Tipy a triky

Vannax
18.5.2007 10:10
Přidělování zkušeností
Včera jsem se zamyslel nad tím, jak co nejvíc oprostit přidělování bodů zkušenosti od subjektivního dojmu D-Mistra. Dosud jsem přiděloval část expů za to, jak kdo hraje postavu, jak kdo řeší dané situace, jak využívá svých schopností atd….. Vždy bylo ale do značené míře na mě jako na DMovi, jakou částo tomu komu dám. A tenhle systém se mi ne úplně zamlouvá. Z pozice DM můžu často přehlídnout různé nápady hráčů, kteří nejsou při hraní až tolik výrazní, nebo si špatně zapamatuju přesný sled událostí a pak při přidělování bodů už dám jen na svůj dojem, atd….


Na druhou stranu bych zase nerad zprimitivnil příděl expů až tak, že vezmu balík bodů za sešn a podělím ho rovným dílem mezi přeživší postavy hráčů.

Napadlo mě tedy tohle: za každou situaci, do které se hráči dostanou jim hromadně zapsat čárku + každému individuálně připsat čárku za dobrý nápad/akci/hraní postavy prostě podle uvážení DM.
Po skončení sešnu pak hráčům posčítám počet čárek a kolik bude činit výsledek, tolikrát si hráč bude mět hodit např. kostkou 20. Výsledek vynásobí 10 (nebo 100 apod.) a tolik bude jeho počet bodů.

Vysvětlení pro hráče: "Všichni se většinou účastníte stejných situací a všichni si s z nich můžete odnést stejnou zkušenost, ale jakou si skutečně odnesete, to je už na každé z vašich postav."

Výsledek = méně práce pro DM, zábava pro hráče na konec, když si budou sami nahazovat a sčítat body zkušenosti.

Snad jsem to podal dost srozumitelně. Co vy na to? Přijde vám to jako dobrý nápad nebo jako totální hovadina?
Autorská citace #1
18.5.2007 10:45 - Alnag
No moc se mi nelíbí to, že tam figuruje kostka a ještě ke všemu dvacetistěnná. Pár nešťastných hodů může znamenat rozrůznění postav o několik úrovní od sebe a výsledek, který je k pláči pro hráče i pro DMa.
Autorská citace #2
18.5.2007 11:24 - Rytíř
Co je rozhodně dobrý jsou ty čárky :) Kostky se mi taky moc nezdaj.
Já to tak taky dělám, že si rovnou píšu, když se uděje něco, co si zaslouží ZK (když si teda vzpomenu). Ale já si rovnou píšu množství, pak to prostě sečtu. Pokud si není DM jist svým úsudkem anebo chce zahrnout hráče do procesu odměňování, co zkusit nějakou aukci? Resp hlasování. Po skončení hry se prostě zeptat: "Kdo dneska hrál nejlíp postavu?" Nikdo nemůže určit sám sebe a DM hlasuje taky. Kdo vyhrává, dostane nejvíc Zk, druhej v pořadí třeba půlku. Pak nové hlasování: "Kdo byl nejvtipnější?". A tentýž mechanismus..
Mohla by to bejt zábava i poučení pro všechny, ovšem dá se to dělat asi jen když se hráči znají dobře (aby se neporvali za pravdu) a hlavně, když jich je víc jak 3 :))
Velikost odměny, o kterou se běží, už se dá určit snadno, podle toho, jak DM che, aby byl postup rychlej a tak.
Autorská citace #3
18.5.2007 11:45 - Vannax
S těma kostakama se to má takhle (taky jsem o tom přemýšlel). I když se použije kostka např. 20hodů d20, tak výsledek vesměs bude průměrná hodnota, tedy předpokládám v rozmezí od 170 do 230, když to pak vynásobím 10, tak z toho vyplyne zkušenost v hodnotě 1700 až 2300 bodů.
Když to ale ještě zahrnu do širšího kontextu, tak chci opustit koncepci jednotlivých dobrodružství, která na sebe navazují a tvoří tak celou kampaň. Opustit myšlenku toho, že tady je nějaký cíl a po něm a až se k němu doberete, pak se objeví další cíl. Tedy zbavení se railroadu nejev v rámci jednotlivých subquestů, ale v rámci celé kampaně. Systémem sbírání čárek chci motivovat k aktivitě ale použitím kostek simulovat to, že ne každá situace/životní zkušenost je pro všechny stejně přínosná.
Může se tedy stát, že budu časem mít družinu postav každou na jiné úrovni (ale spíš si myslím, že k zásadnímu rozdílu nedojde).
Autorská citace #4
18.5.2007 13:28 - Vannax
No, uvidíme. Zítra to zkusím hráčům navrhnout a vyzkoušet v praxi. Kdyžtak poreferuju, jak se na to tvrářili.
Autorská citace #5
18.5.2007 13:40 - Elgard
Osobně bych teda své zkušenosti náhodě svěřit nechtěl. Co je špatného a priori na tom, že je udělování xpů na uvážení DM?
Autorská citace #6
18.5.2007 13:40 - Rytíř
Klidně ty ksichtíky i vyfoť.. :D
I když, třeba je to bavit bude, házet si ZK? Mě to v tuhle chvíli připadá zvláštní takový.. sice chápu, co máš na mysli tím, že ne každej se poučí stejně, ale jako hráč jsem to vždycky bral, že Zk je něco relativně konstantního, odměna kterou jsem si zasloužil např. házením takových nebo makových čísel.. :) takle mi to přijde, že by skoro hráči nemuseli hrát a rovnou by si hodili Expy. A bylo by :))
Jo, rozhodně napiš, jaké byly reakce!
Autorská citace #7
18.5.2007 14:01 - Vannax
Elgard: Pokud jsou přidělované XP z valné míry tvořeny zkušenostmi nasbíranými z boje, tak na uvážení DM nic špatného není. Pokud Zkušenosti z boje činí třeba jen 1/10 nebo méně z přidělovaných bodů, tak uvážení DM (tedy jeho subjektivní pohled, omylnost, upřednostňování apod.) hraje už roli velikou.
Navíc předpokládám, že vedlejším efektem by mohlo být, že se trochu sníží tendence některých hráčů honit se za získáváním expů s soustředit se více na vžití se do rolí svých postav. Ale to je zatím jenom doměnka. Edit: Rytíř: odměnou je počet kostek, kterými si jednotliví hráči hází. Takže určitá motivace stále zůstává.
Autorská citace #8
18.5.2007 14:14 - thief
Vannax- Tendenci snížit (zrušit) snahu hráčů v honbě za expy můžeš velice snadno tak, že prostě expy přidělíš sám za splnění úkolu. Počet mrtvol přitom nehraje roli. Ještě perlička z praxe. :-) poslední neděli jsme hráli hru pro postavy na 9.levelu. Bojovali s posádkou krysodlaků vedených čarodějem na 10.levelu a měli osvobodit zajatého Blaraniho. Boj byl krutý a ukázalo se (opět) že družina nemá nejlepší složení. Boj skončil plichtou, když ze čtyř hráčů zůstal naživu jeden a druhý byl vyřazen a stabilizován. Naproti tomu z krysodlaků tůstal naživo právě jenom těn děsivý čaroděj. poslední postava nebyla schopna čaroděje zabít ale schovávala se ve stínech a hrozila ostřelováním ze zálohy. Oproti tomu čaroději už nezbyli žádní pomocníci, kteří by mu pomohli postavu zabít a střet tváří v tvář logicky odmítal riskovat. Vyřešil jsem to tak, že čaroděj odešel pro posili do několik mil vzdáleného tábora LYKANTROPŮ A POSLEDNÍ DVě postavy mohli vybrat jeho soukromou místnost a osvobodit Bralaniho. Také mohli uprchnout do města kde zbytek družiny oživili. Za dobrodružství jsem jim dal zkušenost na postup o level (všem). Další jejich úkol bude proniknout do tábora lykantropů, kam uprchl dotyčný čaroděj a dokončit svou práci plus osvobodit další zajatce. myslím že bude férové, když k té hordě vlkodlaků vedených válečníkem 10.levelu a velkým Barghestem přibyde neplánovaně taky ten krysodlačí čaroděj prahnoucí po pomstě. Vzhledem k tomu, že měli namále jen proti tomu čaroději a jeho pohůnkům, myslím že je pravděpodobné, že další zkušenosti už potřebovat nebudou. Snad si aspoň stihnou naházet nové postavy. :-)))
Autorská citace #9
18.5.2007 14:16 - thief
Vannax- Promiň ale teď teprve jsem si přečet tvůj článek, ke kterému je vlastně ta debata. Ptáš se jestli zesložitění přidělování expy je dobrý nápad nebo hovadina. Takže podle mě je to hovadina. :-)
Autorská citace #10
18.5.2007 14:20 - Elgard
Vannax: A co je špatného na subjektivitě DM? Nevidím problém v subjektivitě samé, ale v konkrétním DM, který mi případně nesedne. Mám dojem, že tak jak to směruješ to vede de facto k počítačové hře, kde bude vše dané (teď to není myšleno příběhově). Neřešil bych to omezením rozhodování DM, ale rozmluvou s DM ohledně toho, co se mi zdálo jako "omylnost, upřednostňování apod." Jsme přeci lidi :o)
Autorská citace #11
18.5.2007 14:35 - Vannax
thief: Nějakou motivaci chci přeci jen nechat, takže prostě jednou za čas po nějaké akci všichni hup o level, to se mi zatím až tak moc nezamlouvá.
Elgard: Pozor, asi si úplně nerozumíme - tady není žádná stížnost ze strany hráčů. Jedná se o můj pocit, že při přidělování bodů hrajou přílišnou roli moje subjektivní pocity a názory na způsob hraní hráčů. A co se týče směřování k počítačové hře, musím říct, že spíš naopak. V počítačových hrách přesně funguje - projel jsi autem 10 checkpointů, dostáváš za to 1000 bodů. To o čem uvažuju je asi takhle, prožil jsi 10 významnějších setkání za večer, hoď si 10x kostkou a navíc jsi udělal 3 nadmíru zajímavé věci, hoď si k tomu ještě 3x.
To myslím, že je značný rozdíl proti počítačové hře.
Autorská citace #12
18.5.2007 15:12 - Elgard
thief: to mě moc taky ne, mám rád vnitrodružinkové (patvar) soutěžení :o)
Vannax: Já tomu rozumím, asi jsem to napsal jenom moc obecně. Je rozhodně dobře, že zkoušíš omezit svou subjektivitu v odměňování hráčů. Jen si myslím, že mnohem lepší cesta je mluvit s nimi o tom. S tou počítačovou hrou to bylo myšleno: když se to dá vyřešit debatou s hráči o tom, proč jak co hrají a co je k tomu vede, proč na to vytvářet pravidla?
Osobně by mě navíc to házení kostkou dost demotivovalo. Nepřijde mi fér, že dva hráči za stejný výkon dostanou rozdílné zkušenosti. Teorie statistiky je asi neuklidní :o)
Autorská citace #13
18.5.2007 17:08 - Jerson
Čárky používám, to je v pohodě. Hody mi přijdou jako kravina, bez obalu.
Když nechceš být subjektivní jako DM, nech každého hráče ať si zkušenosti přidělí sám, a nebo ať si je hráči přidělují navzájem.
Autorská citace #14
19.5.2007 22:07 - sirien
thief: oživování postav... no TFUJ.
Vannax: Souhlasím s Jersonem. Kostky jsou kravina. Nicméně čárky ne-e.
Starý WoD měl pěknou mechaniku - hráči SAMI na konci hry říkali, co si jejich postavy odnesly za zkušenosti, novoty a za poučení. Za každé skutečně platné dostali exp (ok, v případě DnD by to bylo nejspíš pár set krát víc...). Další variantou je, že si DM bude dělat čárky za všechno, co postavu nějak posunulo podle jeho názoru dál (případně jednu až tři čárky, podle závažnosti...), a hráči pak na konci hry řeknou, co si jejich postavy odnesly, a každé jeich "připomenutí" (i když si ho už počítal DM sám) bude mít hodnotu třeba dvou čárek, nebo tak. Pak se čárky posčítají, vynásobí třeba... so já vim, dvě stě padesáti (na vyšších levelech třeba vyššim číslem...)
Autorská citace #15
19.5.2007 23:03 - Alnag
Ta mechanika z WOD (přepočtená na relativní hodnoty DnD) jak tady navrhuju Sirien se mi moc líbí. Osobně bych šel spíš tímhle směrem. Aby hráči měli svůj osud skutečně (a nikoliv pouze zdánlivě) v ruce.
Autorská citace #16
20.5.2007 21:08 - thief
sirien: božstva, magie, nemrtví, fiendi, kouzelné ertefakty, více humanoidních ras, magické schopnosti... no TFUJ???
Ne siriene. To je FANTASY.
Autorská citace #17
21.5.2007 00:18 - sirien
thief: Teď du spát... potom si tu někde vedle založíme diskusi na téma "oživování postav a jeho vliv na roleplaing" a tam si to vyřikáme...
Autorská citace #18
21.5.2007 07:54 - Argonantus
U zkušeností dostanete pokaždé jinou odpověď, protože důležité je, co s těmi zkušenostmi chcete dosáhnout. Rychlý postup na další level... pomalý postup... vytvořit rozdíly v družině... snížit je... levely vás vůbec nezajímají...nezajímá vás bojování...
Řekl bych, že Vannaxův systém vede jednak k posílení rozdílů, jednak k určité nejistotě, a tím možná i napínavosti rozdělování. Je to pro nadšené hráče a hazardéry. Tuhle tu byla debata o artefaktu, který dává bohatství, nebo tě zabije, nebo tak něco.... ten, komu se líbí tenhle artefakt, bude klidně i házet na zkušenosti.
Autorská citace #19
21.5.2007 08:41 - Rytíř
S tím házením - takle, Vannax má pravdu v tý jedný poznámce, že ve výsledku by se to tolik nelišilo, protože těch hodů by bylo hrozně moc. Ale tim spíš si myslím, že by to rychle ztratilo kouzlo a stala by se z toho otrava..
Povídej Vannaxi, předestřel jsi to hráčům? Co říkali?
Autorská citace #20
21.5.2007 08:58 - Vannax
Hráčům jsem tenhle systém hodnocení skutečně nakonec nabídnul a po těch debatách co tu vedeme, jsem měl ty nejhorší obavy, že to hráči smetou se stolu a budou navrhovat deset jiných způsobů, ale kupodivu se nad tím skutečně zamysleli a nakonec jsme se i dohodli že to vyzkoušíme. Stálo to několik námitek a trochu vysvětlování. Nicméně - mým hráčům jde víceméně o to, aby se jejich postavy dostali přes 4. úroveň (aby jejich postavy získaly určité nové možnosti) a pak to přidělování zkušeností pro ně už nehraje takovou roli. Takže to byl možná také důvod proč souhlasili bez většího namítání.
Ovšem k rozdělování zkušeností nakonec stejně nedošlo - k překvapení hráčů a k ještě většímu překvapení mýmu, jako DM, nakonec po téměř půl roce hraní, v neděli cca ve 2:30 hod ráno zemřela naprostá většina dobrodruhů. Přežil jen jediný. Ovšem z rozsáhlou duševní poruchou. Tím se i ukončilo současný tažení a můžu vymýšlet novou hru….
Nakonec jsme si ale udělali simulaci toho, jak bych rozdělil zkušenosti a kupodivu ty rozdíly byly jen o trochu větší než jsem čekal. Půlka hráčů se pohybovala na jakýmsi průměru a zbylí hráči měli plus/mínus jednu třetinu průměru. Takže asi tak.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081234931945801 secREMOTE_IP: 34.229.172.86