Alnagův bloček: Plíživý upgrade 4. edice

Pokud už jste ve 4. edici postoupili na vyšší úrovně nebo pokud si rádi doma počítáte pravděpodobnost zásahu průměrné potvory, možná jste si toho všimli. Matematika ve 4. edici je trochu pokroucená. Já si toho tedy nevšiml, ale přečetl jsem si o tom.

Z důvěryhodných zdrojů vyplývá, že vaše hrdinské postavy, místo aby se v průběhu času zlepšovaly začínají průběžně ztrácet na potvory jejich úrovně. Zhruba v polovině rekovského a epického stupně zaostane váš bonus k útoku o 1 za průměrnou obranou nestvůr. To znamená, že se vaše šance zasáhnout sníží o 5 a posléze 10%.

Také vaše maximální obrany (s výjimkou AC) zaostávají asi o 1 bod na rekovského a paragonského stupně o 1 jeden bod. Takže vás potvora o 5 a pak 10% snáze zasáhne. Minimální obrany jsou na tom ještě hůř.

To není ta nejzajímavější část. Nezajímavější je způsob, jakým je to vyřešeno. Wizardi vydali PHB2 a v něm sadu "super-featů". Takových, které jsou téměř povinné - Weapon resp. Implement Expertise a pak Paragon Defenses, Epic Fortitude/Reflexes/Will.

Ve skutečnosti to jsou takové dobře kamuflované opravy matematiky 4e, protože se předpokládá, že si to většina lidí vezme. Pokud si ale něco vezme většina postav (protože je to až moc dobré) je to víc obecnou charakteristikou všech povolání než volitelným featem, takže je to spíš cena ztracené volby několika featů, kterou platíme za špatný design, který pokazil matematiku a napravuje ji tímto ne úplně šťastný design.

Je to také zpronevěření se dekalrovaným ideálům, že v prosté bonusy do základních věcí už nebudou na pořadu dne, což ostatně už dělají i téměř povinné magické předměty typu Boots of Quickness nebo Belt of Vim.

Ale abych se dostal k jádru pudla. Jaká je budoucnost 4e? Další a další core příručky obsahující errata a opravy. V DMG2 by měl vyjít taktéž v originále matematicky pokažený model skill encounters.

V dragonu by 6. dubna měl vyjít playtest něčeho, co se jmenuje Hybrid Classes a co by mělo vyjít v PHB3. Také máte pocit, že to bude opravovat dost bizarně udělaný multiclass? Nebo to je nějaká alternativní (a tentokrát skutečně funkční) metoda multiclassování...

Když vyšlo DnD 3.5e tak na něj všichni svorně nadávali. Z dobrého důvodu. Opravovalo chyby playtestu 3e (a to ještě ne pořádně). Wizards of the Coast se zařekli, že žádná 4.5e nebude. Asi věděli o čem mluví. Opravy budou dělat nenápadně... v dalších a dalších přírůstcích do rapidně narůstající rodiny "základních" příruček.

Jen nevím, jestli zrovna tohle jsem si přál...
Napsal: Alnag
29.5.2009 08:26 - Nachtrose
Blaine: to mi nejak nesedi. Pokud by to rostlo primou umerou, tak na lvl 30 to bude neco kolem 1200 dmg, coz by znamenalo Tarsque na dve rany o_O
29.5.2009 09:22 - Gabik
Blaime: Cleric dává na 11 levelu 400 mdg za kolo?

Promiň ale to nebaštim. Neumim si totiž představit jak by na to šel. Válečník s high-crit zbraní je na 11 úrovni schopen, udělat při critickym zásahu kolem u poweru s 3Weapon a při maximálních hodech - cca 100 zranění jednomu cíli. S akčním bodem by to mohl zopakovat, ale hodit 2* krit za kolo jsem viděl jen jednou za rok hraní. Nemluvě o maximálních hodech na zranění. Běžně je to zranění někde kolem 60-70 z těch 100 možných. A to se bavíme o válečníku co má na to build.

Čim to dělá kněz? I kdyby nakrásno trefil 5 cílů a každýmu to dal za 80 tak mě nenapadá power kterej by to dokázal, ani při kritickym zásahu všech cílů.

Postni sem ten build. Nechci říkat, že ti nevěřim, jen sem fakt udivenej.
29.5.2009 09:24 - Almi
Gabík: asi chtěl napsat 40 dmg, ne 400... :o))

..protože i 40 dmg není na klerika zrovna málo (klidně mi oprav).
29.5.2009 09:28 - Blaine
Nachtrose:
To tolik neporoste, je to spojene ciste s critem, muze to udelat jenom dvakrat za encounter, je to spojeny asi s dvema powerami. Princip je: handkuse, lehky mec, combat advantage u oponenta, zbran ocarovana na zvyseny crit dmg, feat na crit, schopnost dat automaticky crit, pokud se trefis, maximalizovany hod critickyma kostkama (War Ring) atd. Das nejake to criticke zraneni a pak mas neco (nevim co to je, mozna feat), ktere ti umoznuje dat to dmg jeste jednou na zacatku kola prisery.

Jo a tema 400 dmg jsem prestrelil, on to nema na 11, ale asi tak na 13 lvl. A uz se mu to moc ani zvysovat nebude, tohle ma jenom na zacatek, pokud bude zacinat, jinak je to healer.

Jediny build, o ktery se muzu podelit je ten muj - toho rangera. A ten je tak normalni bojovy build, jaky jen muze byt, jedina "specialitka" je pouzivani frostovych bastardu ve spojeny s velkym mnozstvim utoku a featu, ktery dava vsem, ktere trefis coldem vulnerabilitu na cold. Takze nic zajimavyho.
Ale tyhle parte verim, protoze kdyz chceme neco rychle sundat, tak to udelame - avengersky oath to krasne umoznuje. Moznost hazet po dve kola dvakrat na utoky je velmi luxusni pri nukovani nejake elity nebo sola.
29.5.2009 09:30 - Blaine
Gabik: viz muj predchozi post, neni to za kolo, ale je to pres dve kola. Hele mozna se pletu, ale tohle cislo mi utkvelo v pameti, kdyz mi to vysvetloval, jeste jsem ho to nevidel udelat, protoze se k tomu nevyskytla prilezitost nebo co... taky v tom mozna bude to, ze kdyz se vyskytla, tak vsechno umrelo krasnym hodem jednicky na kostce:)
29.5.2009 09:32 - Nachtrose
Blaine: vsechno z toho legalni pravidla, ci i nejake to houserule?
29.5.2009 09:53 - Gabik
Blaine: já se nahádám, jen mě to zajímá. Mam vyťunťěnýho kněze a válečnici dělám taky deník, tak jaky taky řádně vyťunťěná - navíc jsem ty buildy sladil tak, že od sebe v boji moc nechodí, protože si uměj zajímavě přihrávat. Ale 400 se nám ještě nepovedlo. To mě překvapilo.
29.5.2009 12:23 - Gabik
Tak mi to nedalo a chvíli jsem ťuňťoval:

Koukněme na následující tabulku.

Hand-crossbow +3 / +4: 1d6+3 / 1d6+4
Obratnost – cca +6: +6 / +6
High-crit zbraň 2W na paragonu: +2d6 / +2d6
Očarování zbraně počítejme paušální d8 na +1: +3d8 / +4d8
War ring - S použitou dayli z itemu: +6d6 / +8d6
Feet - paragonský: +1d10 / +1d10
Power – ať nežeru 3W: 3*6 / 3*6
Zákeřný útok - i s feetem: 3d8 / 3d8
Při použití maximálního hodu za kostky: 139 / 160
(Opět je to dayli z prstenu lvl 16!, aby to použil, musí mít za sebou ještě kompletní milestone)

Je-li drow, a má feet který mu z hand crosbow dělá 1d8 zbraň, je to zranění 151 s +3 zbraní a 172 s +4 zbraní.
Prophecy of Doom dá kritiku pouze na jeden útok! Jeden zásah, nikoliv celý power, takže pokud si počítá tu kritiku na dva zásahy u poweru, který to umožňuje tak tě šidí.

No vyťuňťený jak sviňa. Na druhou stranu, když dáváš postavám předměty level 16, tak se není ani čemu moc divit. Já mám u rangera na 10 levelu doublesword+1 a jsem s ním plně spokojen. Teď mi dokonce Almi sebral i ten a s poslední mrchou jsem dal nožíčkem :). A aspoň byla pořádná RP zábava.

Jen tak mimochodem, aby mu to celý klaplo, musí se trefit, musí mít za sebou milestone, dá to jen jednou za den, nacpe do toho spoustu feetů, a to vše aby ukázal, že klerik dá dmg. Upřímě tenhle přístup moc nechápu, ale akceptuju a přeju mu mnoho úspěchů. I když bych se nebavil.

Můj kněz umí vyléčit postavě na jednu léčivou vlnu zhruba 3/5 životů až 2/3 maxima. A to mě potěší daleko víc, když už jsem jednou ten kněz. Místo ťuňťění si radši upravuju popis kouzel nebo píšu zápisy a úryvky ze hry, aby mě to bavilo víc. Na druhou stranu uznávám, že každýho prostě baví v té hře něco jinýho a respektuju to.

Jen jsem zatím neobjevil, co mu to pomůže zapokavat v dalším kole.
A jak píšeš dole, to o něco poleze, ale 1200 to nebude nikdy. S +6 zbraní je to někde kolem 260 dmg, možná i 300 když by se do toho naťuňtilo něco dalšího, ale to už skoumat nebudu.

EDIT: omlouvám se ale tabulka se mi z toho nedaří udělat
29.5.2009 14:09 - Blaine
Gabik: A tu schopnost (ted fakt nevim, jaka to je), ktera da dmg, cos dal critem jeste na zacatku pristiho kola (mozna je to item nebo co) ale on s tim pocita.

Mas to trochu jinak jeste misto +3d8 ma byt 3d10 u ocarovani zbrane a pridej k tomu jeste 76 na zacatku kole pro oponenta, ktery to dostal - coz z toho dela nějakych rekneme 226 v tuhle chvili (dostal jeden ring) to jeste cely nezvladne dvakrat za sebou - jako ze se mu to podari, protoze mu DMko dovolilo byt knezem Tempuse, ktery ma jako channel divinity automaticky crit. Coz znamena, ze jakmile se dostane k dalsimu ringu, tak skoro stejne zraneni muze davat dvakrat ¨za kolo - a vychazi to priblizne prave k tem 400 dmg, o kterych jsem psal.
29.5.2009 14:20 - Blaine
Jinak krasny vypocet, mas to presne tak, jak to ma. Nasel si tenhle build nekde na netu a chtel ho odzkouset, protoze jinak hraje jindy leadry, kteri nemaji moc velke dmg. A hlavne tahle parta je jenom "testovaci", protoze jeden z nasi party se najednou pomatl a chtel si vyzkouset
DMovani:) Jinak totiz DMuju ja
29.5.2009 14:40 - Gabik
Blaine: k magickým itemům. Jak jsem psal, postava na 11 levelu s 16 level magickym prstem je prostě extrém. Hráči fungují s daleko horším běžně a dokonce i pravidlově.
Naťuňťovat se k tomu dá cokoliv dalšího, to zranění jsem bral z nějakých zhruba průměrných hodnot. Stejně tak je ťuňťárny udělat si i bohyni tak aby mi k tomu ještě seděla. Ale jak říkám vše OK, každej se baví jinak a na 4E je pěkný že natchne i takový hráče. Někdo je hold na čísla a někdo dělá postavu příběhovou, či schopnout zvládat více věcí.
29.5.2009 16:10 - Quentin
DPS

it's what we do

:)
29.5.2009 16:15 - Blaine
QuentinW: Ano, to dela ta nase damagova druzinka - nema mit ani zadny vyvoj nikde jinde, testovaci tri sezeni pro hrace, ktery si to chce zkusit na druhe strane stolu. A zatim vypada, ze by se mohl i chytit pozdeji! A ja si mohl vic zahrat charakter a nemusel bych si nechavat kazdou postavicku, ktera mi priroste k srdci zabijet. (R.I.P. Greywalker, mel jsem te rad, vecny poutnice, na ktereho se jeho pratele obratili potom, co je posedl demon a rozsekali ho na kousky)
31.5.2009 13:03 - Merlin
jen kroutím hlavou..budu se muset babajovi omluvit, že jsem si o něm myslel, že je builder...já bych tohle fakt hrát nechtěl, ani jako DM, ani jako hráč...ale jak říká Gabik a ja s ním souhlasím...když vás to baví
31.5.2009 13:50 - Blaine
Merlin: to by ses divil, jak je to zabavny:) Ono si to s tim, ze hrajes dobrou hru nijak neprotireci, proste jen mas postavu, ktera je postavena tak, ze je drsna v boji.
31.5.2009 14:07 - Merlin
Blain: jak říkám..proti gustu žádný dišputát, říkávala moje babička..ale logicky: přebustovaná postava bez chyb s hromadou maga předmětů, nutí i ostatní hráče dělat si přebustované postavy aby se ji mohli rovnat. Logicky se to pak přesouvá do pozice Diabla, WoW a jiných.
mám houby právo posuzovat styl hry jiných, ale prostě to tak vidím (možná zkresleně). jen říkám, mě by to nebavilo, jako DM bych to nedovolil a jako hráč nehrál :p (ale já nehraju ani wowko :D
31.5.2009 14:31 - Blaine
Merlin: ale oni vsichni maji takove postavy. Zajimave je, ze ty postavy se vyvinuly tak nejak sami od sebe. Jeden nas hrac hraje vzdycky fightera. Vzdycky uz od dob, kdy jsme hrali poprve. A ted rika, ze ho to skutecne bavi, kdyz zkousel rogua, tak ho to tolik nebavilo. Dalsi zase musel cekat do brezna, aby si mohl zahrat druida, protoze nebyl v PHB1 - a ted je plne spokojen a zase je to "silna" postava. No a ja hraju to, co se hodi. A ten cleric-rogue ten hraje zase uz od zacatku, kdy jsme s DnD zacali lecitele.
Proste jenom si v ramci tech postav, ktere chteji hrat vybiraji ůsilne" buildy a tahaji z te postavy v souboji to nejvic, co dokazou. A mimo souboje hraji sve charaktery dobre. Ano, chce to trosku casu i mimo hru stravit tim, ze projizdis prirucky a hledas, co by se ti hodilo do konceptu, ale to je vse.
31.5.2009 16:48 - Lotrando
Nemám pocit že kombení je nějaký nešvar. Ve své podstatě jde u těhle her o kombení vždy, rozdíl je jen v množství času, které tomu ten který hráč věnuje. Můj ranger je postaven tak, aby se všude schoval, všeho si všimnul a mohl dělat akrobatické kousky při střelbě z luku. Nemá sice maxovaný DPR, ale jinak je vykombený až hamba. Jsem proto lepší hráč? Ne, hraju jen jinou postavu, baví mě, když postava umí dělat to co chci. Každý si volíme svou výzvu a každý hráč má svou cenu pro družinu. Někdy je to schopnost brilantně improvizovat při vyjednávání s králem a jindy zas schopnost efektivně eliminovat nepřítele.

Mimochodem, například na oficiálním fóru je spousta buildů, které jsou vykombené směrem k nějaké filmové předloze. Fungují, umí to co se od nich očekává a většinou to není DPR. Je snad špatné, že se tím tam hráči zabývají a hledají v příručkách tu správnou kombinaci powers, multiclassu, featů a paragonských cest?
31.5.2009 21:04 - Merlin
Ne...nejsem proto lepší/horší hráč. A ani nikoho neodsuzuji. Stejně jako nemám rád některé sportovní týmy, jiné země nebo jiné spisovatele, tak mám názor na některý druh hraní. Je jen můj a tedy subjektivní. Prostě u RPG (a to je hraju od prvního ručně vázaného Drd se dvěma kostkama) nemám rád "maxování". pro mě u těch her (papírových)nejde o co nejvíc předmětů o co nejnabušenějšího machra (on ani Achiles, beowulf, Billy Kid, Blade....nebyli)!!!!! Ale nacházet jen to nej..nej..nej..abych měl nej..nej...zásah, zranění, prostě všechnocool a pak na to napasovat nějakou rp omáčku (protože nevěřím, že nejdřív si dotyčný vymyslí charakter, povahu vlastnosti a pak jakoby mimochodem k tomu napasuje mega cool vlastnosti, powery,...)
kombení u mě taky není nešvar (hrdina není vidlák), ale vše má své hranice.
31.5.2009 22:06 - Blaine
Merlin: bohuzel v tom se mylis. Jak jsem jiz psal, krome me, protoze jsem vetsinou DM, hraji vsichni to co hrat chteli nebo to co uz hraji jak dlouho. Ted pouziji jmena hracu, stejne je nikde jinde neuvidite, abych ilustroval. Takze tak nejak popisu svoji particku.

Insert: Spolu s nim jsme zacinali na DnD 3ed, v nasem jedine mistni specialce jsme nasli takovou tu oranzovou krabici a protoze jsme byli uz v te dobe geeci (hrali jsme Magicy), tak jsme to koupili a zacali se o to zajimat vic. Prifarili jsme se k jedne skupince, ktera uz DnD hrala. Tak nejak vykrystalizovalo, ze jsem chtel byt DM a tak jsem jim byl. Po par letech jsme si nasli skupinku vlastni - ostatni uz odjizdeli na vysoke skoli a nemeli cas na nas mladochy. A tak jsme nasli pet dalsich lidi, kteri byli take podobneho razeni pres jeden "krouzek" hrani pocitacovych her, na nejakem turnaji Unreal Tournamentu nebo co to bylo. Insert vetsinu casu hral Sorcerera, Wizard se mu v te dobe nelibil. V prvnim DnD s novou bandou hral podivne nakombeneho Monk/rangera, aby pomohl novackum, kteri neco podbneho hrali poprve v zivote. Potom co mu ranger/Monk umrel si vytvoril Druida a u nej zustal do konce prvniho DnD, pak presel na kleriky, v Eberronu Artificiery, a hral je az do DnD 4ed, kde take zacal s klerikem a pri ruznych dalsich one-shotech se drzi leadru (warlord a ted ten cleric(rogue).

Suny: na prvnim DnD hral barbara - chtel nejakeho vlaecnika nebo neco takoveho a fighter s mecem a stitem se mu hrat nechtel. Po prvnim DnD, ktere jsme hrali asi tak 3/4 roku prehodil na fightera s dvema zbranemi a uz u nej zustal do DnD 4ed, kde hned vzal fightera s obourucni zbrani a to hraje do ted.

Amon-Re: Jedno z dvojcat. V prvnim DnD cleric, pote zkosuel roguea - ten mu vydrzel presne jednu session. Pak Monk. U toho zustal tak 5 sesion, nez si vzal druida a ten mu zustal az do DnD 4ed (v ruznych obmenach, v kazdem dobrodrustvi trochu jinak, nez si nasel tu spravnou pozici). byl hrozne nastvany, ze nema druida a tak si vzal Warlocka, se kterym byl spokojen, nez mu vysel druid. Ted je Warlock u ledu a ceka na znovuobnoveni kampane a zatim si beha s druidem ve vlkovi nebo lvovi.

AJR: Druhe dvojce. V prvnim DnD paladin a pak uz navzdy paladin. Nutne potrebuje hrat nabozenskeho fanatika, je velmi nekompatibilni se zbytkem party (asi nejaky defekt dvojcat, hrozne se hadaj a oba se musi lisit co nejvic), ale zase je ochoten hrat jakykoliv fluff, abysme mohli hrat, neni to tak, ze by se hned museli povrazdit. Ale nakonec se povrazdi vzdycky. V DnD 4ed taky zacal paladina, bohuzel s nami ted skoro 3/4 roku nehral, kvuli skole. Ted se vatil a hraje Avengera v jedne kampani.

Puff: Mag. Vzdycky. Mag. Nic jineho nikdy nehral. Obcas zkousel premyslet o bardovi, rozhodoval se mezi Sorcererem a Wizardem, stridal je a tak, ale vzdy byl arcane caster. Jenom jednou zkousel Psiona a zjistil, ze ho to nebavi, protoze je to "moc silne"... Ale kdyz vysla 4ed tak byl nastvany, ze je wizard divny a "slaby" diky bohu za Arcane Power, kde si muze vzit schopnosti, co nedavaji zraneni a muze si hrat s priserami, jak bude chtit.

Anglican: Zamilovany do predstavy, ze je Barbar Conan. Nejjdivnejjsi patron z moji party, hrozny cholerik... tak jsme se ho tak nejak zbavili, protoze kdyz hral on, tak si porad musel neco dokazovat a nakonec to skoro vzdy skoncilo tak, ze se pohadal bud s Amonem nebo s AJR. Tak si zalozil vlastni skupinku s nekym jinym.

No a pak jsem tady ja - Dungeon Master, Jungle Master (D20 Military ve Vietnamu - stromy a liany a dzungle byla vsude), City Master (Urban Arcane dobrodruzstvi v nasi rodne Jihlave plne upiru, silenych gangu, skorumpovane policie a elfu, kteri se museli schovavat pod zemi, aby je nevycmuchali skinheadska komanda:)) a obcasny hrac u mych kolegu, kdyz si chci odpocinout.

A co z toho vyplyva? Ze moji hraci pokracuji v tom, co zacali uz pred nekolika lety a dal hraji to co hrali celou dobu. Obcas si zkusili v pruhbehu let neco jineho, jenomze particka je tak nejak funkcni, kdyz vsichni hraji, to co hraji vetsinou...

P.S.: Sorry, za ten Wall of text, ale nemohl jsem si to odpustit, chtel jsem, aby Merlin videl ze i k powergamingu se da dojit postupem casu a hecovanim se a pritom dal hrat suprovou partu, za kterou by se nestydel zadny roleplayer.
P.P.S.: Doufam, ze nikdo z toho, co jsem napsal nevidi nekde nejakou urazku nebo tak, tohle je myslene jenom jako informativni post, kterym jsem chtel ukazat, ze jedine co moje a Merlinovi hrace odlisuje je to, ze oni si hledaji v tech priruckach, diskutuji o tomm mezi sebou, co si kdo vezme, aby byl silnejsi nez kdo jiny, soutezi mezi sebou (pisou si "kilnicky", nejvyssi dmg za kolo apod.), ale v hrani roli jim to rozhodne nijak neprekazi, uz to tak proste mame.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095443964004517 secREMOTE_IP: 44.192.247.185