Kultura

Maelik
19.1.2019 15:05
24.11.2020 22:14 - sirien
Je to improvizované pro tohle dobrodružství (a je to tam myslím i někde v rámečku napsané, ne?) Základní osnova je nicméně poměrně běžnej vzor Střetů napříč RPGčky (v DnD dříve používání jako Skill Challenge ve 4e, jen tady je ta implementace o hodně volnější).
24.11.2020 22:18 - Gediman
Ok, já pročítám hlavně příběh a různé příběhové rady kolem. Tohle mě zaujalo.

V pohodě, tohle odgamemasteruji i bez pravidla :)
25.11.2020 13:02 - Necromancer
Cool, teď jsem to přešetl a líbí se mi to!
29.11.2020 20:50 - sirien
SPOILERS FOLLOW


Z vás, co jste to už hráli / vedli - můžete mi říct, jak to sakra probíhalo, že ste neskončili TPKčkem? Tak ze zájmu... Jakože uznávám, že do hrobky byl nástup lehce suboptimální a hodit 5x v řadě maximální zranění (z toho jednou z kritu) ode mě byla DM prasárna, ale i tak - na druhou stranu mýtinu mi úplně obešli, takže neže by distávali úplně plnou možnou sodu.
29.11.2020 21:22 - LokiB
Co by, prostě fixlovali hody ;)
(sorry, já jen žertoval ... nevedl jsem to, jen jsem to hodně při korekturách pročítal)

kromě těch vysokých zranění zranění, jak moc ti padaly zásahy do postav? tak nějak průměrně, nebo měla zrovna kostka svůj den a zasahoval jsi nadprůměrnými hody na útok?
29.11.2020 21:54 - sirien
Jakože... asi trošku líp, ale ne nějak extrémně - dost dobrejch hodů mi zařvalo na nějakejch koninách (boží momentka kdy 4 postavy asi 3 kola zkouší Chytit 1 přeživšího goblina... kterýmu v tom střetu na akrobacii padá 18, 17, 19...)

Ve vesnici jsem zasáhnul jen jednou a padnul mi nějakej normální damage, v kovárně sem zasáhnul jednou za hodně, ale Hroch to pokryl Druhym dechem, zbylý tušim 2 útoky šly mimo - pak 6 výstřelů z lesa z Nevýhodou všechny mimo (pár 18 tou Nevýhodou propadlo) a v tom závěrečnym boji... tak od oka půlka byly zásahy - jen se to rozložilo že první asi dvě kola nic nic, pak něco a pak všechno hity (a nemilosrdná série damage hodů 6 6 6 na k6, 4 na k4 a 8 na k8 - nebo tak něco) Padnul mi 1 krit a to ještě úplně posledním útokem na poslední stojící postavu.


Log: jinak FYI jen tak btw. na jiné téma, ten boj v tom chrámu jsme pokud se pamatuju dobře hráli 4 kola. S jinou taktikou bych to reálně viděl že by šel odehrát i za 2-3, ale i za 5-6.


EDIT: btw. jedna jiná poznámka: na nováčky to je fakt silný kafe tenhle příběh - vůle odpouštět taktické chyby a gamisticky suboptimální volby tu je v nětkerých momentech fakt minimální, přičemž když hráči netuší s čím mají co do činění a co je čeká (pronásledování lesem, počet střetů, počet nepřátel... a brutální faktor, neznalost zbývajícího času), tak některé suboptimální volby nejsou zřejmé, že jsou suboptimální, dokud není pozdě - a pak se fakt blbě kompenzují.

Pokud to budeme upravovat jako intro pro JaD, tak je nutný tam udělat:
- variaci nepřátel podle počtu postav ve skupině
- snížit sílu nepřátel, nebo (asi lepší) dát doporučení k tomu postavám propůjčit Výdrž z vyššího levelu (když kritem bosse insta-sejmu postavu, tak ok - když sundavám postavy na první dobrou random zásahem, tak už to tak ok neni)

jakože tak jak to je to je nejspíš fér gamistický dobrodružství pro hardcore DnDčkaře co si "to chtěj dát", a ty jako fajn ať jedou puristickej 1. level, ale jako začátečníci co se sotva chytaj - jako ne no.
29.11.2020 22:50 - Jezus
Myslím, že se tam sešlo i o to, že my jako skupina ve druhým a třetím kole prakticky žádnej zásah nedali - nebo mi boss ustál kritičák po tom, co v minulým kole vykryl cizí full dmg jiným goblinem (jinak cool move :-), kterej to ale taky přežil, a kterej mě pak v tom příštím kole sejmul (ten "štítovej" goblin).

Takže za mě kombinace docela dost HPček na jejich straně, smůla na naše zásahy ke konci a klika na ty jejich, zejména pak na dmg. (Hrál jsem klerika dle Logovy či čí gamistické optimalizace, takže s OČ 18 :-) ).

Byly tam suboptimální volby - ale to jen znamená, že nic pro nováčky. A prostě na prvním levelu jsou postavy křehké, takže když to začne blbě padat hráčům a dobře GM, tak ten souboj, co je prostě číselně smrťák, smrťák i bude :-)
29.11.2020 23:05 - Šaman
Přesně takovéhle zkušenosti s prvoúrovňovým dobrodružstvím podle DnD 5e mám i já. TPK, pak opakování s novými postavami, kde nám to padalo lépe než GM a prošlo to.
I proto to nepovažuji za vhodný systém pro kampaň založenou na osobních linkách (protože osobní linky se špatně předávají dalším postavám).
30.11.2020 01:51 - Naoki
Píše:
můžete mi říct, jak to sakra probíhalo, že ste neskončili TPKčkem?

Obrovské štěstí na kostkách a ochota z mé strany jím jít naproti co se týče nápadů a fandit ve výhře. Konkrétně to asi byly tyto hlavní body:
- měli nápad po odražení nájezdu že si pořídí magické lektvary u faráře. Já jsem to odehrál tím způsobem že jakékoliv zdroje co mají musí jít na pomoc vesnice (a ani jsem nepotvrzoval že by nějaké lektvary měl), ale pak jednomu padlo nat 20 na diplomacii tak vytáhnul jednu healing potion pro každého
- závěrečná bitva s bossem, skoro TPK, ale boss viděl že mu jde do tuheho tak vzal dcera, dal jí nůž pod krkem a PC lučištník na něj mířil lukem. Standoff že a%t odejdou nebo tu holku podřízne. PC se rozhodl vystřelit, nat 20, což bosse instakillnulo (o jediné HP) tak jsem dal že zbývající goblini se vzdali
Ale teda vytáhnu na tebe cos mi říkal tehdy, že to dobrodružství je combat as war a že možnost že všichni umřou je v pořádku by design :P
30.11.2020 06:53 - Jerson
Vyjádřím se mluvou generace 90. let.
One-shot first-level nbs DnD - TPK? WTF? OMG, IMHO LOL! :-)

V překladu - combat-as-war je sice fajn, ale nevím zda s ním nováčci v DnD počítají, a pokud ano, zda se podle toho dokážou zařídit, a pokud ano, zda by stejně nebyli zklamaní. Asi vy to opravdu chtělo trochu ubrat :-)
30.11.2020 06:57 - Arten CZ
sirien: Takhle ale DnD a JaD fungují, buď mají hráči neskutečné štěstí, nebo nezačínají na prvním levelu, nebo to nějak GM musí zfixlovat (jak to píše např. Naoki). Hraješ hru, kde má postava HP na úrovni jedné lepší rány zbraní. Ještě na 3-4. úrovni postavy padají na dvě lepší rány, o kouzlech ani nemluvě. To dá GM sakra práci, aby někdo neumřel.

Vždyť i v úvodním dobrodružství (v Dolech) je u prvního střetnutí s pár gobliny napsáno, že pokud družina prohraje (takže se s tím počítá jako s validní, řekl bych až pravděpodobnou možností), tak je GM nemá zabít, ale nechat je přežít a dojít do vesnice, kde se vyléčí a přezbrojí.

Takže ano, dělo se nám to, dělo se nám to velice často, že někdo zemřel uprostřed bezvýznamné vyplňovačky, ať u připravených scénářů, nebo u vlastní hry. Ale považuju to za vlastnost systému, tak prostě DnD funguje...
30.11.2020 09:13 - Naoki
ještě jsem zapoměl na edit:

když jsem vedl intro v Lost Mines of Phalander (nebo jak se to píše) tak taky málem došlo k TPK, ale to protože část družiny nechtěla počkat na short rest a šli dát čímž iniciovali combat


a ono i my máme napsané v dobrodružství že když dojde k TPK, tak družinu goblini nemají zabít ale zajmout, a že dalším dobrodružstvím se může začít únikem
30.11.2020 10:04 - Jezus
Naoki píše:
a ono i my máme napsané v dobrodružství že když dojde k TPK, tak družinu goblini nemají zabít ale zajmout, a že dalším dobrodružstvím se může začít únikem


Super, tohle je za mě důležitej point, pak to alespoň opravdu funguje jako ukázkové dobrodružství.

Křehkost postav na prvních levelech je vážně rys (a imho nevýhoda) systému. Už rozumím, proč hráči rádi začínají na třetí :-)

Nicméně si stejně myslím, že i když chcete učit nováčky combat as war, tak by to mělo být uděláno tak, aby to nemuseli hrát optimálně a ještě mít štěstí. Vše co říkám je, že by dávalo smysl se znovu podívat na počty a sílu protivníků zejména ke konci dobrodružství, přepočítat CR a trochu ubrat. On ten goblinní boss (EDIT2: s těmi řadovými gobliny) tam docela stačí, nemusí mít k ruce ještě goblinní drsňáky...

Argumentovat DnD dobrodružstvími je fér, ale co si budeme nalhávat - ta dobrodružství (EDIT: co se vyrovnanosti obtížnosti týká) jsou často na houby a ze startu hodně operují s tím, že to GM nějak zvládne. To jsou prostě špatné návyky a věci, co nechcete učit nové hráče. Máte na víc ;-)

Každopádně dobrodružství je to zábavné, těším se, že ho taky někdy s někým zkusím.
30.11.2020 13:48 - Šaman
30.11.2020 15:08 - Jezus
Jedna z nejhorších rad ever.

Když už, tak něco jako "let story contine together". Což tam je, protože "TPK" může vyústit k zajetí. Nicméně to není žádná schovávačka. Hráči poznají, že souboj prohráli, ale pokračuje se v hraní a investice do postav hned nepropadnou. A u one-shotu je i TPK solidní konec.
30.11.2020 17:37 - Gediman
To jako vážně skončilo TPK? Od Siriena jako GMa? To se tedy musím připojit k Jersonově reakci. :)

Ale ok, nebudu říkat hop, dokud nepřeskočím. Ve Voidu TPK teoreticky hrozí taky dost - teoreticky: v mých hrách k němu nikdy nedošlo. Ne že bych byl mírný GM: na hráče posílám někdy dost drsné věci. Asi jsou mí hráči prostě dobří taktici...
30.11.2020 18:42 - Jezus
Nebo Void umožňuje sem tam brutálně silné hity od hráčských postav, které smáznou nepřítele jednou ranou :-)

Siriena se musím zastat. Netuším, co všichni máte s tím TPK pri one-shotu při Combat as War. To je snad v zásadě možný výsledek ne? Nebo to CaW jen tak píšete, ale reálně počítáte s tím, že vám GM zachrání zadky? To snad ne.

TPKčko je trošku lol v kontextu začátečnické hry, ale my to tak nehráli. Moje výtky šly k tomu, že se dobrodružství tváří, že je pro začátečníky navrženo, což prostě o těch soubojích (i při myšlení typem CaW) neplatí. Takže tam je stran výchovnosti textu směrem k novým hráčům co doladit. (Ale to platí i o spoustě začátků Wizardovskejch modulů, kde jsou podobný srandy).
30.11.2020 20:03 - sirien
Hlubší kontext je, že Naoki v minulosti říkal, že ten scénář je moc drsnej a hrozí tam TPK. Já mu na to odvětil, že to je v pořádku a v případě tohoto scénáře feature, not a bug.

Teď s odstupem musím říct, že hned po hře byly mé dojmy asi přehnané, což je nejspíš dané hlavně mou ne moc velkou zkušeností s vedením DnD - ten finální boj mi přišel jednostranější, než se mi jeví takhle zpětně. Párkrát jsem si ho v hlavě přehrával a přijde mi, že Jezus má pravdu v tom, že ten boj je hodně drsnej, ale ne příliš drsnej a že ve skutečnosti mi přijde relativně vyváženej - nebo aspoň vyváženej podle původního záměru; ono sice tam postavy nastoupily s nějakým rozmyšleným postupem, ale zase tam nevpadly jak razantní úderka, což vytvořilo přesně ten typ situace, který je zamýšlený aby byl v té hře fakt nebezpečnej a o štěstí - což se ukázalo, že fakt byl.

Na nové zvážení mi přišlo, že ten scénář funguje dobře - a bude fungovat dobře i pro začátečníky, ale bude vyžadovat určitá doladění:
- do začátku dát silné doporučení na propůjčení HP z vyšších levelů
- je nutně potřeba udělat nějaký quick-guide na úpravu počtu goblinů podle počtu hráčů. To by neměl být problém, protože jsme beztak chtěli dělat guide i pro konverze pro hru na 2. a 3. úrovni
- do kritický střetnutí (mýtina, hrobka) dát pro DMa rámeček s nástinem možných taktik a nějakých gamistických poznámek, aby případně DM-nováček mohl s hráči-nováčky snáz spolupracovat.
- možná by nebylo od věci přihodit někam nějaké hinty ohledně zbývajícího času (přišlo mi, že neznalost countdownu byla silný tlak na suboptimální volby - a přiznávám že takový s nímž jsem při návrhu kostry dobrodružství úplně nepočítal)
- na zvážení je ta noční honička; i když chápu Jezusovy výtky ke čtvrté scéně jako "jedné navíc", jsem pořád přesvědčený, že to byla daň za virtuální hru a že naživo u stolu bych to dokázal prodat značně líp a záživnějc a ty čtyři scény by byly úplně v pohodě. Vzhledem k dost možná rostoucí míře online her je tohle možná dobré reflektovat v nějakém doporučení nebo volitelné úpravě. (Pro design té honičky jsou naštěstí důležité ty 3 hody na stopování, takže počet scén je měnitelný v rozsahu 2-4)
30.11.2020 20:18 - Log 1=0
sirien píše:
- do začátku dát silné doporučení na propůjčení HP z vyšších levelů

Kdyby šlo prostě jen o dobrodružství, tak OK, ale moc se mi nelíbí představa didaktického dobrodružství, které na začátek doporučí použít dost zásadní volitelné pravidlo.
30.11.2020 20:38 - LokiB
Souhlasim s Logem, ze mit ukazkove dobrodrustvi, ktere silne doporucuje volitelne pravidlo, ktere je nota bene priznanim spatneho designu DND, je takove s divnou pachuti ...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20697498321533 secREMOTE_IP: 3.236.231.61