Tento materiál má statut Otevřeného herního obsahu a je určen pro veřejné používání v rámci definice Veřejné herní licence verze 1.0a.

Psionické dovednosti a odbornosti

Psionické postavy se ve většině případů spoléhají na stejné dovednosti, jako ostatní D&D postavy. Některé dovednosti však psionické postavy používají jinak; první část této kapitoly navíc uvádí několik nových dovedností, souvisejících s psionickými schopnostmi.

Druhá část se pak věnuje popisu osmdesáti nových odborností, z nichž většinu mohou používat pouze psionické postavy.

Dovednosti a psionika

Následující část obsahuje nové dovednosti zaměřené na psioniku a také dovednosti již existující, které jsou ale psionickými postavami používány jinak.

Tabulka Body dovedností na úroveň uvádí přehled počtu bodů, které získávají povolání uvedená v druhé kapitole této knihy.

Tabulka Body dovedností na úroveň
Povolání Body dovedností na 1. úrovni* Body na vyšších úrovních**
Dušebřit (2 + oprava Int) ×4   2 + oprava Int
Obdařený (4 + oprava Int) ×4 4 + oprava Int
Psionik (2 + oprava Int) ×4 2 + oprava Int
Psychický válečník (2 + oprava Int) ×4 2 + oprava Int
* Lidé si k celkovému počtu bodů přičítají +4.
** Lidé si každou úroveň přičítají +1.

Synergie dovedností

Tabulka Synergie dovedností popisuje synergie, které se aplikují na dovednosti popsané v této kapitole.

Tabulka: Synergie dovedností
5 a více stupňů v... Dá bonus +2 na...
Autohypnóza ověřování Znalosti (psionika)
Používání psionického vybavení   ověřování Psiozpytu na silové kameny
Psiozpyt ověřování Používání psionického vybavení zahrnujících silové kameny
Soustředění ověřování Autohypnózy
Znalosti (psionika) ověřování Psiozpytu

Popis dovedností

Dovednosti popsané v této kapitole se vždy odkazují na použití psioniky. Navíc ke třem novým dovednostem (Autohypnózy, Použití psionických předmětů a Psiozpytu) tu zavádíme nové kategorie v dovednosti Znalosti a nová použití dovednosti Soustředění.

Autohypnóza (Mdr; pouze trénovaná)

Ověření: TO a efekt úspěšného ověření závisí na tom, o co se pokoušíš.

Úkol TO
Ignoruj zranění ježky 18
Zapamatuj 15
Vzdoruj smrti 20
Vzdoruj strachu TO efektu strachu
Akceptuj jed TO jedu
Síla vůle 20

Ignoruj zranění ježky: Pokud jsi šlápl na ježky a zranil ses o ně, tvá rychlost se sníží na polovinu. Úspěšné ověření Autohypnózy tento postih odstraní. Rána se neztratí - silou své vůle prostě jen ignoruješ její následky.

Zapamatuj: Můžeš se pokusit zapamatovat si dlouhé řádky čísel, dlouhé sloky básně anebo jakoukoliv jinou, obtížně zapamatovatelnou informaci (nemůžeš se však namemorovat magický text nebo nějaký jiný, podobně exotický text). Každým úspěšným ověřením si zapamatuješ jednu stránku textu (až 800 slov), čísel, diagramů nebo znaků (a to i když nechápeš jejich význam). Pokud je dokument delší než na jednu stranu, můžeš na další strany opět zkusit ověřit Autohypnózu. Zapamatovanou informaci si pamatuješ už napořád; ovšem připomeneš si ji jen dalším úspěšným ověřením Autohypnózy.

Vzdoruj smrti: Můžeš se podvědomě pokusit zastavit své umírání. Když máš záporný počet životů a ztrácíš další životy (ať už rychlostí 1 životu za kolo nebo 1 za hodinu), můžeš místo procentového hodu na stabilizaci ověřit Autohypnózu vůči TO 20. Pokud uspěješ, přestaneš ztrácet životy (žádné však nezískáváš). Když napoprvé neuspěješ, můžeš tímto ověřením nahradit hod k% i v dalších kolech.

Vzdoruj strachu: V odpověď na jakýkoli efekt strachu si můžeš normálně hodit na záchranu. Pokud v hodu na záchranu neuspěješ, můžeš ve svém příštím kole ověřit Autohypnózu i v případě, že tě strach zcela ovládl. Pokud se tvé ověření vyrovná nebo překoná TO efektu strachu, setřásl jsi ho ze sebe. Když jsi v ověření neuspěl, strach jsi nepřekonal; normálně na tebe dál působí a ty už nemáš další možnost ho setřást.

Akceptuj jed: Ověřením Autohypnózy můžeš nahradit jakýkoli hod vůči standardnímu druhotnému účinku jedu. Tato dovednost nemá žádný vliv na počáteční hod na záchranu před jedem.

Síla vůle: Když jsi zraněn na 0 životů (jsi vyřazen), můžeš ověřit Autohypnózu. Pokud uspěješ, můžeš dělat normální akce aniž by tě to zranilo za 1 život. Ověřovat musíš za každou vysilující akci, kterou chceš udělat. Neúspěch v ověření v tomto případě neznamená žádný přímý postih - můžeš si vybrat, zamýšlenou vysilující akci nemusíš provést a tím se vyhneš ztrátě životů. Pokud to přesto uděláš, klesneš na -1 životů a začneš umírat.

Akce: žádná. Ověřování Autohypnózy nevyžaduje samo o sobě žádnou akci; je to buďto volná akce (když se to dělá v reakci na něco) nebo je to součástí jiné akce (když se o to aktivně pokouší).

Opakování: U zapamatování a síly vůle ano, ačkoli úspěch nezruší předchozí neúspěchy. U ostatních použití ne.

Synergie: Jestliže máš 5 a více stupňů v Autohypnóze, máš bonus +2 na ověřování Znalosti (psioniky).

Jestliže máš 5 a více stupňů v dovednosti Soustředění, máš bonus +2 na ověřování Autohypnózy.

Používání psionického vybavení (Cha; pouze trénovaná)

Ověření: Tuto dovednost můžeš použít k oslovení silového kamene (zjištění, jakou sílu obsahuje) nebo k aktivaci psionického předmětu. Tato dovednost ti umožní používat psionické předměty tak, jako bys měl potřebnou schopnost manifestace nebo schopnost jiného povolání, jako bys byl jiné rasy nebo měl jiné přesvědčení.

Pokaždé, když chceš aktivovat předmět, jako je třeba dorje, musíš provést hod na napodobení potřebných vlastností. Pokud se pokoušíš získat přesvědčení nebo jiný předpoklad, musíš si v některých případech (jako je třeba napodobení přesvědčení neutrální zlo, které tě ochrání před tím, aby tě zraňovala kniha ničemné temnoty, která jinak zraňuje každého, kdo ji nese a není zlý) hodit na tuto dovednost jednou za hodinu.

Musíš se rozhodnout, co přesně se pokusíš získat. Musíš vědět, co se snažíš získat, když se pokusíš o hod na napodobení. TO různých možností dosažitelných skrze Používání psionického vybavení jsou uvedeny níže v tabulce.

TO Používání psionického vybavení Úkol
25 Aktivace naslepo
25 + úroveň síly Oslovení silového kamene
Viz níže Napodobit hodnotu vlastnosti
30 Napodobit přesvědčení
20 Napodobit schopnost povolání
25 Napodobit rasu
20 Použití dorje
20 + úroveň manifestanta Použití silového kamene

Aktivace naslepo: Některé psionické předměty jsou aktivovány určitou myšlenkou nebo stavem mysli. Takové předměty dokážeš aktivovat stejně, jako bys tuto aktivační metodu použil, a to nejen když jsi tak neučinil, ale i když ji neznáš. Muisíš však použít její ekvivalent. Musíš předmětem zamávat kolem sebe nebo se nějak jinak pokusit o jeho aktivaci. Pokud jsi daný předmět předtím již alespoň jednou aktivoval, máš na další pokusy speciální bonus +2.

Jestliže v ověřování neuspěješ o 10 nebo víc, sežehne ti to mozek. Sežehnutí mozku tě postihne stejně, jako když se neúspěšně pokusíš o manifestaci síly ze silového kamene (viz str. 168), až na to, že zranění je místo 1k6 za úroveň síly jen 1k4. Zranění ze sežehnutí mozku při aktivaci naslepo je navíc ke zranění sežehnutím mozku při manifestaci síly ze silového kamene.

Oslovení silového kamene: Úspěšné oslovení silkového kamene ti umožní zjistit jakou sílu nebo síly obsahuje. Vyžaduje to soustředění na 1 minutu.

Napodobení velikosti vlastnosti: K manifestaci síly ze silového kamene potřebuješ vysokou velikost dané vlastnosti (např. Inteligence pro psionika). Tvá efektivní hodnota dané vlastnosti (odpovídající povolání, které napodobuješ, když se pokoušíš manifestovat sílu ze silového kamene) je tvůj výsledek hodu na ověřování mínus 15. Pokud již máš dostatečnou velikost potřebné vlastnosti, nemusíš tuto ověřování vůbec provádět.

Napodobení přesvědčení: Některé psionické předměty mají v závislosti na tvém přesvědčení pozitivní nebo negativní účinky. Používání psionického vybavení ti umožní používat tyto předměty tak, jakoby jsi měl přesvědčení dle svého výběru. V jednom okamžiku můžeš napodobovat jen jedno přesvědčení.

Napodobení schopnosti povolání: Někdy potřebuješ napodobit schopnost povolání, abys mohl aktivovat psionický předmět. Tvá efektivní úroveň v napodobovaném povolání je tvůj výsledek hodu minus 20.

Tato dovednost ti nedovolí používat schopnosti povolání jiného povolání. Pouze ti umožní aktivovat předměty, jako bys jí měl.

Pokud je povolání, jehož schopnost napodobuješ, omezeno přesvědčením, musíš toto přesvědčení mít, ať už čestně nebo napodobením jiným ověřením (viz výše).

Napodobení rasy: Některé psionické předměty pracují jen pro některé rasy nebo pracují lépe, když je daná rasa používá. Můžeš používat tyto předměty, jako bys byl příslušník rasy dle tvého výběru. V jednom okamžiku můžeš napodobovat pouze jednu rasu.

Použití dorje: Za normálních okolností musíš mít sílu obsaženou v dorje na seznamu sil svého povolání, abys ji mohl použít. Toto použití dovednosti ti umožní použít dorje jako bys danou sílu na seznamu sil svého povolání měl. Toto použití dovednosti se dá aplikovat i na jiné psionické předměty spouštějící síly.

Použití silového kamene: Za normálních okolností musíš mít sílu obsaženou v silovém kameni na seznamu sil svého povolání, abys ji mohl použít. Toto použití dovednosti ti umožní použít silový kámen jako bys danou sílu na seznamu sil svého povolání měl. TO je rovno 20 + manifestační úroveň síly, kterou se pokoušíš manifestovat ze silového kamene. Např. k manifestaci síly psionika 2. úrovně ze silového kamene, budeš muset hodit alespoň 23 nebo více, protože manifestační úroveň 2. úrovně síly psionika je 3. Poznámka: Předtím než použiješ silový kámen, musíš ho nejprve oslovit, abys zjistil jaké síly obsahuje.

Manifestace síly ze silového kamene navíc vyžaduje minimální velikost (10 + síla úrovně) příslušné vlastnosti. Pokud danou vlastnost nemáš dostatečně vysokou, musíš jí napodobit odděleným ověřením (viz výše).

Toto použití dovednosti se aplikuje i na jiné psionické předměty dokončující síly.

Akce: Žádná. Ověřování Používání psionického vybavení je součástí akce vyžadované k aktivaci psionického předmětu (je-li nějaká potřeba). (Diskusi o aktivování psionického předmětu najdeš na str. 158.)

Opakování: Ano, pokud však při pokusu o aktivaci předmětu hodíš na kostce 1 a ve své snaze neuspěješ, nemůžeš se již tento den předmět pokusit aktivovat.

Speciální: U této dovednosti si nemůžeš vzít 10.

Nikomu nemůžeš pomoci při ověřování Používání psionického vybavení. Pouze uživatel předmětu se může pokusit o jeho ověření.

Postava s odborností Psionická spřízněnost má bonus +2 na ověřování Používání psionického vybavení.

Synergie: Jestliže máš stupeň 5 nebo více v dovednosti Psiozpyt, získáváš +2 bonus na dovednost Používání psionického vybavení, kdykoli se týká silových kamenů.

Jestliže máš stupeň 5 nebo víc v dovednosti Používání psionického vybavení, získáváš +2 bonus na ověřování Psiozpytu při oslovování silových kamenů.

Psiozpyt (Int; pouze trénovaná)

Ověření: Dokážeš identifikovat síly a psionické efekty.

TO Úkol
15 + úroveň síly Určení právě manifestované síly (abys ji mohl určit, musíš vnímat projevy manifestace síly nebo vidět nějaké její účinky). Nevyžaduje žádnou akci. Nejde opakovat.
15 + úroveň síly Určení disciplíny zahrnuté v auře jednoho tvora nebo předmětu, kterou vidíš když používáš najdi psioniku. (Jestliže aura není efektem síly, TO je 15 + 1/2 úrovně manifestanta). Nevyžaduje žádnou akci.
15 + úroveň síly Zjištění, jakou sílu nebo síly obsahuje silový kámen.
20 + úroveň síly Určení síly, která již působí na nějakém místě. Musíš vidět nebo zjistit účinky síly. Nevyžaduje žádnou akci. Nejde opakovat.
20 + úroveň síly Identifikace materiálů vytvořených nebo přeměněných psionikou, jako je třeba poznání, že nějaký předmět byl vytvořen metakreativní silou. Nevyžaduje žádnou akci. Nejde opakovat.
25 + úroveň síly Po hodu na záchranu vůči síle cílené na tebe určit, o jakou sílu se jednalo. Nevyžaduje žádnou akci. Nejde opakovat.
25 Identifikace psionického tetování. Vyžaduje 1 minutu. Nejde opakovat.
20 Nakreslení obrazce posilujícícho manifestaci psionické dimenzionální kotvy na přivolaného tvora. Vyžaduje 10 minut. Nejde opakovat. Tento hod provede DM.
30 nebo vyšší Porozumění nenormálnímu nebo neobvyklému psionickému efektu, jako jsou např. účinky v zemi nalezeného psionického rezonujícího krystalu. Nejde opakovat.

Navíc ti některé síly umožní získat více informací o psionickém efektu, když úspěšně ověříš Psiozpyt, tak jak je to uvedeno v jejich popisu. (Viz např. síla najdi psioniku, str. 91.)

Akce: Různé, viz výše.

Opakování: Viz výše.

Speciální: Psionik dostává bonus +2 na ověřování Psiozpytu, když zachází se silou ze své disciplíny.

Když máš odbornost Psionická spřízněnost, máš bonus +2 na ověřování Psiozpytu.

Synergie: Jestliže máš 5 a více stupňů v Psiozpytu, máš bonus +2 na ověřování Používání psionického vybavení, když tak činíš ve spojitosti se silovými kameny.

Jestliže máš 5 a více stupňů v Používání psionického vybavení, máš bonus +2 na Psiozpyt při zjišťování silového kamene.

Soustředění (Odl)

Ověření: Ověřit Soustředění musíš vždy, kdy ti hrozí ztráta koncentrace (poraněním, nepřízní počasí, apod.) během takové akce, která vyžaduje tvou úplnou pozornost. Mezi takové akce patří i manifestace sil, soustředění na aktivní sílu (jako je tok energie) nebo na ovládání síly (jako je psionická levitace) nebo na použití psionické schopnosti (jako je energetický paprsek dromitů).

Pokud Soustředění úspěšně ověříš, můžeš ve své akci normálně pokračovat. Pokud ne, akce automaticky neuspěje a přijde nazmar. Pokud jsi zrovna manifestoval sílu, přijdeš o body many (viz Manifestace sil, str. 53). Pokud jsi se soustředil na aktivní sílu, tato končí, úplně stejně, jako by ses na ni přestal soustředit. Pokud jsi ovládal sílu, tvůj pokus o její změnu selže, ale síla je nadále aktivní. Pokud jsi používal psionickou schopnost, dané použití schopnosti je ztraceno.

Tabulka uvádí nejrůznější typy vyrušení, které způsobí, že musíš ověřovat Soustředění. Když jsi vyrušen během manifestace síly, musíš úroveň této síly připočíst k patřičné TO Soustředění.)

TO Soustředění1 Vyrušení
10 + způsobené zranění Poranění během akce.2
10 + polovina trvalého, naposledy utrženého zranění Utrpění trvajícího zraňování během akce.3
15 + úroveň síly Pokus o manifestaci síly bez jejích projevů.
15 Jsi omotán.
TO rušivé síly Vyrušení nezraňující silou.4
20 Získání psionické koncentrace.
20 Zápasíš nebo jsi držen. (Síly můžeš manifestovat normálně, pokud tedy ověříš Soustředění.)
TO rušícího kouzla Počasí způsobené silou jako je ovládní počasí.4
1 Pokud se pokoušíš manifestovat, soustředit se na nebo ovládat nějakou sílu, přičti k uvedené TO její úroveň.
2 Např. během manifestace síly trvající celé 1 kolo nebo déle. Nebo z příležitostných útoků či připravených akcí, provedených v odpověď na manifestaci síly (u sil manifestovaných během 1 akce) nebo provedené akce (u aktivit vyžadujících více než 1 úplnou akci).
3 Když např. stojíš v přirozeném ohni nebo lávě.
4 Pokud síla nedává možnost hodu na záchranu, použij TO, které by jinak měla.

Získání psionické koncentrace: Už jen to, že disponuje rezervoárem psionické many, dává psionické postavě zvláštní energii. Psionické postavy mohou tuto energii využít bez toho, že by ve skutečnosti platily body many - mohou se prostě zvláštním použitím dovednosti Soustředění psionicky koncentrovat.

Dokud máš k dispozici alespoň 1 bod many, můžeš se krátkou meditací pokusit získat psionickou koncentraci. TO tohoto úkolu je 20. Meditace je úplná akce, která provokuje k příležitostnému útoku.

Když jsi psionicky koncentrován, můžeš svou koncentraci uvolnit na jakékoliv jedno ověřování Soustředění, které později provedeš. Pokud ji použiješ tímto způsobem, tvé ověřování Soustředění se bere jako kdyby jsi hodil 15. Je to jako když se bere 10, až na to že ke své opravě na Soustředění si přičítáš 15. Psionickou konentraci můžeš rovněž uvolnit za účelem získání výhod nějaké psionické odbornosti - takto je aktivováno mnoho psionických odborností.

Jakmile jsi jednou psionicky koncentrován, zůstaneš tak, dokud svou koncentraci neuvolníš, dokud neupadneš do bezvědomí nebo nejdeš spát (nebo, v případě elanů, se neuvedeš do meditativního transu) anebo když počet tvých bodů many klesne na 0.

Akce: Obvykle žádná. Ve většině případů nevyžaduje ověření Soustředění akci; je to buďto volná akce (když se o to pokoušíš v reakci na něco) nebo součást akce jiné (když se o to pokoušíš aktivně). Meditace pro získání psionické koncentrace je úplná akce.

Opakování: Ano, ale úspěch nezruší následky předchozího neúspěchu, např. ztrátu bodů many za manifestovanou sílu nebo zrušení síly během koncentrace na ni.

Speciální: Soustředění můžeš použít k opatrné manifestaci síly nebo psionické schopnosti, aby jsi se vyhnul všem možným příležitostným útokům. TO ověřování je 15 + úroveň síly. Pokud v ověřování uspěješ, můžeš sílu manifestovat normálně bez toho, že by jsi tím provokoval k příležitostným útokům. Pokud v ověřování Soustředění neuspěješ, síla automaticky neuspěje a body many jsou ztraceny, stejně jako kdyby tvá pozornost a soustředění bylo nějak vyrušeno.

Postava ovládající odbornost Manifestace v boji (viz str. 44) získává bonus +4 při ověřování Soustředění, když opatrně manifestuje sílu nebo psionickou schopnost nebo když zápasí nebo je držen.

Synergie: Jestliže máš v Soustředění stupeň 5 a víc, máš bonus +2 na ověřování Autohypnózy.

Znalosti (psionické) (Int)

Znalosti (psioniky) pokrývají dávná mystéria, psionické tradice, psychické symboly, kryptické fráze, astrální výtvory a psionické rasy. Tuto dovednost můžeš využít k identifikaci psionických nestvůr a jejich zvláštních sil a slabostí.

Synergie: Jestliže máš 5 a více stupňů ve Znalosti (psioniky), máš bonus +2 na ověřování Psiozpytu.

Jestliže máš 5 a více stupňů v Autohypnóze, máš bonus +2 na ověřování Znalosti (psioniky).

Netrénovaně: Netrénované ověřování Znalosti (psioniky) je prostě ověřování Inteligence. Bez opravdového studia však máš jen běžné znalosti (TO 10 nebo nižší).

Odbornosti a psionika

Následující oddíl uvádí několik nových druhů odborností. Psionické odbornosti si může vzít pouze psionická postava nebo tvor. Odbornosti tvorby předmětů umožňují manifestantovi tvořit psionické předměty všech typů. Metapsionické odbornosti umožňují psionickým postavám manifestovat síly s větším efektem. Každý z těchto typů zde podrobně popisujeme, viz níže.

Psionické odbornosti

Psionické odbornosti jsou dostupné pouze takovým postavám a tvorům, kteří mají schopnost maifestovat síly. (Jinými slovy, mají body many nebo psionické schopnosti.)

Protože psionické odbornosti jsou nadpřirozené schopnosti - odchylka od obecného pravidla, že odbornosti nedávají nadpřirozené schopnosti - nemohou být přerušeny v boji (tak jako síly) a obvykle neprovokují k příležitostnému útoku (pokud to není uvedeno v jejich popisu). Nadpřirozené schopnosti nezastaví silová odolnost a nemohou být ani zlomeny; ovšem v oblastech, kde je psionika negována nebo zrušena, jako je třeba nulové psionické pole, nefungují. Jakmile takovou oblast opustíš, psionické odbornosti můžeš ihned použít.

Mnoho psionických odborností můžeš použít jen když jsi psionicky koncentrován; jiné vyžadují, aby jsi za účelem získání jejich výhod svou psionickou koncentraci uvolnil. Uvolnění psionické koncentrace nevyžaduje žádnou akci; je to součástí jiné akce (té, kvůli níž odbornost používáš). Když svou psionickou koncentraci uvolníš, vztahuje se to pouze na akci, pro níž jsi to udělal. Pokud např. použiješ odbornost Hluboký zásek (která vyžaduje uvolnění psionické koncentrace), nemůžeš na jeden a ten samý útok použít zároveň i odbornost Psionická zbraň, protože svou psionickou koncentraci jsi uvolnil na Hluboký zásek. Popis uvedení do stavu psionické koncentrace jsme uvedli již v předchozí části této kapitoly, viz popis dovednosti Soustředění.

Odbornosti tvorby psionických předmětů

Manifestanti mohou svou osobní moc použít též k vytvoření trvalých psionických předmětů. Dělat něco takového je však vyčerpávající. Manifestant musí do každého předmětu, který tvoří, vložit částečku svého vlastního já. Psionické pedměty jsou popsány v Kapitole 7.

Odbornost tvorby psionických předmětů manifestantovi umožňuje vyrobit psionický předmět daného typu. Bez ohledu na to, jaký konkrétně typ předmětu umožňuje odbornost vyrábět, všechny mají několik společných charakteristik.

Cena Zk: Síla a energie, kterou by si normálně manifestant podržel, je při výrobě psionického předmětu ztracena. Ztráta bodů zkušenosti při používání odborností tvorby psionických předmětů je rovna 1/25 ceny předmětu ve zlatých mincích (cenu předmětů najdeš v Kapitole 7). Postava nemůže na výrobu předmětu vydat tolik Zk, že by tím ztratila úroveň. Ovšem když získá dostatek zkušeností k přestupu na vyšší úroveň, může se rozhodnout použít je místo na postup na vyšší úroveň na výrobu psionického předmětu.

Cena surovin: Tvorba psionických předmětů vyžaduje vzácné přísady a materiály, z nichž většina je během procesy výroby spotřebována. Jejich cena je rovna 1/2 ceny předmětu.

Pokud chce postava použít odbornost tvorby psionického předmětu, musí mít rovněž přístup do laboratoře nebo psionické dílny, speciálním nástrojům a dalšímu vybavení. Pokud však nenastanou nějaké neobvyklé situace a podmínky (když např. cestuje daleko od domova), postava obvykle má přístup ke všemu, co potřebuje.

Čas: Čas potřebný na výrobu psionického předmětu závisí na odbornosti a ceně předmětu. Minimálně je to ale vždy alespoň jeden den.

Cena předmětu: Výroba dorje, zápis do kamene a vytvoření tetování, to všechno vytvoří předměty, které přímo reprodukují efekt sil; síla těchto předmětů závisí na jejich manifestační úrovni - tzn., že síla pocházející z tohoto předmětu má stejnou moc, jako kdyby ji manifestoval manifestant dané úrovně.

Často to bývá minimální možná úroveň nutná k manifestaci dané síly. (Platí to zejména pro náhodně objevené předměty.) Během tvorby takovéhoto předmětu však může být jeho síla zvětšena. Kdykoli postava vyrábí předmět za použití síly umocněné tím, že do ní dala další body many, efektivní manifestační úroveň postavy se pro účely výpočtu ceny předmětu zvýší o 1 za každý 1 bod many navíc. (Umocnění je vlastnost mnoha psionických sil, díky níž mohou být vydáním dalších bodů many do jejich manifestace upraveny a posíleny mnoha různými způsoby, tak jak je to popsáno na str. 69.) Všechny ostatní parametry závislé na úrovni síly zakuté do předmětu jsou stanoveny na základě efektivní manifestační úrovni.

Cena psionického předmětu (a zároveň s ní tedy i cena ZK a surovin) závisí na úrovni síly a manifestační úrovni postavy. Manifestační úroveň postavy musí být dost vysoká na to, aby tvůrce předmětu dokázal manifestovat sílu zvolené úrovně. Konečnou cenu zjistíš vynásovením manifestační úrovně postavy úrovní síly; výsledek pak vynásobíš ještě koeficientem uvedeným níže.

Silové kameny:

Základní cena = úroveň síly × manifestační úroveň × 25 zl

Psionické tetování:

Základní cena = úroveň síly × manifestační úroveň × 50 zl

Dorje:

Základní cena = úroveň síly × manifestační úroveň × 750 zl

Cena navíc: Dorje, silový kámen nebo psionické tetování, které obsahuje sílu, za jejíž manifestaci se platí zkušenostmi, stojí víc než je obvyklé. U silového kamene a psionického tetování musí tvůrce zaplatit Zk cenu při výrobě předmětu. U dorje musí zaplatit padesátinásobek této ceny.

Tuto cenu navíc mají i další psionické předměty; je to uvedeneho v jejich popisu.

Metapsionické odbornosti

S tím jak roste obeznámenost postavy s psionikou, může se naučit manifestovat síly způsobem poněkud odlišným od toho, jak byly původně vytvořeny a postavou naučeny. Manifestant s emůže kupříkladu naučit jak manifestovat síly, aby trvaly dle než obvykle, více zraňovaly nebo je vylepšil nějak jinak. Manifestace síly skrze metapsionickou odbornost je samozřejmě dražší než manifstace tradiční.

Doba manifestace: Manifestace sil s pomocí metapsinonické odbornosti zabere stejné množství času jako normálně, pokud odbornost výslovně neuvádí něco jiného, jak je tomu např. u Rychlé síly.

Cena manifestace: Aby mohla použít metapsinonickou odbornost, psionická postava musí uvolnit svou psionickou koncentraci (viz popis dovednosti Soustředění na začátku této kapitoly) a zaplatit tolik bodů many navíc, kolik je uvedeno v popisu odbornosti. Např. použití odbornosti Řetězová síla navýší cenu síly o 6 bodů many.

Omezení: Stejně jako u všech sil, i tady platí, že na manifestaci síly nemůžeš vydat více many, než je tvá manifestační úroveň. Metapsionické odbornosti ti pouze umožní manifestovat síly jiným způsobem; neumožní ti porušit toto pravidlo.

Účinky metapsionické odbornosti na sílu: Metapsionická síla působí vždy na původní úrovni síly, přestože za ni platíš více many. Modifikace síly způsobené metapsionickou odborností mají jen a pouze v popisu odbornosti uvedené účinky. Manifestant nemůže s pomocí metapsionické odbornosti změnit sílu sesílanou skrze silový kámen, dorje nebo nějaký jiný předmět.

Manifestace síly pozměněná odborností Rychlé sesílání neprovokuje k příležitostnému útoku.

Některé metapsionické odbornosti se aplikují pouze na určité síly, tak jak je to uvedeno v popisu každé takové odbornosti.

Psionické předměty a metapsionické síly: Se znalostí té správné odbornosti tvorby psionických předmětů můžeš do silových kamenů, psionických tetování i dorje ukládat metapsionické síly. Omezení úrovně platné pro psionické tetování se aplikuje i na metapsionické síly. Takže síla 3. úrovně modifikovaná odborností Zesil sílu nemůže být do psionického tetování uložena, protože síla je pak pro účely omezení úrovně ekvivalentem síly 5. úrovně a psionické tetování může obsahovat jen síly do 3. úrovně.

Postava nepotřebuje příslušnou metapsionickou odbornost, aby mohla aktivovat předmět, v němž je uložena metapsionická síla, ale potřebuje ho, aby takový předmět mohla vyrobit.

Popis odborností

Všechny níže uvedené odbornosti jsou popisovány klasickým způsobem.

Ani se nehni [psionická]

Požadavky: Sil 13.

Výhoda: Když tě pohyb nepřítele z tebou ohrožované oblasti vyprovokuje k příležitostnému útoku, můžeš se tohoto útoku vzdát výměnou za pokus o jeho zastavení. Proveď normální příležitostný útok. Pokud nepřítele zasáhneš, musí uspět v záchraném hodu na Reflexy vůči TO 10 + tvůj hod na zranění (protivník však ve skutečnosti zraněn není) nebo se okamžitě zastaví - stejně, jako by již použil pohybovou akci pro dané kolo.

Protože odbornost Ani se nehni používáš namísto svého příležitostného útoku, můžeš tak učinit pouze tolikrát za kolo, kolikrát můžeš provést příležitostný útok (normálně tedy jen jednou).

Normálně: Příležitostné útoky nemohou zastavit pohyb tvých protivníků.

Antipsionická magie [obecná]

Požadavky: Čarozpyt stupeň 5.

Výhoda: Při ověřování sesilatelské úrovně na překonání silové odolnosti psionického tvora máš bonus +2. Tento bonus se sčítá s bonusem za Průrazné kouzlo a Mocné průrazné kouzlo. Navíc pak každý psionický tvor, který se pokouší zlomit kouzlo, které jsi seslal, musí ověřovat proti TO 13 + jeho manifestační úroveň.

Výhoda této odbornosti se počítá pouze proti silové odolnosti, bonus se nevztahuje na magickou odolnost. Toto je výjimka z pravidla o vzájemné zaměnitelnosti magie a psioniky (viz str. 55).

Speciální: Tuto odbornost si nemůžeš vzít ani ji používat, pokud máš schopnost používat psionické síly (máš body many nebo psionické schopnosti).

Bezhlavý útok [obecná]

Požadavky: Základní útočný bonus +1.

Výhoda: Při provádění útočné nebo úplné útočné akce v boji nablízko si můžeš vzít postih -4 k TZ a připočíst bonus +2 k hodům na útok nablízko. Bonus k hodům na útok a postih k TZ trvá do začátku tvého příštího kola.

Divoký talent [obecná]

Výhoda: K životu se probudí tvé latentní vlohy pro psioniku, díky čemuž získáš statut psionického tvora. Jako psionická postava máš k dispozici 2 body many a můžeš si brát psionické a metapsionické odbornosti, stejně jako odbornosti tvorby psionických předmětů. Sama o sobě ti však tato odbornost nedá schopnost manifestovat síly.

Dlouhá síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz popis dovednosti Soustředění, str. 37). Pak dokážeš manifestovat prodlouženou sílu. Prodloužená síla trvá dvakrát tak dlouho než normálně. Síla s trváním soustředění, ihned nebo stále není touto odborností ovlivněna.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 2 body. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Duševní skok [psionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Získáš bonus +10 na ověřování Skákání.

Energie těla [psionická]

Výhoda: Dokážeš si obnovit 2 body many za 1 bod každé z těchto vlastností: Síly, Obratnosti a Odolnosti, které tím vyhoříš. Za odpovídající cenu můžeš získat další body many; můžeš se např. rozhodnout obnovit si 6 bodů many za cenu vyhoření 3 bodů ze Síly, Obratnosti i Odolnosti. Tyto obnovené body many se přidávají k tvé stávající maně stejně, jako bys je získal nočním odpočinkem.

Speciální: Tuto odbornost mohou použít pouze živí tvorové. Její výhody můžeš požívat jen v případě, že se nacházíš ve vlastním těle (pokud na tebe právě účinkuje např. prohození myslí nebo metamorfóza, tuto výhodu nezískáš.)

Hluboký zásek [psionická]

Požadavky: Sil 13, Psionická zbraň, základní útočný bonus +5.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Útok zbraní nablízko pak můžeš provést jako útok dotykem.

To, jestli tuto odbornost použiješ nebo ne, se musíš rozhodnout ještě před hodem na útok. Svou psionickou koncentraci ztratíš i v případě, že útok mine.

Chaotická mysl [obecná]

Požadavky: Chaotické přesvědčení, Char 15.

Výhoda: Tvorové a postavy mající bonus intuice ke svým hodům na útok, bonus intuice ke své TZ, anebo bonus intuice na ověřování svých dovedností či vlastností si tyto bonusy proti tobě nepočítají.

Výhoda této odbornosti se počítá pouze vůči bonusům intuice získaným skrze psionické sily a psionické schopnosti. Toto je výjimka z pravidla o zaměnitelnosti psioniky a magie (viz str. 55).

Speciální: Tuto odbornost si nemůžeš vzít ani ji používat, pokud máš schopnost používat psionické síly (máš body many nebo psionické schopnosti).

Inkvizitor [psionická]

Požadavky: Mdr 13.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Při vzájemném ověřování Odhalení úmyslu vůči Předstírání máš bonus +10.

To, jestli tuto odbornost použiješ nebo ne, se musíš rozhodnout ještě před ověřením Odhalení úmyslů. Svou psionickou koncentraci ztratíš i v případě, že ve svém ověření neuspěješ nebo i když protivník nelže.

Koncentrované lámání zbraní [psionická]

Požadavky: Sil 13, Drtivý útok, Zlepšené lámání zbraní.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Když zasáhneš zbraň protivníka, ignoruješ polovinu její celkové tvrdosti (zaokrouhluj dolů). Celková tvrdost zahrnuje i všechny magické nebo psionické zvýšení zbraně, které její tvrdost zvyšují.

Speciální: Slabá místa dokážeš vycítit v jakékoli tvrdé konstrukci, např. v dřevěnných dveřích nebo kamenných zdech; když na něj útočíš, můžeš ignorovat polovinu celkové tvrdosti objektu (zaokrouhluj dolů).

Manifestace v boji [psionická]

Výhoda: Máš bonus +4 na ověřování Soustředění, když manifestuješ opatrně sílu nebo opatrně používáš psionickou schopnost (viz Opatrná manifestace sil, str. 54) anebo když zápasíš nebo jsi držen.

Maximalizovaná síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Všechny proměnlivé, číselné efekty síly změněné touto odborností, jsou maximální. Maximalizovaná síla způsobí maximální zranění, vyléčí maximální počet životů, zapůsobí na maximální počet cílů, atd. Hody na záchranu ani vzájemná ověřování nejsou maximalizovány, stejně jako síly bez náhodných účinků.

Umocněné síly mohou být maximalizovány; maximalizované umocněné síly způsobují maximální zranění (nebo léčí maximální množství životů, apod.) umocněné síly.

Zesílená a maximalizovaná síla získává oddělené výhody obou odborností; maximální výsledek plus polovina normálně hozeného výsledku.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 4 body. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Mentální rezistence [obecná]

Požadavky: Základní bonus k hodu na záchranu na Vůli +2.

Výhoda: Vůči psionickým útokům, které zraňují bez toho, že by to bylo nějakým typem energie, jako je např. sevření mysli, máš sníženou zranitelnost 3/-. Pokud jsi navíc zasažen psionickým útokem, který poškozuje vlastnost (ne však vysátím nebo vyhořením vlastnosti), ubere ti o 3 body míň, než by normálně měl.

Výhoda této odbornosti se počítá pouze vůči psionickým silám a psionickým schopnostem. Toto je výjimka z pravidla o zaměnitelnosti psioniky a magie (viz str. 55).

Speciální: Tuto odbornost si nemůžeš vzít ani ji používat, pokud máš schopnost používat psionické síly (máš body many nebo psionické schopnosti).

Metamorfický přenos [psionická]

Požadavky: Mdr 13, manifestační úroveň 5.

Výhoda: Kdykoli změníš svou podobu, např. použitím síly metamorfóza, získáš jednu nadpřirozenou schopnost této nové podoby, tedy samozřejmě pokud nějakou má.

Metamorfovanou schopnost můžeš použít jen třikrát denně, a to i když ji tvor, do jehož podoby jsi metamorfoval, může použít vícekrát. Pokud např. získáš dechovou zbraň draka, můžeš ji použít pouze třikrát a pak ji pro tento den ztratíš. (Stále pro tebe samozřejmě platí ostatní omezení v používání dané schopnosti. Např. po použití dechové zbraně musíš vyčkat 1k4 kol, než ji můžeš použít znovu.) TO odolání nadpřirozené schopnosti získané prostřednictvím Metamorfického přenosu (jedná-li se o útok) je 10 + oprava za Cha + 1/2 tvé vitality. Nadpřirozenou schopnost jiné podoby můžeš síkat jen třikrát denně bez ohledu na to, kolikrát jsi manifestoval sílu metamorfóza.

Popis této odbornosti byl upraven podle Errat vydaných WotC k 4.8.2004.

Normálně: Nadpřirozené schopnosti tvorů, jejichž podobu na sebe vezmeš, nemůžeš vůbec používat.

Speciální: Tuto odbornost si můžeš vzít vícekrát. Za každou můžeš získat další jednu nadpřirozenou schopnost.

Mocná průrazná síla [psionická]

Požadavky: Průrazná síla.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Máš bonus +8 na ověřování manifestační úrovně za účelem překonání silové odolnosti tvora. Tento bonus se nesčítá s bonusem za Průraznou sílu.

Mocná psionická pěst [psionická]

Požadavky: Sil 13, Psionická pěst, základní útočný bonus +5.

Výhoda: Když používáš odbornost Psionická pěst, tvůj útok beze zbraně nebo přirozenou zbraní způsobí navíc zranění za 4k6, místo za 2k6.

Mocná psionická podpora [metapsionická]

Požadavky: Psionická podpora.

Výhoda: Když používáš odbornost Psionická podpora, máš k TO síly, kterou manifestuješ, místo +1 bonus +2.

Mocná psionická střela [psionická]

Požadavky: Míření, Psionická střela, základní útočný bonus +5.

Výhoda: Když používáš odbornost Psionická střela, tvůj útok na dálku způsobí navíc zranění za 4k6, místo za 2k6.

Mocná psionická zbraň [psionická]

Požadavky: Sil 13, Psionická zbraň, základní útočný bonus +5.

Výhoda: Když používáš odbornost Psionická zbraň, tvůj útok zbraní nablízko způsobí navíc zranění za 4k6, místo za 2k6.

Mocná specializace na sílu [psionická]

Požadavky: Specializace na sílu, Zaměření na zbraň (paprsek), manifestační úroveň 12.

Výhoda: Tvé síly, které způsobují zranění, zraní navíc za 2 životy. Toto zranění se sčítá se všemi ostatními bonusy k hodu na zranění silou, včetně Specializace na sílu. Bonus se však počítá jen v případě, že cíl nebo cíle jsou do 30 stop.

Mocný hromadný výstřel [obecná]

Požadavky: Obr 17, Hromadný výstřel, Míření, Rychlá střelba, základní útočný bonus +6.

Výhoda: Když používáš odbornost Hromadný výstřel, můžeš každý šíp vystřelit na jiný cíl namísto toho, aby jsi všechny vystřelil na cíl jediný. Na útok házíš za každý šíp zvlášť, bez ohledu na to, jestli je vystřelíš všechny na jeden cíl nebo každý šíp na cíl jiný. Zranění za přesnost se počítá ke každému vystřelenému šípu a pokud se ti podaří zasáhnout kriticky více než jednou, pak každý kritický zásah způsobí kritické zranění.

Speciální: Bojovník si tuto odbornost může vybrat jako svou bonusovou.

Mysl nad tělem [obecná]

Požadavky: Odl 13.

Výhoda: Poškození vlastnosti a poškození vlastnosti vyhořením se ti léčí rychleji než je obvyklé. Vyléčíš si tolik bodů vlastností za den, kolik je 1 + bonus za tvou Odl.

Normálně: Poškození vlastnosti a poškození vlastnosti vyhořením si léčíš rychlostí 1 bodu za den.

Nadaný [psionická]

Požadavky: Vybuzení.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Když manifestuješ sílu 3. nebo nižší úrovně, nejsi zraněn při jejím posilování vybuzením.

Nepodmíněná síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Tvá mentální síla je taková, že dokáže překonat některé obvykle omezující podmínky a stavy. Nepodmíněnou sílu můžeš manifestovat i když jsi otřesen, strnulý, trpíš nevolností nebo jsi zmatený. Jako nepodmíněné můžeš manifestovat pouze síly osobní nebo síly působící na tvou osobu.

Popis této odbornosti byl upraven podle Errat vydaných WotC k 4.8.2004.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 8 bodů. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Nepřátelská mysl [obecná]

Požadavky: Cha 15.

Výhoda: Kdykoli jsi příjemcem síly z disciplíny telepatie (bez ohledu na to, jestli ti má pomoci nebo uškodit), její manifestant musí uspět v hodu na záchranu na Vůli vůči TO 10 + 1/2 tvé úrovně postavy + tvůj bonus za Charisma nebo bude zraněn za 2k6 životů.

Výhoda této odbornosti se počítá pouze vůči psionickým silám a psionickým schopnostem. Toto je výjimka z pravidla o zaměnitelnosti psioniky a magie (viz str. 55).

Speciální: Tuto odbornost si nemůžeš vzít ani ji používat, pokud máš schopnost používat psionické síly (máš body many nebo psionické schopnosti).

Nezávislost [obecná]

Výhoda: Máš bonus +2 na všechna ověřování Autohypnózy a Znalosti (psioniky).

Oplať výstřel [psionická]

Požadavky: Míření, Psionická střela, Smrtící výstřel, základní útočný bonus +5.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění) a musíš mít alespoň jednu ruku volnou. Jednou za kolo, když by jsi byl normálně zasažen střelnou nebo vrhací zbraní maximálně o jednu kategorii velikosti větší než jsi ty, ji můžeš odrazit, takže tě vůbec nezraní. Odrazíš ji zpátky na útočníka, za použití jeho původního útočného bonusu na tebe. Útoku si musíš být vědom a nesmíš být zaskočen. Pokus o vrácení střely je volná akce.

Speciální: Jestliže máš zároveň i odbornost Odrážení střel (viz str. 93 v Příručce hráče), odražený útok je proveden s původním útočným bonusem plus tvá oprava za Obratnost.

Otevřená mysl [obecná]

Výhoda: Okamžitě získáváš 5 bodů dovedností navíc. Utratíš je jako normálně. Pokud je použiješ na cizí dovednosti, počítají se za 1/2 stupně. V žádné dovednosti nemůžeš převýšit maximální stupeň vyplývající z tvé úrovně.

Speciální: Tuto odbornost si můžeš vzít vícekrát. Pokaždé když si ji vezmeš, ihned získáš dalších 5 bodů dovedností.

Plášťový tanec [obecná]

Požadavky: Schovávání stupeň 10, Umění (tanec) 2 stupně.

Výhoda: Pomocí pohybové akce můžeš zamlžit svou skutečnou pozici. Máš díky tomu ukrytí až do svého příštího kola.

Pokud na to věnuješ úplnou akci, svou skutečnou pozici zamlžíš naprosto. Až do své příští akce máš úplné ukrytí.

Ponorná síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Můžeš se pokusit manifestovat své síly vůči cílům, které jsou schovaní za zdí nebo silovým efektem. Tvá síla na okamžik odskočí do Astrální sféry a tím se překážce vyhne.

Tvé šance na úspěch závisí na síle a tloušťce bariéry. Abys překážku svou silou úspěšně obešel, musíš ověřit Psiozpyt vůči TO 10 + tvrdost bariéry + 1 za stopu její tloušťky (minimálně 1). Bariérám bez určené tvrdosti, např. silovým efektům (jako je ektoplazmatická zeď) přiřaď 20. Silové zdi nebo ektoplazmatická zeď mívají méně jak 1 stopu tloušťky, pokud není řečeno jinak.

Pokud síla vyžaduje výhled (což vyžaduje většina sil působících na cíl nebo cíle namísto na oblast), tak ji nemůžeš manifestovat jako ponornou sílu, pokud cíl nějakým způsobem nevidíš, např. pomocí jasnozřivého smyslu.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 2 body. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Průrazná síla [psionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Máš bonus +4 na ověřování manifestační úrovně za účelem překonání silové odolnosti tvora.

Příležitostná síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Když provádíš příležitostný útok, můžeš k tomu použít jakoukoli sílu, kterou znáš a má dosah dotyk, tedy pokud máš alespoň jednu ruku volnou. Manifestace takové síly je okamžitá akce.

Tuto sílu nemůžeš použít na síly, jejichž manifestace normálně trvá déle jak 1 úplné kolo.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 6 bodů many. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Normálně: Příležitostné útoky je možné provádět pouze zbraněmi pro boj nablízko.

Přízračný útok [psionická]

Požadavky: Základní útočný bonus +3.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš být psionicky koncentrován (viz Soustředění). Když útočíš nablízko nebo na dálku na nehmotného tvora, můžeš provést dva hody na ověření toho, zda ho nemineš. Pokud je alespoň jeden z nich úspěšný, útok je ohledně jeho působení na tvora vyřešen stejně, jako by byl proveden přízračnou zbraní. Tvá zbraň nebo přirozená zbraň během útoku na okamžik opravdu vypadá nehmotně.

Psikrystalická mysl [psionická]

Požadavky: Spřízněnost s psikrystalem, manifestační úroveň 3.

Výhoda: Úplnou akcí se můžeš pokusit psionicky koncentrovat svůj psikrystal (viz Soustředění). Kdykoli pak potřebuješ uvolnit své psionickou koncentraci, můžeš místo toho uvolnit psionickou koncentraci svého psikrystalu, pokud je psikrystal do 5 stop od tebe. Psionická konentrace psikrystalu funguje úplně stejně jako tvá vlastní. Psikrystal se sám koncentrovat nemůže - pouze jeho majitel na to může věnovat svůj čas a úsilí.

Psionická meditace [psionická]

Požadavky: Mdr 13, stupeň Soustředění 7.

Výhoda: Na to, abys dosáhl psionické koncentrace (viz Soustředění), ti stačí pohybová akce.

Normálně: Postava bez této odbornosti se psionicky koncentruje jen s pomocí úplné akce.

Psionická pěst [psionická]

Požadavky: Sil 13.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Tvůj útok beze zbraně nebo přirozenou zbraní způsobí navíc zranění za 2k6.

To, jestli tuto odbornost použiješ nebo ne, se musíš rozhodnout ještě před hodem na útok. Svou psionickou koncentraci ztratíš i v případě, že útok mine.

Psionická podpora [psionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). K TO síly, kterou manifestuješ, si přičteš 1.

Psionická spřízněnost [obecná]

Výhoda: Máš bonus +2 na všechna ověřování Psiozpytu a Používání psionického vybavení.

Psionická střela [psionická]

Požadavky: Míření.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Tvůj útok na dálku způsobí navíc zranění za 2k6.

To, jestli tuto odbornost použiješ nebo ne, se musíš rozhodnout ještě před hodem na útok. Svou psionickou koncentraci ztratíš i v případě, že útok mine.

Psionická zbraň [psionická]

Požadavky: Sil 13.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Tvůj útok zbraní nablízko způsobí navíc zranění za 2k6.

To, jestli tuto odbornost použiješ nebo ne, se musíš rozhodnout ještě před hodem na útok. Svou psionickou koncentraci ztratíš i v případě, že útok mine.

Psionická zteč [psionická]

Požadavky: Obr 13, Rychlost myšlenek.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Když útočíš ztečí, můžeš se během pohybu jednou otočit, až o 90 stupňů. Nadále platí všechna další omezení útoku ztečí; nemůžeš se např. pohnout skrze čtverec který nějak omezuje nebo zpomaluje pohyb nebo na němž stojí nějaký tvor. Na začátku svého kola musíš mít na protivníka nezakrytý výhled.

Psionické tělo [psionická]

Výhoda: Když si vezmeš tuto odbornost, získáš 2 životy za každou psionickou odbornost (včetně této), kterou máš. Kdykoli si vezmeš novou psionickou odbornost, získáš další 2 životy.

Psionické uhýbání [psionická]

Požadavky: Obr 13, Uhýbání.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš být psionicky koncentrován (viz Soustředění). Máš úhybný bonus +1 k TZ. Tento bonus se sčítá s bonusem za Uhýbání (ale počítá se pouze na útoky protivníka, kterého jsi určil).

Psionický lapač [obecná]

Požadavky: Odl 15.

Výhoda: Když tě nepřítel zasáhne v boji nablízko, ihned ztratí svou psionickou koncentraci, pokud ji měl.

Pokud jsi navíc cílem síly, její manifestant do ní musí investovat další body many navíc ve výši tvého bonusu za Moudrost nebo síla neuspěje (všechny body many do síly vložené budou ztraceny). Tato cena navíc se nepočítá do limitu počtu bodů many, které je možné do jedné síly vložit.

Speciální: Tuto odbornost si nemůžeš vzít ani ji používat, pokud máš schopnost používat psionické síly (máš body many nebo psionické schopnosti).

Psionický talent [psionická]

Požadavky: Mít body many.

Výhoda: Když si tuto odbornost poprvé vezmeš, získáš 2 body many.

Speciální: Tuto odbornost si můžeš vzít vícekrát. Pokaždé, když si ji znovu vybereš, počet bodů many, které získáš, se zvýší o 1 (když si tedy např. bereš tuto odbornost podruhé, získáš 3 body many).

Rozděl psionický paprsek [metapsionická]

Požadavky: Jakákoli jiná metapsionická odbornost.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Dokážeš rozdělit psionický paprsek, který právě manifestuješ. Rozdělený paprsek zasáhne jakékoli dva cíle, které jsou oba v dosahu síly a nejsou od sebe navzájem dál jak 30 stop. Pokud paprsek zraňuje, každý cíl je zraněn stejně, jako by byl cíl jediný.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 2 body many.

Rozšířená síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Můžeš změnit sílu s dosahem krátkým, středním nebo dlouhým tak, že její dosah zvětšíš o 100%. Rozšířená síla s krátkým dosahem má tak dosah 50 stop + 5 stop/úroveň, síla středního dosahu 200 + 20 stop/úroveň a síla dlouhého dosahu 800 stop + 80 stop/úroveň. Síly, jejichž dosah není určený vzdáleností, stejně jako síly, jejichž dosah není krátký, střední nebo dlouhý, nejsou vylepšeny.

Použití této odbornosti nezvýší cenu síly.

Rozšíření vědomostí [psionická]

Požadavky: Manifestační úroveň 3.

Výhoda: Ke svým ovládnutým silám si přidej jednu další, mající libovolnou úroveň, maximálně však úroveň o jedna menší než je nejvyšší úroveň, jakou ještě dokážeš manifestovat. Např. psionik na 7. úrovni získává sílu buďto 1., 2. nebo 3. úrovně. Můžeš si vybrat jakoukoliv sílu, dokonce i takovou, která je uvedena jen na seznamu jiných disciplín nebo dokonce i jiných povolání.

Rychlá síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Dokážeš zrychlit sílu. Ve stejném kole, kdy manifestuješ rychlou sílu můžeš dělat cokoliv jiného, i manifestovat jinou sílu. Za kolo můžeš manifestovat jen jednu rychlou sílu. Síla s dobou manifestace delší jak 1 kolo nemůžeš být urychlena.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 6 bodů many. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Manifestace urychlené síly neprovokuje k příležitostnému útoku.

Rychlost myšlenek [psionická]

Požadavky: Mdr 13.

Výhoda: Dokud jsi psionicky koncentrován a nemáš na sobě těžkou zbroj, máš bonus intuice 10 stop ke své rychlosti.

Rychlý metabolismus [obecná]

Požadavky: Odl 13.

Výhoda: Přirozenou cestou si léčíš tolik životů za den, kolik je tvé standardní léčení + dvojnásobek tvého bonusu za Odolnost. Rány se ti hojí i když neodpočíváš. Toto léčení nahrazuje tvé normální léčení. Pokud jsi někým úspěšně ošetřen pomocí dovednosti Léčení, léčíš si místo toho dvojnásobek obvyklého množství životů + dvojnásobek tvého bonusu za Odolnost.

Řetězová síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Můžeš řetězit jakoukoliv sílu, která působí na jeden cíl a způsobuje zranění buďto chladem, elektřinou, kyselinou, ohněm nebo zvukem. Poté co je zasažen primární cíl, síla přeskočí na tolik vedlejších cílů, kolik je tvá manifestační úroveň (maximálně na dvacet). Vedlejší výboje zasáhnou vždy jeden cíl a způsobí mu poloviční zranění (zaokrouhluj dolů) než způsobil primární útok. Pokud síla umožňuje hod na záchranu, každý cíl si může hodit. Vedlejší cíle určuješ podle svého uvážení, všichni však musí být do 30 stop od primárního cíle a žádný cíl nemůže být udeřen více než jednou. Můžeš se rozhodnout zasáhnout méně vedlejších cílů než ti umožňuje tvá úroveň (např. aby ses vyhnul zasažení svých spojenců).

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 6 bodů. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Síla vůle [obecná]

Požadavky: Železná vůle.

Výhoda: Když jsi cílem psionického efektu, který umožňuje hod na záchranu na Reflexy nebo na Výdrž, můžeš si místo toho hodit na Vůli, abys mu odolal. Takto zaměnit hody na záchranu můžeš jen jednou za kolo.

Výhoda této odbornosti se počítá pouze vůči psionickým silám a psionickým schopnostem. Toto je výjimka z pravidla o zaměnitelnosti psioniky a magie (viz str. 55).

Speciální: Tuto odbornost si nemůžeš vzít ani ji používat, pokud máš schopnost používat psionické síly (máš body many nebo psionické schopnosti).

Smrtící přesnost [obecná]

Požadavky: Obr 15, základní útočný bonus +5.

Výhoda: Při svých zákeřných útocích máš smrtící přesnost. Můžeš hodit znovu jakýkoliv výsledek hodu 1 na zranění navíc za svůj zákeřný útok. Znovu hozený výsledek už si musíš ponechat, i kdyby to byla znovu 1.

Smrtící střela [psionická]

Požadavky: Obr 13, Míření, Psionická střela, základní útočný bonus +5.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Útok zbraní na dálku pak můžeš provést jako útok dotykem na dálku.

To, jestli tuto odbornost použiješ nebo ne, se musíš rozhodnout ještě před hodem na útok. Svou psionickou koncentraci ztratíš i v případě, že útok mine.

Soustředěná mysl [psionická]

Požadavky: Mdr 13.

Výhoda: Při ověřování Soustředění za účelem získání psionické koncentrace máš bonus +4.

Specializace na sílu [psionická]

Požadavky: Zaměření na zbraň (paprsek), manifestační úroveň 4.

Výhoda: Paprsky a silami s útokem vzdáleným dotykem, které způsobují zranění, zraníš navíc za 2 životy. Pokud při manifestaci paprsku nebo síly útočící vzdáleným dotykem uvolníš svou psionickou koncentraci, přičti si ke zranění bonus za svou klíčovou vlastnost (namísto bonusu +2).

Spřízněnost s psikrystalem [psionická]

Požadavky: Manifestační úroveň 1.

Výhoda: Tato odbornost ti umožní získat psikrystal. Více informací o jejich působení viz Psikrystaly, str. 21.

Širší síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Dokážeš změnit výbuch, vyzařování, dráhu nebo rozptylsíly tak, aby postihl větší oblast. (Síly, jejichž oblast není mezi těmito čtyřmi, není touto odborností nijak ovlivněna.) Všechny číselné údaje oblasti síly se zvětší o 100%. Např. síla energetický výbuch, (která se normálně projeví jako rozptyl do poloměru 40 stop), se po použití této odbornosti rozptyluje do 80 stop.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 4 body. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Tetování [tvorby předmětu]

Požadavky: Úroveň manifestanta 3.

Výhoda: Umíš vyrobit psionické tetování jakékoliv tobě známé síly 3 nebo menší úrovně, která je cílena na jednoho nebo více tvorů. Tvorba psionického tetování zabere jeden den. Při jeho zhotovování určuješ manifestační úroveň. Ta musí být dostatečně vysoká na to, aby šlo danou sílu manifestovat a nesmí být vyšší než tvá vlastní úroveň. Základní cena psionického tetování je jeho manifestační úroveň × úroveň ukládané síly × 50 zl. Na zhotovení tetování musíš vynaložit 1/25 jeho základní ceny v Zk a použít na to suroviny za polovinu základní ceny.

Během tvorby psionického tetování provádíš veškerá rozhodování ohledně manifestované síly. Když jeho nositel tetování fyzicky aktivuje, stává se cílem síly.

Psionické tetování, které obsahuje sílu se Zk cenou, je dražší. Kromě normální ceny musíš při jeho tvorbě navíc zaplatit ještě Zk cenu dané síly.

Uhni zteči [obecná]

Požadavky: Obr 13, Uhýbání.

Výhoda: Na útoky ztečí máš úhybný bonus +4 k TZ. Pokud tě protivník útočící ztečí svým útokem minul, získáváš ihned možnost na něj příležitostně zaútočit. Tato odbornost ti nedá více příležitostných útoků za kolo než normálně máš. Pokud jsi zaskočen nebo si nemůžeš počítat bonus za Obratnost k TZ, tuto odbornost nemůžeš využít.

Útok na jistotu [psionická]

Požadavky: Sil 13, Psionická pěst, základní útočný bonus +5.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Útok beze zbraně nebo přirozenou zbraní pak můžeš provést jako útok dotykem.

To, jestli tuto odbornost použiješ nebo ne, se musíš rozhodnout ještě před hodem na útok. Svou psionickou koncentraci ztratíš i v případě, že útok mine.

Uzavřená mysl [obecná]

Výhoda: Máš bonus +2 k hodům na záchranu při odolávání psionickým silám.

Výhoda této odbornosti se počítá pouze vůči psionickým silám a psionickým schopnostem. Toto je výjimka z pravidla o zaměnitelnosti psioniky a magie (viz str. 55).

Speciální: Tuto odbornost si nemůžeš vzít ani ji používat, pokud máš schopnost používat psionické síly (máš body many nebo psionické schopnosti).

Vepiš do kamene [tvorby předmětu]

Požadavky: Úroveň manifestanta 1.

Výhoda: Umíš vyrobit silový kámen jakékoliv tobě známé síly. Tvorba silového kamene zabere jeden den za každých 1000 zlatých jeho základní ceny. Základní cena silového kamene je jeho manifestační úroveň × úroveň ukládané síly × 25 zl. Na vepsání síly do kamene musíš vynaložit 1/25 její základní ceny v Zk a použít na to suroviny za polovinu základní ceny.

Silový kámen, který obsahuje sílu se Zk cenou, je dražší. Kromě normální ceny musíš při formování kamene navíc zaplatit ještě Zk cenu dané síly.

Vybuzení [psionická]

Výhoda: Během manifestace síly můžeš zvýšit svou efektivní manifestační úroveň o jedna, poraníš se tím ale za 1k8. Na 8. úrovni si můžeš manifestační úroveň zvýšit o dva, poraní tě to ale za 3k8. Na 15. úrovni si můžeš manifestační úroveň zvýšit až o tři, poraní tě to ale za 5k8.

Zvýšení tvé efektivní manifestační úrovně se odrazí v počtu bodů many, které můžeš dát do manifestace jedné síly, stejně jako ve zvýšení všech účinků závisících na manifestační úrovni, jako je dosah, doba trvání a překonávání silové odolnosti.

Normálně: Tvá manifestační úroveň je rovna tvé celkové úrovni v povoláních schopných manifestovat síly.

Vylepši výtvor [psionická]

Výhoda: Když stvoříš astrální výtvor, můžeš mu dát navíc jednu speciální schopnost z libovolného menu (viz psionické nestvůry), z něhož si daný výtvor už může vybírat.

Výroba dorje [tvorby předmětu]

Požadavky: Úroveň manifestanta 4.

Výhoda: Umíš vyrobit dorje jakékoliv tobě známé síly (s výjimkou některých sil, jako je třeba předej sílu, v jejímž popisu je to uvedeno). Tvorba dorje zabere jeden den za každých 1000 zlatých její základní ceny. Základní cena dorje je její manifestační úroveň × úroveň síly × 750 zl. Na vyrobení dorje musíš vynaložit 1/25 její základní ceny v Zk a použít na ni suroviny za polovinu základní ceny.

Nově vytvořená dorje má 50 seslání.

Dorje, která obsahuje sílu se Zk cenou, je dražší. Kromě normální ceny musíš zaplatit ještě padesátkrát Zk cenu dané síly.

Výroba koruny [tvorby předmětu]

Požadavky: Úroveň manifestanta 12.

Výhoda: Umíš vyrobit jakoukoliv psionickou korunu, jejíž požadavky splňuješ. Vyrobení koruny zabere jeden den za každých 1000 zlatých její základní ceny. Na vyrobení koruny musíš vynaložit 1/25 její základní ceny v Zk a použít na ni suroviny za polovinu základní ceny. Popisy korun najdeš na str. 169, kde je i jejich cena a nároky na jejich tvorbu.

Některé koruny mají uvedenou zvláštní cenu v Zk. Tato cena se přičítá k ceně vypočítané z její základní ceny.

Výroba probuzených krystalů [tvorby předmětu]

Požadavky: Úroveň manifestanta 3.

Výhoda: Umíš vyrobit probuzený krystal. Zabere ti to jeden den za každých 1000 zlatých jeho základní ceny. Základní cena probuzeného krystalu je rovna nejvyšší úrovni síly, kterou dokáže manifestovat použitím veškerých svých bodů many; ta je umocněna na druhou a násobena 1000. Např. probuzený krystal, který pojme až 5 bodů many, může být použit na manifestaci síly 3. úrovně. Jeho cena je proto 9000 zl (3×3×1000 = 9000). Na vyrobení probuzeného krystalu musíš vynaložit 1/25 jeho ceny v Zk a použít na něj suroviny za polovinu ceny.

Výroba psionických zbraní a zbrojí [tvorby předmětu]

Požadavky: Úroveň manifestanta 5.

Výhoda: Umíš vyrábět všechny druhy psionických zbraně, zbrojí i štítů, jejichž požadavky splňuješ. Vylepšení zbraně, zbroje nebo štítu zabere jeden den za každých 1000 zlatých ceny jejich psionických vlastností. Na zlepšení zbraně, zbroje nebo štítu musíš vynaložit 1/25 ceny jejich psionických vlastností v Zk a použít suroviny za polovinu jejich výsledné ceny. Popisy psionických zbraní, zbrojí a štítů najdeš v kapitole 7, stejně jako požadavky na jejich tvorbu a cenu jejich psionických vlastností.

Zbraň, zbroj nebo štít, který chceš zlepšit, musí být mistrovský předmět, který si musíš někde sehnat. Jejich cena není započítána do ceny uvedené výše.

Můžeš také opravit rozbitou psionickou zbraň, zbroj nebo štít, jestliže se jedná o typ, který umíš vyrobit. Taková oprava tě stojí polovinu Zk, surovin a času, než by tě stálo vyrobit ji novou.

Výroba univerzálních předmětů [tvorby předmětu]

Požadavky: Úroveň manifestanta 3.

Výhoda: Umíš vyrobit jakýkoliv univerzální předmět, jehož požadavky splňuješ (požadavky a ostatní informace o univerzálních předmětech najdeš na str. 172). Vyrobení univerzálního psionického předmětu zabere jeden den za každých 1000 zlatých jeho základní ceny. Na vyrobení univerzálního psionického předmětu musíš vynaložit 1/25 jeho ceny v Zk a použít na něj suroviny za polovinu ceny.

Můžeš také opravit rozbitý univerzální předmět, jestliže se jedná o takový, který umíš vyrobit. Taková oprava sebere polovinu Zk, surovin a času, než kdyby jsi chtěl daný předmět vyrobit nový.

Některé univerzální předměty mají zvláštní cenu v Zk. Tato cena se přičítá vypočítané z jejich základní ceny. Musíš ji zaplatit jak při jejich vyrábění, tak i při jejich opravování.

Výroba psionických výtvorů [tvorby předmětu]

Požadavky: Výroba psionických zbraní a zbrojí, Výroba univerzálních předmětů.

Výhoda: Umíš vyrobit jakýkoliv psionický výtvor, jehož požadavky splňuješ. Výroba psionického výtvoru zabere jeden den za každých 1000 zlatých jeho základní ceny. Na vyrobení psionického výtvoru musíš vynaložit 1/25 jeho ceny v Zk a použít na něj suroviny za polovinu ceny (detaily viz popis zabijáka psionů, str. 208)

Nově vyrobený výtvor má na svou vitalitu průměrný počet životů.

Vzhůru po zdi [psionická]

Požadavky: Mdr 13.

Výhoda: Když jsi psionicky koncentrován, můžeš se částí své pohybové akce přesunout po zdi nebo jiné, relativně hladkém, svislém povrchu. Svou pohybovou akci ale musíš začít i skončit na rovném povrchu. Výška, kterou na zdi můžeš dosáhnout, je omezena pouze tvou rychlostí pohybu. Pokud svůj pohyb neskončíš na rovném povrchu, spadneš a normálně se zraníš pádem z dosažené výšky. Z hlediska omezení pohybu považuj zeď za normální podlahu. Přechod z podlahy na zeď a naopak tě nestojí žádný pohyb navíc; můžeš je měnit dle libosti. Protivníci stojící na zemi na tebe mohou příležitostně útočit, když se pohybuješ po zdi.

Tak například psychická válečnice Ma'varkit má rychlost 40 stop (díky odbornosti Rychlost myšlenek). Své kolo začíná stojíc těsně u zdi. Přeběhne po ní vzhůru v úhlu 45 stupňů ("diagonálně") 20 stop, což jí přesune dál po zdi o 15 stop nahoru nad zem také 15 stop. Potom se pohne o 15 stop přímo dolů, takže svůj pohyb skončí ve čtverci sousedícím se zdí (požila přitom 35 stop svého normálního pohybu). V tomto okamžiku můžeš ještě normálně zaútočit na proitivníka, u něhož stojí, díky čemuž se jí patrně povede ho spolu s jejími přáteli obestoupit. Kdyby byla na zdi římsa ve výši třeba 30 stop, mohla by vyběhnout až na ní, místo toho, aby se vracela zpátky na zem.

Speciální: Zároveň s pohybem po zdi můžeš provádět i jiné pohybové akce. Např. odbornost Bleskový útok ti umožní zaútočit přímo ze zdi na nepřítele stojícího na zemi, pokud se samozřejmě nachází v oblasti, kterou ohrožuješ; pokud ti však něco zabrání dokončit potom svůj pohyb, spadneš. Podobně se pak můžeš i po zdi pohybovat akrobaticky tak opatrně, že tím neprovokuješ k příležitostným útokům.

Zabarvený útok [psionická]

Požadavky: Základní útočný bonus +6.

Výhoda: Když si vezmeš tuto odbornost, zvol si buďto dobro, chaos, zákon nebo zlo. (Tvá volba musí souhlasit s jednou částí tvého přesvědčení; pokud jsi např. zákonně dobrý, můžeš si vybrat buďto zákon nebo dobro, ne však chaos ani zlo.) Jakmile jsi si jednou zvolil nějaký typ přesvědčení, už ho nemůžeš změnit.

K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Když úspěšně zasáhneš útokem na dálku nebo nablízko, způsobíš navíc zranění za 1k6 a tvůj útok je z hlediska překonávání snížené zranitelnosti považován za buďto dobrý, chaotický, zákonný nebo zlý (v závislosti na tvé předchozí volbě).

To, jestli tuto odbornost použiješ nebo ne, se musíš rozhodnout ještě před hodem na útok. Svou psionickou koncentraci ztratíš i v případě, že útok mine.

Zdvojená síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Dokážeš pak manifestovat zdvojenou sílu. Manifestace síla pozměněné touto odborností způsobí, že efekt síly se projeví dvakrát, v dané oblasti nebo na cíl, stejně, jako kdybys jednu a tu samou sílu manifestoval na stejné místo nebo cíl dvakrát za sebou. Všechny proměnlivé hodnoty síly (jako je trvání, počet cílů, apod.) jsou pro obě výsledné síly stejné. Všechny efekty obou sil působí na cíl odděleně, na každý zvlášť si může hodit na záchranu (pokud je to dovoleno). V některých případech, jako např. u psionického okouzlení, vede neúspěch v obou hodech na záchranu k redundatnímu výsledku (ačkoli v tomto případě pak třeba spojenec zasaženého cíle bude muset uspět ve dvou pokusech o rozptýlení, aby cíl osvobodil z následků okouzlení).

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 6 bodů. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Zesílená síla [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Dokážeš pak posílit účinek síly. Všechny náhodné, číselné efekty zesílené síly se zvětší o polovinu. Zesílená síla způsobí o polovinu vyšší zranění než normální, vyléčí o polovinu více životů, působí na jednou a půlkrát násobek tvorů, atd. Zesílit můžeš rovněž umocněnou sílu (celkové zranění umocněné síly vynásob 1,5). Hody na záchranu a vzájemná ověření (jako je hod při manifestaci zlom psioniku) se nemění, stejně jako síly bez náhodných čísel a proměnných.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 2 body. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Zlepšený psikrystal [psionická]

Požadavky: Spřízněnost s psikrystalem.

Výhoda: Do svého psikrystalu můžeš implantovat ještě jeden fragment své osobnosti. Získáváš výhody obou osobností psikrystalu. Osobnost tvého psikrystalu se pozmění, přizpůsobí se všem již existujícím implatnovaným fragmentům tvé osobnosti. Od tohoto okamžiku považuj svou manifestační úroveň z hlediska vypočítání schopností psikrystalu o jedna vyšší.

Speciální: Tuto odbornost si můžeš vzít vícekrát. Pokaždé do svého psikrystalu vložíš nový fragment své osobnosti, díky čemuž získáš příslušné výhody a svou úroveň považuješ znovu o jedna vyšší pro účely určení schopností svého psikrystalu.

Zpozdi sílu [metapsionická]

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Pak dokážeš manifestovat zpožděnou sílu. Zpožděná síla se neaktivuje hned. Když sílu manifestuješ, vybereš si jeden ze tří spouštěcích mechanismů: (1) Síla se aktivuje, když na její aktivaci věnuješ standardní akci; (2) aktivuje se když do oblasti jejího působení vstoupí nějaký tvor (tento spouštěcí mechanismus mohou použít pouze síly působící na oblast); nebo (3) se aktivuje když jsi na řadě o 5 kol později. Pokud si vybereš první možnost spuštění a podmínka není do 5 kol splněna, síla se v pátém kole aktivuje automaticky sama.

Zpozdit jdou pouze síly působící na oblast nebo síly osobní.

Všechna rozhodnutí ohledně zpožděné síle, včetně hodů na útok, určení cílů a oblasti působení jsou provedena v okamžiku její manifestace. Všechny efekty a následky týkající se těch, kdo jsou silou zasaženi, jsou provedeny až když skončí doba jejího zpoždění.

Zpožděná síla může být normálně zlomena, když je ve stavu zpožďování a s použitím sil schopných najít psionické efekty je možné ji normálně objevit v dané oblasti nebo na daném cíli.

Použití této odbornosti zvýší cenu síly o 2 body. Celková cena síly nemůže převýšit tvou manifestační úroveň.

Zraňující útok [psionická]

Požadavky: Základní útočný bonus +8.

Výhoda: K použití této odbornosti musíš uvolnit svou psionickou koncentraci (viz Soustředění). Dokážeš pak vést útok zuřivý tak, že svého nepřítele vážně zraníš. Navíc k běžnému zranění tato rána poškodí Odolnost nepřítele za 1 bod.

To, jestli tuto odbornost použiješ nebo ne, se musíš rozhodnout ještě před hodem na útok. Svou psionickou koncentraci ztratíš i v případě, že útok mine.