Vypravěčské techniky: Hráčské náměty

Vím, že jsem to sliboval už před delší dobou, ale tady je první zářez do Vypravěčova deníku. Původně techniku popsal ve svém blogu Robin D. Laws, nicméně není to překlad.

Jedním z běžných vypravěčských problémů je inspirace pro příběh, byť paradoxně nejen její nedostatek. Zatímco někteří vypravěči se souží tím, aby vymysleli byť jen jednu solidní zápletku, jiní zápasí s tím, jak osekat svou divokou imaginaci takovým způsobem, aby vznikl čitelný a nepřekombinovaný příběh. Oba popsané typy vypravěčů však nevnímají jinou stránku problému, kterou je zaujetí hráčů pro vzniklý příběh a nasycení jejich motivace vůbec hrát.

Tři oříšky pro Vypravěče

Kdyby všichni hráči měli chuť a talent vytvářet dobrodružství, pravděpodobně by dělali vypravěče. Ale to neznamená, že nemají vůbec žádnou představu, jak by se jejich postava nebo postavy spoluhráčů neměly vyvíjet dál. Každý hráč má sny a představy o tom, kam bude jeho postava stoupat. Každého svírají sny o tom, co děsivého by se mohlo udát.
Požádejte hráče o sepsání tří námětů pro hru, které budou mít formát anotace v televizním programu. To znamená jedna či dvě věty shrnující zápletku dobrodružství.
V nejjednodušší a zároveň nejméně dramatické verzi můžete požádat každého hráče, aby napsal tyto tři náměty pro svou postavu. Výhodou je, že budou náměty rovnoměrně distribuované, každý námět bude napsán postavě na tělo a hráči, kteří by byli ostýchavější v manipulování příběhů ostatních, nemusí mít zábrany. Dalším pozitivem je, že si hráči takto na svou hlavu dokážou vmyslet celou řadu potíží, které by nejspíš nelibě nesli, kdyby to byl čistě jen Váš nápad.
Daleko zajímavější variantou ale může být úkol napsat jeden námět pro sebe a druhé dva pro ostatní spoluhráče. Pokud potřebujete zabránit tomu, aby byly náměty nerovnoměrně distribuované ve prospěch některých hráčů (což se může snadno stát, pokud někteří hráči hrají výrazněji vůdčí roli), můžete toto zadání upřesnit. Každý hráč napíše jedno zadání pro hráče po své levé ruce a jedno pro hráče po své pravé ruce tak jak sedí aktuálně u stolu.

Střídání vůdčí role

Takto získané náměty vám mimo jiné mohou pomoci i s jinou nerovnováhou hry. Některé postavy totiž vstupují do příběhu se spoustou minulosti a pentliček, zatímco jiné tak nějak volně plynou okolo. Seriálový příběh s takto širokým ansámblem postav by obvykle obsahoval epizody postupně zaměřující světla ramp na jednotlivé postavy. Jedna epizoda by patřila např. Gaerwyn a ostatní by v ní hráli pomocné role, pak by byla Aissina epizoda a tak dále.
Když shromáždíte náměty od hráčů, můžete si je vytisknout a rozstříhat na kartičky, takže kdykoliv si příběh žádá čerstvý vítr do plachet, můžete sáhnout po jedné z nich. Překvapení je zachováno, protože dokonce ani vy nevíte, která se objeví a v jakém pořadí.

Psáno na papír, nikoliv tesáno do kamene

A když už je řeč o překvapení, nebojte se hráčské náměty modifikovat tak, aby lépe zapadly do rozvíjející se kontinuity příběhu. Hráči poskytují náměty, vaší úlohou je překovat náměty ve skutečné dobrodružství. Ukažme si to na příkladu:
  • Sven narazí na karavanu Hazardujících Zhodských knížat, požitkářských nomádských estétů, s nimiž jistou dobu putoval poté, co uprchl z Port Umbra. Karavana přepravuje osobu, kterou kdysi znal a která jej nyní požádá, aby dostál dávnému závazku.
Jelikož se od sepsání náměty svět změnil invazí nemrtvých do postapokalyptického stavu, změnila se karavana v létající loď namísto pozemního konvoje. Tahle úprava vyplynula zároveň z poznámky jednoho z hráčů, že létající loď je přesně to, co potřebujete ve světě zamořeném zombíky. Takže, když se Zhodská knížata objevila, měla létající loď a službička, kterou od Svena žádala, spočívala v získání ještě jedné další létající lodi.

Další příklady námětů mohou být:
  • Sven se nechtěně stane středem nového náboženského hnutí.
  • Gaerwyn zjistí, že ne každý problém lze vyřešit střelou přímo do oka, když je synod zlodějského cechu pořádáno v tajemném chrámu, kde je jakékoliv násilí nemožné.
  • Normální mise se znenadání stává smrtící, když Gaerwyn zjistí, že do ní může být zapleten jeden ze zmizelých příbuzných z jejího rodu. Je rukojmím? Otrokem? Nebo něčím daleko temnějším?
  • Aiss zjistí víc o možné budoucím osudu orského dítěte, které adoptovala.
  • Místní mafie se snaží přesvědčit Ghara v jeho nové roli trenéra gladiátorských zápasů, aby pomohl upravit výsledky pár her.

Závěr

Jakmile je námět zapracován do příběhu, požádejte hráče o jeho nahrazení novým. Je na hráči, zda bude vycházet z jeho předchozího námětu nebo otevře úplně nové pole, kterým se vaše hra může ubírat. Tak vám náměty nikdy nedojdou a budou dále rozvíjet existující příběhy, umožní hráčům splétat příběhy okolo jejich postav nečekaným způsobem a víc je zaangažují pro hru. A to je vždycky dobrá věc.

Takže doplňujte, kritizujte a komentujte... :)
Napsal: Alnag
Autorská citace #21
4.11.2009 00:27 - Alnag
Gurney píše:
Zajímalo by mě jestli šlo o nějakou formu upoutávky jak je podaná třeba v SS (kde mi ale připadá moc svazující pro použití v jiných hrách) nebo ještě něco dalšího?


Možná tě to překvapí... ale už to mám napsané. Jenom ještě čekám s publikací, abych to tu nezahltil. Nevím jak je to v SS (které se nechystám v nejbližší dekádě číst), ale každopádně bych neřekl, že je to extra převratná novinka...
Autorská citace #22
4.11.2009 09:21 - Lotrando
Tak náš včerejší pokus s touto technikou byl úspěšný tak napůl. Ukázalo se, že je lepší dát hráčům nějaký čas na rozmyšlenou, požádat je o náměty pokud možno předem. Ti co měli čas si věc rozmyslet v podstatě reagovali velmi dobře a zformulovali celkem jasnou a stručnou zápletku, nebo spíš námět na zápletku. Ostatní dostali čas do příště, tak jsem zvědav.

Zvolil jsem formu jeden námět pro sebe, jeden pro každého ze spoluhráčů sedících po levici a pravici. Některé nápady se potkaly, což je docela zajímavé.

Jinak ještě poznámka k těm diskuzím okolo. Za normálních okolností také čerpám z nápadů hráčů a jejich "řeči" zhmotňuji. Tenhle způsob popisovaný Alnagem má ale jednu podstatnou výhodu a tou je určitá odpovědnost hráče za vnesený prvek. Dá se pak očekávat aktivní spolupráce i na pro postavu nepříjemných, avšak dramatických scénách. Hráč si to tam dal, hráč ví co ho čeká a může si promyslet, jak to zpracuje a jak bude reagovat. Není zaskočený náhlou a překvapivou situací. Postava samozřejmě překvapená být musí a hráč má šanci to překvapení víc zahrát. Nebo jakoukoliv jinou emoci.
Autorská citace #23
4.11.2009 10:10 - Alnag
Lotrando: Hodně hustý... to, že někdo bude dělat náměty doma si myslím není nic proti ničemu. Důležité je, že je nakonec vyplodí (k čemuž ho možná pohnulo to, že někdo už je udělal, takže to bylo od tebe chytré). Taky mi přijde zajímavé to, že se některé náměty potkaly. Možná nějaký dějový vývoj, který přímo křičí, aby se stal?
Autorská citace #24
4.11.2009 10:47 - Nachtrose
Alnag píše:
Taky mi přijde zajímavé to, že se některé náměty potkaly. Možná nějaký dějový vývoj, který přímo křičí, aby se stal?


A podle meho skromneho nazoru i nemala sehranost ci aspon znalost hracu sebe navzajem. Muzu se pokusit to nadhodit i svym hracum, ale tam bych videl pravdepodobnost stretu napadu min jak mizivou. Na druhou stranu, kdo vi, mozna jim strasne krivdim a prekvapi.
Autorská citace #25
4.11.2009 10:48 - yokuzava
Ja tedy nemohu rici jake to bylo na vlastni kuzi. Na poslednim DnD day jsem byl ve skupine kde nam Lotrando pomahal tvorit pro ostatni. Musim uznat ze takova "technika" se mi libi! Kdyz s hraci DM tvori neco co je pro vsechny prijatelne a pribeh ma pak neco do sebe. DM neni vysavan do posledni kapky svoji predstavyvosti pasivnim hraci kteri se chteji nechat bavit, ale nic nedelaji.
Autorská citace #26
4.11.2009 11:17 - Jerson
Colombo píše:
Nemyslíš náhodou konkrétního kostlivce postaveného za konkrétní kamenou stěnou přesně?:)

Při psaní své reakce jsem nic konkrétního neměl namysli, takže si nejsem jist, kam svou otázkou směřuješ. Ale ano, zahrnoval jsem i takového situace.

SS zrovna čtu a o metodě upoutávek jsem četl už dřív, i když cíleně je nepoužívám. Na druhou stranu jsem měl v hlavě tři roky scénu, kdy skupina ujíždí ve vlaku z továrního komplexu a protiletadlovým kulometem se brání nalétávajícím strojům. A myslím že není špatný nápad nechat vyjádřit hráče, jakou scénu by ve hře chtěli. (Třeba Shadowrun jsem hrál proto, že jsem si představil honičku ve městě, přičemž já bych řídil obrněný transportér - něco jako v Golden Eye. Bohužel GM mi byť jen podobné scény aktivně sabotoval (nemluvě o faktu, že v SR2 bych bez kontrolního riggu neprojel ani první zatáčku)

Jinak samozřejmě když hráč nacpe dvacet bodů do nového auta s pancéřováním a tajnými schránkami, tak už přemýšlím, jak ho zapasovat do hry - i když zrovna tohle je tak univerzální věc, že se hodí do poloviny akcí, které běžně hrajeme.
Autorská citace #27
4.11.2009 12:08 - Lotrando
Nachtrose: my spolu hrajem 4E už rok a půl a předtím hodně dlouho jiných věcí, takže sehranost je určitě plus. Ale stydlíni taky jsou, třeba moje žena má super nápady při hře, ale když jí dáš něco vymyslet na papír, tak je prostě daze :)

Alnag: já pak vyhodím nějaké info a z čeho se vycházelo, pro ilustraci. V tuhle chvíli řešíme datové schránky :)
Autorská citace #28
4.11.2009 12:12 - skew
Dopis píše:
Jo, to se me takhle jeden muj hrac pta "ze ty planujes udelat z moji zeny temnyho maga?"

Co na to rict? At uz jsem to predtim planoval nebo ne, ted to rozhodne planuju :D
Dovedu si představit situaci, jak to hráč jen tak plácne do větru a pak, když uvidí výraz, co vypravěčovi přeletí po tváři, sám nasadí vyděšenej ksicht a začne mu to neobratně vymlouvat. Hell yeah, to prostě nejde ignorovat, když si o to tak hezky řekl :)

Alnag píše:
Nevím jak je to v SS (které se nechystám v nejbližší dekádě číst)

Můžeš jednou větou vyjádřit, proč ne ?
Jinak upoutávka v SpS funguje tak, že když se před hraním slezou hráči a domlouvají se, co budou hrát, každej hráč vymyslí jednu scénu. Když se některému z hráčů podaří ji do hry dostat, získá velký jednorázový bonus některému dalšímu konfliktu.
Autorská citace #29
4.11.2009 19:01 - sirien
Gurney: S tim co je v SS to nemá nic moc společnýho. Popravdě zrovna tuhle mechaniku v SS považuju za dost nepovedenou a to zejména protože mám ze seriálového roleplayingu osobní zkušenost o tom že by to mělo funguvat trošičku jinak, než jak to tam Errik dal.

skew píše:
Můžeš jednou větou vyjádřit, proč ne ?

Najdi si to v diskusi o Střepech snů, vyjádřil to tam hned několikrát, tady to je hodně OT.
Autorská citace #30
4.11.2009 19:22 - skew
Sirien: Pár větami, nebo schovaný někde v té hádce s Erricem ?
...
Napsal bych i nějakou reakci ke článku, ale nic moc mě nenapadá. Že je to dobrá myšlenka už tu zaznělo.
Autorská citace #31
4.11.2009 19:26 - sirien
((((((/////štve ho způsob propagace, nezískal dojem že by věc slibovala něco co by ho mělo zaujmout a přesto se mu vnucuje, zjednodušeně, možná trochu nepřesně, ale víceméně tak.)))))))

nejedná se o článek.
Technicky jde o blog
Věcně jde o tematický brainstorm na téma v nadpisu, kterých chce Alnag dělat v budoucnu víc a vytvářet z toho PDFka
Autorská citace #32
20.11.2009 08:59 - Lotrando
Slíbil jsem nějaké info k použití hráčských nápadů u nás (v naší herní skupině) a tady je.

Dostal jsem náměty asi tří typů.

První má charakter rozvíjení pozapomenutých nebo odložených témat. Hráči evidentně chtějí něco dořešit a v nápadech je náznak jak. Hodně se to týká postavy hráče, který přišel do skupiny později a nedostal tolik prostoru.

Druhý typ jsou takové menší škodolibosti. Jsou to nápady na krátké zápletky bez výrazného dopadu. beru to jako zkušební výstřel od méně zkušených hráčů a doufám že v druhém kole si troufnou na víc.

Témata "pro sebe" jsou většinou krátká potvrzení určitých faktů, v podstatě žádost o jednu konkrétní scénu. Připadají mi jako realizace potřeby něco deklarovat ve hře z pozice postavy.

Také se mi osvědčilo použít nápady hned jak je to možné, pauza dvě sezení už bývá příliš velká a nějak to celé "vyhoří" dřív než se něco stane. Žádejte tedy hráče o nápady jen ve chvíli, kdy je můžete zužitkovat.
Autorská citace #35
25.7.2010 23:26 - Shako
Inspirativni napad v clanku a rovnez dobra pripominka v komentari #10.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22491192817688 secREMOTE_IP: 3.234.241.200