Deep Immersion

Obsah článku:
O Deep Immesion se, stejně jako o jiných věcech, které jsou diskutované více lidmi, než je těch, kteří vědí, o čem mluví, šíří spousta mýtů (nepočítaje různé výstřelky jako tvrzení že DI ve skutečnosti neexistuje, nebo polemiky některých významných tvůrců RPG teorií o tom, že "za předpokladu, že DI existuje", které nesvědčí o sofistikovanosti autora, ale o tom, že žvaní o věci, o které vlastně nic neví). Zde bych chtěl zmínit a vyjádřit se k těm, se kterými se setkávám nejčastěji:
DI je railroad
Ústředním tématem tohoto mýtu je, že DI je stav, kterého se dosahuje upjatým nasloucháním vyprávěného příběhu, na nějž naslouchající nemá mít moc vliv, protože by narušil jeho linii a zkazil tak jeho kouzlo. Vlastně je to obdobné, jako když děti naslouchají někomu, kdo jim vypráví pohádku, kterou ony zbožňují.
Tento mýtus vznikl hlavně tím, že někteří lidé, se kterými je DI spojováno, si v railroadu libují, nebo jsou z toho minimálně obviňováni, čímž dávají RR a DI do jedné hromady.
Tento mýtus je zcela mylný. DI je způsob vnímání hry a herního prostředí, nikoliv způsob vedení hry. Nepopírám, že DI a RR mohou jít ruku v ruce - protože oboje je o něčem úplně jiném. RR je způsob vedení hry, DI způsob jak vnímat herní svět, DI lze aplikovat na RR (je-li dobrý vypravěč) stejně jako na zcela volnou hru, stejně jako RR může být vnímán v DI, nebo v povrchním sledování hry.
Při DI si hráči myslí, že jsou postavy
Oblíbený mýtus, i když mám podezření, že mu nikdo nevěří a používá se jen k provokování, když odpůrcům a pseudoodpůrcům DI dojdou argumenty. Jak jsem psal v minulé části - DI je jako sen, ze kterého se probouzíte. Jste ve snu, jednáte ve snu, cítíte podněty ve snu. Ale stále si UVĚDOMUJETE, že ležíte na posteli, že za chvíli začne zvonit budík, že vám je teplo. Nikdo (normální) ještě neskočil z okna, jen protože měl sen o tom, že létá. Nikdo nezačal výt a kousat lidi, protože měl sen o tom, že je vlkodlak.
DI je hra bez pravidel/kostek/pravidel a kostek
Může být... a vzhledem k tomu, že v DI hrají lidé, kteří mají raději příběh a imaginární divadlo světa Tam, než mechaniky a tabulky, tak se tak i často hraje.
Ale nemusí být. Stejně tak je možné při hře nadále listovat Mage handbookem a číst si parametr kouzla a pak hodit kostky, abyste zjistili, koho všechno ten fireball sejmul.
Přesto nemá smysl se tvářit, že je to házení stejné, jako mimo DI. V čem se liší? Zaprvé, je ho o něco méně, protože v DI obvykle odpadá potřeba házet na pitomosti. Ano, hodí se, jaký masakr způsobil fireball... ale už se nebude házet na kouzlo zapalující svíčku. Proč? Jednoduchý důvod, složitější vysvětlení. Vlastně tak moc těžké není, jde jen o silnější obdobu vysvětlení otázky, proč immersionisté obecně používají méně kostek než by mohli.
Při DI je svět Tam zprostředkovanější, než kdy jindy. Nepotřebujete házet na to, co prostě vnímáte. Samozřejmě, že nemůžete tak úplně jasně říct, jak se podaří složité a náročné kouzlo Fireball, na druhou stranu nemáte důvod pochybovat o tom, že mág n-tého levelu zvládne zapálit svíčku. Prostě - hází se jen věci, které by ani ve světě Tam nebyly jisté, jak dopadnou. Alegorií z našeho světa může být, že sice nemůžete říct, zda policista - dobrý střelec - trefí teroristu za kontejnerem, který opětuje palbu, na druhou stranu je celkem snadné říct, jak úspěšný bude při střelbě na statický terč.
Druhým rozdílem je, že struktura DI hry je založena na popisech a co nejvýstižnějším předání své představy ostatním, proto akce nekončí způsobem hod kostkou, počet mrtvých, zraněných, a rezistujících, ale barvitějším opisem toho, co se vlastně stalo. Ale to je opět rys immersionismu jako takového, nejen DI.
DI neexistuje
DI existuje.
A všem těm, co tvrdí opak, bych doporučil přestat si představovat, že immersionismus je jediným způsobem, jak se u RPG bavit a najít si styl, který jim bude vyhovovat, místo popírání něčeho, co neznají, což je pro ně možná právě to iritující.
DI je jako filmový žánr. Někdo má akční střílečky rád... někdo ne. Nic to nevypovídá ani o akčních střílečkách, ani o těch, kterým se líbí, ani o těch, kterým se nelíbí. Ale je trochu hloupé chodit kolem a křičet, že akční střílečky jsou bezduchá blbost, jen proto, že se MĚ nelíbí. Mnohem chytřejší je akční střílečky odmávnout a pustit si něco, co se mi líbí.
Napsal sirien 13.12.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 12 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.34843802452087 secREMOTE_IP: 3.231.230.177