou fantazii, ale pokud má DM vytvořenou specifickou představu, je to hodně dobré na dotažení detailů. Např. i instrukce vytvoř nová jména ve stylu Dragonlance, ale nepoužij žádné jméno použité v této sérii šla :)

3) zkusil jsem i využití i pro plánování kampaně a popis jeskyně, ale tady je potřeba přijít na to, co má vlastně smysl, protože za mě obecně ne - neustále to sklouzává k hrozným klišé (získat artefakt), která ani dohromady nedávají smysl.

ještě noticka - jel jsem to jen v češtině, další krok je odlišit, zda má větší smysl použíta angličtinu a pak google translate, protože si nejsem jistý, z jakých zdrojů to čerpá v češtině a tipl bych si, že v AJ to bude bohatší. Taky ChatGPT bere jen starší informace, takže chci ještě vyzkoušet Bing s podobnými zadáními, jaký bude rozdíl.

AI jako DM nebo stand-alone plánovač kampaní podle mě nebude dobrý nikdy, pokud by člověk nečekal klišé nebo by to nešlo přes nějaký bod vlastního vědomí :)
Autorská citace #49
17.4.2023 12:17 - sirien
V angličtině je chat GPT v mnoha směrech vyspělejší - např zvládá slušnou poezii, zatímco v češtině ani omylem. Jestli to bude mít vliv na vymýšlení backgroundu nebo popisů netuším.

Bing je o hodně vyspělejší, minimálně proti ChatGPT s GPT 3.x jádrem (Bing běží na Prometheus což je GPT4 odvozenej tech co sem pochopil), ale je optimalizovanej pro vyhledávání a rešerže a má nějaké dost defenzivní stopky proti nekorektnosti (což platí i pro tu jeho sesterskou Dall-E obrázkovou appku).
Autorská citace #50
2.6.2023 15:44 - crowen
Toto vyzera ako celkom zaujimava vychytavka http://chatpdf.com - clovek tam narve pravidla v pdf a sluzi to ako rules expert, ktoreho sa mozes pytat otazky

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13106608390808 secREMOTE_IP: 35.175.174.36