Vzhledem k tomu, co baví moje hráče ze dvou různých skupin, vytvořil jsem si pro Savage World mechaniky pro odehrání šachové partie a pro odehrání rytířského souboje, které používáme pro hraní středověkých šachových resp. rytířských turnajů.
V obou případech jsem se inspiroval "pistolnickým soubojem" z Deadlands, který je podle mě hezkou mechanikou, vystihující specifické potřeby, napětí a zábavu ze souboje, proti běžnému "boji".
Důvodem je právě to, že takový souboj (teď vynechme šachy) není efektivně skoro stejnej konflikt jako fyzický souboj. Těch odlišných aspektů je víc:
- jinak nastavené emoce ... a z toho vyplývající možnosti uplatnění některých aspektů postav (výhodných i nevýhodných)
- obecenstvo ... je často přítomno a vnáší do situace něco navíc ... povzbuzování, bučení, potřebu se před ním vytáhnout, "očitého svědka" v případě pistolnického souboje "kdo tasil první".
- některé jiné kvality, vedoucí k úspěchu/neúspěchu ... například schopnost udržet nervy v klidu, současně třeba potřeba a schopnost hrát fair-play, nebo naopak dirty
- někdy odlišný časový rámec ... zrovna třeba pistolnický duel je o té "jedné ráně po rychlém vytasení", ke které ovšem často směřuje dlouhý proces soustředění, provokování, odhadování, tasení ...
U sázek máš pravdu, že mohou být jiné. U pistolnického duelu sice třeba ne, ale u rytířského turnaje se nemusí bojovat "na život a na smrt", bojuje se naopak hodně o "prestiž"
DnD pravidla na to stavěná nejsou, to je fakt. V SW mi to naopak přišlo celkem přirozený a věřím že ve Fate to bude taky tak.
Ano, ve výsledku to může být vlastně i nějaká forma Skill challenge, ale důležitý je, že dopředu celkem jasně formalizovaná, s jasným a fikci odpovídajícím popisem, co se kdy a proč děje ... a hlavně se zapojením flavoru, který to právě udělá zábavným.
SW má ve vícero mechanikách využítí "vítězných tokenů", takže je pro ně přirozené je používat v nějaké formě i tady. Resp. pistolnický duel z Deadlands zase využívá pro ně typické "skládání pokerové handy", kdy na konec ten "s lepší rukou vyhrává" ... takže vlastně úplně "s bojem nesouvisející mechanika" dává výsledek souboje.
Že bych to chtěl hrát 3x za každou session, to fakt ne.
Ale když už jsme měli ve hře prostředí středověkého rytířského turnaje, tak věnovat mu jednou za půl roku hodinu nebo hodinu a půl jeho odehrání pro dva účastníky z družiny (2 z celkem 64 účastníků, vyhodnocení systémem průchodu pavoukem oponentů až do finále, jak při tenise) mi nevadilo.
A navíc se kolem toho našlo i dost zajímavých zápletek a účasti pro ostatní (například když si všimli, že někdo někomu v rámci turnaje magicky pomáhá, někdo jiný kuje pikle ... a celé to má zápletku dvorských intrik).
Co jsem tím chtěl říc ... úplně prostý Skill challenge mi na tohle přijde trochu suchý. A když je předpoklad, že si jednou za čas takový "sport" družina zahraje, tak připravit "vylepšený a ochucený" skill challange podle mě stojí za to.