Tento materiál má statut Otevřeného herního obsahu a je určen pro veřejné používání v rámci definice Veřejné herní licence verze 1.0a.

SRD d20 - volitelná duchovní pravidla

Dobrovolná chudoba

Postava, která složila slib chudoby a vzala si příslušnou odbornost, tedy Svatý slib a Slib chudoby, nemůže vlastnit magické předměty, dostává však duševní moc a výhody, které jí pomáhají vyvážit nepřítomnost těchto předmětů. Tyto výhody jsou závislé na úrovni postavy. Úroveň, na níž postava složila slib (a vzala si příslušnou odbornost), je irelevantní; jestliže se vzdá svého majetku na 10. úrovni, získá všechny výhody, které náleží asketické postavě na 10. úrovni, s výjimkou bonusových vznešených odborností.

Bonus k TZ (nad): Na 1. úrovni získává asketická postava vznešený bonus +4 ke své třídě zbroje. Tento bonus se na 3. úrovni zvýší na +5 a potom se každou další třetí úroveň zvedne o +1. Tento bonus se neaplikuje na útoky dotykem ani nezadrží útok nehmotného tvora. Zářivé zbraně však tato schopnost zadrží, ty bonus neignorují. Bonus se nesčítá se zbrojovým bonusem.

Bonusové vznešené odbornosti: Na 1. úrovni získá asketa bonusovou vznešenou odbornost, na 2. úrovni další a pak další bonusovou odbornost každou druhou úroveň. Narozdíl od ostatních výhod slibu chudoby postava tyto bonusové odbornosti nezíská zpětně, když si vezme odbornost Slibu chudoby; získá pouze ty bonusové odbornosti, které jí přísluší za získání úrovně po složení svého slibu. Bonusová odbornost na 1. úrovni je tedy dostupná pouze lidem, kteří si na 1. úrovni vezmou jak Svatý slib, tak i Slib chudoby.

Vzdoruj živlům (zvl): Na 3. úrovni je již asketa imunní vůči nehostinnému počasí a prostředí, chladnému i horkému. Cítí se pohodlně od -45 do +60 stupňů C bez toho, že by si musel házet na záchranu na Výdrž (tak jak je to popsáno v Průvodci Dějmistra).

Vznešený úder (nad): Na 4. úrovni získá asketa bonus vylepšení +1 ke všem svým útokům a hodům na zranění. Ve své podstatě je vlastně jakákoli zbraň, kterou postava drží, magická +1 a může překonat sníženou zranitelnost tvorů stejně, jako by byla magická. Tento bonus vylepšení se na 10. úrovni zvýší na +2, na 14. na +3, na 17. na +4 a na 20 na +5. Na 10. úrovni je jakékoli zranění zbraní, které postava způsobila, považováno za dobré a může proto překonat sníženou zranitelnost některých zlých sfériků.

Půst (zvl): Na 5. úrovni již asketa nemusí jíst ani pít.

Odrážení (nad): Na 6. úrovni získá asketa odrazný bonus +1 k TZ. Tento bonus se na 12. úrovni zvýší na +2 a na 17. úrovni na +3.

Rezistence (zvl): Na 7. úrovni získá asketa bonus rezistence +1 ke všem svým hodům na záchranu. Tento bonus se 13. úrovni zvýší na +2 a na 17. na +3.

Zvýšení hodnoty vlastnosti (zvl): Na 7. úrovni získá asketa bonus vylepšení +2 k jedné velikosti své vlastnosti. Na 11. úrovni získá k této vlastnosti další bonus +2 a navíc +2 k nějaké jiné vlastnosti. Na 15. úrovni získá další bonus +2 k těmto dvěma vlastnostem a navíc bonus +2 ke třetí vlastnosti. Na 19. úrovni získá další bonus +2 k těmto třem vlastnostem a navíc bonus +2 ke čtvrté hodnoty vlastnosti.

Přirozená zbroj (zvl): Na 8. úrovni získá asketa bonus přirozené zbroje +1, nebo je jeho přirozená zbroj o +1 zlepšena. Na 16. úrovni se tento bonus zvýší o +1.

Zaštítěná mysl (zvl): Na 8. úrovni již je asketická postava imunní vůči najdi myšlenky, odhal lež a jakýmkoli pokusům na odhalení jejího přesvědčení.

Snížená zranitelnost (nad): Na 10. úrovni získá asketa sníženou zranitelnost 5/magie. Na 15. úrovni se tato zlepší na 5/zlo a na 19. na 10/zlo.

Velký půst (zvl): Jakmile dosáhne 12. úrovně, asketická postava již nemusí ani dýchat.

Rezistence vůči energii (zvl): Na 13. úrovni získá asketa rezistenci 5 vůči elektřině, chladu, kyselině, ohni a zvuku. Na 20. úrovni se tato rezistence zvýší na 15.

Volnost (zvl): Na 14. úrovni může asketa jednat, jako by byl neustále pod vlivem kouzla volnost.

Regenerace (zvl): Na 17. úrovni si asketa vyléčí 1 bod zranění za úroveň každou hodinu namísto každý den. (Tuto schopnost nemůže dovednost Léčení nijak vylepšit.) Stínové zranění se léčí rychlostí 1 bodu za úroveň za každých 5 minut.

Pravé vidění (nad): Na 18. úrovni získá asketa stálou schopnost vidět jako pod vlivem kouzla pravé vidění.

Tabulka: Dobrovolná chudoba
Úroveň Výhoda
1. Bonusová vznešená výhoda, zbrojový bonus +4
2. Bonusová vznešená výhoda
3. Vzdoruj živlům, zbrojový bonus +5
4. Bonusová vznešená výhoda, vznešený úder +1 (magie)
5. Půst
6. Bonusová vznešená výhoda, odrážení +1, zbrojový bonus +6
7. Rezistence +1, zvýšení hodnoty vlastnosti o +2
8. Bonusová vznešená výhoda, přirozená zbroj +1, zaštítěná mysl
9. Zbrojový bonus +7
10. Bonusová vznešená výhoda, snížená zranitelnost 5/magie, vznešený úder +2 (dobro)
11. Zvýšení hodnoty vlastnosti o +4/+2
12. Bonusová vznešená výhoda, odrážení +2, velký půst, zbrojový bonus +8
13. Rezistence +2, rezistence vůči energii 5
14. Bonusová vznešená výhoda, vznešený úder +3, volnost
15. Snížená zranitelnost 5/zlo, zbrojový bonus +9, zvýšení hodnoty vlastnosti o +6/+4/+2
16. Bonusová vznešená výhoda, přirozená zbroj +2
17. Regenerace, rezistence +3, vznešený úder +4
18. Bonusová vznešená výhoda, odrážení +3, pravé vidění, zbrojový bonus +10
19. Snížená zranitelnost 10/zlo, zvýšení hodnoty vlastnosti o +8/+6/+4/+2
20. Bonusová vznešená výhoda, rezistence vůči energii 15, vznešený úder +5

Ostatní důsledky chudoby

Postava, která se vzdala světského majetku, se může ocitnout ve značné nevýhodě, když dojde na některá nevyhnutelná vydání, např. na drahé materiální složky. Jednou z možností pro asketické postavy je vyprosit si složky od ostatních členů družiny, kteří mají ze seslání kouzla pravděpodobně stejný užitek jako jeho sesilatel. Nebo může asketa namísto drahých složek obětovat body zkušenosti, v poměru 1 ZK za cenu 5 zl složek.