RPG odborně

ShadoWWW
27.5.2014 16:41
Autorská citace #21
21.7.2017 09:08 - Babaj
tak nemusi to byt jen okoo 5e.. ale obavam se ze aspon na mem miste bych to shrnul do jedne vety.... "neni treba zabyvat se minulosti"
Autorská citace #22
21.7.2017 09:25 - Vojtěch
To není, ale zajímalo by mne, proč něco tak důležitého, jako prakticky jádro systémových počtů takhle zahrabali a upozadili. Je alespoň vidět, že se poučili a chybu neopakovali.
Autorská citace #23
24.7.2017 12:38 - ShadoWWW
Přidal jsem tyto dvě otázky:
- Jak upravit magii v DnD 5E pro málo magické světy (respektive se vzácnou magií).
- Hodnoty vlastností jsou v 5E téměř bezvýznamné v porovnání s opravami. Přemýšlí o jejich zrušení, nebo naopak o nějakém variantním pravidle pro jejich posílení?
Autorská citace #24
24.7.2017 15:32 - LokiB
ShadoWWW: to o těch vlastnostech je obecně známé ne? Prostě jen aby zůstala zachovaná historie DnD
Autorská citace #25
25.7.2017 08:24 - -Sniper-
Vojtěch píše:
Jsem velice rád že to tam není. Zrovna jsem na GC hrál 4ky a GM řekl "protože jste na 6ce, tak jednuchuché věci mají DC 13". Rozbil tím vnoření do světa, dveře neměli DC 13 protože tak byly postavené, ale protože zrovna mi jako hrdinové jsme na ně narazili na 6té úrovni a na 7mé by už měly DC 15.

Fakt že by mělo být doporučeno jaká DC se hodí není problém, ale podání je strašně důležité a naopak by se měla vysvětlit DC typických věcí a dát k tomu informaci na jaké úrovni to postavy zvládají.
Autorská citace #26
25.7.2017 08:54 - Colombo
Level scaling, bleh
Autorská citace #27
25.7.2017 09:04 - ShadoWWW
4E je tímto pověstná (v dobrém i ve zlém).
Autorská citace #28
25.7.2017 09:23 - Vojtěch
-Sniper-: Není to špatná citace? Já na GC nikdy nebyl.
Autorská citace #29
25.7.2017 23:55 - sirien
On ten level scaling... vyznívá špatně a občas mi přijde, že tam je rozměr, který se neuvažuje - a to že tu logiku lze chápat i opačně.Tj. ne "je to snadné, si na levelu 6, tak to je 13" ale "si na levelu 6, je to 13, takže to je snadné".

Tj. "desítku už ani neházej". Neznamená to, že při vykopávání dveří od stodoly mi poroste DC s tím, jak budu levelovat, ale že s tím, jak budu levelovat, budu házet na vyrážení méně a méně dveří.

Problém je, že to bylo strašně mizerně prodané a nikdo to tak nikdy moc nechápal - a popravdě ta pravidla sama se mnohde tváří, že to je myšlené spíš tím otravným způsobem.

Tohle je mnohem líp udělané třeba v těch Exalted, kde je rovnou popsaný rozmáchlý svět, v němž 99% věcí není pro postavy vůbec žádná challenge, ale kde to 1% pořád nechává ohromný prostor pro to, s čím se potýkat. Když pak parta solarů chodí světem, tak prochází zdmi jak papírem, dokud ty zdi nejsou fakt speciální a pak se teprve ukáže, jak husté ty postavy sou.

Mám za to, že ten záměr byl obdobnej, jen ten game design u 4e byl v tomhle směru prostě mizernej.


Vojtěch: Neboj, my víme... si na seznamu... ale nejde o nic, co bys příští rok nemohl napravit :)
Autorská citace #30
26.7.2017 00:07 - Aegnor
sirien píše:
Tj. ne "je to snadné, si na levelu 6, tak to je 13" ale "si na levelu 6, je to 13, takže to je snadné".

Něco podobného, jako využil Chris Perkins se svými epickými gobliny. Ono by stačilo, aby prostě proběhla scéna, kdy hráči potkají pevné dveře, se kterými měli před deseti levely velký problém, a najednou je bez problémů vyrazí i slaboučký elfí kouzelník.
Autorská citace #31
26.7.2017 00:11 - Colombo
Protože jak s rostoucí znalostí magie není vyrážení dveří ramenem žádný problém.
Autorská citace #32
26.7.2017 01:27 - sirien
Protože hraješ mága a použiješ na ty míň-než-easy dveře nějaký minor kouzlo které pravidlům ani nestojí za zachycení (tj. nemusíš si ho ani odškrtávat).

Takže např. lvl 5 válečník i kouzelník si budou muset nějak hodit na vyražení dveří s DC 10, protože se to pořád bere jakože pozoruhodná překážka, ale u lvl 10 válečníka se prostě předpokládá, že DC 10 dveře prorazí jen tak za běhu a lvl 10 kouzelník je zvládne za běhu otevřít nějakym triviálnim odemykacim/údernym kouzlem (který nemá explicitně napsaný na sheetu, protože proti překážkám se kterými se má na lvl 10 setkávat by nebylo zajímavé)

Ale jak píšu, ta implementace do systému dost selhala. V Exalted kde máš prostě dveře které Down i Twilight projdou jak papírovou stěnu je pořád řečeno, že by je to mělo možná stát utracení trochy essence za nějaký ten charm, jen v 95+% případů to bude v situaci, kdy se ani nevyplatí si tu essenci odepisovat (protože jí mají mraky a obnovuje se relativně rychle).
Autorská citace #33
26.7.2017 03:31 - Colombo
A zloděj je za běhu ... odemkne? To z dálky hodí do dveří paklíč? Bard jim zazpívá (za běhu)?
Autorská citace #34
26.7.2017 08:32 - LokiB
To je právě otázka, jestli se mají všechny tyhle "obyčejné věci" stávat triviálními pro všechny postavy. Někdo si myslí že jo, protože bez ohledu na povolání se má postava na vyšších levelech věnovat epičtějším událostem a ty drobné nemusí vůbec řešit - protože někteří hráči chtějí mít při hře pocit "moje postava je už fakt dobrá".
A někdo si zas myslí, že postava na vysoké úrovni má být expertem ve svém oboru, ale to neznamená, že pro ni obyčejné zavřené dveře nebudou překážkou, se kterou si třeba neporadí.

Neříkám, že jedna skupina má větší pravdu než druhá, akorát, že těžko jedněmi pravidly uspokojit obě skupiny.

Při řešení pak někde zlepšují základní čísla pro danou mechaniku všem, ale jen specialistům více a zvyšují i náročnost ... což vede někdy k herně "divným situacím", třeba když s tou skupinou na vyšších úrovních bude jedna postava na úrovni nízké ... ale na to ta hra prostě "není primárně stavěná".
Některý nezvyšujou čísla nikomu, ani náročnost, jen specialista se v tom svém při levelování zlepšuje.

Je třeba se (třeba ve 4E narozdíl od 2E) oprostit od toho zde zmiňovaného "selského rozumu", že jako proč by ty dveře měly mít vyšší DC když je potkám za rok? DC je abstraktní věc, která jen reprezentuje "pro danou chvíli", jak je to obtížná překážka. Stanovení obtížnost těhle věcí je záležitost pak dohody v rámci skupiny, resp. GM
Autorská citace #35
26.7.2017 09:05 - Vojtěch
LokiB: Právě že nemají. Mají mít stejné DC a na novém lvlu máš potkat hustější dveře s tabulkovým DC jinde (takové ty kamenné atd.). Vysvětlení tohoto v nějaké příručce bohužel dodali až v Essentials o dva roky později.
Autorská citace #36
26.7.2017 09:41 - LokiB
Vojtěch: ve 4E? Hele a záleží na tom, jestli jsou to dveře hustější? Nebo tam jde ve skutečnosti hlavně o to DC, tedy jestli se podaří překonat? nebo je cílem nebohým GMům prodávat doplňky s popisem stále hustějších dveří, když jim dojde vlastní fantasie? :)

Já to vysvětlení pochopil, že "snadné" je označení "typu dveří". Jestli to je jinak, tedy že "snadné" je označení "výzvy" a na různých úrovních se za tím skrývají různé typy dveří, nejen obtížnost jejich překonání ... no, když si na to našteluju myšlení, asi bych si zvyknul. na začátku by to bylo nezvyklé.
Autorská citace #37
26.7.2017 09:48 - Vojtěch
Mno, je tam výzva k tomu, aby ty výzvy s hustějším DC zároveň byly hustěji popsané, tedy aby hráči viděli progres ne jen na číslech, se kterými počítají, ale i na těch výzvách, protože dřevěné dveře nejsou zrovna cool překážka pro lvl 15 dobrodruha.
Autorská citace #38
26.7.2017 10:13 - LokiB
Vojtěch píše:
protože dřevěné dveře nejsou zrovna cool překážka pro lvl 15 dobrodruha


no a tady já za sebe říkám "jak kdy a jak pro koho". když hrajeme zrovna kampaň, která se cíleně má "podoba" reálnému historickému světu, tak vůbec nemám problém s tím, že "nejlepší šermíř světa se neumí dostat přes běžné dřevěné dveře, zavřené na závoru" ... protože prostě nemá dost sil je vyrazit, nemá je čím rozštípat, ani jinak zničit. naopak, řešení, které by mi takovouto situaci neumožnilo odehrát, by mě při hraní rušilo.

v high-fantasy či superheros hrách by mě naopak rušilo, kdyby si z takovými dveřmi poradit namakanější postava neuměla tak, že by je vlastně vůbec nebylo třeba řešit.

proto píšu, že ta otázka nemá imho univerzální řešení, které by bylo dobré vždy a za všech okolností. to, že si u některého systému s jeho řešením nesednu pak nepokládám za jeho chybu, jen za to, že není určeno pro moje dané potřeby.
A ano, 4E byla daleko spíše určena pro ten druhý zmiňovaný okruh her, takže tam to řešení svůj smysl dává.
Autorská citace #39
26.7.2017 10:41 - Vojtěch
4E je bohužel nastavená tak jak je a v tomto ohledu zakopává o vlastní inflaci čísel pro všechny. Barbar může díky historkám z cest na 15. úrovni dávat lekce začínajícím kouzelníkům v magické teorii a kouzelník vykopne dřevěné dveře, nebo se musíš smířit s tím, že je celá ta inflace čísel pro kočku a vlastně jste se nikam neposunuli, protože problém jsou pořád stejné věci a pořád máš práci se s mistrem zlodějem zlodějem dostat přes vanilla zámek na dveřích a kněz tam pořád má šanci odemknout dlouhým cancourem z holy symbolu (i když menší). DM tam může házet uměle klacky pod nohy postavám, které to nemají běžné, ale to je tak všechno. Tohle je bohužel daň za odhození 3E skill pointů a nastavení progresu podle lvlu a řeší to až 5E jiným nastavením systému (proficiency bonus na různé činnosti pro různé classy, bounded accuracy, atd.). 4E bohužel všechny svázala do jednoho číselného svazku.
Autorská citace #40
26.7.2017 10:55 - LokiB
protože jim to pro zvolený žánr (aka přenesení části zážitků tehdejších počítačových her do tabletop DnD) přišlo jako dobré řešení. a věřím, že si to určité publikum našlo. nebylo to však většinové publikum DnD hráčů :)

ostatně to ale někteří moji hráči říkají od začátku našeho hraní RPG v class-level systémech - nechceme postupovat, protože to stejně jen znamená, že budeme (postavy budou) pořád stejně ohrožení, akorát od jiných (hustějších) nestvůr a překážek. tak what's the point? v čem je větší zábava souboje s veleupírem, proti souboji s kostlivcem? máme víc životů, větší útoky, více schopností, ale naši soupeři teďmají větší zranění, větší obrany, více životů a více protischopností.
holt to mají jinak nastené, než ti, co chtějí "hustou postavu, co dělá husté věci" ... 4E bylo spíše pro tu druhou skupinu

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10686612129211 secREMOTE_IP: 35.171.22.220