Alnagův bloček: Plíživý upgrade 4. edice

Pokud už jste ve 4. edici postoupili na vyšší úrovně nebo pokud si rádi doma počítáte pravděpodobnost zásahu průměrné potvory, možná jste si toho všimli. Matematika ve 4. edici je trochu pokroucená. Já si toho tedy nevšiml, ale přečetl jsem si o tom.

Z důvěryhodných zdrojů vyplývá, že vaše hrdinské postavy, místo aby se v průběhu času zlepšovaly začínají průběžně ztrácet na potvory jejich úrovně. Zhruba v polovině rekovského a epického stupně zaostane váš bonus k útoku o 1 za průměrnou obranou nestvůr. To znamená, že se vaše šance zasáhnout sníží o 5 a posléze 10%.

Také vaše maximální obrany (s výjimkou AC) zaostávají asi o 1 bod na rekovského a paragonského stupně o 1 jeden bod. Takže vás potvora o 5 a pak 10% snáze zasáhne. Minimální obrany jsou na tom ještě hůř.

To není ta nejzajímavější část. Nezajímavější je způsob, jakým je to vyřešeno. Wizardi vydali PHB2 a v něm sadu "super-featů". Takových, které jsou téměř povinné - Weapon resp. Implement Expertise a pak Paragon Defenses, Epic Fortitude/Reflexes/Will.

Ve skutečnosti to jsou takové dobře kamuflované opravy matematiky 4e, protože se předpokládá, že si to většina lidí vezme. Pokud si ale něco vezme většina postav (protože je to až moc dobré) je to víc obecnou charakteristikou všech povolání než volitelným featem, takže je to spíš cena ztracené volby několika featů, kterou platíme za špatný design, který pokazil matematiku a napravuje ji tímto ne úplně šťastný design.

Je to také zpronevěření se dekalrovaným ideálům, že v prosté bonusy do základních věcí už nebudou na pořadu dne, což ostatně už dělají i téměř povinné magické předměty typu Boots of Quickness nebo Belt of Vim.

Ale abych se dostal k jádru pudla. Jaká je budoucnost 4e? Další a další core příručky obsahující errata a opravy. V DMG2 by měl vyjít taktéž v originále matematicky pokažený model skill encounters.

V dragonu by 6. dubna měl vyjít playtest něčeho, co se jmenuje Hybrid Classes a co by mělo vyjít v PHB3. Také máte pocit, že to bude opravovat dost bizarně udělaný multiclass? Nebo to je nějaká alternativní (a tentokrát skutečně funkční) metoda multiclassování...

Když vyšlo DnD 3.5e tak na něj všichni svorně nadávali. Z dobrého důvodu. Opravovalo chyby playtestu 3e (a to ještě ne pořádně). Wizards of the Coast se zařekli, že žádná 4.5e nebude. Asi věděli o čem mluví. Opravy budou dělat nenápadně... v dalších a dalších přírůstcích do rapidně narůstající rodiny "základních" příruček.

Jen nevím, jestli zrovna tohle jsem si přál...
Napsal: Alnag
31.5.2009 22:06 - Blaine
ugh, je to delsi nez to vypadalo!
31.5.2009 22:34 - Merlin
Blain: znovu se budu opakovat....je to jen na vás a já do toho nemám co mluvit. Přesto jsi mě nepřesvědčil. pořád je to jen o tom najít co nejlepší build, abych byl lepší než ostatní. To že to dělají už dlouho, nebo, že to tak dělají od začátku na celé situaci nic nemění. (i já zastávám názor, že hrdina má být hrdina a ne připos.anej vidlák, ale vše má své meze). A tvořit postavu )a je jedno, jestli je to 10 let pořád ranger, primárně s účelem být co nejvíc cool a vyždímat z každé edice, hry, co nejvíc a dělat co nejvíc dmg...a..a....prostě to u mě evokuje diablo)
prostě mám o hraní rpg jiné představy (neříkám, že lepší či horší, jen jiné) a vy jiné. Já se budu držet svého stylu a vy svého. Pravda, pokud by mi hrácči zklouzli do tohodle, asi bych raději skončil..ale to snad nehrozí, protože ví, že dokud mě to baví jsou spokojeni i oni...
31.5.2009 22:59 - yashamaru
neco napisu ale nejsem si jisty ze to dokazu vyjadrit aby to pochopil nekdo jiny mimo me. podle me to ze hrac ma vykombenou postavu do boje neznamena ze bude mit jeji "RP" slozku slabsi nez nekdo kdo na to kombeni zas tak neni.

cast ktery se venuje kombeni postavy neni nepretrzite jako u RP. jedna se o kratky casovy usek pri priprave postavy. prestupech.

zbytek hry MUZE vypadat stejne jako nekde jinde.

no nevim jestli jsem to napsal tak ze to je k pochopeni.

proste to ze nekdo chce mit vychytanou postavu do boje a bavi ho NEJENOM RP ale i to tuneni - kratky casovy usek pri prestupu a tvorbe postavy - neznamena ze musi mit vyrazne odlisnou hru treba od tebe.

to ze to tak vetsinou neni je vec druha...
31.5.2009 23:05 - Blaine
Merlin: jasny, me by ale zajimalo, jak bys poznal, ze maji hraci vykombene postavy:) treba maji. Treba i stejne jako jsou ty u nas, akorat si to neuvedomujes. My se za to rozhodne nestydime, i kdyz ja mam porad pocit, ze bychom mozna mohli! Ne, ne, tak to neni, my jenom o tom, co si kdo vezme diskutujeme a kecame spolu o hre hodne i mimo a treba pro Amona a Puffa je hrozne zabavna ta cast, kdy si sedaji k prirucce (to oni nas zasobuji uplne vsemu vecma, co kdy vysly, jinak bychom toho ani tolik nemeli:)) a otviraji a rikaji si, copak tam pro tu jejich postavu najdou. Normalne jako dite o Vanocich, uplne jim zari vocicka!
31.5.2009 23:40 - Merlin
Blain: hmm...nemají, znám jejich postavy, jejich styl i jejich hru. A hlavně, asi určitě bychom si nesedli jako hráči/DM.
nejsem žádný ortodoxní erpéčkář...ale například na mě působí rušivě, když mi hráč používá slova z wowka. Na to reaguju většinou slovy, vůbec nemím o čem mluvíš (jsem tank, pinknem si...). Možná je chyba vě mě, ale prostě u mě to "kombení, tunění, ťuňtování" působí nepříjemně.
Hele, aby nedošlo k mýlce, taky mám rád, když se mé postavě (pokud náhodou někdy hraju) daří v boji, ale spíš ocením, když získá nějaké postavení, hodnost, titul....než, když získá další mega power co zrovně vyšel a dělá ze mě ještě víc naboostovanou postavu, takže nedávám dmg jen 1675 ale 1676!!!!!
Tohle si zahraju v diablu, když bud chtít, tam o to jde: co nejlepší předměty, vlastnosti a level.
chápu, že je logický, že hrajete spolu, ony podobné způsoby se přitahují. hráč mého typu by s vámi nejspíš nehrál, a předpokládám, že většina z vás by zase nehrála se mnou (občas bývám škodolibej a tak by třeba megasupertrupercooolvyboostěná postava nepostaka několik sezení žádný combat....:DDDD
31.5.2009 23:50 - Blaine
Merlin: a predstav si, ze session, kde se neodehral ani jeden kombat je u nas uplne normalni. Jelikoz posledni veci, co u me udelali bylo, ze si odvedli orcy, ktere presvedcili, ze by mozna bylo MNOHEM lepsi pridat se na jejich stranu, nez se stat krmivem pro cervy, do Stinopadu (genialni preklad, jeden z mala prelozenych nazvu, ktere pouzivam), do sve nove za pomoci postavene pevnosti, kterou nazvali podle jedne polske nechvalne proslule vesnicky. A ano, ma to naznacovat, co se s orcy stane, ono prece jenom armada orcich zombii se vydrzuje jednoduseji, nez armada hladovych orcu. V cele sedmihodinove session nebyl jediny souboj a nikdo si nestezoval, dokonce na konci byli uplne hrozne nadseni a skoro bych se vsadil, ze kazdy z nich ma pro orcy pripravnou spousta planu a rozhodne budou sabotovat moje snahy privest je aspon na nejakou dejovou linku... A sezeni predtim, ted si ale uz nejsem stoprocentne jistej, se myslim dvema soubojum cilene vyhnuli, protoze jim prislo hloupy s nekym bojovat, trochu jsem nad tim kroutil hlavou, protoze jindy jsou strasne krveziznivy a ja jsem radsi pripraven na kazdou alternativu, ale meli nejaky zachvat dobrocinosti nebo co:)
31.5.2009 23:52 - Alnag
Blaine píše:
(genialni preklad, jeden z mala prelozenych nazvu, ktere pouzivam)


Díky :D
31.5.2009 23:56 - Alnag
Jinak k tématu diskuse. Já třeba nemám rád, když je postava úplný looser (notabene, když je looser ve všem), takže ji mám v nějakém směru asi trochu vykombenou. Asi by to jiní zvládli líp (nemám správně vysoký DPR - damage per round, pro ty, kteří netuší), ale myslím, že mi to jinak zvlášť nebrání v tom, RPovat i bojovat zábavně a zajímavě (myslím, že bardovy záznamy tady na webu, byť nutně trochu přikrášlené dokazují, že to není jen hra o bojích).
1.6.2009 08:04 - Lotrando
Merlin: rušivě působí tvá přirovnání :). Když řekneš, že je to každýho věc, ale ty nechceš hrát wowko/diablo, nutně tím něco signalizuješ. Ať už vědomě či ne. O tom je pak ta diskuze, popřípadě spor.
1.6.2009 08:25 - Gabik
Upřímně každého opravdu baví něco jiného a každý v té hře chce svoje. Pokud člověk chce dávat největší zranění a v té hře to vidí jako prioritu, tak je to svým způsobem taky správný přístup, i když pro rp hráče zcela nepochopitelný. Každá družina je jiná a každý za to hrou vidí svoje. A to je vidět v každé družině.
V sobotu vedu družinu nováčků a přesně to vidím na tamějším Rangerovi. Někoho hledají. Přijdou do města, ranger zeptá se jednoho NPC (shodou okolností mudrce, který celý den nevylezl ze své věže), zdali „cíl“ viděl. Mudrc odpoví ne. Jde do hospody a zeptá se hostinské. Cíl v hospodě nebyl, tak je odpověď opět ne. V tu chvíli je pro ně situace jasná. Nikdo ho neviděl, všech se ptali (město mělo přes 200 obyvatel). Hráč prohlásí, že cíl ve městě není, protože už mluvili s každým, s kým mohli, a je vše OK. … Co na tohle říct. Ale v boji je zase šťastný, a je na něm vidět jakou má radost, když něco hodí a někoho zabije. Tohle se ale nedá řešit. Já prostě vím, že s tímhle hráčem nemůžu při vyjednávání moc počítat, ale současně ho nemůžu poslat domů. Prostě proto, že ho na té hře baví prostě ten boj. Družině v boji pomáhá a já nejsem jejich pánbůh, abych rozhodoval, kdo hrát bude a kdo ne. Navíc bych s ním musel poslat domu i druida, který je ještě horší.

Ano je svým způsobem smutný když za tou hrou hráč vidí už jenom to dávání zranění, na druhou stranu i to je přínos pro družinu a je na GM to, aby pro ně připravil zábavu tkového stylu, který je nadchne. Hold vyjednávat budou druzí a on se bude těšit na svůj boj.
Merline i tohle je prostě v pořádku a každý má právo v té hře na zábavu, která mu sedí ať se nám to líbí nebo ne.
Blaine ruku na srdce, spousta hráčů nad tímto prostě zakroutí hlavou. Protože to tak nějak vidí jinak. Můj kněz životy zachraňuje, družině v boji pomáhá, zranění dává, ale radši léčí. A hlavně když může někomu zachránit život, i když jeto špatňák, tak to udělá i proti vůli družiny, protože takový je a v něco věří. Kdybych mu psal nějaký killbloky a maxDPR tak se zpronevěřím myšlence své postavy a asi bych si ani neměl v tvé družině s kým pokecat o vývoji postav, ale respektuju jejich volbu stylu hry.
1.6.2009 09:23 - wraiths
Blaine: hodis jsem pak tu postavu toho kneze co dava to zraneni? protoze porad nejak nechapu jak toho dosahne...
a potom kdo rozdava takovy veci (lev 16) u vas v druzine( kdo to mastruje) ?
1.6.2009 09:26 - Lotrando
zrovna ty ringy, na kterých je to kombo založený, jsou dost exklusivní zboží i podle příruček. build vhodný do testovací hry, kdy máš volnost a můžeš si naklikat, co potřebuješ. v reálné hře se mi zatím nedaří družinu vyzásobit ani aktuálním vybavením do všech slotů. leckde mají vybavení dost zastaralé. a to jim dávám víc předmětů, než doporučují pravidla
1.6.2009 09:32 - Gabik
Lotrando - a to mužu potvrdit :)
1.6.2009 09:44 - Merlin
Lotrando: no to jsem úplně nepochopil :). Já přece neberu Blainovi jejich styl hry, případně něříkám, že je špatný (proto taky neustále opakuju, že je to jejich věc). Ale můj pocit z toho je, že to na mě působí jako diablo nebo wowko. Pokud jim to tak vyhovuje, nic proti...jen konstatuju, že mě by to nevyhovolavlo. Kde vidíš něco rušivýho, případně spor???? :)
1.6.2009 09:44 - andtom
Hra je založena na vývojovém efektu pancíř (oponenti) - projektil (postavy), to je každému zřejmé. Když se vyrobí silnější projektil, nasadí se silnější pancíř a tak dokola. Vcelku je tedy jedno, jak silný je projektil, je zbytečné se hnát za supersilným projektilem, když pancíř je tomu ze strany DMa přizpůsoben, aby to zůstalo zábavné a bylo to výzvou. Ehm, pokud si tedy někdo nepotrpí na to, že ho baví obrazně řečeno s kulometem kosit bezbranné králíky - to se ale dle mého brzo zají, jako chvilková relaxace možná dobrý, ale jinak lidé obyčejně potřebují výzvu a tak se vesluje zpátky do sféry rovnovážné prováznosti projektil-pancíř.

Jediný zdánlivý problém by mohl nastat v tom, když se rozvírají nůžky mezi postavami - jeden hráč chce supersilnou postavu, další na to kašle, tak koho pak má DM nasadit jako oponenta. Ale jelikož D&D je týmová hra a má rozloženy věci tak, že i pro postavu největšího frajera je spolupostava, byť nenaboostovaná, pořád užitečná (právě tím, že nikdo neumí všechno a spousta věcí se vylepší spoluprací), tak bych ani rozevírající se nůžky mezi postavami neviděl jako problém. Přinejmenším ne do určité poměrně vzdálené hranice. Mimochodem to je věc, která se mi líbí - pokud hra dokáže nabídnout zábavu společné hry různě zaměřeným hráčům v rámci jedné skupiny.
1.6.2009 09:52 - Alnag
Andtom: Tomu se říká efekt červené královny. (Podle pohádky o Alence - musíš utíkat, abys zůstal stát na místě, tj. musíš se zdokonalovat, aby hra zůstala vyvážená :))
1.6.2009 10:05 - andtom
Alnag: Já nevím, jak se tomu odborně říká v herním průmyslu nebo u psychologů :) Důvod postupu (levelování) postav je zřejmý: aby hra nezůstávala monotónně stejná. Rovnováha sil se však postupem nemění, chceme-li zachovat stejnou sílu výzvy. Pravda, někdy je zábavné mít velkou převahu. Někdy je zábavné utíkat před větší sílou. Ale většina hráčů má dle mého nejradši, když jsou výzvy po většinu hry na přiměřené úrovni.
1.6.2009 10:18 - Blaine
Lotrando: Ano, testovaci hra, kde se chceme podivat, jestli to vubec jde a jak to funguje, vetsinou se testuji nejake veci do souboju, ze kterych se nakonec do treba mnou mastrovane hry vezme jenom 50%, protoze nebudou takove prilezitosti - ono, kdyz stavis postavu se zamerem aby na tomto specifickem lvl byla takova a takova a nikoho nezajima, co se delo predtim. Insert vlastne sveho kneze postavil s otazkou - "Jake dmg udela knez, pokud bue stale primarne zameren na leceni?", coz ho vedlo k tem burstum a ne nejakemu dmg na delsi cas.

Wraiths: Jakmile insert skonci se statnici. Tedka nekdy by ji mel dodelavat, tenhle tyden.

Merlin:A vis co je super, ze Puff, Suny, Amon a AJR nikdy WoW ani Diablo nehrali. Takze ty si to tam mozna projektujes, ale oni rozhodne ne. RPG jestli se nepletu hrali jenom veci od Black Islu a KotORy, jo a Amon, jako spravny otaku nejaky Final Fantasy.

Gabik: Oni si ty "killnicky" vedou sami. Me jsou jejich statistiky ukradeny. Ale jim ne, kdo si vezme ci hlavu je dulezity:) jsou to hrozny zvirata, posledne jsem je vyhnal z opevnene osady trpasliku, protoze jim trofeje zacaly zasmradat (fighter odsekal jednomu andelovi kridla a prikurtoval je dratem ke svemu brneni apod.)
Jinak jsem si nevsiml, ze bychom vedli nejaky spor:) spis se bavime o dvou, podle Merlina jinych hracich stylu
1.6.2009 10:25 - Quentin
Píše:
A vis co je super, ze Puff, Suny, Amon a AJR nikdy WoW ani Diablo nehrali.

neverim :)
1.6.2009 10:29 - andtom
Heh, ani já jsem nikdy nehrál WoW nebo Diablo. A tak nevím, co před Merlinem jako DMem nesmím říkat. Je to hrozný, protože co když se něčím náhodně strefím? :)))

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18434119224548 secREMOTE_IP: 3.210.184.142