Tipy a triky

vojtisek2
25.1.2021 19:01
Hádanky a hlavolamy
Zde pište různé tipy na hádanky a hlavolamy do stolních RPGček, nebo vaše zkušenosti s nimi ve hře.
Autorská citace #1
25.1.2021 19:35 - LokiB
v nadpisu uprav na "Hádanky", jestli se nepletu
Autorská citace #2
25.1.2021 19:43 - Gergon
To je právě hádanka ;)
Autorská citace #3
25.1.2021 20:27 - sirien
Předpokládám že se tím myslí jednorázové a uzavřené (tj. tady je hádanka, vyřešte jí - ne nějaká variace detektivek, stop a pátrání).

Zaprvé nutno říct, že to boří 4. stěnu a nutí to hráče aby svými lidskými dovednostmi nahrazovali schopnosti postav. Což hromada hráčů nemá ráda a byť to často nedokáže přesně pojmenovat, tak je to štve, ze dvou důvodů:
- a) proč by oni měli řešit hádanku při 4 hodinové hře za svojí postavu, která má Inteligenci 18 a má na to třeba celej den?
- b) proč by ksakru měli řešit nějakou hádanku, když přišli hrát RPGčko? Kdyby chtěli řešit hádanku, tak můžou jít hrát šifrovačku.

...a když tohle hráče štve, tak většinou hodně, protože je to fakt nudí a rozluštit hádanku trvá zpravidla netriviální dobu (aby byla náročná a zábavná, jinak jí tam nemá smysl dávat, že jo), takže se netriviální dobu nuděj.

Tzn. základní rada je - buď si FAKT jistej, že všichni (nebo aspoň velká většina) hráčů o tohle vůbec stojí. A pokud někdo ne, tak dej danýmu hráči možnost se týhle části prostě neúčastnit a než se v tom ostatní realizujou, tak si jít dělat něco jinýho (jít si udělat kafe, projít si na telefonu facebook).
Autorská citace #4
25.1.2021 20:39 - Šaman
Pokud to někoho baví, můžeš dát třeba zašifrovaný text k rozluštění do příštího sezení. Pokud to nikdo nerozluští (resp. se ani nepokusil), tak jim překlad dát (nechceš zásek), ale může to způsobit problém (nějaké varování dostanou příliš pozdě apod).

Pokud se pokusil, ale nerozluštil, tak je chyba spíš v neadekvátní náročnosti.

A pokud mezi hráči není nikdo, koho by to bavilo luštit, tak bych takové věci do hry vůbec nedával.


Hádanky jsem už párkrát zažil, ale většinou zněly spíš dětinsky. Tedy nepříliš adekvátně jako hádanka, kterou dá dejme tomu sfinga hrdinovi. Natož když je v družině hrdinů postava s vysoce nadprůměrnou inteligencí.
Nebo když to má být hlavolam chránící vstup do pradávné hrobky - a hráči to mají vyřešit v řádu minut.

Přeci jen - Hobit byl psaný jako dobrodružná pohádka pro děti. V jedné fantay pohádce byl problém dvou cest - jedna na smrt, druhá správná, ale máš jen jednu otázku, kterou můžeš položit jednomu ze dvou strážců - jeden mluví pravdu, druhý vždy lže.
Z nepohádek mě napadá jen ta Sfinga. A pak samozřejmě dveře do Morie, ale to není hádanka.

Monty Python - Bridge of Death
Autorská citace #5
25.1.2021 21:10 - Flaxik
Hádanky jako takové je většinou těžké nějak rozumně implementovat, aby to nevypadalo debilně. Jinými slovy, asi nezaškodí jednou za x dobrodružství někam nacpat velká kamenná ústa*, mluvící sochu, zvědavého ducha nebo prostě napsaný text na magickém čemsi (truhle, dveřích apod.), ale většinou je problém nějak rozumně zdůvodnit smysl toho, proč by to někdo takhle dělal - např. vstupní/výstupní testy, podzemí škodolibého čaroděje anebo hádankářovo bludiště se zase tak často nehrají :-)

Jiná věc jsou hlavolamy, tam se dá už líp vymyslet, aby to nepůsobilo jako úplně prvoplánový hlavolam, ale bylo to logickou součástí celého kvestu nebo kampaně. A jaký typ by sis představoval - něco spíš univerzálního (aby to šlo nacpat kamkoliv) anebo spíš pro konkrétní systém?

* tuší někdo, kde tahle úchylárna vznikla?
Autorská citace #6
25.1.2021 21:15 - Flaxik
sirien píše:
buď si FAKT jistej, že všichni (nebo aspoň velká většina) hráčů o tohle vůbec stojí.

Jj, souhlas, znám hráče, pro který je maximum toho, co chtějí při hře řešit, jaká zbraň bude nejlepší z hlediska bonusů a jestli si za nasyslený gp pořídí radši brněníčko nebo dvě šavličky. Když uvidí hádanku/hlavolam, protáhnou ksicht a jdou na mobil, ať to vyřeší zbytek družiny :-)
Autorská citace #7
25.1.2021 21:23 - Jarik
add Velká kamenná ústa.
Jde ti o odpověď DrD 1,0 - dobrodružství v Bílém hradě.

Nebo o jeho předobraz v polovině věštíren světa? Kam když naházíš peníze, jídlo, ... manželku, tak dostaneš odpověď a ještě si ulevíš?
Autorská citace #8
25.1.2021 21:29 - Flaxik
Jarik píše:
Jde ti o odpověď


Prostě by mě zajímalo, kde se to poprvé vzalo. Před Bílým Hradem jsem to viděl už v nějakém stolním RPG Pán prstenů a ještě předtím v Eye of The Beholder II (což jsou ADnD). Prostě tak jsem přemýšlel, kde to asi poprvé bylo použito.
Autorská citace #9
26.1.2021 13:04 - todor
sirien píše:
Zaprvé nutno říct, že to boří 4. stěnu a nutí to hráče aby svými lidskými dovednostmi nahrazovali schopnosti postav


tak tohle by slo urcite resit i nejak inteligetne aby to reflektovalo postavy... jako postavy s vysokou inteligenci/odpovidajicim kulturnim pozadim by dostali napovedy, pripadne rovnou vyplnene reseni... idealne tajne. Takze nekdo by ho rovnou mel, mohl delat chytryho a dobirat si ty ostatni co ho neznaji.

pripadne to cele postavit jako treba hodiny, tedy je tam nejaka nespecificka hadanka, kterou je potreba vyresit a k reseni se priblizuje pomoci hodu. Ale to uz je asi moc vzdaleny od "zadani" otazky.
Autorská citace #10
26.1.2021 13:19 - LokiB
todor: v teorii to řešit lze, v praxi je to obtížnější. nápověda nezaručí, že to hráč vyluští. přímo dané řešené zas tak nějak ruší smysl té hádanky.
a pak je tam psychologický efekt ... někoho baví luštit hádanky, ale když dáš jeho spoluhráči vedle rovnou řešení, tak to toho luštitele moc bavit nebude. část té zábavy (část) je i o tom, že to "vyřeším" ... a když ten vedle už řešení zdarma dostal, hmm ...


Já teď žádné rozumné hádanky do hry u sebe nemám, abych je tu poslal.
Otázka je, proč se vůbec žádost o dodání hádanek a hlavolamů změní na diskusi o tom, zda hádanky používat :)
Autorská citace #11
26.1.2021 13:26 - Dukolm
Tak pro jiné účely než RPG využívám knížku Hlavolamikon - knihydobrovsky.cz

sirien píše:
Zaprvé nutno říct, že to boří 4. stěnu a nutí to hráče aby svými lidskými dovednostmi nahrazovali schopnosti postav.

Tady bych spíše soudil že je v problém že neodhadneš obtížnost, osobně bych pro RPG tahal věci s co nejnižší obtížností s tím že tam budou hlavně pro efekt. A chápu že někteří hráči to chtějí a ocení.

A v každém použití hádanek kdy neodhadneš co řešitelé zvládnou je pro a jakoukoliv aktivitu kde to zamezí postupu velký problém.
Autorská citace #12
26.1.2021 13:29 - Šaman
LokiB píše:
Otázka je, proč se vůbec žádost o dodání hádanek a hlavolamů změní na diskusi o tom, zda hádanky používat :)

Protože to vypadá, že autor otázky žadné dobré hádanky nemá. Tak se ptá zkušenějších(?)
A ti je nemají také, ale ví proč. Protože hádanky jsou dobré spíš jen pro menšinu hráčů a u nich budou spíš dělané na míru.
Autorská citace #13
26.1.2021 13:46 - shari
LokiB píše:
Otázka je, proč se vůbec žádost o dodání hádanek a hlavolamů změní na diskusi o tom, zda hádanky používat :)

Třeba proto, že ta žádost obsahuje i "vaše zkušenosti s nimi ve hře"?

Což, moje zkušenosti jsou dobré i špatné.

Špatná:
Jeden hráč, co si chtěl poprvé zkusit DMování, nám předložil "logickou hádanku" v podobě nějaké číselné řady, nebo tak něco a po celou dobu, co jsme se to marně pokoušeli rozluštit, nám předhazoval, že jeho kolega v práci to dal za 5 minut...

Dvě relativně dobré:
Nedávno jsem se setkala se zámkem na dveřích v podobě barevných kuliček, které se měly posunout do správných pozic, které měly postavy možnost zjistit či odhadnout na základě herních informací o světě.

Další nedávná zkušenost, z jiné hry, měli jsme uhodnout heslo v magické věži. K dispozici byly knihy a informace z herního světa. Pomocí nich jsme to "hackli" a dostali se dál. Po pár sezeních nám DM řekl, že měl vymyšlená 4 platná řešení a my jsme trefili jedno z nich.

No a ještě bych vypíchla jeden starší stream ze Save or Dice, kde DM dal hráčům sudoku, ale čísla zaměnil za symboly. Když umístili symbol špatně, něco na ně zaútočilo. Ale když přišli na to, že je to sudoku a řekli, že si to vyzkouší na papír, než někam umístí symbol, tak jim řekl: "Super, zabralo to nějaký čas, ale naskládali jste to správně a otevřely se vám dveře." Tohle provedení se mi popravdě docela líbilo.
Autorská citace #14
26.1.2021 14:40 - Jocho
Ja si nemôžem pomôcť, ale odkedy som videl toto video o rébusoch v hrách, k hádankám pristupujem troška s rezervou :D

https://www.youtube.com/watch?v=9up4Ja6Sk8Q
Autorská citace #15
26.1.2021 15:00 - todor
LokiB píše:
v teorii to řešit lze, v praxi je to obtížnější. nápověda nezaručí, že to hráč vyluští. přímo dané řešené zas tak nějak ruší smysl té hádanky.
a pak je tam psychologický efekt ... někoho baví luštit hádanky, ale když dáš jeho spoluhráči vedle rovnou řešení, tak to toho luštitele moc bavit nebude. část té zábavy (část) je i o tom, že to "vyřeším" ... a když ten vedle už řešení zdarma dostal, hmm ...


to se ale v te uvodni otazce neresi. chce vedet tipy na hadanky. takze muj post byl rozvinutim Sirienovych zkusenosti.

Nicmene, pokud mas lidi kdo fakt chteji resit hadanky, tak asi neni problem - hodis jim hadanku a neches je se tejrat.

Pokud mas lidi co nemaji hadanky radi, ale mysli si ze by tam preci nejaky meli byt (herne to dava smysl), pak to asi jde nahradit tema hodinama, kde kazdy hod je posune k reseni (nebo od nej) a hadani resi abstraktne, na zaklade skillu. Tam jde taky udelat to, ze nekdo uz reseni zna a nechce ho rict druzine (pomsta, arogance, prilis inteligetni postava..)

Asi nejhorsi je kombinace. Nicmene i tam uspesny hod muze dat lehci variantu (napr. vic vyplene sudoku), dat vic symbolu s prirazenym vyznamen (preklad neznameho textu) nebo nejakou napovedu (napr. odpoved na hadanku je zvire) a i v tomhle pripade, chytrejsi charaktery by mohli mit vyhodu, pripadne by byla zajimava interakce hadankomila a nekoho (treba bez lasky k hadankam) s vysokou inteligenci, kdo by uz znal reseni a snazil se hadankomila zmast (protoze proste proto :)
Autorská citace #16
26.1.2021 15:51 - sirien
LokiB píše:
Otázka je, proč se vůbec žádost o dodání hádanek a hlavolamů změní na diskusi o tom, zda hádanky používat

Protože, kdybys četl pořádně, tak si všimneš, že původní výzva se týká i napsání zkušeností s hádankami ve hře - a moje zkušenost je, že tam nemaj co dělat, tak píšu proč.


todor: viz Loki, řešíš zástupný problém. Problém je, že já prostě nechci luštit šifrovačku, nápovědy na tom vůbec nic nezměnej. Naopak pokud někdo chce luštit šifrovačku, tak jí chce luštit - nechce to mít s nápovědama.

Pokud nastane situace že máš ve skupině mix... tak bych osobně šel defenzivně s tím, že bych hádanky prostě nepoužíval. Nebo po dohodě holt s tím že bych bral ok že se půlka skupiny zvedne a pude si dát kafíčko, protože je to prostě nebaví.


shari píše:
měli jsme uhodnout heslo v magické věži. K dispozici byly knihy a informace z herního světa.

Ta jako zase je rozdíl mezi hádankou, kterou někdo hodí přímo na hráče, a "hádankou", která je jen záminkou pro standardní detektivní-pátračku se stopama v rámci herního světa. Proti tomu druhému nic nemám. (Byť existence 4 různých řešení s tím že GM uzná kterékoliv z nich... je tak trochu na hraně "férovosti" detektivního žánru a trošku hraničí s iluzionismem.)
Autorská citace #17
26.1.2021 21:30 - Count
Po svých zkušenostech dávám hádanky a rébusy jen jako zpestření mimo hlavní děj, protože se vždy obrátily proti mě jako PJ. Buď nastal totální zákys, nebo byla hádanka rozlousknuta příliš rychle. Rozhodně by hádanka neměla blokovat jedinou cestu dál. Lepší varianta je omezit hádání časem. Neuhádnou do 10 minut, propadnou se dál do podzemí a cestu kterou hádanka strážila najdou jinudy.

Občas umístím drobnost typu "Zářím i v nejčernější tmě ale nespatříš mě. Mít mě nestojí tě nic. Když mě nemáš, pak ztratíš vše (naděje)," nebo dám do placu nějaký předmět, něco ve stylu čínské pasti na prsty. Pokud má někdo zájem, může se tím chvíli zaobírat, třeba v pauze na jídlo s tím, že postava věc "luští" když je čas. Jednou jsem do podobné skříňky umístil předměty které našli. Když se po chvíli rozhodli skříňku rozbít, místo aby ztráceli drahocený čas, stěžejní předmět byl netknutý a našli pár rozbitých lektvarů, které by získali, kdyby na rébus přišli.
Autorská citace #18
7.2.2021 12:21 - Flaxik
Tak aby to nebylo jen takové povídání - tady máš jednu hádanku/rébus:

https://drive.google.com/file/d/10RZehuBd5fv6Q_xy83ng57lvoqfLh642/view?usp=sharing

Pojetí je takové, že porůznu po místnosti, případně i více místnostech by měli bez větších komplikací nalézt různé nápovědné texty, které jim dohromady dají dostatek informací k vyluštění. Jedná se o sestavu 9 pák, které vypadají naprosto stejně a oni musí zjistit, které dvě z nich musí zmáčknout, aby něco otevřeli/dostali se dál/cokoliv co ti sedne do dobrodružství.
Osvědčilo se mi první dvě stránky vytisknout, první papír rozstříhat na jednotlivé věty a ty jim dávat, jak je budou nacházet. Druhý papír jim může sloužit pro poznámky. Jeto samozřejmě překlad z nějakého redditu, takže na poslední stránce máš i originál.

Je to to, co sis představoval, nebo tě spíš zajímá nějaký jiný typ?
Autorská citace #19
7.2.2021 18:12 - Nachtrose
Přidám zkušenosti ze své poslední ( a jediné ) hádankové session:

nejfrustrovanější na konci byl DM. Připravil si pro nás dungeon plný hádanek a rébusů, nicméně jsme velkou část vyřešili poměrně záhy po zadání a některé ještě než vlastně stihnul zadání dokončit.
Nutno podotknout, že něco takového už víc krát nezopakoval :-D

Jinak za sebe si myslím, že hádanky a hlavolamy k některým žánrům přímo neodmyslitelně patří ( fantasy/dungeon crawl ). Jen je třeba mít cit na jejich dávkování.
Autorská citace #20
7.2.2021 18:18 - Corny
Stejně si vždycky, když se mluví o hádankách v TTRPG, nejsem jistý, co si o tom myslet. Na jednu stranu je to takový milý easter egg, na druhou stranu mi prostě připadá, že to ve hrách jako je třeba DnD mechanicky vzato zkrátka nemá místo. Resp...pokud bych na hráče v nějakém typickém DnD sezení vyhodil třeba sfingu s nějakou hádankou, tak by od hráčů bylo Úplně korektní, kdyby mi řekli "Ok, tak já si házím na Inteligenci, jestli přijdu na řešení".

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1814649105072 secREMOTE_IP: 18.204.48.64