Alnagův bloček: Druhý věk d20 systému

Pořád si ještě jasně pamatuji svoje první setkání s d20 systémem. Okamžiky, kdy jsem v jednom knihkupectví (kde jsem dělal brigádu) vybaloval úplně nové a čerstvě do ČR dorazivší Příručky hráče pro D&D 3e. Líbily se mi ze spousty příčin, ale myšlenku Open Gaming Licence jsem docenil až později. Možná, ale ve svém důsledku víc, než předtím ty ostatní věci.
V počátcích třetí edice stáli její vydavatelé – Wizards of the Coast před palčivým problémem. Jak nasytit trh, jak jej přesvědčit, aby hrál právě tu jejich hru. A rozhodli se aplikovat poučku známou jako „efekt sítě“. Nechají další vydavatele vydávat příručky pro tato pravidla a budou vytvářet v těchto pravidlech další hry. To rozšíří záběr pokrytí příručkami a žánry a sníží „investici“ do obeznámení se systémem. Navíc, čím víc lidí zná a hraje určitý systém, tím lépe pro vás (jako hráče) ho také znát a hrát. (Spíše si s někým zahrajete, spíše vám někdo poradí, spíše k tomu existuje doplněk, který potřebujete atd. Alespoň tolik tedy teorie.)
A tenhle tah skutečně fungoval. Fungoval možná až příliš dobře. Všechno, co bylo d20 se prodávalo i když to byla sebevětší blbost. Vznikly desítky d20 her různé kvality, některé i přímo ujídající z hlavního koláče Wizards of the Coast. Tenhle zlatý věk d20 systému už asi definitivně skončil. OGL licence je nezrušitelná. Existují d20 hry, které si vydobyly svoje místo na slunci a které budou fungovat dál, děj se co děj. Například Mutants & Masterminds, považované konsensuálně za nejlepší superhrdinské RPG. Ale většina jich po čase upadne v zapomnění…
Pro d20 systém nadešel nový věk. Zřejmě stříbrný, budeme-li se držet klasického mýtického dělení řeckého básníka Hésioda. Samotný herní systém se zdá být dotaženější a rafinovanější soudě z jeho dvou inkarnací – Star Wars Saga Edition a Dungeons & Dragons 4e. Ale Wizards of the Coast vyřešili problém s místem na trhu dost osobitě. Původní licenci hodili přes palubu a nabídli novou, přísnější a pro mnohé vydavatele zdá se nevyhovující – Gaming System Licence (GSL). Spoustě lidí to asi ani nepřijde. Možná si dříve kupovali jen oficiální D&D produkty (ostatně u nás se stejně skoro nic jiného ani koupit nedalo) a třeba v tom budou pokračovat. Žádná velká změna. Ale pokud jste měli rádi některé specifické vydavatele d20 produktů (a já třeba docela ano), můžete dnes narazit na zásadní problém. Některým vydavatelům GSL nevyhovuje. A to je špatné. V tuhle chvíli ohlásili vydání GSL produktů: Z velkých jmen je tam jen Mongoose Publishing, který ale sleduje dost jiných linií a Goodman games, tradiční vydavatelé D&D dobrodružství.
Bojkotovat 4. Edici a GSL se rozhodli:
  • Paizo (Pathfinder)
  • Green Ronin (True 20, Mutants & Masterminds)
  • Troll Lord Games (Castles&Crusades, Starsiege)
Mimo tenhle výčet tu máme ještě dvě jména a to je Kenzer, který vydal revizi svého settingu Kalamarských království pro 4. edici bez GSL, což může mít zajímavou právní dohru. Tak či onak. Vlastníkem Kenzeru je právník specializovaný na autorské právo a intelektuální vlastnictví, tak snad vědí, co činí. A Necromancer Games se sice z počátku zdáli být nadšenými podporovateli čtvrté edice (ohlásili řadu produktů), ale po zveřejněním GSL ohlásili, že to podporovat nebudou, pokud GSL nebude revidována podle jejich představ. Zajímavou shodou okolností Necromancer Games vlastní také právník…
Tohle všechno je ale jen takový průvodní jev. Podstatné je, že GSL na rozdíl od OGL neumožňuje (pokud to nějak úspěšně neokličkujete) vydávat nové d20 hry. A tady nastává ta smutná část nové éry. Jediný vydavatel, který může bez rizika těžit z přínosu čtvrté edice a jejího designu je Wizards of the Coast. Od těch se možná dočkáme revize D20 Modern, ale to bude nejspíš na dlouho vše. Wizards vydají jen RPG, které osloví masy, které jeho produkci dokážou zaplatit. Nezbývá místo pro experiment. Pro okrajová témata, pro bujaré nápady. První věk d20 systému byl divoký a kvalita byla kolísavá, ale neměl nouzi o nápady. Bojím se, že druhý věk bude ve znamení stagnace, ve znamení jediného vytyčeného směru, ve kterém produkty třetích stran budou hrát jen druhé housle. Vím, že většině hráčů to může být srdečně jedno. Ale mne osobně to připadá dost tristní. D20 systém mi velmi vyhovuje a našel jsem si v něm pár dalších her, které by jinak asi nespatřily světlo světa. Obávám se, že druhý věk d20 systému bude stabilní, ale také velmi sterilní. Anebo se možná dočkáme ještě nějakých dalších překvapení…

Souvislosti:

No 4E for Necromancer Games! píše:
Clark Peterson of Necromancer Games has announced that his company will NOT be signing the Game System License! (zdroj: ENWorld)
Gleemax is dead píše:
Wizards of the Coast today announced the decision to discontinue its Gleemax social networking site in order to focus on digital initiatives for core brands Magic: The Gathering and Dungeons & Dragons. (zdroj: ENWorld)
Napsal: Alnag
Autorská citace #1
3.8.2008 21:27 - Fritzs
Upřímně, jesi je pravda jenom půlka z toho, co sem o GSL slyšel, tak se divím, že do teho vůbec někdo šel...
Dávám d20 systému pět, maximálně deset let...
Autorská citace #2
3.8.2008 21:30 - Alnag
Fritzs píše:
Dávám d20 systému pět, maximálně deset let...
Zajímavé, takže mu prorokuješ budoucnost mnohonásobně delší, než má většina jiných systémů :)
Autorská citace #3
3.8.2008 22:43 - Fritzs
Alnag píše:
Zajímavé, takže mu prorokuješ budoucnost mnohonásobně delší, než má většina jiných systémů :)
Vnímáš to jako tak zásadní problém...
Koneckonců d20 system je v podstatě značka, IMHO třeba 3,5E a 4E sou hodně odlišné hry (hrál sem obojí tož snad můžu srovnávat) a v podstatě jediné, co je spojuje je přehazování nějakého čísla pomocí d20, 6 atributů a používání sposty divných kostek na různé specifické činnosti jako sou útoky...
Samozžřejmě přežití d20 závisí na jedinné věci a to na tom, jesi WoTC vydá 5 edici DnD v d20, nebo v pod nějakou jinou značkou...
Autorská citace #4
3.8.2008 23:06 - Alnag
Fritzs píše:
Vnímáš to jako tak zásadní problém...
Ne jen mi to přišlo vtipné v kontextu toho, že ten tvůj post zněl jako proroctví zkázky. Být autor systému jehož životnost bude dalších pět až deset let, tak si oblíznu všech deset. Většina se snaží dožít dalšího kvartálu.
Fritzs píše:
Koneckonců d20 system je v podstatě značka, IMHO třeba 3,5E a 4E sou hodně odlišné hry (hrál sem obojí tož snad můžu srovnávat) a v podstatě jediné, co je spojuje je přehazování nějakého čísla pomocí d20, 6 atributů a používání sposty divných kostek na různé specifické činnosti jako sou útoky...
Že d20 je modulární systém není žádné tajemství. Ano, 3,5E a 4E jsou odlišné hry (kdyby ne, nebylo by kolem toho tolik povyku), ale to nic nemění na tom, že jsou postavené na z velké části stejných modulech.
Takové moduly jsou třeba:
  • Základní mechanika (jak píšeš)
  • Vlastnosti (abilities)
  • Dovednosti (třeba jsou sloučené a jinak se generují, ale fungují pořád stejně)
  • Odbornosti (Featy)
  • Úrovně a postup po nich
  • Stavy (Conditions)
  • Životy a zraňování (alias divné kostky)
  • Povolání
Pokud posuzuješ d20 jenom z porovnání mezi 3.5e a 4e tak ti vycházejí možná víc jiné, než když se díváš ještě na dalších pět her mezi tím (Star Wars, Spycraft, D20 Modern, Iron Heroes, True20 a tak), kde vidíš jak se ty moduly vyvíjejí a jaké se u nich hledaly různé cesty a varianty...
Autorská citace #5
4.8.2008 07:52 - Fritzs
Alnag: Ono třeba True d20 bych už počítal za jiný systém, než původní d20...
Autorská citace #6
4.8.2008 07:57 - Lotrando
Tohle bych vnímal ve dvou odlišných rovinách.
Ta první si všímá přímého důsledku změny licence, kdy WoTC už nechce "příživníky" v podobě bývalých designerů a společností, co na kvalitě jejich produktu získávají body pro svůj byznys. To se dalo celkem čekat, úkol byl splněn, D20 přežila. Je důležité, že stará licence stále platí, tak bych byl opatrný s tím odsuzováním. Dostáváme se tu totiž do polohy kdy říkáme jediné - spousta malých společností se už nepoveze na stejné vlně, pokud nebude dodržovat přísnou licenci.
Druhý úhel pohledu bych označil za klasický FUD, neboli špinění jména produktu a společnosti. WoTC je velká společnost, dobře se do ní strefuje. Spousta malých firem dnes staví na negativistickém marketingu. Podle mě jde o krátkozrakost, která se jim vymstí. Typické je Paizo, které si hraje se svou modifikací, ale kromě krátkodobého úspěchu nemá šanci s ním prorazit. Už dnes se víc mluví o 4e a jsou s ní spojována daleko větší očekávání hráčů než s jakýmkoliv klonem starého systému.
Autorská citace #7
4.8.2008 08:55 - Fritzs
Lotrando: Co se toho očekávání týče... tak třeba gleemax jim scipl na úbytě... insider ještě nemají... jakkdyby v nich Hasbro přestávalo vidět budoucnost...
Autorská citace #8
4.8.2008 08:57 - Corvus
som trosku mimo.. co mal vlastne byt gleemax? forum + blogy? alebo RPG myspace? nejak som to nesledoval.
Autorská citace #9
4.8.2008 09:28 - Lotrando
Fritzs: nemyslím, mám od tamtut nějaký stažený materiály a docela to jde. Zbytek poznámky, asi tak zbožný přání :). Podle mě vymysleli novej obchodní model, nebo aplikaci osvědčenýho modelu, abych byl přesný a teď se uvidí. Jen nechápu, proč je tolik lidí proti. Tak to jednoduše nekupujte, nikdo vás nenutí.
Autorská citace #10
4.8.2008 09:40 - Alnag
Fritzs: Obecný konsensus ovšem True20 řadí k d20 systému.
Corvus: Gleemax mělo být fórum + blogy + online hry (takové jednoduché) a další věci (bůh ví, co všechno plánovali). A měl to být opravdu takový Facebook nebo MySpace nebo tak něco. Snaha zastřešit i jiné hry a firmy. No... vtip nevyšel.
Lotrando: Tak příživníci jsou dost silné slovo. Open source design je dvousečný. WotC si taky vybralo rozinky z toho, co se vymyslelo jinde a přetáhlo designéry, kteří se mu zdáli dobří (Mike Mearls - původně dělal na Iron Heroes pro Malhavoc Press).
D20 přežila, otázka je jestli "díky WotC" nebo "navzdory WotC". Jsou d20 hry, které jsou prostě dobré - např. Spycraft, Conan, Mutants & Masterminds, True20 a které tu myšlenku "otevřeného designu" drží dál... Ta licence není přísná, ta je přímo zabijácká. Znemožňuje vytvořit na základě ní hry jako jsou ty výše uvedené a to je prostě problém.
Negativistický marketing je druhá věc. U Pazia mám dost pochybnosti, že vsadili na správného koně. Jejich silné stránky byly jinde (v dobrodružstvích) a snaha si pro sebe urvat malý kousek trhu v situaci, kdy trh už je rozdělený... kdyby Pathfinder vydali před dvěma roky, byla by to jiná situace. Ale vydat ho po 4E... to už bude IMO k ničemu.
Autorská citace #11
4.8.2008 10:42 - Lotrando
Alnga: všude jsou černý ovce, tím myslím ty příživníky. Ona je otázka, jestli náhodou ta open license nebyla spíš dílem designerů typu Monteho, aby mu jel jeho vlastní byznys. Ale to je jen spekulace. Mě to přijde jako pláč na nesprávným místě. Prostě byla OGL a není a jistě, pro mnohé firmy to může být likvidační. Jen s eptám, proč už nemají vlastní nosný produkt. Nebo že by to nebylo tak snadné, bez velkých WoTC se prosadit a udržet? Pak je ale nutné tuhle podanou ruku ocenit.
No, neberte mě moc vážně :).
Autorská citace #12
4.8.2008 10:51 - Alnag
D20 licenci vymyslel brand manager D&D v té době - Ryan Dancey. Jeho strategie se opírala o ten "efekt sítě" jak jsem zmiňoval. Nikdo z tehdejších designérů neměl tucha o tom, že je za krátko vyhodí v důsledku "Pokémoní krize".
A nemyslím si, že je to likvidační pro firmy... ty už se většinou zlikvidovaly samy (když praskla d20 bublina - cca 2003). Spíš je to likvidační pro budoucí sdílenou inovaci. Zase si každý bude hrát na svém písečku. :(
Autorská citace #13
4.8.2008 11:45 - Almi
Lotrando: To s tím Paizem vidíš až moc černě. Osobně doufám, že jim jejich projekt vyjde. Snaží se. Je variabilita. Co víc si může hráč přát?
Máš pravdu v tom, že 4e vzbuzuje skutečně hodně velká očekávání. Ale je to proto, že to co zatím vyšlo, není nic jiného, než holá kostra Narozdíl od doby, kdy vyšla obdobně pravidla pro 3e. Zatím všichni čekáme, co hezkého na to "navěsí". Až pak budu soudit, jestli je to vývoj vpřed, krok stranou nebo jen "moc hezký mix mezi deskovkou, Magicem a RPG".
Autorská citace #14
4.8.2008 13:10 - Lotrando
Já ty jejich pravidla četl a přijde mi to jako mrzačení 3e. Ono, každej si může napsat nějakej ten house-rule, ale pořád je to 3e. Co tam měli pěkný, bylo léčení jako opak odvracení, mít to jako burst či blast, tak o tom uvažuji i ve 4e, protože je to velmi snadno přenositelný. JInak, třeba redukce dovednostní už tak intuitivní jako ve 4e není, zbytek je už jen 150 variace na to samé. Pro ně, jako vydavatele je to dobrý, snaží se tím podporovat svůj vlastní byznys. Jen tím jdou trochu mimo to co říkal Alnag, totiž sdílená inovace. Oni v podstatě taky chtějí, aby všichni jeli odteď Pathfinder.
Já prostě netrpím nějakou nostalgií po zlatých dobrých časech, beru co mi přijde pod ruku a když je to dobrý, tak to i hraju. To platí nejen pro RPG. A pokud mohu soudit z toho co máme odehráno jak ve 3.5e a ve 4e, tak se není k čemu moc vracet. Zahraju si oboje, ale pokud mám mít na výběr, jdu cestou 4e. Uvidíme za rok, jak se to Wizardům povedlo :), pořád mi na disku leží 20GB 3,5e příruček.
Autorská citace #15
4.8.2008 14:08 - Alnag
Lotrando píše:
j vlastní byznys. Jen tím jdou trochu mimo to co říkal Alnag, totiž sdílená inovace. Oni v podstatě taky chtějí, aby všichni jeli odteď Pathfinder.
No tak chtít můžou... vtip je v tom, že jedou pod OGL, takže nemůžou zabránit nikomu, aby jejich inovace použil ve svém produktu...
Autorská citace #16
4.8.2008 19:36 - Fritzs
Almi píše:
Až pak budu soudit, jestli je to vývoj vpřed, krok stranou nebo jen "moc hezký mix mezi deskovkou, Magicem a RPG".
Kdybych mě duši tak ju vsadím na to, že je to buď druhá nebo třetí možnost...
Autorská citace #17
5.8.2008 09:11 - Lotrando
Jen protože je šikovné dát si powers na karty ještě neznamená, že je to Magic. U nás ani power cards nejspíš nebudou, protože přeložené je nevydají a kdo by se s tím vyráběl :). Možná v zimě, až bude víc času.
Autorská citace #18
5.8.2008 13:07 - Lokken
Fritz - kéž bych s tébou mohl nesouhlasit.
Možná jsem stále příliš úzkoprsý, s nostalgií hledím na 3,5E a moc vyzdvyhuji SW Saga E. ale... prostě... Ne,4E určitě není špatná, musím jí dát šanci?!
Autorská citace #19
5.8.2008 13:41 - Lotrando
Když to nezkusíš, tak se musíš spolehnout na subjektivní názory ostatních. Ale doporučuji hrát s odstupem, ono totiž není problém 4E hrát jako 3.5e, ale pak se dostaví rozčarování. Podobnost obou her svádí k aplikaci původních stereotypů a člověk si pak říká, ž eje to jen překopaná trojka, což rozhodně není pravda.
Dobrou ukázkou je nepochopení obran. Je to AC a není to AC, hází se na to d20 proti číslu, ale jednou je to vůle, podruhé reflex. Tulák má schopnost prohodit se s někým na herním plánu a dělá to tak, že útočí na vůli, tedy vyprovokuje dotyčného, využije jeho sílu, zmate ho. Už jsem se ale setkal s reakcí, jak může malý zloděj přetlačit toho zlobra? No prostě může, on ho o tom přesvědčí :). Dotyčný si špatně vyložil pravidla, hodil proti nějakému číslu ale podvědomě uvažoval jen o jedinné možnosti jak věc realizovat (síle) a přitom mu pravidla sama napovídají.
Autorská citace #20
5.8.2008 21:38 - Alnag
Ne, že bych chtěl šířit drby nebo být cynický, ale člověk zodpovědný za integraci DDI a Gleemaxu zabil manželku a pak sebe... že by frustrace z práce? Zajímavá je ta časová souslednost s předchozím zrušením Gleemaxu. Samozřejmě to nemusí nic znamenat...
(Zdroj)
Autorská citace #21
6.8.2008 09:05 - thief
Klidně zůstanu u 3,5E s Home Rules. Nejsem člověk, který musí okusit všechno. Spolehnu se na subjktivní názory ostatních (máte moji důvěru :-)) a na vlastní úsudek. Když nic, tak ušetřím moře vyhozených peněz za vpodstatě stále stejná pravidla. A potom nashledanou u 5E.
Autorská citace #22
6.8.2008 09:58 - Nezaregistrovaný
Ja zustavam na house rules 3,5e a pravidlene sleduju Pathfindera, Paizo me hodne oslovilo uz driv v ramci Dungeon, Dragon magazinu a Pathfinder ma velmi, velmi kvalitni produkty, at uz jsou to jejich velmi akcne pojate dobrodruzstvi nebo supplement v podobe dodatku a popisku k jejich svetu, monstrum atd. To ze WotC nezavedlo na 4e OGL povazuju za absolutne chybny marketingovy tah, nejsou jedina hra na trhu a OGL licence dle meho nazoru zpusobovali predevsim to, ze kdyz nekdo objevil nejake zajimave rpgcko na ogl d20, tak si k tomu pak dokoupil i nejake booky od wizardu, aby videl, z ceho to vypadlo. Timhle krokem si dle meho nazoru carodejove z pobrezi leda snizili zisky.
Autorská citace #23
11.8.2008 23:43 - Alnag
Trochu váhám, kam tuhle novinku dát, ale tak psal jsem o tom v blogu...
Každopádně WotC usoudili, že GSL licence zřejmě byla opravdu moc "drsná" a tak ohlásili její revizi.
WotC píše:
“We recognize the important role third party publishing support plays in the success of the 4th Edition of Dungeons & Dragons. We have listened to the community and our valued colleagues and have taken their concerns and recommendations to heart. Our commitment to the health of the industry and hobby gaming lifestyle is reflected in the revisions to the Game System License.”
--Linae Foster D&D Licensing Manager
While the delivery date is not yet firmly established, the revised documents will be available in the very near future.
The new fan site policy, to be made public at a later date, will be posted upon completion.
(Zdroj)
Za sebe k tomu můžu říct, že jakoukoliv změnu k lepšímu a větší zapojení dalších vydavatelů vítám, protože je pak alespoň z čeho vybírat.
Autorská citace #24
12.8.2008 08:24 - Lotrando
Takže konec všem pokusům vzkřísit 3.5e?
Dobrá zpráva pro 4e.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10895991325378 secREMOTE_IP: 18.221.101.89