Tento materiál má statut Otevřeného herního obsahu a je určen pro veřejné používání v rámci definice Veřejné herní licence verze 1.0a.

SRD d20 - popis

Přesvědčení

Základní morální postoje tvorů a postav jsou reprezentovány jejich přesvědčením: zákonným dobrem, neutrálním dobrem, chaotickým dobrem, zákonnou neutralitou, neutralitou, chaotickou neutralitou, zákonným zlem, neutrálním zlem a nebo chaotickým zlem.

Přesvědčení je nástroj pro vytváření identity tvé postavy. Není to uniforma, která by jí měla nějak omezovat. Každé přesvědčení zahrnuje širokou škálu typů osobností nebo osobních filosofií, takže i dvě postavy stejného přesvědčení se od sebe mohou navzájem dost lišit. Navíc jen málo lidí je úplně zásadových.

Dobro versus zlo

Dobré postavy a bytosti ochraňují nevinný život. Zlé postavy a bytosti nevinný život kazí nebo ničí, buďto pro zábavu nebo pro zisk.

"Dobro" znamená lásku k bližnímu, respektování života a uznávání důstojnosti myslících bytostí. Dobré postavy dokáží činit oběti pro dobro ostatních.

"Zlo" znamená utlačování, ubližování a zabíjení ostatních. Někteří zlí tvorové prostě nemají žádný vztah k nikomu jinému a zabíjejí bez váhání a výčitek, pokud jim to pomůže. Jiní aktivně a vědomě konají zlo, zabíjejíce ze sportu nebo z povinnosti vůči zlému božstvu nebo mistrovi.

Lidé, kteří jsou neutrální s ohledem na dobro a zlo, mají zábrany zabít nevinné, ale postrádají odhodlání obětovat něco pro pomoc nebo na ochranu ostatních. Neutrální lidé jsou k ostatním vázáni pouze svými osobními vztahy.

Být dobrý nebo zlý může být vědomé rozhodnutí. Třebaže, pro většinu lidí je být dobrý nebo zlý postoj, kterého jsou si vědomi, ale nijak o něj neusilují. Zatímco uznávají, že dobro a zlo jsou objektivní stavy, ne pouze názory, tito lidé věří, že zachovávání rovnováhy mezi nimi je správné pro všechny nebo aspoň pro ně. Zvířata a ostatní bytosti neschopné morálního jednání jsou neutrální spíše než zlé nebo dobré. I smrtelně jedovatí hadi nebo tygři žeroucí lidi jsou neutrální, protože postrádají schopnost zvažovat své akce z hlediska morálky.

Zákon versus chaos

Zákonní tvorové říkají pravdu, dodržují sliby, uznávají autority, ctí tradice a odsuzují ty, kteří nesplnili svou povinnost.

Chaotičtí tvorové se řídí svými instinkty, nemají rádi, když jim někdo říká, co mají dělat, upřednostňují nové myšlenky před tradicí a dodrží své slovo, jen když mají pocit, že by měli.

"Zákon" znamená čest, důvěryhodnost, poslušnost vůči autoritám a spolehlivost. Na druhou stranu to může znamenat také konzervatizmus, tradicionalizmus, neschopnost vytvořit si vlastní názor a neschopnost se přizpůsobit. Ti, kdo vědomě upřednostňují zákonné chování, říkají, že pouze zákonné chování vytváří společnost, v níž se lidé mohou spolehnout jeden na druhého a dělat ta správná rozhodnutí s vědomí toho, že ostatní budou jednat tak, jak mají.

"Chaos" znamená svobodu, přizpůsobivost a pružnost. Na druhou stranu to může znamenat i bezstarostnost, odpor vůči legitimním autoritám, svévolné jednání a nespolehlivost. Ti, kdo upřednostňují chaotické chování, říkají, že pouze neomezovaná osobní svoboda dovoluje lidem se plně projevit a umožní tak společnosti vytěžit maximum z potenciálu každého svého člena.

Lidé, kteří jsou neutrální z hlediska zákona a chaosu, mají normální respekt vůči autoritám a nepociťují ani potřebu je poslouchat ani se vůči nim bouřit. Jsou čestní, ale mohou se uchýlit ke lži nebo podvodu.

Oddanost zákonu nebo chaosu může být vědomé rozhodnutí, ale mnohem častěji je výsledkem charakteristického rysu osobnosti. Neutralita na ose zákon - chaos je jednoduchý střední stav, stav kdy tvor necítí nutkání jednat vždy nějakým určitým způsobem. Někteří neutrálové však svůj postoj nadřazují zákonu či chaosu s tím, že oba tyto extrémy mají svá úskalí a nevýhody.

Zvířata a ostatní bytosti neschopné morálního jednání jsou neutrální. Psi mohou být poslušní a kočky nespoutané, postrádají však schopnost zvažovat své akce z hlediska morálky, takže nemohou být opravdu zákonní nebo chaotičtí.

Devět přesvědčení

Devět odlišných přesvědčení definuje všechny možné kombinace osy zákon - chaos s osou dobro - zlo. Každý popis přesvědčení níže vykresluje typickou postavu tohoto přesvědčení. Pamatuj, že jednotlivci se od této normy odchylují a daná postava se může v průběhu dnů chovat více či méně v souladu se svým přesvědčením. Používej tyto popisy jako vodítko, ne jako předpis.

Prvních šest přesvědčení, od zákonného dobra až po chaotickou neutralitu jsou standardní přesvědčení pro postavy hráčů. Tři zlá přesvědčení jsou pro příšery a padouchy.

Zákonné dobro, "Křižák": Zákonně dobrá postava se chová tak, jak se od dobré osoby čeká. Spojuje závazek boje se zlem s poslušností konat tak neúnavně. Mluví pravdu, drží své slovo, pomáhá těm co jsou v nouzi a zakročuje proti nespravedlnosti. Zákonně dobrá postava nesnáší, když zůstane vina nepotrestána.

Zákonné dobro je nejlepší přesvědčení jaké si můžeš zvolit, protože spojuje čest a soucit.

Neutrální dobro, "Dobrodinec": Neutrálně dobrá postava dělá to nejlepší, co dobrá osoba může dělat. Je oddána myšlence pomáhat druhým. Pracuje s králi a úředními osobami, ale necítí se jimi být vázána.

Neutrální dobro je nejlepší přesvědčení jaké si můžeš zvolit, protože znamená konat dobro bez ohledu na řád.

Chaotické dobro, "Rebel": Chaoticky dobrá postava koná tak, jak jí přikazuje svědomí, bez ohledu na to, co od ní ostatní očekávají. Jde si svou vlastní cestou, ale je laskavá a shovívavá. Věří v dobro a v to "správné", ale nemá příliš pochopení pro zákony a omezení. Nesnáší, když se někdo snaží ostatní zastrašit a říkat jim, co mají dělat. Následuje svůj vlastní morální kompas, který, ačkoliv je dobrý, nemusí souhlasit s tím, jaký má společnost okolo ní.

Chaotické dobro je nejlepší přesvědčení jaké si můžeš zvolit, protože spojuje dobré srdce se svobodným duchem.

Zákonný neutrál, "Soudce": Zákonně neutrální postavy konají tak, jak jim nařizuje zákon, tradice nebo osobní kodex. Řád a organizace jsou pro ni prvořadé. Může věřit v osobní řád a žít podle kodexu nebo morálních zásad, nebo může věřit v řád pro všechny a dávat přednost silné, organizované vládě.

Zákonný neutrál je nejlepší přesvědčení jaké si můžeš zvolit, protože znamená, že jsi spolehlivý a čestný bez toho, abys byl fanatik.

Neutrál, "Nerozhodný": Neutrální postava dělá to, co ji přijde jako dobrý nápad. Nepociťuje silnou náklonnost k jedné či druhé straně, pokud přijde na zlo proti dobru nebo zákonu proti chaosu. Většinou neutralita znamená nedostatek přesvědčení nebo zaujatosti spíš než věrnost neutralitě. Taková postava uvažuje o dobru jako o lepší variantě nežli je zlo. Konec konců, raději by měla dobré sousedy a panovníky než zlé. Nicméně není osobně rozhodnutá udržovat dobro nějakým abstraktním nebo obecným způsobem.

Na druhé straně některé neutrální postavy se pro neutralitu rozhodly filozoficky. Pohlížejí na dobro, zlo, řád a chaos jako na nežádoucí a nebezpečné extrémy. Zastávají střední cestu neutrality jako nejlepší, nejvyrovnanější cestu pro dlouhodobý rozvoj.

Neutrál je nejlepší přesvědčení jaké si můžeš zvolit, protože znamená, že se chováš přirozeně, bez ovlivnění nebo nátlaku.

Chaotický neutrál, "Svobodný duch": Chaoticky neutrální postava se řídí podle svých chvilkových nápadů. V první a poslední řadě je individualista. Cení si své vlastní svobody, ale nesnaží se ochraňovat svobodu jiných. Vyhýbá se autoritám, nesnáší omezení a staví se proti tradicím. Neutrální postava nenarušuje organizaci úmyslně, jako součást nějakého tažení nebo anarchie. Aby mohl něco takového dělat, musel by být motivován buď dobrem (a mít touhu ostatní osvobodit) nebo zlem (a chtít ostatní, co jsou jiní než on, vidět trpět). Chaoticky neutrální postava může být nepředvídatelná, ale její chování není zcela náhodné. Není stejně pravděpodobné, že z mostu skočí, jako že jej přejde.

Chaotický neutrál je nejlepší přesvědčení jaké si můžeš zvolit, protože představuje skutečné osvobození od společenských omezení a od zapálenosti dobrodinců.

Zákonné zlo, "Vládce": Zákonně zlý padouch si metodicky bere to, co chce, v rámci svého kodexu chování bez ohledu na to, koho tím zraní. Stará se o tradici, věrnost a řád, ale nezajímá ho svoboda, důstojnost nebo život. Hraje podle pravidel, ale nelítostně a bez soucitu. V hierarchii se cítí příjemně a rád by vládl, ale je ochotný i sloužit. Ostatní soudí ne podle jejich činů, ale podle rasy, náboženství, původu nebo sociálního zařazení. Nesnáší porušování zákonů nebo slibů. Tato neochota je částečně způsobena jeho přirozeností a částečně tím, že závisí na řádu, který jej ochraňuje před těmi, kdož se mu postaví na morálním poli. Někteří zákonně zlí padouši mají konkrétní tabu, jako například chladnokrevně nezabíjet (ale mají na to poskoky) nebo nenechat ubližovat dětem (pokud to jde). Představují si, že je tyhle ústupky svědomí povyšují nad bezzásadové padouchy.

Někteří zákonně zlí lidé a stvoření jsou zasvěceni zlu se stejným zápalem, jako je křižák zasvěcen dobru. Kromě toho, že jsou ochotni páchat nepravosti pro svůj vlastní zisk, mají potěšení v šíření zla jako takového. Mohou také konat zlo jako část služby zlému božstvu nebo pánovi.

Zákonné zlo je také někdy nazýváno "ďábelské", protože ďáblové jsou ztělesněním zákonného zla.

Zákonné zlo je nejnebezpečnějším přesvědčením, protože představuje metodické, záměrné a často úspěšné zlo.

Neutrální zlo, "Zločinec": Neutrálně zlý padouch dělá všechno, co mu projde. Prostě a jednoduše tzv. jede na vlastní triko. Neroní slzy pro ty, co zabije, jedno zda kvůli zisku, zábavě nebo příležitosti. Nemá nijak v lásce řád a ani si nedělá iluze, že dodržováním zákonů, tradic nebo kodexu by se stal lepším nebo šlechetnějším. Na druhé straně nemá nespokojenou povahu nebo lásku ke střetům, jako má chaoticky zlý padouch.

Někteří neutrálně zlí padouši berou zlo jako ideál, páchají zlo pro ně samotné. Nejčastěji jsou takoví zloduši oddáni zlému božstvu nebo tajnému společenství.

Neutrální zlo je nejnebezpečnější přesvědčení, protože představuje čisté zlo bez cti a bez alternativ.

Chaotické zlo, "Ničitel": Chaoticky zlá postava dělá cokoliv, do čeho ji žene její chtivost, nenávist a touha po ničení. Je horkokrevná, krutá, náladově zlá a nepředvídatelná. Je nelítostná a brutální, jen aby dostala co chce. Pokud je rozhodnuta šířit zlo a chaos, je ještě horší. Naštěstí jsou jeho plány nahodilé a jakákoliv skupina ke které se přidá nebo kterou založí, je mizerně organizovaná. Obvykle je možné donutit chaoticky zlé lidi spolupracovat jenom silou a jejich vůdce vydrží jenom tak dlouho, dokud dokáže odrážet pokusy jej sesadit nebo zavraždit.

Chaotické zlo je také někdy nazýváno "démonické", protože démoni jsou ztělesněním chaotického zla.

Chaotické zlo je nejnebezpečnější přesvědčení, protože představuje zničení nejenom krásy a života, ale také řádu, na kterém krása a život závisí.

Základní údaje

Věk

Můžeš si vybrat nebo náhodně vygenerovat věk své postavy. Pokud si vybereš, musí to být nejméně minimální věk pro rasu a povolání postavy (viz Tabulka: Náhodný počáteční věk). Minimální věk tvojí postavy je věk dospělosti její rasy plus počet kostek, kterými se vrhá pro její povolání v Tabulce: Náhodný počáteční věk Nebo použij Tabulku: Náhodný počáteční věk pro určení věku tvé postavy.

Tabulka: Náhodný počáteční věk
Rasa Dospělost Barbar, čaroděj, tulák Bard, bojovník, hraničář, paladin Druid, mnich, kněz, kouzelník
Člověk 15 let +1k4 +1k6 +2k6
Trpaslík 40 let +3k6 +5k6 +7k6
Elf 110 let +4k6 +6k6 +10k6
Gnóm 40 let +4k6 +6k6 +9k6
Půlelf 20 let +1k6 +2k6 +3k6
Půlork 14 let +1k4 +1k6 +2k6
Půlčík 20 let +2k4 +3k6 +4k6

Jak tvoje postava stárne, hodnoty jejich fyzických vlastností se snižují a hodnoty jejich mentálních vlastností se zvyšují (viz Tabulka: Následky stárnutí). Účinky jednotlivých kroků stárnutí se sčítají. Nicméně žádná z hodnot vlastností nemůže být tímto způsobem snížena pod 1.

Když postava dosáhne přestárlého věku, DM si tajně hodí její maximální věk, což je číslo ze sloupce Přestárlost v Tabulce: Následky stárnutí plus modifikátor ze sloupce Maximální věk ze stejné tabulky a zaznamená výsledek, o kterém samotný hráč není informován. Když postava dosáhne svého osobního maximálního věku, zemře někdy během následujícího roku stářím.

Maximální stáří je určeno pro postavy hráčů. Většina lidí ve světě ve velkém umírá díky moru, nehodám, nákazám nebo násilí před dosažením přestárlého věku.

Tabulka: Následky stárnutí
Rasa Střední věk1 Stáří2 Přestárlost3 Maximální věk
Člověk 35 let 53 let 70 let +2k20 let
Trpaslík 125 let 188 let 250 let +2k% let
Elf 175 let 263 let 350 let +4k% let
Gnóm 100 let 150 let 200 let +3k% let
Půlelf 62 let 93 let 125 let +3k20 let
Půlork 30 let 45 let 60 let +2k10 let
Půlčík 50 let 75 let 100 let +5k20 let
1 Ve středním věku je -1 Sil, Obr a Odl; +1 Int, Mdr a Cha.
2 Ve stáří je -2 Sil, Obr a Odl; +1 Int, Mdr a Cha.
3 V přestárlém věku je -3 Sil, Obr a Odl; +1 Int, Mdr a Cha.

Výška a váha

Hod kostkou v sloupci Oprava výšky udává výšku postavy navíc k Základní výšce. To samé číslo násobené hodem kostky nebo číslem v sloupci Oprava váhy udává váhu postavy navíc k Základní váze.

Tabulka: Náhodná výška a váha
Rasa Základní výška Oprava výšky Základní váha Oprava váhy
Člověk, muž 4´ 10˝ +2k10 120 lb. × (2k4) lb.
Člověk, žena 4´ 5˝ +2k10 85 lb. × (2k4) lb.
Trpaslík 3´ 9˝ +2k4 130 lb. × (2k6) lb.
Trpaslice 3´ 7˝ +2k4 100 lb. × (2k6) lb.
Elf 4´ 5˝ +2k6 85 lb. × (1k6) lb.
Elfka 4´ 5˝ +2k6 80 lb. × (1k6) lb.
Gnóm 3´ 0˝ +2k4 40 lb. × 1 lb.
Gnómka 2´ 10˝ +2k4 35 lb. × 1 lb.
Půlelf 4´ 7˝ +2k8 100 lb. × (2k4) lb.
Půlelfka 4´ 5˝ +2k8 80 lb. × (2k4) lb.
Půlork 4´ 10˝ +2k12 150 lb. × (2k6) lb.
Půlorčice 4´ 5˝ +2k12 110 lb. × (2k6) lb.
Půlčík 2´ 8˝ +2k4 30 lb. × 1 lb.
Půlčice 2´ 6˝ +2k4 25 lb. × 1 lb.