Sirienův blogček: O průměrnosti seriálů

vyříznuto z diskuse, na Colombův návrh zblogováno.

Probírali jsme, proč se v seriálech stále opakují určité nasertivní prvky - clifhangery na konci sérií jako jeden za všechny. Tohle byla moje trochu rozsáhlejší odpověď:

Nedávno jsem o tomhle diskutoval s Filipem (na Kostkce _Filip_) když jsme se dostali k závěru, že skušný storyteller nad scénářem seriálů buď brečí, nebo zvrací.

Zde si dovolím doporučit jako četbu povídku "Jezírko se zlatými rybkami a jiné příběhy" (Neil Gaiman, Kouř a zrcadla), kde je z pohledu spisovatele co přijel do Hollywoodu napsat scénář ke svému filmu tohle nádherně podáno. Ale to odbočuju.

Základní předpoklad: Expert je člověk z cizího města s barevnými slidy.
Zní to nadsazeně, ale není. Rozhlédněte se kolem sebe. Většina lidí (dle mě, pesimisty, přes 90%, optimisté v mém okolí říkají že to bude spíš kolem 60%) jsou, nebo se chovají, jako idioti*). Přesto máme často dojem, že "tamti tam to dělají líp". Dost lidí má představu o tom, jak se na západ od nás politici chovají korektně a... také jsem ji trochu měl. Jeden rozhovor s Naokim, který v různých zemích na západě žil, mě té iluze docela zbavil.
Podobně můžeme mít dojem, že ti lidé v západních televizích (HBO, Scyfi chanell...) jsou lepší, než ti packalové tady u nás (Nova, Prima...). Dělají přece lepší filmy, lepší seriály a tak, ne?
Ne, jen na to mají víc peněz, jejich firmy mají jako celek trochu víc zkušeností a, nejspíš hlavně, západní divák už ty shity co běžej tady viděl kdysi dávno a znuděně začal mít postupně zájem o trochu jiný (pro nás lepší - možná protože z těchto důvodů o něco pokročilejší) typ zábavy.
Podobně lidi na Londýnský nebo New Yorský burze nejspíš nejsou o nic větší experti než Ti na té pražské, policisté v Berlíně jsou asi dost podobní těm v Praze a co se týče školství... nebo prostě čehokoliv jiného - to že to je tam někde daleko není absolutně vůbec žádný důvod k tomu, aby to bylo lepší. Jediné, co je pravda, je to, že se k nám prostě donese jen to lepší. Je mnohem zajímavější říct "v Londýně mě na úřadě odbavili během pěti minut" než "V Londýně na úřadě seděla stejná kráva, jako u nás na magistrátu" - proto to první lidé říkají a nese se to dál, to druhé ne.

Tedy - ti lidé co rozhodují o filmech a seriálech v USA jsou úplně stejní, jako lidé kolem nás.
Kdo tedy jsou? Zvětšiny to jsou lidé, kteří se nějakým způsobem dostali na místo, na kterém jsou. Mají tam svojí práci, kterou nejspíš nežerou o nic víc než kdokoliv jiný zaměstnaný, mají rodinu (kterou musí živit), dům nebo byt (s hypotékou, kterou musí splácet), mají nějakou praxi v oboru (která není tak obecná, aby šla rozumně uplatnit v jiném oboru a ten jejich je relativně malý)... prostě to jsou normální lidé, kteří nechtějí svojí práci ztratit. A jejich práce je závislá na tom, jak úspěšné jsou seriály a filmy, které vyprodukují/schválí do vysílání.

Prostě a jednoduše - jsou to lidé, kteří se bojí - bojí se že to co pustí do vysílání bude propadák. Není pro ně moc důležité, aby to co odsouhlasí byl totální trhák. Jistě, líbí se jim ta představa, ale víc je děsí, že to prostě nevyjde.

A za těmihle lidmi přijde týpek, který má výborný nápad. Někdo kdo bude chtít udělat seriál nějak jinak - s jiným tématem, jiným konceptem, jiným stylem, jiným čímkoliv.
A tihle lidé se na to budou dívat a půlka si jich - vzpomeňme, jsou to dost možná prostě jen "idioti" co se tam nějak dostali - ani nevšimne, že to je nějak zajímavé, odlišné, řeknou si že jim se to nelíbí nebo že to je příliš atheistické (amerika), násilné (amerika) nebo jinak překračující jejich vlastní, nikoliv zcela obecné normy.
No a ta druhá půlka si řekne - ok, zní to dobře, možná by to mohlo vyjít a být suprový... jenže co když to nevyjde? Ukáže pak někdo na mě a řekne "on/a to protlačil/a"? Takže tihle lidé jsou obvykle potichu - nebo přehlasováni.
I v případě, že to nějak projde, si tihle lidé vynutí změny (opět, viz Jezírko se zlatými rybkami a jiné příběhy" - je to právě o tomhle) které zachovají něco, ale zbytek osekají a obrousí tak, aby to zapadalo do už ověřené šablony. Občas z toho původního zajímavého ani nic nezbyde.

Všimli jste si, v kolika nechutně moc věcech jsou si seriály podobné? Muž a žena, co se k sobě mají, občas flirtují, ale nejsou spolu... clifhangery na konci sezony, často dvojdílem a navazujícím závěrem na začátku té další... tucty klišé... jak jste schopni už po prvním díle nebo dvou říct, kdo se společně nejspíš vyspí (ať už v kterékoliv sezoně - upřímně, House mě v tomhle třeba pěkně zklamal, fakt jsem doufal že v něm se tomuhle vyhnou, už to tak i vypadalo...), stupidníma fillerama, rekapitulujícíma dílama...

Tihle lidé se dokonce bojí tak moc, že i ve chvíli, kdy přebírají nějaký už fungující seriál, seriál který je oblíbený, se širokou základnou fanoušků i s výborným poměrem náhodných diváků, což získal právě svou odlišností v něčem, tak si stejně chtějí vynutit možnost do jeho konceptu zasahovat a přetvářet ho k obrazu svému (meinstreamovému) (ano, mluvím právě o My name is Earl, ale není to jediný seriál, který potkal podobný osud)

Jistě. My, co se zabýváme příběhy, ať už jakkoliv, můžeme velice dobře tušit, že seriál by mohl být koncipovaný bez clifhangerů. Nebo třeba tak, že děj (nebo jeho výrazné kapitoly) bude začínat a končit v půlce sezony (pak klidně může být i clifhanger na konci...) Nebo že fillery by se měly vztahovat k hlavnímu ději, jen nebýt důležité - ukazovat to z pohledu jiných než hlavních postav, ukazovat hlavní postavy jinak, nebo v minulosti, nebo cokoliv (Babylon 5 měl pár takovejch hezkejch dílů, třeba ten s těma údržbářema, ten byl fakt geniální. Ale i v House MD ten díl který je celý pojatý jako "jeden těžký den z pohledu Cuddy" je výborný). A scénáristé (aspoň někteří, protože, opět, většina jich jsou ti normální lidé s normální prací...) to také vědí. A vědí to i režiséři. A někteří lidé ze studií. A televizních společností.
Jenže aby něco takového - inovativního a neotřelého - prošlo, tak se v každé instanci, kdy se o seriálu rozhoduje, musí tihle lidé objevit, riskovat a projevit se a přesvědčit ostatní. Ve všech. A je jich hodně.

Popravdě, hodně se divím, že některé dobré seriály (Firefly, House MD...) touhle mašinérií dokázaly projít. Ale ani House MD se to místy nevyhlo (to patlání se v nevztahu House a Cameron bylo po chvíli už fakt trapný, na přelomu pár sezon byly clifhangery...)
Jenže i když na ně ukážete a řeknete: "jo, podívejte, je hrozně hustý mít super zápletku a svět a mít to propojené příběhem a zajímavými fillery a dělat věci, co divák nečeká(Firefly)" nebo "jo, hlavní postava může bejt hajzl, seriál může ukazovat stupiditu naší kultury, to že vztahy nejsou šťastné, to že lidi lžou a občas umírají, to že dělají chyby..." tak stejně příště až někdo přijde s něčím podobným si ti lidé co o tom rozhodují řeknou "hm, jednou... ale projde to znovu? Neni lepší udělat to zase ozkoušenou cestou?"

A to si teď uvědomte, že mluvím jen o jednom faktoru - o lidech, kteří rozhodují.
Pak tu jsou peníze, které do toho musí investovat.
Pak tu je čas, který tomu musí věnovat navíc. A který nemusí mít (do půl roku potřebujeme polovinu první sezony, jedem jedem jedem!)
Pak tu je faktor toho, že potřebujete autory (scénáristy, režiséry... kameramany, herce...) kteří to dokáží udělat správně - na nové věci potřebujete kvalitní lidi. Těch je málo. A jsou, opět, drazí.
...

Můžeme se vztekat jak chceme, ale meinstreamový divák se nezajímá a společnosti - přesněji jejich zaměstnanci - chtějí mnohem víc jistotu že to nějak dopadne, než prolamovat hranice a dělat trháky. Protože to zahrnuje pokusy, které nevyjdou. A akcionáři chtějí svá jistá dividenda. Posunout styl je prostě otázka dlouhého času.


______________
*) Což vůbec nijak nesouvisí ani nekoreluje s jejich inteligencí. Což je, svým způsobem, ještě smutnější. idiocie je očividně demokratická - vůbec jí nezávisí na pohlaví, věku, rase, národnosti, barvě pleti, náboženském vyznání, politickém přesvědčení nebo čemkoliv jiném. Podobně jako smrt to bere z jedné vody na čisto.


katia
Napsal: sirien
Autorská citace #21
30.5.2010 17:51 - Shako
Sirien: Koukam, ze tvuj marketingovy poradce uz zajistil propagaci i na RPG foru:)
Autorská citace #22
31.5.2010 00:10 - sirien
všiml jsem si a nekomentoval jsem - popravdě mi to je docela jedno, píšu pro Kostku, ale pokud po mých pracích touží i jinde, klidně si sem můžou přijít a přečíst si je, případně komentovat. Jestli chtějí, tak jsou vítáni.
Jen bych rád, kdyby se neopakovala historie různých troll-bordelů jako v minulosti. Tím bych tuhle odbočku asi uzavřel, není moc co dodat co by už nebylo někdy dodáno.
Autorská citace #23
9.6.2010 00:50 - Sadako
Takže mám tomu rozumět tak, že Earl jde po čtvrté sérii do háje?
Autorská citace #24
9.6.2010 01:21 - sirien
yep. (a pokud se nepletu, tak dokonce končí clifhangerem, co si mi někdo stěžoval. Radši si projdi list of earl episodes na wikipedii a mrkni kterym dílem ten clifhangerovej děj začíná - jestli poslednim nebo předposlednim - aby sis ho vůbec nepouštěla)
Autorská citace #25
9.6.2010 04:42 - sirien
Ohldně cliffhangerů: Začínám Vampire diaries fakt nenávidět, každej díl končí cliffhangerem, jenže scénárista má velmi neobvyklou kvalitu takže to neni nasertivní ale přesně takový jaký to bejt má - návykově nutící pustit si další epizodu. Poslední tři noci sem kvůli tomu nešel spát před pátou ráno.

Ono to očividně má určitou pointu - zaprvé to táhne k další epizodě, zadruhé to vyvolává dojem skutečně kontinuálního neepizodického děje. Ale očividně se to taky musí používat správnym způsobem ve správnym dávkování - když to někdo dá pouze na konec série (nebo do výjimečného dvoudílu) a pouze ve stylu "sakra sakra sakra řítí se na nás děsivá goa´uldská flotila (/už zase) a Země je v hajzlu - to be continued" tak to je fakt hodně moc cheapshot.
Na druhou stranu různé měnění cliffhangerů jako ve VD (skoro nikdy to neni utnutá akční scéna, někdy to je nově se objevivší postava, někdy informace, někdy dialog který skončil a něco změnil, někdy dialog který má teprve přijít... a někdy tam cliffhanger prostě neni...) je fakt zlo. Resp. bylo by to geniální kdybych měl pět sérií a volnej tejden na chatě...

Každopádně skutečnost je taková, že i když si vybavuju že sem tenhle koncept viděl slušně udělanej i u pár jinejch seriálů, většinou to je těžce, fakt těžce odbytý, čímž to totálně ztrácí pointu a spíš to je naopak kontraproduktivní (dost seriálů sem kvůli tomu prostě přestal sledovat).
Mám podezření, že to je opět totéž na téma které jsem popsal v blogčku - někdo vezme koncept a točí podle něj seriál. Ví že to je dobrý, že to táhne lidi, věří svýmu nápadu, věří že lidi přijdou i na další sezonu, protože je to prostě baví a že by třeba ocenili, kdyby každá sezona ukončila svojí metazápletku, protože by lidi věděli, že je scénárista nepodrazí takže se klidně můžou začít koukat i na další sérii.
A pak tam přijde nějakej trotl z produkce a řekne "hele ne ne ne, tohle prostě ne, protáhni to na dvoudíl. A dej před to nějakej filler, aby ten druhej díl spadnul do další sezony a na konec prvního dej "to be continued".
A scénárista, protože to neni blbec a protože věří svýmu konceptu, řekne "hej, ale to neni součástí stylu kterej v tomhle seriálu máme - lidi chtěj aby nám ty příběhy končily, protože celou dobu sledujou seriál co je o jednotlivejch epizodách, timhle je naserem"
a ten týpek z produkce řekne "hele, tady mám papír že si můžu diktovat/peníze/hele já to kurva vim líp, dělal sem produkci deseti seriálům, mimo jiné i tomuhle <slavnej a úspěšnej seriál> ve kterym sme měli cliffhangery a fungovalo to! <jenže ten seriál měl úplně diametrálně jinej koncept, což mu ale scénárista nevysvětlí, protože dotyčnej je dubová hlava a ví, že všechny seriály maj cliffhangery - a on tomu sice nerozumí, nicméně když to sakra dělaj všichni, tak by to tak měl dělat taky, ne*)? Oni tomu určitě rozumněj**) a maj pro to dobrej důvod>

*) nesmějte se. Všichni ekonomové vědí, že takhle funguje ohromné procento (silně nadpoloviční) obchodů na burze. A ano, i těch sakra velkých. Vlastně - zejména těch sakra velkých. (a ano, je to jeden z důvodů aktuální recese, viz (a spřízněná videa, samozřejmě, je tam toho od nich víc))

**) vzpomeňte v blogčku na "ty lidi tam daleko co to určitě dělaj líp než my tady"
Autorská citace #26
28.7.2016 20:41 - Element_Lead
dneska jsem videl prvni dil true blood. muze mi nekdo vysvetlit jak to muze mit 75% :D teda smali jsme se od zacatku do konce, ale teda zklamani. nejak jsem si pamatoval, ze tady nekdo na kostce rikal, ze to neni spatny. rychly googleni vampire diaries vs true blood vyslo, ze TB je naprosta bomba oproti VD (na ty se dalo koukat i kdyz jsem to taky vzdal po par seriich). ale lol tam nebylo snad 5 minut kdy to nebylo strasne trapny od hnusnejch hercu (komplet), vsech dialogu prez vsechny upiri sceny, "akcni" sekvence az po ten random sex :D snad se tu nejakej milovnik neurazi. no to byl zas krok vedle :)

na co se da koukat, muze nekdo neco doporucit? agot uz dojel a the night off sledujem tak nejak prubezne, ale jeste neco by se vlezlo. cokoliv dobryho, pokud to pujde vykrast do rpg her tim lip.

jeste jsem nedavno zkousel True Detective a moc pomaly rozjezd.
Autorská citace #27
28.7.2016 21:22 - Jerson
Před lety jsem viděl tuším dvě série a nijak mě to neoslovilo.
Community jsi už viděl?
Autorská citace #28
28.7.2016 21:31 - Element_Lead
Jerson píše:
Před lety jsem viděl tuším dvě série a nijak mě to neoslovilo.
Community jsi už viděl?
Nevidel, diky za tip!
Autorská citace #29
29.7.2016 13:00 - sirien
True Blood byl typickej hype seriál co byl cool, když byl, z velké části kvůli promu, které tomu HBO udělalo.

Zároveň jeho velká síla byla v tom, že ten seriál je z velké části v podstatě sarkastickou reflexí jiho/středo-americké maloměstské/venkovské společnosti a mentality z pohledu west/east-coast liberálů - upíři tam suplují libovolnou nemainstreamovou minoritu, postavy okolo jsou pak zrcadlem typické redneckovitosti. Což je něco, co z Evropy asi moc neoceníš.

Efektivně to je samozřejmě převážně vztahovka v mocenském prostředí.


Srovnání s Vampire Diaries tudíž není úplně trefné, protože Vampire Diaries jsou urbanfantasy nesnažící se o žádnou velkou paralelu, mají jinou cílovku a jsou víc o ději míň o vztazích. Zároveň jsou méně napojené na realitu, takže mají větší míru nadsázky, což zvyšuje zábavnost např. tím, že si mohou dovolit hrát mnohem větší death-count. A i když má True Blood větší rozpočet na efekty a může si dovolit vybuchující upíry (Sookie která ve třech vteřinách vymění bílé šaty za červené a která si pak vybírá upíra z vlasů je naprosto awesome scéna, mimochodem), tak Vampire Diaries jsou v důsledku i brutálnější (nevim, kam ses stihnul prokoukat, ale scény jako "You've lost your hearth to her, right? I'll help you with that" popř. když Damon zavraždí XXX přímo před očima YYY prostě protože fuck it" atd. (ano, takových tam je víc, myslím tu jednu)).


Tj. ano, když budeš googlit, tak TB vyhraje nad VD, protože TB jsou mnohem víc jako Game of Thrones - vysokorozpočtová věc která je masově cílená na mainstream publikum, zatímco VD jsou spíš nerdy záležitost.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1053409576416 secREMOTE_IP: 54.82.29.141