Hunter
26.6.2018 18:14
Fallout ve Fate
Diskuze je ke vsemu okolo hrani, pravidlum, obrazkum a vubec vsemu, co nas okolo hrani v Cechach zajima :-)
Autorská citace #21
8.7.2018 12:46 - Hunter
Tri dalsi aspekty jsiu max o kterym vim. Jsou to herni funkce, ktere postave umoznuji v popsanych aspektech excelovat (aneb umoznuji vyuzit fate point).
Taky mam u postavy dalsi charakteristiky, ktere vsak odehravam bez naroku na podporeni FP :-) Aneb nikdo ti nebrani mit komplexni postavu, spis si vyber veci, ktere si myslis, ze herne casto prijdou vhod jako zdroj tve excelence :-)

Ad zvratky ok :-)

Chces si o tom popovidat? :-P
Autorská citace #22
8.7.2018 13:10 - Šaman
Aspektů může být skoro neomezeně, ale prakticky už těch 5 z Fate Core je víc, než stačí GM sledovat. A když jich je víc, tak postava začíná být taková mělká - jako máslo namazané na příliš velký krajíc chleba :)

Aspeky nedělají postavu silnou. To ve Fate (4e) dělají triky a počet FP. Aspekty sice umožňují spálit FP, ale to umožňuje kde co. A navíc některé aspekty jsou obecnější, ty se teoreticky hodí ve více situacích. Ale prakticky se opravdu nestává, že by hráč chtěl spálit FP na něco, co postava umí, ale neměl by na to aspekt.

Aspekty slouží k tomu, aby byla postava popsaná herní mechanikou a možná ještě víc než k pálení FP slouží k získávání FP za vynucení aspektu. Aspekty říkají jaká postava je, v tom dobrém i v tom špatném. A je na hráčích a vypravěči, aby se pokud možno projevovaly všechny jejich aspekty. Pokud se nějaký celou kampaň neprojeví, je pro postavu nevhodný a chce to zvážit, jestli ho nevyškrtnout a vzít si třeba jiný.

Jako dobré cvičení je zkusit si popsat známé postavy z filmů a literatury třemi až pěti aspekty a u každého si říct, kdy a jak se projevil. Brzo zjistíte, že i u poměrně plastických postav je problém sepsat 5 aspektů, které opravdu byly důležité pro příběh.
Autorská citace #23
8.7.2018 13:22 - Šaman
Hunter píše:
vyber veci, ktere si myslis, ze herne casto prijdou vhod jako zdroj tve excelence

Jo, k tomuhle ještě jednou opakuji, že problémové aspekty jsou (krom Obnovy) hlavní zdroj FP. Určitě to chce jeden až dva, které se snadno obrátí proti postavě (a které se proti ní opravdu obracet budou). Na Fate je super, že sami hráči ovlivní, co je bude dostávat do problémů a očekává se, že to taky budou chtít hrát.

Pár příkladů:
Marigold - sukničkář a vejtaha
Geralt - mutant, kterého se lidi bojí (samozřejmě mutant je zároveň jeho klíčový aspekt pro boj s nestvůrami, takže tenhle aspekt se zmiňuje často - v dobrém i zlém)
Tyrion Lannister - zakrslík; rodina se za něj stydí
Boromir - nedokáže odolat volání Prstenu

Za povšimnutí stojí, že hrdinové bez kazu a hany většinou řeší nějaký vnější problém (Společenstvo Prstenu), takže většina práce ohledně dobrodružství je na GM.
Ve Fate je snaha, aby se spousta obsahu dobrodružství točilo okolo postav a problémy (aspekt typu problém) tomu napomáhají. Když budu mít v družině Marigolda, nepotřebuji připravovat žádný komplot, stačí aby družina přišla na městské slavnosti a popíšu mu krásnou, mladou, nevinnou soudcovu dceru… A v ideálním případě sám hráč pochopí a začne dostávat družinu do problémů (a inkasovat za to FP, které se budou hodit, až se z těch problémů boudou dostávat:)
Autorská citace #24
9.7.2018 10:13 - Hunter
Dobra poznamka, Samane :-) My jsme zatim delali problemovy jen ten jeden Trouble aspekt. Je ale pravda, ze kolikrat se mi z High, nebo jinych chtelo delat trouble, kdyz jsem byl GM :-) Takze to ma vyznam zakomponovat :-)

A jak rika Saman, na GM je pak toho moc (natoz aby poznal ty "dulezite"). Ale to plati i pro spoluhrace. Prijde mi prave super, ze nekoho z nas napadne, jak se da zivot zkomplikovat hranim prave na aspekt postavy, ktery se "nehodi" :-)
Autorská citace #25
9.7.2018 10:55 - Aegnor
Hunter píše:
) My jsme zatim delali problemovy jen ten jeden Trouble aspekt. Je ale pravda, ze kolikrat se mi z High, nebo jinych chtelo delat trouble, kdyz jsem byl GM :-) Takze to ma vyznam zakomponovat :-)

Tak aspekty by měli být dvousečné a jakýkoliv aspekt jde využít na problém (obecně, konkrétní aspekt může být třeba napsaný tak blbě, že použít nepůjde).

Hunter píše:

A jak rika Saman, na GM je pak toho moc (natoz aby poznal ty "dulezite"). Ale to plati i pro spoluhrace.

Co si pamatuju F4C pravidla, tak doporučená tvorba aspektů je:

  • High concept (základ postavy)
  • Trouble (hlavní problém postavy, který by postava měla řešit)
  • Aspekt k prvnímu dobrodružství postavy
  • Aspekt k prvnímu dobrodružství postavy hráče nalevo
  • Aspekt k prvnímu dobrodružství postavy hráče napravo
Viz Trio fází, F4C strana 38 překladu.
Autorská citace #26
9.7.2018 13:07 - Šaman
Jj, každý aspekt se může použít obousečně, nezáleží na tom v jaké kolonce je zapsán. Aspekt typu problém je jen primárně vybrán tak, aby šel použít snadno a říká o postavě, jaký typický problém chce její hráč hrát.

Když vezmu toho Marigolda, protože to je výrazná osobnost:

Základní koncept: Proslulý bard (možná lépe minstrel)
- opravňuje postavu používat hudební nástroje, nebo zpívat (U systémů, kde se hraje na vlastnosti, nebo na přístupy.)
- pomáhá (umožní spálit FP) pokaždé, pokud se jedná o hudbu, zpěv (provozování i znalost), hod jestli ho někdo pozná (to už může být dvousečné), může pomoci při získání důvěry ("Žádné cizince tu nechceme, běžte si po svém." "Ale já jsem hudebník, který hrál i na svatbě barona XXX…" "Vážně? To byste mohl zahrát na oslavě, která bude za týden.") a určitě se najde spousta dalších situací, kdy to pomůže.

- problém tohoto aspektu je, že je proslulý. Pozná ho kdekdo a ještě víc lidí o něm slyšelo. Navíc (i když není přímo řečeno, že je ješitný), může často reagovat výbušně, pokud uslyší některou svoji baladu hrát nějakého vesnického amatéra, může prohlásit o jiném hudebníkovi že je šmidlikáč, co by měl neprve trénovat doma ve sklepě (a pak se zjistí, že je to velmi vážený/bohatý/mocný občan, kterému se doteď nikdo neodvážil říct, že je amatér) apod. Tohle všechno (a jistě mnohem víc) může dostat "proslulého minstrela" do problémů, přestože ten aspekt není typu problém.

Když se k tomu přidá "ješitný, vejtaha a sukničkář", máme průseráře jak vyšitého :)

To, že "ženy a dívky při jeho zpěvu omdlévají" by si možná zasloužilo samostatný aspekt (i když by to šlo spojit s tím základním), který se také může použít v dobrém i velmi nevhodém slova smyslu.

Čtvrtým aspektem by mohlo být "vystudoval v Oxenfurtu". Opět to pomůže při hodech na obecné znalosti, na politiku a heraldiku apod. Může to (když to dobře vysvětlí) pomoci i při nějakých hospodských rvačkách, nebo naopak vycítit kdy je dvodná chvíle zmizet po anglicku. A jistě má mnoho přátel, nyní často vlivných postav, třeba politiků, ještě z kolejí.
Také to ale může přinášet problémy, které se váží na jeho studentská léta. Staré křivdy a nepřátelství.

----
Naopak, přestože si rád kdykoliv přihne, není alkoholik jeho aspekt. Nepřináší mu to problémy, pít umí a když jde do tuhého, ví kdy přestat.

----
Ideální je opravdu, když hráč postavy zná své slabé stránky, ale narozdíl od gamistických systémů (kde se velmi snaží aby se neprojevily), tady sám vymýšlí, jak je dostat do hry.

Marigold, držící se v pozadí a který se do popředí dostane až ve městě, když je potřeba vyjednávat a zjišťovat informace (na což má nejlepší čísla), je nudná postava.

Marigold, který dokáže uprostřed lesa velmi distingovaně urazit skupinu neutrálních elfů (protože když o něm neslyšeli, jsou to noobové), v každé vesnici si nabrnkne tu potenciálně nejproblémovější dívku a do toho zachraňuje družině krk když je potřeba vyjednávat, to je zajímavá postava.
Autorská citace #27
9.7.2018 19:47 - LokiB
No vidíš, a já bych býval řekl, že nejvýznamnějším (jedním z nejvýznamnějších) "aspektem" Marigolda bylo "Přítel Geralta v dobrém i ve zlém".
protože většinu času trávil tím, že dostával svých jednáním Geralta do potíží, nebo se mu snažil pomáhat (a tím je zvětšoval).
A že skutečně Marigold někde sám v lese je nudná postava (a že to vlastně nevadí). Snažit se udělat za každou cenu postavu "všude zajímavou" je asi z hlediska RPG hráče ok ... ale neodpovídá to pak snaze mapovat postavu na reálné postavy z knih či filmů, které se tak neprojevovaly.

BTW: on někdy Marigold urazil jen tak skupinu neutrálních elfů (či lidé), protože to byli noobové a neznali ho?
Autorská citace #28
10.7.2018 11:15 - Šaman
Uznávám, že a tím koncem jsem se trochu nechal unést. Ale to, že Marigold umí udělat problém i bez holek a balad, dokázal hned několikrát. Rozlítil Čerta, jako trouba se vrhl do otvírání džina apod. Takže si bez problémů našel, jak se v těch příbězích zvýraznit, přestože jeho balady v tu chvíli nebylo komu přednášet.

Přítel Geralta v dobrém i ve zlém - asi jo, tohle je typický aspekt který může vycházet z těch fází tvorby postavy. A u něj je to opravdu víc, než jen "jsme družina, tak si hlídáme záda".
A i když se mechanicky objeví méně často, prostupuje celým jejich dobrodružstvím. Za vynucení bych považoval momenty, kdy se mohl Marigold vykecat z problémů, ale neudělal to protože by tam musel nechat Geralta (a místo toho s drkotajícími zuby řekne, že když ho nechají žít, nasadí všechny páky aby přítele pomstil).
Autorská citace #29
11.7.2018 07:59 - Hunter
:-) Fajn postrehy. Jinak me osobne se nelibi, ze kdyz prijde s napadem na "trouble" hrac vs hrac, tak to ma platit ze sveho. Predpokladam, ze to je mineno jen v pripade, kdy primo jeho postava z toho benefituje? Ne, kdyz je to zajimavy napad, ktery komplikuje zivot vsem pc, akorat na nej momentalne gm neprisel?

Jo a pokud bude Tonik ok, planujeme hrat tuto nedeli. Uz netusim, jestli vecer, nebo odpoledne. Tusite nekdo?
A Zdenka jsme tu jeste nevideli, coz je skoda...
Autorská citace #30
11.7.2018 13:18 - Šaman
Nn, pokud je to jen hráč, který navrhne (ale vlastně nevynucuje) nějaký problém, je vlastně na vypravěči, jestli se toho chytne.
Stejně tak jiný hráč může upozornit, že nějaký problém již byl vyvolán mimochodem a když se na tom s vypravěčem shodnou, doplatí vypravěč hráči s aspektem BO (to se stává poměrně často. Když už máme zaklínače: Pokud je příběh založený na tom, že Geralt někoho hledá, ale lidi k němu nemají důvěru, je to nejspíš vynucení. V tomhle případě by záleželo jak často lidi zmíní, že s prašivým mutantem se bavit nebudou. Pokud by neměl důvěru prostě jen proto, že je cizí, za BO to není. Musí tom figurovat aspekt.)

Hráč vs. hráč vynucení je opravdu jen tehdy, když spolu soupeří a jeden hráč navrhne vynucení, kterým jeho postava něco získá.
Autorská citace #31
11.7.2018 16:24 - tony
Zdeněk má dovolenou,já mám po noční,takže bychom se mohli sejít a dodělat minimálně trable k mojí postavě protože mne jako obvykle napadají jen koniny.Jinak jestli máte nějakej zajímavej trabl pro ghoulí doktorku ve falloutu tak sem s tím ....
Autorská citace #32
11.7.2018 23:53 - Bleška
Meli jsme domluvenou nedeli od 18:00 a ja s tim pocitala.
Autorská citace #33
12.7.2018 07:20 - Hunter
Fajn Andy, bud od sesti, ale netusim kde (nejaka klidnejsi restaurace?), nebo muzeme odpoledne u me - cca od jedne do sedmi? :-)
Autorská citace #34
13.7.2018 19:05 - Hunter
Takze hrajeme v nedeli, od 18:00 u Tonicka v praci. Andy potvrd :-)
Autorská citace #35
14.7.2018 08:57 - Bleška
Super, potvrzuji :).
Autorská citace #36
15.7.2018 07:28 - Hunter
Andy, ma postava se jmenuje Svatopluk, neboli Svata :-)
Jdu dal cist, ale taha me ten Standik-pindik za oci :-)
Autorská citace #37
15.7.2018 09:11 - Bleška
No vidíš to :D. Já ho měla jako Stanislava :). Opravím ;).
Autorská citace #38
15.7.2018 23:11 - Hunter
Pristi hrani navrhuju v nedeli vecer. Pocitam, ze se budu vracet v 17:45 na Cernak, takze v praci u Tondy po zastavce doma, cca 19:00.
Pripadne hrajme u me, tj. od 18:30 :-)
Autorská citace #39
17.7.2018 07:15 - Hunter
Pro nase mile navstevniky, Tonda potrebuje pomoc s aspekty a trouble pro svoji ghouli doktorku. Je asi 270 let stara a tesne pred valkou vystudovala Univerzitu Karlovu a stala se vojenskym doktorem.
Prozatimni trouble je ve smyslu "alergie na poznamky o tom, ze jsem ghul". Neni to nejlepsi...
Tonik navrhoval i obavu z toho, ze se stane Feral.

Ostatni trouble v druzine je
Pomaha ostatnim (Svata)
Premira sebeduvery (Vaclav)
Necita (Markus)

Uvitame napady a pripadne i navrhy aspektu take pro supermutanta Vaclava. Vaclav je byvaly rusky vysadkar, ktery ztratil vetsi cast pameti. Hran je spis klidne, bez zbytecne agrese (v boji ale brutalne vrazdi) a v podstate jako kladas :-)
Autorská citace #40
17.7.2018 11:52 - Šaman
Tak zrovna ghoulka s problémem problém nemá :) Prakticky každý neghůl bere ghouly jako nečisté a nechat se od ní léčit už je výraz zoufalství.

Podle toho, jak chcete mít kampaň sluníčkonou cokoliv od "ghůlovi normálové nevěří", po "zasranej smrdutej ghůl". (Aspekt nemusí být absolutní pravda, v tomto případě je to věta, kterou mají tendenci říkat normálové. Něco jako u Geralta "prašivej mutant"). Samozřejmě, je to klišé.

Stejně jako u toho mutanta je klišoidní hrát na slabou inteligenci.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098986864089966 secREMOTE_IP: 44.222.186.148