Sirienův blogček: bonusová slepota

(Pokud tu jen neprokrastinujete, přečtěte si poslední odstavec jako první - možná tu pro vás nic zajímavého není.)

Tenhle blog nebude (jen) o DnD. Ale bude hodně o DnD, protože DnD je to RPG, ke kterému neustále něco vychází.

V posledních pár měsících jsem párkrát navštívil DnD Shorts videa. Pokud nevíte, o co jde - hipster vypadající týpek dělá cca desetiminutovky o AWESOME věcech v DnD. Týpek je vcelku celebrita - v doslovném, ke slovu "osobnost" kontrastním, ale ne nutně negativním slova smyslu. Slovo AWESOME výše píšu s nádechem ironie - v podstatě to je záplava videí ve stylu "X nej-Y Z" videí (X je číslo, Y je vlastnost, Z je kategorie... 10 nejlepších kouzel atp.), která jsou awesome zejména týpkovým hype podáním a nadšeným projevem.

Se sledováním každého dalšího videa sem cítil sílící skřípání vzadu v hlavě a určité deja-vu. Něco bylo špatně. Něco, co jsem dávno znal a potkával, mnohokrát se to řešilo a dodnes občas v diskusích řeší, jen tady to bylo v super-koncentrované formě. A s názvem blogu asi netřeba napínat - je to samozřejmě vztah "AWESOME = Víc bonusů". Což, ano, je velmi starý terč mnoha vtipů. A opakovaný. Nejde přitom jen o hrubé bonusy, jejich velikost a počet, ale i o jiné rafinovanější schopnosti a možnosti, jejichž konečným "součtem" nicméně je, že postava je nakonec prostě číselně silnější (měřeno obvykle na útoky, damage a/nebo výdrž), než by mohla být bez jejich přítomnosti. Výslekdem většího množství takových pak jsou must-have položky, must-do volby a znehodnocování starších herních materiálů (ve smyslu jejich herní lákavosti, užitečnosti, zajímavosti atp.).

Aby bylo jasno, nemám zájem se strefovat do power-playerů (ani butt-kickerů, ani gamistů atp.) Silová optimalizace postavy, hledání a tvorba comb atp. jsou součástí RPG a nemám s nima problém. Ale existuje určitá hranice, kdy se posedlost bonusy stane zaslepující. Je těžké popsat kdy přesně, ale to neznamená, že by ta linie neexistovala. Na jedné straně je snaha optimalizovat v rámci systému. Na straně druhé je ochota vrazit do systému cokoliv, co mi dá maximalizaci, bez ohledu na následky. Kdesi mezi tím je linie k (ne)překročení.

Ona už tak nejasná linie se stane velmi problematickou v momentě, kdy se "víc bonusů!" potká se zajímavými (nebo zajímavě vypadajícími) nápady. Cool fluffem, zajímavou herní možností atp. Přepálené bonusy v takových případech můžou být prostě špatný řemeslný design (někdo to neodhadnul, nedomyslel, nedopočítal, nedocombil v testech). Můžou být ale i způsobem, jak prodat cool nové produkty (protože tady máte kouzla, která jsou ještě hustší!). Tou druhou logikou vzniká spirála eroze, která rozbíjí celý systém - obecně známá jako "power creep", (i) na jehož úkor už v minulosti pár systémů a jejich edic (taky) dojelo.

Problém power creepu je, že jeho škodlivost není okamžitá a občas ani zjevná. Jedna přesílená věc hru nerozbije. Mnohdy dokonce ani jedna příručka. A občas je problém i jen na něj poukázat, natož ho hráčům odepřít. Jistě, máme munchkiny, kteří jen žerou bonusy, ale ty tu řešit nechci.

Mluvím o "legitimních" power playerech a takticích, kteří v důvěře v publikované materiály skáčou po nových možnostech a baví se hledáním a tvorbou nových comb. A samozřejmě najdou něco silnějšího než dřív, protože potenciál na silná comba prostě roste i s pouhým množstvím možností, i když tyto samotné jsou vyvážené. Ale tito hráči si někde pocestě nevšimnou, že to, co dostali do rukou, není vyvážený materiál.

Mluvím o hráčích, co často ani neví, jaké bonusy mají, ale kteří prostě chtějí hrát tu cool novou věc, co je inspirovala (povolání, background, postavu s magickým tetováním...), a kteří úplně minou, jak její zapojení do hry rozbíjí jiné části hry

Kritika podobných materiálů se pak potká s nepochopením a odmítnutím takových hráčů. Ty nové věci, které to přináší! Ty cool možnosti! Ta super inspirace! (Což, ano, nás obratem vrací k DnD Shorts - a jeho podivně velké oblibě.) A to nás dostane k materiálům jako je Tašin hrnec všeho, u kterých nejenže otráveně facepalmuju, ale ještě musím trpět nadšení mnohých, kteří na tu úžasnou inspiraci v ní nedají dopustit. Nebo k věcem, jako jsou DnD 5.5e (pardon, One DnD) playtest materiály.

Vlastně nevím, jestli tu mám nějakou pointu, kromě vypozorování určité patologie ve vztahu mezi línými, ne moc schopnými nebo na nápady vyšťavenými designery popř. na prodeje tlačícími vydavateli a nahypeovaným publikem toužícím po nových a nových materiálech.
Napsal: sirien
Autorská citace #1
4.5.2023 23:10 - LokiB
Zajímavé je, že tohle jsem nazažil ani u oDnD, ani u ADND ... a to neříkám, že tam takové příručky nebyly, pro nás ale všechny ty Complete Book of XYZ byly spíš zdrojem inspirace JAK hrát a často i KOHO hrát. Popravdě si z nich nevzpomínám na nic, co by bylo über a must have, zato cool nápady ano.

Ovšem u 3.5E to je jiná píseň. Tam se postupně kombení stalo opravodvou posedlostí. Jednu takovou vykombenou postavu, která multiclassovala ve stylu Půl ork monk, ninja, cleric, blade of něco (z Tome of Battle) a ještě další speciality až někam do 15. úrovně ... to bylo opravdu maso, to poskládat a hrát si s tím.
Normálně powerplayer nejsem, ale ta vůně možností byla v tomhle případě neodolatelná.

A jak píšeš, tou základní premisou je "důvěra v autory a oficiální materiály" (a oproti tomu silná nedůvěra vůči čemukoli neoficiálnímu) ... ta je tak silná a "nevyvratitelná", že s ní bojovat nešlo.

Na druhou stranu miu přijde, že je to osud každé edice DnD, PF atd ... že ty systémy jsou k tomuto prostě určeny. Proč hrát vanilla, když je tu tak super XYZ ...
Autorská citace #2
4.5.2023 23:25 - Šaman
Jj, 3.5 mě ihned napadla. A taky Magic karty. A Bang!
Autorská citace #3
4.5.2023 23:45 - sirien
Myslím, že prostě existuje vztah mezi množstvím materiálů a nástupem power creepu - v určitý moment prostě nejsou nápady nebo je potřeba přimět hráče aby kupovali dál (dost možná obojí). oDnD nemělo prostor k tomu dospět a ADnD to nepotřebovalo, protože se publikačně utrhlo v jiných směrech (záplavy světů atp.)

U RPGček se to týkalo 3e, 3.5e, PF a 4e, protože to prostě byly jediné vysoce prodávané a dlouhodobě intenzivně podporované systémy s důrazem na gamistic element. Jiný hodně prodávaný hry tomu utekly, protože se publikačně realizovali jinde (někdy dokonce konstruktivnějc): ADnD ulítlo v jiném směru (světy), zatímco WoD tu potřebu neměl protože WW vždycky zvládal chrlit místo toho nové hry popř. lore-expansions, pro GURPS se chrlily miliardy různejch "this, but in GURPS" příruček atd. atd.


Každopádně ta velká důvěra v autory a oficiální materiály je myslím druhá strana té samé mince. Já k tomu měl pochybnosti už dávno, pak značnou skepsi od doby co sem udělal nějaké vlastní designy a dostal se do kontaktu s hráčema co je zkusili hrát popř. co jsem měl možnost sledovat totéž u jiné tvorby, kde jsem znal jak autory, tak jejich tvůrčí proces. A od doby JaD už to mám prakticky k smíchu. Z části protože vidím jak se hráči staví k naší vlastní tvorbě zatímco vím co za tou tvorbou je, z části kvůli tomu jak sem byl nucenej se ponořit velmi hluboko a intenzivně do DnD designu v combu s DnD FAQ a autorských vyjádření a tak sem měl možnost posoudit, jak to (ne)funguje i u někoho jako sou Wizardi u něčeho tak úspěšnýho a kvalitního jako je 5e. Jasně, občas, někde, dost možná i často existuje záměrnej design a testing, ale představa že jsou všude nebo že jsou neomylné je fakt totálně mimo. Na druhou stranu sem při researchi k novým (a "novým") JaD modulům viděl hromady houserules a homebrew a narovinu, hodně jich bylo kvalitou on-pair nebo i lepších, než ofiko práce. Ale u většiny hráčů jedno bude prostě navěky kánon, zatímco to druhý "jen homebrew", a mnoha z nich to prostě nevysvětlíš. (Ono už jen když se setkám s kritikou JaD že to je "v podstatě vydanej homebrew k DnDčku", tak mám chuť se na tohle konto dost smát - i když z obvious důvodů to zpravidla veřejně prostě jen ignoruju.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.071623086929321 secREMOTE_IP: 44.211.117.197