Alnagův bloček: Plíživý upgrade 4. edice

Pokud už jste ve 4. edici postoupili na vyšší úrovně nebo pokud si rádi doma počítáte pravděpodobnost zásahu průměrné potvory, možná jste si toho všimli. Matematika ve 4. edici je trochu pokroucená. Já si toho tedy nevšiml, ale přečetl jsem si o tom.

Z důvěryhodných zdrojů vyplývá, že vaše hrdinské postavy, místo aby se v průběhu času zlepšovaly začínají průběžně ztrácet na potvory jejich úrovně. Zhruba v polovině rekovského a epického stupně zaostane váš bonus k útoku o 1 za průměrnou obranou nestvůr. To znamená, že se vaše šance zasáhnout sníží o 5 a posléze 10%.

Také vaše maximální obrany (s výjimkou AC) zaostávají asi o 1 bod na rekovského a paragonského stupně o 1 jeden bod. Takže vás potvora o 5 a pak 10% snáze zasáhne. Minimální obrany jsou na tom ještě hůř.

To není ta nejzajímavější část. Nezajímavější je způsob, jakým je to vyřešeno. Wizardi vydali PHB2 a v něm sadu "super-featů". Takových, které jsou téměř povinné - Weapon resp. Implement Expertise a pak Paragon Defenses, Epic Fortitude/Reflexes/Will.

Ve skutečnosti to jsou takové dobře kamuflované opravy matematiky 4e, protože se předpokládá, že si to většina lidí vezme. Pokud si ale něco vezme většina postav (protože je to až moc dobré) je to víc obecnou charakteristikou všech povolání než volitelným featem, takže je to spíš cena ztracené volby několika featů, kterou platíme za špatný design, který pokazil matematiku a napravuje ji tímto ne úplně šťastný design.

Je to také zpronevěření se dekalrovaným ideálům, že v prosté bonusy do základních věcí už nebudou na pořadu dne, což ostatně už dělají i téměř povinné magické předměty typu Boots of Quickness nebo Belt of Vim.

Ale abych se dostal k jádru pudla. Jaká je budoucnost 4e? Další a další core příručky obsahující errata a opravy. V DMG2 by měl vyjít taktéž v originále matematicky pokažený model skill encounters.

V dragonu by 6. dubna měl vyjít playtest něčeho, co se jmenuje Hybrid Classes a co by mělo vyjít v PHB3. Také máte pocit, že to bude opravovat dost bizarně udělaný multiclass? Nebo to je nějaká alternativní (a tentokrát skutečně funkční) metoda multiclassování...

Když vyšlo DnD 3.5e tak na něj všichni svorně nadávali. Z dobrého důvodu. Opravovalo chyby playtestu 3e (a to ještě ne pořádně). Wizards of the Coast se zařekli, že žádná 4.5e nebude. Asi věděli o čem mluví. Opravy budou dělat nenápadně... v dalších a dalších přírůstcích do rapidně narůstající rodiny "základních" příruček.

Jen nevím, jestli zrovna tohle jsem si přál...
Napsal: Alnag
1.6.2009 10:31 - Blaine
QuentinW: Wow se jim nechtelo platit a v case diabla vsichni krome Puffa ujizdeli na Counterstriku, UTcku a Starcraftu. Puff hral velmi dobre Quake3 a pak vsichni, krome Sunyho hrali Warcraft 3. A u strategii zustali.
1.6.2009 10:37 - Quentin
vzdycky kdyz narazim an nekoho, kdo nehral diablo, tak se musim trikrat otocit a odplivnout, abych zahnal zle duchy :)



hmmm ... diablo ...

jeste nekdo se tu tesi na trojku? Tentokrat poprve nebudu cekat na ohlasy a hned si pujdu pro originalku. Jsem si jistej, ze to bude mit koule. Blizzard nezklame.

sry spam
1.6.2009 10:58 - wraiths
QuentinW: no taky se mi zda, ze se lidi boji priznat :D. Andtomovi vsak verim, treba kdyz ho malinko popichnem tak zacne ;-).
1.6.2009 11:01 - Lotrando
Já nehrál ani wowko ani diablo :).

ale to nový si asi koupím, to vypadá dost dobře.

bohužel, když někdo srovná DnD 4E, nebo nějaký herní styl, s wowkem nebo diablem, budí to nutně vášně, protože tohle přirovnání bylo použito odpůrci nové edice natolik často, že už ho za nic jiného než kritiku nelze považovat. Minimálně v tom Diablu byl příběh hodně stranou.
1.6.2009 11:17 - wraiths
Lotrando píše:
....Minimálně v tom Diablu byl příběh hodně stranou.
Pockej, ja to hral prave pro ten pribeh.jsem byl zvedavej jak to bude pokracovat z 1cky. A barbarska vesnice v pridavku(LoD) je super pribehove. je vsak pravda, ze je to dosti primocary, mohlo tam jit nekoho prekecat jinak nez "vyzduchanim" duse z tela.
1.6.2009 11:26 - Lotrando
já říkal, že jsem to nehrál :)
1.6.2009 11:30 - wraiths
Lotrando: ty LUMPE! tak co znamena ta veta: "Minimálně v tom Diablu byl příběh hodně stranou". :D
1.6.2009 12:14 - Merlin
Lotrando: jak sis jistě všiml..nejsem odpůrce 4 edice, takže to srovnání taky není košér :D.
Já přece neporovnávám systém 4 edice se systémem Diabla (nebo jiné hry u které jde primárně o to nabušit co nejvíc postavu, aby dělala co nejvetší dmg). Já posuzuji "styl" hraní. Stejně tak bych měl poněkud smíšené pocity, pokud by někdo ždímal 3 edici jen proto, aby udělal co nevíc cool postavu (rozumějme primárně určenou k co nejvetšímu zabíjení,zranění a víc drsnější než všichni bohové v okolí), kdyby ždímal ADnD, SR.....nejde o systém...

Blain: to je jedno, že to nehráli (diablo, titan quest...) je to jen přirovnání. Styl vaší hry se mi nemusí zamlouvat, ale to je taky to jediné na co mám v tomhle tématu právo :). Vás to tak baví, takže no problem. Jen konstatuji, že bychom se neshodli a nemohli spolu hrát :).
1.6.2009 12:14 - Lotrando
že tam o něj nešlo :), šlo o to zmlátit co nejcí enemáků a nadropovat equip :), aspoň takhle se o tom mluví. ale víš, co, já to nehrál :)
1.6.2009 12:19 - Merlin
Wraits: no...s tím příběhem bych zrovna u Diabla moc nevycházel na světlo...cílem a principem hry bylo něco uplně jiného...a ten "slabý" kabátek z příběhu...hmm..hmmm...
1.6.2009 12:27 - Blaine
Merlin: A ja si myslim, ze by to slo:) Verim tomu, ze by ses bavil i v te "nadupane" parte. A stejne tak verim tomu, ze by moji hraci (a potazmo i ja) mohli hrat u tebe. Jenom bychom vykombili postavy na souboje, s tim co bys nam dal a ver mi, ze se daji delat zazraky, jenom musis vedet kde je hledat a premyslet o tom tak nejak dopredu a treba schopnosti nebrat proste tak jak lezi a bezi. Ono treba behem hrani najednou prijdes na nejake docela dobre kombo, vyuzijes ho poprve nahodou a pak ho budes pouzivat pravidelne - jedna nepohybliva zona, priserky do ni nahnane, obehnana iluzorni zdi, pres kterou se blbe odchazi, fighter strazici vychod a pushujici je zpatky dovnitr diky attack of oppurtunity. A protoze je tam tma, tak se neda nic delat. Neni to zadny extra power-gaming, proste jenom to, ze hraci behem boju spolu mluvi a snazi se vymyslet nejrychlejsi a nejsnazsi zpusob jak oddelat protivnika. Coz pravdepodobne pri bojich dela i tvoje parta.

A pokud bys nedal souboje, tak by se taky velmi bavili, protoze pokud je neco dobre udelaneho, tak je to bavi i bez boje, sice by to po par sezenich asi udelali tak, ze by se na neco vrhli, aby uhasili svoji bezednou krvezisnivost, ale to uz je v tom jak ty charaktery hraji:)
1.6.2009 12:40 - andtom
Blaine: Jsem jedním z členů té Merlinovi party. Nevím, co myslíš mluvením v průběhu boje. V boji spolu neprobíráme nic víc, než nám dovolují free akce. Takže jsem ve velké nouzi s clericem utíkal dopředu přispět pomocí aid another melee attackem, aby se trefil warlord a zařval jsem v rámci free akce na fightera: "Pomož taky!" On to pochopil, pomohl a warlord se díky nám oběma trefil.
Já se ještě jako cleric ptám, kdo je bloodied, protože to beru jako něco, co moje postava vidí a rozpozná (a je tedy nutné, aby onu postavu viděl). Nebo řvu: "Ke mně, léčím!" Aby se seskupili blíž. Je pravda, že bychom mohli domluvit signály pro free akce jako Maximus v aréně ve filmu Gladiátor, co se týče tvaru rozmístění. K tomu tak nějak postupně spějeme :)
Abychom se ale domlouvali: ty choď tam a udělej to a já pak udělám tamto nebo si nějak jinak mimoherně kecali do svých akcí, tak to neděláme, pokud náhodou myslíš toto.
1.6.2009 12:44 - wraiths
Merlin. co mi to podsouvate s Lotrandem. Ja tam vidim pribehovou linii a ze to nekdo hraje jak zvraceny jatka(ci lov veci) je jina vec. a co tam teda slo? vy jste to nejak prokoukli. ja tam vidim klasicky obycejny levelovani. Proste asi jsem pochopil spatne hru. Me slo o to zbusit "velkyho cervenyho" a bylo mi jedno zdali mam to ci to a ze ho zbusim za 3ps.
to muze odsuzovat Hovarda,ze Conan nema zadnej pribeh.
1.6.2009 12:45 - Blaine
Ta situace, kterou jsem popsal probehla asi nejak takhle: Warlock v prvnim kole - "Mam temnotu, kam?"
Wizard - "Do rohu! Hodim kolem zed."
Fighter - "A ja je pohlidam. Chcipnete hnusaci!"
A Cleric si pozpevoval, protoze ho v suprise round dazli a jeho davcetistenna kostka je povestna tim, ze save nehodi ani, kdyz se bude modlit k Havranní královně.
A od te doby tomu rikaji "Smrtici kombo." A Warlock se uz jenom ptal "Temnota. Kam?"
1.6.2009 12:50 - wraiths
andtom: pockej a ono se to to ma hrat jinak nez pises... :) Me by to asi stvalo aby mi nekdo rikal co mam hrat a co mam pouzit. Mozna nejaky resume po hre,jako to jsi to zas "pohnojil", proc jsi nepouzil to a to.
1.6.2009 12:50 - Merlin
Blain: ale to si trochu odporuješ s tím, že se tvý hráči baví během boje o nejlepší taktice jak oddělat soupeře...to mi zavání spíš technickou diskuzí a OOC debatách o systému (i s toho jak popisuješ své hráče lovící v pravidlech to nejvýhodnější). To mi pak nějak nesedí s tím popisem co píšeš teď
1.6.2009 12:58 - Lotrando
Blaine: to je spíš smůla. Boj ve 4E je o kombech, zónách, efektech. Jejich správnou kombinací se mohou povést výborné záležitosti. Ale málo, velmi málo efektů je neodstranitelných. Stačí jeden stun a kombo se hroutí, protože se ztrátou vědomí padnou vzácné daily powers. Nebo oslepení jednoho člena družiny, byť jen na kolo či dve, nutně vede k rozbití případného komba závislého na postavení nepřátel.

Takže, ani ten nejlepší plán, tváří v tvář realitě, nemusí znamenat vůbec nic.
1.6.2009 13:05 - Blaine
Merlin: Oni si to pripravuji predem, normalne si mimo hru sedi a vymysli, jak to udelat, maji nekolik variant, s tim ze vetsinu zalozi na tom poslat "cernou diru" fightera dopradu a oni, jelikoz jsou vsichni ranged drzi oponenty u nej a beztrestne je ostreluji. Plus jeste obcas v nejake situaci, kdy se neco pokazilo je necham at si klidne neco vymysli v kombatu, nejsem takovej rejpal, abych jim nechal jenom tech sest vterin. Ale to jenom fakt v pripradech, kdy nekdo neocekavane lehne. Jinak se samozrejme snazim udrzovat prece jenom nejakou konverzaci charakteru a ne hracu. Pokud teda nezacnou kecat o nejakym filmu nebo knize (coz se stava podle me az moc casto, ale co se da delat:))

Ale jinak fakt jde o to, ze vsechny tyhle veci si vyresi predem a ne behem toho souboje, tam padaji jenom takove otazky skutecne na zacatku kdo co planuje pouzit. A pak jenom kdyz se neco pohnoji, jinak vykrikuji takove ty krvezizinive veci jako: "Tvoje streva rozvesim na parohy tvyho otce, zelena bestie!" (Wizard... mel cely den spatnou naladu a vybijel si to ve hre)
1.6.2009 13:18 - Gabik
Blaine píše:
odsekal jednomu andelovi kridla a prikurtoval je dratem ke svemu brneni

To je v pohodě, tomu se říká braindamage a to u většiny dospívajíích lidí časem odezní :)

Diablo:
Příběh diabla, pokud by se osekali všechny bojůvky by zabral délku jednoho večerníčku. Pokud vůbec. Nechci tím říct že diablo bylo špatné. Strávil jsem u něj opravdu tuny času a ve své době to byl pojem. Ale byla to bojovka a příběh se prostě ovlivnit nedal. Jeli k tomu připodobňována 4 edice, je to smůla pro 4 edici protože to umí opravdu víc než jen bušit.
WoW:
"Wowko" je podle mě trošičku někde jinde než Diablo, má svůj svět, své knihy historii, spousty hrdinů a příběhů. HK hanlivému připodobňování docházelo z jediného důvodu - k efektivní hře tam potřebujete role. Tank, healer DPS. Pro to docházelo k připodobňování ke 4té edici. Ale není to pravda. Souboj de dohrát bez Tanka/Defendera stejně tak jako se dá i vypustit role Healera/Leadera a to prostě dobrou taktikou, manévrováním atd. Ve hře samotné to bez příslušných rolí nelze.

Obecně se mi nelíbí připodobňování 4té edice ani k jednomu. Čtyřka taková není a podobizny jsou jen důkazem neexistence jiných argumentů odpůrců.
Opět zapakuji to, že je jedno na co se družina zaměří. Důležitá je zábava pro hráče a GM. A to bez ohledu jak se jaké pojetí komukoliv znás libí či ne. Blainova družina se svým stylem hry v tuto chvíli baví i bez ohledu na to, že jiným hráčům to přijde divné. Až budou chtít něco jinak tak to změní, ale určitě to nezmění jen proto, že mi napíšeme, že z toho dělaj diablo. Ovšem myslet si to zase může kdokoliv svobodně - to je zase jeho věc.
1.6.2009 13:21 - andtom
Celkově se dá říct, že pro volbu obtížnosti platí:
Je rozdíl, jestli jsou postavy boostované nebo ne.
Je rozdíl, jestli si vylepšují postavy koordinovaně z hlediska komb nebo nezávisle na sobě a pak to na bojišti herně slaďují (rozhodně to už pak není to, co první případ).

Tj. vzájemně koordinovaně kombama skloubená skupina boostovaných postav je někde jinde, než vzájemně nekoordinovaně po levelech postupující skupina neboostovaných postav. Mezitím je samozřejmě spousta prostoru, toto jsou jen dvě krajné polohy.
Z té různosti poloh je vidět, že papírový předpoklad nejakého encounter levelu je veskrze orientační záležitost a DM je jednoznačně od toho, aby doladil obtížnost výzvy. Tudíž přemýšlet o papírové rovnováze postav proti nepřátelům na nějaké úrovni je dost ošemetné (nebo chcete-li natvrdo, je to k ničemu), protože skutečná efektivní síla družin postav na stejném levelu se může od sebe dost lišit. A to jsem zanedbal další rozptyl daný tím, jaká je skladba povolání v družině atd.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20850086212158 secREMOTE_IP: 3.210.184.142