Kultura

Maelik
19.1.2019 15:05
3.5.2021 16:04 - Naoki
to zní jako hra u které bych se bavil posloucháním :D
3.5.2021 16:15 - Demonica
Hra byla bezvadná.

Akorát nám kostky strašlivě nepřály. Takových fail hodů a tolik jedniček už jsem dlouho nezažila. Ale v té poslední chvíli nám to padlo a vyřídili jsme oba hlavní bossy.

Hláška ze hry: při tvorbě postavy si vybírám cantrip. A sirien mi navrhne: "Vem si ohnivou střelu, ta ještě nikdy nikoho nezabila."
3.5.2021 20:26 - Nachtrose
Demonica píše:
Ale v té poslední chvíli nám to padlo a vyřídili jsme oba hlavní bossy.


Nejste vlastně první skupina, co to vůbec přežila? o.O
3.5.2021 22:55 - Demonica
Tak já jsem čekala, že to bude TPK, hlavně když nám to fakt nepadalo. Ale vyšlo to a všechno jsme zvládli. :)

SPOILERS

Souhlas, že zmínka o Slunovratu dala jasnější představu, že bychom si měli pohnout a do té noci/půlnoci to stihnout vyřešit.

Taky se mi líbí ta mechanika, že se množství goblinů na různých lokacích mění v závislosti na čase. Dodává to další rozměr té hře a přidává na pocitu živého světa. I když se to postavy vlastně nedozví, tak mě jako hráči se to zamlouvalo.

Nechápu, že jsem úplně zapomněla na původní název dobrodružství a nedošlo mi to, ani když sirien na začátku tu kovárnu na okraji vesnice zmínil. Jinak bychom se tam vydali mnohem dřív. :D Vzpomněla jsem si, až když se u kovárny něco začalo dít.
3.5.2021 23:01 - RoVan
Nacht: já myslím, že jsem tam vychcípali jen my... plus teda skupinka pro kterou jsem to pak já vedl; a v obou případech vyčerpané zdroje + "dice happen."

Ten zápis hry vypadá teda epicky, doufám že si to jednou zahraju a postavy přežijí.

Trochu mám pocit, že na tom začátku je dobré trochu dostat na zadek. V poslední hře NG mi ten noční přepad postavy brutálně rozdrtily. (S každou ranou / kouzlem šel nejméně jeden goblin k zemi a naopak nebyl s to cokoli udělat postavám.) Do pronásledování šli příliš sebevědomé i když byly bez zdrojů - a ve výsledku by je nějaké šrámy donutily víc vyhodnocovat zdroje.
4.5.2021 07:10 - Necromancer
Ono na první úrovni se ty "zdroje" rozdělují dost těžce. Typicky je všechno na jedno použití a celkově je toho málo.
4.5.2021 09:32 - Jerson
Původně jsem chtěl napsat už včera, ale takhle to bude snazší. Napíšu to z pohledu hráče, jak jsem to při hře cítil.

Jsem rád, že jsem měl možnost si DnD 5e zahrát ze zkušeným GMmem, takže můžu dát i tuhle edici s klidným srdcem do své sbírky odehraných DnD her. Tedy můžu opravdu říkat, že jsem hrál každou edici kromě první alespoň jednou :-)

Vyzkoušel jsem si tvorbu postavy v JaD, která mi přišla lepší než v klasickém DnD, hlavně díky tomu, že vlastnosti jsem měl připravené a byl jsem ušetřen minmaxovacích voleb a odhadování, která vlastnost a dovednost se mi bude hodit nejvíc. Tvorba se sice moc neblížila zábavnosti Apocalypse Worldu, ale co bych ještě nechtěl, že jo :-)

Nabídku na Campfire jsem odmítl, protože z ničeho vymýšlet historii mi moc nejde - navíc když ani nechcete vzducholodě :-/ (Ale nedělal jsem si iluze, že byste je chtěli, jen Sirien řekl "můžete si vymyslet cokoliv" :-) )

Sbírání místních storek. Tady musím říct, že jsem měl opět pocit klasického DnD vyjebávání s hráči. Nevím, zda jsem si hodil úspěch nebo neúspěch, ale každopádně jsem se dozvěděl hromadu náhodně vymyšlených zbytečností, které mi nedaly ani představu, jak vypadá okolí (později se ukázalo, že podle zkazek by ve směru našeho postupu měl být trollí most, tedy hlavní cesta, která tam ale reálně být nemohla.)
Osobně doufám, že jsem si hodil neúspěch, protože pak by ten výsledek alespoň dával smysl.

Nevím jakým způsobem jsem mohl a měl získat lepší informace, zejména když jsem se zajímal o místa vhodná pro průzkum kvůli cílům našeho řádu. Informace o Slunovratu jsem zaslechl jen napůl, protože jsem se reálně snažil zatopit v kamnech (což byl s přehledem nejhorší nápad toho večera a nejspíše mi padlo kritické selhání.)

Mimochodem, to že slavnosti budou až za týden jsem zaslechl dobře a dalo mi to dojem, že na cokoliv bude týden času. Když to čtu, tak mít slavnosti Slunovratu jindy než slunovrat je zásek do uvěřitelnosti. Bylo by lepší popsat probíhající (=lehké) přípravy na oslavu, která má být pozítří.

Tady musím zmínit jednu věc, kterou jsem při hře neřekl - původní dobrodružsví jsem četl a měl jsem silný dojem, že tohle je jeho předělávka, takže jsem nějaké spojení s únosem kovářovy dcery čekal. Jen jsem si nebyl úplně jistý, takže jsem nic ani nenaznačoval, abych neřekl spoiler, nebo dokonce falešný spoiler. Místo toho jsem se snažil vcítit se do hráče, který tohle nezná, a dávat pozor na náznaky dané ve hře.
Z tohoto pohledu musím říct, že název "Noc goblinů" je spoiler jak prase, na úrovni Hadů v letadle. Je to lepší než "Únos kovářovy dcery", ale jen o kousek.

Při přepadení jsem byl na vážkách. Už jsem tušil, že je to dobrodružství, které znám, ale Sirienovo varování "bude to Combat as war" mi silně naznačovalo, že by bylo nejlepší hrát opatrně a tedy zabarikádovat se v hospodě, čímž bychom goblinům dali volnou ruku k provedení plánu. Na druhou stranu na Ugyho(?) otázku o zbraních Sirien zcela jasně řekl, že vesničané zbraně do hospody nenosí, takže bylo jasné, že nějaké organizování obrany by byl logicky nesmysl. Možná máme dost chlapů, ale žádnou výzbroj proti goblinům, kteří jsou schopní jedním útokem toho chlapa sejmout. Nicméně popis útoku na vesnici nás donutil vyjít ven, naštěstí. Tedy mně ne, napřed jsem chtěl střílet.
Tady opět musím říct, že DnD suks, protože postava, která nevidí v šeru, je na střelbu ve většině případů na houby, a vidění v šeru je naprosto must have výhoda, kterou nějaký bonus +1/+1 nemůže dorovnat ani náhodou. V téhle scéně jsem si připadal jako v nejhorší hře X-com, kdy se snažím zachránit civilisty při terroru, strašně mi to nejde a jen sleduju, jak jeden po druhém umírá. Pokud jsem si všiml správně, tak jsi Siriene škrtal gobliny i při mém neúspěšném útoku, nebo ne? Ale i kdyby ano, stejně to bylo frustrující. Trochu jsem si spravil náladu, když se mi jednoho goblina podařilo překvapivým útokem rozseknout při seskoku, ale to byla slabá náplast. U počítače bych už vzteky bušil do klávesnice. Po dvou dnech ta frustrace už mizí a počítám, že za rok bych na ten souboj vzpomínal jako na zábavný, ale proto chci svou frustraci zapsat teď a tady. Fakt několik minut čekání, pak si hodím (dvakrát, a beru horší hod), nic se nestane, a pak zase čekám.

Mám lehký dojem, že ke kovárně jsem byl "naveden" na poslední chvíli, protože kdyby Sirien nezmínil jako nejbližšího goblina toho, který mi utíkal za zády ke kovárně, tak jsem zcela dle logiky věci šel za ostatními do centra vesnice ke kostelu a kovárnu úplně minul. Fakt tam nepadl ani jeden náznak, že je kovárna důležitá, a házet sina nějaký "Celkový přehled o boji", když jako člověk vidím kulové, protože je pořád tma, za celý boj byl jeden osvětlující blesk a kdy jsem na kovárnu ani nemohl vidět by mi přišlo jako exploit pravidel, nebo možná výzva GMmovi, aby mě bagroval. Navíc jsem nevěděl, že tuhle možnost získání přehledu vůbec mám - čekal bych to u Apocalypse Worldu, ne u DnD.

Na chvíli jsem měl radost, když jsem sejmul jednoho goblina unášejícího holku (no představte si, dva goblini nesou bránící se holku větší než oni, já se jim úspěšně plížím za zády, překvapivě zaútočím a jednoho se mi podaří zabít. (To byl sarkasmus, takový výkon bych očekával, když by to zkusil kouzleník a nikoliv specialista na zabíjení ze zálohy). Nicméně mi to vůbec nepomohlo, protože hned na to na mě vystřelili dva goblini z křoví (Sirien říkal, že tam byli připravení, a nemám důvod mu nevěřit, i když bych mu musel věřit, i kdyby si je tam zrovna vymyslel.) Každopádně jsem padl do bezvědomí a málem zemřel - fakt bylo štěstí, že jsem nevěděl, na co si hážu, protože kdyby mi tam chcípla postava bez možnosti s tím něco dělat, tak ... raději nedomýšlet.

Ještě k boji. Sirien gobliní akce popisoval fakt dobře a měl jich zásobu. Jako pasivní hráč bych si to určitě užíval. Jako aktivní hráč jsem trpěl, protože moje akce byly jen výběr cíle a hod kostkou. Při neznalosti toho zda jsem zasáhl a zda výsledné zranění stačí na smrt jsem byl odkázaný na Sirienovy popisy i svých akcí, takže ani ty své dva úspěšné útoky jsem si nepopsal.

Dál - pokud někdo předpokládá, že za bouřky /v dešti v temné noci s případným zraněním bude někdo gobliny pronásledovat hned po skončení útoku, je to magor, fakt. Moje praktické pokusy s chůzí v nočním lese, o stopování a dešti ani nemluvě, mluví jasně proti takové akci. Opět - kdybychom všichni viděli v noci, asi by to dávalo smysl, ale s jedinou půlorčicí rozhodně ne. Navíc já byl v bezvědomí a ona s 1 HP.

Ke zjišťování - když dva použitelní členové družinu musí pomáhat hasit ohně a dávat dohromady zraněné či mrtvé, a ještě se starat o dva vyřazené kamarády, nepřijde mi uvěřitelné, že by měli zjišťovat, o co goblinům šlo. Jak bychom to vlastně měli zjistit, když byl kovář mrtvý? Metagamově jsem už věděl, že se budeme muset rozhodnout mezi sledováním hned a čekáním do rána, ale tak nebo onak bych se v takové situaci nikdy pro noční pronásledování nerozhodl.
Zjišťování "kam mohli jít" jsem vyzkoušel, ale bez výsledku - na daný směr nesedělo ani jedno místo ze zkazek, které jsem předtím v hospodě vyslechl. Jedině trollí most, což vůbec nedávalo smysl (a ani tam neměl být, tím směrem nevedla z vesnice žádná cesta).
Jen podotknu, že ráno jsme chtěli vyrazit hned za svítání, když to bude možné, a i lovce jsem (myslím) bravurně přesvědčil, že mu nebezpečí nehrozí, a když se bude bát moc, tak se může vrátit, ale stejně jsme se moc zdrželi. Deset vesničanů jsme vzali s sebou - jak se ukázalo, byla to zcela jednoznačně chyba, protože nás jen prozradili a šest jich zemřelo, ale opět - nedávalo smysl je od toho zrazovat, protože jsem čekal, že stejně půjdou i bez nás. I když nemám dojem, že by to ranní zdržení mělo vliv na další scény.

Spor o stopování - tady jsem opět vycházel ze svých znalostí o psovodech, kteří jediní své psy znají. Opravdu jsem nečekal, že nás i po mém úspěšném hodu na přesvědčování lovec bez náznaku jakéhokoliv nebezpečí bude odvádět pryč ze stopy, a že vesničané budou mít lepší schopnost stopování, aby dokázali odhalit, kudy vedou správné stopy. Domníval jsem se, že se naopak bojí oni. A nechtěl jsem si házet, protože jsem si vzal jen zastrašování, což naprosto nedávalo smysl na ně v takové chvíli používat. Navíc jsem se bál, že si hodím špatně a ten jeden hod ještě povede k eskalaci rozporů ve skupině. Výhled na špatné hody bez možnosti s nimi něco dělat mě paralyzovaly čím dál víc.

Alespoň jsem byl o scénu později úspěšný v zastrašení lovce, takže prozradil, že nás opravdu vede špatně, protože se bojí - i když nemá čeho, pes snad ucítí gobliny dřív než budou na dostřel. Každopádně jsem ho poslal domů a vyrazili jsme za druhou polovinou vesničanů, takže jsme přišli o výhodu stopování, o výhodu varování psem před ukrytými gobliny, a naopak nabrali nevýhodu za to, že druhá skupina vesničanů se nechala celá postřílet na místě, kde jejich mrtvoly ani nebyly vidět, takže gobliny varovali, ale nás nic nevarovalo, že nás čeká past.

Tady už bych měl několik výtek - chtěl bych viděl, jak čtyři nebo kolik goblinů sejmou čistě čtyři vesničany, že nejen žádný neuteče, ale ani jeho mrtvola nebude ležet blíž než ostatní, a ještě navíc budou i potom ostražití, místo aby si mysleli, že trestnou výpravu odrazili a mají volno. A taky po celonočním pochodu vůbec nemuseli spát (dobře, tady asi hrálo roli to, že jsme spali a pak jsem se ještě zdržovali).
Každopádně jsme nakráčeli jako lamy doprostřed mítiny. Kdyby Sirien nějakou mítinu zmínil už předtím, tak bych mu řekl, že NIKDY nebude přecházet otevřený prostor, zejména když za ním bude les a zejména když stopy povedou skrz něj. To je lekce Přežití v divočině 101. Takže to do scénáře můžeš napsat, ale připrav se na to, že alespoň jeden hrář řekne "to nikdy neuděláme" a když GM bude odporvat, umlátím ho příručkou pro přežití na útěku, ve které se to vždycky píše. :-) Stejně jako že nechodíš po hřebenech kopců, ale ve dvou třetinách jejich výšky, abys nebyl vidět proti obzoru na kilometry daleko.

Taky se v tuhle chvíli projevilo, že jsme šli už celý den, a vlastně jsme vůbec neměli představu, jak daleko může být gobliní tábor, abychom si začali dávat včas pozor a nějak zpomalili.

Každopádně jsme byli pod výše popsaným útokem, takže po zbytek boje jsem se plazil se 4 HP, ale už mi to bylo jedno, stejně jsem čekal TPK. Nějakým zázrakem se nám ale podařilo gobliny zlikvidovat, aniž by některý z nich utekl, až jsem měl dojem, že nám Sirien pomáhá, protože mi to házelo pořád špatně. Měnění počtu goblinů podle času jsem si neměl jak všimnout, ale pokud bylo, tak to asi bylo dobré. I když zase - večer a střelba s nevýhodou - nevím co je horší. Myslím že tentokrát mi Sirien nevýhodu při útoku na dálku (vržená dýka) nepočítal.

A taky jsem kupodivu nebyl pod žádným dalším útokem. Jo, za celou hru na mě šly tři útoky, a všechny prošly za dost velké zranění. Kdyby jich šlo víc, asi jsem byl mrtvý. Nevím jak to měli ostatní.

Na hrobku jsem už navrhnul více taktický útok, jen jsem se okolo plížil sám (na základě úvahy, že čím víc nás to plížení bude zkoušet, tím větší šance je, že se to někomu nepodaří, zejména když nebudou mít tak vysoký bonus jako já, tím prozradí všechny a jak budeme rozdělení, tak nás rozsekají.) I tak jsem doufal, že bych mohl překvapivým útokem zezadu, když budou goblini vázáni útokem na dálku zepředu, mohl tak dva zabít, než vůbec začnou jednat. No, opět to byla naivní představa, DnD je na tohle mizerné i na 1. úrovni, kdy všichni mají málo HP. Každopádně jsme jim už nechtěli dát šanci na nic, takže rychlý boj nablízko, do krypty, pak ten excelentně použitý dračí dech a přitlačení na dveře, a pak už jsem začal mít dojem, že bychom to mohli dát. Ten závěr už mi sem tam padl i nějaký úspěch (i když hodit si s výhodou 1 a 2 na d20, a při zásahu si hodit 1 na 1k8 a 2 na 1k6 ... prostě kostky na houby, mám je 25 let a asi půjdou do nějakého herního klubu)

Každopádně finále spravilo dojem frustrace z prvních dvou třetin hry a hlavně jsme to dokončili všichni, tak bych si asi neměl stěžovat. Jen mám dojem, že to nebyla naše zásluha, ale prostě série náhod a rozhodnutí GMma, a až ke konci pár dobrých rozhodnutí. Jinak nás asi zachránil Sirenův neúspěšný hod na otevření dveří šéfem. Jinak bychom asi chcípli.

Po hře jsem prohlásil, že DnD 5e dostane hodnocení 1k6-1 hvězdiček a opravdu jsem hodil šestku, ale má smůlu, protože jsem uplatnil pravidlo o nevýhodě (hra byla ve výsledku poměrně dobrá díky herní partě, ale rozhodně ne díky pravidlům, spíše pravidlům navzdory), takže jsem si hodil znovu a padlo 4. DnD 5e pořád hodnotím na tři hvězdy, což mi přijde pro něj adekvátní.

Noc goblinů jako taková celkem jde, jen by chtěla v některých místech dodělat. Taky bych to nějak chtělo snížit náhodnost, ale netuším jak.

Rozhodně jsem rád, že jsem si zahrál a v rámci možností jsem se i bavil, hlavně v roleplayingových scénách, i když jich bohužel bylo s postupem hry čím dál méně.
4.5.2021 11:57 - Jezus
Hraje akční Combat as War a stěžuje si, že je tam málo roleplayovacích scén a hlavně, že se tam umírá, když postava dělá chyby (nebo nepracuje se světlem) :-)

Až budu mít čas, vyjádřím se ke zbytku - je tam hodně dobrých postřehů (třeba ta mýtina).

Máš tam i hodně míst, kde můžu říct, jak jsme to měli my a tam právě vyzdvihnout tu připravenost toho dobrodružství - náš průchod byl dost jiný a teď úplně vidím ta místa, kde se to větvilo. Hodně těch míst, co naznačuješ jako GM fiat, je ve scénáři a vyplívá z nějakých voleb nebo událostí (byť některé události mohou být dány náhodou = hodem kostkou postavy).

Nicméně souhlasím, že ta přípravná fáze ve vesnici pořád není ono - už se to zlepšilo (my měli dost málo informací i o slunovratu a právě nám chyběl časový rámec důležitý pro správné rozhodování stran odpočinků = zdrojů), ale pořád to info o okolí je nadbytečné a matoucí, byť chápu, že stopování má být důležitou součástí hry...
4.5.2021 12:37 - Jerson
To pozor - Sirien říkal, že boj bude Combat as War, nikoliv že taková bude celá hra. Třeba Apocalypse World hrajeme taky Combat as War a prostoru pro roleplaying je tam až až, i v boji.

Budu rád, když mi vysvětlíš, kde jsme jako skupina nebo i já osobně udělal chybu.

Jo, a nerad bych, aby se tu diskuse zvrhla, takže to napíšu rovnou - nemyslím si, že něco ze hry byly GM fiat, jen že některé scény tak působily.
4.5.2021 13:49 - sirien
Jerson: moc díky za sepsání.

Jerson píše:
Nevím, zda jsem si hodil úspěch nebo neúspěch, ale každopádně jsem se dozvěděl hromadu náhodně vymyšlených zbytečností

Dal jsem Ti základní info cos měl dostat by default. Pak Ti padnul neúspěch (zjevnej, asi 4 na kostce nebo tak něco, to se pamatuju), což jsem popsal tím že se na Tebe nahrnul celej dav a začli Ti vyprávět irelevantní storky o svých babičkách a prastrýčcích a o těch lokacích si dostal jen chaotické info.

Kdybys uspěl, tak Ti dám konkrétní info o nějakých lokacích, info o tom že někde prý existuje ztracená hrobka a nějaký background k tomu že tu byl před několika sty lety nějaký démon - možná ne nutně všechno, záleží na co a jak a koho by ses ptal - ale Machiáš byl poruce, takže minimálně tu hrobku a/nebo démona bych Ti řekl.

Jerson píše:
Nevím jakým způsobem jsem mohl a měl získat lepší informace

...těch možností tam je hodně, moje 1. skupina (RoVan, Jezus, Nacht a Hroch) šli třeba první do kostela a až pak do hospody, s Machiášem mluvili extra, bokem si vytáhli pár vytipovaných jednotlivců...

Ono to je záměrně psané tak že se můžeš dozvědět hodně víc a pomůže Ti to, ale pokud to mineš tak to je pořád rozumně hratelné dál, tzn. všechny ty informace jsou bonus který jen v určité míře snižuje "slepotu" toho proti čemu stojíš, takže si můžeš domyslet nějaké věci a plánovat podle nich - jsou to ale spíš "high-level" příběhové věci, taktickou hodnotu v těch střetech to nemá.

Jerson píše:
mít slavnosti Slunovratu jindy než slunovrat je zásek do uvěřitelnosti

můj fail, nutná improvizace - po předchozí zkušenosti jsem vložil Slunovrat, nedomyslel sem že tam mají být logicky i oslavy. Žádné jsem nepopsal, Demonica se na ně zeptala, nechtěl jsem "editovat" předchozí popis, tak sem to z okamžité improvizace zamluvil takhle. Nebyl to ideál, ale přišlo mi že to +- fungovalo.

Jerson píše:
"bude to Combat as war" mi silně naznačovalo, že by bylo nejlepší hrát opatrně a tedy zabarikádovat se v hospodě

Tohle to neznamená a znamenat nemá, ale vidím kde a jak jsi k tomu přišel a je to dobrý point, který bude pak v textu potřeba zabrousit.

Jerson píše:
postava, která nevidí v šeru, je na střelbu ve většině případů na houby

Pro záznam: noční podmínky se projevovaly v nutnosti gobliny nejdřív zpozorovat; nevýhody na střelbu jsi měl z titulu dostřelu. (Tady jsem nebyl až tak drsný, jak by mi pravidla dovolovala - to jde na úkor mého vedení hry, prostě mi nepřišlo fun tlačit to až na hranu, o tom ta scéna neni.) Když jsi střílel na goblina co byl blíž hostinci, tak to bylo bez nevýhody - asi si to minul protože Ti to bohužel taky nepadlo co pamatuju.

Jerson píše:
Mám lehký dojem, že ke kovárně jsem byl "naveden" na poslední chvíli

Nebyl v tom záměr. Byl jsi na severovýchodě vesnice, padnul Ti dobrej úspěch na Vnímání, tak sem Ti dal info o tom co se děje okolo v místě které jsi mohl rozumně zpozorovat - Kovárna byla tak nějak na hraně, ale je příběhově významná, takže jsem šel s principem "in doubt, let them win". Získal si info o ustupujících goblinech a o tom že u kovárny se děje něco wtf.

Jerson píše:
Při neznalosti toho zda jsem zasáhl a zda výsledné zranění stačí na smrt jsem byl odkázaný na Sirienovy popisy i svých akcí, takže ani ty své dva úspěšné útoky jsem si nepopsal.

Tohle je spíš moje chyba. Normálně nechávám popisy akcí postav hráčům, ale na one-shotech jsem nějak naučenej tohle přebírat víc na svojí stranu - a ano, DnD mě k tomu z nějakého důvodu "tlačí" víc než jiné systémy. Všimnul sem si toho na sobě sám cca v půlce hry a trochu mě to samotnýho otrávilo, ale v tu chvíli sem už ten rozehranej styl nechtěl měnit.

Píše:
Sirien říkal, že tam byli připravení, a nemám důvod mu nevěřit, i když bych mu musel věřit, i kdyby si je tam zrovna vymyslel.

Můžeš si to přečíst přímo v tom scénáři, sou tam :)

Píše:
Dál - pokud někdo předpokládá, že za bouřky /v dešti v temné noci s případným zraněním bude někdo gobliny pronásledovat hned po skončení útoku, je to magor, fakt.

DnD neni realita, řídí se žánrovostí. Moje první skupina do toho šla a ten scénář s tou možností plně počítá :) (Mistr bojovník by se nebál stopovat gobliny v noci! :D )

Píše:
Jak bychom to vlastně měli zjistit, když byl kovář mrtvý?

Kovář sám o tom ví tužku ve skutečnosti. Machiáš, matriky, nějaké obecné skill checky o informace... ty možnosti si můžeš přečíst v tom scénáři, jsou tam vypsané.

Jerson píše:
Jedině trollí most, což vůbec nedávalo smysl

Kdyby Ti padnul úspěch v úvodním zjišťování informací nebo kdyby ste se někdo zeptal na podrobnosti, tak byste zjistili že ten most je starý a nepoužívaný, protože místo kam vedl je už dvě stě let mrtvé. (to přímo ve scénáři neni, bylo to moje rozšíření těch lokací co tam jsou navržené.) Tj. jde o nějaký most co je zarostlý a možná přes něj občas projde nějaké zvíře.

Jerson píše:
Opravdu jsem nečekal, že nás i po mém úspěšném hodu na přesvědčování lovec bez náznaku jakéhokoliv nebezpečí bude odvádět pryč ze stopy

Tohle... je střet paradigmatu. DnD je task resolution, ne conflict - to přesvědčování jsem chápal fakt o tom že ho přesvědčíš aby šel s vámi. Uznávám, že Tvoje logika tam není naprázdno, hrát jiný systém nebo scénář co není předpřipravený tak jí dost možná použiju taky.

Jerson píše:
a ještě navíc budou i potom ostražití, místo aby si mysleli, že trestnou výpravu odrazili a mají volno. A taky po celonočním pochodu vůbec nemuseli spát

Ve skutečnosti museli - vy jste tam dorazili večer když tam byla nová (čerstvá) hlídka. Kdybyste dorazili přes den, tak tam je goblinů o něco víc, ale jsou unavení (právě protože nespali) a vaše šance všimnout si jich dřív (a nespadnout do pasti) by byly výrazně vyšší. Viz zápis mýtiny ve scénáři.

Jerson píše:
Kdyby Sirien nějakou mítinu zmínil už předtím, tak bych mu řekl, že NIKDY nebude přecházet otevřený prostor

Narovinu, tady hrají roli i pravidla (a trochu jejich znalost) a vaše předchozí volba zvolit Rychlé tempo, které prostě má svoje popsané vlivy. Kdybyste šli Pomalu, tak bych vás tam rozhodně takhle nakráčet nenechal a i kdybyste to failnuli tak ten úvodní setup udělám příznivější. Kdybyste šli Normálním, tak bych byl minimálně otevřenější diskusi a dal vám tam nějaké volby v tom setupu.

Ale ano, taky dobrý point k něčemu co je potřeba asi dovysvětlit líp v tom textu.

Jerson píše:
podařilo gobliny zlikvidovat, aniž by některý z nich utekl, až jsem měl dojem, že nám Sirien pomáhá, protože mi to házelo pořád špatně

Poděkuj Ugymu a Demonice kteří ze sebe udělali cvičné terče a odlákali velkou část palby. Házel sem hodně, protože sem házel útoky proti nim s nevýhodou - víc kostek, menší šance. Jakože Ugy a pak Demonica tam na sebe stáhli většinu palby, třeba 3/4 gobliních útoků tam šly jen do nich (což bylo fikčně naprosto logický a z vaší strany velmi dobrá taktika - dvě postavy s vysokym AC stáhly palbu, dva killeři se dostali skrz a vyčistili to).

Jerson píše:
Myslím že tentokrát mi Sirien nevýhodu při útoku na dálku (vržená dýka) nepočítal

...mohlo se stát, můj přístup k pravidlům neni fundamentalistický, battlegridy vnímám spíš orientačně než jako striktní měřítka a pokud mi nějaké pravidlo nepřijde na mysl hned z logiky situace, tak se ho nesnažim pedantsky vymáhat jen protože by bylo psáno.

Nevýhody v tom lese nicméně byly hlavně z titulu goblinních krytů co se pamatuju. (Ale krk už na to nedám, tyhle hody v paměti moc nemám.)


Jerson píše:
jen jsem se okolo plížil sám (na základě úvahy, že čím víc nás to plížení bude zkoušet, tím větší šance je, že se to někomu nepodaří

Ve skutečnosti při group-checku (které jsme používali celou dobu a dvakrát jsem je vysvětloval) naopak - sudý počet postav má lepší šanci, protože stačí aby uspěla polovina, tj. člověk navíc je výhoda, ne přítěž. Tohle je dramatické pravidlo které není realistické, ale umožňuje hráčům se míň dělit a víc hrát společně, což je za mě ve skutečnosti spíš dobré pravidlo. Ale ano, je trochu neintuitivní a musíš ho znát.

Píše:
Jen mám dojem, že to nebyla naše zásluha, ale prostě série náhod a rozhodnutí GMma

Náhod - částečně ano. Rozhodnutí GMa - spíš nope.

Jerson píše:
Jinak nás asi zachránil Sirenův neúspěšný hod na otevření dveří šéfem. Jinak bychom asi chcípli.

Ten hod udělal hodně. Kdyby to nepadlo... tak asi pořád máte šanci, ale bylo by to tuhý, to jo.

(Na druhou stranu to zase vyvažuje nějaké vaše blbé hody př+edtim...)

Jerson píše:
Taky bych to nějak chtělo snížit náhodnost, ale netuším jak.

Možnosti tam jsou, ale my je nevyužili (2. level, víc HP...)

Píše:
Rozhodně jsem rád, že jsem si zahrál a v rámci možností jsem se i bavil, hlavně v roleplayingových scénách, i když jich bohužel bylo s postupem hry čím dál méně.

Tak... je to akční bojovej scénář, co si budeme povídat.

Píše:
DnD 5e pořád hodnotím na tři hvězdy, což mi přijde pro něj adekvátní.

To je od Tebe ve skutečnosti docela dobrý :D
4.5.2021 14:16 - Jezus
sirien píše:
že Jerson Píše:
"Dál - pokud někdo předpokládá, že za bouřky /v dešti v temné noci s případným zraněním bude někdo gobliny pronásledovat hned po skončení útoku, je to magor, fakt."

DnD neni realita, řídí se žánrovostí. Moje první skupina do toho šla a ten scénář s tou možností plně počítá :) (Mistr bojovník by se nebál stopovat gobliny v noci! :D )


Za magora napíšu, že my si dali hoďku krátký odpočinek s ošetřením zranění - herně jsem si doplnili HPčka přes "kostky odpočinku" a doplnili schopnosti, co se jím nabíjení - taktická volba.

Nu a usoudili jsme, že když máme v družině schopného stopaře (co asi i viděl ve tmě), tak máme šanci, protože čerstvá stopa těch, co táhli tu holku (to už jsou i zlámané větvičky a tak). Navíc jsme tušili směr, protože jsme je viděli prchat od kovárny...

Taky jsme si řekli, že to nebudou čekat v tom smyslu, že za nimi *ne*vyrazíme úplně hned, případným hlídkám opadne pozornost... Nu a ta Sireienova žánrovost. Navíc jsme neměli info o slunovratu (tuším), tak jsme nevěděli, kolik času přímo máme - a případný dlouhý odpočinek jsme chtěli dávat, až si ho vynutí okolnosti (EDIT: třeba že ztratíme stopu a bude třeba to řešit jinak) , nikoli přehnaná opatrnost. Víš jak, hrdinové ;-)
4.5.2021 14:55 - Jerson
sirien píše:
Dal jsem Ti základní info cos měl dostat by default.

To jsem asi nedokázal oddělit od toho dalšího balastu. Každopádně možné umístění té hrobky jsi mi neřekl, ne?
Tady musím říct, že informace schované za hodem na jejich získávání mi prostě nesedí. Jsem mnohem raději, když mi získávání informací přinese nějaké komplikace, ale něco užitečného se dozvím. Nicméně jsem si pečlivě zapsal a později i nasměroval všechny lokace, o kterých ses zmínil, jen to k ničemu nebylo.

Btw proč hobiti stavěli hrobku někde úplně v zapadlém lese, to je tam alespoň naznačeno? Takové věci se staví tak, aby se k nim dalo dojít, tak bych čekal alespoň nějakou starou zástavbu a stopy civilizace okolo. To že je tam neměl Colville mě ani nepřekvapuje, ale něco by tam být mohlo.

Píše:
...těch možností tam je hodně, moje 1. skupina (RoVan, Jezus, Nacht a Hroch) šli třeba první do kostela a až pak do hospody, s Machiášem mluvili extra, bokem si vytáhli pár vytipovaných jednotlivců...

Chodit po setmění do kostela ptát se na informace mi přijde strašně "počítačové", jako bych věděl, že NPC jen čekají, až k nim přijdu. Když parta hodně divných cizáků přijde k někomu po setmění a chce informace, tak bych čekal nevýhodu na jednání. Navíc v té hospodě byl, takže vzít si ho stranou asi nemělo smysl. Jo, a jaké konkrétní jedince jsme si mohli vytipovat? zmínil jsi asi jen dvě jména.

I když si stejně myslím, že bych se ptal na věci, které by mě zajímaly kvůli pátrání řádu, ale byly by k ničemu pro nalezení dcery, tak je to asi jedno.

Oslavy slunovratu se můžou nějak viditelně připravovat třeba jen den dopředu, třeba májka taky není 29. dubna ještě poznat, když jde člověk přes vesnici. To by mi asi tak moc nevadilo. Tak spíše pro příště. Chápu, že to byla impúrovizace, ale nějaké popisy bych do vesnice určitě přidal.

S obranou hospody - ono to dává smysl i tak, zůstat v kamenné budově a bránit ji, i když asi by to stejně nešlo, když útočili na ostatní. Ale jak jsme se rozdělili, tak jsem se bál, že si nás teď vychutnáš, protože to bylo silně netaktické. Naštěstí goblini měli jinou taktiku.

Ono je skoro jedno, zda si hážu dvakrát na útok a beru horší, nebo napřed na zpozorování a pak na útok, přičemž oba musí být úspěchy. I když jsem měl dojem, že jsi gobliny popisoval, aniž jsem si hodil. Tedy, kdybych to bral podle sebe a podle reality, tak venku byla tma jak v pytli a nešlo by střílet vůbec, ale nechtěl jsem se kvůli realističnosti až tak moc omezovat. :-) I když výsledek byl podobný.

U kovárny beru, že to byl náznak, ale i tak mi přijde, že jsme ji mohli úplně minout, protože nic nenaznačovalo, že je pro gobliny důležitá. Opět - asi by to nedělalo rozdíl, jen by nám někdo musel říct, že kovář měl dceru, která tam už není, a popohnat nás k jejímu hledání. Nebýt znalosti původní zápletky, tak bych do toho lesa sám od sebe asi nešel. Nebo ne hned.

Nechat popisy na hráčích by to chtělo, ale to bys mi zase musel říct, že jsem uspěl a jak moc. DnD tlačí GMma do popisů opravdu dost a bral jsem to jako obvyklé nastavení - dělali to tak všichni GMmové, které jsem potkal. Takže to jsem nechtěl vyčítat tobě, jako spíše pravidlům. Spíše jsem oceňoval, že sis připravil činnosti goblinů a zajímavě je hrál, jen to prostě bylo dobré divadlo a ne tak dobré RPG.

Však říkám, že ti se střelci věřím. Ono dává smysl aby tam byli a kryli ty dva další. Jen jsem s tím nemohl nic dělat.

Píše:
DnD neni realita, řídí se žánrovostí. Moje první skupina do toho šla a ten scénář s tou možností plně počítá :) (Mistr bojovník by se nebál stopovat gobliny v noci! :D )

Jenže to jeden člen party nemůže být v bezvědomí. :-) Nevěřím, že to jde i za těchto okolností. A navíc když si před hrou rozdělíme role pochybovače a motivátora, který říká, že jídlo v hospodě má přednost před lidmi, tak co bys čekal? :-) Kromě toho jsem jim o únosu mohl říct, až když mě probrali.

Píše:
Kovář sám o tom ví tužku ve skutečnosti. Machiáš, matriky, nějaké obecné skill checky o informace... ty možnosti si můžeš přečíst v tom scénáři, jsou tam vypsané.

Věřím, že tam jsou vypsané. Ale jako hodně zkušený hráč a ještě zkušenější Vypravěč jsem prostě v dané situaci netušil, jak se k nim dostat, protože moje zkušenosti s DnD jsou malé. Pokud to budou hrát začátečníci, vsadím se, že je to nenapadne taky. Navíc jak říkám - když si napoprvé hodím špatně na zisk informací a jsem zavalen a zdržen balastem, tak už nemám chuť tohle riskovat podruhé, když by to mohlo být důležité. To je prostě křivka učení v DnD. A s výsledkem testu nemůžu nic dělat.

Píše:
Kdyby Ti padnul úspěch v úvodním zjišťování informací nebo kdyby ste se někdo zeptal na podrobnosti, tak byste zjistili že ten most je starý a nepoužívaný, protože místo kam vedl je už dvě stě let mrtvé. (to přímo ve scénáři neni, bylo to moje rozšíření těch lokací co tam jsou navržené.) Tj. jde o nějaký most co je zarostlý a možná přes něj občas projde nějaké zvíře.

Aha ... tak to už dává smysl. Nicméně jsou tam dvě "kdyby" a opět jsou to informace schované za skillcheckem, tedy podle mě špatný design pravidel pro získávání informací. Což mě v DnD nepřekvapuje, jen jsem až moc zvyklý na přístup AW a Omegy.

Píše:
Tohle... je střet paradigmatu. DnD je task resolution, ne conflict - to přesvědčování jsem chápal fakt o tom že ho přesvědčíš aby šel s vámi. Uznávám, že Tvoje logika tam není naprázdno, hrát jiný systém nebo scénář co není předpřipravený tak jí dost možná použiju taky.

Taky to není výčitka tobě, ale povzdech nad DnD - i když si hodím dobře, GM se mnou nejspíše vyjebe v další scéně, a to i neúmyslně. A já musím poznat, když je čas na správný hod, a musím si hodit dobře, aby mi to pomohlo. Prostě pořád to jsou stará pravidla navržená (asi) k jebání hráčů do ucha, a aniv JaD jste to z nich nedokázali odpárat. I když si osobně myslím, že by to mohlo nějak jít.

Píše:
Ve skutečnosti museli - vy jste tam dorazili večer když tam byla nová (čerstvá) hlídka. Kdybyste dorazili přes den, tak tam je goblinů o něco víc, ale jsou unavení (právě protože nespali) a vaše šance všimnout si jich dřív (a nespadnout do pasti) by byly výrazně vyšší. Viz zápis mýtiny ve scénáři.

Hm, to je dobrý detail. A asi by bylo zajímavé to nějak pravidlově podchytit, ale jak píšeš, DnD není conflict resolituon, takže to prostě dopadlo, jak to dopadlo. Tohle byla část, kdy jsem už věděl, že máme na výběr jen špatnou nebo horší volbu, ale nevěděl jsem která je která. A jen série dobrých hodů by to mohla vyvážit, což u nás bylo nemožné :-)

Píše:
Narovinu, tady hrají roli i pravidla (a trochu jejich znalost) a vaše předchozí volba zvolit Rychlé tempo, které prostě má svoje popsané vlivy. Kdybyste šli Pomalu, tak bych vás tam rozhodně takhle nakráčet nenechal a i kdybyste to failnuli tak ten úvodní setup udělám příznivější. Kdybyste šli Normálním, tak bych byl minimálně otevřenější diskusi a dal vám tam nějaké volby v tom setupu.

Chápu, ale viz výše - nedělám informovanou volbu. Když nepůjdeme dost rychle, můžeme přijít pozdě. Ztratili jsme čas spaním, pak získáváním informací a pak odvedení lovcem a pak ještě návratem na správnou stopu, tak jsem netušil, zda vůbec máme šanci přijít včas, když nebudeme spěchat. Ani zda náhodou nepočítáš nějaké hodiny. Pak už nikdo nezmínil, že bychom to měli stihnout do půlnoci nebo jak vlastně.

Píše:
Poděkuj Ugymu a Demonice kteří ze sebe udělali cvičné terče a odlákali velkou část palby. Házel sem hodně, protože sem házel útoky proti nim s nevýhodou - víc kostek, menší šance. Jakože Ugy a pak Demonica tam na sebe stáhli většinu palby, třeba 3/4 gobliních útoků tam šly jen do nich (což bylo fikčně naprosto logický a z vaší strany velmi dobrá taktika - dvě postavy s vysokym AC stáhly palbu, dva killeři se dostali skrz a vyčistili to).

A já si říkal, že na ně jdou takové salvy, a ony to byly nevýhody ... no ještě že tak.

Píše:
Ve skutečnosti při group-checku (které jsme používali celou dobu a dvakrát jsem je vysvětloval) naopak - sudý počet postav má lepší šanci, protože stačí aby uspěla polovina, tj. člověk navíc je výhoda, ne přítěž. Tohle je dramatické pravidlo které není realistické, ale umožňuje hráčům se míň dělit a víc hrát společně, což je za mě ve skutečnosti spíš dobré pravidlo. Ale ano, je trochu neintuitivní a musíš ho znát.

To je vysloveně kontraintuitivní k předchozím verzím i k dračáku, takže mi za celou hru nepřešlo do krve. Navíc jsem myslel, že se týká situací, kdy se úspěchy a neúspěchy nějak vyvažují a můžeme si pomáhat. Třeba právě to získávání informací, nebo přechod řeky. Ale nenapadlo mě, že se dá použít i tehdy, když jeden fail může všechno zkazit, a tedy když se plíží dva, je to výhodnější než když se plíží jeden. Jako, výhoda pro hráče, ale jako člověk, který byl v reálném týmu specialista na plížení by mě to fakt nenapadlo :-)

Píše:
Ten hod udělal hodně. Kdyby to nepadlo... tak asi pořád máte šanci, ale bylo by to tuhý, to jo.

(Na druhou stranu to zase vyvažuje nějaké vaše blbé hody předtim...)

To je pravda, ale na tuhle náhodu se nedá spoléhat. Kdyby si dobře hodil na otevření a špatně až na další útok poté, tak jsme stejně v háji. Musím říc, že tohle je jeden z důvodů, proč si myslím, že CR nestrůr prostě nemůže fungovat, ne v tak náhodné hře jako je DnD. Jako že "mám nebezpečnou potvoru, kterou v průměru tak tak dáte, ale s rozptylem, že vás všechny zabije nebo že vás ani neškrábne, a to na úrovni 1 sigma (a dvou reálných skupin)" Hroch tomu asi nemohl uvěřit :-)

Docela by mě zajímalo, zda by byl tenhle scénář jiný (lepší), když by se hrál podle CPH. Jako celkově to byla jedna z lepších DnD her, ne-li rovnou nejlepší, které jsem hrál. Ono v tom mé malém vzorku by to nebylo tak těžké dosáhnout :-)

Možná někdy zkusím podobný scénář pro Omegu, abychom to mohli porovnat :-) Místo goblinů kultisté, místo démona Cthulhu, nebo Mi-go, a jedeme :-)
4.5.2021 20:33 - Necromancer
Tal tohle je minimálně vyčerpávající. To bude CON save s DC minimálně 15...
5.5.2021 17:52 - sirien
Jerson píše:
Každopádně možné umístění té hrobky jsi mi neřekl, ne?

nope, umístění hrobky jako takové je zcela nedostupná informace, dají se najít jen zkazky.

Hrobka bývala kdysi dávno poutním místem, ale s úpadkem/zánikem Řádu Hvězdy a Štítu před 200 nebo kolika lety zůstala opuštěná a později prostě zapomenutá.

Píše:
Chodit po setmění do kostela ptát se na informace

Tak ta minulá skupina šla do kostela protože byli příslušníci církevního inkvizičního řádu. A našli tam jen pomáhající správkyni která je odkázala za Machiášem do hospody.

Píše:
Tady musím říct, že informace schované za hodem na jejich získávání mi prostě nesedí

Ten koncept je psaný způsobem že na pokus o zjištění čehokoliv vždycky získáš základní informaci a při úspěchu rozšiřující. Je to v podtatě na DnD adaptovaný GUMSHOE princip.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16095519065857 secREMOTE_IP: 3.236.98.69