Kultura

ShadoWWW
13.12.2022 15:16
One D&D (6E) (před vydáním)
Jak už všichni víme, chystá se nová edice D&D.

Zdroj, kde se dají stáhnout testovací PDFka.
20.1.2023 23:03 - spejcharovci
Cyrasil: že není merchandise součástí OGL dokážu pochopit, ale miniatury jako herní suplement mi do OGL zapadá. Problém je v tom, že tyto hranice nejsou nikde dostatečně specifikováné.
20.1.2023 23:07 - cyrasil
spejcharovci píše:
Problém je v tom, že tyto hranice nejsou nikde dostatečně specifikováné.


Ale jsou. SRD je pod OGL (krome tech veci co primo OGL vyhazuje) a to je vse.
21.1.2023 00:21 - sirien
spejcharovci: viz cyrasil; Lidé mají o původní OGL příliš růžové představy. Asi fakt budu muset sepsat ten článek kde to vysvětlim detailně a přehledně.

Současní Wizardi, jakkoliv sou svině, mají pravdu v pár věcech, jedna z nich je, že OGL byla vždy zamýšlená pro textový obsah. Ano, v průběhu času se tam ukázal nějaký přesah, částečně nezamýšlený. Hromada dnešního obsahu tehdy neexistovala ani ve výhledových vizích. Uvědom si že OGL byla psaná v roce 2000 - ano, internet už existoval, v podobě statickejch webů a e-mailu. Google byl zbrusu nová služba. PHP BB fóra neexistovaly (!). YouTube? Sociální sítě? Sci-fi. OGL byla pro tisk a pro PDFka (a jejich obdoby)

Pro merch to nikdy zamýšlené nebylo. Ostatně obsahem ("content") OGL jsou textové materiály v SRD. Plus případně obrázky (grafy, náčrty...) v těchto dokumentech. Teoreticky bys to mohl stretchnout na ilustrace, ale ta licence na to neni určená (a jiné - např. CC - se na to hodí mnohem víc). Popravdě to nebylo nikdy zamýšlené ani pro ty VTTčka. (Samozřejmě můžeš dělat miniatury obecnejch věcí jako sou vlci nebo orkové popř. možná věcí obsaženejch v SRD pokud tam mají fyzický popis - tam už můžeš narazit na nějaké pasti jako třeba nutnost vyhnout se podobnosti s oficiálním vyobrazením, takže bys pro ten popis musel možná najít vlastní interpretaci... ale to už netušim a vařim z vody.)

Jakože... já bych ani Wizardům neměl za zlý kdyby řekli "hele děti rozežranosti konec, OGL platí jak je, ALE začneme fakt dupat po jejích hranicích, takže..." - a ironie je, že vůči jejich záměru by jim to vcelku stačilo, protože a) tuna obsahu v SRD prostě ani nikdy nebyla a třetí strany ho braly z individuálního licencování, nad kterým mají Wizardi kontrolu a bez kterého ty VTT moc lákavý nebudou, grafika negrafika a b) v momentě kdy se ti ten VTT překlopí do něčeho víc vizuálního (tj. nejen animace fireballu, tu vem čert, ale třeba first person view tahovkovej souboj...) tak ta OGL tam bude silně přetažená (a tudíž snadno napadnutelná).


To je vlastně největší ironie celý situace - že je vlastně úplně zbytečná. Jakože u Wizardů je někdo prostě totální dement v tomhle směru.


Loki: to teda to co sem napsal extrémně překrucuješ. Rozhodně sem nenapsal, že by bez DnD nemohl být RPG business výdělečnej. (Je fakt, že DnD prostě udělalo celej tržní segment větší, ale to neni totéž jako že by bez něj neexistoval nebo se s jeho absencí zhroutil.) ALE je velkej rozdíl v tom kolik věci vydělávají, jak malý výdělek je pro koho ještě smysluplný a jaké investice (jak velké, jak dlouhé) si kdo může dovolit.

Pokud se bavíme o fontáně na peníze - tj. ne jen o nějakym udržitelnym businessu, ale o něčem výrazně ziskovym, i v perspektivě USD miliardovejch (!) Wizardů - pak se obávám že to bez DnDčka nedáš. A i s tim DnDčkem to bude vyžadovat nějaké další kroky a nebude to jen tak samo od sebe.
21.1.2023 00:38 - sirien
Vyjádření Foundry VTT - TLDR, velmi konstruktivní a polite, ale těžký odmítnutí.

Fun fact - část licence popisující VTT není součást licence, ale "policy". Jako taková může být kdykoliv jakkoliv změněna nebo odvolána. To je hezkej shit trik kterej sem laicky přehlíd.
21.1.2023 08:25 - spejcharovci
Sirien, Cyrasil: díky za komenty.
Toto je citace z původního (v současnosti již smazaneho) wotc ogl FAQu:

"Q: Is Open Game Content limited to just "the game mechanic"?

A: No. The definition of Open Game Content also provides for "any additional content clearly identified as Open Game Content." You can use the Open Game License for any kind of material you wish to distribute using the terms of the License, including fiction, artwork, maps, computer software, etc."

https://web.archive.org/web/20060106175610/http://www.wizards.com:80/default.asp?x=d20/oglfaq/20040123f
21.1.2023 10:36 - ShadoWWW
spejcharovci: Přesně. V OGL nebylo explicitně řečeno, že je to i na software, are v ofiko FAQ byl software povolený a běžně se to aplikovalo. Začalo to nejrůznějšími generátory postav, nejznámější byl Hero Lab nebo tak nějak se to jmenovalo. Bez těch generátorů by 3E hrálo mnohem míň lidí, protože by si sami neuměli vytvořit postavu ani ji levelovat. Díky OGL a na OGL začaly i všechny VTT a všechny využívaly i SRD, dokud Fantasy Grounds jako první nezískalo licenci na všechen 5E obsah (a později i někteří další).

Důležitý je si uvědomit, že bez OGL, tedy volné licence pro nejhranější hru, by žádné VTT nevzniklo, protože by se nezaplatil vývoj té aplikace. Neměli byste jednu koherentní skupinu hráčů, které můžete začít nabízet svou aplikaci hned a teprve potom postupně přidávat další, méně hrané systémy.

A to je i obava lidí z oboru nad 3D VTT. Že jestli ji Wizardi vytvoří (nikdo jiný na to nemá dost velký rozpočet) a uzamknou jen pro sebe, tak lidi nebudou mít možnost volby. Ale pozor! Nešlo by o monopol, jak se tu obával Loki, protože monopol lze zajistit jen státem. Na volném trhu by šlo pouze o výrazně dominantního hráče, což je rozdíl.
21.1.2023 14:26 - York
Nemáte někdo to FAQ k OGL 1.0a uložený? To by možná stálo za to zaarchivovat.
21.1.2023 14:35 - sirien
York: Internet Archive ;)
21.1.2023 15:07 - York
Sirien: Na Kostce u článku "DnD licence a práva" by se to hledalo snáz*.

* Považ, na Kostce by se něco dobře hledalo!
21.1.2023 17:41 - spejcharovci
21.1.2023 23:38 - malkav
spejcharovci píše:
This license only applies to printed media and ...

Já tedy tomuto rozumím tak, že se tato licence vztahuje (je aplikovatelná) pouze na tištěná média (a ta druhá ...), což si překládám tak, že se na další oblasti vůbec nevztahuje.
22.1.2023 14:00 - sirien
Every Insider Leak I've Been Given On Wizards of the Coast

Tohle je extrémně zajímavej insight. Checknul sem to jeho zdrojování a vypadá to poměrně dost legit. Taky sem se podíval na ten Glassdor (review site na zaměstnavatele) a jako WotC docela fun. Fakt doporučuju zascrollovat a přečíst si co se tam místy píše.

(Also dobrej vtip je ten diversity rating na 3,3/5 - u firmy co má jinak diverzity plnou tlamu - eh, teda, pardon, twitterovej účet.)

Co se z videa mimo jiné dozvíte:
- Šéfka Wizardů s DnD nijak neinteraguje. Obecně management nemá ke gamingu - hrám, kultuře ani komunitě - vůbec žádnej vztah a na zákazníky koukaj podle všeho, má parafráze, "jako na ty weirdoes co si v dospělosti kupujou hračky, takže z nich můžeme ždímat prachy".
- Christian Cocks, efektivně šéf DnD, sám DnD nikdy nehrál. Je to vývojář MMOček a má za to že DnD a jeho hráči sou totéž co MMOčka a MMO hráči
- Podle všeho (jak video, tak ten Glassdoor) to je tak trochu arogantní debil
- Od začátku chtěl z DnD udělat MMOčko na Unreal engine a chtěl se zbavit na OGL běžící "konkurence". A to včetně Beyond.
- Akvizice Beyond mu udělala čáru přes rozpočet - očividně teď u Wizardů fungují dva paralelní týmy, ten původní a ten Beyondovej
- Budoucnost DnD má bejt divný online singleplayer / MMOčko - včetně single player kampaní (proto ty "AI DMs"), ale zejména nekonečna mikrotransakcí (skiny a animace na postavy, výbavu, kouzla...) Z knížek se má stát "bonus content" v podstatě.
- nicméně očividně existuje u Wizardů propast mezi managementem a zaměstnanci. Lidi co na DnD pracují (Jeremy&spol např.) jsou podle všeho dost v pohodě - ale mají nulovej vliv na cokoliv (a očividně podle všeho neexistuje moc kariérní posun v rámci firmy nad určitou úroveň... jj, všechno známky zcela zdravé firemní kultury a atmosféry)


EDIT: jo, a těch 30 USD nemá bejt za Beyond, ale za to MMOčko/VTTčko co začli vyvíjet než koupili Beyond. Ale snad to má bejt "highest sub tier". Což jakože si vyložte jak chcete, osobně mi tohle nepřijde ani tak moc evil, ale kdo ví co z toho bude :)

also, důvod proč nonOGL 1.2 je vstřícnější k homebrew atp. je ten že malí tvůrci - a popravdě vlastně ani jiný publisheři - nikdy nebyli cílem tohodle WMD útoku, ten je mířenej na VTTčka a appky, všichni ostatní byli jen colateral damage (nejspíš vzniklá tim že ten kdo to psal neměl absolutně žádnej insight do toho jak to tvůrčí prostředí a komunita vůbec fungují, protože DnD nehraje a ve firmě je rok nebo tak něco - tady btw. docela souzní ten pohled managementu na zákazníky popsaný výše s formou a jazykem toho nonOGL 1.1 včetně těch poznámkách o "bráchovi co za tebe uklidí pokoj") - tzn. zahodit z 1.2 všechny ty věci o provizích atp. vlastně vůbec nebolelo a nebyl to ani tak "ústupek", jakože někdo byl prostě donucenej udělat svojí práci trochu pečlivějc a místo plošnýho bombardování fosforerm to musel jen trochu víc zacílit termobarickou municí. Collateral tam je stejně, ale na úrovni co už skoro vypadá že by mu mohl projít.

Also, fakt že kolega z DnD Shorts zjevně rezignoval na udržení skutečné OGL v existenci a je ochotný se podřídit "diskusi o 1.2" mě dost mrzí :(
22.1.2023 14:38 - LokiB
Díky za informace.
Tak aspoň i nadále v praxi uvidíme, jak si tahle "běžná non-weirdo firma" poradí v "konkurenčním prostředí", pod tlakem komunity :) Začíná mě to bavit víc a víc.
23.1.2023 01:39 - Naoki
Píše:
Taky sem se podíval na ten Glassdor (review site na zaměstnavatele) a jako WotC docela fun

Overall rating: 3,3. Games Workshop má 3,7. To je hodně zlý :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18958902359009 secREMOTE_IP: 3.237.37.4