Sirienův blogček: O průměrnosti seriálů

vyříznuto z diskuse, na Colombův návrh zblogováno.

Probírali jsme, proč se v seriálech stále opakují určité nasertivní prvky - clifhangery na konci sérií jako jeden za všechny. Tohle byla moje trochu rozsáhlejší odpověď:

Nedávno jsem o tomhle diskutoval s Filipem (na Kostkce _Filip_) když jsme se dostali k závěru, že skušný storyteller nad scénářem seriálů buď brečí, nebo zvrací.

Zde si dovolím doporučit jako četbu povídku "Jezírko se zlatými rybkami a jiné příběhy" (Neil Gaiman, Kouř a zrcadla), kde je z pohledu spisovatele co přijel do Hollywoodu napsat scénář ke svému filmu tohle nádherně podáno. Ale to odbočuju.

Základní předpoklad: Expert je člověk z cizího města s barevnými slidy.
Zní to nadsazeně, ale není. Rozhlédněte se kolem sebe. Většina lidí (dle mě, pesimisty, přes 90%, optimisté v mém okolí říkají že to bude spíš kolem 60%) jsou, nebo se chovají, jako idioti*). Přesto máme často dojem, že "tamti tam to dělají líp". Dost lidí má představu o tom, jak se na západ od nás politici chovají korektně a... také jsem ji trochu měl. Jeden rozhovor s Naokim, který v různých zemích na západě žil, mě té iluze docela zbavil.
Podobně můžeme mít dojem, že ti lidé v západních televizích (HBO, Scyfi chanell...) jsou lepší, než ti packalové tady u nás (Nova, Prima...). Dělají přece lepší filmy, lepší seriály a tak, ne?
Ne, jen na to mají víc peněz, jejich firmy mají jako celek trochu víc zkušeností a, nejspíš hlavně, západní divák už ty shity co běžej tady viděl kdysi dávno a znuděně začal mít postupně zájem o trochu jiný (pro nás lepší - možná protože z těchto důvodů o něco pokročilejší) typ zábavy.
Podobně lidi na Londýnský nebo New Yorský burze nejspíš nejsou o nic větší experti než Ti na té pražské, policisté v Berlíně jsou asi dost podobní těm v Praze a co se týče školství... nebo prostě čehokoliv jiného - to že to je tam někde daleko není absolutně vůbec žádný důvod k tomu, aby to bylo lepší. Jediné, co je pravda, je to, že se k nám prostě donese jen to lepší. Je mnohem zajímavější říct "v Londýně mě na úřadě odbavili během pěti minut" než "V Londýně na úřadě seděla stejná kráva, jako u nás na magistrátu" - proto to první lidé říkají a nese se to dál, to druhé ne.

Tedy - ti lidé co rozhodují o filmech a seriálech v USA jsou úplně stejní, jako lidé kolem nás.
Kdo tedy jsou? Zvětšiny to jsou lidé, kteří se nějakým způsobem dostali na místo, na kterém jsou. Mají tam svojí práci, kterou nejspíš nežerou o nic víc než kdokoliv jiný zaměstnaný, mají rodinu (kterou musí živit), dům nebo byt (s hypotékou, kterou musí splácet), mají nějakou praxi v oboru (která není tak obecná, aby šla rozumně uplatnit v jiném oboru a ten jejich je relativně malý)... prostě to jsou normální lidé, kteří nechtějí svojí práci ztratit. A jejich práce je závislá na tom, jak úspěšné jsou seriály a filmy, které vyprodukují/schválí do vysílání.

Prostě a jednoduše - jsou to lidé, kteří se bojí - bojí se že to co pustí do vysílání bude propadák. Není pro ně moc důležité, aby to co odsouhlasí byl totální trhák. Jistě, líbí se jim ta představa, ale víc je děsí, že to prostě nevyjde.

A za těmihle lidmi přijde týpek, který má výborný nápad. Někdo kdo bude chtít udělat seriál nějak jinak - s jiným tématem, jiným konceptem, jiným stylem, jiným čímkoliv.
A tihle lidé se na to budou dívat a půlka si jich - vzpomeňme, jsou to dost možná prostě jen "idioti" co se tam nějak dostali - ani nevšimne, že to je nějak zajímavé, odlišné, řeknou si že jim se to nelíbí nebo že to je příliš atheistické (amerika), násilné (amerika) nebo jinak překračující jejich vlastní, nikoliv zcela obecné normy.
No a ta druhá půlka si řekne - ok, zní to dobře, možná by to mohlo vyjít a být suprový... jenže co když to nevyjde? Ukáže pak někdo na mě a řekne "on/a to protlačil/a"? Takže tihle lidé jsou obvykle potichu - nebo přehlasováni.
I v případě, že to nějak projde, si tihle lidé vynutí změny (opět, viz Jezírko se zlatými rybkami a jiné příběhy" - je to právě o tomhle) které zachovají něco, ale zbytek osekají a obrousí tak, aby to zapadalo do už ověřené šablony. Občas z toho původního zajímavého ani nic nezbyde.

Všimli jste si, v kolika nechutně moc věcech jsou si seriály podobné? Muž a žena, co se k sobě mají, občas flirtují, ale nejsou spolu... clifhangery na konci sezony, často dvojdílem a navazujícím závěrem na začátku té další... tucty klišé... jak jste schopni už po prvním díle nebo dvou říct, kdo se společně nejspíš vyspí (ať už v kterékoliv sezoně - upřímně, House mě v tomhle třeba pěkně zklamal, fakt jsem doufal že v něm se tomuhle vyhnou, už to tak i vypadalo...), stupidníma fillerama, rekapitulujícíma dílama...

Tihle lidé se dokonce bojí tak moc, že i ve chvíli, kdy přebírají nějaký už fungující seriál, seriál který je oblíbený, se širokou základnou fanoušků i s výborným poměrem náhodných diváků, což získal právě svou odlišností v něčem, tak si stejně chtějí vynutit možnost do jeho konceptu zasahovat a přetvářet ho k obrazu svému (meinstreamovému) (ano, mluvím právě o My name is Earl, ale není to jediný seriál, který potkal podobný osud)

Jistě. My, co se zabýváme příběhy, ať už jakkoliv, můžeme velice dobře tušit, že seriál by mohl být koncipovaný bez clifhangerů. Nebo třeba tak, že děj (nebo jeho výrazné kapitoly) bude začínat a končit v půlce sezony (pak klidně může být i clifhanger na konci...) Nebo že fillery by se měly vztahovat k hlavnímu ději, jen nebýt důležité - ukazovat to z pohledu jiných než hlavních postav, ukazovat hlavní postavy jinak, nebo v minulosti, nebo cokoliv (Babylon 5 měl pár takovejch hezkejch dílů, třeba ten s těma údržbářema, ten byl fakt geniální. Ale i v House MD ten díl který je celý pojatý jako "jeden těžký den z pohledu Cuddy" je výborný). A scénáristé (aspoň někteří, protože, opět, většina jich jsou ti normální lidé s normální prací...) to také vědí. A vědí to i režiséři. A někteří lidé ze studií. A televizních společností.
Jenže aby něco takového - inovativního a neotřelého - prošlo, tak se v každé instanci, kdy se o seriálu rozhoduje, musí tihle lidé objevit, riskovat a projevit se a přesvědčit ostatní. Ve všech. A je jich hodně.

Popravdě, hodně se divím, že některé dobré seriály (Firefly, House MD...) touhle mašinérií dokázaly projít. Ale ani House MD se to místy nevyhlo (to patlání se v nevztahu House a Cameron bylo po chvíli už fakt trapný, na přelomu pár sezon byly clifhangery...)
Jenže i když na ně ukážete a řeknete: "jo, podívejte, je hrozně hustý mít super zápletku a svět a mít to propojené příběhem a zajímavými fillery a dělat věci, co divák nečeká(Firefly)" nebo "jo, hlavní postava může bejt hajzl, seriál může ukazovat stupiditu naší kultury, to že vztahy nejsou šťastné, to že lidi lžou a občas umírají, to že dělají chyby..." tak stejně příště až někdo přijde s něčím podobným si ti lidé co o tom rozhodují řeknou "hm, jednou... ale projde to znovu? Neni lepší udělat to zase ozkoušenou cestou?"

A to si teď uvědomte, že mluvím jen o jednom faktoru - o lidech, kteří rozhodují.
Pak tu jsou peníze, které do toho musí investovat.
Pak tu je čas, který tomu musí věnovat navíc. A který nemusí mít (do půl roku potřebujeme polovinu první sezony, jedem jedem jedem!)
Pak tu je faktor toho, že potřebujete autory (scénáristy, režiséry... kameramany, herce...) kteří to dokáží udělat správně - na nové věci potřebujete kvalitní lidi. Těch je málo. A jsou, opět, drazí.
...

Můžeme se vztekat jak chceme, ale meinstreamový divák se nezajímá a společnosti - přesněji jejich zaměstnanci - chtějí mnohem víc jistotu že to nějak dopadne, než prolamovat hranice a dělat trháky. Protože to zahrnuje pokusy, které nevyjdou. A akcionáři chtějí svá jistá dividenda. Posunout styl je prostě otázka dlouhého času.


______________
*) Což vůbec nijak nesouvisí ani nekoreluje s jejich inteligencí. Což je, svým způsobem, ještě smutnější. idiocie je očividně demokratická - vůbec jí nezávisí na pohlaví, věku, rase, národnosti, barvě pleti, náboženském vyznání, politickém přesvědčení nebo čemkoliv jiném. Podobně jako smrt to bere z jedné vody na čisto.


katia
Napsal: sirien
Autorská citace #1
26.5.2010 21:46 - ilgir
Dobrý článek*

Ještě že se nedívám na seriály...

*A pěkná kočka.
Autorská citace #2
27.5.2010 01:39 - sirien
yep, tahle se mi taky dost líbila.

Jinak všiměte si ještě jedné věci, kterou jsem v tom textu nezmínil - je vzásadě jedno, z čeho přesně se ta úspěšnost odvozuje. HBO má oproti valné většině jiných několik ohromných výhod:
a) a to je kurva důležité - nejsou kruciálně závislí na sledovanosti. HBO se platí (alespoň z velké části) paušálem sledujících, nikoliv reklamou, takže když jim nějaký seriál úplně nevyjde, tak se jim svět nezboří.
b) mají hromadu peněz, které mohou investovat, a jejichž příjem je relativně stabilnější (opět, poplatky, nikoliv reklama)
c) mají výborné jméno, takže je snadné udělat něčemu počáteční reklamu
d) mají výborné jméno, takže se jim o dost snáz shání kvalitní scénáristé, režiséři, herci... etc.

Přesto, i HBO se řídí výše popsaným principem. Ano - narozdíl od ostatních nedělá ty úplně trapné věci. Nemá potřebu natahovat sledované věci do nekonečna, až se totálně zkurvěj - scénáristi už maj pomalu připravenej další projekt, HBO si tak trochu staví jméno na nových věcech, takže jim to poměrně i sedí. Z tohodle důvodu nemají nutkání dělat clifhangery. Protože vědí, jak dlouhý seriál bude, tak nemají tendenci natahovat milostné pnutí postav do absurdních časových rozměrů. Nemají ani potřebu vyhybat se kontroverznejším věcem - jsou soukromá placená televize, fuck off moralisti.
Z toho plyne, že občas protě přijdou s něčím novým a neotřelým.
ale... ale.

Řím, Tudorovci, True blood. Na první pohled zcela rozdílné seriály. Opravdu? Tady je jejich naprosto dokonale stejný koncept:
a) vezme se sex. Lidi milují sex. Experimentálně ověřeno evolucí a reklamou.
b) vezmou se nějaké cool kulisy, které zaujmou a je v nich nějak stereotypizovaný vztah k sexu (antika - orgie, středověk - tabuizace, upíři - symbol...)
c) vezme se velkej budget, aby to mělo level
d) zaplatí se hodně kvalitní výprava a kostýmy
e) zaplatí se dobří a neokoukaní herci
f) rozjede se úvodní reklama, která sex rovnou deklaruje (vzpomeňte na Řím a plakáty "jsem Antonius a jsem fetišista" "jsem Atia a jsem nymfomanka") nebo naznačuje
g) trhák.
h) možná uděláme další sérii s novým dějem, když to bude vypadat že hodně diváků to fakt chce
i) if "h"=1, repeat "a-h"

Ano, byli hustý že to poprvé zkusili. Ano, všechny ty seriály jsou dobré a ano, Řím (obě série) i TB (první série, na druhou se chystám) sem si fakt užil a rozhodně toho nelituju a tak...
...ale de facto to JE jeden a tentýž námět a provedení. Není to na škodu, očividně - stále to dělají dobře a tak. A až to diváky trochu začne nudit, tak určitě vymyslí něco dalšího. Jen jsem chtěl ukázat, že vzorec "funguje to, používáme to dokud to tak je" platí všude, takže nějaké velké průlomy nelze čekat ani z téhle strany.
Autorská citace #3
27.5.2010 02:23 - Shako
Rim byl fajn. Ten sex tam vcelku sedi.. docela verim, ze takovy Rim skutecne mohl byt, az tak navic me tam neprisel. Prekvapive jsem byl velmi spokojen i s urovni 2. serie.
Tudorovce jsem zatim nevidel, casem mrknu.
True Blood - tam me ten sex prijde vylozene navic, proste si rekli, ze upiri az tak nemusi zaujmout, tak tam narvali jeste kupu sexu (nekdy v dost podivnych scenach...).

A zrovna ten True blood je presne ten typ, o kterem jsem psal. Diky, ktere vzikl tento blogovy prispevek ve zminene debate. Pribehove pasaze jsou sekane tak, ze abys videl jednu konkretni "epizodu", tak si musis pustit poslednich 30 minut z posledniho dilu (v tech prvnich 10 minutach se resi predchozi "epizoda") a potom dalsich 10 minut z dalsiho dilu a tak skouknes "epizodu" pribehu.
Uplne to same se deje mezi seriema. Jakmile skonci hlavni tema 1. serie, tak je tam tak jeste spousta minut, ktere nelze nazvat jinak nez "priste uvidite". To same dela 2. serie. Rovnez konci hlavni tema a pak se rozjizdi pribeh na priste. A dil konci doslova "uprostred" deje.

Nerikam, ze je to spatne a nebo, ze se mi to nelibilo (serial celkove). Ale je to presne ten typ, kde se musim ptat: proc to tam je?
Vzdyt ten serial by byl dobry i bez toho. Proc treba jine serialy jako Firefly, Galactica... todle mit nemusi.

Jo a Katia je fakt pekna kocka. Naprosto mimo kontext, ale proc ne:-)
Autorská citace #4
27.5.2010 03:26 - sirien
Shako píše:
Naprosto mimo kontext

Sirienův blogček: Jak psát fantasy (poslední řádek; #1, 14, 15, 31 - pozn: sunrise = současná podoba tohoto webu, toho času relativně nově zavedená, 53)
O psaní II - povídky (#10, 11, 13 poslední dva řádky, 14, 16,
Sirienův blogček: Kreativní pískoviště I

EDIT: musíš sledovat mojí tvorbu dlouhodobě :D
Autorská citace #5
27.5.2010 03:54 - skew
Sirien píše:
Tihle lidé se dokonce bojí tak moc, že i ve chvíli, kdy přebírají nějaký už fungující seriál, seriál který je oblíbený, se širokou základnou fanoušků i s výborným poměrem náhodných diváků, což získal právě svou odlišností v něčem, tak si stejně chtějí vynutit možnost do jeho konceptu zasahovat a přetvářet ho k obrazu svému (meinstreamovému) (ano, mluvím právě o My name is Earl, ale není to jediný seriál, který potkal podobný osud)
My name is Earl přebral někdo jinej ? Viděl jsem tři serie, v kterým okamžiku přišla ta změna ?

Jinak článek poněkud hypotetickej, ale asi nebude daleko od pravdy.
Autorská citace #6
27.5.2010 08:40 - Quentin
Sirien: Vidíš to hrozně černě; vždyť prolezlo dost zajímavejch seriálů (dokonce i Dexter). Akorát zrovna to Firefly přeci neprošlo, utli to po 14ti dílech :)

A mimochodem Cudy a House jsou dobrá linie. Viděl si teď ten díl "Help me"? Skoro mě to dojalo :)
Autorská citace #7
27.5.2010 10:04 - Shako
sirien píše:
EDIT: musíš sledovat mojí tvorbu dlouhodobě :D


Asi zacnu. :)
Autorská citace #8
27.5.2010 10:11 - Colombo
quentin: u dextera jsem se vydržel dívat první a druhou sérii. Už ke konci druhé to začalo být otravné. To raději Lie to me.
Autorská citace #9
27.5.2010 10:25 - Quentin
Colombo: Konec druhe serie me taky moc nebral. IMO je to nejslabsi serie.

Prvni je asi nejlepsi, ale treti a ctvrta taky rozhodne stoji za to ;-)
Autorská citace #10
27.5.2010 10:57 - Colombo
Já skončil u prvního dílu třtí série. Na ten sem se už ani nevydržel dívat do konce.
Autorská citace #11
27.5.2010 11:07 - Quentin
U Dextera má každá série dvanáct dílů s celkem uzavřeným dějem, kde v první polovině se to jen líně rozbíhá. Nevím, jestli by mě to taky neodradilo, kdybych na to nekoukal na neschopence.
Autorská citace #12
27.5.2010 11:15 - Nerhinn
Oproti tomu na první díl příští sezóny se těším jako nikdy. I když těším... asi není úplně to vhodné slovo. Jsem napnutá.
Autorská citace #13
27.5.2010 11:18 - Quentin
nerhinn: taky :)
Autorská citace #14
27.5.2010 16:10 - sirien
skew píše:
My name is Earl přebral někdo jinej ? Viděl jsem tři serie, v kterým okamžiku přišla ta změna ?

Ve chvíli, kdy se dojednávaly podmínky pokračování seriálu po čtvrté sezoně. Nevím teď jestli u stejné společnosti nebo jestli to měl přebrat někdo jiný, nicméně společnost si na tvůrcích nárokovala nechutný práva na zasahování do jejich konceptu (scénářem, vyzněním postav a tak...) výsledkem čehož bylo, že autoři prohlásili že na tohle serou a že než by někoho nechali jejich seriál zkurvit, tak ho prostě utnou dokud ho maj lidi v paměti jako dobrej.

Tady k tomu najdeš odkazy na nějaký další reference

QuentinW píše:
A mimochodem Cudy a House jsou dobrá linie. Viděl si teď ten díl "Help me"? Skoro mě to dojalo :)

Právě že viděl. Hezký že Tě to dojalo, mě to spíš totálně dopálilo a docela to ukazuje mojí pointu - ten závěr je naprosto bez korespondence s dějem za posledních... nevim, jeden a půl sezony? Právě naopak se tam neustále ukazovalo - na dost uvěřitelný a nijak nesmyslně telenovelový nebo uměle zkonstruovaný rovině - že to takhle prostě neskončí. Dokonce i koncept toho seriálu říkal, že to tak skončit nemá - celý House MD vyznívá jasně: věci se nedějí, jen protože by si to někdo přál, příběhy nemají romantické konce, naopak, za štěstí se nakonec vždycky nějak platí.
A pak, najednou, proti konceptu, proti logice poslední víc jak sezony - pěst mezi oči. Jako zrovna u tohodle si sem skoro jistej že tvůrcům stál někdo za zádama a říkal "musí to bejt takhle, protože to je to co diváci chtějí - a víme to, protože ve všech našich seriálech to tak je".

Jako - díl to byl výbornej, posledních 7 minut z toho dílu, až po ten okamžik, kdy na konci House sedí u sebe doma a... rozhoduje se... to bylo precizní. To co bylo potom byl fuck-off toho co mám na tom seriálu rád.
Mohli skončit u House sedícího na zemi a cliffhanger. Mohli ho nechat aby se nějak rozhodl. Všechno by to sedělo s konceptem "lidé dělají chyby - a opakují je, protože se nepoučí". I tohle tím obrátili vzhůru nohama.
Upřímně doufám, že to byl jen momentální exes a že na to nehodlají navazovat nějakou děsnou romantikou.

A mimochodem - co se Dextera týče - tak první sezona byla výborná. Druhou sem neviděl, ale pár lidí mi řikalo že to je opět totéž - prostě nabourali některá základní dogmata, na kterých ten seriál stál - Dexter nemá emoce. Prostě nemá. Je to sériovej vrah, chladnej šílenec posedlej krví, kterému taťka namlátil do hlavy společensky prospěšnej kód toho koho zabíjet a koho ne a jak se držet pod radarem.
A v další sérii se prý najednou ukáže, že něco cítí. Když sem se to dozvěděl, tak sem si tu další sérii ani nepustil - chtěl sem si nechat ten cool dojem co sem měl z té první sezony.
Autorská citace #15
27.5.2010 16:48 - Quentin
Sirien: Hm, tak to já jsem asi ten divák pro kterýho to upravujou. Spikefication je můj snad nejoblíbenější trope a Dextrovo i Housovo polidšťování mě fakt baví.

A to s tou Cudyovou mi taky nevadilo. Celá série byla o tom, že jakkoli se bude snažit, nic se nezmění. A to, že to ve chvíli, kdy se nechal zlomit konečně otočili, mi přišlo jako příjemné zadostiučinění.
Autorská citace #16
27.5.2010 17:16 - sirien
QuentinW píše:
Housovo polidšťování

Nic proti tomu. Naopak. To jak se House v průběhu seriálu nejprve propadá do totální krize a pak se mění zpět k... normálnosti (aspoň nějaké) je udělané dobře - postupně, v klidu, bez šílených jednorázových zlomových bodů, napříč více díly... prostě hezky. Ale opět - celou dobu jeho změny jasně ukazují: není to zadarmo, musí za to platit a vesmír mu rozhodně nevychází vstříc jen kvůli tomu, že se rozhodl udělat "sympatické" rozhodnutí. Spíš naopak - vesmír se chová furt stejně a House musí vyvíjet vlastní sílu a energii na to, aby dokázal jít dál.
A pak, najednou, z ničeho nic, blesk z čistého nebe a oproti všem předchozím premisám seriálu mu Bůh sešle úhledně zabalenej dáreček zrovna ve chvíli, kdy to nejvíc potřebuje.
Bullshit.

QuentinW píše:
A to, že to ve chvíli, kdy se nechal zlomit konečně otočili, mi přišlo jako příjemné zadostiučinění.

To jestli se zlomit nechal nebo ne nevíš - protože k tomu ani nedošli. House tam stojí před sakra těžkým rozhodnutím, ale nedostane příležitost ho učinit. Kdyby se rozhodl "špatně" a někdo ho zastavil... bude to trapný, ale aspoň tak. Kdyby se rozhodl "dobře" a pak tam někdo přišel a nechápavě to komentoval - ok. Ale on tam to dilema ani nevyřeší - vesmír mu ho najednou sebere a dá mu krásné, čisté růžové řešení.

A i kdyby, fajn, uznávám, vesmír je občas náladovej a KLIDNĚ se mohlo stát, že se Houseovi stane i něco příjemného, něco co ho v tu chvíli povzbudí, otočí tu mizerii do které se jeho život řítil.
Ale nemuselo to bejt tohle. Mohlo to být cokoliv jiného. Kdokoliv jiný. Nový, nebo jedna z těch dvou ženskejch se kterejma to v minulosti myslel vážně.
Autorská citace #17
27.5.2010 17:21 - Alnag
Quentin píše:
Hm, tak to já jsem asi ten divák pro kterýho to upravujou.


Ve skutečnosti jde spíš o to, že s určitým neměnným konceptem postavy vydržíte jen do určitého okamžiku. Ačkoliv Dexterův i Houseův koncept (které ostatně sdílejí určité podobnosti - ale to by bylo na stať archetyp mužského hrdiny kol. roku 2010) jsou poměrně silné, což je vidět na divácké odezvě, po čase by jen opakování téhož bylo mlácením prázdné slámy. Pokud nejste studenti medicíny, tak vás lékařské záhady nemůžou nadchnou po 150 už tolik jako poprvé. Co zbývá je osobnost. A ta se prostě musí vyvíjet. Takže proto.
Autorská citace #18
27.5.2010 17:27 - sirien
Alnag píše:
stať archetyp mužského hrdiny kol. roku 2010

dočkáme se jí od Tebe? Ty první dva díly byly moc hezký

...jinak já nemám nic proti tomu aby se Houseova osobnost měnila, naopak. Prostě se mi nelíbí ten způsob, kterým to na konci "Help me" provedli - hrubej, neelegantní, v konceptu toho seriálu doočíbijící a nesedící deus ex machina odporující logice předešlého děje.
V Houseovi má všechno své důvody, pozadí, vysvětlení. Ostatně je založen na Holmesovi. A najednou tohle - to je totéž, jako kdyby se mě v do té chvíli naprosto logické a napínavé detektivce pokusil autor ohromit tím, že za vraha označí postavu, která tam do té doby nebyla vůbec zmíněná, z důvodu, který je odhalen na páté stránce od konce (ale hlavní hrdina o něm jakoby celou dobu věděl, jen čtenáři to nebylo zprostředkováno). Je to prostě lacinej podvod na divákovi, kterej ten seriál věrně a poctivě sleduje delší dobu a má v něm přehled.
Autorská citace #19
27.5.2010 17:29 - Quentin
Alnag: Pravda. Postavy se musí vyvíjet, zejména ty hlavní. O tom žádná.
Autorská citace #20
27.5.2010 18:00 - Colombo
Píše:

Ve skutečnosti jde spíš o to, že s určitým neměnným konceptem postavy vydržíte jen do určitého okamžiku. Ačkoliv Dexterův

Tak zrovna u toho Dextera ňa to přestalo bavit, protože zase začal řešit principiálně naprosto stejný problém. A odmítl jsem sledovat znovu celou sérii na toto téma. Ty dvě předchozí mi stačily.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10807299613953 secREMOTE_IP: 3.138.200.66