Alnagův bloček: Plíživý upgrade 4. edice

Pokud už jste ve 4. edici postoupili na vyšší úrovně nebo pokud si rádi doma počítáte pravděpodobnost zásahu průměrné potvory, možná jste si toho všimli. Matematika ve 4. edici je trochu pokroucená. Já si toho tedy nevšiml, ale přečetl jsem si o tom.

Z důvěryhodných zdrojů vyplývá, že vaše hrdinské postavy, místo aby se v průběhu času zlepšovaly začínají průběžně ztrácet na potvory jejich úrovně. Zhruba v polovině rekovského a epického stupně zaostane váš bonus k útoku o 1 za průměrnou obranou nestvůr. To znamená, že se vaše šance zasáhnout sníží o 5 a posléze 10%.

Také vaše maximální obrany (s výjimkou AC) zaostávají asi o 1 bod na rekovského a paragonského stupně o 1 jeden bod. Takže vás potvora o 5 a pak 10% snáze zasáhne. Minimální obrany jsou na tom ještě hůř.

To není ta nejzajímavější část. Nezajímavější je způsob, jakým je to vyřešeno. Wizardi vydali PHB2 a v něm sadu "super-featů". Takových, které jsou téměř povinné - Weapon resp. Implement Expertise a pak Paragon Defenses, Epic Fortitude/Reflexes/Will.

Ve skutečnosti to jsou takové dobře kamuflované opravy matematiky 4e, protože se předpokládá, že si to většina lidí vezme. Pokud si ale něco vezme většina postav (protože je to až moc dobré) je to víc obecnou charakteristikou všech povolání než volitelným featem, takže je to spíš cena ztracené volby několika featů, kterou platíme za špatný design, který pokazil matematiku a napravuje ji tímto ne úplně šťastný design.

Je to také zpronevěření se dekalrovaným ideálům, že v prosté bonusy do základních věcí už nebudou na pořadu dne, což ostatně už dělají i téměř povinné magické předměty typu Boots of Quickness nebo Belt of Vim.

Ale abych se dostal k jádru pudla. Jaká je budoucnost 4e? Další a další core příručky obsahující errata a opravy. V DMG2 by měl vyjít taktéž v originále matematicky pokažený model skill encounters.

V dragonu by 6. dubna měl vyjít playtest něčeho, co se jmenuje Hybrid Classes a co by mělo vyjít v PHB3. Také máte pocit, že to bude opravovat dost bizarně udělaný multiclass? Nebo to je nějaká alternativní (a tentokrát skutečně funkční) metoda multiclassování...

Když vyšlo DnD 3.5e tak na něj všichni svorně nadávali. Z dobrého důvodu. Opravovalo chyby playtestu 3e (a to ještě ne pořádně). Wizards of the Coast se zařekli, že žádná 4.5e nebude. Asi věděli o čem mluví. Opravy budou dělat nenápadně... v dalších a dalších přírůstcích do rapidně narůstající rodiny "základních" příruček.

Jen nevím, jestli zrovna tohle jsem si přál...
Napsal: Alnag
19.5.2009 09:53 - andtom
Mě baví, když pomáhám a ta pomoc zaváží. Když jsme proti baziliškovi s válečníkem udělali Aid Another ve prospěch tvrdé rány warlorda a ten se skutečně trefil díky naší pomoci (+4), tak to byl prima pocit. Nebo když stojím opodál a prudím po bojišti se Spiritual Weapon (kromě své zřídkavě úspěšné rány hlavně dává combat advantage).
19.5.2009 09:59 - Sosáček
Tak zas, bojovnik co neumi bojovat je dost trapnej, zejo.
19.5.2009 10:20 - Lotrando
Začátek konce: o čem mluvíš?

Sethi: klidně se mezi sebou hádejte, ale v boji si buď pomůžete, nebo se holt smíříte s tím,že vám GM předkládá pravidlově jednodušší a méně náročná střetnutí. To že pro vás je to na hranici možností je jiná věc, když vás to tak baví hrát. Otázkou ale je, proč taková družina drží po hromadě. Ono spát vedle člověka, který mě může každou chvíli podříznout je buď pro velmi silné nátury, nebo pro šílence ještě většího než je ten druhý. Je to s vámi až tak špatné? Co vás nutí být spolu, bojovat spolu.

Upřímně, nemám moc rád postavy, co jdou prvoplánově proti družině. Pokud jim GM nenadržuje a nekryje je, nemají moc šancí na přežití. Nakonec jen zkazí hru ostatním. Taky ale nemusím družiny, kde se vše prvoplánově odehrává v souladu a za tichého souhlasu hráčů postavy pracují jako dobře namazaný stroj, ačkoliv by neměly. To je ale trošku jiná debata než ta o +1 do útoku.

EDIT: to Noir: síla potvory je jasně dána pravidly, takže bych nepodezříval Almiho z nějakých experimentů. Hraju u něj, je pravda že mu kostky prostě padají a nepomohla ani jejich výměna, ani další pokusy odhalit původ téhle jeho černé magie. Tak yje potřeba se s mířit s faktem, že prostě některý souboj nemá postava svůj den. Povšimni si, že málokdy se stane, aby to postihlo celou družinu. Prostě je to chvíl někoho jiného. A když to postihne skutečně všecny postavy, je čas dát se na ústup. Připouštím, že ani nám tohle moc nejde.
19.5.2009 10:26 - Merlin
Lotrando: ámen...v družině mají být osobnosti a třenice, ale když dojde na boj o život, musí držet pospolu, at už mají jakýchtějí důvod

Pokud nejsou spolu spjaty postavy nějak jinak (magicky, kletbou, na ostrově, ve vězení), nepůjdou s jinou, která je okrádá, nebo je chce zabíjet. Prostě ji odstraní, když ne bojem, tak ji zapudí. Jako DM to nesnáším. Je mi sice líto, že se nějaký hráč blokne a takovou postavu hraje, ale nakonec se naštvu a prostě to vyřeším jak by to mělo být. Oddělím ho od skupiny a nabídnu mu jinou postavu
ale to sem nepatří
19.5.2009 10:29 - Merlin
Lotr: zeptej se babaje...tomu nepadá snad nikdy (což ostatně znáš ze srazu). Mě jako DM prakticky padají 16,17,18,19,20 pořád (DM Black magic)a když hraju jako PC, kostky se transvformují do ku**v dvacetistěnných a nedají a nedají....
19.5.2009 10:40 - Blaine
problem je v tom, ze uz jsem vickrat narazil na situaci, ktera se da popsat jenom jako "grind", kdy se proste hraci ve trech kolech netrefili ani jednou, vedeli, ze je to posledni encounter ten den, takze vystrileli vsechno, co meli a davali jenom at-will powers (a ano, hrajeme ve trech az ctyrech, upravuju to tak, aby to bylo tak akorat, ne pokazdy je to idealni)

Lotrando: Praveze to neni o vyberu. Tenhle feat si vezmou vsichni v moji parte, protoze to je staly bonus, bez jakekoliv kondice, ktery nema obdobu. A me se vubec nelibi. Ten feat proste pridal mezi ostatni feat jinou "mentalitu" (nevim jaky jiny slovo pouzit). Diky jednomu featu se zvysi attack bonus kazde postave, bez jakychkoliv podminek, za kazde situace o +1 (pak o +2 a nakonec o +3) coz z nej dela nejlepsi feat pro partu pro kterou to delam: cleric, wizard, warlock, fighter (warlock obcas nehraje - tak jednou za ctyri sesion nema cas, takze my resime veci, ktere muzeme dat bez nej, ktere nejsou nijak dulezite pro pribeh party, takove ty male vecicky ohledne kazde samostatne postavy).
Moje parta funguje na smrti - pokud nekdo z nich neco zabije, tak s tim dal hrajeme, wizard premysli o nekromancii, cleric se s nim hada, ze to neni spravne, protoze je to neprirozene a nemel by zasahovat do podstaty smrti, ktera patri jeho pani. Ale vsechno zalezi na tom, jestli wizard toho oponenta zabije. Dalo by se rict, ze parta si zacina budovat nejaky takovou povest ve svete "Andelu smrti". Kdo odvede dusi nebo telo nebo mysl ze svete, ten ma pravo rozhodnout o jejim osudu.
Tahle mentalita vede hrace k honeni bonusu v soubojich. V tom kdo da vic damage ve spravnou chvili. Pro ne je kazda duse odmenou. Do pristiho sezeni musim vymyslet nejaky side-track, ktery bude pracovat s pseudo-Valhallou pro naseho fightera. Odejde do nejake sfery a tam najde ty, ktere zabil, jako sve sluhy.

Merlin: viz vyse, je az s podivem co moje parta udelala z velmi ploche hry z pocatku, kdy jsme 4ed testovali a rozhodne si nebyli jisti jestli ji chceme hrat. Ze zacatku jsem dali nejaky tupy dungeon crawl a tohle z toho tak nejak vyplynulo. A musim se priznat, ze to co hrajeme ted je to nejlepsi, co jsme zatim za tech par let co spolu hrajeme, hrali.
19.5.2009 10:55 - Lotrando
Blaine: co mohou vědět o smrti, pokud jí nepohlédnou do prázdných očních důlků, dokud se s ní nesetkají tváří v tvář?

"Zabít je snadné. Umřít, je mnohem těžší."

Píše:
Probudilo ji svítání. Někde opodál vykřikoval svou radost ze života praštěný pták. Ležela schoulená pod pokrývkou a nechávala se hýčkat odcházející dřímotou. Zdálo se jí o matce. Skrz přivřená víčka viděla opodál sedícího Theodora. Nehýbal se.

„Theodore?“, otočila se na záda a dívala se to zatím ještě šedé oblohy, která na východě začínala žloutnout. Neodpovídal, „Theodore, spíš?“

„Nespím,“ zabručel trpaslík.

„My tam umřeme Theodore. Myslím, že tam všichni umřeme.“

Dál se dívala na ten stále se opakující zázrak svítání, který tu bude i poté, co se jejich kosti změní v prach. Jen oni už nebudou jeho svědky.
19.5.2009 11:19 - Merlin
Blaine: tahle část mě hodně vyděsila: Tahle mentalita vede hrace k honeni bonusu v soubojich. V tom kdo da vic damage ve spravnou chvili. Pro ne je kazda duse odmenou

ale proti gustu žádný dišputát, jak říkala moje babička...
jen mi to přijde jako "trochu RP odůvodněné Diablo" -samozřejmě do toho nevidím, vycházím jen jak na mě působí ten popis

btw. nevím o žádném ze svých hráčů, který by si ten feat chtěl vzít (a to taky netrefují a chtěli by)
19.5.2009 12:51 - Gabik
Hraju dvojbřitýho Rangera. Na 9tém levelu mam pouze +1 meč a nemám žádný expretise feet a absolutně nemam problém. Jeden den mam kliku a trefuju se, zachraňuju ostatní, a kreju ústup třeba i válečníka. Druhej den mam pekelnou smůlu, nic netrefím a du k zemi ve 3tím kole.

Naprosto neexistuje nutný feet a pokud na něm někdo trvá, je to jen jeho problém a jeho omezení ve výběru ostatních feetů. Ten jeden feet mu ten souboj nevyhraje. Zažil jsem souboj kdy válečník stál celou dobu se svazovacími kondicemi mimo bojiště, nebyl schopen hodit saveroll a feet +1 mu byl na nic. Naopak by ho s fleku vyměnil za feet co mu dá extra save roll když zvolí totální obranu.

Blaine: Pokud někdo touží po tom zabíjet, aby měl nějaký připsaný duše - OK, ale je to fakt extrémní seting a nechtěl bych v něm hrát třeba kněze, kterej jako podpůrná postava toho prostě moc nezabije (a opak mi těžko někdo vysvětlí, hraju kněze už rok). A pokud se snaží tak pak na úkor svých podpůrných schopností a ta družina to pak musí sakra cejtit. Jak pak v taokovym setingu řešíš tohle?
19.5.2009 13:28 - Merlin
jak píše Gabik, Imho má každý povolání svou funkci a jen těžko se může rovnat v tom daným adekvátně s jiným...

i já zažil warra, který by byl schopen bez problémů rozsekat nepřítele, jak stál celou dobu zpomalen a ještě omámen a jen hleděl a jak píše Gabik, mohl by mít třeba +100 a bylo by mu to k ničemu.
20.5.2009 12:52 - Quentin
Muzu to teda resit tak, ze dam vsem postavam globalne +1 attack, fort, ref a will na 11.lvlu?
20.5.2009 13:00 - Blaine
Quentin: ne, tohle asi budu resit tak ze to dam na 15 lvl. Na 11. je to prilis brzo. Teda aspon z toho co jsem si zkousel srovnavat. Ale imho tenhel feat asi nebudu davat zadarmo - protoze to neni vec, kterou si moji hraci vezmou vsichni. Rozhodne ne na paragonu. Mozna na epicu o tom budou uvazovat, ale dost o tom pochybuju.
26.5.2009 14:21 - Alnag
Tak abyste si jako nemysleli, že kauzou featy to skončilo.

ENWorld píše:
From the previews, it looks like solos are becoming roughly 4x the offense and 4x the HP of normal monsters. It also looks like elites (as well as solos) do not have a bonus to defenses over normal monsters. The DMG's guidelines (page 184) give +2 to three defenses to elites/solos, and this seems to be widely followed in the MM. Can someone with MM2 confirm that solos/elites generally don't have higher defenses than normal monsters (of their level/role) in MM2?

If so, this is a major change: elites and solos no longer have a bonus to defenses, and solos have reduced HP at Paragon/Epic (and do more damage).


ENWorld píše:
A brief glance does show some differences. Adamantine Dragon Adult (Soldier) vrs. Red Dragon Adult (Soldier), with the former having -2 to all defenses.


Nemám čas to teď ověřit, ale je to k zamyšlení...
26.5.2009 14:30 - Blaine
hah, nejlepsi reseni:) Super!
26.5.2009 15:08 - Lotrando
Asi se toho co napsali v DMG moc nedrží, nebo jsou tam schválně silnější, aby odolali hráčům i přes disajnérovu nezkušenost. V MM jsou monstra obecně slabší. Zkuste ale třeba oficiální tools v DDI a vylezou vám opravdu megapotvory.
27.5.2009 15:20 - Quentin
Píše:
From the previews, it looks like solos are becoming roughly 4x the offense and 4x the HP of normal monsters. It also looks like elites (as well as solos) do not have a bonus to defenses over normal monsters.


tohle je nahodou fajn reseni
(akorat ruzne stun a daze powery jsou pak imba)
28.5.2009 21:38 - yashamaru
Jak se vam libi Demogorgon.

Kdo by vyhral 1vs1 s Orcusem? :D

Kdyz sem cetl ty jeho powers nedokazal sem si predstavit druzinu ktera by se mu dokazala postavit...
28.5.2009 23:59 - Blaine
Yashamaru: Vsechno jde, kdyz se chce. Na 11. lvl nas cleric dava tak 400 dmg za kolo, dvakrat za encounter... CLERIC. Parta slozena z dvourucniho close burstovyho fightera, ranged cleric/roguea se strasnym jednorazovym dmg, melee rangera/avenger s frostovyma zbranema (moje malickost:P), retribution avengera (chudak jediny skutecny dobrak v parte, porad hleda nejake kultisty a snazi se jim ublizovat - v parte je protoze veri, ze muj ranger ho zavede k mother-of-all-cults), zvireci druid/avenger.

Vsichni vlastne umime zastat strikerskou roli, solo nebo podobne jednotlive, dilne prisery moc sance nemaji. A miniony a vetsi mnozstvi nejakych skirmisheru fighter na sobe chvilicku udrzi a prezije.
29.5.2009 00:20 - yashamaru
cool :)

takove potunene postavy ne HnS srdce plesa :)
29.5.2009 08:19 - Lotrando
Blaine: Tak postni buildy

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17083597183228 secREMOTE_IP: 3.210.184.142